Új térkép Londonról

2009. április 27., 17:50 Módosítva: 2014.06.30 16:07

2010-től lesz érvényes a pöttyös térkép London belvárosáról. A város jövőre tervezi megnyitni a párizsi stílusú bérbicikli-kölcsönző hálozatát.

A helyi BKV, a TfL (Transport for London) már bejelentkezett a kerületekhez a 400 dokkoló helyéért.

Ha megvalósul, a metróállomásokhoz hasonló sűrű pöttyözéssel fedi le a kölcsönző a forgalmas belvárost.

Szabálysértési ügyek indulnak az illegális CM-miatt

2009. április 24., 13:54 Módosítva: 2014.06.30 16:07
A rendőrség közlekedési szabálysértés miatt indít eljárást néhány biciklista ellen, akiket a szerdai kerékpáros felvonuláson igazoltattak, mondta Tafferner Éva, a BRFK szóvivője. Az eset érdekessége, hogy a helyszínen a rendőrök bizonytalanok voltak, hogy milyen címen igazoltatták a felvonulókat. Szóba került a gyülekezési törvény megsértése és közlekedési szabálysértés is. Miközben az Index által megkérdezett rendőrtiszt elismerte, nem minden igazoltatott biciklistánál látták, hogy valóban megsértettek-e valamilyen közlekedési szabályt.
 
Ahogy arról beszámoltunk, április 22-én Budapesten 250-300 kerékpáros tekert végig a városon. A menetnek sem vezetője, sem szervezője nem volt, tudtuk meg a résztvevőktől. Az éppen elöl haladók döntötték el, hogy merre fordulnak. A Föld napja alkalmából indult felvonulás a Critical Mass eredeti elveinek jegyében zajlott. Ekkor nem demonstrációként tekintenek a kerékpáros felvonulásra, hanem közlekedésként, amelynél több biciklis egy időben egy irányba teker.
 
A felvonulás közben a nagy számú kivonuló rendőr igazoltatott 13 kerékpárost a Moszkva térnél, és továbbiakat a Gödörnél. Feljelentést helyeztek kilátásba olyanok ellen is, akik egyáltalán nem vettek részt a vonuláson.
 
Az egyik igazoltatott a TASZ jogásza, Simon Éva volt, aki elmondta: a gyülekezési törvény
megsértése itt nem feltétlenül jöhet szóba, hiszen az eseménynek politikai felhangjai nem voltak,  a kulturális- és sportrendezvények pedig nem tartoznak ezen jogszabály hatálya alá.
 

Később azonban kiderült, az esemény spontaneitását megkérdőjelezi, hogy útvonala ugyan nem volt rögzített, viszont blogokon a start helyét és magát a demonstrációt is meghirdették. A szakértő megjegyezte, bár a törvényi háttér meglehetősen bizonytalan,
de a CM a TASZ álláspontja szerint mégis a gyülekezési jog hatálya alá eshet.

Skót street tehetség kunsztjai

2009. április 24., 11:24 Módosítva: 2014.06.29 10:58

Persze, persze, utánacsinálni nem szabad, pedig olyan egyszerűnek tűnik, ahogy a súlypont szép ívet követve repül, a vektorok átsiklanak egyik kerékről a másikra.

Öt nap alatt másfél millió ember látta, és valószínűleg a többségnek ugyanúgy leesett az álla, amikor végig nézte Danny MacAskill videóját, mint nekünk.
 
A készítők műfajilag a street/street trial kategóriába sorolták az előadást, ami kétségtelen elég érdekesre sikerült.
 
A felvételeket Edinburgh utcáin készítették az elmúlt hónapokban, a videó április 19-én került ki a youtube-ra, és azóta sok helyen már ki is kiáltották a világ legjobb trükkgyűjteményének.
 

Terelést jelző tábla a budai bringaúton

2009. április 23., 09:32 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Nem bréking, mert már jó ideje kint van a tábla, de muszáj kiposztolni, mert remek pozitív példa.

Emlékeztek, anno mikor kiásták a csatorna miatt azt az óriási lukat és a bringaút lezárását egyetlen zsákutca táblával intézték el? 

Na azóta nagyot fordult a világ, az észak felől érkezőknek az utolsó leágazásnál, a Szépvölgyinél van kitéve a következő tábla ami végre tisztességesen kommunikálja, hogy "Hello bringás, ástunk egy baromi nagy lukat az utadba, de csináltunk mellé terelőutat, hogy ne kelljen a töltés megmászni, hátadon a bringáddal. Azért csak óvatosan."

darthwalk: Kerékpárút lezárva

 

Tömeges igazoltatásba torkollott a biciklis felvonulás

2009. április 23., 00:05 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Tisztázatlan okokból igazoltattak tömegével bicikliseket a rendőrök szerdán kora este. A biciklisek a klasszikus Critical Mass felvonulás miatt gyűltek össze. A Critical Mass, azaz kritikus tömeg nevű kezdeményezés lényege, hogy több biciklis egy időben egy irányba teker. Azaz nem felvonulnak, hanem közlekednek.

A Critical Mass egyik jellemző időpontja világszerte a Föld napja, április 22-e, amikor is Budapesten 250-300 kerékpáros tekert végig a városon. A menetnek sem vezetője, sem szervezője nem volt, tudtuk meg a résztvevőktől. Az éppen elöl haladók döntötték el, hogy merre fordulnak. 
 
Tüntetés vagy lámpa nélküli bringázás
 
Az Andrássy úton a Duna felé tartó tömeget a Lánchídnál érte be egy rendőrautó, amelyhez később további autók és rendőrszállító kisbuszok csatlakoztak. A Moszkva térnél kaptuk a hírt, hogy rendőrök 13 biciklistát igazoltattak.
 
A helyszínen tartózkodó rendőrök vezetője elmondta, hogy a be nem jelentett felvonulás miatt veszik fel a kerékpárosok adatait. Az érvet, hogy ez nem felvonulás, a menet nem szervezett, a rendőrtiszt megalapozatlannak tartotta. Később az adatok felvétele után hozzátette, hogy közelekdési szabálysértés miatt is eljárást indítanak.
 
