Budapest

Hassay: Az önkormányzatot nem terheli felelősség

2014. július 16., 18:15 Módosítva: 2014.07.17 11:51
54

"Sajnos nem lehetett megmenteni a tetőt és a harmadik emeletet, de a szomszédos épületeket (köztük egy iskolát) igen" - jelentette be a polgármester.

112 állandó lakó volt a leégett épületben az okmányiroda nyilvántartása szerint, de csak 30-40 en jelentkeztek állandó lakóként, de ennél többen lehetnek érintettek.

Tovább

Két hónapig nem mehetnek vissza a lakásukba az Andrássy úti palota lakói

2014. július 16., 17:31 Módosítva: 2014.07.17 10:39
24

A Derkovits Gyula Általános Iskolában lévő iskolában kijelölt menedékhelyen a kedden leégett Andrássy út 83-85. száz lakója gyűlt össze, hogy a sajtó kizárásával meghallgassák Óvári Gyula alpolgármester tájékoztatását.

Ma csupán 5-10 percet kapnak arra hogy a legfontosabb értékeiket, irataikat, papírjaikat, telefontöltőiket összeszedjék, hiszen még most is 50-100 kilós épületdarabok hullanak alá.

Ezután a néhány perc után már csak a munkások, szakemberek, statikusok tartózkodhatnak az épületben, feladatuk az életveszélyessé vált ház állapotának felmérése.

Legalább két hónap

"A Tímár utcában sokkal kisebb károk keletkeztek, mégis hat hétig tartott az állapotfelmérés"  - mondta Óvári, jelezve, hogy a Kodály köröndi palota esetében ez a legjobb esetben is két hónapig eltart. Az épület mellett két hatalmas darut is fel kell állítani, ez is hetekig eltarthat.

A közvetlen életveszély elhárítása után kezdődnek meg majd a további építési munkálatok.

Ekkor a lakók majd hosszabb időre is bemehetnek összeszedni dolgaikat, de várhatóan visszaköltözni még ezután sem fognak tudni jó néhány hónapig.

Hangulat

A lakók higgadtan fogadták a helyzetet, praktikus kérdéseket tettek csak fel az alpolgármesternek. Például biztosítási ügyekről, vagy hogy valószínűleg az önkormányzathoz kapják meg majd a postájukat.

"Naccsosasszony, nem leszünk szomszédok? No, ne sírjon, üljön már ide! - mondta idős sorstársának egy úr, miközben a padra segítette.

"Ákoskám, te költözöl? - kérdezte egy sokat látott asszony ironikusan a mögötte lévő fiatalembet, aki egy piros bőröndöt húzott maga után. Az édesanyja nem jött el mert nem volt hozzá lelki ereje.

Segélyezés

Az önkormányzattól lakásonként 50 ezer, fejenként további 20 ezer forintot vehetnek fel az önkormányzatnál már holnap akik igazolni tudják, hogy az épületben laknak. Mától azok is igényelhetnek szállást, akik ezt az előző éjszaka még nem tették meg.

Egyelőre csak szállodákban tudja őket elhelyezni az önkormányzat, de Óvári elmondta, hogy már 10 lakás is rendelkezésre áll, és a Máltai Szeretetszolgálat is kész segíteni.

Aki önállóan keres albérletet, az is számíthat segítségre, Óvári szerint a támogatás összege elérheti a havi 100 ezer forintot lakásonként.

Az önkormányzat biztosítási ügyekhez is jogsegélyt nyújt, és aki elvesztette az iratait, azoknak segíteni fog beszerezni őket.

A közeljövőben fokozottan fogják őrizni a rendőrök az épületet az értékeik védelmében.

Hogyan mehetnek be?

Rendőri kísérettel lakásonként két ember mehet fel, maximum 10 percre, védőfelszerelésben.

"Értsék meg, az épület rendkívül életveszélyes állapotban van, folyamatosan vannak leszakadások, 50-100 kilós darabok hullanak alá" - mondta a tűzoltó. A tetőn még mindig csapnak fel lángok, ezért több tűzoltó most is az oltáson dolgozik.

"Mindenki kulturáltan próbálja meg, nem kell a melodráma" - mondta a lakók körül aktívan szervezkedő civil ruhás férfi. "Bútorokat, télikabátokat senki se próbáljon kihozni a lakásból!" - tette hozzá.

Katasztrófaturizmus

Az Kodály köröndnél még mindig lépésben haladnak az autók, és még a turistabuszok is megállnak itt fotózni a 130 éves épület martalékait. A Kodály köröndi metrómegálló tegnap este óta zárva, a lejárónál őrt álló BKV-sok szerint még két-három napig zárva is marad.

A tűzvész megoldhatja a jogi káoszt

2014. július 16., 16:19 Módosítva: 2014.09.16 09:36
65

A Kodály köröndön álló palota keddi tűzesete talán arra jó lehet, hogy elodázhatatlanná teszi a 14 éve húzódó felújítás megvalósítását. Igaz, a beruházásra az önkormányzattal szerződött Andrássy út 83-85 Kft. és az önkormányzat között még hosszú pereskedés lehet, aminek az életveszélyessé vált ötszintes épület lakói voltak eddig is a szenvedő alanyai. A palota tetőszerkezete és harmadik emelete megsemmisült. A lakók szerdán délután mehetnek be, hogy legszükségesebb holmijaikat kihozzák otthonaikból.

Tovább

Nem kezelte a jegyét az automata, büntetés lett a vége

2014. július 16., 14:29 Módosítva: 2014.07.17 09:45
85

Új típusú (hőpapíros) tömbjegyemet a 4-ből 3 zölden világító, működő jegykezelő automata többszöri próbálkozás során sem kezelte le

– írta olvasónk, aki a 4-es metrón utazott Kelenföld vasútállomás felől kedden, azonban nem sikerült kezelnie a jegyét, és végül büntetés lett a vége, hiába mondta el a történteket az ellenőröknek.

Tovább

Az MSZP aláírásgyűjtéssel sürgetné meg a 3-as metró felújítását

2014. július 16., 11:18 Módosítva: 2014.07.16 15:47
157

Aláírásgyűjtést kezd a fővárosi MSZP a 3-as metró mielőbbi felújítása érdekében - jelentette be az ellenzéki párt budapesti elnöke szerdán Budapesten. Kunhalmi Ágnes a 3-as metró Nyugati téri bejáratánál tartott sajtótájékoztatón bírálta Tarlós István főpolgármester szerinte egymásnak ellentmondó nyilatkozatait a metróvonal állapotával kapcsolatban.

Tarlós István és a főváros fideszes vezetése orosz rulettet játszik a budapesti emberekkel

- mondta Kunhalmi.

