Öltönyben rakta ez az úr a Bem rakparton a reggeli hidegben (fotó: MTI)
Négy bringás reggel negyed nyolckor a Gellért téren (fotó: Hargita Nándor)
Ha vannak fotóitok, töltsétek fel bikethestrike címkével. (Régebbi BKV-sztrájkos képek, még több bringás kép a cyclechic-en)
(fotó: MTI)
Kerékpáros a Moszkva téri villamossíneken (fotó: MTI)
Kerékpáros a Hűvösvölgyi bringaúton (fotó: Szémann Tamás)
Ahol a hatos megáll (fotó: Huszti István)
Komolyan megszívatta a budapesti utazóközönséget a BKV, azzal hogy rossz időben sztrájkol. A hideg miatt a legtöbben valószínűleg autóval próbálják majd helyettesíteni a tömegközlekedést, amitől nemcsak hogy büdösebb lesz a város, hanem idegtépő dugókat okoz. A sztrájkoktól sújtott New Yorkban, Londonban, és két hónapja például Philadelphiában ilyenkor kiadják a jelszót: BIKE THE STRIKE. Ezt Budapesten is meg lehet csinálni.
Legutóbb langyosabb tavaszi időben volt munkabeszüntetés a fővárosi közlekedési cégnél. Most kedden a meteorológiai előrejelzés szerint száraz és hideg idő lesz, 0 fok közüli hőmérséklettel. Lehet ugyan, hogy elsőre nem mindenki számára ideális, de kisebb felkészülés után elfogadható a körülmény a biciklizéshez. A világ nagyvárosaiban már-már rutinszerű, hogy a lakosok a kerékpárt választják, ha rendkívüli közlekedési helyzeteket kell megoldani.
A rémüldözni tehát Budapesten sem kell: New Yorkban már egy öt évvel ezelőtti munkabeszüntetés idején sikerült 500 százalékkal növelni a kerekezők számát, a manhattani hidakon percenként 400 biciklist mértek.
Amerikában és Nagy-Britanniában jelkép lett
Philadelphiában 2009 novemberében újították meg a New York-i Bike the Srtike (Biciklizd le a sztrájkot) mozgalmat. A nyáron Londonban is sikerrel mozgósították a népet, amikor a metró alkalmazottainak bérkövetelése miatt álltak a város egyébként milliókat szállító vonalai.
Budapesten alapból egyre többen maradnak nyeregben télen is, és a példát bárki követheti. Hűvösben bringázni nem igazán extrém dolog, főképp, ha betartunk néhány alapszabályt.
A rákészüléshez nem kell drága téli bringás cuccokat vásárolni: 5-10 kilométeres, városon belül távolságra megfelelő és kényelmes megoldás, ha a hétköznapi ruhákból rétegesen veszünk magunk.
Fontos viszont, hogy kiegészítővel védjük a térdízületeket, amihez a családban megmaradt aerobikos lábvédő, vagy ha az nincs, akár levágott fejű, a térdre felhúzható zokni is megteszi.
Fagyban szükség van jobb kesztyűre, mert a menetszéltől rövid idő belül kihűlnek az ujjvégek. 0 fok felett a pamutkesztyű is megteszi.
A felsőruházat összeállításánál hasznos figyelembe venni, hogy a vese és a lágyék tekerés közben is fedve legyen. Felfázás ellen érdemes plusz alsóval vagy biciklis nadrággal kiegészíteni az öltözetet. Lazább munkahelyen kívülre felvett rövidnadrággal is be lehet vállalni a megérkezést.
A hidegben érdemes ellenzős sapkával védeni a szél ellen a szemet, és kapucnival a füleket.
(Fotó: nak)
A dán bűnügyi híradásokban jelent meg egy körözés, amelyben a rendőrség egy 40 és 50 év közötti férfit keres, aki csütörtökön kirabolt egy bankot.
A copenhagenize.com beszámolója szerint a férfi számot húzott, beállt a sorba, majd a pénztárhoz érve pisztolyát is elővette.
A napszemüveget, sötét kötött sapkát, Adidas melegítőt és dzsekit viselő rabló, miután magához vette a pénzt, távozott, majd az utcán egy fekete női bringára pattant. A bank alkalmazottai kergetni kezdték, de a férfi gyorsabb volt náluk.
Izraelben 2008 óta kötelező sisakban biciklizni, december végén azonban egy munkapárti képviselő módosítási javaslatot terjesztett be, ami enyhítene a szigoron. Seli Jehimovics városon belül megengedné a felnőtteknek, hogy maguk döntsenek, sisakban akarnak-e biciklizni. A törvénymódosítási javaslat bizottsági támogatást kapott, írja a Jerusalem Post.
A városi kerékpározás jelentősen csökkenti a közlekedési dugókat, parkolási problémákat, a légszennyezést és a balesetveszélyt. A sisak megkövetelése sokakat elriaszt a biciklizéstől, mert körülményesnek tartják a viselését, utána meg a cipelését, ők jellemzően visszaülnek autóikba, írta közleményében a politikus.
A knesszet hétfői ülésén vitába szálltak Jehimoviccsal, közlekedésbiztonsági szakértők ostobának, amatőrnek és veszélyesnek minősítették. Azt állították, hogy ha eltörlik a sisak kötelező viselését, az olyan, mintha autóban ülve az utazás első két kilométerén nem kéne becsatolni a biztonsági övet.
Jehimovics és kerékpáros civilszervezetek azzal érveltek, hogy a sisakkal csökken a biciklis szabadságérzése, ami drasztikus visszaesést eredményezne a biciklisek számában.
