Wake Up! (Ébredj!) címmel rocklemezt ad ki a katolikus egyház vezetője, Ferenc pápa, írja a Rolling Stone. A november végén megjelenő albumon a pápa több nyelven – olaszul, angolul, spanyolul és portugálul – beszél majd a világ dolgáiról, miközben bölcselkedéseit progresszív rockzene kíséri.
A megjelenés artdirektora, Don Giulio Neroni korábban már II. János Pál és XVI. Benedek albumain is dolgozott. A lemez címadó dalát (Wake Up! Go! Go! Forward!) már meg is lehet hallgatni, a Rolling Stone magazin pedig büszkén újságolta, hogy a szám náluk debütál.
Egy Kinga nevű magyar csaj kis híján lemaradt a U2 stockholmi koncertjéről, mert a szeptember 20-ra tervezett buli előtt a biztonságiak beengedtek az arénába egy férfit, aki nem mobiltelefonnal vagy öngyújtóval, hanem pisztollyal érkezett lazulni. Mivel egy rendőrről volt szó, a biztonságiak beengedték, de amikor jelezték a dolgot a feljebbvalóiknak, azok úgy döntöttek, jobb a békesség, és a biztonsági kockázatra hivatkozva lemondták a koncertet.
Kinga és barátja, András érthetően csalódott volt, de mivel a zenekar sietett bejelenteni, hogy a koncertet szeptember 22-én mégis megtartják, maradtak Svédországban. És milyen jól jártak: Bono a Mysterious Ways című szám alatt felhívott egy lányt lassúzni és duettezni a színpadra, és igen, ki tetszettek találni: Kinga volt az. (HVG info)
Nemcsak az utóbbi idők talán legforróbb fesztiválszezonját tudhatjuk magunk mögött, hanem egy olyat is, ami alatt látványos minőségi fejlődés volt tapasztalható a területen – kezdték a Teslában tartott és Fesztiválmatek névre keresztelt szakmázgatást (igazából ennél jóval hosszabb és unalmasabb neve volt), ahol az idei nyarat értékelték a szakma résztvevői.
Abban egyébként a későbbi három kerekasztal-beszélgetés valamennyi résztvevője egyetértett, hogy kifejezetten erős volt ez a nyár: a tavalyi esős évszak után rekordévet zárhat a fesztiválipar, és vele a turizmus is. A fesztiválok mára gazdasági szempontból is fontossá váltak itthon, és egyre jobban teljesítünk, amihez bizonyára az is hozzájárul, hogy óriási a verseny, hiszen nagyon sok jó fesztivál van még a régiónkban.
James Bond-főcímdalt írni egyszerre hálás feladat és rettentő stresszes meló, legalábbis ezt nyilatkozta Sam Smith, a Writings on the Wall című szám írója, akinek nem sokkal ezelőtt megjelent szerzeménye iránt olyan óriási az érdeklődés, hogy a Bond-frachise történetében először a a dal akár a Billboard-lista első helyén is debütálhat. Korábban egyébként Smith tagadta, hogy részt vett a dal megírásában, akkoriban a világsajtó biztosra vette, hogy végül Ellie Goulding lesz az előadó/zeneszerző, de ez csak porhintés volt, ami mostanában oly’ jellemző a Bond-filmek zenéjét övező titkolózásra. Azt például én sem tudtam, hogy amikor valakit felkérnek egy ilyen feladatra, csak annyit árulnak el neki, hogy az új Bond-filmhez kell megírni, de semmit nem mondanak el a tartalmáról, nincsenek megkötéseik sem szövegben, sem témában, csak egy: a film címe szerepeljen a szövegben.
A nemrég feltűnt Lone Waltz kiadó egyik énekes-dalszerzőjének, Upor Andrásnak az a Micsoda Dániel rendezett videoklipet, aki Zanzinger nevű projektjével A Szám nevű dalversenyünk egyik idei döntőse lett. Ráadásul olyat, ami akár könnyedén be is csaphatja a nem elég figyelmes nézőket.
A videó igazából egy mozgó lemezborító, ami egy halálról szóló számhoz, a One Bright Morninghoz készült. Ez András első, Let The Song Work On You című nagylemezének első klipdala, amit most nálunk lehet először megnézni.
Szombat este ért véget a MOL Nagyon Balaton rendezvénysorozat, amely májustól szeptember közepéig a Balaton Régió számos pontján zajlott. A 22 eseményen összesen 880.000-en vettek részt.
MOL Nagyon Balaton program három évvel ezelőtt indult, céljuk hogy a Balatont a hazai és a nemzetközi közönség szemében egészen más megvilágításba helyezzék. Közleményük szerint tavaly óta majd megduplázódott azok száma, akik e programok miatt látogattak a Balatonra.