Az igazoltattak közt volt Pásztor Tibor, az MSZP ötödik kerületi képviselője.
 
Továbbá a Társaság a szabadságjogokért (TASZ) jogásza, Simon Éva, aki az igazoltatás okát tudakolva elmondta: a gyülekezési törvény megsértése itt nem feltétlenül jöhet szóba, hiszen az eseménynek politikai felhangjai nem voltak,  a kulturális- és sportrendezvények pedig nem tartoznak ezen jogszabály hatálya alá.
 
Később lapunknak megjegyezte, hogy a szervezett sporteseményeket is be kell jelenteni. A kérdés az, hogy vajon szervezett esemény vagy spontán biciklizés történt-e. És ha igen, milyen céllal. Ezzel együtt a piroson átmenni, forgalmat akadályozni szabálysértésnek minősül.
 
A rendőrök ezt követően közlekedési szabályok áthágásával indokolták a fellépést. A TASZ munkatársa azt mondta, az igazoltatottak adatait két esetben lehet jogszerűen rögzíteni: ha további intézkedéseket tesz a rendőrség, azaz eljárást is indítanak, vagy egyéb ok áll fenn, például a bicikliseknek tanúskodniuk kellene. Az utóbbiról nincs szó, az előbbinél pedig a rendőrök maguk közölték, hogy mégsem indítanak eljárást.
 
A rendőrök vezetője ezek után visszavonult telefonálni, majd bejelentette, csak a lámpával nem rendelkezők ellen indul eljárás. Mivel minden jelenlévő kerékpárján volt lámpa, a rendőrök távoztak, azt állítva, nem indítanak eljárást a 13 igazoltatott egyike ellen sem. Ebben az esetben azonban semmiféle indok nincs az igazoltatás során megismert adatok rögzítésére, mondta Simon Éva
 
Illegális sünözés a Gödörnél
 
Távozás előtt a tiszt azt tudakolta újságírónktól, hogy tudomása szerint kik és hol szervezték a demonstrációt. Megemlítettük, hogy a menet körbejárt a városon, és legutóbb a Gödörnél állt meg. A rendőr ezután hallótávolon belül telefonálva arról értesítette feletteseit, hogy a Gödör az esemény középpontja.
 
Átkerekezve az Erzsébet téri zöldterületre, jelentős rendőri készültséget tapasztaltunk a nem a kerékpáros felvonulás, hanem a szokásos esti program miatt összegyűlő tömeg körül. A rendőröket szállító három kisbusz, a rendőrautók és rendőrmotorok este nyolcra már távozóban voltak.
 
Többen arról számoltak be, hogy kiterjedt igazoltatás folyt a téren. Egy fiatalembernek úgy vették fel az adatait, hogy bár kerékpárral érkezett, az tőle távol, lekötve állt. A biciklis azt állította, hogy az utolsó néhány száz méteren csatlakozott a menethez, mert amúgy is a Gödörbe tartott. A rendőrök ezt egyébként nem láthatták, jóval azután érkeztek, hogy lekötötte a biciklijét és leült a lépcsőknél. Ennek ellenére szabálysértési feljelentést fognak tenni ellene.
 
Egy másik fiatalt azért igazoltattak, mert Sün, sün felkiáltással reagált a Gödörnél feltűnő rendőrökre. Ő egyáltalán nem vett részt a Critical Massen. Értesüléseink szerint 4-6 embernek vették fel az adatait, hogy szabálysértési feljelentést tegyenek ellenük. A vád nem ismert.
 
Bringaemelés
 
A délután hat körül az Andrássy úton tekerő menet az Oktogon érintésével előbb a Balaha Lujza térre, majd a Károly körúton a Lánchídra hajtott. Az alagúton át, az Attila úton tekerve jutott el a Moszkva térre, végül Pesten, a Gödörnél állt meg.
 
A menet méreténél fogva több piros lámpán áthajtott, mivel a sor még a kereszteződésben volt lámpaváltáskor. A legtöbb kereszteződésben azonban több szakaszra szakadt a menet, hogy kivárja a zöldet. 
 
A tömeg a vonulás során elengedte a buszokat, kisorolva a buszsávból. Az alagútban a szembe sávban érkező szirénázó mentőnek is helyet adtak a falhoz lapulva, így az akadálytalanul hajthatott végig.
 

Nagyobb fennakadás az Oktogonon, a Blaha Lujza téren, a Gödörnél és a Clarck Ádám téren alakult ki, ahol a tömeg megállt az úgy nevezett kerékpáremelés ceremóniájára, néhány percre elfoglalva a kereszteződést, miközben a szokásos jelmondatot, a minden út bringautat kántálták.  

A csúnyák és a drágák veresenye

2009. április 22., 13:40 Módosítva: 2014.06.29 10:58

A japán kerékpárpiac forgalmának 20 százalékát tavaly már az elektromotoros gépek tették ki. A hibridekkel már régen próbálkoznak a cégek, de csak lassan sikerül elfogadtatni a közönséggel, nálunk például még teljesen szűz a terep. Az elekrtomos bringák vonzerejét alapvetően befolyásolják, hogy a tervezők és a cégek a motorra és az elemek teljesítményére koncentrálnak, ezért a végtermék általában nem túl szép, a választék még mindig kicsi, ami van, az viszont eszetlenül drága.

A legújabb, bevezetés előtt álló modell, a Sanyo SPG226 sem egy filigrán darab, csak női vázas kiadásban készül, viszont a motorja a versenytársakhoz képest nagy, 85 kilométeres távon tud besegíteni a tekerésbe. Ráadásul a cég állítása szerint a lejtőkön újratölti az Eneloop akkukat.
 
Japánban elég komoly verseny alakult ki az új termékcsoportra, a Yamaha, a Bridgestone és a Panasonic is előállt már saját hibriddel.
 
