Lassan belekezdenek az új alagút belső burkolásába a Margit híd budai pillére alatt. Nyáron „valamikor” már használatba is vehetik a bringások a 90 milliós lukat, amely összeköti majd a rakparton futó északi és déli bicikliutat.
Másfél hónapig még biztosan marad az életveszélyesre leszűkített híd alatti két sávos oldala, vagy az óriási kerülő azoknak a kerékpárosoknak, aki a Duna-parti kerékpárúton akarnak a Batthyány tér felől Óbudára tekerni.
Az alagutat kifúrták ugyan, és hamarosan csempézni is kezdik, de leghamarabb a hídfő egy részének műszaki átadásakor nyitják ki. A használatbavétel időpontja azonban attól is függ, hogy ezt követően munkaterület marad-e a hídpillér északi, jelenleg is lezárt oldala. Ezt a főváros Margit hídi beruházással foglalkozó megbízottja mondta el, mert a kivitelezést végző konzorciumtól még ezeket az alapinformációkat sem lehetett kisajtolni.
Az összekötő alagút átadása a híddal együtt csúszott, eredetileg 2010 végére ígérték.
A bicikliút nyomvonalát az első terveken az alsó rakpart felé vezették, a pillért megkerülő utat azonban csak szinteltéréssel lehetett volna megoldani. Ezért amikor a híd állapotának felmérése közben kiderült, hogy a pillérnek ez a szakasza nem lát el tartó funkciót, és üreges, úgy döntöttek, hogy célszerűbb az alagút. A 90 milliós építési költség jelentős része az ott húzódó csövek és vezetékek áthelyezésére ment el.
A Range Rover Evoque tervezőgárdája a kocsi dizájnelemeit is belekomponálta az új Range Rover kerékpárba. A bicikli eleve a Land Rover nagy csinnadrattával beharangozott új modelljéhez készült.
Az Evoque-ot már bemutatták több autóvásáron, de a forgalmazása csak nyáron indul. A tervezők állítólag eddig csak az F1-es autókon használt szénszálas technikákat is felhasználtak a kerékpárhoz, de a legfontosabb tervezési szempont nyilván mégis az volt, hogy vizuálisan passzoljon az autóhoz.
Egyelőre biztos nem lesz kötelező rendszámot tenni a kerékpárokra New York államban, mert az ötletet jegyző demokrata képviselő visszavonta az erre vonatkozó törvényjavaslatot.
Michael G. DenDekker, Queens képviselője a napokban nyújtotta be azt az indítványt, amely 25 dolláros díj mellett kötelezővé tette volna a kerékpárok regisztrációját, és az azonosító tábla kiváltását. Azt is előírta volna, hogy a hivatalos processzust évente újabb 5 dollár ellenében megismételjék. A kerékpáros futárok, szállítók számára a rendszám dupla annyiba került volna, mint a civil kerékpárosoknak. DenDekker azzal promotálta javaslatát, hogy az évi 1,8 millió dollárt hozna az államnak.
Az extra bevételi lehetőség ellenére kollégái gyorsan lebeszélték DenDekkert a tervről. A képviselő csütörtökön vissza is vonta javaslatát, amit azzal indokolt, hogy New York más választókörzeteiben nem tartották volna jó ötletnek a kerékpárosok szorongatását a képviselőtársak.
A New York-i törvényhozásban egyébként valóban nem kímélték a rövid karriert befutó javaslatot. Az egyik kolléga őrültségnek titulálta a törvényjavaslatot, egy másik pedig azt állította, hogy az ilyen ötletek miatt hagyják el sokan New Yorkot.
Kósza törvényjavaslatok röpködnek az Egyesült Államok keleti partján: New Jersey-ben épp visszavonták a kerékpárok kötelező regisztrációját előíró javaslatot, amikor New Yorkban újabb változatban bukkant fel az ötlet.
Egy queens-i tanácstag, Eric Ulrich komolyan – bár ezt a helyi bringás blogok erősen kétségbe vonják – állt elő azzal, hogy egész New York Citiyben regisztrálni kellene a kerékpárokat, de a kerékpárosoknak is vezetői engedélyt kellene kiváltani. Legalábbis a felnőtteknek.
Egy másik queens-i képviselő, Michael G. DenDekker a napokban rajta is túltett. Ő New York állam kormányzatának nyújtott be olyan javaslatot, amely rendszám használatát írná elő a kerékpárosoknak. Javaslata szerint évente kellene megújítani a kerékpár regisztrációját, a rendszám kiváltásáért pedig 25 dollárt kellene fizetni. A következő években már csak 5 dollárba kerülne az érvényesítés. DenDekker elképzelése szerint a rendszám megszerzéséhez a kerékpárnak át kell mennie egy alapos műszaki ellenőrzésen. A hivatásszerűen bringázók számára a regisztrációs díjat 50 dollárban álmodta meg a demokrata képviselő.
