Húszezer forintos pénzbírság lesz a vége, ha a tilalom és az erőteljes rendőri felügyelet ellenére valaki mégis arra ragadtatja magát, hogy a lezárt Margit híd járdáján felül kerékpárjára.
Az izraeli fővárosban ipari méreteket öltött a kerékpártolvajlás, a bűnüldöző szerveknek azonban azért kellett kreatív akciózásba kezdeni, mert már nehéz lett volna tárolni az egyik ellencsapás eredményét.
„Hét hónap letöltendő szabadságvesztésre ítélte a bíróság azt a putnoki férfit, aki egy kerékpárt lopott el, de eltolta, mert eltolta” - olvasható a rendőrség keddi közleményében. Elsőre mi sem értettük, hogy ez mit jelent, de a közlemény további részéből kiderültek a részletek.
Egy putnoki férfi a kazincbarcikai Jószerencsét úton tolt egy kerékpárt szeptember 7-én, mikor egy rendőr igazoltatta. A 49 éves férfit már többször büntették biciklilopás miatt, a nála lévő kerékpárról se tudta bizonyítani, hogy ő a tulajdonosa, ezért előállították.
Kiderült, hogy a 25 ezer forintos biciklit egy, az igazoltatás helyszínétől 50 méterre lévő családi ház udvaráról lopta el, de annyira hamar elkapták, hogy a tulajdonos még észre se vette, hogy nincs meg a biciklije.
A bíróság hét hónap letöltendő szabadságvesztést szabott ki rá.
A lezárt Margit hídon eddig is azt javasolták, hogy a biciklisek szálljanak le és tolják a kerékpárokat, mert a taxik, a villamosok és buszok között veszélyes az úttesten kerékpározni, de az amúgy is keskenyebb járdán a gyalogosok között szintén nincs elég hely biciklivel közlekedni.
Úgy tűnik, az óvatosság indokolt volt, szeptember 6-án egy biciklis elsodort egy 4 éves kislányt. A gyerek könnyű sérüléseket szenvedett, közölte kérdésünkre a BRFK sajtóosztálya.
A múlt hétvégén történt baleset miatt keményítettek be a járőrök a hídfőknél, mindenkit leparancsolnak a kerékpárokról, illetve segédmotorokról és azt kérik, tolják át a hídon. Először csak kérnek, aztán helyszíni bírságot szabnak ki, ami elérheti a 20 ezer forintot.
A szigorítás addig marad érvényben, amíg a közlekedés biztonságának garantálása ezt indokolja. Aki nem szereti tolni a biciklijét, kénytelen másik híd felé kerülni.
A JCDecaux szerint már százmillió ember utazott a kezdetek óta az általuk kitalált rendszerből kölcsönzött bicikliken.
Ha növekszik a bringások száma, több lesz az ellopható bicikli is.
Húsz kilométert lebiciklizni nem olyan kevés.
Biciklivel a közlekedési szabályok betartása gyakran indokolatlanul hátráltatja a haladást, néhol veszélyes is. A biciklisek száma gyorsan növekszik, viszont az infrastruktúra fejlődésének tempója ettől messze elmarad, így rengeteg öntörvényű kerékpárost látni az utakon.
Éveken belül irányíthatatlan káosz lehet Budapest utcáin, ha a kerékpáros infrastruktúra nem fejlődik a kerékpárosok számának drasztikus növekedésével. Becslések szerint évről évre duplázódik a rendszeresen biciklivel közlekedők száma, amiről ha konkrét adatok nem is léteznek, nem lehet nem tudomást venni.
A kerékpárosok elvárják, hogy mindenki a forgalom teljes jogú résztvevőjének tekintse őket, de a közlekedési szabályokat sokan nem tartják be. Ezzel fölöslegesen vívják ki a gyalogosok, az autósok, vagy akár biciklistársaik ellenszenvét. Fontos megjegyezni ugyanakkor azt is, hogy a forgalom különböző résztvevői az utóbbi években egyre toleránsabbak a kerékpárosokkal, aminek feltehetően az az oka, hogy folyamatosan nő az utakon megjelenő biciklisek száma, így mindenki kénytelen hozzászokni és elfogadni jelenlétüket.
A szabályszegés érzése ennek ellenére állandóan ott bújkál a biciklisekben, és amíg a megfelelő infrastruktúra nem készül el, várhatóan ez így is marad. Talán az egyetlen kitörési pont az lehet, ha valóban elkészül az új, kerékpárosbarát KRESZ, ami a civilek szándéka szerint felülír több elavult szabályt, illetve olyan újakat próbál behozni, amiket külföldön már eredménnyel alkalmaznak.
Heteken belül megszülethet a döntés
A Magyar Kerékpárosklub javaslatai (pdf) közül az Igazságügyi Minisztériummal történt egyeztetések eredményeként többet előterjesztenek, derült ki a tárca államtitkára, Oláh Lajos részére készített feljegyzésből (pdf). Egy, a napokban kiszivárgott dokumentum szerint azonban a kormánynak készülő előterjesztés egyelőre nem tartalmazza ezeket a javaslatokat. Újabb egyeztetés a témában még augusztusban várható, a tervek szerint a kormány szeptember közepén hozhat döntést.
