Már biztos, hogy az illetékesek az Andrássy utat választották a kerékpározás elátkozott útvonalának. Az okok nem ismertek, az viszont igen, hogy a főváros egyik legszebb és nagy kerékpárforgalmat bonyolító útján alakították ki a balesetek tömegeit okozó bicikliutat. A környéken pedig használhatatlan, kör alakú biciklitárolókat helyeztek el, amelyeket aztán, mivel senki nem láncolta oda a biciklijét, elbontottak. Így az Oktogon-Liszt Ferenc tér-Jókai tér térségében mostanában már csak kukákhoz, rácsokhoz vagy lámpaoszlopokhoz köthettük a bringánkat.
A hatodik kerületnek most majdnem sikerült megoldania a lehetetlen helyzetet, és felállítottak egy kerékpárprakolót. A jól használható és egyszerű P-alakú elemeket választották, ami a projekt egyetlen jó döntése volt.
A tárolót ezek után valamiért nem a kerékpárút közelébe rakták, olyan helyre, ahol a biciklisták megállnak, hanem eldugták a Jókai tér bokrai mögé, a kis, kutyaszaros játszótér hintáihoz. A döntés a hivatalnokok azon ósdi szemléletét jelzi, miszerint biciklivel az ember a játszótérre megy, ott leszáll, homokozik, hintázik, elszív egy cigit az osztálytársaival, aztán vacsorára hazateker. Normális állampolgár a közlekedéshez autót használ. Ezért is nem voltak hajlandóak arra, hogy feláldozzanak egy parkolóhelyet az Andrássy úton. Esetleg a kerékpáros közönség által látogatott Kiadó kocsma elé tegyék a parkolót, ahol esténként 30-40 bicikli lóg a rácsokon, oszlopokon. Pedig nem merész ötlet direkt valamelyik biciklis célpont elé rakni tárolót, egy autós parkolóhelyet feláldozva: korábban így tettek a hetedik kerületben is, a szórakozóhelyek, kávézók tulajdonosaival egyeztetve.
Az egyirányú forgalommal szembe kerékpározás engedélyezése heves ellenzést váltott ki a gépkocsivezetőkből az év elején. Néhány napja megnyílt az első budapesti belvárosi utca, ahol alkalmazták a KRESZ adta új lehetőséget. Beszólásokat viszont még kierőletni sem lehetett.
Hiába volt a provokatív szemkontaktus a szélvédőn keresztül a sofőrökkel, a szűkös hely ellenére minden szembejövő autós igyekezett udvariasan kitérni. A Petőfi Sándor utcát a jelek szerint a gépkocsivezetők nem érzik még saját területüknek, elbátortalanítja őket, hogy a felújításnál az úttestet egy szintbe hozták a járdával, és rengeteg forgalomlassító műtárgyat helyeztek ki.
Az is lehet, hogy a KRESZ januári módosítása óta a többség hozzászokott a jelenséghez, hiszen az elvi szigor ellenére Budapest szerte meglehetősen elterjedt már az egyirányú utak és utcák innovatív használata. Különösen a belvárosban, ahol az utcák többsége ilyen.
Az új KRESZ-szabály – bár nem ez ment át a köztudatba – csak azt engedélyezte, hogy a külön kiegészítő táblával jelzett egyirányú utcákban lehessen szembe kerekezni az autóforgalommal. De ott sem össze-vissza, hanem az úttest jobboldalán. Ha nem lenne jobbra tarts, akkor az utcát hagyományos módon használó kerekesek dolgát nehezítenék meg a szemből érkezők.
Az autósok korábban azért reklamáltak, mert szerintük az átlagvezetők sem számítanak a rossz irányból érkező kerékpárosra. Pedig erre számítaniuk kell, hiszen az engedélyezett helyen az egyirányúsítás kezdeténél kihelyezett kék táblára is ki kell rakni a kivételt jelző kiegészítő táblácskát.
Az összeütközés veszélye a bringások tapasztalatai szerint az utcasarkok közelében növekszik. Az egyirányú utcák kereszteződésénél azért zavarsoabb a koreográfia, mert a szabályosnak tekinthető nyomvonal is okozhat konfliktust. Az egyirányú utcába való lendületes bekanyarodásnál hirtelen az autós látómezejébe kerül egy szemből érkező kerékpár, és ettől rendszerint megijed. A dilemma az, hogy nagyívben kanyarodva úszhatja meg könnyebben a biciklis a veszélyhelyzeteket, vagy kis ívben, amikor szabálytalan.