Nem menne ilyen vidáman
DenDekker szerint a rendszer több mint 1,8 millió dolláros bevételhez juttatná az államot évente.
DenDekker azt állítja, a tervezet egyáltalán nem az állami bevételek növelését célozza, hanem a megnövekedett kerékpáros-forgalom biztonságát szolgálná. A New York-i kerékpárszervezetek képviselői elképedtek az ötleten.
Egy bankár és 15 éves fia ült abban a VW Golfban, amely pénteken este belehajtott egy braziliai Critical Mass felvonulásba. A Porto Alegrében tartott demonstráción alig 120 résztvevő kerekezett, a sóför azonban hátulról belehajtott, és letarolta szinte az egész menetet.
A VW a szemtanúk szerint egy ideig követte a bicikliseket, de aztán a sofőr az egyik kerékpárossal szóváltásba keveredett. Ezután hirtelen nagy gázt adva végiggázolt a bringásokon, akik a tetőn koppanva repültek át kocsin.
A sofőr ezután eltűnt a helyszínről.
Később kiderült, hogy a VW volánjánál a brazil Central Bank egyik vezető tisztségviselője ült, és a kocsiban vele volt 15 éves fia is. A 47 éves Riacardo Neis feladta magát a rendőrségen, és azzal védekezett, hogy önvédelemből lépett a gázra. Azt állította, félt, hogy a biciklisek felborítják majd a kocsiját.
Több orvosi szaktanulmány állítja, hogy a szenvedélyes kerékpározás hosszú távon rossz hatással lehet a férfiak szexuális teljesítményére, és akár terméketlenséghez is vezethet.
Egy spanyolországi vizsgálat szerint a triatlonisták között azoknak volt a legrosszabb a spermium minősége, akik a legtöbbet edzett kerékpárral. A cordobai egyetemen készült tanulmány szerint nem is kellett sok ahhoz, hogy látványosan romoljanak a statisztikai eredmények. Azoknál, akik hetente 100-110 kilométernél többet kerékpároztak 4 százalék körülire jött ki a normál, egészséges spermák aránya, ami a boston.com egészségügyi tanácsadója szerint már nemzőképességi problémákkal járhat.
Határozott statisztikai kapcsolatot talált a kerékpározás és az alacsony spermiumszám között egy bostoni kutatás is.
A bostoni egyetem 2200 olyan férfit kérdezett testedzési szokásairól, akik mesterséges megtermékenyítési klinikán jártak.
A Termékenység és sterilitás (Fertility and Sterility) címen publikált tanulmány azt állítja, hogy a rendszeres sportolást kerülők 23 százalékát érintette ez a probléma, a heti rendszerességgel, legalább öt alkalommal biciklizőknél viszont 31 százalékot. A kutatók megvizsgálták az ivarsejtek motilitási mutatóját is, azaz, hogy a spermiumok között milyen arányban vannak a jó mozgás képesek. Ez a szám a kevés edzéssel beérők között 27 százalékban bizonyult alacsonynak, a rendszeresen kerékpározók között viszont 40 százalékban.
Az orvosok egyelőre csak találgatnak, a tanulmányszerzők szerint is több vizsgálatot kell elvégezni ahhoz, hogy egyértelmű összefüggésként értékeljék az eredményeket. A feltevések szerint a kerékpározó férfiak nemzőszerveiben a hagyományos nyergek okozhatnak kárt.
Kerékpárja mentette meg egy dél-afrikai férfi életét, akit egy csapdából frissen szabadult, feldühödött leopárd támadott meg.
A támadás az ország észak-nyugati részén fekvő Brits közelében történt. A 39 éves Pieta Ncube hajnalban biciklizett munkába egy mellékúton, amikor neszeket hallott a háta mögül. Lassított, ám ekkor egy leopárd vetette rá magát, és karmaival végigszántotta a fejét és az arcát.
Az újabb roham azonban már nem sikerült, mert a férfi a kerékpárt pajzsként maga elé tartva megakadályozta, hogy az állat karmai elérjék. A leopárd mellső két lába beszorult a váz csövei közé, ezért némi tusakodás után feladta a harcot, és eltűnt a közeli erdőben
Az állat azért vált agresszívvá, mert egy szomszédos üdülőtelepen a sportpálya drótkerítése foglyul ejtette, és csak sérülések árán tudott kiszabadulni a csapdából.
Ncube ingével állította el a vérzést, és telefonon hívta főnökét, aki kórházba vitte.
Annak ellenére hogy ez egy bringás blog, gyanítom, hogy a Kerékagy olvasóinak nagy része ismeri a BBC TopGear című műsorát, ahol a gyakorló őrült műsorvezetők Jeremy Clarksonnal az élen minden részben csinálnak valami extrát.