 
Nemrég az Egyesült Államokban is belekezdtek a gyártásba. Ott a Schwinn dobott piacra egy új elektromos biciklit. A hatótáv kisebb, mint a japán konkurensé, de a 60 kilométer valószínűleg elég a munkába járáshoz. A bringa utas nélkül 20-22 kilót nyom, amiből 5-öt a csomagtartóként felszerelt motor tesz ki. A Tailwindből vannak egészen jól kinéző darabok is, de szépséghibája, hogy 3200 dollárba kerül, amit ki sem számoltunk pontosan, mert az ár első ránézésre is meghaladja a 700 ezer forintot.
 
 
A Mercedes-Benz kissé régebbi gépe sem tarozik a szép és olcsó bringák közé. A bajokat tetézi, hogy németek AMG nikkel-kadmium motorját 25 km/h körüli végsebességnél leszabályozták, így elég ciki, amikor a többiek egy egyszerű moutain bike-on simán elhúznak a szuperbringa mellett.
 
És akkor még az akkumlátorok és a környezetvédelem viszonyát nem is feszegettük.

 

Bringás reggeli a Batthyányn

2009. április 21., 18:06 Módosítva: 2014.06.29 10:58

Aki szerdán reggel a Batthyány téren biciklizik, ingyen reggelit kap a Magyar Kerékpárosklub és a környezetvédelmi minisztérium képviselőitől. A bringás reggelit a Föld napja alkalmából szervezik, de megemlékeznek arról is, hogy félidejéhez érkezett a Bringázz a Munkába! kampány.

Tehát reggel 7 és 10 között a Batthyány téri metrómegállóval szemben, a felső rakparton reggelizhettek, és találkozhattok Szabó Imre környezetvédelmi miniszterrel, illetve László Jánossal, a Magyar Kerékpárosklub elnökével.

A pártok is kihasználják a Föld Napját, az SZDSZ arra szólította fel a válságkezelő kormány tagjait, hogy mutassanak példát, és biciklivel menjenek dolgozni.

Legyetek résen, még akár bicikliző politikusokat is láthatunk szerdán.

A kelta tigrisnek derogál a kerékpár

2009. április 20., 11:22 Módosítva: 2014.06.29 10:58

Leszoktak a kerékpározásról az írek, a kormány kétségbeesett programalkotásba kezdett, hogy változtasson a trenden.

A gazdasági csoda egyértelműen a motorizáció felé terelte az íreket. A felnőtt népesség körében nem sikk bringával munkába járni, és a gyerekek is más szórakozás után néztek. A napi munkahelyre közlekedésben 1986 és 2006 között 7-ről 2 százalékra esett vissza a kerékpárhasználat, az iskola és az otthon közötti úton pedig 83 százalékkal kevesebb fiatal használja a biciklit.
 
Az ír közlekedési miniszter, Noel Dempsey most azt tűzte ki célul, hogy megfordítja a trendet. Programjával 2020-ra el akarja érni, hogy minden tízedik városokon belüli utazást kerékpáron történjen.

 

Noel Dempsey fiatal bringások körében

A Critical Mass lehetne Magyarország új ünnepe

2009. április 19., 20:44 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Az utolsó pillanatig azt hittem, a Critical Mass már nem tud meglepni, hogy az évi kétszeri bringás felvonulás minden jellegzetességét ismerem. Beszámoltunk már arról, hogy a több tízezres demonstráció a legfeszültebb időkben is politikamentesen zajlik, hogy a felvonulók olyan békésen kerekezik körbe a várost, mintha egy óvodába jártak volna, és hogy a szanaszét áramló biciklis várossá teszik egész Budapestet. 

foldesandras: cn09 120

Nézze meg a felvonulást nagyban >>>

Az idei esemény olyasmikben különbözött az eddigiektől, hogy az útvonal elkerülte a Platán sörözőt, így megszűnt az egyik jelentős lassító tényező. Beiktatták viszont az Erzsébet hidat oda-vissza bejáró kis kört, ami remek látványt nyújtott azoknak, akik tekerés helyett a Gellért szobor magasságából nézték a demonstrációt.

Az előző években kidolgozott módszer, hogy a kereszteződésekben rendszeres időközönként elengedik a forgalmat, olajozottan ment, így nem alakultak ki órás dugók sem. A szervezőktől úgy tudjuk, atrocitások nem voltak, és idén 30 ezren jöttek össze, hogy élhetőbb városért és kerékpáros infrastruktúráért demonstráljanak.

foldesandras: cn09 110

Fotó: Földes András

Nem nagyon volt viszont útközben kerékpáremelés, az egész a szokásosnál gyorsabban zajlott. Mintha a Critical Mass egy bejáratott ünnep lenne. Amivel nincs is semmi baj, hiszen milyen jó lenne nekünk egy olyan ünnep, amivel nem erőszakos cselekményekre vagy nemzeti tragédiákra emlékezünk, hanem egyszerűen csak összejövünk, és barátságos körülmények közt körbejárjuk a várost.

 

foldesandras: cn09 225

Nézze meg a felvonulás minden képét! >>>

Ebben a joviális hangulatban gurultam be a célba, a Városligetbe, ahol kiderült, a Critical Mass egyelőre mégsem illeszthető be a többi ünnep közé. Amikor lezáró ceremóniaként 30 ezer ember emelte a feje fölé a biciklijét, és kerekek meg üdvrivalgás töltötte be a levegőt, akkor kiderült, ez az ünnep nem olyan, mint a többi. Eufória, kiabálta Sinya, a ceremóniamester, és a helyszínen egyáltalán nem tűnt túlzásnak a kifejezés.
 

foldesandras: cn09 308a

Fotó: Földes András

Tekerj munkába orbitális mennyiségű dugás helyett!

2009. április 17., 11:28 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Sosem számolgattam a kalóriákat, sőt még hozzávetőleges fogalmaim sem voltak arról, mekkora forgalmat bonyolítok le a bevitel és az égetés körforgásában.

De most már minden másképp van: beneveztünk a Birgázz a munkába! mozgalomba, aminek az lett a mellékhatása, hogy minden nap kéretlenül is megtudom, hogy a megtett kilométerekkel mennyi kalóriát éltem fel.
 