Horváth Csaba fővárosi frakcióvezető szerint a BKV esetleges állami kézbe vétele nem oldja meg a műszaki problémákat, ezért nem is támogatják azt.

Tovább

A macskáim maradtak az életemből

2014. július 15., 20:28 Módosítva: 2014.07.16 16:12
948

„Inferno volt“ – idézte fel a pusztító lángokat Lovasi Eszter, aki valószínűleg elvesztette a lakását a Kodály köröndön álló épület tüzében. Neki sincs kétsége afelől, hogy a lángok nem terjedhettek volna ilyen gyorsan, ha nem távolítják el a tűzgátló falakat. Három munkást látott a tetőn, akik a szigetelésen dolgoztak a tragédia előtt.

Tovább

A mi metrónkban is van rizikó

2014. július 15., 15:48 Módosítva: 2014.07.16 10:41
102

Bár sok mindenben eltér a budapesti metró a moszkvaitól, és egy részén kizárt a hasonló jellegű baleset, mint amilyen kedd reggel az orosz fővárosban történt, a Metróért Egyesület lát kockázatot a hazai metróhálózatban, legalábbis az M3-as vonalán, ezért üdvözli, hogy a vonal felújítására érdemi lépéseket tesz a főváros.

Tovább

Leszűkítik a Bécsi utat, mi lesz itt

2014. július 11., 20:46 Módosítva: 2014.08.22 13:36
14

Hétfőtől egy sávon haladhat csak a forgalom Budapesten a Bécsi út centrum felé vezető oldalán a Tímár utca és a Reménység utca között. A budai fonódó villamosvonalak kiépítéséhez kapcsolódóan elkezdik a vágánypanelek cseréjét. Bár a munkák a vágányzónában zajlanak, a belső sávot a városközpont felé vezető oldalon lezárják. A munkák augusztus 10-ig tartanak.

Gépjárművel a Tégla utca - Föld utca - Bécsi út csomópontban a mellékutcákból csak jobbra lehet kanyarodni, a Bécsi útról pedig a Szomolnok utcába balra nem lehet majd behajtani. A munkálatok ideje alatt a Selmeci utcai, valamint a Kiscelli utcai kereszteződésekben a vágányokon keresztül közlekedőknek útszűkületre, és sávelhúzásra kell számítaniuk.

Özönvíz zúdult Budapestre

2014. július 11., 18:27 Módosítva: 2014.07.12 15:14
448

Budapest felett durva cella alakult ki péntek délután, a Krisztina körúton pédául hömpölygött a víz - számolt be az Időkép.hu. A vihar inkább csak a nyugati kerületekben villámlott, ennek ellenére hatalmas felhőszakadással érkezett meg.

A Várban lévő kamerájuk a következő felvételeket rögzítette:

Lelkes Péter küldte az Időképnek a Krisztina körútról az alábbi videót, ahol a hirtelen lezúduló, nagy mennyiségű vizet nem tudták elvezetni a csatornák.

Másik észlelőjük, Mazsi Facebook-bejegyzése szerint a villamosok is leállták a kb. 15 centis vízben a Déli pályaudvarnál.

Csakegyruszki az Arany János utcában videózta le, ahogy egy eresz megadja magát a lezúduló özönvíznek:

Közben kiderült, hogy a III. kerületben, a Gyöngyvirág utcában a vihar során egy 80 négyzetméteres házba belecsapott a villám. A felső szintje égett, a lakó még a tűzoltók érkezése előtt kimenekült az épületből, így senki sem sérült meg.

DLAPE20140711004
Fotó: Lakatos Péter

Áthelyezték a turistabuszok megállóját a Dísz téren

2014. július 11., 15:08 Módosítva: 2014.07.11 16:43
3

A Budavári Önkormányzat kezdeményezésére a BKK áthelyezte a Városnéző autóbuszok megállóhelyét a 16-os busz megállójából a Dísz tér Hunyadi János út felőli oldalára. Ennek oka, hogy sok kellemetlenséget és fennakadást okozott, hogy a városnéző buszok a Budai Várban a 16-os autóbusz Dísz téri megállójában álltak meg. Sok esetben a 16-os autóbusz nem tudott beállni, illetve a turistaforgalom miatt zsúfolt volt a megálló.

A megállóhely peronját az Önkormányzat rendbehozatja, a járdát felújítja, és a megállóba padot is raknak. Éljen!

Kísértetvágóhíd a Gubacsi úton

2014. július 11., 11:28 Módosítva: 2014.07.12 12:21
1592

Az üzem fénykorában naponta ötezer sertést vágtak le itt, mondja vezetőnk, Kovács Károly, aki 38 éve dolgozik a telepen, de ma már csak felügyeli azt, ami a sertésvágóhídból megmaradt. Itt ment el a sántasertés-szállító lovaskocsi, mutat a gaz alatt megbúvó sárga keramitkockákra. A szaláminak hizlalt, több mint kétszáz kilós disznóknak ugyanis gyakran szétcsúszott, és eltört a lába a csúszós úton.

A sertésvágóhíd területét 1895-ben jelölték ki a Gubacsi út mentén, akkori nevén az Alsó-bikaréten. A végleges terveket 1897-ben fogadta el a főváros közgyűlése, majd a kormány is jóváhagyta, így még ugyanazon év decemberében elkezdődhetett az építkezés, amely számos technikai nehézség miatt 4 évig és 5 hónapig tartott.

A végeredményre azonban büszkék lehettek, hiszen a budapesti Sertésközvágóhíd abban az időben

egyike volt Európa legmodernebb vágóhídjainak.

Az első próbavágásra 1902. február 4-én került sor, s a nagyszabású intézmény 1902. május 1-én megnyitotta kapuit.

Ma a Sertésvásárcsarnok a dzsungel által legyőzött angkori romokra emlékeztet. Oldalát megtámadták az ecetfák, belül mindenféle gaz ütött tanyát. A fojtó levegőben nem nehéz elképzelni, hogy ebben a teremben évtizedekkel ezelőtt ötezer sertés röfögött.

A tető mára több helyen beszakadt, az épületbe bemenni életveszélyes. Ahogy az épület mellett lépkedtem, ügyelnem kellett, hogy ne essek bele a korhadt falécekkel letakart aknákba.

A csarnokot a telep átadása után 30 évvel emelték. A kereskedők megunták, hogy a sertésvásár igen kezdetleges módon bonyolódik le a szabadban összetákolt fabokszok között, esőben és hóban. A modern, vasbeton szerkezetű vásárcsarnok építkezése 1930-ban indult meg. A statikai terveket Folly Róbert mérnök készítette. Minden ünnepélyes megnyitás nélkül, 1932 májusában adták át a forgalomnak.

A sertéseket vonaton hozták, majd pihentették őket pár napig. Erre azért volt szükség, mert

a megszokott ólat elhagyva a disznók bestresszeltek,

és egy-két napba telt, míg megnyugodtak. 