A javaslatok között szerepel például, hogy a kerékpárút használata a biciklisek számára ne minden esetben legyen kötelező, hogy pontosítsák a kerékpárok sebességkorlátozására vonatkozó rendelkezéseket, hogy álló kocsisort jobbról lehessen előzni, illetve hogy egyirányú utcában úgy is lehessen mindkét irányba biciklizni, ha nincs kijelölt kerékpársáv.
Az élet írja a KRESZ-t
Végignéztük, melyek azok a tipikus szabálytalanságok, amiket a legtöbb biciklis elkövet, köztük azokat is, amelyek indokoltnak tekinthetőek, hiszen gyakran a biztonságért vagy hatékonyságért cserébe a szabálytalankodást kell választani.
Klasszikus jelenet járhatatlan bicikliúttal párhuzamos úttesten, hogy felháborodott autósok próbálják rábírni a kerékpárost, hogy ne az úttesten közlekedjen. A KRESZ szerint igazuk is van, de az autóban ülve nem tudhatják, hogy hány méter gaz nőtte be a bicikliutat, az évek alatt hány fa gyökere keresett utat a burkolatban, vagy éppen egy munkagödör tátong a közepén.
Gyakori az is, hogy a bicikliút ugyan használható, de olyan a kialakítása, elhelyezése, vagy esetleg annyira zsúfolt, hogy lényegesen gyorsabb az úttestet választani, és ha valaki tényleg közlekedési eszközként használja kerékpárját, döntő szempont lehet az időfaktor.
A Magyar Kerékpárosklub értelmezése szerint ha gyalog-kerékpárút fut az úttest mellett, abban az esetben megengedett az úttesten biciklizni, nem kötelező a bicikliutat használni.
Piros lámpa, stoptábla
Végeztünk egy gyors, nem reprezentatív felmérést a nem biciklivel közlekedők körében, azt kérdeztük, mi zavarja őket legjobban a biciklisek közlekedésében. A válasz majdnem teljesen egybehangzó volt: simán áthajtanak a piros lámpán. Lehet mentségeket keresni, például hogy biciklin ülve tényleg jól beláthatóak a kereszteződések, és hogy nyilván senki nem akarja elüttetni magát, de ebben az esetben nehéz igazolni a biciklisek álláspontját. Mégis túlnyomó többségük nem veszi figyelembe, ha piros a lámpa.
A stoptáblákra szintén nem figyelnek a biciklisek, de itt már igaz lehet a fent említett érv, kerékpáron ülve, és lassítva valóban biztonságosan lehet behajtani a legtöbb kereszteződésbe. Számos országban egyébként a stoptáblával megkövetelt megállás nem vonatkozik a biciklisekre.
Tilos, de hasznos
Hasonló jelenség az egyirányú utcába szemből behajtás, szabálytalan, de hasznos, rengeteg időt lehet vele spórolni, sokan mégis inkább a kerülőt választják. Számos országban ez evidencia, nálunk kevésbé, bár Szegeden van már erre példa, és tervezik Budapest III., VII. és XIII. kerületében is. A gyakorlatban kis odafigyeléssel elkerülhetőek a veszélyes helyzetek, de a biztonságérzeten sokat dob, ha ezt szabályosan, akár táblával és felfestéssel jelölt utcákon lehet tenni.
A buszsávban biciklizés a nagyvárosi közlekedés szerves részévé vált, több sávos, forgalmas úton életveszélyes az előírás szerint, azaz a buszsávtól balra haladni. A bátrabbak félelem nélkül hagyják, hogy a buszok megelőzzék őket, de a legtöbben inkább félreállnak, ha utoléri őket egy busz - a rövid megállók miatt általában ez ritkán fordul elő. Már Magyarországon is felismerték, több rövid szakaszon is ki lehet próbálni, hogy egy kicsit szélesebb buszsávban tökéletesen megfér egymás mellett autóbusz és bicikli, ezt táblával és piktogrammal jelölik.
A lassú biciklis nem zavarja a gyalogosokat
Kényes kérdés a zebrán biciklizés, ami ugyan tilos, mégse életszerű, hogy egy biciklis leszáll és tolja kerékpárját átkeléskor. A gyalogosok jellemzően teljesen együttműködőek, ha a biciklis lassít, és óvatosan halad át az úton. A helyzet egyébként ugyanúgy kényelmetlen a bicikliseknek és a gyalogosoknak is, de erre is igaz, hogy ha megfelelő lesz az infrastruktúra, eltűnnek majd a biciklisek a zebrákról.
A járdán biciklizés szintén kényszer eredménye, hiszen ahol nincs bicikliút és nagy az autós forgalom, sokan úgy döntenek, hogy inkább a biztonságos és szabálytalan járdát választják a száguldó autók helyett. Nem szerencsés megoldás, de kellő körültekintéssel többnyire a gyalogosok is elfogadják akár az őket lecsengető bicikliseket, erre tipikus példa a Margit híd déli járdája. Egyébként a rendőrség ezt a szabálytalankodást nem is kezeli akkora szigorral, ha az valóban indokolt helyen történik.