A kalkulátor persze érzéketlen a terepviszonyokra, az ellenszélre, és a bringa állapotára, átlagban 400 kalóriát számít 22 kilométer megtételére.
 
A fogyáskultusz extrémistái - szintén érzéketlenül minden finom részlet iránt, a puszta energetikai átlagot számolva – úgy tartják, pont 400 kalória elégetése szükséges egy órányi szexhez.
 
Leborulok a mozgalom előtt, megvan a képlet, a biciklizés Boltzmann-állandója. K=22 kilométer.
 
Ebből következőleg az elmúlt 11 napban a magam 6300 kalóriás teljesítményével 15 óra 45 percnyi dugást tekertem le.

 

Több volt a részeg bringás, mint a piás autós

2009. április 16., 15:03 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Rajtaütött a rendőrség a bringásokon. Ez elég jól látszik a húsvéti ellenőrzéssorozat végeredményéből.

A kerékpárosokat felkészületlenül érte, hogy a rendőrök őket is faggatták az elfogyasztott alkohol mennyiségéről.
 
A kerékpárosokról külön statisztika nem készült, de az ORFK kommunikációs vezetője, Timár László a kerékagy kérdésre kiszámolta, hogy másfél-kétszer több biciklist büntettek meg a hétvégén, mint ahány autóst.
 
 
682 feljelentés született, ebből 211 volt gépjármű (autó/motor) vezetőjével szembeni eljárás, a többi nagyjából a szokatlanul szoros ellenőrzés alá vont kerékpáros populáció tagjait sújtotta.
 
A részeg bringások a helyszínen nem rendezhetik le az ügyet, a rendőrök feljelentést tesznek, utána szabálysértési eljárás kezdődik.
 
Az tévhit, hogy a lebukásért elvehetik a gépjárművezetői engedélyt is, hiszen azt a kerékpáros ellenőrzésekor nem is kérik, csak a személyit.
 
A pénzbírságot később szabják ki. 30 és 100 ezer közötti összeg lehet, de nem függ attól, hogy ki mennyire volt alkoholos befolyásoltság alatt. A szabályozás szerint ugyanis bármennyit iszik is a kerékpáros, az nem befolyásolja a helyzet komolyságát, mert nem gépi meghajtású járművel közlekedett. Itt nincs differenciálás. A büntetés mértékét leginkább a korábban összehozott bűnlajstrom hossza srófolhatja felfelé.

 

Böngésszétek a Critical Mass képeit az Indafotón!

2009. április 16., 09:01 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A tavaszi, Föld napi Critical Mass-re az Indafotó egy speciális megjelenéssel kedveskedik az biciklis felvonulásokon résztvevőknek és a fotósoknak.

Az indafoto.hu/criticalmass oldalon csak az esemény címkéivel ellátott képek kerülnek ki és frissülnek automatikusan - ha feltöltöd a fotóidat, és rendesen ráaggatod a critical_mass címkét, akkor előbb utóbb felbukkan a listában.

Az automatikus frissítésnél figyelünk arra, hogy ha érkezik új kép, akkor megmutatjuk azokat, amikor épp nincsen újabb, akkor a régebbiek közül szemezgetünk.

Az oldalon már most is több ezer régebbi Critical Mass-es kép látható, vasárnapig azokat böngészhetitek.

A cél az, hogy a résztvevőknek és a távolmaradottaknak egyaránt kedvezzünk azzal, hogy egy külön CM-es oldalon mutogatjuk a fotókat - ezért egy kicsit szelektáljatok majd a képek között, mielőtt felcímkézitek őket.

Magáról a Critical Mass-ről a magyar CM oldalán olvashattok, ahol megtaláljátok a vasárnapi menettel kapcsolatos aktuális információkat, mikor indul és honnan, hova érkezik, mire kell figyelni.

Ha valakit az új fotós oldal részletei érdekelnek (hogyan s mint frissül, meddig él), akkor kattintson át az Indafotó blogra!

Kellemes bringázást, hátszelet és jó fényeket minden bringásnak és fotósnak!

Születésnapját ünnepli a Kerékagy

2009. április 15., 15:55 Módosítva: 2014.06.29 10:58

Ne csináljatok programot péntek estére, a Kerékagy első születésnapjára szeretnénk meghívni titeket. Az első poszt tavaly április 17-én élesedett, ezt ünnepeljük pénteken este 9 után a Majorkában (a Városmajor melletti bicikliútnál, majdnem a János Kórháznál).
Gyertek!

Celebekkel hirdetik a vasárnapi biciklis felvonulást

2009. április 15., 12:31 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Megértük, hogy a civilek már nem azzal szekálják anyalapunkat, az Indexet, hogy bulvárosodik, hanem maguk is erre az útra lépnek. Mivel sejtjük, hogy mi motiválja a lelkes aktivistákat, tárgyszerűen számolunk be a kezdeményezésről.

A Critical Mass támogatói filmsorozatot készítettek celebekkel, hogy az ő példájukkal tegyék vonzóbbá a kerékpározást, és hívják fel a figyelmet: vasárnap délután Critical Mass felvonulás lesz.

 

A sorozat első két részében a megasztáros Puskás Peti vall arról, hogy az egész családja bringázik, ő maga megy a Critical Massre is, és hogy szerinte a bicikli nagyon jó csajozásra. Az énekes hosszasan fejtegeti, hogy szerinte hamarosan az egész belváros bicikliút lesz. Kitartása azért is említésre méltó, mert lábmozgásából egyértelmű, hogy a forgatás alatt végig nagyon kellett pisilnie.

 

A második részben Hajós András a nyugodt erőt testesíti meg. Nem akar senkit meggyőzni a biciklizés hasznosságáról és arról, hogy tekerni önmagáért jó, mondja. Ő egyszerűen élvezi a bicikli nyújtotta szabadságot. Hajós végezetül tanácsot ad azoknak, akik most kezdenék a városi bringázást, de nem tudják, hogyan. 

