A hét, amikor hirtelen elég lett a kabaréból

Ez történt a gazdaságban az év 4. hetében

2013.01.27. 10:13
Az adósságunk csökkent, de több adóból sem folyt be annyi, amennyit vártunk. Tarthatjuk a hiánycélt, és lekerülhetünk az unió szégyenpadjáról, de külföldön továbbra is tartanak a jegybankelnök-váltástól. Rengeteg munkahely van veszélyben, de vannak sikereink is. Globalizációban elsők vagyunk, és saját Mercedesünk is van már.

Vegyes alakultak az adósságszámok Magyarországon a héten. Az államé csökkent, egyfelől ezt mutatják a GDP-arányos Eurostat-adatok, másfelől lejárat előtt visszafizettünk 607 millió eurót a 2008-as IMF kölcsönből. Viszont megduplázódott a közintézmények tartozása, miközben az állampolgárok kétezer milliárd forintnyi adóval tartoznak a kormánynak. És közben volt, aki nagyot keresett az adósságon. Az ország egyik legnagyobb külföldi befektetője fél év alatt 300 milliárd forintot keresett a magyar adósságon.

Az e-útdíj bevezetése körül továbbra is sok a kérdőjel. A díjat idén júliustól kellene szedni, a rendszer kiépítésére tavaly szeptemberben írt ki az Állami Autópálya Kezelő Zrt. közbeszerzést. A tender azonban négy hónap után lényegében eredménytelenül zárult, miután a nettó 35 milliárdos ajánlatával győztes Getronics visszalépett.

A másik érvényes ajánlatot benyújtó, a munkát 52 milliárdért vállaló T-Systems Magyarországot pedig nem hirdették ki második helyezettnek, így nem léphetett a visszatáncoló győztes helyére. Ezután Orbán Viktor egy lakossági fórumon idegesen közölte, hogy ezt a kabarét még egyszer nem játszák el, megcsinálják az e-útdíjat saját hatáskörben. A részletekről azonban még nem sokat tudni.

Hová lett a pénz?

A többi tervezett adóbevétel sem biztos még. Valószínű, hogy a határidők tarthatatlansága miatt idén nem lesz meg az a 90 milliárd forint, amit a pénztárgépek NAV-hoz kötéséből vártak volna (bár Orbán Viktor nagyon biztos abban, hogy meglesz). Ráadásul a forrásadóról sem tudni még, pontosan kit is terveznek megadóztatni vele, így újabb 35 milliárd forint vált kétségessé.

A költségvetés állapota így eléggé riasztó, még ha Orbán Viktor derűlátó is, egyre többen mondják, hogy a kormánynak valószínűleg több ponton is igazítania kell majd rajta. Most épp 607 milliárd forint a költségvetés hiánya, amivel ugyan tartani tudjuk a megemelt hiánycélt, de látszik, hogy több adóból is kevesebb folyt be, mint amennyit vártak.  Közben Amerikából próbálunk pénzt szerezni. Magyarország Los Angelesben, San Franciscóban, Bostonban és New Yorkban keres nagybefektetőket.

Eközben Brüsszel eljárást indított Magyarország ellen a telekomadó miatt. Telekom-ügyben a hét másik érdekes fejleménye az volt, hogy hiába vették el az állami mobilszolgáltató frekvenciáit, a cég tovább folytatja a munkát, a dolgozóit is megtartva. Legalább az uniós szégyenpadról lekerülhetünk, vége lehet ugyanis a túlzottdeficit-eljárásnak.

Optimista energiaforrás

Matolcsy György eheti tárcájában arról ír, hogy a sikeres vezető energiaforrása az optimizmus. Ez az optimizmus valószínűleg nincs meg az IMF-ben, hiszen a héten közreadott jelentésében borúlátóbban tekint a régióra. A mi térségünk gazdasága a legújabb számítások szerint 2,4 százalékkal fog növekedni idén.

A héten elvesztettünk egy jó katonát is, a Red Bull ugyanis lemondott Magyarországról. Nekik a csipszadó és a csökkenő kereslet tett be, ezért abbahagyják a magyar szponzorációt. Hatalmas szerencse, hogy legalább az italt továbbra is lehet kapni az országban.

 
 3. heti záró  4. heti záró
 BUX 19 585 19 297
 OTP 4 670 4 590
 Mol 18 900
18 600
 Richter 37 450
37 400  
 Magyar Telekom 407 400

Londonban eközben azt találgatják, ki lesz majd Simor András utódja a jegybank élén. Annyira most nem félnek a váltástól, mert piackonform gazdaságpolitikát várnak majd az MNB-től. Felvetődött az is, hogy Matolcsy Györgyöt Patai Mihállyal tompítva nyomnák le a nyugat torkán. Arra számítanak mindenesetre, hogy az euró ára tartósan háromszáz forint főlé mehet, mert a kormány ezt megengedheti magának.

Globalizációban bajnok

Van persze olyan is, amiben jók vagyunk. Globalizációban például senki nem tudja utolérni Magyarországot a régióban. 1996 óta öt, tavaly óta két helyet léptünk előre a globalizációs listán. Ettől persze még nem fog minket mindenki kedvelni, a franciáknak például nem lettünk vonzóbbak, hiszen hiányzik a stabilitás ás a kiszámíthatóság a kereskedelempolitikánkból, ráadásul több peres ügyünk is van velük.

Az Erste vezérigazgatója is erről beszélt, amikor azt mondta, hiába vagyunk fontos piac, gazdaságpolitikai fordulatra van szükségünk. Bezzeg Mátyás korában. Az AAA hitelminősítésű uralkodó hódításai jórészt veszteségesek voltak, gazdasági szempontból azonban sikeres király volt. 555 évvel ezelőtti megválasztása alacsony inflációt és stabil adórendszert eredményezett.

Most tudtuk meg azt is, hogy az ország minden korábbinál jobban kettészakadt. A fővárosban a válság éveiben is ezernél több bolt nyílt, és a GDP sem esett vissza. Ehhez képest drámai a vidék elnéptelenedése, elöregedése és elszegényedése. Miközben amúgy is munkanélküliek millióit hozza ez az év, nyolcezer ember állása került veszélybe a Mal pénzügyi gondjaival, a miniszterelnök bemutatta Kecskeméten az első teljesen és kizárólag Magyarországon gyártott Mercedes modellt, a CLS-t.