Az ellenzők szerint ugyanakkor a biztonság a legfontosabb, ennek kéne lennie az elfogadott társadalmi normának, biztosításához pedig törvényi szabályozás szükséges. Emellett a sérültek költséges kezelésével is érveltek: izraeli kutatások szerint sisak viselésével 88 százalékkal csökkenthető a balesetekből adódó koponya- és agysérülések száma.
A legnézettebb kerékagy címkés fotó decemberben sistvan havas-bringás képe, bekerül majd a Kerékagy logóba!
Esik a hó! - sistvan
A második és harmadik helyezett s-works két fotója neki is grat.
Ha kerékagy címkével osztod meg a bringás fotódat egyrészt megjelenik itt az oldalsávban, másrészt, ha sokan találják érdekesnek akkor te is bekerülhetsz a logónkba - minden hónap elején kihirdetjük, melyik volt a legnézettebb előző havi kép.
Hangolható motorhang, zéró égéstermék-kibocsátás, pedálos meghajtás. Környezetbarát módon elégíthetik ki infantilis vágyaikat azok, akik a biciklin is belső motorbrummogásos aláfestéssel közlekednek a városban. Nem kell a hangszálakat erőltetni gyorsítás közben: jön a Turbospoke (azaz Turboküllő)!
A hátsó villára erősíthető motorkerékpár-kipufogószerűség menetközben tényleg motorhangot ad ki magából, ráadásul variálható.
A wrrrummogást egy műanyag kártya kelti, amelyet a forgó küllők pengetnek. A vibrációt a csőbe közvetítik, így egy kicsit kiöblösítik. 20 euróért vesztegetik Európában, és jár hozzá több kölönböző formára vágott kártya, amelyek mind más-más hangot produkálnak.
(Via: stipistop)
Az új KRESZ nyomatékosítja, hogy a kerékpárosoknak kötelező a bicikliutakat és biciklisávokat használni. Pedig a régi alapján is büntettek már a rendőrök bringást az Andrássyn, mert az úttesten közlekedett. A bringásügyvéd szerint ebben az esetben, egy gázoló autós is simán kivédheti a kártésítési követelést.
Az európai közlekedési szabályokat meghatározó Bécsi Közlekedési Egyezménnyel harmonizáló változások szerint kötelező bringaút- vagy sávhasználat alól csak külön útburkolati jellel ellátott mellékutakon mentesül a kerékpáros. A bécsi egyezmény persze nem számolt azzal a sajátos helyzettel, hogy Magyarországon a kerékpárutak és -sávok jó részét nem kerékpáros szakemberek tervezték, hanem olyan mérnökök, akiknek a kerékpározás a telek és a strand közti vidám perceket jelenti, gumimatraccal a hónuk alatt egyensúlyozva.
Ennek köszönhető, hogy a hazai kerékpárutak és -sávok használata a legtöbb esetben nem csökkenti, hanem növeli a balesetveszélyt. A városi biciklisták pedig nem figyelmetlenségből vagy tudatlanságból választják az úttestet, hanem hogy maguk és közlekedés többi résztvevőjének épségét óvják.
Büntettek az Andrássyn
A rendőri szigorra mindenesetre már van példa. A kerékagy jogásza jelentette, hogy az Andrássy úton, az Oktogon és a Kodály Körönd között járőrök bírságoltak meg egy kerékpáros futárt, mert nem a kerékpárúton haladt, hanem az úttesten. A járőrök helyszíni bírságot szabtak ki, amelynek a mértéke 3 ezer forinttól 30 ezer forintig terjedhet. Nagy Péter szerint abban az esetben, ha a biciklis nem ismeri el a szabálysértést, lehet, hogy nem ússza meg ilyen „olcsón”. Ha szabálysértési eljárást kell indítani vele szemben, a bírság legmagasabb összege akár 150 ezer forint is lehet.
Az elkövetéskor hatályos KRESZ szerint „kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni.” A rendelet tehát felállít egy sorrendet, amely meghatározza, hol kell a kerékpárosnak haladnia. Az ügyvéd szerint, ha szigorúan vesszük a szabályt, nem lehetett volna az úttesten haladni, mert az Andrássy úton van kerékpársáv. Mentesülni akkor lehetett volna, ha bizonyítani lehet, hogy a kerékpársáv használhatatlan volt és a szervizúton sem lehetett volna közlekedni, a haladás csak az úttesten lett volna megoldható.
Az ügyvéd más perek eseményeiből arra következtet, hogy a szabályozásnak az egyszerű büntetésnél súlyosabb következményei is lehetnek, ha bringást baleset éri. Ha bringaút mellett az úttesten ütik el, még vétlensége esetén sem garantált számára, hogy kártérítést tud kicsikarni a gázolótól.
Andrássy halálfolyosó
A nem kerékpárral közlekedők számára furcsa lehet, hogy bringások miért fanyalognak állandóan, és miért választják inkább az autóforgalmat, ezért bemutatjuk a magyar kerékpáros infrastruktúra esszenciáját, az Andrássy úti kerékpársávot. Az ügyes mérnökök az Oktogontól a Deák térig tartó szakaszba belesűrítették az összes olyan megoldást, amelyekből más utakon csak néhányat találunk, és amelyek arra hivatottak, hogy a szabályosan közlekedő biciklisek váratlan helyzetekbe kerüljenek, esetleg balesetet szenvedjenek.
A sáv a parkoló autók és a járda közt fut, így jellemző baleset, hogy az autójukhoz siető gyalogosok óvatlanul a kerékpárosok elé lépnek. Az anyósülésről kiszálló utasok, akik még kevésbé számítanak hátulról érkező járműre, az ajtó sarkával okoznak súlyos baleseteket.
A kerékpársáv rendelkezik az amúgy járdán vezetett kerékpárutak jellemzőjével is: a kereszteződésben az autós nem számít a gyalogosoknál nagyobb sebességgel közlekedő biciklire, és jobbra kanyarodásnál elüti a szabályosan érkező kerékpárost.