Megnyílt az első budapesti nonprofit kerékpárkölcsönző Óbudán. A Kelly’s és Caprine bringákat meghökkentően olcsón, 200 forintos bérleti díjjal lehet egy teljes napra elvinni. A Berguson Kerékpárbolt és az Óbudai Önkormányzat azzal a céllal hozta össze az egyetlen BKV-jegy árával szemben is versenyképes intézményt, hogy a helyiek akár munkába, akár a belvárosba való ügyintézéshez választhassák a kerékpárt.
Az óbudai Fő tér tőszomszédságában működő kölcsönző 50 darab kerékpárral indít. A gépeket egy kölcsönzéssel legfeljebb három napra lehet elvinni, és adnak hozzájuk sisakot és lakatot is.
Probléma akkor lehet, ha a jó minőségű zárak ellenére is ellopják a biciklit, mert akkor a bringák kategóriájától függően 40 és 120 ezer forint között kell téríteni a kárt.
A jobb gépek kölcsönzéséhez a 200 forintos érme mellett szükség van egy 10 ezer forintos bankjegyre is, letétnek, és egy munkáltatói igazolás mellett egy okmányt, például a kerékpározás közben amúgy is szükségtelen jogosítványt is ott kell hagyni a biztonság kedvéért.
A megnyitón Görög Zita azt mondta, gyermekkorában sokat és hosszan biciklizett, most azonban nem ült nyeregbe.
Egyelőre nincs meg a tudományos magyarázat arra, hogy milyen rejtélyes folyamatok zajlanak a télire bezárt pincékben. A megoldás a tavaszra már biztosan nem lesz meg, így a biciklis szezont most kezdők ismét csak a furcsa jelenséggel szembesülnek: az ősszel kifogástalan állapotban elrakott kerékpárok tavasszal zörögnek, kerekeik laposak, a váltók nem váltanak, a fékek pedig nyikorognak.
A következő sokk rendszerint az, amikor a szerelő a bringákkal feszesre tömött műhelyéből elhaló hangon egy hetekkel későbbi időpontra hív vissza minket. Pedig a kisebb hibák miatt nem feltétlen kell szakemberhez fordulni, némi kézügyességgel és elszántsággal házilag is elháríthatjuk a bajokat. Különösen aktuális az ügy a szombati Critical Mass előtt, amikor rengetegen ássák elő a biciklijüket, hogy aztán tanácstalanul bámulják a leeresztett kerekeket. Felkerestük a Kerékagy egyik kedvenc bicikliszervízét, hogy a szakemberek megmutassák nekünk a tavaszi üzembehelyezés alapfogásait.
Lötyög a kerék: Meglepően sokszor fordul elő, hogy a telekről felhozott kerékpárt ősszel gyorsan összedobják, hogy betolhassák a garázsba, és majd a szezon kezdetén rakják össze rendesen. A tulajdonos tavaszra azonban már elfelejti terveit, és azzal kacsázik el a szerelőhöz, hogy végezetes hibája van a biciklijének.
A Critical Mass a szombat délutáni felvonuláson kívül egy másik akciót is szervez, ennek lényege, hogy minél több embert szeretnének meggyőzni, hétfőn (április 26.) biciklivel közlekedjen. Olyan városképre számítanak, amiért évek óta küzdenek.
A holland nagykövet nyílt levélben támogatja az akciót. Robert Milders azt írja, hogy a budapesti közlekedés terei, ha nehézkesen is, de befogadóbbá válnak a biciklistákkal szemben, és hogy a Critical Mass szervezői mögé tízezrek sorakoztak fel.
Kifejezetten bicikliseknek tervezett szállodát mutatott be két tervező a Designboomon, a jövőt idéző épület sok háromszögből van összerakva, és a hegyoldalból kinőve 500 méteres magasságból néz az olasz Alpokban fekvő Garda-tóra. Minden lakosztály panorámás.
Az épület további különlegessége, hogy minden szeglete bebiciklizhető – két főútvonalat alakítottak ki, amik a legalsó és a legfelső emeleten találkoznak, ezek jelölik az optimális és folyamatos haladás irányát, illetve ezeken minden lakosztály elérhető.
Bűnügy-lopás Pécs, 2010. április 14., szerda (MTI) - Ellopták egy norvég lány kerékpárját egy pécsi kerékpártárolóból alig pár perc alatt, miután nem láncolta ki biciklijét. Zsobrák Péter, a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője szerdán arról tájékoztatta az MTI-t: a lány abban bízott, hogy nem viszik el a 60 ezer forintot érő kerékpárt, mert feléjük ez természetes. A rendőrség lopás miatt indított nyomozást.
Azt hitte a norvég, hogy a magyarok nem lopnak biciklit
Nemcsak a szegedi rendőröknek volt részeges paródiába illő helyzetben részük a kerékpárosok ellenőrzésekor. Kaposváron a járőrkocsi előtt dőlt fel az út szélén egy idős kerekes, pedig nagy akadály nem volt előtte.
