A korábbi évektől eltérően január 6-a helyett január 10-én hajnali 2 óráig lehet használni a 2014-es naptári évre szóló BKK-bérleteket. Ez a figyelmesség sajnos nem terjedt ki a Bubi bérleteseire, az ő hozzáférésük szilveszter éjfélkor lejár. Mi a teendő, ha nem akar fél órát sétálni a buliból, vagy egy órát várni taxira, hanem inkább hazatekerne a -15 fokban 10 perc alatt?
Két dolgot tehet.
Az indulási kedvezmények egy része továbra is érvényes: az éves bérlet 18 900 helyett 12 000, a féléves bérlet pedig 12 500 helyett 8 000 Ft. Éves BKK, vagy szemeszterbérletet 6000 Ft körüli összeggel lehet Bubi-kompatibilissé tenni – mondta Dalos Péter üzemeltetési főmunkatárs.
Végül néhány adat a Bubi idei, első évéről. A szeptember eleji indulás óta
Az Alagútban nehézkes a közlekedés. Autóval a dugók miatt, busszal az autók miatt, kerékpárral a tavalyig tartó tiltás miatt, gyalogosként pedig az életüket féltő, járdán tekerő biciklisták miatt. Ha nem gépjárművel kelnénk át a Vár alatt, marad a déli oldali, nem túl széles járda. Az Alagút utca felőli részen egy vízfolyás teszi kellemetlenné, fagypont alatt pedig életveszélyessé a haladást. A gyalogos és kerékpáros nemcsak a jégen törheti össze magát, de nagyon könnyen az autók közé is eshet, ami végzetes is lehet. De lássuk, mit tudunk:
Mivel a járdán már ma elkezdett befagyni a tócsa, és hetekig -10 fok lesz éjszaka, öntudatos állampolgárként bejelentésemmel először a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-hez fordultam, hiszen weboldaluk szerint hozzájuk tartozik a közlekedő felületek fenntartása, üzemeltetése, takarítása. De vajon közlekedő felület-e a járda? Sajnos nem, a járda nem tartozik a közlekedő felületek közé, csak az utak, az úttest. Ügyintézőjük a Fővárosi Vízművekhez irányított. A Vízműveknél egy kedves úr adataim felvétele után megnyugtatott, ha víz folyik, az az ő asztaluk és megígérte, még a mai napon kiszállnak, megvizsgálják és értesítenek. Bennem azért maradt egy kis rossz érzés, némi bizonytalanság. Ön mit tippel?
Frissítés!!!
Reggel 8 órakor visszahívott a Vízművektől az udvarias úr! Kinn jártak, megvizsgálták a problémát, ami sajnos mégsem hozzájuk, hanem a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.-hez tartozik. Szűcs Panni, a Budapesti Városüzemeltetési Központ kommunikációs igazgatója azt mondta az Indexnek, hogy valóban nem egy új problémáról van szó. A Fővárosi Vízművek észlelte már ezt a vízfolyást, amely a hegyből jön, vagyis az elállítása nagyobb beruházást igényel (nem elég egy csapot elzárni). A Fővárosi Közterület-fenntartó a jeges felületet Szűcs szerint a lehető leggyorsabban letakarította, és a hídmesterrel is egyeztettek, hogy újabb jegesedés észlelésekor rögtön sietnek takarítani. Szűcs Panni azt mondta, hogy a hosszú távú megoldáson dolgozik a főváros.
Csongrád megyében közel 20 kilométeren megerősítik és szélesítik a 47-es főút burkolatát 7,94 milliárd forintból, bből a pénzből akarják megépíteni Algyő és Szeged között a kerékpárutat is. A beruházás előkészítése 2009 óta tart. Idén nyáron el akarták kezdeni a munkát, de nem lehetett, mert az építési engedély miatt pert indított az egyik érintett telek tulajdonosa. Azt kérte, a bicikliutat inkább a másik oldalon vezessék, ne hasítsanak le a területéből - írja a Délmagyar.
A telek az M43-as felüljárójától nem messzire, Szeged felől haladva a főút jobb oldalán húzódik. Nagy tábla hirdeti, hogy a terület kiadó. A bíróság úgy döntött, hogy az államnak újra kell kezdeni az engedélyeztetési eljárást.