Az alábbi videó ugyan nem TopGear, csak a TopGear közeli Speed című műsorból van, Jeremyék egy biciklire szerelnek egy rakétahajtóművet.
Ugyan a hatalmas zajtól amit produkál nem hallani jól, meg persze bukósisak is van a fickón, de azt mondja a videóban, hogy akár 70 mérföld per órára képes így a bringa.
Igaz, az ezzel felszerelt kerékpárra ugyanúgy néznek az utcán az öregasszonyok, mint anno az első fújtató-pöfékelő autóra nézhettek (videóhoz katt a képre):
Szóban elmesélve úgy sem hisz el senki, hogy hányszor kerül veszélybe egy bringás élete egyetlen nap alatt még akkor is, ha szerényen a kerékpárúton halad.
Magpet önálló civil kezdeményezésként lefilmezte. Szerinte sincs harag, az egész csak azért készült, hogy mindenki lássa, ki kinek a testi épségével játszik.
A világ minden tájáról várja a megrendelőket legújabb termékére, a drót nélküli e-bringára a kanadai Daymak cég. A furcsa, vízi biciklihez hasonlóan dagadó kerekű jármű azért lett wireless, mert a fék, az elektromos motor indítása és a gázadás is távirányítással működik.
Egy híján 2000 USA dollárért, azaz körülbelül 400 ezer forintért már meg lehet rendelni a „Shadow wireless e-bike” nevű sárga biciklit. A kanadai székhelyű mopedgyártó, a Daymak a tavasszal kezdi postázni az elektromos motorral felszerelt járműveket a megrendelőknek.
A cég a hagyományos termékeinél, a kismotoros dirty bike-nál és a mini choppernél is jóval drágább kategóriába sorolta az új biciklit.
A Shadow sárga vázat és a szokásostól eltérő, széles villát kapott. A jellegzetesnek szánt dizájn főként annak köszönhető, hogy az elektromos motort a kerékbe belülre szerelték, ezért a borítás a tengelynél erősen kikerekedett.
A bicikli másik jellegzetessége, hogy nincsenek rajta drótok. A motort és a féket elektromos távvezérlő működteti kormányról.
A 26 kilós szerkezet motoros rásegítéssel 36 kmh-s sebességre lenne képes, de végsebességét 32-re (20 mérföld) korlátozták.
A fedett kerékbe helyezték bele a 250 vagy 350 W-os motort, az akkumulátort és a jeladó egységet. A cég tájékoztatója szerint egy töltéssel 20-25 kilométert vitetheti magát a biciklis, de ha csak rásegítésre használja a motort, akkor akár 40 kilométer is belefér.
Háromkerekű oldalkocsis biciklit alakított hókotróvá a Milwaukee-ban élő Craig, ami ugyan hatalmas hótömeggel nem tud megbírkózni, de mérsékelt mennyiségnél kifejezetten szórakoztatóvá teszi a hóeltakarítást. A Makezine-nek számolt be a haszonjármű használatáról.
A biciklit évekkel ezelőtt építette gyerekkori barátjának biciklije alapján. Erre szerelte fel a deszkaekét, mert hatékonyabban akarta megoldani a hóeltakarítást a háza előtt. Az eszköz mozgatását egy emelőszerkezettel oldotta meg, és mivel a bicikli kis helyen is képes megfordulni, illetve tolatni is lehet vele, könnyen tud manőverezni a módszeres talarításhoz.
Egyetlen nap alatt tíz biciklit vittek el a melbourne-i teniszstadion környékéről. A rendőrség és a helyi kerékpáros egyesület is figyelmeztette a bringásokat, hogy legyenek körültekintőbbek, amikor felügyelet nélkül hagyják gépeiket. Használjanak komolyabb lakatokat, és lehetőleg stabilan rögzített utcai berendezésekhez kössék a bicikliket.
A rendőrség szerint ugyanis a tolvajok felkészülten, erővágókkal érkeztek a sportpályákhoz, a kerékpárosok viszont egyáltalán nincsenek felkészülve egy ilyen típusú veszélyhelyzetre.
A biciklis szervezet szerint az ausztrál kerekesek nem szoktak hozzá, hogy elvihetik kerékpárjukat, ezért a stadion mellett is rengeteg a szabadon hagyott, nem jól kivilágított területre parkolt bicikli.
Harcba kezdtek az új-zélandi rendőrök a drifttrájk-őrülettel.
A közúti downhillezés újabb válfaja miatt rengeteg lakossági panasz érkezett a hatóságokhoz. A háromkerekű, direkt farolásra tervezett járművek ugyanis köz-, és a használóra nézve önveszélyesek, valamint hangosak is.