A rendőrök a húsvéti ellenőrzés bicikliseket érintő eredményéről végül nem adtak ki országos összesítést. A megyei kapitányságok jelentéseiből azonban kiderül, hazánk néhány tájegységén nem bántak kesztyűs kézzel a kerékpárosokkal. Sokan valószínűleg direkt a kerékpárt választották, ha már ittak, vagy egyébként is szoktak inni, ha már kerékpárral vannak, mindenesetre a kerékpárhasználatban hagyományosan erős Hajdú-Biharban ez az megoldás most nem jött be. Az ellenőrzések során 3589 vezetőnek kellett szondát fújnia, ami 134 esetben mutatott pozitív értéket, 24 személygépkocsi-vezetőnél, 2 segédmotor-kerékpárosnál, 108 kerékpárosnál.
Zala megyében is több volt az ittas kerékpáros, mint autós, 780 ellenőrzöttből 7 kerékpárost és 6 gépkocsivezetőt jelentettek fel. BAZ megyében az összes, 1507 ellenőrzöttből 25-en buktak le: személygépkocsi-vezető 14, kerékpáros 7, Nógrádban 8 személygépkocsi-vezető, míg 5 kerékpáros.
Somogyban a videón rögzített dülöngélő férfi mellett további 13 bringást kaptak el.
Az egyszerű dizájn egyik kulcsa, hogy Stoddard szakított a hagyományos hajtórendszerrel. Tekerés helyett két pedál pumpáló mozgatásával juthatunk előre, így a szerketer nélkülözi a láncot vagy az ékszíjat. A bicikli összehajtva a kormánynál fogva tolhat, húzható, mint valami bevásárlókocsi.
A hétvégi nagy húsvéti közúti ellenőrzésnek – vélhetően a rossz idő miatt – kevés kerékpáros alanya volt. Az ORFK sajtóosztályán egyelőre nem is tudtak az ellenőrzés hálójába futott bringásokról külön adatokat mondani.
A csongrádi rendőrök azonban beszámoltak egy, a locsolkodás után irányt vesztő kerékpárosról. Legalább 100 ezres büntetésre számíthat az a 23 éves férfi, akit az M43-as autópályán állítottak meg a rendőrök. A kerékpáros azt állította Szeged-Kiskundorozsmára akart eljutni, de eltévedt, ezért keveredett a sztráda leállósávjára.
A szondázás után elvégzett vizsgálaton kiderült, hogy 0,9 ezrelékes volt az alkoholszintje. Feljelentették ittas vezetésért, és az autópálya nem megfelelő használatáért.
Ez a kérdés foglalkoztatott erősen, amikor a körúton egyik kezemmel toltam hazafelé a Neuzer Altrixomat, a másikban meg a pedálját szorongattam.
A pedál hajtókarja ugyanis menet közben kettétörött. Épp a Vígszínház előtti kereszteződés piros lámpája után léptem oda egy kicsit, de a harmadik tekerés után menet közben a jobb lábammal az aszfalton találtam magam. Széles ívű kacsázás lett belőle, végül nem taknyoltam el, és közben – a lezárt Margit hídnak köszönhető gyér forgalomban – nem gázolt el egyetlen gépkocsi sem.
Szerencsém volt. Másodszor. A baloldali pedál szára ugyanis két hónappal korábban törött el, ugyanígy.
Akkor azt hittem, hogy fatális véletlen áldozata lettem, és az alumínium öntésében volt egy ritka hiba. A törésnél ugyanis látszott, hogy mielőtt elengedett volna, a pedált már csak a hajtókar fele tartotta, egy hajszálrepedés oxidálta a metszet nagy részét.
Most azonban megismétlődött ugyanez a ritka hiba. A törés jelentős része most is feketéllett.
A blogon írtunk már kerékpáros visszahívásokról, amikor amerikai kerékpáros cégek gyenge minőségű távol-keleti alkatrészek miatt rendeltek el visszahívásokat. Gondolom itt sem pont ez az alig négy éves gép fogta ki azt a kettőt, ami anyaghibás volt.
Egyhangúlag szavazták meg a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén a Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési rendszer kialakítása című előterjesztést, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a bérbicikli-rendszer előkészítését végző Parking Kft. zöld utat kapott a beruházás megvalósítására.
Az előterjesztést a március 11-i ülésen elnapolták, így a Parking Kft. nem tudta tartani a március 25-i határidőt, ameddig le kellett volna adniuk a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a beruházás részletes tervét. Mivel a bérbicikli-rendszert a kormány tavaly szeptemberben kiemelt projektté nyilvánította, az uniós és a kormányzati támogatásból származó 900 millió forintra az NFÜ-nél kell pályázni.