A szokatlan kampány egyébként egy rejtetten pozitív üzenettel is bír. A Critical Mass eszerint már elérte mindazokat, akik saját elhatározásból ültek biciklire, és most a valóságsók és humorműsorok révén elérhető réteg került a célkeresztbe.

Biciklihiány lépett fel a választási kampány miatt

2009. április 14., 13:03 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Nagy üzletet bonyolítanak az indiai kerékpár kölcsönzők. Választás lesz csütörtöktől.

A hirtelen tömegessé vált érdeklődésnek az az oka, hogy két politikai párt is szimbólumként használja a kerékpárt. Az elefánttal, a lótusszal, vagy a felkelő nappal szemben a bicikli kifejezetten jól használható jelkép az utcai kampánydemonstrációkon.
 
Erre ébredt rá a Samajwadi Párt, amelyik legújabb szlogenje szerint a biciklivel akarja elfoglalni Delhit. A párt már évek óta használja a csomagtartós kalsszik bringát vörös és zöld színekkel ékesített zászlaján. A déli államokban azonban a Telugu Desam párt is biciklivel kampányol.
 
 
A két párt között voltak viták, ki a jogos tulajdonosa a biciklinek, de megegyezés híján maradt a konkurencia, ami a héten kezdődő választások előtt máris krónikus kerékpárhiányt okozott néhány államban, ahol most először ütközik meg a két erő.
 
A pártok kampánycsapatai az elterjedt gyakorlat szerint bérelt kerékpárokkal járják a településeket, hogy népszerűsítsék saját pártjukat, de egymás elől fosztják ki a kerékpár-kölcsönzőket.
 
(Több mint egy évtizede az egyiptomi választáson is szerepet kapott a bicikli. Ott az uralkodó párt a 80-90 százalékos analfabetizmus miatt osztott ki jelképeket a pártoknak. Magán természetesen a muzulmán országban tekintélyes félholdat adományozta, a biciklit pedig az egyik komolyabbnak ítélt ellenzéki párt kapta – nyilván nem véletlenül. A szót a helyi szleng a homoszexuálisok csúfolására használta.)

 

Mégsem költik másra a kerékpárút-támogatást

2009. április 9., 13:46 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Nyilván hatott a fenyegetés, mert megmásította szándékát a gazdasági minisztérium, és mégis lesz kerékpárút-fejlesztés. Pont akkora, mint amit azelőtt ígértek, hogy bringás szervezetek demonstrációját kiváltva lemondták az egészet.

11,7 milliárd forint értékben írnak ki pályázatot. Ezt csütörtökön Varju László, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium fejlesztési ügyekért felelős államtitkára jelentette be.
 
Két hónappal ezelőtt viszont a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jelentette be, hogy válságkezelésre, munkahelyteremtésre és munkahelyek megtartására fordítják azt a 12 milliárd forintot, amire uniós forrásból 2013-ig lehetett volna pályázni hálózat-fejlesztésre.
 
A Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass tagjai tiltakoztak is a döntés miatt, de a miniszter megnyilatkozásaiból még utána is arra lehetett következtetni, hogy ezen nem nagyon akarnak változtatni.
 
 
A kerékagy közönsége viszont megosztott volt, hogy gazdasági válság idején helyes döntés-e a kerékpárút-építésbe feccölni a pénzt. A 300 kilométer megépítése kicsit javít az építőipar helyzetén, de viszonylag improduktív eredményt hoz létre, ezek voltak az érvek a két oldalon.
 
Most mégis viszont meggondolta magát a tárcavezetés. Lesz bringaösvény jónéhány falu és város határában.

 

Mikor halnak leginkább a New York-i biciklisek?

2009. április 8., 16:44 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Délután. Mégpedig 15 és 20 óra között. A nap 21 százaléka alatt történik az összes halálos kimenetelű bringabaleset 38 százaléka. Éjféltől hajnalig viszont statisztikailag kevésbé kell tartani a tragédiától. Tehát: „Csúcsidőben jobban figyelj!

Tanulságos szentenciákkal elemezte ki az egyik New York-i kerékpáros blog a város által néhány napja publikált összesített közúti baleseti statisztika vonatkozó részeit.
 
 
A blogger szerint nem luxus használni a brigautakat, mert a felfestett biztonsági sávokon belül csak egyetlen egyszer gázoltak halálra kerékpárost 1996 és 2005 között, pedig ebben az időszakban összesen 225-en vesztették életüket.
 
A halálos balesetek 92 százaléka gépjárművel történt ütközés volt, és jelentős hányaduk, 88 százalék, kereszteződésben, vagy ahhoz közel történt. Tehát: „Kereszteződésben fokozott figyelem szükségeltetik!
 
A fejsérüléses halálesetek 97 százalékában a bringás nem viselt védősisakot, ami „nagyon jó emlékezető a bringásoknak, hogy a sisakot márpedig hordani kell”.
 
Különösen önveszélyes akciókra is rászánja magát a New York-i kerékpárosok egy része. A halálesetek 7 százaléka olyan autópályákon következett be, ahol elvileg tilos biciklizni. A vagánykodóknak most viszont már tudniuk kell, hogy „a tilosban bringázásnak meg van az ára”.

 

Két évet kell várni a bérbiciklikre

2009. április 7., 17:07 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Budapesten is bevezetik az európai nagyvárosokból jól ismert bérbicikli-rendszert, jelentette be Nyáry Krisztián kommunikációs vezető a főpolgármesteri kabinet döntését. A közösségi biciklibérlés lényege, hogy a városban 300-600 méterenként gyűjtőpontokat állítanak fel, ahova első körben összesen 800-1200 kerékpárt helyeznek ki. A párizsi és bécsi minta alapján kizárólag ezeken a pontokon lehetne felvenni és visszaadni a bicikliket.

Aki bérelni szeretne, annak regisztrálnia kell majd magát, és egy alacsony előfizetési díjat fizetnie, ami mellé jön a bérleti díj a használat függvényében. Ez az összeg annál alacsonyabb, minél rövidebb ideig használ valaki egy adott biciklit, ezzel tudják garantálni, hogy a kerékpárok gyorsan vándorolnak a bérlőik között. Az első fél óra valószínűleg ingyenes lesz.