A hatóságok ezért azt a megoldást találták ki, hogy a drifttrájkot közúti járműnek minősítették, ami azt eredményezte, hogy a háromkerekűre is kiterjesztették a közlekedési szabályok hatályát, vezetőjének pedig jogosítvánnyal kell rendelkeznie.
A rendőrök a módosítás óta azzal fenyegetik a trájkosokat, hogy ha szabályszegésen érik őket, a büntetés akár a vezetői engedély bevonása is lehet.
Istene ugyan nincs, viszont egy élhető világ képét kínálja a híveknek, ezért az egyházfő szerint az alakulóban lévő vallási közösség "kis hiányossága ellenére" sikerre van ítélve. A Babilon Nyulai Kerékpáros Egyház idén már miséken, saját nyilvános rendezvényeken hirdeti majd hitéleti alapvetését: „tekerjetek!”.
2011-ben hivatalosan is megalakul az első magyar biciklis vallási közösség. A Babilon Nyulai Kerékpáros Egyház valójában már tavaly sem tétlenkedett, bár a tagság akkor még csak egy baráti társaságként működött, a youtube-on mégis közzétette az egyháztagok hétköznapi életében követendő hét alapértéket és a hitélet központjában álló igét tartalmazó videót, a facebook-on pedig összehozott egy akkora támogatói kört, amely a jelenleg érvényben lévő egyház alapítási szabályok szerint elég lenne az induláshoz.
A kezdeményezést egyáltalán nem paródiának szánják. A bicikli és a vallás párosítása elsőre lehet, hogy profán ötletnek tűnik, valójában azonban egy, az igazában hívő, magát a jövő letéteményesének tekintő és érzése szerint állandó ostrom alatt álló kisebbségi csoport számára kézenfekvő választás, hogy vallási közösségként definiálja önmagát. Az Egyesült Államokbeli Seattle kerékpárosai is erre a következetésre jutottak, amikor világnézeti alapra helyezve az ügyet létrehozták Jézus Biciklis Egyházát.
A folyamatos csatározások miatt a kerékpározás sokak számára jóval nagyobb jelentőséget nyerhet, mint egy szimpla választás a közlekedésieszközök között. Az autósokkal folytatott vitákban a kifinomultabb környezettudatosság, a puritanizmus, a közösségi aktivizmus formájában gyorsan kiforrott a spirituális megközelítéshez szükséges érvrendszer. A közösségalapításhoz pedig csak néhány elhivatott szervező kellett.
Azoknak, akik erre vennék a szellemfejlődési irányt, a Babilon Nyulai Kerékpáros Egyház első írásos tételei veretes fogalmazásban adják meg a hitéleti alapokat: „A világ megmentéséhez az kell, hogy az emberek megszerezzék a saját életük feletti irányítást (teljes szabadság), aminek előfeltételei a helyváltoztatás saját erőből történő megvalósítása (leszakadás a többiekről), a tekerés serkentése, a szabadulás segítése. Ha fokozatosan egyre több ember teker bringát, akkor eljön az új világ, és megmentjük a földet, jön az új Babilon. A kollektív tudat nem hív el mindenkit, annak súg, akiben megvan az őszinte gyermeki figyelem és a tudás megismerésének hajlama. A tekerés segíti a tudat letisztulását, ilyenkor közelebb lehet kerülni a kollektív tudathoz. Ezért is nagyon fontos tekerni.”
Az egyháznak istene nincs, de alapítója szerint nincs is rá feltétlen szükség, a közösség így is képes menedéket adni minden istenhívő számára, mert a közösség hisz a kollektív tudat formálhatóságában, és a „világ megmentésében a tekerés által”. Fontos dogma ugyanakkor az is, hogy a tekerés soha ne legyen kényszer, inkább az öröm támogatása a lényeg, azoké, „akik fülig ér a szájuk a védőruha alatt a zuhogó esőben, mert ők a Babilon nyulai”.
Az optimista egyházalapító, Dávid Ferenc a kerékagynak azt mondta, számára egy rádióműsor hozta el a megvilágosodást, hogy meg kell szerveznie az első biciklis vallási csoportot Magyarországon. A Tilos Rádió műsorvezetőjeként épp a hazai kisegyházak helyzetéről beszélgettek az adásban, amikor megfogant az ötlet.
A 37 éves pályaelhagyó szociológus meg van győződve róla, hogy a kerékpározás így is, úgy is megváltoztatja a világot, a tekerést középpontba állító közösség pedig egy, a mostaninál sokkal élhetőbb világot kínálhat a követőknek.
A Babilon Nyulai Kerékpáros Egyháznak a facebook-on jelenleg 160 tagja van. A tervek szerint tavasszal megindul az intenzív szervezés, és többek között „miséken” próbálnak új követőket találni.
