Csütörtök este a Fővárosi Közgyűlés felhatalmazta a főpolgármestert, hogy tárgyalni kezdjen a kormánnyal a 4-es metró második szakaszának finanszírozásáról. Ha az előterjesztést elvetette volna a testület, akkor a metró valószínűleg csak az első szakaszon, a Keleti Pályaudvarig épült volna meg, így viszont úgy tűnik, hogy a második szakasz, tehát a Keleti Pályaudvar és a Bosnyák tér közti ütem is megépül.
Csütörtöki ülésén dönt a fővárosi közgyűlés a 4-es metró második szakaszának előkészítéséről és a metrókocsik beszerzéséről. Ha a képviselők megszavazzák metróvonal Keleti Pályaudvar és Bosnyák tér közötti szakaszára szánt 167 milliárd forintot, a főváros végleg elkötelezi magát az építkezés mellett, és megindulhat a tenderek kiírása. A VEKE szerint e második szakasz megépítése nem térül meg, és az unió sem támogatja majd, ezért a metróépítés helyett a villamoshálózat fejlesztését javasolják.
Majdnem 20 milliárd forinttal drágult újra a metró összköltsége a most elkészült negyedéves metrójelentés szerint. Az okok: kisebb uniós támogatás, áfaemelés, árfolyamváltozás.
Az Index birtokába került legújabb metrójelentés szerint a projekt várható összköltségét 2009 augusztusában vizsgálták felül. A számítások során figyelembe vett tényezők hatására az I-II. szakasz együttes projektköltsége 516 753,6 millió forintról 533 222,1 millió forintra emelkedett.
Megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását a 4-es metró I. szakaszának fejlesztésére a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség - közölte az NFÜ pénteken.
A beruházás összesen 212 milliárd forintos támogatást kap, ebből 181 milliárd forint uniós forrás, 41 milliárd forint költségvetési támogatás. A projektigazgatóság tájékoztatása szerint a 4-es metró első szakasza összesen 353 milliárd forintba kerül.
A legújabb szakértői tervek szerint a Bosnyák téri meghosszabbításon a Hungária körúti és Bosnyák téri állomás az eredeti tervek szerint kiépülne, ugyanakkor a Dózsa György úti és a Róna utcai állomás végleges kiépítésére egy későbbi időszakban kerülne sor. A felszabadult pénzből elkezdenék a 4-es metró budaörsi meghosszabbítását.
A főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén foglalkozott a 4-es metró II. és III. szakaszának megvalósításával, nyilatkozta az Indexnek Nyáry Krisztián, a hivatal kommunikációs igazgatója. A Baross tér és a Bosnyák tér közötti szakasz 2008-ban kapott környezetvédelmi és vasúthatósági engedélyt, építése az első szakasz befejezése után indulhat.
Szakértők vizsgálják, hogy a II. szakasz műszaki tartalmát úgy módosítsák, hogy a költségek csökkenthetőek legyenek, miközben megkezdhető lenne a Kelenföldi pályaudvar és a Budaörsi virágpiac közötti III. szakasz előkészítése.
Nem szombat délután, hanem várhatóan hétfőn éri el a készülő 4-es metró Fővám téri állomását a fúrópajzs, közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság szombaton. Az alagútépítő Bamco konzorcium arról tájékoztatta az igazgatóságot, hogy az utolsó szakaszon lévő tizenkét méteres betondugóban - amely minden állomásnál az óriási fúrópajzs biztonságos érkezését szolgálja – lassabban tudnak haladni a tervezettnél, és így várhatóan csak hétfőn érik el az állomást.
Korábbi hírekkel ellentétben nem pénteken, hanem legkorábban jövő hét hétfőn, de lehet, hogy kedden tör be a metró fúrópajzsa a Fővám téri metróállomásra, tájékoztatta az Indexet Pető Szabolcs, a DBR Metró Projektigazgatóság szóvivője.
