Három variáció a Hamilton-ügy ítéletére

2008.09.22. 10:06
Bizonytalan a McLaren spái fellebbezésének eredménye, a Forma-1-es vezetők hétfőn megtárgyalják a történteket, kedden ítélkeznek. Bármilyen döntés elképzelhető, találgasson ön is!

Összeül hétfőn, Párizsban a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) fellebbviteli bírósága, hogy megtárgyalja a McLaren Lewis Hamilton belgiumi büntetése miatt benyújtott fellebbezését.

A Belga GP után a pályán győztes angol 25 másodperces időbüntetést kapott, mert a felügyelők szerint szabálytalanul előzte meg Kimi Raikkönent.

Az első helyre így a másodikként célba ért Felipe Massa került, és Nick Heidfeld is megelőzte a mclarenest, aki harmadik lett. Ő négy ponttal kevesebbet, a ferraris kettővel többet kapott, a vb-t hét ponttal vezetné Hamilton, de így csak eggyel áll az élen.

A történteket másképp látja Hamilton, másképp Raikkönen, van, aki nevetségesnek tartja a büntetést, de a versenyzők nagy többsége egyetért vele, még ha néhányan túl súlyosnak is ítélik. Az angol tényleg vétkes lehet, történt már hasonló, de az eljárás sosem volt konzekvens.

Az sem teljesen biztos, hogy a fellebbezéshez joga van az istállónak, bár tiszta precedens van rá, és az FIA sem közölte volna, hogy tárgyalás hétfőn, ítélethirdetés kedden lesz, ha formai okokra hivatkozva még megvitatása előtt visszadobná az ügyet.

Jósolni nehéz, a döntést rengeteg szempont befolyásolhatja, többek között az is, hogy időközben a szövetség tisztázta a pályaelhagyással szerzett előny visszaadására vonatkozó előírást, ám az mégsem lett egyértelmű. A belga futam idején meg végképp nem volt az.

Talán érdemes újra megnézni több szemszögből is, mi történt: hogyan érte utol a Ferrarit, majd előzte le Hamilton.

Lehet, hogy az sem lesz mellékes, ahogy folytatódott a verseny a manőver után, és alakult a Forma-1 történetének egyik legizgalmasabb befutójává. Az akció után történteket is láthatjuk, végig belső kamerából a lenti videón.

Az ítélet borzasztóan fontos: akár ezen dőlhet el, ki lesz a Forma-1 világbajnoka 2008-ban. Hamiltonnak négy, Massának két pontja múlik tisztán a határozaton, ami talán háromféle lehet.

Az első: helyben hagyják a pályán kialakult eredményt, az angol visszakap négy pontot, Massától és Heidfeldtől levonnak kettőt-kettőt. A mclarenes így a jelenlegi egy helyett héttel vezetné a vb-t négy futammal és 40 szerezhető ponttal a vége előtt.

Hogyan dönt a bíróság?

A második: helyben hagyják a pályán kialakult eredményt, és fenntartják Hamilton büntetését, de megváltoztatják. A felügyelők ugyanis nemcsak 25 másodperces, egy boxáthaladó büntetésnek megfelelő időt adhattak volna hozzá eredményéhez, hanem vissza is sorolhatták volna 10 rajthellyel a következő futamra. A szigorúbbat választották, ha most enyhítenének, Hamiltont az is súlyosan érintené, mert városi pályán, Szingapúrban a középmezőnyből indulva valószínűleg lehetetlen nyerni. A vb-t viszont hét ponttal vezetné a rajt előtt.

A harmadik: helyben hagyják az első büntetést, marad minden, ahogy most van. A Belga GP-t tehát Massa nyerte Heidfeld előtt, Hamilton harmadik, a bajnokságban egy ponttal vezet, minden az utolsó négy futamon dől el.

Valószínűsíteni egyiket sem lehet, de talán a második látszik olyan megoldásnak, hogy mindenki nagyjából elégedett legyen, de legalábbis ne reklamáljon hevesen. Hamilton visszakapná karrierje egyik, ha nem a legjobb győzelmét, 10 rajthelyes visszasorolásával pedig Massa az esélyt, hogy csökkentse hétpontos hátrányát.

Nagy sansza lenne erre, mert csapattársa, a vb-címvédő Kimi Raikkönen a jelenlegi helyzetben sincs versenyben az újabb elsőségért, és ha az angol még négy pontot kapna, már 25-tel lenne mögötte, vagyis egyértelműen Massát kellene támogatnia az utolsó nagydíjakon.

A brazil és a Ferrari így Szingapúrban abszolút favorittá válna, kettős győzelmükkel Lewis Hamilton legjobb esetben is csak harmadikként futhatna be, és maximum három ponttal vezethetné a vb-t három futamnyira a bajnokság leintésétől. Vagyis a show kellően izgalmas, szoros és abszolút kiszámíthatatlan lenne a hajrára.