Videóval vakít a küllőfény

2009. június 8., 16:38 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Guruló fényorgonává léphet elő kisebb befektetéssel!

Csak 2000 dollár, és máris kedvenc képeivel, videóival szórakoztathatja a fél várost!

A 2007-ben alapított San Franciscó-i Monkeylectric mostanában rukkolt ki legújabb termékével, a Video Pro biciklikerékre szerelhető ledrendszerével.
 
A legújabb küllőfénnyel a cég szerint egy még soha nem látott minőségű vetítővé alakítható a bicikli első és hátsó kereke. A rendszer 12 és 40 kilométeres óránkénti sebességnél stabilizálja a négy sorban elhelyezett 256 leden kivetített képet.
 
Ha valaki az éjszakai világítás kiegészítőjeként használná, biztos lehet benne, hogy garantáltan észre fogják venni még a mögötte haladó autósok is. A fényerővel nincsen gond. De az azért nem valószínű, hogy a szerkezet pótlámpaként fog karriert befutni, sokkal valószínűbb, hogy reklámhordozók lesz belőle, ráadásul a roppant idegesítő fajtából, mert a Video Pro szett utcai változatát úgy fejlesztették ki, hogy azzal bármilyen időjárási körülmények között lehessen furikázni.

 

Kerékpár-kollekció egy középkategóriás autó áráért

2009. június 7., 16:51 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Több gazdag ismerős egybehangzó véleménye szerint nem érdemes az autómárkához igazítva bringát venni, mert túl hamar lába kél. Ha valamilyen oknál fogva mégse lopják el elég gyorsan, akkor meg van az a kellemetlen érzés, hogy a Mercedes-Benzen vagy BMW-n kerekezőket sznobnak nézik.

 
Néhány ember mégis lehet a világon, akit ezek a problémák nem aggasztanak.
 
Őket célozhatta meg a Mercedes-Benz, amelyik a legújabb sport kollekciójában két limitált szériát is szerepeltet.
 
A csúcsmodellből, az egy híján 5000 eurós (azaz közel másfél millió forintos) versenygépből csak 100 darabot dobnak piacra. A szénszálas vázzal készülő kerékpár súlya a 7 kilót sem éri el.
 
 
Szintén limitált, százas sorozatot gyártanak a csúcs mountainbike-ból. Az MB szerelmesei általában tehetősek, de a biztonság kedvéért a cég ennél az exkluzív típusnál is beveti a régi kereskedői trükköt, az árcédulára 3999 eurót ír ki.
 
 
Az idei kollekció újdonsága az összecsukhatós bringa, amit már szinte olcsón, 1699 euróért (kevesebb mint félmillió forintért) meg lehet kapni. A kerékpár két módon hajtogatható össze, a legkisebb állapotában egy 80x80-as csomag lesz belőle. Így akár tömegközlekedési eszközökre is felvihető, ha ezt valaki igényli, de az E-Klasse csomagtartójába mindenképp belefér. A pénzért a kategóriában szokatlan mennyiségű technikát sűrítettek a biciklibe, van rajta elől, hátul teleszkóp, tárcsafék, és nyolcsebességes váltó.
 
 
Vannak persze a kevésbé válogatott vevőkörnek is ajánlatok. Treking bringát és fitness biciklit is kínál olcsóért a Mercedes, és a gyerekeknek is készül 299 (majdnem 90 ezer forint) euróért futóbringa.

 

Feltalálták a csipeszbiciklit

2009. június 5., 13:13 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Megtalálták a megoldást arra, hogy ne kelljen a biciklizárral bajlódni, de a biciklit se kelljen lezáratlanul hagyni. A csipeszbicikli titka, hogy a zárat beleépítették a vázba, így biztonságosan és kényelmesen lehet vele közlekedni, mutatta be a Yanko Design Bong Hokuen és Ko Yoenjung találmányát.

Az eszköz tervezésekor arra is figyeltek, hogy vízszintes és függőleges tereptárgyakhoz is lehessen rögzíteni, a zár 90 fokkal elfordítható.

A bicikliboom diktál Londonban

2009. június 4., 12:07 Módosítva: 2014.06.30 16:07

London már nem bírja nagyobb beruházások nélkül tartani a kerékpárforgalom növekedését. A legújabb statisztikák alapján egyetlen év alatt majdnem 10 százalékot ugrott, és ezzel 545 ezerre emelkedett a naponta lebonyolított kerékpáros utak száma.

A London Transport felmérése biciklis boomnak minősíti a növekedést, amit a város kénytelen nem is kicsi infrastrukturális beruházásokkal követni.
 
A városvezetés a 2009-re 111 millió fontot (kb. 36,5 milliárd forint, Budapest éves költségvetésének 7-8 százaléka) tervezett be kerékpáros kiadásokra. A gigantikus összegbe persze beleszámítják a párizsi mintára létrehozott Cycle Hire nevű bérbicikli-hálózatot és a várost átszövő, rendkívül költséges kerékpár-sztráda projektet is.
 
 
66 ezer új kerékpár-parkolóhelyet is kialakítanak a város belső részein, a tervek szerint pedig a 2012-es olimpiára pedig már 12 kerékpársztráda lesz készen.
 
A rekordösszegű kiadások mögött ott van, a közismereten bringamániás Boris Johnson polgármester, aki bejelentette, kerékpáros szempontból akarja forradalmasítani Londont. Az építkezések mellett az egész nyár tele lesz kerékpáros fesztiválokkal, versenyekkel, hogy azokat is bátorítsák a kerekezésre, akik eddig nem mertek belevágni.

 

Biciklikölcsönző-rendszert építene ki a főváros

2009. június 3., 15:39 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A Fővárosi Közgyűlés szerdán döntött arról, hogy uniós pályázati források segítségével közösségi kerékpárkölcsönző-rendszert építene ki. A budapesti rendszer célja, hogy a belvárosban egyre többen közlekedjelenk biciklivel, és egyúttal csökkenjen az autóhasználat. Csúcsidőszakon kívül a tömegközlekedés alternatívája is lehet, hiszen így elkerülhetőek a hosszabb várakozási idők, szerepel a városháza tájékoztató anyagában.