“A szombat esti Vad Fruttik kompkoncerttel zártuk a MOL Nagyon Balaton sorozatot, amelyen idén összesen 880.000-en vettek részt. A legnagyobb tömeget a Művészetek Völgye, a MasterCard Balaton Sound, a Veszprémi Utcazene Fesztivál, valamint a STRAND és a B.my.Lake fesztiválok vonzották, de igazán büszkék vagyunk a néhány ezer fő részvétele mellett zajló kisebb fesztiválokra és programokra is, amelyeknek a Balaton számos pontján szabadtéri színpadok, strandok adtak otthont.” – mondta el Lobenwein Norbert, a MOL Nagyon Balaton főszervezője.
Ez mai árfolyamon kb. 28 ezer forint. A Twitteren azt írta, még egy hónap és elő is tudna fizetni a prémium csomagra. Az NME emlékeztetett arra, hogy egy éve még azt mondta, hogy ugyan még csak nemrég kezdte el a Spotify-t használni, de a legjobb dolog, és aki ezt tagadja, annak valami baj van a fülével.
Mint ez a mostani ellenmondás is mutatja, az online zeneszolgáltatónak régóta vegyes a megítélése. Mert a felhasználók ugye szeretik, mert egy jó szolgáltatás, a zenészek egy része viszont sír, mert úgy érzik, nem kapnak elég pénzt azért, hogy a számaik elérhetők ezeken a megosztókon.
A Forbes elkészítette a legjobban kereső rapperek listáját, amelynek élén P. Diddy (polgári nevén: Sean Combs) végzett nem csekély 60 millió dolláros becsült jövedelemmel, amit 2014 júniusa és 2015 júniusa között sikerült összehoznia. Ez az összeg nemcsak a zenéjéből jött össze, hiszen saját tévécsatornája, ruhamárkája és vodkája is van.
A dobogóra Jay-Z 56 millió dollárral, Drake pedig 39,5 millió dollárral fért még fel. Őket néhány misivel lemaradva Dr. Dre és Pharrel Williams követi. Talán nem meglepő, hogy az első tízbe mindössze egyetlen nőnek sikerült bejutnia, ő pedig nem mást, mint Nicki Minaj – 21 millióval.
A közkincs részévé vált a Happy Birthday to You című közkedvelt dalocska, egy keddi bírói döntés ugyanis kimondja, hogy a Warner/Chappell Music kiadó nem rendelkezik a dal szövegének szerzői joga felett, írja az MTI.
A jogtulajdonosokkal szemben még 2013-ban indított pert a dalról dokumentumfilmet készítő produkciós cég, illetve több előadó is, amiért jogdíjak formájában sokmillió dollárt szedtek be. Azt is szerették volna, hogy a művet a köztulajdon részévé tegyék. Most sikerült elérniük.
Facebook-oldalán osztotta meg legújabb, budapesti helyszíneken forgatott klipjét a holland Kensington zenekar, amit Boris Booij rendezett, és amivel 2015 fantasztikus nyarának szerettek volna emléket állítani.
A Done With It című dalhoz készült klipben sok szép felvételt láthatunk a városról, feltűnik például a Petőfi és a Szabadság híd, a Gellért-hegy, valamint a Gellért fürdő alatti hajléktalanjacuzzi is, amiről néhány éve az Index is készített egy videós anyagot. A klip második felében főleg a Szigeten készült képkockákat látni, a zenekar ugyanis idén ott is fellépett, az A38 hajó sátrában.
Brett Morgen idei, Kurt Cobainról szóló dokumentumfilmjében, a Montage of Heckben lehetett először hallani a Nirvana énekesének Beatles-feldolgozását, az And I Love Her című szám otthon felvett, zúgós verziója pedig hamarosan kislemezen is megjelenik, írja a Rolling Stone.
A ritka felvételről a dokufilm rendezője elmondta, hogy korábban még soha senki nem hallotta a felvételt – sem a családja, sem a bandatársak, sem a menedzsment – ő találta meg Cobain egyik kazettáján, filmje elkészítéséhez ugyanis szabad hozzáférést kapott az 1994-ben elhunyt zenész személyes holmijaihoz.