Sokan parkolnak a kerékpársávra a kereszteződések előtt, ott, ahol nem jelzik a sávot fémcicik. Ezt a sávot használják a teherautók rakodásra, itt állnak a taxisok és a rendőrök is, további izgalmakat hozva a városi kerékpározásba. És ahogy szinte egyetlen ilyen utat és sávot, ezt sem nagyon takarítják. Most pedig olvassa el esetleírásainkat azoktól az olvasóinktól, akik a sáv tervezési hibái miatt szenvedtek itt balesetet.
Kinyitott ajtó, figyelmetlen kanyarodás, lelépő gyalogos
B. Zs.: A belső Andrássy kerékpársávjában haladtam a Deáktól az Oktogon felé, nappal. A Székely Mihály utcai kereszteződésénél egy kis ívben jobbra kanyarodó, Peugeot-t vezető hölgynek sikerült úgy időzítenie a kanyarodást, hogy fél méterrel előttem, tehát bőven a húszas tempó féktávján belül kerüljön elém. Nem is tudtam megállni, hanem biciklistül keresztülestem a motorháztetőn. A nő megállt, az első mondata az volt, hogy "de hát én indexeltem". Szétesett a nyergem, mondtam, hogy fizessen ki , de nem volt nála készpénz, így megígérte, hogy átutalja, amit meglepő módon meg is tett.
Z. Viktor: A Deákról mentem az Oktogon felé. Volt hó maradvány, jég és persze a kerékpáros létesítmény nem volt le tisztítva. Ott ahol a földalatti feljárója van, egy gyalogos körültekintés nélkül elém lépett. Elestem, ami után nagyon fájt a térdem, de nem éreztem annyira vészesnek a dolgot, hogy mentőt hívjak. Az az ember otthagyott én meg egy kis idő után hazamentem. Később megdagadt a térdem és a könyököm is. Bementem a baleseti kórházba, ahol megröntgeneztek és kb. négy nap múlva sorra kerültem műtétre.
Magyar Dávid: Én csak megfigyelőként láttam ezt az esetet. A Bajcsy felől jött egy biciklis, és egészen a bicikliút legelején volt, ahol még nem is parkolhatnának. Természetesen állt ott egy autó, és éppen akkor nyitották ki a jobb első ajtót, amikor a bringás odaért. A srác a lábszárával találta el a kocsi ajtaját. A bicikliről nagy ívben lerepült, egyenesen neki egy fának. Utána nem is kelt fel sokáig, csak feküdt a fa tövében, ahova az emberek a kutyáikat szokták pisiltetni. Nem tudott felülni sem, csak fekvő helyzetében kifordult a hátára, és úgy maradt egy ideig. Én éppen a másik oldalról láttam ezt, mert a járdán akartam átkelni a bringámmal. Zöldet kaptam, gyorsan odasiettem. Az autó vezetője elismerte, hogy ő volt a hibás. A srácot felsegítettem egy közeli padra. A lábszárán a sípcsontnál az izom valószínűleg leszakadhatott az ütközéstől, mert a csont mellett az ajtó kb 20 centi hosszan, kb 3 centi szélesen és kb 2 centi mélyen látszott a bőrén. A fájdalomtól, vagy a sokktól remegett, és verejtékezett, amíg nem jött a mentő.
M. V.: Egy biciklisávra parkolt autót akartam kikerülni, de a sávon felhalmozott vizes leveleken csúnyán elcsúszott a hátsó kerék. Bal kezemre estem, fejem megvédte a bukó, de az egyik csuklócsontom eltört. Most épültem fel.
Dave: Akkor történt velem a baleset, amikor egy teherautó ajtaját nyitották ki előttem. Satufék, majd fejreesés lett az eredménye. Elég kellemetlen esés volt, mert semmi terem nem volt. A hátsó kerék elemelkedése után se jobbra, se balra nem tudtam dönteni, mert autók és karók, ill fák között voltam. Előbbi valaki másnak fájt volna anyagilag, utóbbi nekem nagyon. Ha kiengedem a féket, akkor meg beleszállok az ajtóba.
Nagy kár nem történt, lett a hátsóban egy ütés, de ott és akkor nem vettem észre, csak miután továbbindultam éreztem, hogy centírozni kellett. A térdemet eléggé beütöttem, az több napig fájt utána. A fejemet védte a bukó, nem repedt meg. Kb. 20-25-el tekerhettem.
B. Á. : Az Andrássyról lekanyarodó autóknak az égvilágon semmi nem jelzi, hogy a parkoló autók mögött kerékpárok jöhetnek. De ha jelezné is, tudom, hogy a legjobb jó szándékkal sem lehet látni a bringást a parkoló autóktól, mert a vezető csak akkor lát rá a kerékpársávra, amikor a kocsi orra már rég a bringás előtt van. Ezek az esetek történtek velem.
1. autó kanyarodik jobbra, én meg belecsattanok. Szerencsére személyi sérülés nem történt, csak az első kerék sérült, az autós kifizette, elismerte a hibát.
2. Autó jön jobbról a mellékutcából, nem is próbál elsőbbséget adni, pedig ott van tábla és lehetőség is rá, én belecsattanok. Sérülés itt sem volt, de autó kicsit horpadt, az ember csak azzal törődött, de azért vágta hogy ő a hunyó. Ez is nappal történt, 20-szal mehettem. Azon a szakaszon ennél gyorsabban nem is merek.
3. Taxis áll a kerékpársáv szélén, látja, hogy jönnek az utasok, és körültekintés nélküli kivágja a jobb oldali ajtót belülről, pont elém. Épp csak meg tudtam állni.