Belgrádnál, Zimony és Borcsa között úgy tűnik, elfogyott a bicikliútépítő lendület, de hogy ne legyen hiba, akkurátusan elvarrták a szálakat. Nekivezették a kerékpársávot az autópályakorlátnak. Legalább egy dobbantót tettek volna elé, hátva valakinek sikerül átugratnia a háromszor három sávot. Ahogy a szerb Blic magazin videósai látták:
Kollégánk számolt be arról, hogy a Parlament előtt leszállították kerékpárjáról a rendőrök . Kérdésére, hogy milyen alapon nem biciklizhet, a tér két végén felragasztott matricákra hivatkoztak. Bár a piktogramok nem tűntek szabályos közlekedési jelzésnek, kollégánk eleget tett a közegek kérésének.
Biciklivel akart eljutni Nyugat-Európába két szerb állampolgár, írja a Police.hu. A zöldhatáron át jutottak be az országba, négy napja tekertek, az M1-es autópálya 147-es kilométerénél állították meg őket csütörtökön. Ez azt jelenti, hogy legalább háromszáz kilométert tettek meg Magyarországon. Egyikük útlevelében 2013-as kiléptető pecsét volt, a társát korábban kitiltották az országból.
És most mutatjuk az év leglazább rendőrségi fotóját.
Egy defekt eleve utálatos dolog, de ha ráadásul a hátsó kerék lyukad ki, még azzal is számolni kell, hogy nyakig olajosak leszünk, ha a láncot vagy a fogaskeréksort kell piszkálnunk. Egy pofonegyszerű megoldással azonban már ezt is megúszhatjuk.
A beruházás késedelmes teljesítése miatt kiszabott 180 millió forintos kötbérből 153 milliót fordít a Fővárosi Közgyűlés 21 új, érintőképernyős terminál és 50 új Mol Bubi kerékpár üzembe helyezésére, írja az MTI.
A tervezett új gyűjtőállomásokat is magába foglaló rendszer határvonala Pesten így eléri majd a II. János Pál pápa teret és a Corvin negyedet. Új állomások épülnének Dél-Buda irányába is. Az új gyűjtőállomások a megrendelést követő fél éven belül építhetők ki.
A kibővült rendszer - 97 gyűjtőállomás és 1150 kerékpár üzemeltetési díja havonta 2,7 millió forinttal, évente mintegy 33 millió forinttal növekszik. A Mol évi 122 millió forinttal támogatja az üzemeltetést.
Végre nem csak a buszsáv és az autók között egyensúlyozva szabályos a kerékpározás? Nem kell bringával keringened egy egyirányú utca miatt? Bringasávos lett az utad? Felteheted a biciklid a buszra vagy villamosra hegymenetben? Bubival is mehetsz, ha úgy gyorsabb? Egyre ritkábban lakatolsz villámhárítóhoz, gázcsőhöz és padokhoz, mert támaszok nőttek ki a földből?
Rengeteg kérdés sorakozik a Magyar Kerékpárosklub weboldalán, a válaszokat minden bringás maga adhatja meg rájuk. De a kerékpáros vonatkozású kérdések mellett elgondolkodhatnak még egy csomó pozitív változásról, amely az utóbbi négy évben állt be a budapesti busz-, villamos-, általában a tömegközlekedésben.
A Kerékpárosklub, a Critical Mass Budapest és a Levegő Munkacsoport közös kampányba kezdett, hogy megvédje Vitézy Dávidot és a Budapesti Közlekedési Központot. A fővárosi közgyűlés ugyanis november 26-án dönthet a BKK feldarabolásáról, majd megálmodójának leváltásáról.
2010 óta végre nem egymás mellett működő sóhivatalokon, inkompetens vezetőkön és hatalmi játszmákon múlik, hogy reggel beérsz-e a munkába. Most lehet, hogy megint így lesz. Lehet, hogy a gyerekkorától busz- és villamosfüggő Vitézy Dávid 2010-ben zöldfülű volt, de ma már bárkire cserélnék, annak csak kisebb tapasztalata lehet a modern, integrált, európai közlekedésszervezésben.
A három szervezet körlevelet küldött Tarlós István főpolgármesternek és a teljes fővárosi közgyűlésnek, arra kérve őket, hogy a szavazásnál ne csökkentsék a BKK hatásköreit, mert a létrehozását követő nehézségek után végre kezd beérni a közlekedési szolgáltatások fejlesztése és összehangolása, és hagyják helyén jelenlegi vezetőjét is.
Időközben már Facebook-csoport is alakult, ahol közösen lehet lájkolni a BKK eddigi tevékenységeit és a nyílt levél nyomán keletkezett cikkeket.