A szerdai ülésen elfogadott előterjesztés tartalmazza azt is, hogy a Parking egyeztetett már az NFÜ-vel, jelezték, hogy csúszás lehet a tervek leadásában, így kaptak további egy hónapot a kétkörös pályázat második részének leadására. Úgy tűnik tehát, hogy a bérbicikli-rendszer megvalósulása egy kis ijesztés után újra sínen van. Ha minden jól megy, akkor állítólag 2011 nyarán használhatjuk is a közösségi bringákat.
Utcai üldözéssel kellett megállítania a rendőröknek több olyan kerékpárost, akit eredetileg csak figyelmeztetni akartak, hogy nem szép dolog vasúti átjáró piros jelzésén átkerekezni.
Kedden a Rákosrendező melletti vasúti kereszteződést ellenőrizték rendőrök.
A Nyugati bejárataként funkcionáló állomás nagy vonatforgalmat bonyolít, a sorompót pedig gyakran 10 percnél hosszabb időre engedik le, ezért gyakran elfogy az autósok türelme, és még gyakrabban a kerékpárosoké. (A gyalogosok rendszerint nem is nézik a jelzéseket.)
A rendőrök közelről fényképezték szabálytalankodó autósokat, akik rossz esetben 150 ezres bírságra is számíthatnak. A kerékpárosokat alapból nem akarták feljelenteni, csak szóban figyelmeztetni a veszélyekre, és arra, hogy egy bicikli-vonat ütközés után általában a biciklis nyújt csúnya látványt.
Volt azonban több olyan kerékpáros, aki ahelyett hogy megállt volna, visszamutogatott a rendőröknek, és megpróbált kereket oldani. Őket a rendőrautóval kellett megállítani. Feljelentették, a bírság összegéről az ügy előadója dönt majd.
Majdnem egy év telt el azóta, hogy a főpolgármesteri kabinet úgy határozott, Budapesten bevezetik a bérbicikli-rendszert. Elvileg az ügy sínen van, vagyis kéne lennie: léteznek konkrét tervek, megvannak a források, most mégis veszélybe került a megvalósítás.
Az 1,3 milliárdos beruházás előkészítését végző és amúgy 100 százalékos fővárosi tulajdonban lévő Parking Kft.-nek csütörtökig, március 25-ig kellett volna leadni a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a kétkörös pályázat második részét, a részletes projekttervet.
A kormány már tavaly szeptemberben kiemelt projektté nyilvánította a közösségi kerékpáros rendszert. Ennek előfeltétele volt, hogy a főváros projektgazdaként előzetes tervet (ennek elkészítésével bízták meg a Parking Kft.-t) nyújtson be az NFÜ-höz, ahol elbírálták a pályázatot, és támogatásra javasolták a kormánynak.
Azzal, hogy a pályázat második körének határidejét a Parking Kft. nem tartotta be, a beruházás megvalósulása vált kérdésessé. A csúszás oka, hogy a fővárosi közgyűlés március 11-i ülésén elnapolták a Parking Kft. pénzügyi problémáinak megoldásáról szóló javaslatot, enélkül viszont a társaság nem tud érdemben pályázni az uniós és kormányzati pénzből származó 900 millió forintos támogatásra.
Volly György, a Parking szóvivője szerint a társaság folyamatosan egyeztet az NFÜ-vel, így ha gyorsan döntés születik, nem lesz gond a támogatással. Úgy véli, van esély arra, hogy a frakciók megszavazzák, legalábbis az előzetes egyeztetéseken ezt jelezték. Ha mégsem, akkor bedől a projekt.
A március 11-i közgyűlésen szóba került az is, hogy ha a Parking pénzügyi helyzetét nem sikerül javítani, a bérbicikli-rendszer megvalósítását átviszik egy másik közszolgáltatóhoz, a BKV merült fel lehetőségként. A BKV aktuális ügyeitől eltekintve ennek az lenne a hátránya, hogy a részletes projektterv elkészítése időigényes, így a már amúgy is elcsúszott határidő még tovább tolódna, és szintén veszélyeztetné a megvalósulást. A BKV-val egyébként folytak erről egyeztetések.
A bérbicikli-rendszer sorsa most tehát azon múlik, hogy a következő fővárosi közgyűlésen, jövő szerdán a képviselők megszavazzák-e először a Parking megmentését, és utána rábólintanak-e a Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszerről szóló előterjesztésre. A Kerékagy birtokába jutott dokumentumból az derül ki, hogy az NFÜ által szabott utolsó határidő a részletes projektterv leadására április 30. Ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a közgyűlésen most rábólintanak, lesznek bérbiciklik, ha nem, akkor nem.
