Lefülelt csaláson megy el Vettel szezonja?

GettyImages-1043498894
2018.10.02. 14:25

Érdekes elmélettel állt elő a német Auto Motor und Sport (AMuS) a Forma-1-től kapott GPS-adatok alapján. Nem az a meglepő a lap állításában, hogy eltűnt a Ferrari gyorsulási előnye a Mercedesszel szemben, ezt szemmel is lehet látni a futamokon és az időmérőkön, az érdekesebb az, hogy miért nincs már meg ez a fór.

Konkrétan nem fogalmazzák meg, hogy trükközésen érte az FIA a Ferrarit, erősen azt sugallják, hogy első sorban nem a Brackley-ben dolgozó Mercedes-mérnökök érdeme, hogy a német gyártó beérte az olaszokat. Hanem sokkal inkább a Ferrari esett vissza az egyenesekben, épp miután az FIA egy plusz szenzort rakatott az olasz motorokba.

Itt érdemes visszakanyarodni a Ferrari májusi ügyére, amikor a riválisok azzal gyanúsították őket, hogy a két részre osztott akkumulátorral ki tudták játszani az FIA szenzorait, és rövid időre át tudták lépni az elektromos erőforrással a 120 kW-os maximális energialeadási limitet. Az FIA később tisztázta őket a vád alól,

csakhogy az AMuS úgy tudja, a szezon utolsó harmadában valamikor mégis kapott egy plusz szenzort a Ferrari-motor, pont hogy a feltételezést kiküszöböljék.

A Ferrarit persze idén elég sok mindennel gyanúsították a riválisok. Amíg jól ment az olaszoknak, az akksitrükk mellett előjött, hogy a tavalyi rendszert valamilyen titkos, ugyanakkor illegális módon átmentve olajat égetnek, így megnövelik a motor teljesítményét. Ahogy az is felmerült, hogy valahogy lehűtik az injektorban az üzemanyagot.

Egy biztos: amíg a Red Bull Ringen, Silverstone-ban, Hockenheimben, a Hungaroringen, Spában és Monzában 0,3-0,5 másodpercet vert a Ferrari az adott pálya leghosszabb egyenesén a Mercedesre, addig Szingapúr óta eltűnt ez a tempóelőny.

Az egyenesek második harmadában, tehát lényegében 180 km/h-ról 260 km/h-ra gyorsítva jött ki a fenti különbség korábban, csakhogy a már említett városi pályán, Szingapúrban és a hétvégén, Szocsiban nem.

Az AMus a Renault-tól kapott GPS-adatokat, amelyek igazolják az elméletet. A lap belsős, de nem hivatalos forrásból tudja, hogy a Ferrari-motor megkapta a második szenzort, amivel az akkumulátorokból kinyert teljesítményt mérik, az FIA ugyanakkor nem reagált az újság megkeresésére, hogy a szenzor pontosan mikor is került a motorba.

„Hogy van-e ennek az egésznek köze ahhoz, hogy a Ferrari hátrányba került a Mercedesszel szemben Szingapúrban és Oroszországban, egyelőre csak találgatás, mert a Ferrari nem csak az egyenesekben, de a kanyarokban is lassabbnak tűnt. A Renault-csapatfőnök Cyril Abiteboul ezt úgy magyarázza: »Ha csökkent a motorerő, lehet, hogy nem tudnak olyan szárnybeállítást használni, mint korábban, és új leszorítóerővel kell számolniuk«” – zárul az AMuS cikke.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?