A Bubi kiépítésének késése miatt kiszabott 180 millió forintos kötbér jelentős részéből bővülhet 21 új állomással és 50 új bringával a rendszer, ha a fővárosi közgyűlés jövő szerdán elfogadja a hozzá beadott javaslatot.
A Yerka, amelynek egyelőre csak a prototípusa készült el, a saját alkatrészeikkel lelakatolható biciklik legújabb példánya. Akerékpárt a váz kettényitható alsó részével és a hozzáerősíthető nyeregcsővel lehet lezárni, vagyis a tolvajoknak szét kellene verniük a biciklit ahhoz, hogy elvigyék.
"Éppen ezért lett a mottónk, hogy egy ellopott bicikli többé már nem bicikli" - jegyezte meg Cristobal Cabello, aki gyerekkori barátaival együtt fejlesztette ki a lophatatlan kétkerekűt. Akerékpárutak, a biciklitárolási lehetőségek és akerékpármegosztó rendszerek megszaporodása nyomán Chilében és más latin-amerikai országban is megnőtt azon ingázók száma az elmúlt években, akik az olcsóbb és környezetbarátabb biciklire váltottak autó helyett.
Daan Roosegaarde holland művész és dizájner fluoreszkáló bicikliutat épített Brabant megyében.
A helyszín nem véletlen, hiszen itt született Vincent Van Gogh, akinek a Csillagos éj című festménye ihlette meg Roosegaardét a kerékpárút megtervezésekor. A földi csillagok fényét napelemes LED-ek szolgáltatják.
Az eredeti Van Gogh festmény:
Több fluoreszkáló képért pedig ide kattints.
Itt pedig egy csodás videó:
A városi bringázás egyik macerás pontja a lakatcipelés. Vagy nehéz, és nem tudjuk hova rakni a táskánkban, vagy könnyű, de akkor meg könnyen elvágják. Erre a problémára próbál válaszolni az alábbi izraeli fejlesztés.
A Népszabadság szerint jó időben gyakran emelkedik ötezer fölé a Bubi bérlések száma, de még esős napokon is háromezren használják. A Bubi szeptemberi átadása óta több mint 206 ezerszer béreltek ki bringákat.
A legnépszerűbb időszakok:
A legnépszerűbb állomások:
hétvégén pedig a
Télen sem állnak le a közbringák, a BKK figyeli a forgalmat, és kihasználtság függvényében vonják ki a felesleges bringákat a forgalomból. Tavasszal pedig a késések miatt befolyt 180 millió forintos kötbérből újabb bringákat vásárolnak és további állomásokkal bővítik a hálózatot.
A hálózat Pesten elérheti majd a II. János Pál pápa teret, a Corvin sétányt és a Milleniumi városközpont térségét, Budán pedig a Kosztolányi Dezső tér, a Millenáris környéke kapcsolódhat be a közbringra rendszerbe.
A Solaroad egy 2,5-ször 3,5 méteres előregyártott panelekből összerakott út. A napelemeket a vastag, érdesített felületű üveggel borított panelek rejtik magukban. A tervezők szerint az út alá dugott napelemek 30 százalékkal kisebb hatékonysággal működnek ugyan, mint a háztetőkre szerelt panelek, de cserében nagy felületet lehet velük beborítani, és kevésbé rontják a városképet.
Az Amszterdamtól 25 kilométerre fekvő Krommeniében indított beruházás 1,5 millió euróba került.
A gyártó cég állítása szerint egy-egy panel három családi ház energiaszükségletét képes fedezni, vagy megtermelni az utcai világításhoz szükséges áramot.
Az alapötlet azonban ennél jóval forradalmibb volt. Azt tervezik, hogy később, rendszerré fejlesztve a panelek átadhatják a rajtuk közlekedő járműveknek a napfényből helyben nyert energiát. Egyelőre azonban maradnak a bicikliknél.
Egy győri garázsban lopott kerékpárokat talált a rendőrség.
A győri rendőrkapitányság egy házkutatásnál találta a bicikliket, amelyekről azt gyanítja, hogy innen-onnan lopták el őket, és most keresi a tulajdonosokat.
A horvát határon lévő Dráva az egyik legeldugottabb, legkevésbé látogatható folyó Magyarországon. Korábban a Jugoszláviához fűződő felemás viszony, később a délszláv háború és az aknazárak tették megközelíthetetlenné . Néhány éve ez az elzártság oldódni kezdett.