A városi biciklizés a közkeletű elképzelésekkel szemben télen sem jár együtt a fázással, megbetegedéssel, és általános szenvedéssel. Nem kell meglepődni, hiszen jártunk már a világűrben, és űrhajósaink onnan sem tüsszögve, esetleg reumásan tértek vissza. Már az elején le kell azonban szögezni, hogy míg három évszakban tényleg csak elhatározástól függ, hogy kerékpárral közlekedünk-e a mindennapokban, a télre komolyabb rákészülés kell.
Alább bemutatjuk azokat a felszereléseket és technikákat, amelyek a szerző 15 éves városi kerékpáros tapasztalata szerint szükségesek ahhoz, hogy kényelmesen biciklizzünk akár szigorú mínuszokban is. A ruhák legtöbbje speciális anyagból és varrással készült darab, amelyek beszerzése ugyan semmilyen nehézséget nem jelent, áruk viszont magasabb, mint egy hasonló funkciójú, de nem ilyen igénybevételre tervezett darabé. Ha azonban egy befektetési bankár szemléletével közelítünk, már nem olyan vészes az összkép. A ruházat minimum öt télen át használható. Ha ezen az öt télen bicikli helyett autózunk vagy tömegközlekedünk, akkor a benzin vagy a bérlet ára már meghaladja a befektetésünket. És akkor még nem számoltuk a biciklin megspórolt idő értékét.
Az Átlagos Városi Biciklista (ÁVB) egy menetben egy óránál kevesebbet tölt kerékpáron, míg elér a munkahelyére vagy iskolába, így nincs szüksége olyan szofisztikált öltözetre, mint amiket a futárok használnak. Az ÁVB téli kötelező felszerelése egy vízhatlan és lélegző anyagból készült kabát, alatta egy vagy két réteg lélegző, de nem széláteresztő pulóver, és a szélálló kesztyű. Deréktól lefelé egy téli kerékpáros nadrág és vízhatlan, orkánszerű nadrág szükséges a túléléshez. A cipőre pedig vízhatlan kamáslit célszerű húzni. Ezeken túl a hétköznapi ruházatunk darabjaira van szükségünk. Mielőtt belemennénk a részletekbe, gyorsan megjegyezzük, hogy a fentiek viselete nem jelenti, hogy Öntől munkahelyére megérkezve minden alkalommal megkérdi a portás, hogy kinek hozott csomagot.
Úgy tűnik, egyszerűbb keresni ötszáz afrikait, aki eljön egy bicikliért Budapestre, és lábon hazaviszi, mert az adománynak szánt kerékpárok elszállítása nagy kihívás, legalább akkora, mint a kitartó adománygyűjtés. A 1000 bringa Afrikának projekt küzd a feladattal.
Könnyen összejött egy kisebb hegynyi elfogadható állapotú kerékpár az elmúlt hónapokban. Sokan ajánlották fel régi gépüket, hogy Afrikában használják tovább. Ott ugyanis egyre népszerűbb közlekedési eszköz a kerékpár, és a 30-40 éves darabok is vagyonokat érnek.
Az akció eredetileg 1000 bringa névre hallgatott, de a két szervezőnek félre kellett tenni a célkitűzést. Kecskeméti Zoltán és Fónagy Ádám egy ideje már nem gyűjt újabb bringákat, kezdeményezésükre most közel ötszáz kerékpár és még rengeteg alkatrész, váz, kormány vár arra, hogy eljutassák Afrikába. Ez azonban nem egyszerű. Jelentkező több is akadt már, de eddig egyetlen szállítmányozó csapat felajánlása sem tűnt biztosnak.
A gépek egyébként nem csak úgy, minden istápolás nélkül kerülnének át az másik kontinensre. A szervezők időnként önkéntesekből álló manufaktúrával szerelgetik a beérkezett darabokat. December 11-re terveznek egy újabb szerelős szeánszot, amikor 60-80 ember egy napi munkájával megpróbálnak 122 felnőtt biciklin fékeket, kerekeket javítani. 53 gyerekkerékpár összerakása is várat még magára, 20 gépet pedig szét kell szedni, mert azok már inkább csak alkatrésznek jók.
Budapesten nem egységes a kandeláberek mérete, de az is biztos, hogy a közterületesek rögtön büntetőakcióba lépnének.
Eldőlt, hogy A Margit híd déli oldalán nem valósítják meg az eredeti terveket, és nem lesz elkülönített kerékpárút. UPDATE: A biciklisek a járda mellett, az úttesten is közlekedhetnek.
Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén döntés született arról, hogy a járdáját elválasztás nélküli használják majd gyalogosok és kerékpárosok. György István főpolgármester-helyettes arról beszélt, hogy a támogatási szerződés szerint 1,67 kilométer kerékpárútnak kell megépülnie a hídon, ennek elmaradása súlyos következményekkel járna.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója a "lehető legjobb kompromisszumnak" minősítette a dolgot, merthogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság már korábban megtiltotta az önálló kerékpárút kialakítását, ugyanakkor az európai uniós pályázat során tett vállalásaikat is tartani tudják, és így nem esnek el a támogatástól.
A főpolgármester az ülésen szót adott László Jánosnak, a Magyar Kerékpárosklub elnökének is, aki ugyancsak elfogadhatónak mondta az osztatlan kerékpárút kialakítását. Jelezte ugyanakkor, hogy miután nem lehet jogilag egyirányúvá tenni a kerékpáros közlekedést a híd déli járdáján, ezért számolni kell azzal, hogy a közlekedés adott esetben "keresztül-kasul" történik majd.
A helyzet javítására ezért arra tett javaslatot: engedélyezzék, hogy "aki akar és tud", az az úttestet is használhassa, és így csökkenne a bicikliforgalom a járdán.
UPDATE: Az LMP-s Somfai Ágnes benyújtott egy módosító indítványt, amelyet a főpolgármester-helyettes elfogadott, és a közgyűlés meg is szavazott. Ennek alapján a bicikliseknek nem lesz kötelező a gyalogosok közt szlalomozniuk a járdán. Aki akar, az az úttesten is közlekedhet. Erre útburkolati jelek is figyelmeztetnek majd.
A kerékpársáv kérdése azért volt fontos, mert a hídfelújítás terve ezekkel együtt nyert EU-támogatást. Ha ezeket lehagyják, akkor nem hívhattuk volna le a támogatást.
Csikorgó gumik, indulásnál kipörgő kerekek. Nehéz lehetett a rendezők, a Shaw testvérek dolga, hogy a röhejesnél egyetlen fokkal elfogadhatóbb szinten hozzák az akciójelenetet, amelyben egy 40 kiló nő és barátai BMX-szel tartanak sakkban meglett munkásembereket, akik hiába csapkodnak lapátjaikkal, sosem tudják eltalálni a fürge bicikliseket. Harc 1983-ból.
Kanadára is elindítja, új kerékpárbarát funkcióját a Google. A Bike Directions szolgáltatás eddig csak az Egyesült Államokra terjedt ki.
A kanadai bringások országos úthálozati térképen böngészhetnek a számukra megfelelő utakat a következő napoktól, kilenc nagyvárosban azonban sokkal részletesebb útvonaltervezést tesz majd lehetővé a Google Maps.
Wendy Rozeluk, a Google szóvivője bejelentette, hogy többek között Ottawa, Toronto, Calgary, Vancouver esetében válik majd könnyebbé a kerékpárosok élete. A nagyvárosokban, amelyek átadták a bringaúthálózatuk dokumentációját, az is kereshető lesz, hol vannak a kizárólag kerékpárosok számára fenntartott utak.
A Bike Directions március óta működik az Egyesült Államokban. A Google Maps sötét zölddel jelöli a speciálisan kerékpárosoknak kijelölt utakat, világos zölddel a gépjárműforgalom mellett elkülönített sávokat. A kerékpározásra is alkalmas közutakat szaggatott zöld vonal mutatja.
Hétfő délután, szakadó esőben tekert el a 100 ezredik bringás a Kiskörúton elhelyezett kerékpáros számláló alatt. A számláló júniusi kihelyezése fontos lépés volt a biciklis civil mozgalom számára, hiszen innentől nem lehet a kerékpáros infrastruktúráért, kerékpárbarát közlekedésért küzdők érveit lesöpörni olyasmikkel, hogy a városban csak időszakosan bicikliznek, és akkor sem túl sokan.
A városi biciklizés budapesti helyzetét jól mutatja, hogy a százezredik kerékpáros nem egy langyos hétvégi délutánon gurult át a számláló alatt, hanem hétköznap délután, sűrű és hideg esőben. A számlálóról az is leolvasható, hogy aznap csak ezen az útszakaszon ő volt a 320. biciklista.
Az automata kerékpáros számláló állításához szükséges egymillió forintot közadakozásból gyűjtötte össze a Magyar Kerékpárosklub. A videót a Cyclechic készítette.
Évek óta megy huzavona a Margit híd körül, lementek a pályázatok, készültek a szakmai anyagok a kerékpárosok fogalom számára használható infrastruktúra megteremtéséről. Egy ideje úgy tűnt, a viták után végre biztos, hogy lesz kétsávos kerékpárút a kiszélesített északi járdán és egy a délin. Aztán most, hogy már majdnem elkészült a híd, kiderül, hogy a déli járda méretei miatt a hatóság nem ad engedélyt rá. Marad a közösködés a gyalogosokkal.