4. A zebránál a zöldre várakozó gyalogosok szeretnek lelépni a kerékpárútra. Valakinek pont előttem sikerült ezt megtennie, ott a hirtelen fékezéstől el is estem, és úgy nekimentem a padkának, hogy defektet kaptam.
(A képekért köszönet a parkoló blognak)
Az Egyesült Államokban és Kanadában a városok versengve pályáznak a biciklisbarát cím kiérdemlésére. Nagy az igyekezet, mert pillanatnyilag úgy áll a helyzet, hogy nemcsak a kerékpárt használó helyiek tetszési indexét befolyásolja, hogy ott van-e a jelző a település neve mellett, hanem sokan a turistautak céljának kiválasztásánál is figyelembe veszik. A biciklisbarátsághoz alapvető a biztonságos útjelzések kihelyezése.
Ontario egyik kisebb városában úgy telefújták az úttestet keresztező kerékpárút nyomvonalát jelzésekkel, hogy csak a vak nem látja, hol bukkanhatnak fel bringások a veszélyzónában.
A British Columbia-i Victoriában az útburkolattól elütő színnel festették fel a - nálunk hiába propagált - induló boxot a kereszteződésekben. A kocsiknak hátrébb kell kivárniuk a zöldjelzést az induláshoz.
A két kanyarodósáv közé illesztett kerékpársávra már van magyar példa is. Ezt az egyszerű formát San Francisco utcáin kapták le.
A kanadai Victoria másik példaértékű infrastrukturális kezdeményezése a kiállóhely, ahol a bringások a továbbhaladók zavarása nélkül megvárhatják, amíg a balra kanyarodáshoz szabad jelzést kapnak. A magyar KRESZ szerint ilyen esetekben tólni kéne a gépet, így a kiállóban a bringások le tudnának kászálódni a nyeregből. Ilyet azonban itthon még nem láttunk.
Washingtoni specialitás a duplaparkolás. A két kocsisor közé ékelt bingaút viszont inkább érdekesség, mint pozitív példa. Az Andrássy út réme kísért az amerikai fővárosban is.
A rendőrség egyre több kerékpárt kap adományba. Az adakozókedvű vállalkozók, önkormányzatok rendszeresen a „speciális” festés segítségével próbálják jelezni, hogy a testületnek szánták a bicikliket. A rendőrség azonban még az autók dizájnja sem egységes, a biciklikre pedig végképp nem sikerült érvényes festési kánont felállítani, ezért minden adomány különbözik, egyedi értelmezést ad a magyar rendőrkerékpár kinézetéhez.
Kék-fehérre festett kerékpárokat kap a szegedi Országos Rendészeti Szakképző Központ is. A külföldre gyártó Accell Hunland januárban 35 darab biciklivel támogatja a rendőrséget. A 2,5 millió forintos adományt a megállapodás szerint az iskola a tiszthelyettesek képzésében használja majd, de a leendő rendőrök szabadidejükben is kerekezhetnek majd a Rendőrség feliratú gépekkel.
Egy német cég megcsinálta a legsportosabb gyári elektromotoros kerékpárt Európa számára, amivel a 70-es sebességhatár is áttörhető. Kínában éppen módosították a szabályokat, a milliószámra gyártott akkus bringák 20 km/h-s teljesítmény fölött rendszámköteles motoroknak minősülnek.
Drága és szép ugyan, de egyelőre ritkaság, ellopni nincs sok értelme, mert töltő is kell hozzá. Mégsem rakná senki Budapesten egy bringás kocsma elé.
A felszereltségtől függően 1,5 és 2,5 millió forint közötti összegért itthon is rendelhető a német ipar új büszkesége, a Grace elektromos bringa.
Az új fejlesztésű gépet az különbözteti meg a korábbi elektromos kerékpároktól, hogy nincs rajta akkumulátordoboz, egészen úgy néz ki, mint egy normális, pedálos bringa. Az összes áramforrást és vezetéket a masszív, de állítólag ultrakönnyű alumínium vázba rejtették, a motort pedig a hátsó agy takarja.
Az összsúlyt a cég a jelek szerint nem találta alkalmas adatnak a reklámozásra, nem is tette fel honlapjára, helyette a teljesítmény számaira teszik a hangsúlyt. A sportváltozattal a 70 kilométer per órás sebesség is elérhető lenne, de állítólag ezt a típust nem akarják piacra dobni.
Helyette a 45-50-es tempó elérését biztosító utcai gépet ajánlják, de lehet választani hegymenetre használható motort is, ami erősebb, de csak 25-30 a végsebessége. A motort síkterepen 20, hegymenetben 5 km/h elérése után érdemes bekapcsolni, akkor egy töltéssel 30-50 kilométeres távon segíti a pedálozó tulajdonost.
Kínában az utóbbi években hirtelen terjedtek el az elektromos kerékpárok. A közlekedési eszközök új generációjára a törvényalkotók is felfigyeltek, és szabályozták használatukat. A 20 km/h-nál gyorsabb, valamint a 40 kilogrammnál nehezebb akkumulátor-meghajtású bicikliket a jövőben motorkerékpárként kezelik, üzembehelyezésükkor rendszámmal kell ellátni őket.
Világszínvonalú szolgáltatás a technikai zűrökre kevéssé felkészült városi kerékpárosoknak. Csütörtökön nekem is feltűnt egy közlekedési lámpa oldalán a matrica, erre péntekre alászállt egy videó.
Az amerikai újság idén is összeállította a nemzetközi fronton felbukkant újításokat, terveket. A listára felkerült a bringasztráda (bicycle highway eredetiben) is, amely forradalmasíthatja a városi közlekedés infrastruktúráját.
