Abban mindenki egyetért, hogy ma sokkal pocsékabb zenét hallgatnak a fiatalok, mint amikor ő volt fiatal. Vita legfeljebb akörül lehet, hogy a 70-es, a 80-as vagy a 90-es évek volt-e frankóbb. Ja igen, és hogy melyik században. Mert már az 1270-es, a 380-as és az időszámításunk előtti 390-es évek után is sóvárogtak az öregek, amikor az ifjak "idióta", "igénytelen", "zűrzavaros", "vonítását" kellett hallgatniuk, amelyek "gyalázatos iparrá süllyesztik" a zenét - csak hogy idézzünk néhány jelzőt a kortársaktól az épp divatos slágerekre.
Nem az ars nova és az ars antiqua közti ellentét volt az első és az utolsó röhejes zenei cicaharc a generációk közt, de ha már itt tartunk az őskortól indult zenetörténeti sorozatunkban, kitűnő alkalmat kínálnak arra, hogy összeszedjük néhány idézetet az ókorból és középkorból.
Idén már Damon Albarn beszélt arról, hogy hamarosan visszatér rajzfilmzenekara, a Gorillaz, és szeptemberben talán a felvétlek is elindulnak, most azonban a csapatot megrajzoló Jamie Hewlett nyilatkozott arról a DIY magazinnak, hogy nagyon izgatott, hiszen jelenleg is a Gorillaz-projekten dolgozik, és remekül haladnak a munkával. Azt is hozzátette, hogy minden bizonnyal jövőre készülnek majd el.
Az Aerosmith frontembere, Steven Tyler az ügyvédein keresztül ismét felszólította Donald Trump republikánus elnökjelöltet, hogy ne használja engedély nélkül a kampányában az együttes Dream On című dalát - írja az MTI. Ez nagyjából olyan, mintha Gyurcsány az LGT engedélye nélkül énekelné a következő DK-gyűlésen a Nem adom fel!-t.
Tyler ügyvédei a hét végén küldték el a második felszólító levelet az ügyben Trump kampánybizottságának. Trump irodája még nem válaszolt a felszólító levélre.
A Néhai Bárány tavaly megnyerte a szám döntőjét messze a legtöbb közönségszavazattal. Mindenkit maga mellé állított a Burucs testvérepár és a basszusgitáros Ati története, akiknek tulajdonképpen az Index dalversenye adott egy akkora löketet, aminek segítségével újra elkezdtek vadul próbálni és ennek eredményeként is megnyerték a versenyünket. A zenekar azóta változatlanul aktív, amit jól mutat, hogy egy új számmal jöttek elő, aminek itt van a premiere nálunk a Stenken.
Több mint 25 éves a zenekar, ami egyben azt is jelenti, hogy már 25 éve nyomjátok a pisi-kaki punkot – ahogy azt az egyik számotokban is éneklitek. Hogy lehet ezt ennyire sokáig csinálni?
Imre Norbert: Ezen nagyon sokat gondolkodtunk mi is. De az hagyján! Az sokkal keményebb, hogy hogy lehet még mindig ilyen szövegeket írni. Amúgy hozzáállás kérdése az egész. Nálam ez olyan, mint a szex: sokáig nem csináltam, de azért megy a dolog.
Nehéz felnőni? Pán Péter-szindrómások lennétek?
Polgár Tamás: Van benne valami. Néha elgondolkodunk azon, hogy talán jó lenne valami mást csinálni, de valami mindig visszaránt a gyerekkor felé. Amikor beülünk a mikrobuszba, és elmegyünk koncertezni, akkor azonnal visszahülyülünk a gyerekkori infantilizmus felé.
Imre Norbert: Nálam egyébként akadt pár elég meghatározó tinédzserkori probléma az életemben, amik elég erősen visszaköszönnek ezekben a dalokban. Úgy tűnik, ezeket még mindig nem tudtam teljesen feldolgozni.
