Egy német cég rájött, hogy a hegyi biciklit a hegyek lejtős oldalára is lehetne specifikálni. Felfele csak akadály, hogy egy normál géppel kell felküzdenie magát az embernek a csúcsra. Onnan pedig lehet gurulni, tehát nem kell lánc, nem kell pedál, csak két orbitális fék.
Dán szemmel kicsit olcsó megoldással próbál a koppenhágai városvezetés újabb tízezreket kerékpározásra bírni.
A 1933-ban elharapóztak Magyarországon a kerékpárlopások. A magyar feltalálók azonnal reagáltak a bűnügyi statisztikák változására, és olyan leleményes konstrukcióval álltak elő, amely „úgyszólván lehetetlenné teszi” a lopást.
Fejest ugrott az autógyárak bicikli-előállítói versenyébe a Lexus is. A japán luxusautó-cég saját tervezésű koncept-kerékpárt mutatott be a tokiói motorshow-n: az alkotás ára egyelőre nem ismert, mert ugyan már sorozatgyártás érettnek nyilvánították, még nincs a piacon.
A hétvégén majdnem teljes hosszában elkészült a Vámház körúti kerékpárút a Szabadság híd és a félig kész Kálvin tér között.
Még több fotó a Kiskörútról. (fotó: Hargita Nándor)
Februárban jelenik meg a piacon a Honda bicikliszimulátora, amivel a valóságoshoz hasonló körülmények között a gyakorlatban lehet elsajátítani közlekedésbiztonsági ismereteket. Az új terméket elsősorban az állami intézményeknek, iskoláknak és rendőrségeknek tervezik értékesíteni.
Az autógyártó cég szerint az eszközzel a kerékpárosok biztonságos körülmények között gyakorolhatják, hogy milyen az autók között haladni, a szoftver különböző életszerű helyzeteket ajánl fel, lehet például piacra vagy iskolába menni.
A felhasználók ezzel megszerezhetik azt a gyakorlatot, amivel képesek felkészülni a várható forgalmi helyzetekre, vészhelyzetekre, ami növeli a tudatosságukat, és így a biztonságukat. A rendszer megfelelő eszköz arra is, hogy a kerékpárosok élvezhető módon tanulják meg a közlekedési szabályokat.
A Honda közleménye kitér arra, hogy Japánban a halálos balesetek száma folyamatosan csökken, ezen belül azonban a bicikliseket is érintő halálos balesetek száma megnőtt. Biciklis balesetet a 10-19 évesek, illetve az 50 évesnél idősebbek szenvednek legtöbbször, a biciklis balesetek 70 százalékát pedig a közlekedési szabályok be nem tartása okozza.
Első olvasatban tárgyalt a KRESZ módosításairól a kormány szerdai ülésén, a tervezetet még nem fogadták el, további egyeztetések várhatóak, mondta kérdésünkre Szollár Domokos kormányszóvivő.
A Magyar Kerékpárosklub levélben tiltakozott (pdf) az ellen, hogy a kormány olyan KRESZ-módosításról tárgyal, amit álláspontjuk szerint nem egyeztettek megfelelően az érdekelt szakmai szervezetekkel, és ami konzerválja a rossz és tarthatatlan helyzetet.
A civil szervezet azt kifogásolja, hogy a közlekedési minisztériummal (KHEM) folytatott nyári egyeztetések eredményeiként a tervezetbe került módosítások egy részét a rendeletért felelős másik tárca, az igazságügyi minisztérium nem támogatja, így azok kikerültek a javaslatból.
A Magyar Kerékpárosklub szerdai sajtótájékoztatóján ezért felszólította a kormányt, hogy a rendelet módosítását jelenlegi állapotában ne vegye napirendjére, és hogy az érintett tárcák vezetői szakmai egyeztetések után készítsenek új módosító javaslatokat.