A lap szerint ebbe az irányba még az Egyesült Államokban sem tettek lépéseket, a szövetségi szintű bicikliút-hálózat létrehozásáról ugyan megszületett a döntés, de az egyelőre csak a létező utakra kitett bringatáblákat jelenti. Amerikának is Koppenhága jelenti a követendő példát, ott már belekezdtek a megvalósításba. Erről a vállalkozásról korábban hírt adtunk a kerékagyon is.
Reggel egy bringás futárt figyeltem, ahogy a havas bicikliúton próbálta felküzdeni magát egy emelkedő tetejére, nem tűnt egyszerű feladatnak, de sikerrel járt. Ugyan hatalmas hó még nincs a fővárosban, a főutak viszonylag jól járhatóak, a bicikliutak takarítása bármennyire is fontos lenne, egyelőre nem reális elvárás.
Évről évre nő azoknak a száma, akik úgy indulnak neki a télnek, hogy idén tényleg nem teszik le a biciklit hidegben sem, de a hó elbizonytalaníthatja az igazán eltökélteket is.
Ilyenkor persze elkezdünk agyalni, hogy milyen eszközzel érdemes nekiindulni a havas utaknak. A téli gumi adja magát, ha pedig nem a közlekedés a cél, akkor eszünkbe jut a bringaszán.
Van ez a lánctalpas típus, ami ránézésre egy átalakított mountain bike.
Létezik még a szánkóra inkább hasonlító típus, ami sítalpakkal van felszerelve, ezt Armaniék se hagyták szó nélkül.
Az azért érdekelne, hogy ezeknek az eszközöknek a gyakorlatban van-e bármi közük a biciklizéshez.
Vasárnap az Emberibb Parkolásért Mozgalom és a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete csapata autókkal tüntetett a kerékpárutak ellen. Az aktivisták elfoglalták a Kiskörúton nemrég kialakított bicikliutat, és a parkolósáv visszaállítását követelték a városvezetéstől. Szerintük a biciklisek nem fizetnek adót, mégis egyre több helyen szorítják ki a gépkocsizókat a belvárosból.
Autókkal foglalják el az alig néhány hetes kiskörúti kerékpárutat parkolópárti aktivisták, akik a sáv visszavételéért hirdetettek demonstrációt. Az Empamo az autósoknak követeli a teljes útfelületet, bár azt állítja, hogy a rendezvény nem a kerékpárosok ellen szól. A szervezet nemrég a Critcal Mass fasisztázásával vétette észre magát.
Nagy áttörésnek számított a fővárosi kerékpáros-közlekedés ügyében, hogy október elején felfestették az első körúti bringasáv burkolati jeleit. A Kiskörút Szabadság híd és Astoria közti szakaszán azóta végig elkészült a kerékpárút.
Két hónappal a felfestés megkezdése után viszont megtartják az első ellendemonstrációt, amelyen a sáv visszavételét fogják követelni. Az Emberibb Parkolásért Mozgalom és a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete karöltve szervezkedik azért, kerékpárút helyett ismét gépkocsi parkolóhelyek legyenek a Vámház és Múzeum körúton. „Meg kívánjuk védeni az adópénzeinkből épült parkolóinkat, forgalmi sávjainkat, útjainkat, mert ha most nem cselekszünk, a Nagykörúton is elveszik! Már elvették a Kiskörúton, a Thököly úton, és a Gogol utcában is.” – állítja a két szervezet, amely arra hivatkozik, hogy a Rogán Antal által vezetett V. kerület a Fővárossal szembe egyetért, és visszaadná az autósoknak a teljes útfelület.
A vasárnapi tüntetésen autókkal foglalják el a kerékpárutat, és petíciót adnak át a Városházán.
A Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete és az Empamo nemrég besokallt a „Critkáll Mass” stílusa miatt is. Akkor Hagyó Miklós főpolgármester-helyettest, valamint Draskovics Tibor rendészeti minisztert kérték közleményükben arra, hogy ne tegyenek több engedményt az autósokkal szemben a bringások javára.
Az V. kerület a körúti boltosok és lakosok érdekében szintén kéri a fővárostól, hogy terveztesse újra a kerékpárutat. A testület csütörtöki ülésén megtárgyalt előterjesztésben a KRESZ előírásainak megfelelő, háztömbönként egy, összesen 13 darab rakodó-parkoló hely és mozgássérült parkoló biztosítását kérik az Astoria és a Kálvin tér közötti szakaszon. Rubovszky Csilla alpolgármester a kerékagynak azt mondta, hogy nem a bicikliút ellen lépnek fel, de egy ilyen beruházást nem lehet a lakosok kárára megvalósítani. A kerékpárút ügye a bíróságon is folytatódni fog.
Gerilla sávfestéssel válaszoltak a brooklyni kerékpárosok a környék vallásos zsidó közösségnek, amelyik bepanaszolta, és eltüntettette a Williamsburgon át vezető kerékpársávot.
A bringások és a haszid közösség vezetével szemben álló zsidók éjszaka újramázolták a homokfúvóval felszedetett burkoltajeleket.
A háború már egy éve tart. Tavaly a haszidok azzal érveltek, hogy a bringaúton közlekedő nők nem tartják magukat az öltözködési szabályokhoz, és lengén, miniszoknyában, forrónadrágban borzolják a helyiek kedélyét. A központban, Bedford Avenue-n futó sáv elleni tiltakozás az idén is folytatódott. A közösség vezetői legutóbb biztonsági és vallási veszélyekre hivatkoztak, és a városvezetés meg is hallgatta érveiket, felszámolta a sávot.
Bloomberg polgármester állítólag a közelgő választások miatt próbált a haszidok kedvében járni, ezzel viszont sikerült maga ellen hangolnia a környéken csak hipsztereknek titulált bringásokat.
Kamerán keresztül valószínűleg szédítőbb egy keskeny erdei pályán lezúgni, mint élőben. A nagylátószög miatt minden pillanatot életveszélyesnek lát a néző, pedig a fiúk láthatóan ellazulva gurulnak az erdei pályán.