A villamossínen biciklizés is egyre népszerűbb, ezt már korábban részletesen is megvizsgáltuk, és arra jutottunk, hogy a legtöbben kényszerből választják ezt a megoldást. Annak ellenére, hogy szabálytalan, biztonságosabbnak érzik, mintha például egy kocsisor mellett biciklizve kivágódó ajtóktól kéne tartani. A villamosvezetők veszélyesnek tartják, mert egy 60 tonnás villamost nagyon nehéz megállítani, vészhelyzetre lehetetlen elég gyorsan reagálni. Számos nagyvárosban egyébként a biciklisávokat rávezetik a sínekre.
A civil kerékpáros mozgalmak alapvetése, hogy a városi közlekedésben pozitívan kell diszkriminálni a kerékpárosokat, mindig előnyösebb helyzetbe kell hozni őket, mert csak így lehet ösztönözni a minél nagyobb arányú biciklivel megtett utat. Ez pedig összességében a város érdeke. Emellett fontosnak tartják, hogy a kerékpárosokat integrálják a forgalomba, azaz hogy minden egyes útvonalon lehessen biciklizni.
Eurobike Global Show zajlik éppen Németországban. Több gyártó is a biciklis kiállításra időzítette új cuccainak premierjét.
25 millió eurót áldoz a kerékpáros sztrádahálózat bővítésére hivatali ideje alatt a mostani holland kormány. A tervezet szerint pár éven belül Hága és Leiden, valamint Arnhem és Nijmegen között is lehet majd háborítatlanul suhanni két keréken.
Hivatalosan nem lehet biciklizni a Margit hídon, a kerékpárosoknak le kell szállniuk, hogy a túlpartig tolják a járművüket.
A Critical Mass szervezői azonban tudják, hogy mennyire életszerűtlen ez azon a járdán, amelyen a felújítás előtt is osztoztak a gyalogosok és a biciklisek.
Ezért inkább a békés egymás mellett közlekedést célozták meg, és csütörtök este a toleráns biciklizés módozatait ismertető plakátokat ragasztottak ki. A két hídfőnél gerillastílusban kiragasztott plakátok arra kérik a bicikliseket, hogy ha tekernek, akkor azt lassan tegyék, ne csöngessék le a szabályosan közlekedő gyalogosokat, ne tolakodjanak és legyenek előzékenyek.
Állítólag megint feltűnt egy drótköteles őrült. Most Somogyban.
Az art cycling (magyarul művészi kerékpározás fantázianevű) sportág nem az egyetlen biciklire alapozott tevékenység, amelynek híre elhalt a nyugati országhatáron. Vannak ugyan magyar Európa-, sőt világbajnoki sikerek, de tízből 9,9 ember még sosem hallott a cirkuszi mutatványok, technikai sportok és a ritmikus sportgimnasztikai elemek keresztezésével létrehozott micsodáról.
Azt mindenki tudja, sokszor elmondták már, hogy a Margit híd felújításának idején nem szabad biciklizni a hídon, csak a gyalogosok, a BKV járművei és a taxik számára szabályos az átkelés. Látványra egyébként elég meglepő a híd, főként éjszaka, amikor kihaltságával együtt leginkább atomtámadás utáni hangulatot idéz. Leteszteltük, hogy biciklivel hogyan lehet átjutni. Az eredmény: megoldható, és jó, hogy lehet, de gyorsnak semmiképpen nem lehet nevezni.
A járdán haladás rosszabb a felújítás előtti állapotokhoz képest, mert a Pest felé vezető úttest burkolatát már felbontották, ezt a részt kerítés védi, ami elvesz a járda szélességéből. Így a megszokottnál keskenyebb járdán osztoznak a biciklisek és a gyalogosok. Kötelességből megjegyezzük, hogy a járdán tekerni szabálytalan, tolni kell a biciklit. Egyébként még tolva is gyorsabb az átjutás, mintha másik hidat útba ejtve kerülünk.
Aki az úttestet választja, annak különösen elszántnak kell lennie, csak a villamosínen és a Buda felé vezető úttesten lehet közlekedni, így ott zsúfolódnak össze a villamosok, buszok és taxik. Aki elég bátor, és nem zavarják a füle mellett dübörgő buszok, villamosok és centizgető taxisok, gyorsan átjuthat a hídon, de ez elég távol van a kellemes kerékpározástól. Hallottunk egyébként olyat is, hogy a híd végén strázsáló biztonsági őrök leparancsolták az úttestről a bicikliseket.
A közutakon bárhol történhetnek halálos balesetek, csak balszerencse kérdése. Vannak azonban olyan helyek, ahol minden szükséges körülmény adott ahhoz, hogy a tragédia gyorsan és biztosan összejöjjön.
View halálkanyar in a larger map
Több száz biciklis lepte el a Margit hidat kedden este, a déli járdán bringaláncot alkotva tiltakoztak az ellen, hogy a főváros felrúgta a civilekkel kötött megállapodást, így a híd felújításából kimarad a déli oldalra tervezett biciklisáv.