Az Index úgy tudja, hogy a most hétfői fővárosi kabinetülésen még úgy volt, hogy Demszky Gábor főőpolgármester nagy sajtócsinnadratta keretében fogadhatja pénteken a metrópajzsot a Fővám téren, ám az időpont megváltozott.
Hat héttel a budai Gellért térről való indulás után várhatóan pénteken a pesti Fővám térre érkezik a 4-es metró déli alagútépítő szerkezete. A fővárosi politikusok elmondták, hogy Klados Gusztáv, a 4-es metró projektigazgatója részletes prezentáció keretében adott tájékoztatást a városvezetésnek a metróépítés helyzetéről.
A BKV DBR Metró Projekt Igazgatósága a 4-es metró kivitelezésével kapcsolatos műszaki és pénzügyi szaktanácsadásra 670 millió forintot költ, értesült az MTI pénteken.
Múlt hét pénteken a Duna közepe alatt egy vetőzónába ért a metró fúrópajzs, ahol megállt, mert az eddiginél keményebb agyag valószínűleg beleragadt a marótárcsájába. A pajzsot fél méterre visszahúzták, szerdától szakemberek keszonnyomás alatt pucolják a marókéseket.
A DBR Metró Projektigazgatóság az Index kérdésére elmondta: múlt péntekig hozzávetőleg 190 métert tett meg a Duna alatti 300 méteres szakaszból a déli alagútépítő pajzs, majd közeledve a Fővám téri állomáshoz egy vetőzónába ért, ahol az eddiginél keményebb agyag valószínűleg beleragadt a pajzs marótárcsájába.
A 2-es vonalon végzett tesztelések után most a 3-as vonalon tesztelik, vajon elfér-e mindenhol az új Alstom szerelvény az alagútban.
A módszer ugyanaz, mint korábban a 2-es vonalon: a régi orosz kocsikra felragasztott hungarocell-sablonokkal vizsgálják, hogy hozzáér-e valahol az új szerelvény az alagúthoz.
Az öt országból érkező mintegy hatvan alkotó 4 kategóriában indul és egy 150 négyzetméteres felületen kell egy témát megfesteni. Horvátország, Csehország, Szerbia, Szlovákia és Magyarország legjobb graffitisei mérik majd össze tudásukat a Köztársasági téren, miután Róma, Moszkva, Liverpool, Bécs, Stettin és Halle területi döntője mellett az elmúlt évekhez hasonlóan 2009-ben is Budapest kapta meg a Write4Gold graffiti világverseny közép-európai döntőjének szervezési jogát.
Eddig mintegy 190 métert haladt előre a Duna alatt problémamentesen a budapesti 4-es metró déli alagútépítő pajzsa, azaz a folyó alatti táv több mint felét megtette, áll a DBR Metró Projektigazgatóság közleményében.
A pajzs várhatóan jövő hét végére átér a pesti oldalra, ezután északi párja is elindulhat. A Fővám tér fogadni tudja a pajzsokat. A pajzskiszolgálás közben folyamatosan áttelepül az Etele térről a Szent Gellért téri épülő metróállomásra, innen szállítják el a kitermelt földet is.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság napokban megérkezett engedélye alapján május 26-án megkezdődött az új Alstom metrókocsik tesztje az Örs vezér téri (Fehér úti) üzemi vágányon. A metróvégállomáson várakozók mostantól láthatják is az új kocsikat, ahogy a tesztpályán a dinamikus teszteket (gyorsulás, lassulás) végzik rajtuk.
A Budapesten tesztelt szerelvény ezer kilométert fut majd a tesztpályán a forgalomba helyezés előtt. Az új metró várhatóan őszig megkapja a végleges típusengedélyt, amellyel a negyedik negyedévben forgalomba is állhat. Ezt követően eleinte havonta egy, később havonta kettő új szerelvény állhat majd forgalomba.
Több mint egy hónapos csúszás után ma folytatódik a metró építése. Már a DBR metró projektigazgatóság "sem zárja ki", hogy a 4-es metró csak 2012-re készül el.
