Fülöp, Evelin
12 °C
27 °C

Elindul a 4-es metró

2014.03.28. 08:30

Fontosabb részletek

  • Húsz percet késett a 4-es metró átadása pénteken a Kelenföldi pályaudvar megállónál, de ezt már mindenki kibírta a 8, vagy - más számítás szerint - 18 év várakozás után.
  • Tarlós István főpolgármester nem tudott túllépni a korábbi sérelmeken: már megnyitó beszéde elején arról beszélt, hogy a 4-es metrót nem Demszky Gábor találta ki. Tarlós szerint a túlméretezett beruházásba majdnem működésképtelen lett a város. Végül annyit ismert el, hogy a Budapest közlekedése számára fontos beruházást Demszkyék kezdték, majd az Orbán-kormán nagy nehézségek árán befejezte.
  • Orbán Viktor szerint a metró ügye gigantikus csomóvá vált, amit nehezen, de sikerült kibogozni Tarlós Istvánnal. A kormányfő csak azt kérte Tarlóstól, hogy egyetlen időpontot mondjanak az átadásra, de azt tartsák be.
  • Demszky Gábort nem hívták meg az ünnepélyes átadóra. A Liberálisok alternatív átadó ünnepséget tartottak a Keletinél. Ezután a Szent Gellért téren Horváth Csaba korábbi főpolgármester-helyettes, az MSZP fővárosi frakcióvezetője azt mondta: Orbán Viktor "csak szavakban fúrta" a 4-es metrót. A metró a szocialista-szabad demokrata kormányoknak köszönhető, az első Orbán-kormány leállította az építést, 2010 után pedig csak azért fejezte be, mert már visszafordíthatatlan volt.
  • Pontban délben az összes állomást megnyitották. Több helyen nagy tömeg gyűlt össze, sokan akarták azonnal megnézni az új metrót.
új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Ma kilenc órakor Orbán Viktor és Tarlós István a Kelenföldi pályaudvarnál megnyitják a 4-es metrót. Orbán és Tarlós ezután végigutazik a 7,3 kilométeres vonalon. Tarlós István a megnyitóra nem hívta meg Demszky Gábor korábbi főpolgármestert, mert szerint "nem érdemli meg, hogy sütkérezzen a metró befejezésének fényében”. Tarlós szerint Demszky alaptalanul okolta Orbán Viktort a pazarló beruházás elhúzódásáért, és az általa ellenjegyzett szerződések okozzák ma is a város legfőbb gondjait. Demszky Gábor jelenleg nincs is Magyarországon, úgy tudjuk, Dél-Amerikában van. A kormányfői megnyitóval egy időben a 4-es metró másik végállomásán, a Keleti pályaudvarnál a Magyar Liberális Párt tart alternatív megnyitóünnepséget. A metrót déltől használhatja a nagyközönség. Vasárnap estig ingyen lehet utazni rajta. 

  • Attól függ, honnan számoljuk:

    • 42 évvel ezelőtt került be a 4-es metró Budapest és környéke Közlekedésfejlesztési Tervébe (1972)
    • 38 évvel ezelőtt határoztak az építés előkészítéséről (1976)
    • 18 évvel ezelőtt készült el a megvalósíthatósági tanulmány (1996)
    • 16 évvel ezelőtt döntött a Horn-kormány a költségek megosztásáról, majd az új Orbán-kormány gyorsan ki is vonult a beruházás mögül (1998)
    • 11 évvel ezelőtt írták alá a metróról szóló szerződést (2003)
    • 8 évvel ezelőtt kezdték meg az építkezést (2006)
  • Nemrég megkerestük Demszky Gábort és megkérdeztük, benne lenne-e egy alternatív 4-es metró avatásban az Index kamerái előtt. A volt főpolgármester levélben ezt válaszolta:

    Az alternatív avatást jó ötletnek tartom, de nélkülem is megcsinálható ellenzéki szereplőkkel. Nem érzem úgy, hogy nekem kellene kommentalnom ezt a méltatlan helyzetet, amit utódom teremtett. Beszéltessétek őt és kérdezzétek a budapestieket.

  • Az itthon eltelt 30 év tervezgetés semmi: Hamburg 1912-ben megnyitott harmadik vonala után 2012-ben jelent meg a helyi 4-es metró. Persze, a másik három azért szépen nőtt az elmúlt száz évben, most 104 kilométernél jár, igaz, itt is vannak közös szakaszok. A 12,2 kilométer hosszú, 11 megállóból álló 4-es vonalnak csak az ötöde önálló, két saját megállóval.

  • A Telenor a 4-es metró átadásával egy időben, március 28-tól az új metró teljes vonalán elérhetővé teszi Hipernet 4G mobilinternet-hálózatát. A 4-es metró lesz az első budapesti metróvonal, ahol a 4G az összes megállóban és a metró teljes nyomvonalán elérhető.