Jövő hét szerdán a Müpában mutatja be második, Szívemhez szorítom című könyvcédéjét a műhely jelleggel működő Rájátszás projekt, amelyben a magyar irodalmi és könnyűzenei élet néhány emblematikus figurája állt össze egy csapattá. A Rájátszás ezzel olyan neveket hozott össze, mint Erdős Virág, Grecsó Krisztián, Háy János, Kemény István és Szálinger Balázs az írók és költők oldaláról, illetve Beck Zoltán (30y), Egyedi Péter (Óriás), Kardos-Horváth János (Kaukázus), Kollár-Klemencz László (Kistehén) és Szűcs Krisztián (HS7).
Ha leegyszerűsítjük a koncepciót, akkor a Rájátszásban csupán versek megzenésítéséről van szó – hasonlóan például a magyar táncházmozgalmat meghatározó Sebő Ferencék vagy a Kaláka versmegzenésítéseihez –, fontos különbség viszont, hogy a Rájátszásban az írók, költők tevékenyen részt is vesznek a produkcióban, nem csupán meghívott vendégei a fellépéseknek.
“Ezzel új térbe kerül az irodalom, és ettől olyan baromi izgalmas az egész” – mondja a József Attila-díjas Grecsó Krisztián. Fontos viszont, hogy itt dalok készülnek ezekből a szövegekből, ezért néha hozzá kell nyúlni a szöveghez, hogy az jobban énekelhető, zenében könnyebben kommunikálható legyen. "A vers ettől még megmarad versnek, csak a dalban kicsit átalakul" – teszi hozzá az album zenei rendezője, Egyedi Péter. A Szívemhez szorítom zenei részét a Stenken lehet először meghallgatni, az alkotók kommentárjával!
Trent Reznor, a NiN főnöke elégedett lehet: ha minden jól megy, zenekarát 2016-ban beiktatják a Roock and Roll Hírességek csarnokába. Az indusztriális metálban utazó Nine Inch Nails mellett Janet Jackson popdíva, a hetvenes évek egyik meghatározó zenekara, a Chicago, a progresszív rockzene úttörőjének is nevezett Yes, a The Cars, Steve Miller, a Cheap Trick, Chaka Khan és a diszkó egyik korai királya, a Chic, valamit a meglepetésre elég régóta sorban álló Deep Purple is azon a listán van, amiről be lehet kerülni a többi halhatatlan zenekar és zenész mellé.
Október 25-én Milánóban rendezik meg az MTV Europe Music Awards díjátadó gálát, aminek vezetését idán Ed Sheeranre bízták. Sheeran a műsorvezetés mellett a jelültek között is ott van (három kategóriában) és természetesen fel is lép, majd pont ezt hagyná ki, ugye: élőben adja elő Bloodstream című számát, amiben a Rudimental lesz a kísérője.
Európa egyik legismertebb zenei díjátadóját immáron 22. alkalommal rendezik meg, a fellépők között Sheeran mellett Ellie Goulding, Jason Derulo, a twenty one pilots és Pharrell Williams is ott lesz, a díjakat pedig olyan nevek adják át, mint Martin Garrix, vagy a Pretty Little Liars sztárja, Shay Mitchell.
A kedvenceinkre itt lehet szavazni, a gálát élőben adja az MTV és a VIVA október 25-én este kilenctől.
John Winston Lennon a második világháború évei alatt született, 1940. októberében, a Winston nevet pedig az éppen első miniszterelnökségét megkezdő Churchill után kapta. Mint a legtöbb liverpooli, ő is ír gyökerekkel rendelkezett, bár ezt csak felnőttként tudta meg. Apja, Alf Lennon hajópincér volt, aki még akkor otthagyta a családját, amikor a kis John még ötéves sem volt. Fél évvel később visszatért ugyan, de akkor már az asszony, Julia hajtotta el, aki addigra már egy másik férfitól várt gyereket. Lennon ekkor nagynénjéhez, Mimihez került, aki az anyja testvére volt.