Kevesen nyitnának arról heves vitát, hogy a jazz egyik legfontosabb alapműve, John Coltrane: A Love Supreme lemeze. A lemez anyagát kitevő négy tétel már számtalan verzióban látott napvilágot és vannak gyűjtők, akik a Beatles White Albumához hasonlóan csak A Love Supreme-eket gyűjtenek. Eddig jelent már meg olyan újrakiadás, amely úgynevezett alternate take-ek, vagyis a végső lemezre végül fel nem kerülő változatokat is tartalmazott. November hatodikán azonban megjelenik a klasszikus lemezfelvételt eddig legteljesebben bemutató anyaga, A Love Supreme - The Complete Masters címmel.
Alig hogy péntek este átvette az első Klipszemle legjobb látványnak járó díját, a Qualitons zenekar máris újabb mozgóképes anyaggal jelentkezik, ami a tavalyi, Tomorrow's News című albumuk immár második klipdala. A kisfilm (mert talán inkább kisfilmről van szó, mint klipről) a Gone To You című, hétperces számhoz forgott, és nálunk, a Stenken lehet először megtekinteni.
A klipet a zenekar vezetője és egyben a dal szerzője, G. Szabó Hunor, valamint Nagy Zágon rendezte, aki egyébként a forgatások operatőre is volt. Mint mondják, szándékosan hosszú és kitartott snittekkel dolgoztak, ami nemcsak a korunkra jellemző kapkodással és a rövid, ideges vágású trenddel megy szembe, hanem sokszor a zene dinamikájával is.
Zenei versenyeket már az ókorban is rendeztek: Néró például az összeset megnyerte, ami nem csoda, hiszen a nála tehetségesebbnek tűnőket meggyilkoltatta. Viszont az első igazán jól dokumentált, ismert szerzőket felvonultató összecsapást 1207-ben tartották meg Wartburgban. Hogy nem egy könnyed nyáresti tévés vetélkedő volt, azt jól mutatja a neve is: Sängerkrieg, azaz
Bár a résztvevők többé-kevésbé hús-vér alakok voltak, akiknek még a dalait is ismerjük, azért vannak misztikus elemek a történetben. Mondjuk például a magyar varázsló, Klingsor esete. Na de ne szaladjunk ennyire előre, lássuk, kik is ezek a fura figurák, akikkel zenetörténeti sorozatunk folytatódik.
Mi itt a Stenknél bírjuk a MYGL-t, azaz Szőke Barna (Qualitons, Hó Márton és a Jégkorszak) egyszemélyes elektróját, volt már nálunk klippremierje, és az első albumát is nálunk lehetett először meghallgatni.
Vukán György filmzenéje valami érthetetlen okból soha, semmilyen kézzelfogható formában nem volt kapható sem Magyarországon, sem külföldön. Egészen eddig. A Budabeats Records jóvoltából végre fizikai és digitális formátumban is elérhetővé válik a sorozat Vukán György által komponált zenéje, egyelőre még csak a főcímdalt adták ki.
Idén húszéves az Anima Sound System dub és népzene által inspirált Shalom című albuma, aminek apropóján a zenekar lemez-újra-bemutató koncertet tart az A38 Hajón, és egy ugyanennyi idős, rég elfeledettnek hitt klipet is bemutat nálunk, a Stenken.
Bizonyára nem Lana Del Rey lesz az új Mr. Klausz, de az új lemezére írt egy csajos szmokihimnuszt, a Rolling Stonesban gitározó Keith Richards pedig rettenetesen megöregedett, és már totyogós bluesban nyomul. Közben Zach Condon a Beirutból iszonyatosan belezúgott egy török nőbe, míg Mac Miller inkább a pénzre bukik, a Say Hi meg a vámpírokra. Angel Haze pedig hiába csavarta el Kim Basinger lányának a fejét, attól még átlagos marad a zenéje.
Lana Del Reynél manapság kevés megosztóbb női előadó van a popzenében: leszólta a feminizmust, a húszas éveikben járó pasikat, de még pályatársát, Lady Gagát is, őt pedig közben olyanok hordják le akár nyilvánosan is, mint a Cobain-család női tagjai, vagy épp Kim Gordon a Sonic Youthból. A Nirvana frontemberének lánya, Frances Bean Cobain például amiatt fakad ki, mert Lana túlidealizálja a zenészek korai halálát, míg ő nem is ismerhette a saját apját, mert vannak, akik menőnek állítják ezt be.