Forrásaink szerint a beruházás előrehaladásának az se használ, hogy kiesett Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettes, aki elég erős volt ahhoz, hogy a bérbicikli-rendszer megvalósulását gyorsítsa. Hagyó úgy számolt, hogy a biciklikre már 2010 szeptemberében fel lehet ülni, bár már a kezdetekkor látszott, hogy ez a határidő nem tartható.
Az Egyesült Államok szerte biciklikommunizmusként emlegetett kísérlet már tavaly csúnya véget ért. Az Észak-Dakota Egyetemen hallgatói önkormányzata pénzt és energiát nem kímélve közösségi kerékpárparkot hozott létre. Vásároltak 30 biciklit, egyenzöldre festetették, és szabad használtra kihelyezték őket a kampusz épületeihez.
Néhány hónap elteltével a közös bringákból már csak 10 darab maradt meg, de azok is ramaty állapotban. Az diákönkormányzat kénytelen volt beismerni a károkat.
A Dél-Dakota Egyetem hallgatóit azonban az északiak negatív példája sem tántorította el. Az ottani önkormányzat a napokban jelentette be, hogy kezdésként 40 biciklivel elindítja saját kommunista programját.
A rendőrség szóvicce mögött fatolvajok lebukása áll, az avasi rendőrség hétvégén Onga közelében három férfit kapott el. Az igazoltatás bizonyította gyanújukat, hogy a férfiak illegálisan vágnak fát. A rendőrök találtak egy kempingbiciklit, amire több kisebb fadarabon kívül egy több mint egy mázsás farönk volt szerelve. A három férfinek nem volt engedélye favágásra.
A Google betartotta októberi ígéretét, és szerdán bejelentette, hogy biciklis útvonaltervezővel bővült a Google Maps. A szolgáltatás egyelőre csak az Egyesült Államokban működik, még ott se mindenhol: New Yorkban, Minneapolisban, San Franciscóban, Portlandben, Oregonban már a biciklisek is tervezhetnek, írja a Wired.
Ezt a szolgáltatást hiányolták a legtöbben az utóbbi években, az erről szóló petíciót 50 ezren írták alá, mondta a Google Maps termékmenedzsere az Amerikai Kerékpáros Liga idei csúcstalálkozóján Washingtonban. A Kerékagy is már 2008 óta aktívan szurkol, hogy elinduljon a szolgáltatás, de mi még folytatjuk, amíg el nem jutnak Magyarországig.
A Google fejlesztette algoritmus segítségével a tervezéskor figyelembe veszik a bicikliutakat, a forgalomirányító eszközöket és a földrajzi adottságokat, hogy a legkedvezőbb útvonalat ajánlhassák. Így ha egy hegy akad az utunkba, akkor alapból a kerülést javasolják, aki mégis a mászás mellett dönt, manuálisan megváltoztathatja.
Az útvonalterv színeiből az utak minőségére is lehet következtetni: sötétzölddel jelölik a biciklis autópályákat, vagyis a legjobb minőségű utakat, világoszölddel az egyszerű bicikliutakat, zöld pöttyözéssel pedig azokat a szakaszokat, ahol ugyan nincs bicikliút, de például kis forgalmuk miatt alkalmasak kerékpározásra.
Az MI5 (brit katonai hírszerzés) hétfőn nyilvánosságra hozott dokumentumaiból kiderül, hogy 1937-ben német fiatalok érkeztek Nagy-Britanniába, akikről azt gyanították, hogy turistának álcázva magukat Németországnak kémkednek. Spyclists-nek nevezték őket (értitek: spy + cyclist). A náci ifjúsági szervezet egyébként hivatalosan is próbált kapcsolatot ápolni brit társszervezetekkel.
A Hitlerjugend soraiba tartozó fiatalok feladata az volt, hogy figyeljék meg, és véssék jól az emlékezetükbe, hol látnak utakat, ösvényeket, falvakat, városokat, templomtornyokat, illetve bármilyen tereptárgyat. A helységneveket, folyók, hegyek neveit fel kellett jegyezniük, hogy „később hazájuk hasznára váljon”, számolt be a titkosítás alól frissen feloldott adatokról hétfőn a legtöbb brit lap.
Feladatuk volt az is, hogy közelről megvizsgálják például a hidakat, hogy milyen anyagból épültek, milyen a szerkezetük, milyen széles a folyó, ami fölött átívelnek, és hol van rajtuk gázló, amin sötétben is át lehet kelni.
Az MI5-nak voltak kétségei, hogy a németek valóban támadást készítenek-e elő, így rengeteg, a német biciklisekről szóló rendőrségi jelentést begyűjtöttek. Ezekből kiderül, hogy az állítólagos turisták gyárakat, kastélyokat látogattak, és fényképeket készítettek. A témáról akkoriban több újság is cikkezett.