Lennon nem feltétlenül emlékezett jó szívvel a náluk töltött évekre, egy 1971-es Rolling Stone-interjúban például azt mondta:
Mondogattam a nénikémnek: “Kidobtad a szájbakúrt verseimet, de megbánod, amikor híres leszek.” Mind kihajította a szipirtyó! Sosem bocsátom meg neki, hogy nem úgy kezelt, mint egy kurva nagy zsenit, vagy bármi is voltam gyerekkoromban. Számomra nyilvánvaló volt. Miért nem írattak művészeti iskolába? Miért nem taníttattak? Miért erőltették, hogy ugyanolyan elcseszett suttyó legyek, mint ők valamennyien? Én más voltam, mindig is.
Két alkalommal is fellép a Budapesti Kongresszusi Központban Brian May, a Queen Gitárosa. A zenész nemrég fejezte be dél-amerikai turnéját a Queennel, amiben jelenleg Adam Lambert, az amerikai X-Faktorban megismert énekes a frontember.
A 2016-os koncertjén Kerry Ellis musical- és Broadway-sztár is fellép, akivel a We Will Rock You színpadi átiratának szereplőválogatásán találkoztak. Azóta May lett a producere az öt évvel ezelőtt stúdióalbumának és nem most turnéznak majd először. 2016-ban lesz 30 éve, hogy Brian May és a Queen Budapesten koncertezett.
May 2016. március 11. és 12-én lép fel Budapesten.
A The Southern Oracle az egyik legaktívabb magyar metálzenekar, mert amellett, hogy idén már túl vannak egy balkáni és egy nyugat-európai turnén, összeraktak egy új EP-t és most egy videoklipet is, ami itt debütál nálunk. A többek között az A38-on is készült, látványos és néhol monumentális képekkel feltuningolt videót Nagy Viktor, a Téveszme zenekar tagja rendezte és szerepel benne kollégánk is, Pándi Balázs, aki egy ideje a Southern Oracle-ben dobol.
Hosszú idő után új lemezzel tér vissza az örmény Deti Picasso etno rock zenekar, a friss hanganyag pedig nálunk debütál. Az együttes 2010 és 2014 között átmenetileg szünetelt, addig Gaya és Karen Arutyunyan megalapította a külföldön is sokat koncertező Wattican Punk Ballett zenekart. Itt kiélték a rockosabb énjüket, most viszont a Deti Picassóval inkább a folk irányába tértek vissza.
Még mindig tart a Montage of Heck, vagyis a Kurt Cobain-doku lendülete, és most egy újabb, eddig kiadatlan dalt ásott elő Brett Morgen rendező és stábja. A Sappy eredetileg egy 1993-as jótékonysági válogatáson volt rajta, de ez a mostani felvétel ennek a számnak demó verziója. Ez is rajta lesz majd azon a szólóalbumon, amit a dokumentumfilm forgatása alatt összegyűjtött ritkaságokból állítanak össze, illetve külön kiadják bakelitlemezen is, amin rajta lesz még a Nirvana-énekestől egy Beatles-feldolgozás (And I Love Her) és a Sad letisztított verziója.
Milyen zenei közegben nőttél fel és mi volt ami körülvett gyerekkorodban? A legtöbb zenésznél a korai hatások a legmeghatározóbbak, így érdekelne, hogy mennyire tartod számon a tradicionális arab zenéket a hatásaid között?
Azokat a zenéket, amiket hallottam annak idején két csoportba osztanám. Az egyik csoportba azokat, amelyek valóban hatással voltak rám, illetve egy másikba azokat, amiken már inkább csak mosolygok. Ami mindenképpen hatással volt rám, az a polgárháború, ami akkor tombolt Libanonban, és az a fajta kulturális izoláltság, aminek köszönhetően minimális információ áramlott be az országba, illetve kifele onnan egyaránt.
A legkorábbi zenék, amiket hallottam, azok a nagybátyám kocsijában lévő kazetták voltak késő 70-es korai 80-as évek popzenéi. Török poszt-diszkó és poszt-rockhoz hasonlító kiváló libanoni zenék voltak javarészt Bejrútból és Tripoliból illetve ezen kívül nagyon sok kötött szövegű, ám improvizált dallamú énekek, amiket szintén nagyon szerettem. Ezeket a formákat családi hagyományként nekem is meg kellett tanulnom, 6-7 évesen már énekeltem ezeket a szövegeket.