A BKV-hoz tartozó projektirodánál azt remélik, hogy a metróépitő BAMCO-val gördülékenyebb lesz az együttműködés azután, hogy a konzorciumon belül "a vezetés súlypontja eltolódik a francia VINCI-től a német Strabag felé".
Az érdekeltek a tulajdonosi arányok eltolódását is várják, egyelőre annyi biztos, hogy a vincis projvezetőt egy strabagos, Christian Genschel váltotta a BAMCO részéről.
A VINCI már nem akar többé Magyarországon tendert nyerni, a Strabag még igen - bíztatják magukat a megrendelői oldal képviselői, akik az építtetővel várható esetleges további vitákra készülve két új "nemzetközi szakértőt" is elhoztak a mai sajtótájékoztatóra a Szent Gellért térre.
Más értelmezés szerint csak annyi fog változni, hogy a látványos, nyilvános, franciás hiszti (az építés leállítása) helyett a budapesti politikai életbe jobban beágyazott Strabag ezentúl majd a színfalak mögött érvényesíti a fúrópajzsok fejénél is keményebb germános akarattal az anyagi többletköveteléseket.
Ami a tény: a BAMCO egyelőre nem sokat ért el a munka április 14-i leállításával. A kormányzati szakértőkkel és tanácsadókkal megerősített fővárosi tárgyalópartnerek úgy vették rá április 28-án az építés újrakezdésére, hogy lényegében csak annyit ígértek: a BAMCO nem túl szégyenlős többletköveteléseiről majd tárgyalnak.
Hogy a magyar oldalról sikeres tárgyalás után miért kellett mégis három hétnek eltelnie, míg a déli alagútban ma elindulhatott a pajzs Pest felé, arra az a szakmai magyarázat, hogy a pajzsokat minden állomásra való érkezés után karbantartási munkáknak vetik alá. A BAMCO tehát ezt állította le bő hónapja.
A mostanáig körülbelül félig elkészült metró építése persze mindenképpen csúszik. A Keleti pályaudvarig tartó pesti oldal fúrására eredetileg tervezett 27 hét ha nem is nő a BAMCO áprilisi kérése szerint a duplájára, de a DBR szerint sem szorítható 35-40 hét alá.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kiemeli 11 – az uniós szabályokkal nem összhangban megkötött – szerződés értékét a 4-es metróra benyújtott uniós támogatási kérelemből, mert félő, hogy Brüsszel megtagadja ezekre a kifizetést.
A kieső összeg 60 milliárd forint. Most azt próbálják elérni, hogy a pénzt más projektnél fel lehessen használni. Ugyanez történt néhány hónapja a főváros másik mintaberuházásánál, a központi szennyvíztisztító építésénél is.
Még májusban több mint egy évre lezárják a Műegyetem rakpartot a 4-es metró építése miatt. A tervek szerint a fúrópajzs május 18-án kezdi el a Duna alatti munkát. A Margit hidat legkorábban augusztus 1-én zárják le, körülbelül egy évig tart majd a felújítása.
Megegyezett a színfalak mögött a metróalagutat építő Bamco és a BKV, így már a jövő héten folytatódhat a munka - értesült a Népszabadság. A lap úgy tudja, hogy a BKV metróprojekt igazgatósága végül nem engedett a Bamco 35 milliárd forintos követelésének, bár az újságnak egyelőre egyik oldalról sem nyilatkoztak hivatalosan.
Az Európai Bizottság kedden cáfolta azokat a Magyarországról származó információkat, melyek szerint visszadobná a budapesti 4-es metró társfinanszírozását célzó projektpályázatot. Értesülésünk szerint ugyanakkor könnyen előfordulhat, hogy az új metróvonal nem kapja meg végül a kormány által eredetileg igényelt 900 millió eurós EU-társfinanszírozást (hanem ennél valamivel kevesebbet), mert néhány szerződés a jelek szerint nincs teljesen összhangban az uniós közbeszerzési szabályokkal.
