Hamilton, Hülkenberg, Pérez, Grosjean és Russell. Így fest közben a top 10: Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Norris, Sainz és Gasly.
Nézzünk egy kicsit hátrébbra is. Räikkönen friss kerékcsere után előzte a viseltes gumikon haladó Haast a 13. helyért. Räikkönen előtt négy másik pilóta volt már kerékcserén, úgyhogy így nem számíthat plusz előzésekre, de ha jó az Alfa tempója, meglehet a pontszerzés.
Bottas és Verstappen vonata szépen felért, Hamiltonnak viszont így már tényleg megvan az előny ahhoz, hogy kerékcsere után is visszajöjjön harmadiknak. Nem tudni, mi a Ferrari B terve Leclerc-nek, de nem annyira működik a jelek szerint.
Lassabb keverékű, kemény gumin ráadásul. Ez nem a Ferrari napja. Hamilton lassan akkora előnnyel az élen, hogy kerékcsere után is Leclerc elé érhetne vissza, Bottasra és Verstappenre viszont még nem veszélyes jelen állás szerint, főleg, hogy Verstappen sorra futja a jobbnál jobb köröket.
Háromból két szektorban is legjobb időt ment Verstappen, lépnie kellett a Mercedesnek, csak veszthettek azon, ha nem hozzák ki Bottast kerékcserére. Jelenleg Hamilton, Leclerc, Bottas, Verstappen a sorrend, előbbi kettő még nem volt kerékcserén.
A második helyről kiálló holland kemény gumikat kap a Red Bullra, ezekkel már elmegy a végéig. A friss gumikon korábbi csapattársa, a már Renault-t vezető Ricciardo elé, a negyedik helyre ért vissza. Lép-e erre a Mercedes? Igen, hozzák Bottast a következő körben.
Hamilton egészen más íveket vesz a pálya kanyargós szakaszán, talán emiatt érte be viszonylag gyorsan a holland pilótát?
A korai kerékcserére kényszerült Albon közben már a 15. helyig jött fel a mezőny végéről, most épp Antonio Giovinazzit előzte meg.
Szép csendben 1 másodperc határára csökkentette hátrányát a világbajnoki cím várományosa, nem éri be a harmadik hellyel, hiába biztosítja be azzal is a vb-címet, nagyon harap ma is Hamilton.
Vége a német pilóta futamának, a kocsi nem bírta a nyomást. Ricciardo közben már az ötödik helyen.
De annyira nem, hogy előzési manőverbe kezdjen a páros, Vettel még a Renault-t sem tudja igazán támadni, ami azért meglepő. Közben Leclerc-rel közlik, hogy a B tervre váltanak, egyúttal azt kérik a pilótától, hogy próbáljon meg közeledni Hamiltonhoz, aki már 6 másodpercre növelte az előnyét a negyedik helyezett monacói előtt.
Mi lehet ez a B terv? A kétkiállásos taktika, ami több lágy gumis, vagyis gyorsabb tempójú futást jelentene. Nem biztos viszont, hogy van annyi hely a pályán, hogy két kerékcserével beérje az élmezőnyt. Úgy főleg nem, hogy most, a közepes gumin körönként vagy 1 másodpercet veszít Hamiltonékhoz képest.
Ricciardo pedig az ötödik Norrist támadja, nagyon együtt a narancs, sárga, piros hármas az 5-7. helyeken. Közben Alex Alboné a leggyorsabb kör a mezőny végén, friss közepes gumikon megy a thai pilóta.
Bottas, Verstappen, Hamilton, Leclerc, Norris, Ricciardo, Vettel, Gasly, Sainz, Magnussen. A hatodik helyről induló Alex Albon egy kerékcserén túl jelenleg az utolsó helyen, összeérhetett valakivel a rajtnál, nem valószínű, hogy a Red Bull első körös kiállással tervezett.
Így is van, Sainz kocsijával ütközött Albon, egy kicsit meg is dobta a kocsiját a koccanás, vizsgálják is az esetet.
Norris, majd Ricciardo is elment mellette, a német azt mondja a rádióban, hogy sérült és alulkormányzott az autója, pedig senkivel nem koccant a pályán.
Leclerc is megelőzte Vettelt, mi történt a némettel a Ferrariban?
Lance Stroll csúszik ki a 2-es kanyarban, nagyon visszaesett a Racing Point a mezőnyben.
A mezőny elindult a felvezetőkörre.
Alex Albonnak nem maradt kemény keveréke a futamra, úgyhogy nála egyértelműen a lágyról közepesre váltó taktika játszik a futamon – a mögüle, a 7-8. helyekről induló két McLaren építhet arra, hogy biztosan tudják, mit csinál Albon a futamon, az viszont már más kérdés, hogy meg is tudják-e csinálni az eltervezett ellentaktikát.
Albon egyébként péntek este, hirtelen lehűlés miatt vesztett kemény gumikat, az FIA pedig nem tudta pótolni a megsérült, és így használhatatlan abroncsokat.
Hajszálrepedést észlelt a csapat Max Verstappen autójának hátsó szárnyán, az FIA engedélyével a rajtrácson cserélték ki. A csapat szerint valószínűleg rendben lett volna az autó, de fő a biztonság.
A gumigyártó szerint azok nyertek, akik lágy gumin jutottak tovább az időmérő utolsó harmadába, vagy lágyon kezdik a futamot. Nekik a 22-25. kör környékén kell majd közepes keverékre váltaniuk, de közepesen kezdve, és 24-27 kör után keményre váltva majdnem ugyanilyen gyors taktikát lehet lehozni.
Sergio Pérezt büntették meg még pénteken, amiért nem állt meg a mérlegelésnél a második szabadedzés végén. A büntetés elég súlyos az ilyen kihágásért, a mexikói pilóta csak a boxutcából indulhat a Racing Pointtal, ezért is nem erőltette az időmérőn való jó teljesítést Pérez, aki a 19. helyen zárt szombaton. 2020-tól egyébként csavarnak kicsit a szabályon, és egy szabadedzéses tévesztés nem jelent majd automatikus boxutcai indulást, de Pérezre még az idei szabályok vonatkoznak.
Az ötszörös, címvédő világbajnok az ötödik helyről indul, de egy erősebb pontszerzés bőven elég neki ahhoz, hogy megnyerje a hatodik világbajnoki címét is – sőt, csak akkor nem lesz bajnok, ha Bottas nyeri a futamot, és még ez sem biztos, hogy elég a finntől az ünneplés elodázásához. Három forgatókönyv van a futamon Hamilton vb-címe kapcsán, ezek a következők:
Minden ennél jobb pontszerzés, vagy Bottas nem győzelme Hamilton hatodik vb-címét jelenti.
Az austini versenypálya külön kijelölt parkolóhellyel készült arra az esetre, ha bajnokavatásra kerülne sor ma.
A reserved parking spot has been painted on the tarmac underneath the podium for Lewis Hamilton. So it has to happen today.#AMuS #F1 #USGP pic.twitter.com/YXGNYLSJPk
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) November 3, 2019
Két futammal ezelőtt, Japánban nyert utoljára Valtteri Bottas, neki köszönhetően is nagy formában a Mercedes, ami sorban három Ferrari-siker után szintén három futamgyőzelmet hozott össze, és most a negyedik is meglehet.
Bottas a júliusi Német Nagydíj óta először nyert időmérőt a Mercedesnek, és a szabadedzéseken futott versenyszimuláció alapján könnyen lehet, hogy megállíthatatlan lesz az élen a finn.