Régóta küzdött a rákkal Lugosi László, a Beatrice volt gitárosa, többek között a Nagyvárosi farkas és az Utálom az egész XX. századot című dalok szerzője. Lugosit vasárnap szállították kórházba, és kedden délelőtt halt meg. A hírt a zenész fia jelentette be a Facebookon. Lugosi utoljára tavasszal állt színpadon, a P. Mobil koncertjén.
Miután egyre nehezebben kapott levegőt, tavasszal gégemetszést is végrehajtottak rajta, kemoterápiára is járt, de végül nem tudták megmenteni.
Már párszor szerepelt a Stenken friss megjelenés a hazai Babylon Recordstól (itt és itt például), most pedig egy új előadó, Aluphobia debütál nálunk új EP-jével. Az Afrika EP már a nevével sem árul zsákbamacskát: egy koncepciózus hanganyag, ami a jellegzetes afrikai hangzásvilágot keveri a legkülönbözőbb elektronikus zenei műfajokkal. Akit érdekel milyen Pécsről elképzelni az afrikai elektronikát, az feltétlenül kattintson tovább.
A fenti kérdésre mi csak sejtjük a választ, de valószínűleg nem árt, ha az ember Európa-szerte ismert sztárzenész, a leggazdagabb körökben forog, néha beugrik hozzá vendégségbe a francia király és gyönyörű szerelmes verseket ír. De hogy
Azt csak a francia gótika hatvanas éveiben járó fenegyereke tudta. Folytatódik a Stenk zenetörténeti sorozata!
Abban már nincs semmi újdonság, hogy az internet miatt a zeneipar legfontosabb bevételi forrásának számító albumeladások elmaradása drasztikus változásokat hozott. Ilyen például a koncertezés felértékelődése, ami a lemezeladások kiesésével átvette a legfőbb bevételi forrás szerepét. Ennek is köszönhetően nőtt meg a zenei fesztiválok száma, ezen belül a showcase eseményeké is, amikből régebben alig két-három volt egész Európában. Most már ott tartunk, hogy még Szlovákiának is van saját nemzetközi showcase fesztiválja, mi pedig elmentünk Pozsonyba, hogy megnézzük.
Napra pontosan a legelső James Bond-film, a Dr. No bemutatásának 53. évfordulóján - azaz a Nemzetközi Bond Napon jelent meg a nemsokára érkező Spectre betétdalának videoklipje.
A sok füvezés után a Wavves a nihilbe fordult, és új lemezén is arra emlékeztet, hogy mennyire jó volt tizenéves hülyegyereknek lenni az ezredforduló után. Mindezt ráadásul egy közel tökéletes lemezen. Az új megjelenések közül meghallgattuk még a seggrázós-homoerotikus Eagles of Death Metalt, a világfájdalmas Editorst, a DFA kiadó David Byrne-jét, az egyre amerikaibb Blitzen Trappert, valamint egy nagyon hülye és hosszú nevű emo-zenekart, akik az arcunkba tolják, hogy meg fogunk halni.
Ha tudom előre, hogy a V ennyire jó lesz, akkor biztosan nem adok pár héttel korábban 10/10-et a FIDLAR-ra. Ez ugyanis most tényleg a legjobb garázs-, poppunk album idén Amerika nyugati partjáról még úgyis, hogy Nathan Williams két évvel ezelőtt előtőrő agóniája és depressziója itt már kezd full nihilbe átfordulni. Aki esetleg nem tudná, a Wavves a 2000-es évek végi lo-fi/barkács hullám egyik kirakatcsapata, ami egy hatalmas zajtengerben egyesítette a a szörfös, deszkás, füves korai húszasok az adott pillanatnak szóló életvitelét a térségre jellemző kicsit poppunkos garázsrock hangzással.