Most már (ugyan évi 2000 főben korlátozva és csak a magyar oldalon kikötve) vízitúrázni is lehet a Dráván, sőt, uniós pénzből elkezdtek épülni a térségben a kerékpárutak is. Márpedig tóparton vagy folyóparton biciklizni a legjobb dolog. Ezért engedtünk egy meghívásnak, hogy körülnézzünk, hogy áll a helyzet a déli határfolyó mentén.
Első nap még a hivatalos programot gyűrtük. Mohácsról letekertünk Kölkedre, ahol a Gólyamúzeumban számos más érdekesség mellett megtudhattam, hogy ezek a madarak gyakran úgy mosnak lábat, hogy lefossák a bokájukat. A gólya gyomorsava (a fognélküliség miatt) ugyanis olyan maró, hogy lepusztít mindenféle baktériumot. Sőt, hogy maradjunk az alaptémánknál, egyes kísérletek eredménye szerint egy gólya egy hónap alatt elemésztene egy egész biciklit.
Kölkedről behajtottunk a Duna–Dráva Nemzeti Parkba, ami Gemenc és a drávaszögi Kopácsi rét mellett a Duna legfontosabb ártéri élőhelye. A kerékpárút a gáton futott végig, friss aszfalton. Előre nyaltam a szám szélét, hogy milyen könnyen végigkerekezzük majd a következő két napon az általam tervezett 200 km-es Dráva-kört. Egy kis kenuzás, meg egy frissen főtt halászlé után befejeztük a 44 km-es kört, ami tökéletes bemelegítésnek tűnt a Dráva-körhöz. (Erre a körre azért befizetném az összes mobilgát- és vízlépcsőbarát szakértőt, mert pár óra alatt annyit lehet tanulni az árterek természetes működéséről és annak egyre nagyobb hiányáról, hogy az még Tarlós Istvánt is meggyőzné. De ez nem ennek a posztnak a témája.)
Red Bull Rampage apró kiadás, Danny MacAskill kicsiben. A Playmobilok GoProja.
Megjött a hónap videója, ami csavar a naponta pubikált és a tegnapinál mindig egy kicsit vagányabb és veszélyesebb bringás filmeken. A készítők több műfaj jellegzetes trükkjeit is bemutatják az animáción, és még a por is felcsap a kerekek után.
Koncepció nélkül, 10 és 75 ezer forint közötti áron vásárolnak biciklitárolókat a fővárosi kerületek, derül ki a Magyar Kerékpárosklub honlapján megjelent összeállításból. Csak az V. kerületbe hat különböző típusú tárolót építettek, melyek közül volt, amelyik 10 ezer, és olyan is, ami 75 ezer forintba került. Ráadásul a MKK szerint nem a legdrágább a legjobb, legalábbis az értékelésükben pont a legolcsóbbat tartották a legpraktikusabbnak, és a két legdrágábbat a legkevésbé használhatónak.
Nincs meg a térfigyelő kamera teljes felvétele, így csak pár másodpercet ismerünk egy közúti szituációból.
Milliók nézték már meg azt a gifet, amelyen egy férfi látszik, amint elkapja egy kerékpáros nő karját. A nő elesik, mielőtt az útra hajthatott volna. Az úton pedig a következő pillanatban nagy sebességgel elrobog egy autó.
Az alábbi videón szereplő csajok bringáznak, és arról mesélnek büszkén, hogy ez igenis tud nagyon nőies is lenni.
Azt mondják például, hogy az egyetlen dolog, amit magas sarkúban nem lehet csinálni, az nem a bringázás, hanem a sétálás. Mindössze a közlekedési oszlopokkal kell vigyázni, de ez a kis veszély állítólag igazán semmiség ahhoz képest, amilyen önbizalom-növelésen esik át a magas sarkúban tekerő nő.
Ön tudna magas sarkúban tekerni?
A várakozásokat is felülmúlja a MOL Bubi közbringarendszer sikere, áll a BKK közleményében. Az indulás első hónapjában már 120000 fölött jár a bérlések száma, és több ezren váltottak jegyet vagy bérletet a zöld bringákra. A beruházás késedelmes teljesítése miatt kiszabott 180 millió forint kötbért a BKK tavasszal új gyűjtőállomásokra és kerékpárokra fordítja.
Ebből a pénzből körülbelül 20 új gyűjtőállomással és 300 biciklivel tudják bővíteni a közbringarendszert. A fejlesztés előkészítése már tart. Miután tisztázták a tervezett gyűjtőállomások helyszínét és tulajdoni viszonyát, a szükséges engedélyek beszerzését követően előreláthatóan 6 hónap múlva jelenhetnek meg az újabb dokkolók és zöld kerékpárok a főváros utcáin.