Előzetes regisztráció

A kerékpárkölcsönző-rendszer működésének részleteit a nyugat-európai minták alapján dolgozták ki. Európában két típusú kölcsönző rendszer működik: az egyik Bécsben, Párizsban, Barcelonában, a másik Németországban. A főváros a német rendszert valósítaná meg. Ez egy zárt kölcsönző rendszer (úgynevezett dokkoló rendszer). Minimális működési felülete 6 négyzetkilométer. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval. A mintegy 23 négyzetkilométeres maximális terület Pesten nagyjából a Hungária körút vonaláig, a budai oldalon pedig a Margit körútig és a Bartók Béla útig húzódna. Bevezetéséhez 1100-1200 kerékpárral és kezdetben a belső városrészeken, átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett dokkoló-állomásokkal számolnak a szakemberek.

A beruházás tervezett költsége tartalmazza a dokkoló-állomások kialakítását (tervezést és kivitelezést), a kerékpárok beszerzését, a biztonsági térfigyelő kamerarendszer kiépítését, és a rendszer üzemeltetéséhez szükséges logisztikai járművek beszerzését, műhely és az ügyfélszolgálati funkciókat is ellátó központi iroda kialakításának költségeit.


A lopások és a rongálások megelőzése érdekében használata előzetes regisztrációt igényelne. A külföldi tapasztalatok alapján a díjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból és egy használat alapú útdíjból. A szolgáltatást az első fél vagy egy órában ingyen lehetne igénybe venni, azt követően időarányosan emelkedő díjakkal ösztönöznék a biciklik gyors "forgását".

Majd az EU segít

A rendszer megvalósításának tervezett költsége 1,3 milliárd forint. Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakcióvezetője elmondta, hogy a főváros a Közép-Magyarországi Operativ Programnál pályázik. Az uniótól 900 millió forintot várnak, amelyet a főváros 400 millió forintos önrésszel egészítene ki.

A pályázat tervezett benyújtási ideje június 10. A bírálat eredménye 2009 augusztusára várható. A projektgazda a Fővárosi önkormányzat lesz. Az üzemeltetést a főváros vagy egy szakcégre bízza, vagy a főváros maga hoz létre egy üzemeltető céget, mondta kérdésünkre Steiner Pál.

Nem nagyon lesz kétirányúsítás a hétkerben

A vártnál kevesebb egyirányú utcát használhatnak mindkét irányból a kerékpárosok az Erzsébetvárosban, mondta a hetedik kerület alpolgármestere, Gergely József egy sajtóbeszélgetésen szerdán. A kerékpáros közlekedés megkönnyítését szolgáló intézkedést csak a hosszabb utcákon vezetnék be, így például a Dob és a Dohány utcában. Hogy ez hogyan lesz megvalósítható, kérdés, hiszen e két utca nem a széles, sugárútra emlékeztető megjelenéséről ismert.

Tapasztalatokat mindenesetre nem a közeljövőben fogunk szerezni, mivel a terv előkésztési szakaszban van, és nem tudható, hogy mikor ültetik át a gyakorlatba. Különösen, hogy az engedélyeztetést nem a kerület, hanem a főváros végzi. 

Marad a 12 milliárd bicikliút-fejlesztésre

2009. június 2., 15:55 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Válságkezelésre, munkahelyteremtésre és munkahelyek megtartására fordítják azt a 12 milliárd forintot, amire uniós forrásból 2013-ig lehetett volna pályázni kerékpárúthálózat-fejlesztéshez, tájékoztatott februári közleményében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ).

A 2008 áprilisában kiírt Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) kerékpárúthálózat-fejlesztési pályázatára szánt összesen 14 milliárd forintot úgy akarták árcsoportosítani, hogy a már nyertes pályázatok megkapják a folytatáshoz az erre szánt 2 milliárd forintot, a fennmaradó 12 milliárdból viszont a kormány válságot kezel és gazdaságot élénkít.

A Magyar Kerékpárosklub (MK) képviselői a napokban jártak az új közlekedési miniszternél, Hónig Péternél, a látogatáskor szóba került a 12 milliárd forint átcsoportosítása is. László János, az MK elnöke arról számolt be, hogy a miniszter azt mondta, az EU nem engedi, hogy a pénzt másra költsék, így várhatóan a keret megy kerékpárúthálózat-fejlesztésre.

Akaratunk ellenére Magyarországon lesz a futár EB

2009. június 2., 11:30 Módosítva: 2014.06.30 16:07

2010-ben Budapesten rendezik a kerékpáros futárok Európa-bajnokságát, tudtuk meg a berlini EB-ről hazatérő versenyzőktől. Mivel az elcsigázott versenyzők csak a tényt erősítették meg, a Critical Mass szervezéséből ismerhető Kürti Gábor számolt be a szokatlan jelölési procedúráról. Budapest azok után, hogy 2001-ben lebonyolított egy kerékpárosfutár-világbajnokságot, nem akart indulni egy hasonló rendezvény szervezéséért.

A jelölési procedúra a május végi, berlini futár európa bajnokságon zajlott. A jelen lévő nagy számú, nemzetközi hallgatóság a kellemes budapesti tapasztalatokra emlékezve fővárosunk nevét kezdte kántálni. A magyar futárok megpróbálták lebeszélni a tömeget a hirtelen jött ötletről, és június 1-én este még azzal hívták az egykori szervezőket: mivel sem jelentkezési lapot nem adtunk le, sem megfelelő lobbiprogrammal (póló- és matricaosztás, videófilmek) nem készültünk, valószínűtlen, hogy komolyan foglalkozzanak az üggyel.

A felhevült svájci futárokhoz további nemzetek csatlakoztak, olyasmiket kántálva, mint hogy swimming pool, ami a Margit szigeti kempingjük emlékezetes létesítményére utalt. Majd Budapest helyett beadták a jelentkezést. (A 2001-es világbajnokság euforikus befejezéséről mi is beszámoltunk.)