Ha megnézzük a listát (pdf), hogy milyen módosítások bevezetése valósulhat meg, és melyek azok, amiket visszadobtak, elsőre úgy tűnik, a kerékpárosok céljaik legnagyobb részét elérték, hiszen a lista szerint 16-ot a kormány elfogadott, és csak hármat dobott vissza.
Mi akkor mégis a civilek problémája? László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke kérdésünkre azt mondta, hogy ezekkel a módosításokkal megmaradna a jelenleg hatályos KRESZ alapkoncepciója, azaz hogy a biciklis ne zavarja a forgalmat, miközben a cél a kerékpárosok integrálása lenne.
Amennyiben az új KRESZ nem fogja tartalmazni az alapvető szemléletváltást, még éveket várhatunk arra, hogy a közlekedés szabályozása biztonságos feltételeket teremtsen a kerékpárosoknak. Szerinte ha súlyozzuk az elért és visszadobott célok arányát, akkor az elfogadottak mindössze 20 százalékot képviselnek.
Borzongató látni, amikor fiatal nő pólóban pózolnak biciklijükkel, miközben az utakon már fagyos szél söpör. Mire meglett a cyclechic.hu jóvoltából az utolsó Critical Mass szépe, megváltoztak a kerékpározás meteorológiai feltételei is.
Meglepő döntést hozott kedden a fővárosi közgyűlés. A képviselők támogatták az előterjesztést, amely a Margit híd déli oldalán is kerékpárút kialakítására tett javaslatot.
A Bőhm András, Lakos Imre, Katona Kálmán és Hock Zoltán által jegyzett előterjesztés célja, hogy a Margit híd felújítása során ne csak az északi oldalon épüljön ki kétirányú kerékpárút, hanem a déli oldalon is alakítsanak ki egyirányú bicikliutat, ahogyan az még korábbi tervekben szerepelt.
A döntés értelmében a fővárosnak új hatósági engedélyeztetési eljárást kell indítania. Lakos Imre szerint az eljárás a Margit híd felújításának folyamatát nem befolyásolja érdemben, jelent meg a városháza honlapján.
A mostani határozat az előzmények ismeretében figyelemreméltó. Ahogy megírtuk, a főváros nem a nyertes pályázati tervnek megfelelően akarta felújítani a Margit hidat. A tervezetben ugyanis csak a híd északi oldalán található egy kétirányú kerékpárút. A déli oldali kerékpársáv csak a támogatásra benyújtott tervben szerepel.
A Városháza lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy mindez rendben van, mert a műszaki tartalmat ilyen mértékben lehet módosítani. Az NFÜ szerint azonban a tervek egyoldalú megváltoztatása nem megengedett, és a módosítás a hatmilliárdos EU-támogatást is veszélybe sodorhatja.
Vannak helyek, ahol a törvényalkotók abból indulnak ki, hogy a sérülékenyebb félnek mindig igaza van, ezért a közlekedési balesetekben mindig az autós a felelős, nem a biciklis.
Brazil nap a kerékagyon. Sao Paolo után kihagyhatatlan a riói kerékpározási lehetőségek bemutatása. Azaz, hogy hogyan lehet lezúgni olyan helyen, amit a legkevésbé sem biciklizésre terveztek.
Sao Paolóban versenyeztették a két közlekedési eszközt. Abban a 15 milliós városban, ahol világ legtöbb helikoptertulajdonosa koncentrálódik, és ahol relatíve a legkevesebb a kerékpáros.
Nem nagyon macerálták a rendőrök eddig a járdán kerékpározókat, a többség nem is tudja, hogy lehet-e a gyalogosok között kerekezni, vagy sem. A tisztázatlan helyzet részben a fővárosi vezetésnek is köszönhető, hiszen a budapesti kerékpárutak jelentős része a járda megfelezésével jött létre. Ha önkormányzati döntéssel össze lehet ereszteni a kerekezőket a sétálókkal, akkor logikus, hogy festékcsík nélkül sem jelenthet problémát. Erősen tartja magát az a nézet, hogy a KRESZ is engedi, csak be kell tartani a 10 km/h-s sebességhatárt. Pedig nem.