Készült egy kérdőív, ami azt vizsgálja, hogy az emberek jellemzően hogyan kelnek át a Margit hídon. Egyelőre nem hallottunk róla, hogy eddig bárki felmérte volna ezt, így várhatóan érdekesek lesznek az eredmények. A kérdésekre itt lehet válaszolni.
Köszönjük Levinek!
Bruneiben egzotikus és menő vállalkozás lehet a kerékpározás.
Egy átalakított Rolls Royce a flottából
Mit tesz Hagyó Miklós a Margit hídi biciklis közlekedésért? A főpolgármester-helyettest egy számonkérő levéllel vonta be a hídra tervezett déli bringaút eltűnésének történetébe a Magyar Kerékpáros Klub vezetője.
A Margit híd felújításával nem számíthatnak sok jóra a budapesti biciklisek, az eddig véglegesnek hitt tervek mégse voltak véglegesek. A főváros és a civilek között hosszas egyeztetés folyt a híd felújításának tervezésekor, hogy hogyan is oldják meg a korlátozott lehetőségek között a legcélszerűbben a kerékpáros közlekedést.
A civilek azt akarták, hogy az autók mellett mindkét irányban alakítsanak egy-egy kerékpáros sávot, a főváros azonban ebbe nem ment bele, így végül a civilek részéről egy „nagyon erős kompromisszum” született. Ez a terv arról szólt, hogy a híd északi oldalán (a Margitszigethez közeli oldalon) kétirányú kerékpárutat alakítanak ki, a délin pedig egy egyirányú kerékpársáv lesz pesti irányba. Utóbbira azért van szükség, hogy aki a Szent István körúton akar továbbhaladni, ne kelljen fölösleges és időigényes köröket tennie, hanem egyenesen folytathassa útját a közlekedés teljes jogú résztvevőjeként, akárcsak az autósok.
Ehhez képest a végleges tervben már csak a kétirányú kerékpárút szerepel. „A margitszigeti oldalon önálló, kétirányú kerékpárutat alakítanak ki” – olvasható abban a tájékoztató füzetben, amit a napokban a Margit híd környékén osztogatnak. Ugyanerről írnak a felújítás hivatalos honlapján: „Az átkelő északi oldalának kiszélesítésével önálló, kétirányú kerékpárút épül, amely összeköti majd a pesti és a budai rakpartok bicikliútjait”.
Kürti Gábor, a Critical Mass szervezője azt mondta, a civileknek nem szóltak arról, hogy változtak a tervek, ők mostanáig abban a tudatban voltak, hogy a kivitelezés a korábbi megegyezésnek megfelelően zajlik majd. László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke reméli, hogy csak valami félreértésről van szó.
A civilek szerint ez a megoldás még a jelenleginél is rosszabb annak ellenére, hogy most is veszélyes az úttesten biciklizni, hiszen – különösen az ívekben – nagyon kevés a hely, az autósoknak sávot kell váltaniuk, hogy ki tudják kerülni a kerékpárosokat, ezt pedig nem mindenki teszi meg. Ezért bár szabálytalan, a legtöbben a járdát választják, azonban ha megépül a kerékpárút, tilos lesz az úttesten biciklizni. A KRESZ szerint ha egy adott szakaszon van bicikliút, nem szabad az úttesten közlekedni.
Megkérdeztük a fővárosi önkormányzatot, hogy a végleges terv mit tartalmaz. Temesi Attila, a hivatal alosztályvezetője, a Margit hídi felújítás projektmenedzsere azt mondta, hogy valóban csak az északi oldalra tervezett kétirányú bicikliutat építik meg, mert a déli oldalon szűkös a hely, így csak a járda fér el. A szigeti bejárónál ha valaki keresztbe fordított biciklivel várakozik, hogy átkeljen a zebrán, mellette már senki nem fér el, érzékeltette a hely adta lehetőségeket. Megjegyezte, hogy ez a jövőben esetleg orvosolható, de az első fázisban biztosan nem lesz a déli oldalon kerékpársáv.
Hangsúlyozta, hogy a kétirányú bicikliútról biztosítják a ráhajtást a rakpartokon haladó kerékpárutakra. Arra a kérdésre, hogy aki Budáról érkezik Pestre, hogyan tud szabályosan továbbmenni a Szent István körútra, azt mondta, le kell szállni a bicikliről, és át kell tolni a zebrán. Mivel a híd nem elég széles, nem tudták megoldani, hogy mindenkinek az igényeit maradéktalanul kiszolgálják, tette hozzá.
A felújítás idején egyébként az úttestet nem lehet majd használni, a villamos és a buszok mellett csak a gyalogosok használhatják majd a hidat, azaz ha valaki szabályosan akar átkelni biciklivel, a járdán kell tolnia kerékpárját.
A civilek keddre demonstrációt szerveznek, este 6-kor bringaláncot alkotnak a Margit híd déli járdáján.