A magyarok antilobbi-tevékenysége végül sikertelen maradt. Este kihirdették, hogy három város maradt versenyben, Milánó, Prága és Budapest. Éjjel pedig megszületett a döntés: 2010-ben Budapest rendezi a kerékpárosfutár-Európa-bajnokságot.

A berlini verseny egyébként két aranyat is hozott a magyaroknak. Ábrok Norbert sprint és gold sprint (görgőpados sprint) versenyszámokban lett a legjobb. A fő versenyszámban, amely feladatmegoldós, biciklizős versenyt jelent Ábrok bekerült a legjobb húszba.

Hétvégén két hidat is megnyitnak a bicikliseknek

2009. május 29., 23:59 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Szombat reggel átadják a bicikliseknek az Újpesti vasúti híd kerékpárútját, a gyalogosok is elkezdhetik használni a járdát, de jövő hét szerdáig csak reggel 6 és este 9 között engednek fel a hídra, közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Szintén szombattól lehet biciklizni a Szabadság hídon, a Főpolgármesteri Hivatal arról tájékoztatott, hogy reggel 9 és éjfél között nem lehet majd autóval felhajtani, a híd egy napig csak a kerékpárosoké és a gyalogosoké.

Forradalmian új bringaút, azonnali kopással

2009. május 27., 15:18 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Biztonságosabb lett a budai bicikliforgalom verőere, a rakpartot a Széna térrel összekötő útvonal. A II. kerület 60 milliót költött a Budapesten még teljesen új típusú ajánlott kerékpársáv kialakítására. A festék egy héttel az átadás után már több helyen lekopott.

A polgármesteri hivatal a Magyar Kerekpáros Klub tanácsait is figyelembe vette, amikor kidolgozta a Varsányi Irén utca régi kerékpárútjának átalakításának terveit. A biztonság növelése érdekében sokat kellett változtatni, mert a Dunát és Belbudát összekötő lejtős rész eddig benne volt a legbalesetveszélyesebb útszakaszok toplistájában.
 
Külön le, külön fel
 
A munkákat már áprilisban megkezdték: az egyirányú utca kereszteződéseinél kiemelkedő szigetekkel szakították meg utcaszintet, és az eddig kizárólag a járdán vezetett bringasávot kettéválasztották. Az autóforgalomnak megfelelő irányt kerékpáros nyom formájában kirakták az útra, a dombnak felfele menő, nyilván lassabb bringasáv viszont jól látható felfestéssel továbbra is gyalogjárdán maradt.
 
Kopás I.
 
Az ajánlott sávos rendszert tavaly próbálták ki először a fővárosban. Az Alkotmány utcában felfestett burkolati jelek jól vizsgáztak, a bringások is elégedettek voltak, az ötletet most úgy látszik megvette több kerület is. A VII. kerületben például döntés született arról, hogy az egyirányú utcákat is kétirányúsítják hasonló módszerrel. Az Erzsébetváros azonban – talán az ügyet felkaroló polgármester letartóztatása miatt – egyelőre nincs jele a terv megvalósításának.
 
A II. kerület viszont jelentős összeget áldozott a beruházásra. Az önkormányzat sajtórefense arról tájékoztatott, hogy az átépítés és az útburkolati jelek felfestése 60 millió forintból valósult meg.
 
Kopás II.
 
A pionírjellegű vállalkozás egyetlen baja, hogy még alig párolgott el a környékről az egyébként meglehetősen átható festékszag, az új jelzések máris kezdenek eltünedezni. Alig egy héttel az átadás után a forgalmasabb részeknél már nagyrészt lekopott a sávot kiemelő piros festék, és a sárga kerékpáros jelzések pedig néhol már beleolvadnak az aszfaltba.

 

A forgalomirányítás csapdája az út közepén

2009. május 26., 18:10 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Az önvédelemre berendezkedett bringások ágakkal, botokkal jelzik a veszélyt a Népligetnél, mert a kerékpárút közepén beszakadt aknafedél napi kihívást jelent az arra kerekező sorstársaknak.

A Vajda Péter utca - Könyves Kálmán körút sarkánál található FORGALOMIRÁNYÍTÁS feliratú betonlapon lassan nagyobb a lyuk, mint a lap maga.

A gyorsreagálású hibaelhárítók megjelenése várat magára.

A képeket Kálmán készítette.

Mesterséges dugó Budapesten: ki kísérletezik kin?

2009. május 24., 13:46 Módosítva: 2014.06.30 16:07

László Jánosnak, a Magyar Kerékpárosklub elnökének levele a mesterséges dugóként emlegetett városházi forgalomcsökkentési javaslatról.

A Budapesten tervezett rövid, egy hónapos ideiglenes forgalomcsillapítási terv, vagy ötlet nagyon nagy felháborodást keltett, napok óta a tele a tiltakozó, érzelmektől fűtött, néha szakmai, vagy annak tetsző nyilatkozatokkal a sajtó.

Nézzük, mi lehetett a tervezők indítéka. Valamit tenni kéne, mert például:

- ma Budapesten több az autó, mint a hely: 1994-ben a Budapesti utak össz hossza kb. 4250 km volt, mára ez alig nőtt 100 km-rel. Ezzel szemben ugyanebben az időben az egyéni gépjárművek száma kb 30 %-kal nőtt, és ehhez még hozzá jön az agglomerációból ingázok hatalmas hada. És már 1994-ben is alig fértünk el.

- a belvárosi területen radikálisan csökken a gépjárműforgalom átlagos sebessége (majd’ a felére, mostanában alig 14 km/óra). Tehát autóval közlekedni már lehetetlen, éppen az autók miatt.

- a tömegközlekedés, ami a kilencvenes években még magasan kihasznált volt, mára alaposan veszített népszerűségéből, bár még mindig sokkal magasabb a kihasználtságuk, mint Európa sok fejlett városában.