Természetesen nem állatbarát szempontok vezérelték azokat, akik a pihenőt kitalálták: annak a húsnak sokkal jobb a minősége, amelyik nyugodt állatból származik. 

A Sertésvásárcsarnok belseje az átadáskor
A Sertésvásárcsarnok belseje az átadáskor

Az állatok speciális ajtószerkezetekkel, etető és itató vályúkkal ellátott, higiénikus bokszokban voltak elhelyezve. Könnyű mérési lehetőségeket biztosítottak a beépített automata mérlegek. Az eladás után a sertéseket a fedett rakodókról terelték a szállítókocsikba, amik a szomszédos vágóhídra szállították őket.

A sertésvágóhíd sokban hasonlít a közeli marhavágóhídhoz, de nem szabad összetéveszteni vele. A marhavágóhidat a Soroksári út mentén építették fel, 1872-ben helyezték üzembe. Építése a kor egyik legnagyobb beruházása volt.

A víztorony és melléképületei
A víztorony és melléképületei

A sertésvágóhíd jóval nagyobb területet foglalt el a marhavágóhídnál. A Gubacsi út felől kerítés, impozáns kapu határolta a területet. A telek közepén az igazgatási épület állt. Mögötte feküdt a központi udvar, melyet két oldalról a vágócsarnokok fogtak közre, végét pedig a víztorony és melléképületei zárták le. A víztorony magasan kiemelkedett a komplexum többi épülete közül.

A sertésvágóhíd másik megmaradt épületéhez, a víztoronyhoz ötperces séta vezet az óriási üres telken keresztül. Egy 1970-es években történt konzerválásnak köszönhetően a torony szabadban lévő téglafelületeinek állapota meglepően jó, kisebb sérülésektől eltekintve épnek mondható. 

A homlokzaton máig látszik Budapest címere. A címer mögött egy 200 köbméteres acéltartály bújik meg. A tartály feltöltésére két darab egyenként 100 köbméter/óra teljesítményű, dugattyús vízszivattyú szolgált. A vizet a szivattyúk a gépházzal szemben, de már a kerítésen kívül megépített 200 köbméteres betonmedencéből szívták és nyomták fel a víztoronyba. Nem messze volt három nagy dunai kút, onnan hozták a parti szűrésű vizet vezetéken a telepi medencéig. A vezeték a Rákóczi híd építésekor sérült meg, addig működött.

Csakhogy volt olyan üzemegység, aminek a mangános dunai víz nem felelt meg.

Érdekes paradoxonként a szocialista tábor legvidámabb barakkjából táplálták a vasfüggöny túloldalán táborozó finnyás amerikai csapatokat. A nyugati exportra előállított sózott sonkához a rendszeresen ellenőrizni járó amerikai állatorvosok tiszta városi vizet írtak elő, amerikai exportra, NATO-csapatoknak szállítottak sózott sonkát, arra a dunai víz nem volt jó. Minden évben amerikai állatorvosok jöttek ellenőrizni a víz minőségét (is), és csak a városi víz felelt meg, mert a kúté túl mangános volt.

A szomszédos modern üzletház üvegfalán tükröződve látszik, hogy a torony tetején egy légvédelmi sziréna üldögél csöndben. Sokáig polgári védelmisek morgatták meg évente. Ma már nem morog, mert senki sem meri megkockáztatni, hogy felmászik az életveszélyes épület tetejére.

Az arcív képekért és az információkért köszönet Kovács Károlynak, és Gönczi Ambrusnak, a Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény vezetőjének.

Felújítják a margitszigeti Zenélőkutat

2014. július 10., 12:37 Módosítva: 2014.08.11 14:17
3

A Főkert 190 millió forintos zöldterületi rekonstrukciós munkálatokat kezd meg az elkövetkező hetekben, adta hírül a Budapest.hu.

12 éven után felújítják például a Margitszigeten az 1970-es években átadott Szikla- és Japánkertet,

a meglévő értékes alapadottságok megtartásával a terület japán hangulatát fokozó elemek újraélesztése és kiegészítése lesz a cél.

De felújítják a Japánkert melletti Zenélőkutat is, ahol elsősorban a balesetveszélyes helyzetek elhárítása és a szerkezet megóvása lesz a fő szempont.

Tovább

Bokros Lajossal fenyegeti a budapestieket a MoMa

2014. július 7., 13:55 Módosítva: 2014.07.07 16:28
4

A Modern Magyarországért Mozgalom közleményt adott ki róla, hogy Bokros Lajos megpróbál elindulni a főpolgármester-választáson. A párt, amelynek a volt pénzügyminiszter és EP-képviselő egyben alapítója és elnöke is, azt mondja, azért indul Bokros az önkormányzati választáson, mert a demokrácia nemzeti szintű újjáépítése a helyi társadalomnál kezdődik.

Nemcsak Budapesten szeretnének elindulni, de a többi jelöltjükről majd augusztus 9-én döntenek. Nem állítanak majd jelöltet azokon a helyeken, ahol a baloldali indulónak egyértelműen jó esélye van nyerni.

Azt mondják, a Bokros indulásáról szóló bejelentés előtt informálisan figyelmeztették a többi baloldali pártot.

Lezárások, járatmódosítások a Pride miatt

2014. július 4., 16:14 Módosítva: 2014.07.05 08:30
54

A kisföldalatti szombat délután és kora este nem áll meg az Oktogonon, a Vörösmarty utcánál, a Kodály köröndön és a Bajza utcai megállóban állomáson.

A 4-es és a 6-os villamos várhatóan 16:45-ig a teljes útvonalán közlekedik ugyan, de az Oktogonnál nem áll meg. Ezután megosztva, két szakaszon jár: egyrészt a dél-budai végállomások és a Király utca között (úgy, hogy a Blaha Lujza térnél át kell szállni egy másik, a Király utcáig közlekedő járatra), másrészt a Széll Kálmán tér és a Nyugati pályaudvar között.

Rövidített vagy más útvonalon jár majd a 9-es, a 15-ös, a 115-ös, a 20E, a 30-as, a 30A, a 230-as, a 105-ös busz, valamint a 70-es, a 72-es, a 75-ös, a 76-os és a 78-as trolibusz.

A 9-es busz délután várhatóan módosított útvonalon, a Margit híd helyett az Erzsébet hídon, a 105-ös busz pedig a Lánchíd helyett a Margit hídon át közlekedik. A 73-as trolibusz előreláthatóan 15 és 17.30 között nem jár - olvasható a közleményben.

A forgalomkorlátozásokról a BKK friss, pontos információkat ad a rendezvény ideje alatt a Facebook-oldalán, a BKK Info oldalon és a BKK Info mobilapplikáción keresztül.