Nemrég véget ért az I. Magyar Klipszemle, ahol a legjobb magyar zenei videókat díjazták. A legjobb rendezést díját megnyerő Fazakas Fanni után most Horváth Viktorral beszélgettünk, aki nem csak a fődíjat nyerte meg, hanem két másik kategóriában is győzött, a legjobb látványért és a legjobb stylingért járó elismerést olyan klip kapta, amit ő rendezett. Az interjúból kiderül, hogy milyen lehetőségei vannak ma Magyarországon a rendezőknek, ha zenés videókról van szó, miért szükséges reklámfilmeket is készíteni, és még az is kiderült, hogy tagja volt az első hazai ska-core zenekarnak.
A Dalszerző.hu adatai szerint a feltöltése, azaz június eleje óta Kis Grófo és Pixa közös száma, a Bulibáró több, mint hét milliós nézettséget hozott össze, ami elég nagy teljesítmény önmagában, bár nem a legjobb eredmény, amit valaha magyar zene elért. Az első hely ugyanis Majkáé, aki a Belehalokkal két hónap alatt szedett össze 7,4 milliót.
A közelmúlt legjobb bocsánatkérését a Rage Against The Machine basszusgitárosa, Tim Commerford követte el, aki a Rolling Stone magazinnak beszélt arról, hogy mennyire sajnálja, hogy a világra szabadították a Limp Bizkitet.
Elnézést kérek a Limp Bizkit miatt, tényleg. Nagyon rosszul érzem magam, amiért ekkora szarságot inspiráltunk
– mondta Commerford, miután a lap újságírója emlékeztette rá, hogy a Limp Bizkit frontembere, Fred Durst mennyire szereti őket, és előszeretettel hangoztatja, hogy mekkora hatással voltak rájuk.
"Nagy dolog nekünk, budapestieknek, de nagy dolog a régiónak is, hogy idén nálunk tartják Womexet" – mondta a Müpában a World Music Expo sajtótájékoztatóján Weyer Balázs a világzenei fesztivált és vásárt szervező Hangvető programigazgatója, az expót ugyanis első alkalommal rendezik meg kelet-, illetve közép-európai városban. A 21. Womexet három Duna menti helyszínen, a Müpában, az A38 Hajón és a Bálnában tartják, de az újbudai Fonóban is lesznek programok, ahol a nulladik napon tíz magyar együttes mutatkozhat majd be a nemzetközi közönség előtt.
Ha van ingoványos terület, ahová nem kéne bemerészkedni, akkor az a középkori táncoké. Egyrészt a tánchoz még annyira sem értek, mint a zenéhez, másrészt sajnos elképzelésünk sincs arról, hogy milyen lehetett a középkori tánc. Vagyis pontosítsunk: elképzelésünk azért van, hiszen pár zene fennmaradt, na meg néhány kép is. Vagyis jobban állunk, mint mondjuk az őskori zenék rekonstruálásánál, de azért nem sokkal. Mondjuk
Na ugye. Viszont nagyon szeretem a középkori tánczenéket, meg aztán egy csomó izgalmas dologra bukkantam, amiket muszáj megosztanom veletek. Szóval folytassuk zenetörténeti utazásunkat a korabeli bulizenékkel!
Ozzy Osbourne, Tony Iommi és Geezer Butler 2016-ban The End címmel zárja le a Black Sabbath történetét, és indul világkörüli turnéra.
A magyar metálrajongóknak jó hír:
Gwen Stefani, Adam Levine, Pharell Williams és Blake Shelton, azaz a Voice című amerikai tévés tehetségkutató zsűrijének összes tagja megfordult a székével, amikor meghallották énekelni a magyar sztárt, és ez óriási dolog - írja laptársunk, a Velvet.
Íme a produkció, amitől felrobbant a fél internet!