- Budapest levegője mára gyakorlatilag nem „fogyasztható”: ma (május közepe) már elérte a 40-et azon napok száma, amikor a szálló por mértéke messze meghaladta a megengedett értéket. (az EU-ban ez évente nem lehet több mint 35 nap, nálunk erre az évre több mint 100 nap a „tervezett”). És ez csak egy komponense a minket mérgező anyagoknak a „levegőnkben”.

- a városban lassan nincs járda, nincs az utcák mentén kiskereskedelem, már megállni beszélgetni is nehézségbe ütközik egy járdán.

A mai napig nagyon kevés olyan intézkedés született városunkban, ami megpróbálta volna megállítani ezt a folyamatot, ami mégis megvalósult, vagy éppen tervezik, azt is sokan támadják. Megindult a tehergépjárművek számának csökkentése a város belsejében, természetesen azonnal támadásba lendült az ágazat. Elkezdődött néhány (igazán nem sok) útvonal áteresztő képességének csökkentése éppen annak érdekében, hogy a szomszédos üzletek ismét életre kelhessenek, de éppen a kereskedők tiltakoznak ez ellen. Valami elindult végre kerékpáros ügyben is, de ahogy halad előre a lassú folyamat, úgy teljesedik ki a tiltakozók hada, nemritkán „szakemberekkel” az élen.

A szakemberek szava fontos! Végül is nekik kell érteni a közlekedéshez, urbanisztikához, nem a politikusoknak, sőt, vezetniük kéne azokat a helyes irányba. Hogy állunk ezzel, mit szólnak ők a fenn vázolt helyzethez?

Ha a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos véleményekből lehet következtetni erre, akkor nagyon szomorú a kép: lassan egyedül lesz Budapest Európában, ahol még mindig lökött alakok őrült hobbijának, a közlekedést zavaró, életveszélyes dolognak tartja szinte egyhangúan a magyar „szakember gárda”, mérnökökkel, szakpolitikusokkal, szabályalkotókkal együtt a városban a kerékpáros közlekedést, tisztelet a kivételnek. Ma, amikor Brüsszelben az EU vezetői, a világ vezető közlekedési szakemberei által fémjelzett nemzetközi kerékpáros konferencián (Velo-city 2009) közös nyilatkozatot tesznek, felhívva a világ polgármestereit, növeljék a kerékpározás arányát a városuk közlekedésben 2020-ig minimum 15 %-ra. (egy héttel a felhívás után az aláíró városok száma több, mint 20, köztük török, bulgár, román és észt).

Mert, mint Prof. J-P Van Ypersele, az ENSZ elnökhelyettese beszédében kijelentette, nincsen más út ma a világ városai számára, mint csökkenteni az egyéni gépjármű-használat mértékét, és növelni a kerékpározásét, mert ez az egyetlen jármű, ami minden tekintetben hasznos városnak, közösségnek, gazdaságnak (win-win megoldás)

Most végre van itt Budapesten néhány ember, aki úgy gondolta, legalább egy pár napra ki kéne próbálni, milyen az, ha egy nagy forgalmú utat (mit keres egy autópálya a belváros közepén?) kicsit átalakítunk olyanra, hogy lehessen ott sétálni, bicajozni, még közlekedni is. (mert a közlekedés minden híresztelés ellenére nem az autók folyamát, hanem az emberek A-ból B-be eljutását jelenti!). Meg is indult a nehéztüzérség az ötlet ellen. A fő vád: ne tessék kísérletezni a lakosság kárára, mert ennek természetesen csak kára, áldozatai lesznek.

Nem, kedves tiltakozó hölgyek és urak, vezető közlekedési szakemberek. Nem ez a kísérlet! Önök kísérleteznek velünk, hogyan éljük túl a város mérgezett levegőjét, hogyan ússzuk meg a közlekedés okozta stresszt, hogyan tűrjük, hogy már nincsenek közösségi terek se a városban, ahol egy kicsit beszélgethetnénk, hogyan szokjuk meg, hogy a gyerekeinket már lassan nem lehet az utcára kiengedni! Önök, akik szakemberek voltak már hosszú évekkel ezelőtt is, amikor olyan közlekedést terveztek, aminek a „levét isszuk” ma, de legalábbis nem tiltakoztak ellene! Az Önök munkájának bizonyítványa, hogy sikerült ledolgozni gyönyörű városunkat a legélhetetlenebbek közé (Gallup urban audit), bár ahogy a listát nézem, e bukott osztály majd’ mindegyik tagja elkezdett már javítani, lassan maradunk egyedül.

László János
Elnök
Magyar Kerékpárosklub

A motor, amiből világhatalom vagyunk

2009. május 23., 10:09 Módosítva: 2014.06.29 10:59

A háromkerekű motor hosszú ideje a legnagyobb példányszámban eladott jármű Magyarországon, csak nem veszik elég komolyan. Rádaásul mindneki azt hiszi, hogy kínai tömegcikk, pedig hazai termék, és már azt is megérte, hogy a magyar valóságra tett mélylélektani hatása miatt kiállították a Néprajzi Múzeumban. A lábbal hajtós moped több generáció számára lesz garantáltan kultikus tárgy.

Az első sorozat egykori tulajdonosai lassan betöltik a 18-adik életévüket, de a mostani óvodások még mindig nagyjából az eredetei, 90-es években fejleszetett változatlan modelleken száguldoznak.

 

A gép annak idején az ambiciózus Enduró fantázianevet kapta. A forgalmazóknál lábbal hajtott, vagy önhajtós kismotorként szerepel, az igazi neve azonban a "motor”.

Motor mindenkinek: az évek alatt valahogy megúszta, hogy a szülők anyagi helyzetéről egyértelműen árulkodó játszótéri szimbólum legyen. A legszegényebbek is veszik, de az egyébként BMW-n közlekedő családok sem vetik meg olcsósága miatt. A rodeózás egy-két éves korban kezdődik a kisebb változaton, a hosszabb villás maxi pedig még jó a kisiskolásoknak is, hogy azzal szaggassák cipőiket.