A BKK arra kéri az autóval közlekedőket, hogy ha a belvárost szeretnék megközelíteni, vegyék igénybe a közösségi közlekedést.

A 19. Budapest Pride, a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és queer (LMBTQ) közösség hagyományos fesztiválja keretében a menet szombat délután a Kossuth Lajos térről a Városligetbe vonul.

Egészen részletesen az alábbi linken olvashat a terelésekről.

Megvan, ki fonja össze a budai villamost

2014. július 4., 11:30 Módosítva: 2014.07.04 23:03
20

Eszerint a villamoshálózat Bem rakparti ágát a BEM Tram Konzorcium (Közgép–Swietelsky–Strabag) építheti meg közel 4,4 milliárd forintért, míg a Margit körúti ág kivitelezésére az Óbuda Tram Konzorcium (úgyszintén Közgép–SwietelskyStrabag) mintegy 8,2 milliárd forintos ajánlatát fogadták el, áll a BKK közleményében.

Ha a vesztesek nem fellebbeznek, hamarosan megkötheti a szerződést a két nyertes céggel. Csakhogy információink szerint a pályázatról kizárt Tóth TD Kft. valószínűleg megtámadja az eredményt, mivel jóval olcsóbb ajánlatot adott be. A bírálók azzal indokolták a cég kizárását, hogy még nem járt le a hároméves eltiltás, amit a cég két éve, az esztergomi vasúti tenderről történt kizárása után kapott. A mostani kizárás kérdése megjárta a Közbeszerzési Felügyeleti Főosztályt, ahol egyértelmű válasz jött.

Ha tehát minden jól megy, 2015 végére a korábbi 17-es villamos és három budai járat (19, 41 és 61) vonalának összekötésével hosszú, észak-déli irányban egész Budát átszelő villamosvonalak jönnek létre, és Óbudáról átszállás nélkül juthatunk el a Széll Kálmán térre, a BAH-csomóponthoz, illetve Kelenföldre, vagy éppen Albertfalvára. A beruházás 90,4 százalékos (Margit körúti ág), illetve 63,8 százalékos (Bem rakparti ág) uniós támogatási ráta mellett valósul meg. 

A budai fonódó villamoshálózat létrejöttével a korábbi 17-es villamos vonalát összekötik a 19-es, a 41-es és a 61-es járatokéval, így hosszú, észak–déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre, és Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat létesül, többek között a Széll Kálmán térre, a BAH-csomóponthoz, a Móricz Zsigmond körtérre, Albertfalvára, valamint Kelenföldre, az M4-es metró vonalához. 

A Germanus Gyula park és a Batthyány tér között új villamosvágány lesz. A villamosok az új Germanus Gyula parkban létesülő megállóhelyet elhagyva haladnak majd át a Margit híd alatt, ahol az addig egymás mellett haladó vágányok egy rövid szakaszon „egymásba fonódnak” (azaz a kétirányú villamosforgalmat egy vágány szélességben vezetik el), ezáltal nem csökken lényegesen a jelenlegi közúti kapacitás. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a pálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé, a Bem téren pedig új megálló lesz. A rakparton lévő fasor kivágása ezzel a vonalvezetéssel nem szükséges a BKK szerint. 

A Margit körúti ág kivitelezésével – azaz a már nem közlekedő 17-es és a 4-6-os villamos vonalának összekötésével, a Török utcai és a Frankel Leó utcai új megállóhelyek megépítésével, valamint a 17-es eddigi villamospályájának felújításával a Margit hídtól a Tímár utcáig – a nettó 8,2 milliárd forintos ajánlatot beadó Óbuda Tram Konzorciumot bízzák meg. A vágányépítésen túl a kivitelező feladata a megállóhelyek és az áramellátás korszerűsítése, a kapcsolódó út- és közműépítési, forgalomtechnikai, műtárgyépítési munkák elvégzése. 

Átépül a Frankel Leó utca és a Török utca csomópontja, valamint megszépül az ott található kis tér csakúgy, mint a Zsigmond tér, mely az új forgalomtechnikai renddel egy letisztult, tágas térré válik majd. A felújítást követően a villamosvonal megállóhelyei a Margit híd és a Tímár utca között, továbbá a Váradi utcánál, és a Vörösvári úti végállomáson akadálymentesekké válnak, a villamosvonal környezete pedig új arculatot kap ezen a szakaszon, köszönhetően a „faltól falig” történő felújításnak.

Timeline:

  1. A budai fonódó villamosközlekedés projektje a kilencvenes években is felmerült, de érdemi megvalósítása 2012-ben kezdődhetett el, miután sikerült lezárni a vitás kérdéseket az érintett kerületi  önkormányzatokkal. 
  2. A fejlesztéshez szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződéseket dr. Vér Iván, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012. március 12-én írták alá.
  3. A vasúthatósági építési engedélyeket a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatala mindkét ágra 2013. október 29-én adta ki.
  4. A kivitelezési tendert 2013. december 5-én írták ki, az eljárást lezáró összegezés megküldésére 2014. július 3-án került sor. A közbeszerzési eljárásra jelentkező másik pályázót a tenderből ki kellett zárni, mivel az EU-s források felhasználását ellenőrző szerv felhívta a BKK figyelmét arra, hogy korábban, egy másik uniós forrásból megvalósult közbeszerzés során az egyik konzorciumi tagcég hamis nyilatkozatot tett, ezért a kötelezően alkalmazandó  kizáró okok hatálya alatt áll. Ezt a Közbeszerzési Hatóság aktuális nyilvántartása és a független közbeszerzési tanácsadó álláspontja is megerősítette. 
  5. A budai fonódó villamoshálózat kiépítését megelőző víz- és csatornarekonstrukciós munkák a fejlesztési területen ez év április 14-én kezdődtek meg.
  6. A tíznapos szerződéskötési moratórium leteltét követően – amennyiben előzetes vitarendezési vagy jogorvoslati kérelem nem érkezik – megköthető a kivitelezői szerződés. Mintegy egy hónappal ezután kezdődnek majd meg a helyszíni munkálatok. A pontos időpont attól függ, lesz-e jogorvoslati eljárás a kizáró okok hatálya alatt álló ajánlattevő részéről. 
  7. A kivitelezési munkák teljes körűen  2015 végére valósulhatnak meg.

Augusztusban kezdik a kelenföldi csomópont megépítését

2014. július 3., 08:43 Módosítva: 2014.07.03 15:14
11

A Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottsága szerdán döntött a 4-es metró kelenföldi intermodális csomópontjának megépítéséhez szükséges ingatlanok megvásárlásáról, írja a Népszabadság.