A főpolgármesteri kabinet döntése még csak elvi döntés, a részleteket csak ezután dolgozza ki a Parking Kft., a főváros közlekedésszervezéssel foglalkozó cége. Így arról sem született még meg a döntés, hogy a város mely területeit akarják lefedni. Első körben várhatóan a Nagykörúton belüli részekre telepítik a gyűjtőpontokat, de szó van még a Duna partján futó bicikliútról a Szabadság híd és a Petőfi híd között, illetve a szigeti bejáróról, hogy a Margitszigeten is lehessen bringázni.

Felmerült még a vonatpályaudvarok bevonása, hosszabb távon pedig kiterjeszthetik a területet a Bartók Béla út és a Margit körút vonaláig, így Buda belső részein is lehetne használni a bérbicikliket. Első körben 6 négyzetkilométert fednek le, ezt a területet 23 négyzetkilométerig növelik.

Az üzemeltetés módja sem alakult ki még véglegesen, úgy tudjuk, a főváros nem csak magántőkét akar bevonni. Budapest költségvetése tartalmaz forrást a kerékpáros közlekedés fejlesztésére, amihez persze el is kéne fogadni a jövő évi költségvetést. A beruházás 90 százaléka megoldható EU-s támogatásból, amire még pályázni kell, és meg is kell nyerni, a részvételről tavasszal dönthet a fővárosi közgyűlés. A beruházás 1,2 milliárd forintba kerülne, így az önrész várhatóan 100-200 millió forint lehet.

László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke kérdésünkre elmondta, hogy a rendszer üzemeltetését kizárólag piaci alapon tudja elképzelni, mert ha EU-s vagy fővárosi alapból finanszíroznák, gazdátlan lenne, és egy éven belül tönkremenne. László János szerint a bérbicikli-rendszer amellett, hogy kiegészítené a tömegközlekedést, hatalmas lökést adna a biciklis kultúra fejlődésének.

A rendszer indulásáról azt mondta, hogy a tervek alapján már készen állna minden 2010 őszére, de várhatóan megvárják inkább a következő tavaszt, a biciklis szezon indulását, jelenleg tehát 2011 tűnik reálisnak.

Egy, a közelmúltban végzett felmérés szerint a budapesti lakosok 40 százaléka nyitott arra, hogy minden nap biciklire üljön, további 20 százalék kerékpározna szabadidejében. Összesen tehát a fővárosiak 60 százaléka az, akik potenciálisan használnák a bérbicikliket.

Lamborghini Gallardo biciklitartóval

2009. április 6., 21:59 Módosítva: 2014.06.30 16:07

1. Hirtelen elfogta a vágy, kerékpározni, kerékpározni, ezért felcsatolta a kocsira. 

2. Végre talált a Tescóban egy Lamborgihini-kompatibilis bringatartót, kipróbálta.

X. ?

Az autó 30-40 millió, a bringa 600 ezer.


 

A rendőrség a megoldás az agresszív BKV ellen

2009. április 6., 17:02 Módosítva: 2014.06.30 16:07
Ha a kerékpárost az úton veszélyeztetik a BKV- járművei, akkor ne bízzunk a cég belső ellenőrzésében, az egyetlen remény, ha rendőrt hívunk. Ezt szűrtük le a közlekedési vállalat sajtósával folytatott beszélgetésből.
 
Szilágyi Károlyt egyáltalán nem azt követően hívtuk fel, hogy a vállalattól megkaptuk válaszlevelüket panaszunkra. Pedig a BKV-s levélből egyoldalú, a sértettet meg sem hallgató viszgálat után az derült ki, hogy jelen sorok szerzője hazudik. A 225-ös busz ugyanis egyáltalán nem előzött több száz méteren egy kocsisort, nem ütötte el kis híján a szabályosan haladó újságírót. Majd mikor a biciklista a megállóban beérte, és fotózni kezdte a buszt, a vezető nem verte meg. Állítólag azért szállt le, hogy "udvariasan – inzultus nélkül – kérje a kerékpárost, hogy a járművezető személyiségi jogaira való tekintettel törölje a róla készített fényképeket."
 
A BKV sajtósát azután hívtuk fel, hogy a Critical Mass mozgalom egyik szervezőjének, mellesleg felelős cégvezetőnek, és becsületes apának is durva inzultusban volt része. Levelére azonban ő is semmitmondó választ kapott. Panaszában a kerékpáros arról számolt be, hogy a 30-as busz húsz centire kerékpárja mögött bömböltette a motort száz méteren át, noha le tudta volna előzni. Később pedig az útról való leszorítással viccelődött. Az ügy súlya, hogy a kerékpáros egy gyerekhordó kocsit húzott maga után, amelyből a gyerek szerencsére már kiszállt az óvodában. Amit a buszvezető persze nem tudhatott.
 
Panasza azonban nem talált visszhangra. Ezek után kerestük meg testvérblogunkat, a BK-figyelőt, ahol elmondták, rengeteg hasonló panasz érkezik hozzájuk, de egyetlen, a sofőr felelősségre vonásával végződő esetről tudnak. Ez is a szokásos módon végződött volna, ha történetesen nem vonják be a rendőrséget.
 
Szilágyi Károly szóvivő is egyetértett: vitás esetben, panasz esetén a legcélszerűbb, ha a panaszos tanúkat keres, és ott helyben kihívja a rendőrséget. "A BKV nem nyomozóhatóság,  nincs lehetősége az ügyek olyan mélységű kivizsgálására, mint a rendőrségnek" - tette hozzá. Nem kaptunk választ arra a kérdésünkre, hogy ha ezt elismerik, akkor hogyan hoznak mégis olyan döntést, amely hazugnak minősíti a panaszt tevő utast, és igazat ad saját munkatársuknak. Hiszen alkalmazottjuk esetében korrekt ügymenetet tesznek lehetővé, meghallgatják tanúit, ugyanakkor kísérletet sem tesznek arra, hogy a vitás pontokban megszólaltassák a panaszost. A sérelmet szenvedett utas már csak egyenlevelet kap arról, hogy miért nem neki volt igaza.
 