Az AP arról is beszámolt, hogy a harmincas években a Hitlerjugend csapatai túráztak olyan országokban is, amelyeket később a náci Németország megszállt, és az összegyűjtött adatok támpontot adtak számukra a támadás megtervezéséhez és kivitelezéséhez. Ilyen volt Belgium, Hollandia és Jugoszlávia.
A kerékpárosoknak is megtiltaná, és az autósokhoz hasonlóan, súlyos pénzbírsággal sújtaná a vezetésközbeni mobiltelefonálást a kaliforniai „hands free law” atyja.
Joe Simitian szenátor a napokban készült el a gépkocsivezetők kihangosító nélküli mobilozását tiltó törvény szigorítását célzó indítványával. A Santa Crus-i szenátor a korábbiaknál elrettentőbb pénzbírságot javasol kiróni a tilalmat megszegő autósokra, de a súlyosbított büntetések hatályát kiterjesztené a biciklisekre is.
A demokratapárti szenátor szerint a kerékpárosok pont olyan mértékben vesztenek figyelmükből, mint az autósok, ezért a telefonálás az ő esetükben is közlekedési kockázattal jár.
A törvény tervezet szerint a telefonos beszélgetés büntetési tétele 20 dollárról 50-re, az sms-írás 20-ról 100-ra ugrana.
(via 9gag)
Bár még március első felében visszatér a tél, így egyelőre nem várható biciklishadak megjelenése az utakon, a rendőrség a tavasz érkezését fokozott ellenőrzésekkel köszönti. Az akció elsősorban a gyalogosok és a biciklisek ellenőrzéséről szól - a gyalogosok és a biciklisek aránya az összes közlekedési baleseten belül magas -, de az autósok szabályszegéseire is odafigyelnek majd.
Az ORFK március 1. és 31. között demonstratív rendőri jelenléttel kívánja tudatosítani a járművezetőkben, hogy a zebrákat mindig kellő körültekintéssel, fokozott óvatossággal és olyan sebességgel kell megközelíteni, hogy ha szükséges, meg tudjanak állni.
Kiemelt figyelmet fordítanak még:
Ahogy érezni lehet a tavasz közeledtét, egyre több, télen és mínuszokban hasznos eszközre bukkanunk. Az alábbi kézvédő és melegen tartó eszközt mopedes barátainknál már láthattuk, most azonban úgy tűnik, testre szabták bicikliseknek is.
A Biker Reviews beszámolója szerint a tasak melegen és szárazon tartja a kézfejet és a csuklót, véd a széltől, könnyen felszerelhető a kormányra, így egyszerűen kezelhetőek a fékek és a váltó. A fényvisszaverő csíkokkal a biztonságérzet is fokozható. Arról nem szólnak, és a képekből sem derül ki egyértelműen, hogy vajon eséskor milyen tempóval lehet a kezeket szabaddá tenni, ami azért nem mellékes szempont.
Azt is írják, hogy a tasakot 29 dollárért lehet beszerezni, ez aktuális árfolyamon 5700 forint. Aki olcsóbb megoldásra vágyik, teszkós nejlonzacskóval is helyettesítheti, ami papundeklivel bélelve még hatékonyabb védelmet biztosít.
Egy londoni búváredző új sportot fejlesztett: a biciklizést és a búvárkodást kombinálja. Nick Mobley eszköze feltehetően az első ebben a műfajban, a lényege, hogy egy medencébe állított biciklit kell tekerni búvárfelszerelésben, írja az RTV.
Az edzésprogramot azzal indították, hogy a búvárok elé azt a célt tűzték ki, tekerjenek egy mérföldet. Az egyik búvár azt mondta utána, hogy az elején nagyon esetlennek érezte magát és a mozgást is, de később hozzászokott, sőt, még élvezte is, nem mellesleg pedig kifejezetten elfáradt tőle. Úgy érezte, hogy minden olyan technikát, amit búvárkodás közben alkalmazni kell, itt is használ, csak ez a mozgás sokkal jobban igénybe veszi a szervezetét, ezért érdemes az edzésprogramba ezt is beépíteni.
2007 augusztusában a Los Angeles-i rendőrség megállított egy 14 éves biciklist, mert a fiún nem volt bukósisak. Az ellenőrzéskor találtak a zsebében egy biciklis lábtartót: egy majdnem 12 centi hosszú és 4 centi átmérőjű fémből készült hengert.
Az intézkedő rendőr megállapította, hogy az alkatrész nem illik a fiú biciklijéhez, sehova nem lehet felszerelni. A fiú ellen eljárást indítottak, és azzal vádolták meg, hogy illegálisan tartott magánál fémbokszert, írja a Los Angeles Times.