A további gyűjtőállomások helyszínét az érintett kerületi önkormányzatokkal egyeztetve a hetekben véglegesítik. A bővítésnek köszönhetően a MOL Bubi dokkolók a pesti oldalon elérhetik majd a II. János Pál pápa teret, a Corvin sétányt és a Millenniumi városközpont térségét. Budán pedig a Kosztolányi Dezső tér, a Millenáris környéke kapcsolódhat be a közbringarendszerbe, de a szükséges engedélyek beszerzése után a Margit hídtól északra is épülhet új MOL Bubi gyűjtőállomás a Komjádi Béla uszoda és a Kolosy tér térségében, így a közlemény.
Lehet valaki rutinos túrázó, ha besötétedik, még a bejáratott utak is rémisztő ismeretlenségbe burkolóznak.
Ezzel a mondattal kezdődik a Feol.hu cikke, ami arról szól, hogy egy biciklis eltévedt a Vértesben, de a kalandja szerencsésen ért véget.
A jászberényi önkormányzat támogatásával és a városi polgárőrség közreműködésével bevezették a kerékpár-nyilvántartási rendszert Jászberényben, írja a police.hu.
Ez úgy néz ki, hogy a kerékpárokra egyedi azonosítót gravíroznak, a kétkerekűekről fénykép készül, és a tulajdonos adataival, illetve elérhetőségeivel kerül nyilvántartásba. A regisztrált tulajdonosok egy nyilvántartási kártyát és egy kerékpárra ragasztható matricát kapnak.
Eddig több száz kétkerekűt regisztráltak már.
„Csak a sarokig biciklizem, a boltba – motyogtam magam elé, ahogy kitoltam a bringát a lakásból. – Ezzel még nem szegem meg a fogadalmat.” Az egyhetes kerékpár nélküli életem harmadik napján jártam ekkor. Megmarkoltam a kormányt, de a fejemben megszólalt egy hang: „A kis biciklizés is biciklizés!”
Az ajtóban álltam, mozdulni sem bírtam, megdermesztett a belső vívódás. Végül is mi az a kétszáz méter? Miközben tudtam, hogy olyan lenne most felülni, mint amikor a leszokó alkoholista csak egyetlen pohárkával hajt fel. Valószínűleg másnap már biciklivel gurulnék este moziba, reggel munkába is azzal mennék, és sosem tudnám meg, hogy milyen a városi élet kerékpár nélkül.
Ha az ember leteszi a biciklit, nem egyszerűen közlekedési eszközt vált. Nekem már egy hét alatt átalakult az életem. Hogy elhatározásom súlyát érzékeltessem, következzen röviden a háttér. 1998 óta kerékpározom napi rendszerességgel a városban, 2005 óta télen is biciklivel járok. Ezek után most azzal kellett szembesülnöm, hogy:
Nem vagyok hittérítő, volt sok jó tapasztalatom is, de a mérleg inkább negatív. Biciklivel egyértelműen jobb, kényelmesebb, és olcsóbb az élet.
A BKK közleményéből a következő számok olvashatók ki: A szeptember 8-i indulás óta
A Margit-szigeten biciklkizők számítsanak rá, hogy minden szerdán és csütörtökön rendőrök ellenőrízhetik őket. A főuton tekerve minket is megállítottak, és mivel például nem volt küllőprizmánk, a legrosszabbra számítottunk.
Az egyik szervező, Nagy Gergely elmondta, megpróbálják mind az 1000 forgalomban lévő kerékpárt egy helyre gyűjteni egy csoportkép erejéig. Száznál is többen vesznek majd részt a viccesnek szánt projektben. Több mint 25 Bubi kártyával rendelkező támogatójuk van, és mivel kártyánként egyszerre 4 bicikli kölcsönözhető, nagyjából 10 bringával kell fejenként a koleszhez hajtani. Ez elég komoly logisztikát igényel, napok óta tanulmányozzák a rendszert, a legideálisabb módszer érdekében.
Bokros Lajos remek párbeszédet folytatott a Tour de Voks résztvevőivel, arról, hogy főpolgármesterként mit tenne a fővárosi biciklisekért.
Több százan demonstráltak a Legyen bringázható a Nagykörút elnevezésű felvonuláson, hogy felhívják a szakmai szervezetek figyelmét, itt az ideje átértékelni a belvárosi közlekedés koncepcióját.
Rovataink a Facebookon