  • A metrómegállóknál rendőrök vannak, a Móriczon, a Gellért téren és persze az Etele téren is számos rendőr vigyáz a rendre. A katasztrófavédelem egyenruhás emberei is tucatnyian a helyszínen vannak, ami nem túl jó jel. A metróvégállomás fogadócsarnokában egy vonósnégyes biztosítja az ünnepi hangulatot.

  • "Nincs fotózás, majd 12-kor, amikor megnyílik!" – mondták reggel Nyomomneki Tumblr szerzőjének reggel fél hatkor. A szalagkorlát mellett tudott két képet kattintani, utána ezzel hajtották el. 

    Nagyon át fogom gondolni az aluljárófényképezést mostantól

    – vetítette előre a következményeket a megsértett szerző.

    Ennek ellenére tudósítónk máris bejutott a metró területére, képeit mindjárt mutatjuk.

  • Ebben az archív filmhíradóban a 2-es metró Budapest 100. születésnapjára időzített avatóünnepségét láthatjuk, miniszoknyás elvtársnővel és „a Moszkva tér új, modern vonalú épületével”. Régen tényleg minden jobb volt: a piros metrót egy évvel a határidő előtt adták át az utazóközönségnek, a falakat fehér márvány borította, a padlót meg vörös gránit. Az új, Deák tér–Déli pályaudvar szakasz kiválóan kiegészítette az 1970 óta működő Deák tér–Örs vezér tere szakaszt – ennyi retró láttán mi is pont olyan vidámak lettünk, mint az orrhangú narrátor.

  • A kérdés nem olyan egyszerű, mert sok helyen a metró szoros kapcsolatban áll az elővárosi villamosok vagy a helyiérdekű vasút hálózatával, amelyeket gyakran beleszámítanak a rendszerbe. (Ez sajnos Budapesten még várat magára, pedig a HÉV integrálása látványos változást hozna, a 4-esnél kisebb ráfordítással.) A klasszikus, alapvetően föld alatt futó metrókat figyelembe véve a világon 25 ország 42 városban van négy vagy annál több vonal. Kína bődületes gyorsasággal fejleszt, hat városa már benne van ebben a körben, pedig tíz éve még Peking sem tartozott ide. Európából 17 ilyen város van, mától köztük Budapest is – persze a számítás csalóka, hiszen most nem a metróhálózat hosszát, csupán a vonalak számát nézzük. A kontinensen a törpeállamokat leszámítva csak Írországban, Szlovákiában a Baltikumban, Albániában és a volt Jugoszlávia területén nincsen egyáltalán metró.

  • Tavaly októberben Tarlós István büszkén mutatta be az ellendrukkereknek is az évek óta húzódó építkezés első látható eredményét, a Bikás park megállót.

  • A sajtómunkatársakat egy "sajtómajomketrecben" (a kifejezés Szily László foga kerítésén bukott ki) gyűjtötték össze a szervezők, nem vegyülhetnek a 300 díszvendéggel, akik közé egyébként nem hívták meg a legnagyobb metrós szakszervezet elnökét, Gulyás Attilát.

    A helyszínen egyelőre csak feszült várakozás van, még se Tarlós, se Orbán nem érkezett meg.

  • Azt pletykálják a helyszínen, hogy Orbán és Tarlós metróval érkezik majd a megnyitóra, és a kamerák előtt fognak kiszállni.

  • Már van kép és hang a kormany.hu-n, ahol közvetítik a 4-es metró megnyitását. A képen egyelőre a kelenföldi állomás és egy üres szónoki emelvény látszik.

  • Ezt a bocsánatkérést Tarlós Istvántól és Orbán Viktortól biztosan nem fogjuk hallani, pedig a Fidesz képviselője, Kosztolányi Dénes 2003 júniusában még ezt várta volna el az akkor kormányzó MSZP-sektől. A Medgyessy Péter által meghirdetett Európa-terv ugyanis a Dél-Budát Rákospalotával összekötő vonalat nevezte 4-es metrónak, viszont nem ehhez, csak a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar összekötéséhez fogtak hozzá.

    ...azt mondja az utolsó mondatában ez az Európa-terv: “A parlament döntését követően még az idén megkezdődik a 4-es metró megépítése. A miniszterelnök úr nem szakaszolta, nem azt mondta, hogy a Kelenföldi pályaudvartól a Keleti pályaudvarig, hanem azt mondta, hogy az általa ismert 4-es metró. Az általa ismert 4-es metró az, amit az országgyűlési választások kampányában 4-es metrónak hívtunk, amiről Deutsch úr azt mondja, hogy Dél-Buda-Rákospalota. Ehhez képest jön a kormány előterjesztése, és azt a kormányzó pártok támogatják, és hazugságban hagyják a miniszterelnök urat a tekintetben, hogy bocsánatot kérünk, nem arról van szó, csak két pályaudvart kötünk most össze metróval.