Belőlem először akkor váltott ki csodálatot, amikor az amerikai rokonok kezdték magánimportban Budapestről New Yorkba szállítani. Az Amerikában ismeretlen játékba a gyerekek teljesen beleszerettek a magyarországi vizit alatt, a szülők pedig a család többi leszármazottjára gondolva rögtön többet feltettek a repülőre.

 

Népszerűsége ellenére a neten alig van nyoma a létezésének. Hosszú keresgélés után csak egy új változat gyártóját találtam meg, A budapesti kft. a „XXI. század műanyag játékai” között kínálja a saját Enduróit. Húsvét előtt kerestem őket telefonon, de nem tudtam meg tőlük semmit, mert mint mondták, nekik ilyenkor annyi dolguk van, cikket pedig lehet az ünnep után is írni. A motorbiznisz viszont az ünnep után is tovább pöröghetett, mert később sem tudtak időt szakítani egy telefonbeszélgetésre.

További keresgélés után kiderült, hogy a cég újabb fajta, kereklámpás Endúróival Szilágyi G. Csaba formatervező állt elő 2007-ben. Őt is megkerestem, de minden jószándéka ellenére ő sem tudott segíteni, hogy a pontosan honnan származik a formaterv. Az ősök szerinte talán a lábbal hajtós kínai traktorok és dömperek lehettek.

Miután a külföldi és a hazai oldalak kutatása sem hozott eredményt, az otthoni géppark egyik darabját vizsgáltam meg, hátha... Sok reményt nem fűztem hozzá, hogy a két gyereket kiszolgált motoron még találok valamilyen nyomravezető jelet vagy matricát, de kiderült, hogy a Made is Hungary felirat alatt a gyártó, a Moto-Plast Bt. neve is bele van öntve mindenegyes darabba.

A cégvezető, Neizer László szerint nem véletlen, hogy ilyen nehéz a nyomukra bukkanni. Nem reklámozzák magukat, felesleges, mert úgysem győzik teljesíteni a megrendeléseket.

A mátyásföldi cég 50 ezer darabot készít a motorból évente, ennél többet pedig csak nagyobb beruházások árán tudnának legyártani. A magyar piac mellett jelentős mennyiséget termelnek exportra is. 20 ezret visznek Csehországba, sok jut a többi környező országba, és ezerszámra Izraelbe is, de Chicagóban is hozzá lehet jutni, csak ott a hazai ár tízszereséért, 55 dollárért.

Neizer László elmesélte, hogy tizennyolc évvel ezelőtt maga tervezte meg a motort, de nem sikerült jól levédetnie az ötletet, 15 év helyett 5 év után feloldották a másolási tilalmat. A jogtulajdonlás nem is számít, mert az csak évekig húzódó pereket szül, az igazi megoldás a minőségi termék – ez a cégtulajdonos álláspontja.

Az első gyártósorhoz, amit szintén saját tervezésben hoztak össze, még kombájnalkatrészeket is felhasználtak, ma már inkább csak a számítógépvezérléshez írják a programokat. Az európai piacon főként az segítette a 10 fős céget, hogy a többi próbálkozó nem tudott megbirkózni a kis árréssel dolgozó távol-keleti konkurenciával.

A motor kiötlője nem lett milliárdos a közel két évtized alatt piacra dobott több százezer háromkerekűből. Neizer László szerint ha össze tudott volna gyűjteni annyit, inkább a tőzsdén keresett volna vele könnyen még több pénzt, így viszont a nyereséget a háromévente leamortizálódó gépek pótlásába ölte.

Titok PR-ral vezetik be a Mini Cooper biciklit

2009. május 22., 15:43 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Kép nincs, csak egy sovány információkat tartalmazó honlap.

A Mini Cooper hamarosan előáll egy single speed utcai bringával. További információkat a cooperbikes.com feliratkozás után küld majd valamikor.
 
A szaksajtóban annyit tudott meg a családi tulajdonban álló autós cég, a Cooper Car Company terveiről, hogy az első sorozatot hamarosan kijön, 299 font, jelenleg kb 94000 forint lesz az ára.
 
A honlap az árusításban is szerepet kap. A vásárlók a neten válogathatják össze, milyen méretű és színű vázat, milyen ülést, felnit és kormányt szeretnének, a megrendelt darab pedig három nap múlva postán érkezik.
 
 
A Cooper bringák számozást is kapnak, és az autómárka logóját viselik majd.

 

101 biciklit kapott a rendőrség

2009. május 21., 14:47 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Egy ismeretlen adományozó pénzéből vásárolhatott magának 101 kerékpárt a New Jersey-i rendőrség.

A támogatást egy fiatal rendőr 1989-es meggyilkolásának 20. évfordulójára kapta az NJPD. Az akkor 24 éves Keith Neumannt egy drograzzia során lőtték le. Halála napján tartják a 101 bicikli napját. 101-es volt Neumann szolgálati száma.

Az adományokat 90 rendőrörs között osztják szét.

A rendőrök speciális szolgálati Cannondale kerékpárokat kaptak. A Police Moutain Bike típusú gépek darabja 1000 dollárba kerül.
 

Húszezer veszélyes bicikli nagy márkáktól

2009. május 20., 17:25 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Tömeges visszahívást jelentettek be az amerikai fogyasztóvédők.

Minőségi hibák miatt három ismert cég is jelentős számú eladott termékről volt kénytelen elismerni, hogy balesetveszélyes.
 
A Trek 16 ezer, a Cannondale 1500, a Norco pedig 3600 darab hibás gép visszahívását jelentette be a napokban.
 
A Trek utóbbi fél évben értékesített 7300-as és 7500-as modelljeiről az derült ki, hogy a villa könnyen eltörhet. Emiatt akár menetközben is irányíthatatlanná válhat a kerékpár.
 
Hasonló módon, a tajvani beszállító villái miatt kellett a veszélyes gépek közé sorolni a Cannondale Aventure 2 és 3 női és férfi változatát. Ezeknél is előfordulhat, hogy a kerékpár másfele indul, mint a rajta ülő.
 