A 9 telekért 150 millió forintot fizetnek a magyar államnak, Újbuda önkormányzatának és három cégnek. A 3300 négyzetméteres terület mellé a XI. kerület Péterhegyi úton található 10 ezer négyzetméteres terület tulajdonrendezéséről is megállapodtak az állammal és a MÁV-val.

A több közlekedési ág találkozásában lévő csomópont építése a jelenlegi ütemezés szerint már idén augusztusban megkezdődik, és jövő év végére fejeződhet be. Költsége a 4-es metró büdzséjét terheli.

VEKE felszólítja a BKK-t, valljon színt a járatritkításokról

2014. július 3., 00:11 Módosítva: 2014.07.03 11:54
51

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület felszólítja a BKK-t, hogy mutassa be a Népszabadság július 2-ai cikkében említett járatritkítási elképzeléseit, vagy egyértelműen cáfolja, hogy ilyesmire készülne - közölte a VEKE. 

A VEKE véleménye szerint nincs az a járatritkítás, ami a négyes metróra elegendő utast tudna terelni, az unió felé bevállalt, fiktív utasszámok teljesítése fizikailag lehetetlen. A felszíni hálózat erőszakos visszavágása utasok sokaságának okozna felesleges többletátszállást és időveszteséget - írják. Az egyesület szerint elutasítandó és üldözendő minden olyan intézkedés, ami csak azért születik, hogy az utasokat a metróra kényszerítse holmi fiktív számok teljesítése érdekében.

Lezárták a Nagymező utcát

2014. július 2., 22:54 Módosítva: 2014.07.03 00:28
7

Füstöl egy taxi műszerfala Budapest VI. kerületében, a Nagymező utcában, az Ó utca és a Zichy Jenő utca közötti szakaszon. A tűzoltói beavatkozás miatt az utcát teljes szélességében lezárták. A katasztrófavédelem kéri, kerüljék el az érintett útszakaszt. 

A Hvg.hu szerint a taxi az Instant nevű szórakozóhelynél gyulladt ki.

A helyszínen tartózkodik? Küldjön fotót az ugyelet@mail.index.hu-ra!

Elkezdték a síncserét a 3-as metrón

2014. július 2., 15:21 Módosítva: 2014.07.02 22:56
42

Júliusban minden hétvégén a 3-as metró helyett pótlóbuszok közlekednek Kőbánya-Kispest végállomás és a Nagyvárad tér között a vonal felújítása miatt.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdai, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a BKV megkezdi a síncserét a metróvonal déli szakaszán, amelynek keretében 2015. december 31-ig szakaszosan 42 kilométer elhasználódott sínszálat cserélnek ki, így megszűnhetnek a sebességkorlátozások.

A pótlások minden esetben péntek este 10 órától a vasárnapi utolsó járatindulásig tartanak, az M3-as jelzésű pótlóbuszok Kőbányán a 148-as busz helyéről indulnak és a 914-es és 950-es éjszakai buszok megállóiban állnak meg. A metróközlekedéskor az utolsó metróhoz igazodó járatok néhány perccel később indulnak a Kőbánya-Kispest végállomástól.

Börtön a kolbászpénzes parkolóőröknek

2014. július 2., 09:57 Módosítva: 2014.07.02 15:42
35

Csak az ítélethirdetés fél óráig tartott a Fővárosi Törvényszéken abban az ügyben, amiben 45 parkolóőrt és autóst vádoltak meg korrupcióval. A volt parkolóőrök a bíróság szerint napi ötszáz-kétezer forint körüli csúszópénzt fogadtak el boltosoktól, hogy az ő autóikat ne büntessék meg.

A parkolóőrök 2 év 4 hónap és 4 év 6 hónap közti börtönbüntetést kaptak a vesztegetés elfogadása miatt, a vesztegető autósok és boltosok pedig 20-30 napi közérdekű munkát kaptak büntetésként. A bűnösnek talált parkolóőröket 5-8 évre el is tiltották a parkolóőri foglalkozástól, egyiküktől pedig több mint hárommillió forintot le is foglaltak. Az egyik vádlottnál a házkutatás során egy engedély nélkül tartott fegyvert is találtak, de ennek nincs köze a parkolási vesztegetési ügyhöz.

A szerdán reggel meghozott elsőfokú ítélet ellen több vádlott tekintetében az ügyész súlyosbításért fellebbezett. Szerinte a bíróság többek között tévedett, amikor nem mondta ki, hogy egyes vádlottak bűnszervezetben követték el a vesztegetést, a bűnszervezetben való elkövetés miatt súlyosabb büntetés jár. A vádlottak közül többen enyhítésért fellebbeztek, de volt aki tudomásul vette az ítéletet. Akik tudomásul vették, azokkal szemben az ítélet jogerőssé vált.

Kiterjedt hálózat és nyilvántartás

A bíróság szerint a parkolóőrök jól megszervezték a csalást: a főnök úgy osztotta be az ellenőröket, hogy a korrupcióban részt vevő ellenőrök lehetőleg mindig együtt mozogjanak, és mindig azonos területre kerüljenek - noha pont a korrupció ellen hozott szabályok szerint az ellenőröknek mindig más területen kellett volna mozogniuk. A parkolóőrök összegyűjtötték az autósoktól és boltosoktól a zsebbe gyűjtött pénzt, cserébe őket nem büntették meg. A vezetőjüknek minden héten pénteken számoltak el.

Nice try, bro

A bíró felelevenítette azokat a magyarázatokat is, amikkel a boltosok próbáltak menekülni. Ezeket a bíró mind lesöpörte, mondván: nem magyarázzák, miért került be az autósok neve, telefonszáma, az autók rendszáma és típusa is az elsőrendű vádlott, S. G. nyilvántartásába. Ezen a listán szerepeltek azok az autósok, akik csúszópénzt adtak a bandának.

Az egyik nő azzal védekezett, hogy a kisgyerekét nem hagyhatta egyedül, emiatt nem tudott parkolójegyet venni, ezért megkérte erre a parkolóőrt, így került vele kapcsolatba.

Egy másik váldott azt mondta, hogy csak egyszer fizetett a parkolóőröknek, utána megbeszélte a férjével a dolgot és rájött, hogy ez nem legális, így soha többé nem vett részt a dologban.

Nem működött a parkolóautomata, ezért telefonált be és így próbálta rendezni a parkolási díjat, mondta egy másik vádlott. A bíró szerint ez teljesen alaptalan, mert egyrészt ha elromlik az automata, akkor keresni kell egy másikat, másrészt a bejelentéseket a központi diszpécserközpont kezeli és nem a parkolóőrök.