A főváros egy olyan tervvel pályázott az Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél a Margit híd felújításának EU-s támogatására, amelyben három kerékpársáv szerepel. A 2009-ben, a Magyar Kerékpáros Klub szakértőinek bevonásával kidolgozott tervbe a margitszigeti északi oldalra kétsávos és délire pedig egy egysávos bringautat rajzoltak be az illetékesek.
Az NFÜ pozitívan bírálta el a teljes felújítási tervet, és hatmilliárd forint támogatást ítélt meg a híd összesen 20,8 milliárdos felújításra.Tavaly már volt egy komoly visszhangot kiváltó vita, amikor kiderült, hogy a projekt már úgy került a budapesti tervtanács elé, hogy lehagyták róla a déli oldalra tervezett egyirányú kerékpárutat. Akkor a kerékpáros szervezetek felháborodása miatt visszakozott a főváros.
Most, miután a felújítási munkák egy része már el is készült, és az úttestet át is adták a gépjárműforgalomnak, kiderült, hogy ismét baj van a kerékpárúttal, ugyanis a járdán nincs elég hely, hogy hatóságilag jóvá tudják hagyni az elkülönített sávot, amelyet elválasztanának a gyalogjárdától.
A fővárosi közgyűlés elé olyan javaslat kerül, amely nem különíti el, hanem vegyes, tehát a gyalogosokkal közös osztatlan járdafelületre tesz javaslatot, ugyanis „nincs meg a megfelelő keresztmetszet, így az útügyi előírásoknak nem megfelelő módon alakítható ki a kerékpársáv”.
A megoldási javaslat szerint déli járdán elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút megvalósításával, a fel és a lehajtási lehetőségeknél rámpa kialakításával megoldható a kerékpáros közlekedés a déli járdán.
Ettől azt remélik ugyanis, hogy az NFÜ is elfogadja, és nem lesz probléma a pályázott pénzzel, hiszen végülis a híd mindkét lábánál tábla fogja bizonyítani, hogy az ígért kerékpárút létrejött.
A kerékpárosok jó része elunta a lassú és konfliktusos kecmergést a járdán, ahol a gyalogosokkal egy szűk folyosón kell osztozni, inkább az autósokkal közösködnek. Tavaszig biztos nem lesz jobb a helyzet.
Az autóforgalom megindulhatott a Margit hídon, a járdán azonban minden maradt a régiben. Másfél méteres lekerített folyosón kerülgetik egymást gyalogosok és kerékpárosok mindaddig, amíg a hídkorlát el nem készül.
A forgalom előtti megnyitás óta sokan az autók között igyekeznek megúszni a lassú tologatást, vagy az állandó beszólásoktól még idegesítőbb tötyögést. A vadonatúj aszfalt kétségtelenül meggyorsítja az átkelést, de jóval veszélyesebb atrakció. Az útpálya persze nem lett szélesebb, és a magas padka nyomasztóvá teszi a külső sávban való kerékpározást.
A beruházótól származó információk szerint még hónapokig fennmaradhat ez az állapot, mert a kerékpárút az északi oldallal csak a tavasszal készül el.
"Ilyen lesz" hét van - az Urbanista és a Városban blog írt a Március 15-e térről illetve a Kiskörútról - a Kerékagy nemrég a Margit hídról, most kielemezzük a kiskörúti bringasávnak az építés alatt álló részét a látványtervek alapján.
Az Astoriáig készen van a kiskörúti sáv, az ELTE épülete előtt azonban vége szakad és eddig nem is látszott, hogy hogyan tovább. A nagyfelbontású látványtervek alapján azonban könnyű kimatekozni. Lássuk csak:
A Dob utcáig nem lesz külön bringasáv, hanem piktogramokkal hívják fel az autósok figyelmét a szélső sávban közlekedő bringásokra. (a fenti kép csak egy kiemelés, kattints rá a teljes képért). A
A Kiskörút felé ugyanez a helyzet.
A Deák tér felé vezető kanyar és kereszteződés után mindkét oldalon kerékpársáv folytatódik - ahogy a Kiskörúton is van - ezt csak a buszmegállók szakítják meg. A Deák tér és az Erzsébet tér sarkán a Bajcsy felé tartó bringásokat lámpás kereszteződéssel a Gödör mellett haladó bringaútra csatlakoztatják be, a Bajcsy felől a Kiskörút felé haladókat pedig kivezetik a bringasávra - amit a téren végig megtörnek a buszmegállók.
Megtaláltuk az első nyomát annak, hogy bringás közlekedésre kijelölt út lesz a felújított Margit hídon.