Súlyosabb főbüntetés nélkül úszta meg a Stefánia és Thököly út sarkán történt kerékpáros-gázolás elkövetője a halált okozó figyelmetlenséget. Felfüggesztett szabadságvesztést kapott, viszont nem vezethet többet teherautót.
A baleset több mint két éve, 2007. október 19-én történt. Egy hobbikerekes családjához tartott a Stefánia úti bringa úton, de a Thökölynél lévő kereszteződésben egy, kis ívben jobbra kanyarodó teherautó sofőrje elgázolta.
Azóta lefolytatták a nyomozást, vádat emeltek, és nemrég megszületett az elsőfokú határozat is, amelyben felfüggesztett szabadságvesztést szabtak ki az elkövetővel szemben, továbbá eltiltották a járművezetéstől – tudtuk meg Nagy Pétertől, az áldozat családjának ügyvédjétől.
Hiába halt meg egy teljesen szabályosan közlekedő kerékpáros, a gyakorlat az, hogy a KRESZ szabályainak gondatlan megsértése még halál okozása esetén sem jár letöltendő szabadságvesztéssel. A vitatott, és nem csak a közeli hozzátartozók által enyhe ítéletek bevett gyakorlatot jelentenek a bíróságokon.
Ennek az ügynek nem csupán büntetőjogi, hanem polgári jogi következménye is volt; egészen pontosan kártérítési jogi, hiszen a károsult hozzátartozó nem vagyoni kártérítésre tarthattak igényt.
Ezt a károkozó kötelező felelősségbiztosítója köteles megtéríteni egy hatályos kormányrendelet alapján. Persze a biztosító mindent alaposan megvizsgál az ügyben, és csak a jogerős ítélet alapján teljesít arra hivatkozva, hogy hiába állapítják meg a nyomozás során az elkövető büntetőjogi felelősségét, elképzelhető, hogy a bíróság végül felmenti. Ez csak azért aggályos, mert a hozzátartozók évekig nélkülözni kötelesek, sőt, minden kiadást ők előlegeznek. Ebben az ügyben így most kerül sor a végleges kárrendezésre, több mint két évvel a káresemény bekövetkezése után.
Kedden indult el a bérbicikli-rendszer Lőrinciben, az első napokban az esős időjárás ellenére is voltak páran, akik kipróbálták, mondta kérdésünkre Víg Zoltán polgármester. Szerinte nagy áttörésre néhány nap alatt nem szabad számítani, különösen nem a téli időszakban, de jó esély van arra, hogy akinek esetleg nincs pénze saját biciklit vásárolni, ezt a megoldást választja majd.
A 6100 lakosú város három pontján felállított dokkolókban összesen 33 biciklit lehet bérelni (30 felnőtt, 3 gyerek méretű), egy órára 100 forintba kerül, nyitástól zárásig 400, 24 órára 600, egy hétvégére pedig péntek délutántól hétfő reggelig 1000 forintba. A bicikliket bármelyik ponton fel lehet venni, és bármelyiken le lehet adni. A településnek jelenleg 8 kilométer bicikliútja van, most pályáznak további forrásokra a fejlesztéshez.
Éppen a pályázat kapcsán jött a bérbicikli-rendszer ötlete, a Schwinn Csepel felajánlotta, hogy fél évig ingyen biztosítja a bicikliket, ami azt jelenti, hogy a kísérleti időszakban a teljes bevétel az önkormányzaté. Víg Zoltán azt mondta, a képviselőtestület tárgyalta a témát, és végül arra jutottak, hogy ugyan nem biztos, hogy valóban lesz igény a bérbiciklikre, de egy ilyen lehetőséget mindenképp meg kell ragadni.
Hangsúlyozta azt is, hogy az önkormányzat a fél év lejárta után még akár áldozni is hajlandó a működtetésre, hiszen ez olyan szolgáltatás a lakosság számára, amit az önkormányzatnak kötelessége támogatni. Reklámhelyek értékesítésével azért megpróbálják önfenntartóvá tenni a rendszert.
A biciklik sajátossága, hogy Lőrinci címere, illetve Zagyva felirat szerepel rajtuk utalva a város melletti folyóra. A váz, a pedálok és a hátsó agy külön erősítést kaptak, hogy bírják az igénybevételt, egyébként hagyományos, városi közlekedésre alkalmas kontrás biciklikről van szó.
Kötelező tévéshop vigyor, elképesztően vicces mozgáskombinációk. Feltalálói és forgalmazók közösen próbálnak új, mozgó zsírégető gépeket rásózni a fitneszhívekre. Az angolszász világban, különösen az Egyesült Államokban terjesztett alkotmányokért, korszakalkotó jellegűk miatt, komoly összegeket lehet elkérni.
Minden idők legértelmetlenebb találmányai között is előkelő helyet érdemel a guruló futópad. A Treadmill nevű szerkezet egyetlen előnye lehet, hogy az utcasarok elérése a végsőkig kifárasztja tulajdonosát. Minden más tulajdonsága a hátrány kategóriába sorolható. Lassú, lassabb, mint a gyaloglás, hegymenetre képtelen, eszméletlen nehézkes, a súlya 30 kilogramm körül van, és nem utolsó sorban nevetséges. Az árazást ez persze nem kell, hogy befolyásolja: az Egyesült Államokban 2000 dollárba, azaz körülbelül 350 ezer forintba kerül.