A szóvivő szerint tavaly a 4000 buszsofőrből havi 40-et marasztaltak el,  fizetéslevonással szankcionálva a szabálysértést. A legtöbb ilyen eset vezetés közbeni dohányzással, vagy megállóban hagyott utasokkal volt kapcsolatban. Kérdésünkre, hogy mi alapján döntöttek, hiszen nem valószínű, hogy egy megállóban hagyott tanúkat vagy rendőrt hívna, nem kaptunk választ. Szilágyi megjegyzése, miszerint ügyfélszolgálatuk túlterhelt, arra enged következtetni, a panaszos utas nem számíthat ügyének korrekt, kiegyensúlyozott elbírálására. 

A BKV szóvivőjének posztunk megjelenése után küldött levele: 

Sajnálom, és elnézést kérek azért, mert egy BKV-alkalmazottal kapcsolatban kellemetlen élménye volt. Sajnos az ön által elmondottak éles ellentétben vannak a járművezető által elmondottal - a sofőr álláspontját pedig két tanú is megerősítette. Mivel a BKV nem nyomozóhatóság, így a társaságnak korlátozott lehetőségei vannak az események ennél alaposabb kivizsgálására. Ezért csak azt tudom javasolni, hogy hasonló esetben kutasson fel tanúkat, és tegyen rendőrségi feljelentést. Remélem, hogy a jövőben kellemesebb élményei lesznek a BKV-val kapcsolatban. Kívánok balesetmentes közlekedést és sok sikert a Critical Mass szervezéséhez.

Elhúz az USÁ-ból a nagyon amerikai Cannondale

2009. április 3., 13:21 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Jövőre befejezi a kerékpárgyártást az Egyesült Államokban a nagyon amerikainak számító Cannondale. A pennsylvaniai központ beszünteti a szénszálas vázak előállítását, ezzel 2009-re az összes – egyébként magas árkategóriába sorolt – típus gyártása Tajvanra költözik.

A 80-as években sufnituninggal indult versenygépeket, mountainbike-okat, innovatív bringákat építő vállalkozás a héten jelentette be, hogy gazdaságossági okokból nem tartja fenn a bedfordi termelést. A Cannondale tulajdonos Dorel igazgatója szerint Amerikában több mint 1500 dollárba kerül egyetlen szénszálas váz legyártása, Ázsiában viszont ezért csak 45 dollárt fizetnek.
 
 
A Cannondale elsőként az alumínium vázakat vitte Ázsiába, szénszálas bringák gyártása már rég Kínában zajlott.
 
 
A főhadiszálláson, Bedfordban leépítések következnek, és a harmadára csökkenő létszám főleg belföldi szervizfeladatokat, és irodai munkákat lát majd el.
 
A Dorel birtokolja a Cannondale mellett a GT, a Schwinn, a Mongoose és a Sugoi márkákat is.

 

Lézeres mobil bringaút

2009. április 2., 16:37 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Bárhol teker éjszaka a kerékpáros, mindenhol biztonságos bicikliút veszi körül, ezt ígéri egy ötletgyáros társaság. Az ambíciózus amerikai tervező csapat, az Altitude elgondolása szerint nem szükséges óriási pénzeket ölni a bringautak kiépítésébe. 

Sokkal jobb és feltűnőbb (különösen sötétben), ha a biciklis létesít maga körül egy nagyobb biztonsági zónát. Az ötlet nem rajz, hanem világítás.
 
A LightLane - legalábbis Alex Tee és Evan Gant ezt találta ki - úgy müködne, hogy a bringára szerelt lézeres miniprojektor menet közben az úttestre vetítené a kétoldalt élesen kirajzolódó sávvonalakat.
 
Az amerikai bringásoknak nagyon megtetszett az autós alvázfényhez hasonló megvilágítást biztosító eszköz, de eddig senki sem árulta el nekik, hogy az ötlet tényleg kivitelezhető-e.
 

 

Critical Mass útvonal bábfilmen

2009. április 2., 09:22 Módosítva: 2014.06.30 16:07

2009. április 19-én 15:00-kor startol a tavaszi Critical Mass a Tabánból. A szervezők egy  bábfilmen magyarázzák az útvonalat amelynek az első fele kissé kacifántosnak tűnhet - de az Erzsébet híd elfoglalása mindenért kárpótol majd!

Hőőőzöngés, csubakkázás Π Π Π Π Ni Ni Ni Ni -ezés a videón!

 

A világválságot a bicikli oldja meg

2009. április 1., 16:15 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A Millenáris megmentésénél már szó volt arról, hogy nem egyszerűen használható biciklipályát kellene csinálni a legendás helyből, hanem kerékpáros központot, ahol összegyűlhetnek a biciklisek, hogy együtt biciklit szereljenek vagy szereltessenek a műhelyben, a gyerekek a biztonságos közlekedést tanulják, majd kávét esetleg mást fogyasszanak.

Hasonló terveket dédelget Roskó Gábor, akinek szerethető, ironikus állatfigurái az Élet és Irodalomból, festményei és szobrai pedig a kiállítótermekből lehetnek ismerősek.

Tovább

A tajvaniak összezúzzák a kínai hamisított bringákat

2009. április 1., 12:47 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A Ming Cycle kerékpárgyártó cég nem vacakol a hamisítókkal. A tajvani vállalkozás két éve vette meg a 80-as évek közepén tervezett Strida nevű összecsukható bringa gyártási jogait.

Az egyszerűen szétkapható és kis kézicsomagként szállítható kerékpárból százezres nagyságrendben gyártottak már. A brit tervezésű gép gyártását 2002-ben költöztették Tajvanra, de időközben a kínai konkurencia is ráérzett a benne rejlő üzleti lehetőségekre.
 