  • Nem tudjuk, besurranó pernahajderek összekaristolták-e vagy eleve hibás volt:

  • – küldte fotósunk:

  • London metrótörténete már 151 éves, így nem meglepő, hogy az Egyesült Királyság fővárosában már a negyedik vonal is 19. századi. A sárgával jelölt Circle Line önálló vonalként 1874 óta működik, igaz, az első harminc évben még gőzmozdonyokkal. A vonalon 27 megálló áll, 36 kilométer hosszú körgyűrűn, ahol évente 114 millió ember fordul meg. A londoni vonalak összhossza 402 kilométer, így ez a kontinens legnagyobb metróhálózata. Igaz, ebből csupán 220 kilométer fut a föld alatt, így ebben a kategóriában megelőzi a 325 kilométer hosszú hálózattal rendelkező Moszkva, amely egyébként évi 2,5 milliárd utasával a közelmúltig a világ legnagyobb forgalmú hálózata volt, ám Peking (3,2) , Szöul (2,56) és Sanghai (2,51 milliárd) kevéssel már ebben is megelőzi.

  • A kormányfői megnyitóval egy időben a 4-es metró másik végállomásán, a Keleti pályaudvarnál a Magyar Liberális Párt tart alternatív megnyitóünnepséget. 15-en állnak táblákkal-molinókkal, rajtuk kívül még 40 tüntető jelent meg. Pár felirat:

    Ha nem tetszik az EU, ne használjátok a metrót

    Korábban akadályoztátok, most avatjátok

    És egy szórólap: Ők voltak a négyes metró „fúrói” (Orbán és Tarlós képével)

    A tüntetést máris megpróbálta megzavarni egy járókelő, aki az egyik molinót tartó tüntetővel beszédbe elegyedve kétségbe vonta a trafikmutyi létezését, majd feltette a nagy kérdést:

    Amikor itt volt a Strabag, az nem volt baj?

    Megkérték, hogy ne zavarja a tüntetést, de arra hivatkozva, hogy „szabad itt a tér”, egyelőre maradt.

  • Örülünk, de ez még nincs kész – írja a BKV Figyelő a 4-es metró átadásáról. „Több mint négy évtizednyi tervezés, húsz éves politikai tortúra és nyolcévnyi építkezés érkezik fontos mérföldkövéhez pénteken, amikor megnyílik a 4-es metró első szakasza a budapestiek előtt. De a budapesti 4-es metró még nincs kész″ – írja a blog. Kész akkor lesz, ha majd gyorsan el lehet jutni Rákospalotáról Dél-Budára (innen származik a DBR Metró projektigazgatóság neve is).

    Nyerhet a metró építészeti nívódíjat, megdrágíthatja a környékbeli ingatlanokat, mutathat jól a budapesti úti filmeken, a 4-es metró alapvető célja ez; se több, se kevesebb.

  • A kormany.hu közvetítésén a peron órája látható, ami nagyon pontosan mutatja az időt. Éppen 15 perce el kellett volna kezdődnie a megnyitónak.

  • Egyre többen kezdenek arra gyanakodni, hogy elakadt a politikusokat szállító metró az alagútban, mert már 15 perce el kellett volna kezdődnie az átadásnak.

  • Húsz percig semmi, aztán átment egy szerelvény az állomáson.

  • Majd derültséget keltve megállás nélkül továbbment.

  • Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke átadja a 4-es metró vasútbiztonsági tanúsítványát Tarlós Istvánnak.

  • A 4-es metrót nem Demszky Gábor találta ki, hanem már húsz évvel korábban eltervezték, mondta Tarlós, aki szerint a volt főpolgármester az ügy megszállottjává vált.

  • 2007-ben indultak a tényleges munkálatok, rengeteg oka van, hogy idáig csúszott a dolog, legfőként, hogy 2002-ben Orbán első bukása után leállították az első beruházást. Orbán Viktor a metróval kampányol, miközben a másik oldalról szabadságharcot folytat Brüsszel ellen, pedig EU-s pénzből beszélt – hangzott el a Liberálisok alternatív megnyitóján.

  • A félbehagyott beruházást már nem lehetett nem befejezni, veszélybe került a város működőképessége is.

  • Nem csak a Keletihez, a Gellért térre is szerveztek egy alternatív metróátadást a baloldali erők.  A Gellért téren Horváth Csaba MSZP-s fővárosi frakcióvezető, Gy. Németh Erzsébet, a DK elnökségi tagja és Szabadai Viktor (MLP) tart sajtótájékoztatót. (MTI)

  • – mondja Tarlós, aki most éppen a kárörvendő sajtót ekézi.