Budapest
Aki erősnek tartja a budapesti közlekedési rendszer átalakítását, az nézze meg a New York-it. Ott néhol sokkal keményebben avatkoztak bele a forgalomba, mondjuk a Times Square-en, ahonnan teljesen eltűntek a gépjárművek. A fenti videó New Yorka nagy fejlesztéseit mutatja be - előtte-utána párokkal. Na nem a felhőkarcoló-építéseket, hanem valami sokkal izgalmasabbat: a forgalomcsillapításét.
A napokban adták át New York legmagasabb szállodáját, a 230 méter magas Courtyard Hotelt (melyről itt olvashattok bővebben). A több mint két évig tartó építkezést egy klassz timelapse videóban rögzítette valaki.
A legszebb része, amikor megkapja az üvegburkolatot és csak mikor a csúcsig ér a borítás, akkor jön rá az ember, hogy ez nem is mintája, csak a szemben lévő ház tükröződik rajta.
Egy szegedi papírboltos megunta, hogy egy igénytelen összefirkált falú panelház aljában van a boltja. Szó mi szó, tényleg elég randa volt ez a környezet a Retek utca és a Szilléri sugárút sakán - mint az fenn is látható.
Bár én a Google Maps-en egy horogkeresztet sem látok, elhiszem, hogy az is volt ott pár, ami végképp idegesítette Szivos Sándort. Mivel hivatalos úton nem jutott semmire, kézbe vette az ügyet: egyeztetett a ház lakóival, és lefestette a falszakaszt.
Ma sem maradtok hirdetés nélkül, igaz most kivételesen nem egy lakásé szerepel itt, hanem egy szép szőttesé. Az Apródon sajnos már inaktíválták - szóval bárki is szeretett bele hirtelen, lemaradt róla -, így ott már csak annyi olvasható, hogy:
"Tatabánya felirattal .1950-es évekbeli* Tatabányáról egy pillanatképet ábrázol."
Hogy miért pont ezt a képet választotta ki a városból a művész, azt nem tudni. De nagyon klassz. [via: rajság]
*Mint arra VKlári felhívta a figyelmet, az Árpád Hotel csak a hetvenes évek végén készült el, vagyis a hirdetés szövegével ellentétben a szőnyeg egy kősőbbi kort ábrázol.
Aki azt hiszi, hogy a fórumok ideje leáldozott az újabb közösségi oldalak megjelenésével, az nagyon téved. Ékes példája ennek a skyscrapercity.com, mely Budapesten is hosszú évek óta pörög. Ha valaki szeretné tudni mi épül, épült vagy épp nem épül a városba, az ide nézzen be. Én is több témát köszönhetek nekik. A legszebb benne, hogy olykor valóban befolyásolják a város alakulását. Ha annak idején például nem hívják fel a figyelmet a Hercegprímás utcai klasszicista homlokzat lerombolására, nem kap országos figyelmet az ügy, s talán nem figyelnek oda annyira a rekonstrukcióra.
Most megint meghallgatásra talált egy kérésük: legalábbis úgy néz ki, nekik is köszönhető, hogy olyan felsővezeték-tartók lesznek a Kossuth téren, amilyenek.
Kép: építészfórum.hu
A városligeti múzeumi negyed agyament tervének árnyékában hirtelen nagyon izgalmassá vált Csizmadia Dóra tájépítész több diplomadíjat nyert terve, amit az Építészfórum hozott le ma. Ennek témája ugyanis a Rákosrendező revitalizációja.
Bár igazán behatóan csak a Vasúttörténeti Parkkal és annak közvetlen körzetével - vagyis mintegy 50 hektárral - foglalkozik a terv, de elég alapos ahhoz, hogy az egész rendező-pályaudvart számba vegye. Az pedig már épp akkora, mint a Városliget. Ráadásul közvetlenül kapcsolódik - vagyis kapcsolódhatna - hozzá. Bocs a populista kifejezésért, de muszáj volt elneveznem Városliget 2-nek.