Első és másodfokon a bíróság a fiút elmarasztalta, megállapították, hogy az alkatrészt fegyverként tartotta magánál. Kalifornia állam legfelsőbb bírósága viszont azzal érvelt, hogy a fémhenger a kézben tartva valóban csak egy lábtartó, fegyvernek csak akkor minősül, ha a kézen van, ahogyan egy bokszer is úgy alkalmazható fegyverként, ha az ujjak az erre kialakított lyukakban vannak. A jogerős döntés értelmében tehát a fiú, mivel nem volt a kezén a lábtartó, nem sértett törvényt.
Az UTV kamerája előtt vágott át az M1-M7-es beveztő szakaszán egy kerékpáros szombat reggel. Boylepke, az autostat blog szerzője éppen a szakadó hó miatt várható közlekedési akadályokat kereste, amikor a képeken feltűnt a kétszer négy sávos úton kerekező ismeretlen. Az ön- és közveszélyes akció által kiváltott döbbenet miatt videót nem tudott készíteni az esetről, de a kép megvan.
Reggel fél kilenc körül a Budaörsi úton keresztbe halad egy kerékpáros, miközben a havas úton közeledeik a BKV-busz, és két vélhetően gyorsabban haladó autó. A kamera látószöge miatt nem látszott, hogy az elválasztó terelőkorlátok megmászása után katasztrofaokozás nélkül átért-e a túloldalra, de balesetről nem érkezett a környékről hír.
Nagy számok törvénye? Ha sok biciklis van a városban, sok fajta élethelyzetben lehet látni őket. Koppenhágában a StreetView kamerája előtt zajlottak is az események. Az egyik kerekes éppen földetérés közben került fel a térképre.
Egy top10 listákra szakosodott online férfimagazin, az askmen.com összeállította a legkerékpárosbarátabb nagyvárosok listáját.
A régi űrt betöltő rangsorolás természetesen Amsterdamot és Koppenhágát hozta ki az első és a második helyre. Miután mindkét helyen a lakósság 30-40 százaléka naponta kerekezik, és még így is újabb és újabb projektekkel próbálják csökkenteni az autózók arányát, az lett volna a meglepő, ha más város kerül az élre.
A válogatás döntő szempontjairól valójában a 3-10. hely kiosztásából lehet következtetni. A listára általában olyan helyek kerültek, ahol régóta léteznek bringás hagyományok, és/vagy ahol nagy pénzekkel, jó ötletekkel és valódi beruházásokkal segítik a környezetkímélő közlekedésmódok térnyerését.
A 3. helyet Bogota azzal érdemelte ki, hogy a városvezetés hetente egyszer lezárja a központi főútakat az autók előtt, és a 100-120 kilométeres szakaszt átengedi a kerékpáros és gyalogos közlekedésnek.
4. helyre egy brazil város, Curitiba került, mert ott már negyven éve a várostervezés hangsúlyosan kezeli a kerékpárút-hálózat fejlesztését, amit összhangba is hoztak az autóutak rendszerével.
5. Montreal, ami szintén hagyományos bringás város, eddig is 3500 kilométernyi bringaúttal büszkélkedhetett, de éppen mostanában indított be egy 130 millió dolláros programot, hogy még kerékpárosbarátibb légkört teremtsen az utakon. A parkolóórákhoz például biciklik lekötésére alkalmas kiegészítőket illesztenek, hogy ne kelljen összevissza láncolgatni mindenféle tereptárgyakhoz, ami egyébként is tilos.
6. Portland, mert szintén körültekintően kiépített az autós közlekedés mellett párhuzamosan, de egyre hangsúlyosabb működő bicikliút-hálózatot, ráadásul komoly és olcsó bringakölcsönző vállalkozása is van.
7.Bázel, 8. Barcelona. Mindkettő remek bérbringarendszert épített.
9. Peking, 10 pedig a norvég Torndheim, ahol egy világszám utcai hegyi liftet fejlesztettek ki, hogy összekössék a város két szintjét, a völgyet és a fennsíkot.
Az Empamo szerint a kerékpárosok okozzák a legtöbb balesetet. A bringások térnyerése ellen hadakozó autós társaság a sajtóban szétkürtölt állítását érdekes módon a rendőrség azon statisztikájára alapozta, amely szerint a tavalyelőtti balesetek 62,7 százalékát a személygépkocsi vezetők, 18,1 százalékát a kétkerekű járművek vezetői okozták.
A Critical Masst fasisztázó, majd pedig bringaút visszafoglalással kampányoló Empamo kedden a távirati irodánál megjelentetett egy közleményt, amit az újságoknak és a tévéknek is szétküldött. A legtöbb balesetet a kerékpárosok okozzák! címet viselő írás szerint a rendőrség statisztikája ugyan csak a második helyre sorolja a kerékpárosokat, de kizárólag azért, mert a rendőrök nem számoltak rendesen.