"Egy magyar zenészt sem kapott fel úgy a világsajtó, mint Csemer Boglárkát, azaz Boggie-t, akinek Parfüm című klipjét mára több, mint 30 millióan látták" - kezdtük tavalyi Boggie-portrénkat, és a helyzet azóta is változatlan, a Parfüm klipjének hatására lett Boggieból főállású énekesnő, aki azóta minden idejét a zenélésnek szenteli. Második albuma, az All is One is All Fonogram-díjat kapott, és olyan helyeken lépett fel, amikről nem is álmodott korábban: Párizsban, a Jazz Sur Seine fesztiválon, Hollandiában, Frankfurtban, Münchenben és New Yorkban. Bekerült a Highlights of Hungary 17 jelöltje közé, Wars for Nothing című dalával ő képviselt minket az Euróvíziós Gálán is, ahol Magyarország huszadik lett.
Most azonban itt az új klipje ezúttal a Camouflage című, francia nyelvű dalához. Ebben ugyan nem a photoshop a téma, de ugyanúgy a valóság manipulálásánál maradt a Nagy Bálint - Lőrincz Nándor alkotópáros, akik ezúttal a szelfizést figurázták ki a klipben. Íme a videó:
35 évvel Ian Curtis halála után kiváló új lemezt adott ki a Joy Division romjain alakult New Order. Taylor Swift legutóbbi lemezét Ryan Adams tette nagyon szomorúvá, Peachesnek nincs szüksége hüvelyplasztikára, míg Jack White-ék szupergrupja nem az igazi, a Disclosure új albumára pedig nagyon jókat lehet clubmatézni valamelyik szabadtéri buliban. Ezen kívül Stas, Kurt Vile, Youth Lagoon, Fetty Wap és Front Bottoms a hét lemezében.
Manapság, amikor Dukai Regina is a H&M-ben vagy a Springfieldben vásárolt Joy Division pólóban szelfizik, már simán el merem árulni: a hideg és többnyire halál negatív Joy Divisonről soha nem éreztem, hogy bármi közöm lenne hozzá. Az én együttesem mindig is az energikus, még a melankóliájában is végig otthonos New Order volt. Szegény Ian Curtis nekem egy baromi kellemetlen és idegen figura, akiért felőlem nyugodtan rajongjanak azok, akiknek ez valamiért jó, vagy akiknek azt mondták mások, hogy jó lesz, ők meg elhitték. Még értem is, miért teszik, csinálják csak. Az én emberem viszont Bernard Sumner, aki szerencsére nem valami neurotikus zseni, hanem a hangja és a kisugárzása alapján is kábé az egyik legnormálisabb, legtermészetesebb pasas lehet a világon. Ha cigiznék, rögtön hozzá mennék oda az utcán tüzet kérni, és ha lemerülne a telefonom, biztosan tőle kérdezném meg, mennyi az idő. Sumner hangszíne maga a pozitív semlegesség, amiben szerintem senki, de tényleg senki nem bír semmit felfedezni, ami kicsit is idegesítő vagy zavaró lenne.
Kedden egy Los Angeles-i bíróság kimondta, hogy a Warner/Chappell Music kiadó hiába követelt a Happy Birthday to You című dalocska után jogdíjakat, nem ő rendelkezik a dal szövegének szerzői joga felett. Az ítélethirdetés után a pernyertes felperes kijelentéseinek hatására a különböző médiumok szerte a világon arról számoltak be, hogy a dal ezzel a közkincs részévé vált, ez azonban nem egészen igaz a Dalszerző szerint.
Azt írják, a dal szövege ettől még nem vált a köztulajdon részévé, az új helyzet csupán azt jelenti, hogy nem egyértelmű, ki annak a jogosultja, illetve kitől kell engedélyt kérni. A Happy Birthday tehát egyelőre védett marad: az Európai Unió országaiban, és így Magyarországon is, 2017 első napjától lehet a köztulajdon része, az uniós szabályozások szerint ugyanis egy mű az utolsó szerző halálától számított 70 évig élvez védettséget. Az Egyesült Államokban, ahol más szabályok vannak érvényben, 2030-ban válhat közkinccsé.
Rovataink a Facebookon