Korrupcióellenes szabály volt az is, hogy a parkolóőrök nem vihették magukkal a saját telefonjukat (csak a szolgálatit) és legfeljebb ezer forint lehetett náluk. A perben érintett ellenőrök viszont maguknál tartották a mobiljukat, ezen egyeztettek arról, hogy melyik autós fizetett már nekik, hogy a csoportban részt vevő többi parkolóőr ne büntesse meg ezeket a kocsikat. A vesztegető autósok többnyire boltosok, szépségszalonok munkatársai és más olyan emberek voltak, akik a munkájuk miatt rendszeresen parkoltak a XIII. és a IX. kerületben.

Ez az ügy csak a jéghegy csúcsa

– kommentálta a bíró az ítéletet. Azt mondta, hogy amikor 2009-ben ez az ügy napvilágra került, tele volt a sajtó azzal, hogy a IX. és XIII. kerületben parkolási maffia működött. A korrupciót viszont nehéz bizonyítani, mert mindkét fél (aki adja, és aki kapja) abban érdekelt, hogy a dolog ne derüljön ki. A bíró szerint az ügyben két nagyon fontos bizonyíték volt: egyrészt S. G. telefonjában volt egy lista autókról, rendszámokról, személyekről, másrészt a rendőrség le is hallgatta a parkolóőrök telefonját. A listából és a lehallgatásból is az látszott a bíró szerint, hogy egy nagyon kiterjedt hálózatot működtettek a parkolóőrök.

Fizették a kolbászpénzt

A korrupciós ügyben a feljelentést Hagyó Miklós egykori főpolgármester-helyettes tette meg, ellene egyébként a BKV-körüli ügyek miatt több eljárás is indult. A botrányt az robbantotta ki, hogy egy videofelvételen látszott, ahogy a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. munkatársai minden nap ugyanabban az időben bemennek egy autószalonba, majd kifelé jövet nem ellenőrzik az ott parkoló autókat.

felvételt egy volt parkolóőr készítette, aki – mint mondta – nem akart részt venni a korrupcióban. 2009-ben mutatta meg a felvételeket Hagyónak, aki először nem akarta fogadni őt, de mikor hangoskodva azzal fenyegetőzött az előszobájában, hogy a tévéhez fordul a videófelvétellel, a főpolgármester-helyettes kirohant a dolgozószobájából, ahol éppen szalonnát és hagymát falatozott. Hagyó ezután megtette a feljelentést.

A volt parkolóőr azt mondta, hogy 2010-ben lelassult az ügy felderítése, ezért újabb felvételt készített az autószalon körül és más területen is. Az egyik felvételen az látszik, hogy a parkolóőr leveszi a sárga mellényét, mert a korábbi lebukásnál ez szúrt leginkább szemet, majd bemegy az autószalonba és egy műanyag pohárral a kezében jön ki. A környéken parkoló autókat megint nem ellenőrizte.

A felvételt készítők szerint a pohárban 2500 forint „kolbászpénz” volt, a név onnan jött, hogy még évekkel korábban a parkolóőrök egyik vezetője úgy álcázta a korrupciót (vagyis a neki járó részesedést), hogy túlárazott kolbászt adott el a beosztottainak. A családi termelésű kolbász rudanként ötvenezer forintba került a beosztottaknak, mondták a csalást lebuktató volt parkolóőrök.

Terv vana dunai karamaránokra, pénz nincs

2014. július 1., 08:10 Módosítva: 2014.07.01 10:43
35

A Dunai Vízi Közlekedés Fejlesztése című európai uniós pályázatban az új kikötők létesítésekor a jelenlegi, 16 méteresnél 38 százalékkal hosszabb, 20 méteres és 22 méteres bejáróhidak építését engedélyezte a Nemzeti Közlekedési Hatóság, írta megkeresésünkre a BKK sajtóosztálya, amikor arról érdeklődtünk, hogy amikor tervezték a kikötőket, gondoltak-e arra, miként lehetne függetleníteni a használhatóságukat a vízszint állásától. 

Az alacsony vízállás okozta leállásokat azonban még a 22 méteresnél is jóval hosszabb bejáróhíd alkalmazásával lehetne csak csökkenteni. Egy kétszer hosszabb bejáróhíd  önsúlya legalább négyszeresére nő, a rajta tartózkodó személyek száma és tömege is megkétszereződik, viszont a híd víz felőli támasztéka korlátozott teherbírású.

A Dunán ugyan láthatók nagyobb méretű bejáróhidak is, de ezek jóval keskenyebbek, mint a BKV bejáróhídjai. Mivel a  BKV elsősorban a közösségi közlekedés érdekeit szolgálja, ezért – a gyors utascserét és a mozgásukban korlátozott utasok közlekedési lehetőségeit szem előtt tartva – a keskenyebb bejáróhíd nem jelent megoldás. A problémára a BKV még az idén szeretne megoldást találni.

A menetrend szerinti hajójáratok 2012. július 1-jén indultak el Budapesten a Haller utcától az újpesti Árpád útig, illetve a Kopaszi-gáttól a Római-partig. A fővárosi önkormányzat, a BKK és a BKV a Duna budapesti folyamszakaszán összesen kilenc kikötőt hozott létre európai uniós forrásból. Bár a BKV tudta, hogy ezek a kikötők mire alkalmasak, s mire nem, de a kísérleti jellegű, menetrend szerinti hajóforgalom újraindítására szánt uniós projektbe nem fért bele a jelenleginél komolyabb fejlesztés. 

A hajók többségének motorja és belső tere felújított, ugyanakkor valóban nem nevezhetők a legmodernebb gyorshajóknak. A BKK fővárosi forrásból javaslatokat dolgozott ki a hajóközlekedés első időszakának tapasztalatai alapján egy olyan gyorshajóhálózat kiépítésére, amely a jelenlegi rendszer korszerűsítésével a városi és elővárosi közlekedési igényeket is képes lefedni Nagymaros és Százhalombatta között.

A hajózás a közösségi közlekedés szárazföldi ágazataival integrált szolgáltatásként lehet versenyképes, egyben városnéző programokat is kínálhat. Ehhez akadálymentesített, tágas belső térrel és kilátófedélzettel rendelkező (kerékpárszállításra is alkalmas) katamaránokat kell beszerezni, melyek a komforton kívül elsősorban fordulékonyságban és menetdinamikában múlnák felül a jelenlegi flotta hajóit.

Lapunk ott volt márciusban az első magyar katamarán vízre helyezésekor. A hajót nem BKK megrendelésre készítették, ám a gyártó valószínűleg számít majd a fővárosi dunai tömegközlekedés fellendülésére. Erre utal a katamarán BKK-lila színe is, igaz, ezt a tervezője azzal magyarázza, hogy a lila egy koronacsakraszín, ami pozitív rezgéseket gerjeszt az emberekben.