Ingatlanhirdetési portálokon bukkant fel hetekkel ezelőtt a hányattatott sorsú Hauer Cukrászda. De vajon lesz-e aki 280 millióért megveszi, hogy életet leheljen bele?
[Kép: io9]
Budapest
Emlékeztek még arra a különös vörös fényű installációra, amiről egy hónapja számolt be az Urbanista? Mint egy most érkezett olvasói levélből megtudtam, a Nyugati Pályaudvar sinrengetege alatt húzódó, legrégebbi budapesti aluljáróban klipet forgattak.
Budapest
Miután tavaly a selfie lett az év szava, remélhetőleg idén ez lesz a trend az ingatlanhirdetésekben is. Igaz, a tükörbe belefotózó lakástulajdonosoknak és ingatlanosoknak eddig se volt se szeri, se száma a neten. Már fel se kapom rájuk a fejem, legfeljebb ha valaki meztelenül teszi ezt, vagy legalábbis egy alsógatyában (bugyiban?).
Nem tudom mi van ezekkel a szegény kínaiakkal. A világ építészetébe azért óhatatlanul be-be csúszik egy egy intim testrészre hajazó - vagy mit csináló - ház, de náluk ez valami visszatérő szindróma. Alig néhány hónapja röhögte ki magát a világ azon, hogy a pekingi letolt alsógatya alakú irodaházmonstrum mellé egy hatalmas falloszt emelt magának a kommunista pártlap, erre tessék.
Már az sem az első eset volt, és most itt az újabb gyöngyszem Csinanból.
Fotó: Batár Zsolt
Az ArchDaily elég olvasott építészeti lap, ha nem a legolvasottabb. Mondjuk van 1,1 millió Facebook-, meg bő 160 ezer Twitter-követője, ami persze még nem a világhírnév mércéje, de jól mutatja, hogy azért olvasgatják. Nos ez az ArchDaily a napokban megint egy budapesti munkára hívta fel a figyelmet, ami nem csak azért érdekes, mert egy belsőépítészeti projektről van szó, ráadásul egy plázában, hanem azért is, mert az idehaza alig kapott figyelmet.
Ez pedig a MOM Park bevásárlóközpontban ősszel nyílt új Spar-üzlet.
Hogy a parkolásért fizetni kell, az rendben van. Még az is oké, hogy nem mindenhol ugyanannyit fizetünk. A közterületnek is piaci ára van: ahol kevesebb van belőle, ott drágább. Persze nem csak egyszerű piaci folyamatokról van szó, hanem közlekedésszervezésről, össztársadalmi érdekekről, de ezekbe most bele se menjünk. Fogadjuk el, hogy van és hogy nem mindenhol ugyanannyiba kerül.
Azt viszont semmiképpen nem fogadhatjuk el, hogy nem tudjuk, hol kell fizetnünk és mennyit.
Fotó: stiftungfreizeit/városkomm
Budapest
Nem tartok Belváros-fikázó napot, nem azért került elő a rémes Váci utcai burkolat után ez a szelektív kuka. Csak amikor megláttam a fenti képet a Belváros blogon, eszembe jutott, hogy az alig egy hónapos Urbanistán öt éve már írtam pont ugyanerről a hulladékszigetről.
Hát elég fura lesz az új díszburkolat a Váci utcában - írtam pár napja az első képekről, amik megjelentek a neten a Párizsi utcáról. Pedig akkor még nem is sejthettem, hogy lesz ez még cifrább. Azokra a képekre, amiket Viktor küldött nem elég kifejező szó már a "fura". Lássuk be, ez ronda. Baromi ronda.