Az elmúlt két nap a magyar klipekről szólt: a Toldi moziban rendezték meg az 1. Magyar Klipszemlét, és pénteken a díjakat is átadták. Egy csomó jó és fontos klip végre elismerést kapott, de míg Szimler Bálintról, Rév Marcellről és László Lorenről azért lehetett már korábban hallani, Fazakas Fanni és pláne Rumex láttán tanácstalanul nézett össze a zsűri: ki ez a csaj, mi ez a zene? A nevezési lapra pillantva pedig kiderült, Fazakas Fanni egyszemélyben csinált mindent: a zenét, a klipet, a látványtervezést, szereplőnek pedig a barátnőit kérte fel. És rohadt jó lett a végeredmény, úgyhogy Kostil Danilát, Horváth Viktort és Szimler Bálintot maga mögé utasítva a zsűri döntése értelmében Fazakas Fanni lett a legjobb rendező péntek este a Toldi moziban. De mivel is? A Summer Syndrome klipjét eddig ugyanis nem is töltte fel sehova, most először lehet megnézni online.
Korábban mi is beszámoltunk arról, hogy Elton John az oroszországi homofób támadások miatt szívesen beszélgetne Putyinnal, később pedig az Instagram-profilján hálálkodott, amiért az orosz elnök a nyilatkozat hatására felhívta őt. A hírt azonban Dmitrij Peszkov, Putyin szóvivője cáfolta, és jelezte, az elnök soha nem hívta fel a brit sztárt, de nem kizárt, hogy egyszer hajlandó lesz találkozni, és beszélni vele a témában.
Csak nemrég derült ki, hogy Putyint valójában két orosz humorista, Vlagyimir Krasznov és Alekszej Sztoljarov hívta fel, akik arról ismertek, hogy mindenféle hírességeket viccelnek meg telefonbetyárkodásaikkal. A társalgást természetesen rögzítették is, és a 11 perces hanganyagból kiderül, hogy John rendkívül lelkes volt, amiért beszélhetett az ál-Putyinnal, írja az NME is.
Első lemeze egyhónapos Európa-turnéja, egy Németh Jucival közösen jegyzett szám, és nem kevés szünet után a Run Over Dogs elhagyta Budapestet, és egy kecskeméti stúdióban vert tanyát, ahol közel három hónap alatt megírták új nagylemezük számait. A Cold Sweat of Lust című anyagot a Stenken lehet először meghallgatni.
A zenekar ráadásul hamarosan ismét Európai körútra indul az új albummal, méghozzá a dalversenyünkben, A Számban is szereplő Puma Danger társaságában, akikkel olyan városokat érintenek majd, mint London, Manchester, Leeds, Párizs vagy épp Bécs. A turné azonban egy budapesti lemezbemutatóval kezdődik: a Run Over Dogs az A38 Hajón játszik majd szeptember 23-án, szerda este. Addig még simán be lehet tanulni a számokat.
A Brémában élő Raed Jazbeh nagybőgősnek köszönhetően megalakult az első kizárólag szír menekültekből álló zenekar, írja a Fidelio. Jazbeh a Facebookon szedte össze a zenészeket, akik mind ismerik egymást a Damaszkuszi Zeneakadémiáról. Az együttes célja, hogy Szíriáról ne csak a háború jusson eszébe az embereknek, hanem az ország gazdag kultúrája és zenei élete.
A Syrian Expat Philharmonic Orchestra egyelőre csak harmic főből áll, de a tervek szerint rendes 50 tagot számláló nagyzenekarrá szeretnék bővíteni a jövőben. Addig német zenészekkel pótolják a hiányzó hangszereseket. Jazbeh azt nyilatkozta, hogy mivel Szíriában csak egy helyen folyik zenei képzés, ezért a tagok mind ismerik egymást, de a koncertre így is Európa különböző pontjairól kell oda utazniuk a háború miatt. Az október 3-i koncertet a brémai rádió egykori zenei stúdiójában tartják, a repertoárban szerepelnek klasszikus európai művek, jazz és szír darabok is.
Irán zenei világának egyik legnagyobb hatású képviselője, Ramin Sadighi kapja az idei WOMEX Szakmai Kiválósági Díját, amit október 25-én adnak át Budapesten, a MÜPA-ban. A WOMEX – hagyományosan – több díjat is átad a szcéna legjelentősebb képviselőinek. Ezúttal a Szakmai Kiválósági Díját a Hermes Records alapítója, Ramin Sadighi kapja, aki több mérföldkövet rakott le az iráni zenei életben: megteremtette az egyik első törvényes lehetőséget az irániaknak, hogy hozzáférjenek a nyugati zenéhez; és a Hermes kiadón keresztül az iráni zenét is megmutatta a világnak.
Október 21-25 között Budapest lesz a házigazdája a világ legjelentősebb világzenei eseményének, a WOMEX-nek, a Piranha Arts és magyarországi partnere, a Hangvető szervezésében.
Nem csak Budapestnek van már saját kis underground barkácsfesztiválja a Rakéta Fesztivállal, hasonló tematika alapján tartják Pozsonyban a Waves Fesztivált, amit ugyanezzel a névvel Bécsben is megrendeznek majd.