 A szolgáltatást olyan úszóműves kikötők tennék teljessé, amelyek a mainál jobb helyre települnének (pl. a Batthyány vagy a Vigadó térnél), valamint a pontonon kialakított fedett váróval, beléptetőkapukkal, parti kerékpártárolókkal és P+R parkolókkal egészülnének ki. A projekt szerepel a főváros 2020-ig megvalósítandó beruházásai között, de ez a gyakorlatban a finanszírozási realitások függvénye, írta a BKK.

Mégis lett pénz a margitszigeti futók vécéjére

2014. június 30., 19:42 Módosítva: 2014.08.11 14:17
70

Harmincmillió forintos többletforrást biztosít a főváros a margitszigeti futókör rekonstrukciójára, így jut pénz a futók által használt öltözők és vécék felújítására is.

margitsziget futokor atnezeti
Fotó: Budapest.hu

Ahogy azt múlt héten megírtuk, a Fővárosi Közgyűléshétfői ülésére benyújtották Szentes Tamás főpolgármester-helyettes előterjesztését, amely szerint a tavaly elkészített költségbecslések alapján a rekonstrukcióra megállapított 350 millió forintos összköltség kevésnek bizonyult, ezért lemondtak a futók által használt öltözők és vécék felújításáról. A testület most mégis úgy döntött, hogy 30 millió forintos többletforrást biztosít a célra.

Tovább

Három évet várhatunk a hármas metró felújítására

2014. június 30., 12:52 Módosítva: 2014.06.30 15:58
26

A Metróért Egyesület is észrevételezte a fővárosi közgyűlés hétfőn elfogadott határozatát, mely az M3 metróvonal felújítására 1,2 milliárd forint többletforrást irányoz elő. A civileknek nem tetszik, hogy a kritikus szakaszokon is csak 2017-ben kezdődhet az építkezés.

Tovább

Eladta a főváros a családi ezüstöt

2014. június 30., 11:18 Módosítva: 2014.06.30 14:21
42

A Főgáz-részvénycsomag az utolsó nagy összegű értékpapírvagyona volt a fővárosi önkormányzatnak, régebben egyszerűen családi ezüstként emlegették. 2008-2009-ben Demszky Gábor főpolgármestersége idején már dobra akarták verni, hogy legyen fedezete a tervezett fejlesztéseknek, de végül nem adták el. Az akkori ellenzék, Tarlós István és Bagdy Gábor (a mostani eladás előterjesztője) élesen ellenezte az eladást, sőt még népszavazást is kezdeményeztek volna, ha Demszkyék ragaszkodnak a tranzakcióhoz. 

Az akkori becslések szerint a főváros 100 milliárd forintot kapott volna a Főgáz 50 százalékáért, plusz a két, irányítási jogokat tartalmazó törzsrészvényért. Tarlósék akkor azzal érveltek, hogy a privatizáció ideje lejárt, a főváros úgysem kapná meg a 100 milliárdot a részvényekért, és amúgy is szükség van a Főgáz évi három milliárd forintot hozó osztalékára.

Mára ugyanis a stratégia megváltozott, a főváros mégis eladta a részvényeket. Igaz, nem külföldi multinak, hanem az államnak, 41,8 milliárd forintért. A vételár nagyságát érdekessé teszi, hogy az állam áprilisban majdnem ugyanennyiért (41 milliárd forintért) vette meg a kisebbségi (49%os) részvénycsomagot a német RWE-től, azaz úgy tűnik, hogy a két törzsrészvény és az stratégiai, irányítási jogokat tartalmazótöbbségi pakett csak 800 millió forinttal ér többet.

További érdekesség, hogy az eladási árat meghatározó, a Boston Consulting Group által készített cégértékelés a törzsrészvényeket nem is említi, annak ellenére, hogy stratégiai jogokat biztosítanak. Ráadásul az értékbecsléssel kapcsolatban, ami 41,8 milliárd forintban határozta meg a részvények árát, a készítő csak korlátozott felelősséget vállal.

Gyalogost gázoltak az Oktogonnál

2014. június 29., 23:39 Módosítva: 2014.06.30 07:58
5

Személyautó ütött el egy gyalogost, a de 4-6-os már újra zavartalanul jár.

A lakók fúrták meg a hajléktalanszállót?

2014. június 27., 14:01 Módosítva: 2014.06.27 19:19
211

Visszavonta a fővárosi önkormányzat azt a javaslatot, ami alapján hajléktalanszálló nyílt volna a Fehérvári úton egy panelházas körzetben, néhány száz méterre egy óvodától. Szentes Tamás főpolgármester-helyettes közleménye szerint a hétfőn megszavazni tervezett javaslatot azért vonták vissza, mert „az előterjesztésben szereplő közfeladatnak valóban nem megfelelő helye az érintett ingatlan.”

A Fővárosi Közgyűlés jövő hét hétfői napirendjén szerepelt a javaslat, ami alapján a 3 800 négyzetméteres ingatlant a Baptista Szeretetszolgálat kapta volna meg kedvezményesen, hogy ott hajléktalanellátást valósítson meg. A hajléktalanszálló megnyitására egy olvasónk hívta fel a figyelmünket, szerinte nagyon rossz helye lett volna itt a szállónak. Azt írta, hogy a szálló tervezett helye körül „ameddig a szem ellát” panelházak magasodnak, ráadásul az épület közelében egy óvoda is működik.

A főpolgármester-helyettes közleményében megjegyzi, hogy a Baptista Szeretetszolgálat sok rászoruló budapestinek segít, például oktatással, idősellátással és étkeztetéssel. „A Fővárosi Önkormányzatnak szándéka a Szolgálat ez irányú tevékenységének támogatása, melyre meg fogja keresni a módot” – zárul a közlemény.

A XI. kerület fideszes polgármestere, Hoffmann Tamás azt mondta, hogy múlt héten tarottak egy csendes demonstrációt a környéken lakók, hogy kifejezzék nemtetszésüket a hajléktalanszálló megnyitása miatt. A polgármester az Indexnek küldött közleményében azt írta, hogy nagyon kevés időt adott a főváros a kerületnek a kérdés átgondolására. Hoffmann személyesen tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel, és kérte, hogy vegyék le a napirendről az előterjesztést.

Olvasónk azt írta, hogy semmilyen egyeztetés nem volt a környékbeli lakókkal a hajléktalanszálló megnyitásáról. A főváros nem válaszolt az Index kérdésére, hogy volt-e egyeztetés a lakókkal.

Busszal ütközött egy autó Budapesten

2014. június 26., 16:48 Módosítva: 2014.06.26 17:26
2

Busszal ütközött egy autó csütörtökön Budapest XI. kerületében, a balesetben az autóbusz egyik utasa megsérült - közölte az MTI. A 133-as jelzésű busz és a gépkocsi a Szerémi út és a Kitérő utca kereszteződésében karambolozott. A sérült utast a mentők kórházba vitték, állapotáról a mentőszolgálat későbbre ígért tájékoztatást. A baleset nem okozott fennakadást a közlekedésben.