Csakhogy a tajvani vámtörvények kemények, ezért a hamisítványokat kiszolgáltatták a jogok tulajdonosának. A Ming látványos akcióval, saját irodaháza előtt zúzatta össze őket.
 

Pofátlanul hazudik a BKV

2009. március 31., 12:41 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Múlt héten beszámoltunk róla, hogy egy buszvezető több száz méteren át életveszélyesen előzött egy kocsisort, kis híján elütötte a szabályosan haladó újságírónkat, e sorok szerzőjét, majd mikor az újságíró, azaz én egy közeli megállóban lefotóztam a buszt és a rendszámát, megütött és kilökött a szemközti sávba.

 

Kísérletképpen, hogy lássuk, hogyan védi a BKV a jogot, levelet írtunk az esetről a közlekedési vállalatnak.

A társaság példásan gyorsan válaszolt, megállapítva: a megvert és szemből majdnem elütött kerékpáros hazudott.

Tovább

Bicikliúti kalandtúra: vágatlan változat

2009. március 30., 13:40 Módosítva: 2014.06.29 10:55

A nagy érdeklődére való tekintettel leközlünk egy teljes, vágatlan változatot az Erzsébet hídi kalandtúra folytatásaként.

Nándi kolléga a Battyhányi tértől haladt végig a bringaúton az Erzsébet hídig, és közben videózott szombaton, ami a múlt hétvégén éppen munkanapra esett.
 
A rendezői változat bemutatja, hogyan változott az eredetileg is sok vitát okozó gyalogos-kerékpáros kombinált Bem rakparti járda kizárólag nagy és kölcsönös megértéssel használható útvonallá. A fejkamerás telefonnal készült videón látszik, hogy a gyalogosok, akik szintén a gödröket kerülgetik, a rendkívüli helyzetre való tekintettel nagyon kooperatívak, gyakran lábujjhegyre állva tapadnak fel a kőgát oldalára, hogy továbbengedjék a bicikliseket.

 


Félpályás útlezárás a Bem rakparti bringaúton from dw1 on Vimeo.

Csopperen lazázó kertvárosi barkácsolók

2009. március 28., 19:49 Módosítva: 2014.06.29 10:55

Az Orange County Choppers baromi drágán gyártja az egyedi motorjait. Sokaknak nem telik a kimunkált chopperekre, biciklis formátumban jóval olcsóbban fabrikálhatnak magának valami hasonlót.

 
 
 
Amerikában divat a nyújtott villás, hosszú kormányos kerékpár, sok cég rá is állt a termelésre, de persze igazán cool csak akkor lehetsz, ha bicikli is egyedi darab, és saját magad barkácsoltad össze a csoppert bringa- és az autóalkatrészekből.
 
 
Születnek is a lomha, mázsányi jószágok, amik semmi másra nem jók, mint a kertvárosi utcákon le-föl villogni vele egy kör erejéig, utána biztos, hogy kifullad a nagy lelkesedés. Elképesztő nevek, OverKill, Gladiator, négyméternyi lánc, iskolaudvarnyi fordulási kör.

 

 

Bőrbringa párizsi szalonból

2009. március 27., 11:33 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Egy párizsi bőripari vállalkozó gondolt egyet, és megcsinálta a mestermunkáját. Bőrbe vont egy biciklit.

A kézműves munka eredménye az, hogy a villától a monoblokkig minden finom tapintású bevonatot kapott.
 
 
Jacques Ferrand lehet, hogy elemezte a francia vásárlói szokásokat, és rábukkant a természetesanyag-rajongó kerékpárosok eddig ki nem elégített táborára, de inkább azt gyanítjuk, hogy ott volt a varrógépe meg egy csupasz bicikli, és volt egy kis szabad ideje.

 

Mennyivel képes menni egy biciklis?

2009. március 26., 07:52 Módosítva: 2014.06.29 10:55

Mostanában örülök, ha reggel az Újpest határában felállított digitális sebességmérőn fel tudom küzdeni magam 30 fölé. Északról állandóan ellenszél fúj.

A kétkerekű, pedálos, ember által hajtott szerkezettel elérhető sebesség határai azonban egésze máshol vannak. A 100 km/h-t például valószínűleg nem olyan nehéz megközelíteni, csak jó bringa, szélárnyék, és megfelelő mértékű hülyeség kell hozzá, ahogy a francia autópályán kamion mögött edző szaktárs példája is mutatja.
 
 
Egy ideig nagyon büszkék voltunk az amerikai fickóra is, aki legyorsulta az őt üldöző rendőrautókat, aztán több monumentális vontatót kicselezve el is húzta a csíkot. De kiderült, hogy a robbanékony biciklis kalandor nem létezett, csak rajzolták. A valódi felvételen az üldözött az első rendőrautó volt, akkor még zöld polgári személyautóként.
 

A hivatalosan regisztrált kitartási versenyben persze nem olyan könnyű túllépni a százat. Az amerikai sebességőrületek, olimpiai képzettséggel felvezető kocsi nélkül eddig 53,7 mérföld/órás (kb 86 km/h) átlagot értek el egy órán keresztül.
 

A csúcsvadászok viszont jó darabig nem tudták megdönteni a 81 mérföldes világrekordot, pedig szervezett körülmények között, csoportosan igyekeztek.
 
 
Aztán tavaly sikerült, úgyhogy pillanatnyilag a sík országúton elért legnagyobb sebesség 82,33 mérföld/óra (kb 132 km/h). Kevlárba burkolva, leszigszalagozva, összegörnyedve.
 
 
Az a vicces, hogy a 100 fölötti tempót próbálgató babszembringások viszonylag biztonságos környezetben próbálkozhatnak, a nagy igyekezet ugyan néha kacsázó kavicsot csinál a spéci gépekből, de a kerékpárosnak nem sok baja esik.
 
 

 

 
Nem úgy mint az abszolút rekord utáni abszolút zakónál, ahol a downhillezős száguldással meglett ugyan a 100 mhp (160 km/h), de a csúcsfelállítás majdnem a biciklis életébe került, amikor a váz egy kisebb bukkanón megadta magát.