Nem csak a lábizmok, hanem a teljes test átdolgoztatására gyúrtak az All-body kerékpár fejlesztői. A fejlesztés sikeres volt, állítólag nagy élvezetet jelent annak, aki rajta ül, hogy a hagyományos pedáltekerést a kormány húzogatásával egészítheti ki. Az egyetlen áldozat az, hogy aki használja, menthetetlenül komikus hajladozásra kényszerül a külvilág szemében. A chopperes ülés jelzi, hogy az észak-carolinai feltaláló városi fitneszrajongókra számított, a bizonytalan kormányfogás úgysem lenne túl biztonságos terepkörülmények között. Az együléses ára csak 400 ezer körül lenne forintban, a tandem viszont 900.
A partra vett vízi embereknek találták ki a kielboat és a kerékpár házasításával a Rowbike-ot. Az evezős bringán lényegében ugyanazt a mozgás kell végezni az előrehaladás érdekében, mint a csónakban. Az evezős bringa, Magyarországot nem számítva, már elég sok helyen elterjedt a világban, nemzetközi versenyeket is rendeznek a sportág szerelemeseinek. A terjedés az árat is csökkentette, 150 ezer forint elég is egy új modell beszerzéséhez.
Egyetlen nap alatt 20-30 bringatulajdonos találta meg ellopott gépét a rendőrség rekord fogása után.
Egy meglopott tulajdonostól kaptak információt arról, hogy a teszvesz.hu-n látta viszont eltűnt bringáját. A rendőrök a hirdetés alapján jutottak el a XX. kerületi Közműhelytelep utcába, ahol társasház padlásán és a lakástulajdonos kerékpárboltjában óriási mennyirégű használt kerékpárra bukkantak. A 180 bicikli valószínűleg lopott, és a BRFK történetében is ritka méretű fogás.
A rendőrök a tulajdonosok felkutatása érdekében feltették valamennyi használt kerékpár fotóját a honlapjukra. A csütörtökön kiadott közlemény után megindult az érdeklődők áradata. Az üggyel megbízott nyomozó, Kiss Árpád szerint néhány óra alatt több száz telefonhívás érkezett a fővárosi és a kerületi kapitányságra. Még Siófokról is telefonáltak. A megtalált biciklik, amelyek között sok gyermekkerékpár, váz, mountain bike van, valószínűleg a dél-pesti körzetből tűnhette el. Az egyik szerencsés érdeklődő, aki megtalálta ellopott kerékpárját, Dabasról jelentkezett.
Emelkedik a kerékpárosok engedélyezett maximális sebessége, de a rendőrség továbbra sem tervezi, hogy traffipaxokkal próbálják ellenőrizni a sebességhatárok betartását.
A jövőben a 10, 20, 30, 40, 50 km/h-s maximumok közül kell az úttípushoz tartozó sebességhatárt kiválasztani a kerékpárosnak, a KRESZ módosítása ugyanis több meghatározással bővítette a kollekciót.
A gyerekek a járdán továbbra sem léphetik túl a 10 km/órát, ez már egy régebben is létező szabály volt. A közös, gyalog- és kerékpárúton közlekedő összes biciklis legfeljebb 20-szal, az elkülönített kerékpárúton közlekedők pedig 30 km/órával mehetnek.
A KRESZ kevesek által ismert szabálya volt, hogy egy kombinált paragrafusban a teherszállításra kialakított motoros tricikliknek és az elromlott járművet vontató gépjárműveknek a kerékpárosokkal együtt határozta meg az elérhető végsebességet. A 40-es határt azonban a gyakorlatban nem nagyon vették figyelembe. Az ORFK-tól kapott információk szerint az utóbbi években nem mértek be sebesség-túllépő kerékpárost.
A rendőrök szerint a traffipax fotók erre lényegében nem is alkalmasak, a képen ugyanis nem lenne rendszám, és hátulról még arcról sem lenne azonosítható a kerékpáros. Ennek ellenére voltak olyan esetek, amikor bizonyítható volt a sebességhatár tiltott túllépése. Megbüntették például azt a kerékpárost, aki száguldva előzte meg az éppen 40-nel haladó rendőrautót. Az Istenhegyi úton pedig a baleseti helyszínelők állapították meg egy bringásról, hogy körülbelül 80-nal haladt, amikor belerohant egy busz hátuljába.
A Magyar Kerékpáros Klub javaslatait figyelembe véve a végső sebességhatárt a megújított KRESZ felemelte. Így most lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpáros fejvédő sisakot visel, 50 km/óra elérésével is lehet próbálkozni annak, aki edzésben van.
Nincs lánc, nincs olajos dzsuva, ami összekenhetné a női ruhadarabok lebegő szélét. A Cannondale kimondottan nőknek terveztetett holland stílusú városi kerékpárt.
A Dutchess-re rengeteg olyan újítást sűrítettek a tervezők, amiről azt gondolták, hogy igazán csak a nők értékelik őket.
A klasszikus vonalú gépen a fogaskerekek és a lánc helyett teljesen fedett áttétel hajtja a hátsó kereket. Eltűntek szem elől az olyan felesleges, bonyolult és kiálló szervények, mint a fékek és a lámpák. Nincsen szabadon lebegő bowden, a fékek a villákba kerültek, és az egyszerűség miatt a kormányt lehet használni zárként.
Az erős sárhányóra szerelt csomagtartó pedig 50 kiló csomagok szállítására is alkalmas. A Hollandiában dizájnolt kerékpár a klasszikus vonalak ellenére nem nehéz, alapban csak 14 kilót nyom.
Öt embert ölt meg, és legalább negyvenet megsebesített az a két robbantás, amelyet az indiai Assamban hajtottak végre vasárnap. A terroristák egy rendőrségi épület közelében helyezték el a robbanószerkezeteket, az egyik közülük egy biciklis bomba volt.
A világ radikális terrorszervezeteiben a gyilkos akciók megtervezésénél gyakran esik a választás a kerékpáros módszerre. A használatukat azért részesítik előnyben, mert biciklin feltűnésmentesen, és az ellenőrzéseket könnyebben kikerülve lehet a robbanóanyagot az előre eltervezett helyszínre juttatni.