A minőségi problémák azonban nemcsak a szabadidőbringa, hanem a kifejezetten drága mountainbike kategóriát is érintik.
 
 
A Norco visszahívott, 2006 óta fogalmazott gépei között van 7 ezer dollár fölé árazott típus is. A cégnek szintén egy tajvani alvállalkozóval gyűlt meg a baja. Az ugrásokra, downhillezésre alkalmas bringák megerősített vázai éppen a megerősítéseknél kezdtek repedezni. A mérések szerint egy nagyobb, kétméteres ugrásnál akár ketté is törhetnek.

 

Parkolás a bringasávban

2009. május 20., 12:39 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Az V. kerületi Alkotmány utcában bevált a kísérleti jelleggel kialakított kerékpáros közlekedési sáv. De persze most sem kizárólag a kerékpárosok használják.

A szállító cég autója előtt nincs akadály, mögötte viszont igen, a bringásoknak.
 

 

Bicikli hajtotta a Tilost

2009. május 19., 11:41 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Előre bejelentett áramszünet miatt kényszerszünetre lett volna ítélve a Tilos Rádió szombat reggel 8 és délután 2 között, azonban a rádiósok a Green Bikes for Peace bringaerőművével pótolták a szükséges energiát.

Beszámolójukban azt írják, hogy az átállás 7 percet vett igénybe, majd két bringás tekerte végig az áramszünet idejét, ők generálták a rádió működöséhez minimálisan szükséges 280 wattot.

Méregdrága parasztbringával vakít a Gucci

2009. május 18., 14:13 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Nehéz helyzetbe hozta a bringázás terjedő divatja a fogyasztói társadalom csúcsain élő divatcentrikusokat. Égető kérdés, hogy honnan szerezzenek megszokott életminőségükhöz illő kerékpárt, amivel eleget tehetnek az erősödő külső és belső késztetéseknek, hiszen egymillió felett alig kapható bicikli.

A szűkös a kínálat most eggyel bővült.
 
A Gucci tavaszi kollekciójához biciklit is gyártott. A formája messziről egy jó klasszikushoz méltón egyáltalán nem kirívó, leginkább egy hétköznapi városi, sőt méginkább egy falusi kerékpárhoz hasonlít. Közelről persze más a helyzet.
 
 
A divatcég egy fehér és egy bronzos festésben, nyilván női és férfi formátumban dobta piacra a bringát, amelyért kereken 6365 dollárt kérnek.
 
Az árban benne van a csokoládészínű finom (guccissima) bőrből gyártott ülés, táskaszett és kormányfogantyú, valamint a céges logóval díszített láncvédő is. Kézműves munka a csengő és a lámpa.
 
 
 
Elképzelhető viszont, hogy egy sötétedés utánig nyúló biciklis kaland nem a Gucci kreatív igazgatójának szándékai szerint alakul majd, és a kerékpár-tulajdonosok ajkára a nagybetűs Boldogság, valamint Ünnep szavak helyett a túlzott hagyománytiszteletet ostorozó mondatok tolulnak. A Limited Edition darabok világítását ugyanis elem helyett dinamómeghajtás biztosítja.

 

A Google triciklikkel készíti a Street View-t

2009. május 15., 12:23 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Egy Gizmodo olvasó küldött be fotókat egy San Diego-i bicikliboltból egy különleges tricikliről. 

A Google tehát nem elégszik meg az autóról készített képekkel, hanem be szeretne férkőzni a kisebb utcákba, parkokba, sétálóutcákba is, erre kellhet nekik a bringa. 

Mivel a high-tech triciklin egy generátor is van a kb. 8 fényképezőgép mellett ezért felettébb erős lábizmokat és jó állóképességet igényelhet a tekerése, sok sikert hozzá a pilótájának :)

Itt van egy másik bringás hír is a Google háza tájáról.

Eszerint a Google blog szerint Európában már rendszeresen használták a Google Street View-t készítő tricikliket. Ezek szerint annyira jól végzik a dolgukat, hogy egészen idáig észrevétlenek tudtak maradni.

124 éves az első holland bicikliút

2009. május 13., 08:13 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Hollandia első hivatalos, táblával jelölt bicikliútját 1885 szeptemberében adták át Utrechtben. A még ma is használatban lévő útról készült fotó számos holland biciklis site-ot bejárt a napokban.

A bicikliút-táblán olvasható felirat szerint az út az ANWB nevű szervezet kezdeményezésére jött létre, melynek negyven tagja volt, egyikük nő.

A bicikliúttal az volt a céljuk, hogy megfelelő terepet biztosítsanak a biciklit sporteszközként használóknak. Hollandiában a biciklizés népszerűségének csúcspontját a 20-as, 30-as évekre teszik, az 50-es, 60-as években azonban ez hanyatlani kezdett.

Több holland városban ekkor bicikliutakat szüntettek meg, hogy több helyet lehessen biztosítani az autós közlekedésnek. Az infrastruktúra napjainkra is jellemző sajátosságait csak a 70-es években vezették be.

Minden perc számít

2009. május 12., 16:06 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Idén is arra kell készülni, hogy az EU-tagállamokban a június 4. és 7. között esedékes EP-választást súlyos érdektelenség kíséri majd. Török Gábor szerint Magyarországon még a 2004-ben produkált 38,5 százalékos részvételi arányt se érjük el, a Foresense egy április végi közvélemény-kutatásából viszont az derült ki, hogy 53 százalék adná le szavazatát.

Az Európai Parlament biztosra akar menni, kampányfilmekkel próbálja mozgósítani a tagállamokban a szavazókat. Az üzenet könnyen emészthető: szavazásra mindig jut idő. Még biciklizés közben is.