Fotó: indafoto.hu/csipcsup
Talán a budapesti mecset terve óta nem jött annyi vitatkozó komment egy Urbanista-poszthoz, mint a legutóbbi nap kérdéséhez, mely így szólt: mit változtatnál a KRESZ-ben 2014-ben? Mivel történetesen betegen fekszem itthon napok óta, nem volt jobb dolgom, mint végigolvasni az összeset, a legérdekesebbeket pedig kimazsolázni nektek. Nem mondom, hogy mindegyikkel egyetértek, vagy akár hogy mindegyik épeszű lenne, de érdekesnek mindegyik érdekes (kiemelések tőlem). Íme:
Utoljára talán az Attila sör cimkéjén olvastam valami hasonlót, ahol a készítő arról mesélt, hogy a hun fejedelemről elnevezett itallal a világbékéről szeretne megemlékezni. Na de ilyen kusza szöveget azóta sem láttam nyomtatott betűkkel írva. Bármelyik részletét ragadjuk is ki, épp oylan értelmetlen, mint egyben az egész - emögött már a tudatos szerkesztés sejlik fel. Olvassuk el többször, ízlelgessük és próbáljuk megfejteni! [Nagyításért katt a képre! Via: 444.hu]
A fél magyar internet azon háborog, hogy milyen igénytelenül térkövezték le a Batthyány teret, vagyis annak egy látszólag hasraütésszerűen kiválasztott foltját. Pedig ezen aztán kár hőbörögni, ugyanis nem ez a legfőbb probléma a tér átalakításával. [A teljes cikk az Indexen olvasható.]
Már régóta kacérkodtam ezzel a Fortepanos fotóval, csak azt nem tudtam, hogy minek az illusztrálására használhatom fel majd egyszer (pedig valami nagyon klassz áthallásos izét lehet kihozni belőle, hogy ott a háttérben egy fővárosi címer). De Kerényi Zoltán legújabb Ablak a múltra kollázsában azt hiszem kihozta belőle a maximumot. Buék!
"én bevezetnék a zebra körül a járdán egy kb. 1 m sugarú félkört. Aki azon belül áll, az át akar kelni, aki kívül, az meg nézelődik"
- zárta le Circus a "mikor van elsőbbsége a gyalogosnak a zebrán" témájú kommentvitát, ami a rendőrség brutális karácsonyi ajándéka körül alakult ki.
Budapest
Nem, nem, idén sem ússzátok meg toplisták nélkül. Kezdésnek itt a 10 legtöbbet lájkolt Urbanista-poszt 2013-ból. Meglepő, hogy a 2012-es listából három téma ismét fölbukkan (a gerillakötészet, a margitszigeti futókör és a Királyi Palota egykori formája), no meg az is, hogy az akkor listának legfeljebb az első helyezettje férne be a mostani legvégére.
Szóval ezeket lájkoltátok idén:
Budapesten járt egy francia fotós, Romain Veillon, aki elhagyott épületeket kattintgat Európa-szerte. A Kelenföldi Hőerőműről készült fotósorozata most a Business Insiderre is felkerült (amit ráadásul már a Curbed is továbbosztott). Dióhéjban még a Reichl Kálmán és Bierbauer Virgil tervezte épület történetét is összefoglalják, lelkesedve "gyönyörű art-deco belsőért".
Az épület mostanában egyre több figyelmet kap: néhány hónapja NAK posztolt egy fotósorozatot róla a Gizmodón, tavaly pedig egy Csernobilról szóló film díszletéül szolgált.
Tény, a kommentekben legtöbbet emlegetett ellenérv az aluljárók - meg úgy általában a tömegközlekedés - ellen a húgyszag. Nos ez nem csak nálunk probléma úgy látszik, mert Atlantában most hugyozásriasztókat helyezett üzembe az ottani a BKK, vagyis a MARTA.
Boldog vagyok minden listától, ahol Budapest az élen végez (és nem kamu). De azért már kicsit a könyökömön jönnek ki a PR-cikk gyanús, teljesen szubjektív összeállítások.
Fotó: Wachsler Tamás - csak kicsit belefirkáltam.
Mostanában elég sok szó esik az Országház előtti és melletti szobrokról, de jóval kevesebb azokról, amelyek rajta vannak. Pedig elég egy pillantást vetni a Köztérképre, hogy lássuk, hemzseg tőle az épület kívül-belül. A belsők értelem szerűen ritkábban kerülnek szem elé, ám amit szinte soha senki nem lát, az kívül van.
Rovataink a Facebookon