A Critical Mass biciklis tüntetést szervez augusztus 18-án este 6-ra, a Margit híd déli járdájára, ahol bringaemeléssel demonstrálnak a Margit híd déli járdájára tervezett Buda -> Pest irányi kerékpárút elhagyása ellen. (A Kerékagy bejegyzései az kiradírozott bicikliútról)
A CM számításai szerint ha szabályosan - a tervekben továbbra is szereplő - a Margit híd északi oldalára tervezett bringaúton akarunk eljutni a Bem rakpartról a körútra, akkor mintegy 8 lámpát kell kivárnunk.
View Felújított Margit-híd - biciklivel in a larger map
A riadóhíradó felhívása:
A lényeg az hogy átvert bennünket a főváros és az utolsó pillanatban lehúzta a pesti irányba tervezett, ígért, tervrajzokon a sajtónak már bemutatott déli kerékpársávot a 30 milliárdos hídról. Ez gyakorlatilag azt jelentené, hogy a már tömegesen bicikliző unokáink is a déli járdán fognak biciklizni a gyalogosok vállát kocogtatva. Esetleg szabályosan a tervekben megmaradt sziget-oldali, kétirányú, járdára festendő bicikliúton, amihez Budáról érkezve - számításaink szerint - 8 db lámpát, plusz a híd hosszának megfelelő kerülőt kell leküzdeni ahelyett hogy egyenesen átbicikliznél. Na ezt nem fogjuk annyiban hagyni, az a világ szégyene lenne.
Így aztán hirtelen kitört forradalmi dühünk gyorsan vidám tüntetésbe fojtjuk. Hídblokád nem lesz, de ahányan csak tudunk, összegyűlünk kedden (augusztus18.) pontosan 18 órakor, és a déli járdán sorfalat állva nyomunk egy nagy bringaemelést, majd biciklizünk egyet a híd úttestjén.
Ha nagy a dugó akkor csak egy kört.
Ez nagyon fontos ügy. Masírozgathatunk több tízezren a felvonulásokon, de ennek csak akkor van értelme, ha nem hagyjuk tovább úgy építeni ezt a
várost mintha nem tekerne benne minden évben duplaannyi bringás.Reméljük sokan leszünk, és fel tudjuk hívni az illetékesek figyelmet a problémánkra. A részletek később és folyamatosan, addig is két link tájékoztatásnak:
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090812/retusalt-tervek-margit-hidrol
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090812/margit-hid-akcio
Két biciklist vetett be a Google Franciaországban, akiknek az a feladatuk, hogy fotózzák le az autóval megközelíthetetlen nevezetességeket a Street View szolgáltatáshoz. A tricikliket Párizs utcáin is látták, ott is az autók elől lezárt részeken, parkokban.
A bringák speciális eszközökkel vannak felszerelve: a hátsó, meghosszabbított részen kilenc kamera, egy GPS, egy számítógép és egy generátor kapott helyet, ezek segítségével készítenek 3D-s képeket.
Az AP szerint a két biciklis augusztus 20-ig feltérképezi Párizst, utána jön Franciaország északi része, ősszel pedig levonulnak délre. A fotók várhatóan az év végéig elérhetőek lesznek.
Júniusban és júliusban egyébként már bejárták nagy-Britannia és Olaszország egyes részeit, várhatóan több európai országba is eljutnak még, de hogy hova, arról még nem esett szó.
Se fixi, se tandem, se hibrid kerékpár; a magyar közlekedési szabályok lényegében még a rendszerváltás előtti konfekció kerékpárokat ismerik. A 15-20 éve elterjedt villogó fényű biciklilámpák még nincsenek engedélyezve, de a háromszög alakú fényvisszaverő használata, hogy a sötétben ne lehessen összetéveszteni a kerékpárt egy traktor-pótkocsival, le van tiltva. Nem kodifikálták még a bicikliutak országszerte használt újabb fajtáit sem, viszont van abszolút sebességhatár, amit nemcsak az országútra tévedt versenyzők, hanem az edzettebb városi bringások is nyilvánvalóan megszegnek.
70 eurós támogatást kapnak azok, akik régi kerékpárjukat újra cserélik, jelentette be Rudolf Schicker, Bécs közlekedési tanácsnoka. A környezet védelmét szolgáló intézkedéssel a biciklis közlekedést akarják ösztönözni a városban: a leadott régi kerékpárokat felújítják, és szociális célokra hasznosítják, azaz értékesítik, vagy odaadják rászorulóknak, írja az Austrian Times.
Schicker kifejtette, hogy a program eredményeként csökken az üvegházhatású gázok kibocsátása, illetve az új kerékpárok felszereltsége miatt biztonságosabbá válik a közlekedés is.
Első lépésben 500 bicikli cseréjére készülnek, de később, ha lesz rá igény, ha nem is korlátlanul, de bővítik a keretet. A régi kerékpárok elhelyezésében, tárolásában az osztrák autóklub nyújt segítséget.
Aki le akarja adni régi kerékpárját, interneten kell regisztrálnia, aki nincs benne az első 500-ban, várólistára kerül. A listán előre lehet ugrani, ha valaki 7 napon belül nem él cserelehetőségével.