A biztosító nem fizet a halott bringás özvegyének

2009. május 11., 12:16 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A tapasztalatok szerint a kerékpárbalesetek felelősei szinte kizárólag a személygépjárművek és teherautók vezetői, akik nem figyelnek kellően a kanyarodás során - állítja a területen jártas ügyvédünk. Nagy Péter szerint az elmúlt hónapokban egyre gyakrabban keresték meg szerencsétlenül járt biciklisek, akik kerékpárúton szenvednek balesetet. A heti több baleset alapján készült magánstatisztika azt mutatja, hogy a legtöbb közlekedési konfliktushelyzet a kis ívben jobbra kanyarodás során alakul ki, amikor a forgalom lendületében az autós nem veszi észre az oldalt, egyenesen továbbhaladni szándékozó, egyébként szabályosan közlekedő kerékpárost.

Több mint egy évvel ezelőtt gázolta halálra egy teherautó sofőrje azt a hobbikerekest, aki családjához tartott a Stefánia úton, de a kis ívben jobbra kanyarodó monstrum elütötte. A bíróság a mai napig nem tűzött ki tárgyalási határnapot, így jogerősen nem állapították meg a sofőr büntetőjogi felelősségét. Pedig ez különösen fontos lenne, mert az elhunyt özvegye és árván maradt lánya addig nem kap kártérítést, amíg nincs jogerős ítélet.
 
A teherautó biztosítója arra hivatkozva utasítja el a teljesítést, hogy a sofőr az őt cáfoló, egybehangzó tanúvallomások ellenére sem ismeri el a felelősségét. Hiába a vádirat és a tragikus halál, a bíróságon az nem elég a kárrendezéshez – mondta Nagy Péter.
 
 
Érdekes jogi problémákat vet fel az, amikor a kerékpáros egy figyelmetlen autós által kinyitott ajtónak ütközik, s szenved súlyos sérüléseket (legtöbbször kulcs-csonttörés, kéztörés, fejsérülés és egyéb zúzódások). 
 
A joggyakorlat szerint, ha az autó motorja nem járt a baleset pillanatában, akkor az autós a nagyon súlyos sérülést úgynevezett üzemeltetésen kívül okozta, s így az autós kötelező-felelősségbiztosítója mentesül a kártérítés fizetése alól. A szerencsétlenül járt bringás pedig futhat a pénze után, mert az autóstól talán csak perben tudja kárának megfizetését követelni.
 
A nyomozás során eddigi tapasztalataim szerint a legfőbb gondot a bizonyítás nehézkessége okozza. Ezt úgy értem, hogy a kerékpárosokat ért baleseteknek általában nincs tanúja, azok, akik a balesetet látják, nem állnak meg a helyszínen, mert nem szívesen vállalják a tanúskodást, így a kerékpáros egyedül marad az elkövetővel szemben, aki persze a nyomozás során mindent tagadni fog. Az esetek nagy részében még azt is vitatja, hogy a baleset helyszínén járt volna. Ezért a legcélszerűbb, ha a baleset bekövetkezésekor - természetesen csak akkor ha a sérülése és a baleseti sokk ellenére képes rá - a kerékpáros megpróbál tanút szerezni, és azonnal rendőrt hív, aki rögzíti a helyszínen tett vallomásokat, amelyeket később nehezen tud az elkövető letagadni. Ha ez sikerül, akkor megnyílik az út a kártérítés felé.

 

Megvan a Critical Mass szépe

2009. május 8., 16:25 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A Hungarian Cycle Chic fáradtságot nem kímélve, 6 női és 4 férfi elődöntő után végre kihirdethette, ki volt a legszebb legsikkesebb, legstílusosabb lány és a legszebb legsikkesebb, legstílusosabb férfi – olvasóik ízlése szerint – az áprilisi bringás felvonuláson.

A válogatás hosszúsága és alapossága után meglepő eredmény született a csajos vonalon.
 
Egy olyan sárga ruhás lány lett a CM szépe stíluskirálynője, aki kicsit alacsonyra állított nyergen üli meg Peugeot versenybringáját, egy sárga hátizsákot visz a vállán átvetve, de ezen kívül sok egyéb nem derül ki róla, mert nem látszik.
 
 
Férfi kategóriában egy idősebb zakós úriember tarolt a szavazók között.

 

Biciklivel is érdemes világgá menni

2009. május 7., 21:22 Módosítva: 2014.06.30 16:07

El lehet kezdeni a csomagolást, mégse kell kivárni, hogy ötösünk legyen a lottón, az Xtracycle bringájával végre egyszerűen világgá lehet menni.

A kombi biciklire 180 kilót lehet pakolni, és mivel a súly a hátsó kerékre, illetve a két kerék közötti részre nehezedik, a biciklizés élménye is megmarad.

Lopkodják a konzervatív vezér bringáját

2009. május 7., 16:29 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Nagy hír lett Nagy Britanniában, hogy David Cameronnak egy éven belül másodszor is ellopták a biciklijét.

Otthon, a háza kerítésen vágták le a láncról, pedig alig egy órát hagyta felügyelet nélkül.
 
Cameron ráadásul nem is a drága biciklikre szakosodott politikus. A bringája is konzervatív, városi gép volt: egy 250 fontos (kb. 75-80 ezer forint) Scott. Ez Londonban nem számít túl menő gépnek
 
Először tavaly nyáron vitték el, amíg egy boltban vásárolgatott, de később a Sunday Mirror segítségével megtalálták.
 

Cameron már sokszor nyújtott témát a brit sajtónak, ahogy akkurátusan sisakban kerekezett a parlament felé. Egyszer viszont lefilmezték, ahogy áthajtott a piroson, majd szembement egy egyirányú utca forgalmával.

 

 

Rakparti bringaút május 4-én

2009. május 5., 21:26 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Március 30-án tettem fel az előző videót Félpályás útlezárás címmel, nézzük azóta mi történt a rakparton! (Néhány perces videó, ezúttal zene nélkül, csikorgó fékekkel, aluljáróban helyüket kereső angol turistákkal).

Az ég világon semmi. Beszéltem pár munkással, akik tébláboltak/dolgoztak, hogy mikor tűnik el a gödör az útpályáról? Mindegyik hárított, nem tudják, nem azon dolgoznak, sínen, csatornán, én nem firtattam, siettem tovább.