A Waves Central Europe kezdeményezéshez ebben az évben a Rakéta is csatlakozott, aminek köszönhetően az október 1. és 4. között tartott pozsonyi eseményen fél tucat magyar zenekar is fellép, illetve a főleg cseh, szlovák és osztrák előadók idén különböző balti államok együtteseivel is kiegészülnek. Ráadásul egy páros belépőt is lehet nyerni a fesztiválra, méghozzá itt, most, ebben a pillanatban, nálunk.
Ki a jobb? Kiss Tibor hullaként, Koncz Gábor bokszolóként vagy Lukács László a shotgunnal? Hol jobb? Ufók között a Kálvin téren vagy a négyárbócos yachton az öböl kék vizén? Először lesz Klipszemle a Toldi moziban, a Stenk is megversenyezteti a legjobb régi videóklipeket. Döntsön és szavazzon, eredményhirdetés péntek este a Toldi moziban.
Fine Cut Bodies már ismert figurája a budapesti éjszakai életnek és elektronikus zenei színtérnek, de talán lesznek olyanok, akiknek a most nálunk debütáló Paper Tales EP az első zene, amit a producertől hall. Kevin egyébként egy ideje már Los Angelesben él, ahol ugyanúgy zenél tovább, mint eddig. Idén például két alkalommal is összefutott AMB magyar producerrel, aki épp az Egyesült Államokban turnézott. A tovább mögött az EP mellett arra is fény derül, hogy hogyan került Kiss Tibi Quimby-frontember a lemezre.
Végigdugni a fél kontinenst egy turnén? Úgy élni, ahogy tényleg csak a királyok éltek? Közben pofátlanul nagy lóvékat lenyúlni trükkös marketingdumákkal? Búcsúkoncert után kamuindokkal visszatérni? És végén meghalni, mert valaki hasba lő?
Nem, nem az elmúlt néhány évtized rock and roll vagy rapikonjairól van szó, hanem még mindig az 1100-1200-as évek trubadúrjairól és trouvère-jeiről, akik elég kemény életet éltek.
Folytassuk a Stenk zenetörténeti sorozatát pár izgalmas sztorival a 800 évvel ezelőtti sztárok életéből.
A White Stripes férfi feleként és szólóban is sikeres Jack White már régóta kakaskodik a Black Keys zenekarral. Két éve például egy seggfejnek nevezte és azzal vádolta a zenekar frontemberét, Dan Auerbachot, hogy az ő hangzását nyúlja. Az énekes-gitárossal nemrég mi is interjúztunk, sőt, még az Arcs nevű projektjéről is írtunk, bemutatkozó albumukat pedig rögtön a hét lemezének választottuk a Stenken.
A cicaharc most tovább folytatódott: a Black Keys dobosa, Patrick Carney a Twitteren számolt be arról, hogy előző éjjel White megpróbált nekimenni az egyik New York-i szórakozóhelyen, ahol a barátaival mulatott, pedig állítólag korábban még soha nem is találkoztak személyesen. Carney a twitteres posztáradatban azt is megemlítette, hogy részben miatta kezdett el zenélni. (Azóta a bejegyzések egy nagy része már eltűnt.)
Zenészek és filmesek közti közös munka hátteréről tartottak workshopot nemrég a Preziben, ahol többek között az elmúlt időszak magyar sikerfilmjeinek (Liza, a rókatünder, Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan) hátteréről is többet lehetett megtudni, de jelen volt az HBO is.
Nagyon erős hetünk volt: több mint tíz év után új albummal jelentkezett a Libertines, életjelet adott a Duran Duran (de minek), az új Slayer-lemez kapcsán pedig a bab és a burrito viszonyáról elmélkedtünk kicsit. Ezen kívül hallgattunk még szeretkezős garázsrockot (Shannon and the Clams), illetve egy Eric Clapton által felfedezett, fekete gitárost is (Gary Clark Jr).
“Mily harang szól értük, kik mint a barmok hullnak? (...) Üdvükért mily gyertya gyúlhatna fel?” – tette fel a kérdéseket 1917-es, Himnusz halálraítélt ifjakért című művében Wilfred Owen brit katonaköltő, aki aztán tragikus módon épp az első világháború utolsó napjaiban vesztette életét. Bár a verset olykor még az Iron Maiden is előveszi a koncertjein, most a kétezres évek legnagyobb brit indie-csillagának számító Libertines is az Owen-költemény címe után nevezte el a visszatérő lemezét.
Rovataink a Facebookon