A cseréhez be kell mutatni egy 140 eurónál drágább új bicikli megvásárlásáról szóló számlát, ami nem lehet két hétnél régebbi. Emellett személyi igazolvánnyal kell igazolni, hogy a biciklitulajdonos bécsi lakos. Ezután a 70 eurót a helyszínen, készpénzben kifizetik.
A program hétfőn indult, de hasonló rendszert gépjárművekre már április elején bevezettek.
Tetszetős ökoelméletnek örvendezett az illetékes sajtó a napokban: egy fiatal kínai dizájner közzétette Hibrid2 néven futó energiatermelő kerékpárkölcsönző-rendeszerének tervét.
Én személy szerint eleget zötykölődtem már a budai rakparti bringaúton ahhoz, hogy ezt csupán az ellenségeimnek kívánjam - ennek ellenére a jelenleg is folyó építkezések kivitelezői még mindig meg tudnak lepni.
Például a Margit híd utáni szakasszal, ahol csomópontot építenek és ezért 100 méterre konkrétan megszüntették a bicikliutat.
darthwalk - Bringaútinfó című albuma
Bár a fotókon úgy tűnhet, mintha lenne menekülő útvonal, ez kitáblázva sehol sincs, útpadkák és buszmegállók nehezítik a közlekedést, nem is beszélve a munkagépekről és teherautókról, amik mintha direkt, vagy csak simán fogalom nélkül barikádoznák el az utat.
darthwalk - Bringaútinfó című albuma
Egy másik Angyalföldi bicikliutat is felbontottak anélkül, hogy táblákkal, korlátokkal terelték volna el a biciklistákat, itt sem jobb a helyzet.
A 18-as villamost keresztező tabáni bringaút átkelőnek mély árkaira - amelyek kiválóan alkalmasak arra, hogy beleragadjon a kereked, ráadásul a villamossínek közepén - deKata hívta fel a figyelmemet.
Úgy gondolom, hogy itt az ideje, hogy minden kerékpáros akinek lehetősége és ideje van rá, fényképezőgépet ragadjon és dokumentálja a vállalhatatlan úthibáktól kezdve a megalázó útfelbontásokon át minden olyan helyzetet ami ellehetetlenít avagy veszélyessé tesz egy bicikliutat.
A fotókat az Indafotóra töltsétek fel, a képeket legyen rajta a bringautinfo címke. Ide kattintva feltöltheted a fotót és fel is címkézzük neked!
A képeknek legyen képaláírásuk, hol fotóztad, miért, mi volt a gond, mire kell vigyázni annak aki arra kerekezik.
(Külön kiemelnénk, hogy NEM bringaúton parkoló kocsikat várunk - ha ilyet láttok, azt küldjétek be a Parkolási szégyenfalra, a Budapest blogba! :)
„Hazadobom az autót, biciklire ülök, aztán ihatunk valamit” – hangzik a biciklisek körében jól ismert mondat. A KRESZ kerékpározás esetében is tiltja az alkoholfogyasztást, veszélyes is, a rendőrség próbál fellépni ellene, a betartatás viszont lehetetlennek tűnik. A szankciók nem mindig kemények, az intézkedő rendőr is tudja, hogy sok helyen reménytelen szabályosan és biztonságosan biciklizni. A jogosítvány biciklizéskor nincs veszélyben.
A részeg biciklisekről először egy falusi kocsma juthat eszünkbe, ahonnan záráskor rajzanak a kiszámíthatatlanul mozgó emberek, legtöbbjük kerékpáron. Az utóbbi években a városlakók is csatlakoztak ehhez a körhöz, nyári estéken rengetegen indulnak biciklivel körutat tenni a kocsmák kerthelyiségei között.
Mindenki meg is magyarázza, miért teszi. „A rendőrségnek van jobb dolga is, mint hozzám hasonló bicikliseket igazoltatni.” „Nem cipelek több tonna vasat, mint egy kamion, hogy másokat veszélyeztessek, saját magamért pedig tudok felelni.”
Mit jelent az, hogy valaki ittas? A KRESZ a minimális alkoholfogyasztást is tiltja, a köznyelvben ez inkább a kontroll elvesztését jelenti, ez a határ pedig mindenkinél eltér, filozofált egy biciklis, aki némi alkohol elfogyasztása után súlyos balesetet szenvedett. Szerinte az ivás akkor nem befolyásolt semmit, teljesen józanul ugyanúgy járt volna, mégis nagyon határozottan állítja: ha sokat iszol, ne biciklizz! „Nem az volt a baj, hogy ittam egy keveset, és az se, hogy bringáztam, hanem hogy összeütköztem egy autóval.”
Nincs különbség autó és bicikli között
Alkohol hatása alatt csökken a perifériás látás, megnyúlik a reakcióidő, problémát okozhat az egyensúly megtartása, romlik a távolságfelismerő képesség, illetve a közlekedési szabályokat nem veszik figyelembe, magyarázta Zacher Gábor toxikológus. Szerinte nincs érdemi különbség egy ittas autós és egy ittas biciklis között, mert bár egy kerékpár sebessége kisebb, mint egy autóé, de a biciklis sokkal kevésbé védett, mint aki autóban ül biztonsági övvel bekötve egy légzsák mögött. Megjegyezte, hogy tapasztalatai szerint kevés biciklis hord sisakot vagy egyéb védőfelszerelést, ami hatékony védelmet nyújthat.