A járda út közepén ugyanúgy ott a gödör, ugyanúgy nem ásták ki mélyebbre, de nem is aszfaltozták le. Az oszlopok amihez vezetnek ugyanúgy állnak. Csendben. Csak a felbontott aszfalt szélét eszi meg az enyészet, így egyre keskenyebb a járda (amikor hirtelen lefelé fordítom a telefont, ott egy ilyen tankcsapdát kell keresni).

Most már értjük, hogy milyen az, amikor az autósok hőbörögnek, hogy lezárták a sugárutat és nem csinálnak rajta semmit.

Három láb törvény az elkerülésre

2009. május 5., 16:21 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Sok bringást csapnak el az Egyesült Államok útjain. Tipikus baleseti ok, hogy az autósok szűkre vett manőverrel próbálják megelőzni a kerekezőket.

Coloradóban ezért megalkották a három láb előzési törvényt, amely, ha a kormányzó is aláírja augusztusban életbe lép.
 
A gépjárművezetőknek az óvatosságért cserébe megengedik, hogy átlépjék a záróvonalat, ha szükséges, viszont megkövetelik, hogy a biciklis előzésekor háromlábnyi, azaz körülbelül egyméternyi távolságot tartsanak a két jármű között.
 
Három lábra kell kerülni
 
A törvény gondatlan vezetés miatt büntethetővé teszi a biciklisek életére veszélyes, túl kis távot hagyó előzést.
 
A biciklisektől a törvényalkotók azt várják el, hogy a lehetőség szerint az út legszélét használják.

 

Idén nem lesz kerékpársáv a Margit hídon

2009. május 4., 12:32 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Idén nem alakítanak ideiglenes biciklisávot a Margit hídon a nyári hétvégéken, mert várhatóan júliusban úgyis elkezdődik a híd felújítása, mondta el kérdésünkre Czuk Dorottya, Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke. A híd lezárásának pontos dátumát majd akkor közlik, ha lezárult a pályázat, és megvan a kivitelező.

Elmondta azt is, hogy a felújítás alatt csak a villamos közlekedik majd a hídon, a biciklisávot pedig a tervek szerint 2010-ben adják át.

Ideiglenes biciklisáv az utóbbi két évben volt a Margit hídon, amit azért alakítottak ki, hogy a gyalogosok és a biciklisek is biztonságosan juthassanak el a Margitszigetre. Általában eddig is kényelmesebb volt az Árpád hidat választani, ezt továbbra is érdemes lesz mérlegelnie annak, aki nem akar a Margit hídon a forgalomban küzdeni, vagy a járdán a tömegben biciklit tolni.

Matematikai úton cáfolják a sisaktörvény hasznosságát

2009. április 30., 17:32 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Ausztráliában kötelezővé tették a kerékpárosoknak a sisakhordást.

Egy nem kifejezetten prohelmetista holland, Piet de Jong, miközben a Sydney Macquarie Egyetem matematikai tanszékén tevékenykedett, magánszorgalomból gyártott egy modellszámítást, hogy igazolja gyanúját, a törvény nemzetgazdasági szinten többet árt, mint használ.
 
A New Scientistben közölt számítás azt mutatta ki, hogy Ausztrália igenis vesztett a biztonsági szempontból előremutatónak tartott jogszabályon. A modell szerint egy hasonló törvény az Egyesült Államok számára 4,8 milliárdos veszteséget okozna, Hollandia 1,9, Nagy-Britannia pedig 0,4 milliárd dollárt bukna a keményítésen.
 
 
A matematikus szerint a veszteséget az okozza, hogy a kötelező sisakviselés miatt sokan abbahagynák a kerekezést. Egy hivatalos adat szerint ugyanis ez történt Ausztráliában. A törvény 2006-os bevezetése után az ország különböző területein és városaiban különböző mértékben, de átlagosan 20-40 százalékkal mindenhol visszaesett a bringázók száma.
 
A modell kritikusai szerint de Jong túlbecsülte a napi bringázás pozitív egészségügyi hatásaiból származó nemzetgazdasági hasznot, a holland viszont azt állítja, hogy a sisakpártiak szokták túlbecsülni azt, hogy a sisakkal megelőzött balesetek mekkora kiadás-megtakarítással járnak.
 
A modellben nagyon sok a bizonytalan elem – ezt de Jong is elismerte, de szerinte a számítással legalább megpróbálta valóban összefoglalni az összes valós, számszerűsíthető bevételt és kiadást, hogy eldönthetővé tegye a kérdést.
 
Az egyik kritikus szerint viszont de Jong ott hibázott, hogy nem kalkulált az idő tényezővel, és nem vette figyelembe, hogy a bringások néhány év alatt hozzászokhatnak a kötelező hordáshoz, és ha lassan is, de visszaállhat az eredeti szint.

 

A rendőrök jól megölelgetik a kerékpárosokat

2009. április 29., 13:01 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A dán rendőrök új fejezetet nyitottak a szerv és közúti bringások kapcsolatában. Most, hogy a magyar rendőrség épp felvette a jól büntethető közlekedési csoportok listájára a kerekezőket, tanulságos a szeretetakció.

A youtube-on néhány napja jelent meg a videóban két elszánt egyenruhás állítja meg egymás után a sisak nélkül bringázókat. Adnak nekik egyet ingyen, de előtte még, hogy érezzék, a rendészek velük vannak, értük aggódnak, jól megölelgetik őket.
 
Sokan már unják, ez látszik a kommentekből, hogy Dániával példálózunk biciklis ügyekben, de a képekből úgy tűnik, a módszer még az elkényeztetett helyieket is meg lepte. És pont a dánok állnak ellen a legkeményebben a biztonsági felszerelések terjedésének, mert az nem annyira sikkes.

 

 
Reméljük, hogy igaz, mert annyira szép. A videó bejárta a világot, bár az eredete egyelőre nem igazolt.