Kiásták a csatabárdot a biciklisek ellen két autószimpatizáns szervezetnél. A Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete és az Emberibb Parkolásért Mozgalom besokallt a „Critkáll Mass” stílusa miatt, és közleményben kérik a főpolgármester-helyettest valamint a rendészeti minisztert, hogy ne tegyenek több engedményt az autósokkal szemben a bringások javára.
Szeptember közepén számoltunk be arról, hogy a rendőrök a Margit hídon mindenkit leparancsolnak a bicikliről és segédmotorokról. A BRFK akkor azt mondta kérdésünkre, hogy a szigorítás oka, hogy egy biciklis elsodort egy 4 éves kislányt.
Bebiciklizés címmel indít programot vasárnap délután 2-kor az Arany János utcai metrómegállónál a Magyar Kerékpárosklub azoknak, akik biciklin ülve nem érzik magukat elég felkészültnek ahhoz, hogy bevessék magukat a fővárosi forgalomba.
Minél nagyobb a biciklisek száma, annál kisebb az esély arra, hogy balesetet szenvedjenek, hívta fel a figyelmet Mikael Colville-Andersen filmrendező, fotós, és a Copenhagen Cycle Chic című népszerű kerékpáros blog szerkesztője, aki Dánia biciklis nagyköveteként járt Budapesten az Európai Mobilitási Héten.
A tavalyihoz hasonlóan idén is elvégeztük nem reprezentatív felmérésünket arról, hogy a politikusok mennyire veszik komolyan az autómentes napot, illetve a kerékpározást, és tettünk egy kitérőt a Parlament és a fehár ház bicikliparkolói felé.
Az eredmény meglepő: míg egy évvel ezelőtt összesen 9 biciklit számoltunk, idénre ez a szám 24-re növekedett. Ha rosszindulatúak akarnánk lenni, azt gondolnánk, biztos az újságírók érkeztek biciklivel, de most inkább nem akarunk. Megjegyezzük azért, hogy az autóparkolók tele voltak.
10 parkolt a képviselői irodaháznál:
14 pedig a Parlamentnél:
Az olcsón beszerezhető népszerűség receptjének tűnt még néhány éve is, hogy a politikus felül egy bringára, gurul a fotósok között száz métert, és máris egy alternatív közösség szószólójának tekintheti magát. A helyzet azóta bonyolultabbá vált, a recept nem számolt azzal, hogy a közösség tagjai egyre ellenállóbbakká válnak a PR-tekerésekkel szemben. Ma már a bringautak nagyszabású tervei, vagy egy grandiózus bérbicikli-hálózat bejelentése sem garantálja sikert, sőt.
A kormány hazai és uniós forrásból 900 millió forinttal támogatja a főváros közösségi kerékpáros közlekedési rendszerét, azaz a "fregolibiciklik" kialakítását, jelentette be Molnár Csaba kancelláriaminiszter budapesti Gödör Klubnál tartott sajtótájékoztatón. A kormány múlt heti ülésén nyilvánította kiemelt projektté a közösségi kerékpáros rendszer kialakítását.
Az összességében 1,3 milliárd forintos projektben 2011-re Budapest frekventált belvárosi pontjain 73 gyűjtőállomáson (Pesten 60, Budán 13) összesen 1009 kerékpár segíti majd a közlekedést, a bicikliket előzetes regisztráció után bárki igénybe veheti. A rendszer a Margit híd és a Petőfi híd közötti – körülbelül 5,3 négyzetkilométernyi – területet fedi le: a pesti oldalon a Nagykörút-Duna, a budai oldalon a Duna-part és a Margit körút, illetve a Bartók Béla út közötti területen.