2008-ban összesen 2342 ember okozott ittasan közúti balesetet, ebből 423-an voltak kerékpárosok. Közúti közlekedési balesetben összesen 109 kerékpáros halt meg. Ezek közül 17-en voltak ittasak, mondta a kerékpárosokat is érintő baleseti statisztikáról Palágyi István, az ORFK-OBB vezető főtanácsosa.
Szólt arról, hogy tavaly októberben és novemberben a rendőrség láthatósági akciójának részeként a közutakon fokozottan ellenőrizték a kerékpárosokat. Az akciót azért őszre időzítették, mert a korai sötétedés tipikus veszélyforrás. A láthatóság mellett ellenőrizték azt is, hogy a kerékpárosok ittas vagy bódult állapotban vesznek-e részt a közlekedésben.
34 milliót fizettek be
A két hónap alatt 3207 kerékpárossal szemben született szabálysértési feljelentés, 7582 emberre szabtak ki helyszíni bírságot (ők csekket kaptak). A kiszabott bírságok összege meghaladta a 34 millió forintot. Ez a pénz az államkincstárat gazdagította. Ebben az időszakban 12 kerékpáros vesztette életét, akik közül nyolcan okozóként haltak meg, négyen vétlenek voltak.
A leggyakoribb baleseti ok (a szabálytalan közlekedés): kanyarodás, irányváltás, alkoholfogyasztás, illetve a kötelező tartozékok hiánya volt. Kifejtette, hogy minden kerékpáron lennie kell első és hátsó lámpának, sárga küllőprizmának, ami főként az első keréken fontos, hiszen kereszteződésekben ennek kell láthatónak lennie. Szükség van továbbá piros hátsó prizmára, illetve két, egymástól függetlenül működő fékre, csengőre, és lakott területen kívül éjjel és korlátozott látási viszonyok között láthatósági mellényt (fényvisszaverő ruházatot) kell viselni.
Arra hívta fel a figyelmet, hogy indulás előtt a kerékpárosoknak is ellenőrizni kell a kormány, a fékek és a világítás működését, valamint a gumik állapotát. A KRESZ szerint egyébként ez minden járműre vonatkozik.
Nem mindenhol lehet biztonságosan biciklizni
Beszélt arról is, hogy a rendőrség is tisztában van azzal, hogy Magyarországon a kerékpáros közlekedés nem minden feltétele adott, és még a szabályos haladás is gyakran veszélyekkel jár. Éppen ezért a rendőrség is mérlegel, sokszor nem is büntet, csak figyelmeztet, hiszen sok esetben a kívánt hatás így is elérhető. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy sok kerékpáros szabadon értelmezi a szabályokat. A KRESZ-t viszont senkinek nincs joga felülbírálni.
„A közúti közlekedés szabályait mindenkinek be kell tartani! Ez elhatározás kérdése! Aki hibát követ el, az indokolatlanul kockáztatja a mások és a saját életét” fogalmazott.
Azt javasolta, hogy ha valaki kerékpárral indul útnak, majd alkoholt fogyaszt, ne üljön fel járművére. Amennyiben valaki ittasan biciklizik, szabálysértést követ el, ezt a hatályos jogszabály szerint 100 ezer forintig terjedő birság kiszabásával lehet büntetni. Ha valaki ittasan vészhelyzetet okoz, (például súlyos sérüléssel járó gyalogosgázolás), bűncselekményt követ el (közúti veszélyeztetés).
A jogosítvány nincs veszélyben
Kiderült az is, hogy ha valakinek van B kategóriás vezetői engedélye, és kerékpárral követ el szabálysértést, nem veszik el a jogosítványát, mivel nem azzal a járművel követett el szabálytalanságot, amire az engedélye szól. Egy segédmotoros például hasonló esetben elveszítheti jogosítványát, mivel erre a járműre kötelező a KRESZ-vizsga letétele.
A mentőknél nincs külön baleseti statisztika az ittas biciklisekről, mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Tapasztalatai alapján két kategóriába sorolta a tipikusan előforduló eseteket: az egyik, amikor jellemzően kivilágítatlanul, nyomvonalat nem tartva kacsázik valaki az úttesten, és egy arra haladó autó elgázolja. Az ilyen balesetek gyakran végződnek a biciklis halálával.
A másik tipikus eset, amikor ütközés nincs, a részeg biciklis magától felborul vagy elesik. Ilyenkor gyakorlatilag egy magatehetetlen testre kell gondolni, aki képtelen az esés kivédésére – szélsőséges esetben a biciklin ülve is el lehet aludni. Ha a fejét a betonba vagy a járda szegélyébe veri, halálos is lehet a baleset. Télen külön veszélyforrás, hogy ha az eséskor nem is sérül, de mire reggel megtalálják, kihűl a test.