Az alábbi képen az északi oldal budai hídfőjénél található lehajtót láthatjuk:
fotó: Hargita Nándor
A lehajtó annyira keskeny, hogy egyszerre csak egy kerékpáros fér el rajta, és nem nehéz megtippelni, hogy ezek a Pestről Budára haladók lesznek, akik itt hajthatnak le az autók mellé. Az autósok jobbra kanyarodó sávja néhány méterrel később kezdődik majd, így a jobbra kanyarodóknak kell figyelniük a járdáról melléjük hajtó kerékpárosokra - ez szuper.
Ami kevésbé szuper az az, hogy egyáltalán nem látszik, hogy a híd északi oldalán lesz-e Budáról Pestre haladó sáv, vagy ez végül csak a déli oldalon valósul meg más még nem látszik az északi kétirányú bringasávból. A tervek alapján mindenképpen megépül az északi oldalon a kétirányú kerékpársáv és a bringások hídra a lehajtó melletti járdán lesznek felvezetve - ezen a terven azonban a rámpa nem látszik.
A Margit híd kerékpárútjainak krónikája:
A Margit híd felújítási terveiben eredetileg a Kerékpárosklub által javasolt északi oldali kétirányú és a déli oldali egyirányú szerepelt. Az északi oldalon könnyen el lehet jutni a Margitszigetre, a déli oldal pedig a Budáról Pestre átmenő forgalomé lenne.
Nagy felháborodás volt abból amikor kiderült, a déli oldalra tervezett bringaút nem biztos, hogy megvalósul.
Végül úgy tűnik, hogy akár meg is valósulhat.
Svéd fejlesztés, és nagy előnye, hogy a sikkesen öltözött kerékpárosoknak sem kell a jövőben biztonságuk érdekében olyan olyan súlyos kompromisszumot tenniük, mint a bumfordi sisak viselése, valamint, hogy a belőtt frizura sem lapul le, egészen addig, amíg a bringás vészhelyzetbe nem kerül.
Két svéd dizájner, Anna Haupt és Terese Alstin olyan fejlégzsákkal rukkolt ki, amelyet egy sállal tökéletesen eltüntethet a viselője.
A gallérba rejtette légzsák érzékelői a kerékpáros testének abnormális mozgására nyitják ki a patronokat, és a ballon egyetlen tizedmásodperc alatt befedi a fejet.
A tervezők szerint az elmúlt hat évük azzal telt, hogy számbavegyék lehetőleg az összes olyan balesettípust, amely súlyos fejsérüléseket okozhat. A feladat az volt, hogy a légzsák szenzorai meg tudják különböztetni a mozgásokat, és lépcsőzésnél, vagy kockaköves úton ne nyissanak, a kormányon való átrepülésnél viszont igen.
A légzsák akkumulátorainak töltöttségét kis ledek jelzik, ha lemerültek, USB csatlakozóval tölthetők. A cserélhető gallérhuzatba rejtett biztonsági eszköz feketedobozt is tartalmaz, amely rögzíti a baleset előtti és utáni 10 másodpercben érzékelt eseményeket.
A Hövding, Törzsfőnök néven bevezetett termék, ha 2011-ben piacra kerül, nem lesz olcsó, 80-90 ezer forintnyi koronáért lehet majd beszerezni.
A fargói városatyák kedden 3-1 arányban úgy döntöttek, hogy a lokális nevezetességek közé tartozó bárpultbiciklik utasai nem italozhatnak a város útjain.
A guruló bárpult sorsa hónapok óta viták kereszttüzében állt, miután a minnesotai szomszédság az ottani alkoholtörvény lazasága miatt vígan iszogathat a 15 személyes járgányon. Észak-Dakotában azonban más a helyzet, a törvény nem tesz kivételt.
A városi képviselők között egyetlen támogató akadt, az aki egyébként az égetett szeszek felügyeletét ellátó tanácsnak is tagja. A képviselő látta a guruló bárpultot kísérleti üzeme idején a helyi futballgálán, és tetszett neki, amit látott.
A gép a jamestowni illetőségű Jon Vannett találmánya. Az alkotó eredeti szándéka az volt, hogy a városlakók a pultnál eltöltött közös bringázás során fogyaszthassák el a magukkal hozott sört, bort, pálinkát.
Eljött az önkormányzati választás ideje Dunakeszin is. A közelgő eseményről egy méltó infrastrukturális beruházással kívánt megemlékezni a városvezetés, még időben, néhány héttel a kitűzött dátum előtt.
A választók számára jól látható infrastruktúra pedig nem lehetett más, mint egy, az egyik főutcában húzódó aszfaltcsík, a kerékpárút. Az választásra természetesen nem fejeződött be az építkezés, az aszfaltozás az egyik helyi olvasónk szerint még a napokban is tart.
A rapid választási kerékpárút, amelynek terveiről az egyik fővárosi biciklisszervezet is hiába mondta el a véleményét, örök mementóként szolgálhat a lakóknak, akik elől eltűnt a fű.
Rovataink a Facebookon