A terv már korábban megjárta a fővárosi önkormányzatot is. Az ott elkészült tervezet még 1,2 milliárd forinttal számolt, és azt remélte, hogy az összeg 90 százalékát uniós forrásokból lehet majd finanszírozni.
A bejelentéskor szóba került a KRESZ módosítása is, erről Molnár Csaba azt mondta, hogy októberben kerül a kormány elé, és hogy a javaslatba bevették a kerékpáros civil szervezetek észrevételeit is.
A Magyar Kerékpárosklub hétfőn levélben fordult a kormány tagjaihoz, melyben azt kérte, hogy javaslatait a jogszabály kialakításakor vegyék figyelembe. Azzal érvelnek, hogy egyre népszerűbb a kerékpáros közlekedés Magyarországon, de a válság miatt nem lehet megvalósítani a szükséges fejlesztéseket, a közlekedés megfelelő szabályozásával ugyanakkor ösztönözni lehet a kerékpározást.
A megfogalmazott javaslatok segítik a kerékpárral közlekedők biztonságos integrációját, némelyik még a szükséges pozitív diszkrimináció felé is tesz lépést. Az új szabályokkal várhatóan kevesebben fognak a járdán közlekedni, a szabályok ésszerűbbé válása miatt kevesebben fogják azokat megszegni, a járművezetők integrációja pedig jelentősen növeli majd a biztonságot is, írják levelükben.
Update: A poszt 13.00-kor frissült a bejelentéshez kapcsolódó részletekkel.
Az Indafotó idén szeptemberben is egy speciális oldalon mutatja meg a Critical Mass-ről készült képeket, ha tervezed hogy megörökíted, ahogy több ezer bringás lakatolja körbe a Városházát, mielőtt körbemennének a Nagykörúton akkor ne légy rest, kattints a szürke jelvényre a bal hasábban és az Indafotón pedig a feltöltés gombra!
Az előző bringás felvonulások képeiből néhány:
Szeptember 22-én, kedden megint megreggeliztetik a bicikliseket, most az Autómentes Nap alkalmából osztanak kakaóscsigát annak, aki reggel 7 és fél 10 között a Gödörnél jár.
Az etetést zenészek vállalták: Németh Juci és a Nemjuci zenekar tagjai, Faragó Tomi, Matyiő és Vasaló. A szakmai kérdésekre a Magyar Kerékpárosklub elnöke, László János és a kampány szervezője, Pignitzky Ágota válaszolnak.
Több cseh történelmi egyház együttesen szólította fel híveit, hogy autó helyett inkább kerékpáron látogassák vasárnaponként a templomokat.
„Az elmúlt években jelentős számú - sajnos gyakran szabálytalanul közlekedő - kerékpárossal a belváros közlekedése mára kaotikussá vált” – írja Verók István VI. kerületi polgármester a belvárosi közlekedés megújításáról szóló közleményében.
A terézvárosi csendrendelet egyik atyja a vendéglátóhelyek után most a bicikliseket akarja megregulázni, hat pontból álló javaslatcsomagjában szerepel például, hogy fokozottabban kell betartatni a közlekedési szabályokat a kerékpárosokkal, és hogy a bicikliket azonosíthatóvá kell tenni.
A környezet védelmét nem a biciklis, a gyalogos és a közösségi közlekedés ösztönzésével, hanem mélygarázs építésével és modern, alacsony szennyezőanyag-kibocsátású buszok bevetésével képzeli el. Az érdemi lépést ezen a területen a fővárostól várja, bár világos célokat nem fogalmaz meg, csak annyit ír, hogy egy új koncepcióval hangolják össze a közösségi, gyalogos, kerékpáros és autós közlekedést.
Egyelőre még keressük a kettő közti művészi és tartami hasonlóságokat. Bármire fel vagyunk készülve, hiszen a tavalyi kampányt meglepő módon öregszexszel reklámozta a Kerékpáros klub.
Rovataink a Facebookon