A szóvivő megjegyezte azt is, hogy a mentősöknek nincsen bizonyítékuk arra, hogy a balesetben az alkoholfogyasztásnak volt-e szerepe, ezeket a vizsgálatokat csak később végzik el, a mentősök csak valószínűsíteni tudnak.
Inkább biciklire ülnek ittasan
Az amerikai egészségügyi minisztérium 1996 és 2005 között végzett vizsgálatot New Yorkban: a halálos biciklis balesetek áldozatai 21 százalékának holttestében alkohol nyomait találták a halál beállta utáni három órán belül. A balesetben érintett autósok közül csak 6 százalék fogyasztott alkoholt.
Tíz év alatt összesen 225 biciklis vesztette életét, közülük 176-nál vizsgálták csak, hogy van-e a szervezetükben alkohol. Mivel azonban az idő előrehaladtával a szervezet feldolgozza az alkoholt, csak 84 holttestből tudták használható mintát venni, amihez az kell, hogy a halál beállta utáni három órán belül elvégezzék az alkoholtesztet.
A statisztikák szerint a halállal végződő kerékpáros balesetek háromnegyede fejsérülésből adódik, ehhez képest a balesetek halálos áldozatainak csak 3 százaléka viselt sisakot. A vizsgált balesetek 92 százalékában érintett volt mozgásban lévő autó vagy motor, minimális volt azoknak a baleseteknek a száma, melyek bicikliúton történtek. 14 olyan baleset történt, aminek csak kerékpáros érintettje volt, négyhez köthető parkoló autó, ezek közül egy olyan, ahol nyíló ajtó okozta a halálos balesetet.
A tokiói rendőrök biciklije segítségével azonosítottak egy ifjú rablót.
Ingyenes kerékpáros városnéző túrákhoz lehet csatlakozni Miskolcon augusztus 1. és szeptember 5. között minden szombaton, illetve augusztus 20-án délelőtt 10-kor. Az esőnap mindig vasárnap. A hét alkalmon három különböző útvonalat ajánlanak, lehet választani Diósgyőr, Tapolca és Lillafüred közül.
A városnézések célja, hogy környezetbarát és szórakoztató módon ismertesse meg Miskolcot a turistákkal. A szervezők a Magyar Kerékpárosklub, a Művészetek Háza, a Tourinform és a Zöld Kapcsolat Egyesület.
Azoknak, akik egy napfényes biciklibarát városban élnek, azoknak kapásból az első tény: az Eurovelo 6-os európai biciklis főközlekedési útvonal budai rakparton vezetett szakasza a Batthyány tértől az Erzsébet hídig gyászos képet mutat.
A legszélesebb részén is maximum 4 méter széles, ez Budapest legfontosabb észak-déli kerékpáros útvonala, és itt bámészkodik az összes turista, aki a Dunakorzó panorámájára kíváncsi.
A járda, amin a kopott sárga festékkel "elválasztott" "kerékpárutat" elektromos kábel lefektetése miatt bontottak fel 2009 márciusában, 2009 július végén még mindig aszfaltozatlanul nyitva állt. Arra kerestük a választ, hogy miért.
Belefutottam egy, a kivitelezőhöz közeli forrásba, aki elmesélte az építkezés rövid és dühítő történetét.
A csaknem öt hónappal ezelőtt felbontott járdát és kerékpárutat március 31-ig kellett volna átadniuk, de a beruházó fővárosi önkormányzat egészen mostanáig nem tudott dűlőre jutni, hogy pontosan hogyan állítsák helyre az utat. Mivel az önkormányzat legkorábban szeptemberben dönthet arról, milyen lesz az út végleges formája (azaz hol vezet majd a kerékpárút, már ahol lesz és milyen formában lesz elválasztva a járdától, már ha el lesz), ezért a kivitelező Strabag inkább lebetonozta az árkot, hogy ezzel elhárítsa a balesetveszélyt.
Így, kedves budapesti bringások, az idei szezonban még bőven szívhatjuk a fogunkat az út minősége miatt.
Két rossz hírem van még és egy jó: az egyik rossz, hogy a villamosközlekedés hamarosan megindul, így aki eddig a Lánchíd és a Batthyány között a villamospályát használta, az a Fő utcára vagy a bicikliútnak nevezett járdára kényszerül. Augusztus 8-tól pedig kezdődik a Red Bull Air Race kitelepülése, emiatt lezárják a Batthyánytól a rakparti bringautat és ideiglenes kerékpárutat alakítanak ki a parkoló autók helyén.
A jó hír pedig az, hogy ha egyszer helyreállítják a rakparti utat, akkor legalább rendesen le lesz aszfaltozva faltól falig, addig azonban munkaterület marad.
Friss: Mától újra jár a villamos a rakparton! Vigyázzatok amikor a Döbrentei téren a sínjét keresztezitek és most már ne használjátok bringaútnak a Bem rakparton! Irány a Fő utca, vagy maradjatok a lebetonozott bicikliúton.
Mondjuk érdekes teljesítmény az építőtől, tegnap-tegnapelőtt még síneket raktak le a Lánchíd előtt, megkötött az a beton rendesen?!
Rovataink a Facebookon