Az Európai Bizottság illetékes szóvivője kedden cáfolta azokat a sajtóhíreket, melyek kész ténynek vették, hogy Brüsszel visszadobja a budapesti 4-es metró uniós társfinanszírozására benyújtott pályázatot. „Nem felel meg a valóságnak ez az információ. A Bizottság még mindig vizsgálja a társfinanszírozásra benyújtott pályázatot” – közölte kedden Dennis Abbott, a regionális politikáért felelős uniós biztos szóvivője.
A főpolgármester kérésére a DBR Projekt Igazgatóság vezetői a főváros költségvetéséről szóló kedd délelőtti ötpárti egyeztetésen beszámoltak a frakciók vezetőinek a BAMCO konzorciummal folytatott tárgyalások állásáról, áll a DBR Indexnek küldött közleményében. Leszögezik: a konzorciumnak nincs jogi lehetősége arra, hogy az alagútépítő pajzsokat magával vigye.
A főváros, a BKV és a DBR véleménye továbbra is egyértelmű: a francia Vinci vezette BAMCO konzorciumnak - felhagyva jogsértő magatartásával - haladéktalanul fel kell vennie a munkát.
A fővárosi önkormányzat nem engedhet a 4-es metró alagútját fúró Bamco zsarolásának; a cég az eredeti vállalási árnál közel 60 százalékkal magasabb költséget kíván érvényesíteni, közölte Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes hétfőn.
A 4-es metró építése körüli anomáliák tisztázására a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésének összehívását kezdeményezte szerdán Hock Zoltán MDF-frakcióvezető a főpolgármesternél. Mint mondta, a fővárosi költségvetésről folytatott frakcióvezetői egyeztetésen is szó esett már az alagutat fúró Bamco cég 35 milliárd forintos pótigényéről. Ennek a jogosságát azonban Demszky Gábor akkor határozottan cáfolta. Ezen a találkozón a főpolgármester kifejezetten arra kérte az ellenzéki frakcióvezetőket, hogy a főváros üzleti érdekeire tekintettel ne foglaljanak állást ebben a kérdésben. Hock szerint a múlt héten meglepődéssel értesültek a közgyűlés városüzemeltetési bizottsága SZDSZ-es elnökének azon nyilatkozatáról, miszerint kaotikus, teljesen áttekinthetetlen a 4-es metró ügye. Az elnök ezért a szakbizottság áprilisi ülésén részletes tájékoztatást kér a 4-es metró építésének helyzetéről.
Maximum két hetet adott a DBR Metró Projekt Igazgatóság a francia Vinci vezette Bamco konzorciumnak, hogy újra felvegye a munkát a 4-es metró alagútjának építésén. Ezt Klados Gusztáv, az igazgatóság projektigazgatója mondta a cég sajtótájékoztatóján.
A szerződésbontás előtti utolsó szakaszába érkezett a metróvita az alagútfúró Bamco és a BKV között: a kivitelező cég keddi levelében hivatalosan is felfüggesztette a munkát. Bejelentették, hogy nem mennek tovább a fúrópajzzsal, mert azt olcsóbb és könnyebb a jelenlegi helyéről, a Gellért téri állomásról kiemelni, mint a Duna alól, tudta meg az Index.
Elcsendesedett a Gellért téri metróállomás, az alagútfúró Bamco cég francia szakemberei hazamentek húsvétolni, a magyar alvállalkozók egy részét összepakoltatták és levonultatták, egy másik része meg otthon várja, hogy lesz-e folytatás. A Bamco 35 milliárd forintot követel a többletköltségei miatt és ultimátumot nyújtott be az építtető DBR Metró Projektigazgatóságnak, ami viszont nem akar fizetni. A határidő vasárnap jár le, az Index úgy tudja, semmilyen előrelépés nem történt az elmúlt hét tárgyalásain.