Hétvégén lezárják a reptéri gyorsforgalmit

2014. június 26., 15:44 Módosítva: 2014.06.26 20:40
18

A BKK bejelentette, hogy lezárják a Liszt Ferenc repülőtérre vezető gyorsforgalmi utat a Kőbánya-Kispest metróvégállomás térségében a Sibrik Miklós úti felüljáró újjáépítéséhez kapcsolódó bontási munkák miatt a június 28–29-ei hétvégén. A rekonstrukciós munkák során kicserélik az átkelő teljes szerkezetét, és új útpályát építenek, a gyalogos járdán pedig kerékpársávot és közös használatú gyalogos-kerékpáros útfelületet hoznak létre. A lezárás szombaton 6:00-tól 29-én, vasárnap 22:00-ig tart.

Nagyításért kattintson!
Nagyításért kattintson!

A repülőtérre vezető útról a városhatár felé tartó közúti forgalmat a kispesti lehajtó ágnál (Köki Terminál) terelik le, innen a lehajtó ág – Lehel utca–Vak Bottyán utca – kispesti felhajtó útvonalon lehet a gyorsforgalmi útra visszatérni. A városközpont felé haladókat a Shell benzinkútnál található felhajtón keresztül terelik le a Gyömrői útra, majd onnan a Gyömrői út – Kőér utca – Üllői út útvonalon közelíthető meg a belváros.

Az arra közlekedő 85-ös, 136E, 148-as, 182-es, 184-es, 200E és 202E autóbuszok módosított útvonalon közlekednek, de a járatok minden megszokott megállóhelyet érintenek.

Egy hétig nem jár az M1-es metró az Oktogon és a Mexikói út között

2014. június 26., 14:28 Módosítva: 2014.06.28 00:27
361

Az M1-es metró vonalán a Hungária körútnál az 1-es villamos felújításával kapcsolatos munkálatok miatt megsérült a kisföldalatti födémje, közölte a BKK. Az esetet a BKK és a BKV a kivitelezővel közösen vizsgálja, és a szükséges javítási intézkedéseket megteszi. 

Információink szerint a födém acélszerkezetét kitöltő beton megrepedezett a fölötte folyó munkáktól, és törmelékesen hullani kezdett a pályára. A teherviselő acélszerkezet szerencsére nem sérült meg, ezért nem katasztrofális a baj. A sérült részt újra kell betonozni, és meg kell várni, amíg az megköt. Ez körülbelül egy hetet vesz igénybe.

A javítást az 1-es villamos felújítását végző cég fizeti ki.

Egy héten át nem jár

Körülbelül egy héten át pótlóbuszok közlekednek az M1-es metró vonalán az Oktogon és a Mexikói út között - közölte este a BKK.  A pótlóbuszok tehermentesítésének érdekében a 74A trolibuszok is a 74-es vonalán közlekednek sűrűbb közlekedést biztosítva.

Az M1 jelzésű pótlóbuszok az alábbi rend szerint közlekedik:

A Mexikói út felé az Oktogon M–Andrássy út–Dózsa György út–Gundel Károly út–Állatkerti körút–Kacsóh Pongrác út–Horváth Boldizsár utca–Mexikói út M útvonalon.

Az Oktogon felé a Mexikói út M–Mexikói út–Szőnyi út–Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hősök tere–Dózsa György út–Andrássy út–Oktogon szervizút-Oktogon M útvonalon.

Nem futja a margitszigeti futók vécéjére

2014. június 26., 12:46 Módosítva: 2014.08.11 14:17
381

Nem fog úgy összejönni a margitszigeti futókör felújítása, ahogy eredetileg szerették volna. Ebbe törődhet bele hétfői ülésén a Fővárosi Közgyűlés, ha elfogadják Szentes Tamás főpolgármester-helyettes előterjesztését, melyet a sporttal foglalkozó főosztály készített elő.

margitsziget futokor atnezeti
Fotó: Budapest.hu

A közgyűlés tavaly decemberben hagyta jóvá a futókör teljes körű fejlesztését. Ez a 2013-as árvíz miatt vált sürgőssé, mivel a burkolat a víztől több helyen balesetveszélyessé vált. A feladatra 350 millió forintot szántak, ez az összeg szerepel a 2014-es költségvetésben.

Az eredetileg elfogadott engedélyokiratban benne volt a régi rekortán elbontása, az új futópálya megépítése, térfigyelő kamerarendszer kiépítése és a futók által használt meglévő öltözők, vécék felújítása.

Jelenleg kirajzolódni látszik, hogy a tavaly elkészített költségbecslések alapján megállapított összköltség kevésnek bizonyul, az engedélyokiratban foglalt feladatok kivitelezése 350.000 eFt összegből nem valósítható meg

- áll az előterjesztésben.

Ezt azután voltak kénytelenek elismerni, hogy a Budapesti Sportszolgáltató Központ által kiírt közbeszerzésre egyetlen olyan érvényes pályázat sem érkezett, amely ebből a keretösszegből megvalósította volna a feladatokat. Az előterjesztés szerint így muszáj módosítani az engedélyokiratot, ki kell venni a műszaki tartalomból az öltözők és vécék felújítását, hogy beleférjenek a 350 millióba.

A vécéfelújításra leghamarabb jövőre lehet esély, az előterjesztés szerint megfontolandó a 2015-ös megvalósítás az önkormányzat "költségvetési lehetőségeit figyelembe véve".

margitsziget futkor terv metszet
Fotó: Budapest.hu

A 350 millióból egyébként a kamerarendszer kiépítése sem jön ki, de ezt megoldják másképp. Az előterjesztés felidézi, hogy a kamerarendszert már áprilisban kivették az engedélyokiratból. Megpróbáltak szerezni állami támogatást a közbiztonság növelését szolgáló önkormányzati fejlesztésekre kiírt pályázaton, de nem nyertek. A margitszigeti kamerarendszer és wifi telepítése végül a Főkert 2014-es üzleti tervébe került be bruttó 181 millió forint keretösszeg értékben.

Az üzemeltető a tervek szerint a  Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság lenne. Az előterjesztés szerint ezért októbertől 3 fővel növelni kell a FÖRI létszémkeretét, az üzemeltetés pedig 35 millió forintba fog kerülni.

Az árvízi károkra hivatkozva a főváros vis maior támogatási kérelmet is beadott korábban a Belügyminisztériumnak, és ezen a címen kapnak is pénzt mind a futókör, mind az atlétikai centrum kazánházának felújítására, összesen 154 millió 645 ezer 504 forintot (ebből 152 millió 363 ezer 163 forint mehet a futókörre). A pénzt viszont csak a teljesítést igazoló számla benyújtása után kaphatják meg.