2010 a mozgás éve volt a játékiparban
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Év elején, amikor a CES-ről tudósítottunk, még úgy tűnt, hogy 2010 a 3D éve lesz a játékpiacon: a Sony nagyon erősen nyomta a standján a 3D tévéket kihasználó játékokat. Nyár elején pedig a Nintendo villantott nagyot azzal, hogy az E3-on bemutatta szemüveget nem igénylő kézikonzolját, a 3DS-t. Ez a kütyü azonban csak jövőre jelenik meg, és a 3D sem hódított idén úgy, ahogy azt a CES után az elemzők remélték.
Így 2010 inkább a mozgás éve volt a játékiparban. 2006-ban a nem technikai képességeivel, hanem mozgásérzékelős kontrollerével és családi játékaival hódító Nintendo Wii új piacot talált az alkalmi játékosokban. A piac másik két nagy konzolgyártója, a Microsoft és a Sony inkább a hardcore játékosokra szabta az Xbox 360-at és a PlayStation 3-at, mostanra azonban arra a rétegre is elkezdtek figyelni, ami eddig inkább Wii-t vett. A Sony Move néven adott ki a Wii kontrolleréhez hasonlító, de annál érezhetően pontosabb irányítót, a Microsoft pedig a Kinecttel még tovább lépett: a játékos maga lett a kontroller.
Egyelőre kevés játék használja ki igazán jól a Move és a Kinect képességeit (például a Dance Central), a két hardver kezdeti szoftverfelhozatalának nagy része Wii-s sikerjátékokat utánzott. 2011 egyik nagy kérdése lesz, hogy a két nagy kiadó milyen hardcore játékokat tud majd Move-ra és Kinectre készíteni, illetve hogy a Wii-tulajdonosokat mivel próbálják elcsábítani az olyan erős Nintendo-brandektől, mint a Mario és a Donkey Kong. A Nintendónak egyébként igazán nagy dobása nem volt 2010-ben, csak a DS kézikonzol XL modellje érdemel említést. A cég a pulzusmérő kontrollerkiegészítő Vitality Sensort sem mutatta be, a vállalat érezhetően 2011-re tartalékolja erejét.
Már megint a Call of Duty
Az év legjobban várt pc-s játéka kétségtelenül a Starcraft II (pontosabban annak első harmada) volt, be is váltotta nagyjából a hozzá fűzött reményeket. Nagyon jó volt még a platformon a Battlefield: Bad Company 2 is, illetve a megrögzött pc-s stratégiai műfaj két jeles képviselője, a Napoleon Total War és a Civilization V. Az online szerepjátékok rajongói közül pedig sokakat beszippantott a World of Warcraft legutóbbi kiegészítője,a Cataclysm. Az év legnagyobb bukása is pc-s volt: a több mint ötvenmillió dollárból készült All Points Bulletin című online szerepjátékot nem sokkal indulása után leállították.
A csak Xboxra megjelent játékok közül magasan a Halo Reach volt a legsikeresebb, az Alan Wake inkább a kritikusokat nyűgözte le, a kasszáknál már nem szerepelt jól. A PlayStation 3 exkluzív játékai közül két tizennyolcas karikás cím, a God of War 3 című véres mitológiai kaszabolás és a kalandjátékokat újraértelmező Heavy Rain emelkedett ki, illetve a több mint öt év alatt elkészült gyönyörű autószimulátor, a Gran Turismo 5. A Wii húzónevei a Super Mario Galaxy 2 és az új Donkey Kong játék voltak.
A több platformra is megjelent nagy költségvetésű játékok között szinte csak folytatásokat és sikeres brandek újrahúzását találunk. Az új Call of Duty, a Black Ops megint megdöntött minden rekordot, pedig nem ez volt 2010 legjobb játéka. Erre a címre a sci-fi szerepjátékok új királya, a Mass Effect 2 nagyobb eséllyel pályázna, de az Assassin’s Creed Brotherhood is sorozatának legjobb része volt. A Bioshock 2 és a Fable III sem okozott csalódást, a Final Fantasy XIII viszont túlegyszerűsített játékmenetével sok rajongót felbosszantott. A nem folytatások közül messze a GTA sorozat kiadójának "vadnyugati GTA"-ként is emlegetett játéka, a Red Dead Redemption volt a legjobb.
Mérges madarak, 30 éves Pac-Man
A mobiljátékok közül a Crush the Castle című flashjátékot pofátlanul nyúló Angry Birds futott be félelmetes karriert: Androidra két nap alatt kétmillióan töltötték le. A játékot konzolra is átírják, az EA pedig megveszi a játék kiadóját. 2010 a Farmville trónfosztásának éve is volt: a Facebook-játékok között már nem ez a legnépszerűbb (a játékról 2010-ben az is kiderült, hogy személyes adatokat továbbított), hanem a CityVille. Ugyanaz a Zynga a kiadója, mint a Farmville-nek, a cég több milliárd dollárt ér.
Szót kell ejteni a kibővített valósággal kísérletező játékokról is: 2010-ben több ilyen megjelent Androidra, de a PSP-s Invizimals is érdekes kísérlet volt. Olyan trend ez, amire jövőre jobban oda kell figyelni. A legnagyobb underground játéksiker a Minecraft volt, ma már milliók merülnek el a játék szögletes világában. Végül két kerek születésnap: Mario 25 éves lett 2010-ben, Pac-Man pedig betöltötte a harmadik ikszet – az alkalomra a Google játszható logót készített.
2010-ben nagy botrányok is voltak, a leghangosabb kétségtelenül a Call of Duty eredeti fejlesztői és az Activision pereskedése és szakítása volt. A PlayStation 3-at pedig egy év alatt kétszer is feltörték.
Lett Xbox Live-unk
A magyar játékkultúra még mindig erősen a pc felé hajlik – ez derült ki 2010-es felmérésünkből. Viszont végre Magyarországon is hivatalosan elérhetővé vált az Xbox Live, még ha kicsit foghíjasan is. A gazdasági válságot leginkább a hazai játékos rendezvények érezték meg az évben: szerény Budapest Games Show volt 2010-ben, és először nem tudtunk csapatot küldeni a World Cyber Gamesre.
A régi játékok iránti nosztalgia viszont úgy tűnik, erősödött: két fontosrégijáték-kiállítás is volt idén, és megjelent a Pixelhősök című játéktörténeti könyv. A magyar fejlesztők közül többen az böngészőben futtatható szerepjátékok készítésében próbáltak szerencsét. Az év modja pedig vitán felül a Deák téri metrómegálló Counter-Strike pályába álmodott mása.
És hogy mi lesz 2011-ben? Valószínűleg több 3D játék jelenik majd meg, tovább nő a mobiljátékok piaca, és egyre jobban oda kell figyelni a táblagépjátékok piacára is. 2011-ben eldől az is, hogy az idén indult, konzol nélküli online játékrendszer, az Onlive viszi-e valamire, és talán az is, hogy milyen lesz a Panasonic és a Lenovo konzolja. Ja, és tényleg megjelenik a Duke Nukem Forever. De ezt már úgysem hiszi el nekünk senki.