A biciklibomba azonban a közkeletű elnevezés ellenére, nem egy robbanóanyaggal kibélelt kerékpár. A távol-keleten nem nagyon vesződnek az ilyen nehezen kivitelezhető, szofisztikált megoldásokkal. Ráadásul a bicikliváz csövei csak kis mennyiségű robbanóanyag elhelyezését tennék lehetővé, nagyon lecsökkentenék a detonáció hatóerejét és behatárolnák a robbanás irányát, ezért a csoportok többnyire a bomba külső elhelyezését választják.
Az egyik általánosan elterjedt módszer a szigszalagos felerősítés, a másik, amikor egyszerűen a kormányra akasztott szatyorba helyezik a pokolgépet. Voltak azonban olyan esetek is, amikor a bombát a biciklis a testén hozta működésbe.
Biciklibombát először valószínűleg az IRA használt 1920-ban. Az akció Coventryben akkor is öt emberrel végzett. Irakban 25-en haltak meg egy kerékpáros akciónál. Indiában általában az egymás mellett elhelyezett, de időben egymást követő robbantások gyilkolnak, emiatt általában sokszorosára emelkedik az áldozatok száma.
Az Egyesült Államokban már többször rendeltek el bombariadót – feleslegesen – egy kaliforniai folk-punk együttes miatt, amely a „This Bike Is A Pipe Bomb” nevet adta magának. A hatóságok legutóbb februárban zárták le a memphisi repteret egy felmatricázott bicikli miatt.
A kerékpárútcsatának rég vége, a kitiltott bringások időközben vissza is szivárogtak Margit hídra, erre a főváros egyszer csak kihelyez egy rámpát az Erzsébet hídra.
A Margit híd lezárásakor úgy tűnt, krízishelyzet alakult ki a Pest és Buda közötti kerékpáros forgalomban. Az építkezés ideje alatt elvileg csak tolni lehet a bringát, a Lánchídon sem a forgalomban, sem a járdán nem lehet biztonságosan haladni, az Erzsébet hídon 2x3 sávja halálos, a gyalogjárdára pedig nem épült felhajtó.
A főváros akkor tett ígéretet a kieső átkelési útvonal pótlására, és novemberre megszületett a megoldás. Az Erzsébet híd déli járdáját leszállás nélkül is átjárhatóvá tették egy ácsolt rámpa segítségével.
Az önkormányzat sajtóirodáján azt mondták, hogy a felhajtó addig ott lesz, amíg a Margit híd el nem készül.
Nagy-Britanniában a médiafigyelem középpontjába került az a probléma, hogy a fiatal lányok körében eddig nem sikerült vonzóvá tenni a kerékpározást. Egy országos vizsgálat szerint a fiúk átlagban 220 kilométert tekernek évente, a csajok viszont csak 38-at.
Egy lányok körében végzett felmérés azt mutatta ki, hogy a legfőbb visszatartó erő a biztonságérzet hiánya az utakon. Az ezerfős kutatásból kitűnt, hogy a lányok több, jobb és az autóforgalomtól lehetőleg szeparált biciklisávot szeretnének ahhoz, hogy kerékpárra merjenek ülni.
A projektet persze erősítette, hogy hamarosan bemutatják a Beauty and the Bike című filmet, amely fiatal német és angol lányok biciklis tevékenységét taglalja. A felmérés is része volt a promóciónak.
A médiafelhajtás ellenére a témakörre valódi civil csoportok is kihajtottak kerékpáros programokat indítva a lányok számára, ahogy erről a is Guardian beszámolt.
A Sustrans nevű mozgalom is felkarolta az ötletet. A fenntartható fejlődésért, és az ezzel harmonizáló közlekedési szokások terjesztésért küzdő szerveződés Motion for Woman programjában egyrészt aláírásgyűjtést indítottak egy, a kormánynak benyújtandó petícióhoz, amely a biztonságosabb infrastruktúra megteremtését célozza, másrészt szubjektív bátorító propagandába is belekezdtek, amely elmagyarázza a csajoknak, hogy biciklin is lehet jól kinézni és a mozgás még hasznos is lehet az egészségre nézve.
Folytatjuk a szemezgetést, most a Magyar Nemzeti Filmarchívum gyöngyszemei közül egy 1935 júliusában bemutatott bicikliversenyt választottunk.
200 lapkihordó állt rajthoz a berlini stadionban, hogy 12 kiló újsággal a hátán megküzdjön a leggyorsabb rikkancs címért.
Sok olyan madártámadást regisztráltak Ausztráliában, amelyben szarkák vegzáltak kerékpározókat. A madarak többnyire a bringások fejét pécézték ki maguknak. Az ausztrál szarkákról már rég közismert, hogy a fészekrakási időszakokban a hímek agresszívvá válhatnak, és a tojásaik közelében kerülő embereket önfeláldozó gyilkos attakokkal igyekeznek elriasztani. Főleg a szemekre és a fejre mennek. A támadások kivédésére mindenféle helyi jótanácsok vannak forgalomban régóta, az egyik éppen a sisakviselése volt, de az utóbbi időben felmerült, hogy a kerékpáros sisak csak fokozza a támadási kedvet.
A dán kerékpársztráda-posztban nem is említettem, - gondoltam eivdens -, hogy a gyors, széles utat nemcsak sima felülettel látják el, hanem rendszeresen takarítják is, nehogy a sár, vagy a csúszos falevélszőnyeg bárkit is elriasszon a kerekezéstől.
Budapesten koncepcionálisan más a kerékpárút szerepének felfogása. Az utcaseprők például a lehullott falevelek tárolására tartják a legalkalmasabbnak.
(fotó: nak)
Rovataink a Facebookon