Nézettségi verseny: már nem az RTL-nek áll a zászló

2002.10.08. 14:19
A nézettségi listákat hosszú ideig megkérdőjelezhetetlenül uraló RTL Klub a tv2 megújulása óta a második helyre szorult vissza. A tv2-n futó Big Brother az elmúlt héten majdnem minden alkalommal megelőzte az RTL húzóműsorait, a Barátok köztet és a Való Világot. Az átalakított tv2 a hírműfajban is maga mögé utasította vetélytársát. Az RTL Klub november elején új műsorokkal jelentkezik.
Csütörtök kivételével minden nap megelőzte a tv2-n futó Big Brother nézettsége az RTL Klub Barátok köztjét és a Való világot a nézettségi versenyben. Mint a korábbi elemzésekből is kiderült, a BB iránti érdeklődés a leginkább a 18-49, illetve a 18-39 évesek körében haladja meg a naponta jelentkező magyar szappanoperáét, amely nemrégiben ért az 1700. epizódhoz. Ebből arra lehet következtetni, hogy pozicionálása szerint a Big Brother "fiatalosabb" műsor, mint a Berényi-saga, amely pedig kulcsszerepet játszott az RTL Klub üzleti sikerében.

Hogyan mérik a nézettséget?
Hogyan működik a rejtélyes, a televíziók között néha késhegyig menő vitákat okozó műszeres nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Hungary működésének bemutatása
A Való Világ nézettsége némileg javult az elmúlt héten, amiben az is szerepet játszhat, hogy az RTL Klub "kihúzta" saját reality show-ját a Big Brother műsoridejéből, így az igazi fanatikusok akár mindkét valóságműsort figyelemmel kísérhetik videomagnó alkalmazása nélkül is. Október 7-től egyébként a Barátok közt is kikerült a tv2 nagyágyújának takarásából.

Meglehetős előnyre tettek szert a tv2 Hírvilág brand alatt egyesített tényműsorai is az RTL Klub Híradójával szemben: a teljes lakosság körében (az adott időpontban éppen tévézők közül) mintegy 10 százalékkal többen voltak kíváncsiak a Tények adásaira, mint a konkurens hírműsorra - megjegyzendő viszont, hogy a kereskedelmi kategóriában (a 18 és 49 év közötti nézők körében) a verseny kiegyenlítettebb volt. 1,8 milliós nézettségével továbbra is sikeresnek számít a Napló, alkalmanként 40 %-ot meghaladó közönségarányával (teljes lakosság) a Bárdos András vezette Jó estét, Magyarország is erős a hírműsorok között. Igaz, utóbbi program közvetlenül a Big Brother után következik, így sikerében a műsorszerkezet is fontos szerepet játszik.

Nők a pult mögött

Továbbra is éles verseny folyik a két csatorna "női" talk show-i között. Az RTL Klub Mónikája hosszú ideig magasan vezetett a Claudia-show előtt. A vetélkedés az elmúlt héten szorosabbá vált: hétfőn valamivel többen nézték Liptai Claudia műsorát, kedden és szerdán viszont sokkal több nézőt hódított meg Mónika, aki csütörtökön már csak hajszállal kerekedett felül, pénteken pedig - csekély előnnyel - ismét Claudia vette át a vezetést. 37 százalékos átlagos közönségarányával (teljes lakosság) beváltotta a reményeket Jakupcsek Gabriella beszélgetős műsora is.

Az RTL Klub Reggelije az új Lazaccal küzd: míg hétfőn és kedden a tv2 vidám ébresztője vonzott több nézőt, a hét többi napján a Lazac alulmaradt a Reggelivel szemben.

realitynaplo.index.hu

Volkssturm - Big Brother-megnyitó

Realitynapló 1. - Lehet matyizni

Realitynapló 2. - És provokátorok

Realitynapló 3. - Tulajdonképpeniségek

Születési agónia - Való Világ-megnyitó

Realitynapló 4. - A valóság odaát van

Realitynapló 5. - Mindörökké valóság

Realitynapló 6. - A Nagy testvért figyeljétek?

Realitynapló 7. - Szerencseherék

Realitynapló 8. - Jogi esetek

Realitynapló 9. - Valóságshow-elmélet haladóknak

Realitynapló 10. - Fele királyságok

A bulvárhíradók frontján is a tv2 az elmúlt hét nyertese. Az RTL Klubbal egyidős Fókuszt - általában mérsékelt előnnyel - előzte a tv2-n látható Aktív. A szórakoztató műsorok között azonban továbbra is kiugró teljesítményt könyvelhetett el a szombati Heti Hetes (RTL Klub): a teljes lakosságban elért 60 százalékos közönségarány páratlan sikernek számít. Szintén szombaton, két részletben került adásba az RTL-en a Box Klub; az első, fél nyolckor kezdődő rész a Big Brother árnyékában maradt, s csupán a tévénézők húsz százaléka kísérte figyelemmel, a második, 11 óra után sugárzott részre azonban már a közönség csaknem 53 százaléka volt kíváncsi.

Újít az RTL Klub is

A fentiekből kiderül: az 5 éves RTL Klub műsorai rendkívül hosszú időn keresztül biztosították a csatorna közönségsikerét, ám mára - jelenlegi köntösükben - elfáradtak. Az adó az utóbbi hetekben rendkívül kiszámíthatatlanul, szinte napról napra átrendezi programját annak ellenére, hogy korábban a tv2 bebizonyította: a közönség hosszú távon meghálálja a stabil műsorrendet, és nem szereti, ha minden nap máskor kezdődik a kedvenc műsora. Az RTL Klub természetesen ennél hatékonyabb választ keres legnagyobb riválisa megizmosodására. A csatorna nem tervez ugyan a tv2-éhez hasonló teljes arculatváltást, ám november elején három új műsort iktatnak programjukba.