Az ORFK Közlekedésrendészeti helyzetkép 2008. január-december című elemzésében közölt adatok szerint a személysérüléssel járó közúti közlekedési balesetek okozói között „továbbra is” az autósok állnak az élen. A hivatalos statisztika szerint tavalyelőtt az összes sérüléses karambol 62,7 százalékát a személygépkocsi vezetők, 18,1 százalékát a kétkerekű járművek, 8,9 százalékát a teherszállító járművek vezetői, 7,5 százalékát pedig a gyalogosok okozták.
Az Empamo viszont azt állítja, hogy „ha tekintetbe vesszük a naponta, négy évszakban közlekedő autósok majd kétszázszoros számát, és a kb. tízszeres megtett kilométert, valamint a százalékos arányban csak hatszoros autós adatot, így a kerékpárosok mindjárt az első helyre kerülnek”.
Az autós szervezet képviselői azt nem számolták ki, hogy a 19217 balesetből a rendőrök számai alapján kerekítve 12 ezer írható az autósok rovására és 3500 a kétkerekűekére, amelynek egyébként csupán egy része biciklis, mert a rendőrök nem különítették el a motorosoktól.
Mindenesetre Legin István alelnök, Murányi József főtitkár, valamint az állandó partner, a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete nevében Apáthy István saját kalkulációjuk alapján azonnal le is vonták a következtetést: átgondolatlan és balesetveszélyes volt a KRESZ-szabályok módosítása, amely „az amúgy is felelőtlenül közlekedő kerékpárosok szabálytalanságait törvényesítette”.
Kellemes meglepetés ért reggel, az Árpád hídi bicikliúton egy kisméretű hókotrót láttam. Esküszöm. Annyira meglepődtem, hogy felhívtam a Fővárosi Közterület-fenntartót (FKF), mondják ki ők is, győzzenek meg, hogy nem látomás volt.
Az utóbbi havas hetekben a külföldi biciklis blogok olvasgatásakor rendre beleszaladtam olyan bejegyzésekbe, amik a téli biciklizés lehetőségeinek megteremtéséről szóltak. Eszembe se jutott, hogy Budapesten is van ilyen, hogy kisebb hókotrók vásárlására, alkalmazására egyáltalán gondol valaki. Logikusan abból indultam ki, hogy ha leszakad az ég, sok a hó, a bicikliutak takarítása, bármennyire is szeretnénk, nem élvez prioritást. Persze élvezhetne, különösen BKV-sztrájk idején, de az alapelvárások között ez mégse szerepel.
Persze vannak olyan szakaszok, amiket rendesen takarítanak, de ezek egy része házak előtt van, így ez az ingatlantulajdonos feladata.
Az FKF jó hírrel szolgált, nem látomás volt: Budapesten hat kisméretű hókotró végzi az utak takarítását, a flotta ISEKI kistraktorokból áll, amikre télen ekét és szóró tartályt szerelnek. Horváth László, helyettes szóvivő arról tájékoztatott, hogy takarítják a fővárosi kerékpárutak többségét, a hómentesítést a városközponttól kifelé végzik, így előfordul, hogy a külső részekre nem jutnak el. A problémát takarítás szempontjából is az Andrássy út jelenti, a parkoló autók és a gömbsüveg-sor akadályozzák a gépek használatát.
A szóvivő hangsúlyozta, hogy havazáskor első ütemben az összesen 1200 kilométeres fő- és közösségi közlekedési útvonalak, hidak, felüljárók, kórházakhoz, rendelőintézetekhez, a lakosság ellátásában kiemelkedő szerepet játszó logisztikai bázisokhoz vezető mellékutak takarítása a feladatuk.
A bicikliutak csak akkor kerülnek sorra az első ütemben, ha híd járdáján vagy más közjárdán futnak; az FKF kezelésében a fővárosi járdák 10 százaléka van, a többi az ingatlantulajdonosok felelőssége. A gépek mellett általában kézi erőt is alkalmaznak. (Az Árpád hídon egyébként tényleg láttam a hókotró közelében két embert FKF-es mellényben.)
A hó eltakarítása mellett a kistraktorok szórják is az utakat, többnyire homokból és ipari sóból álló keveréket használnak, ami különösen jót tesz környezetnek és a bicikli alkatrészeinek. A biciklilánc például pár nap alatt teljesen berozsdásodhat, ha nincs rendesen olajozva. A Pázmány Péter sétányon biciklizők megnyugodhatnak, ott kalcium-kloridot és zeolitot szórnak, ami sokkal kegyesebb a környezettel.
Rovataink a Facebookon