Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A Melrose Place-Big Brother tengely
Aztán hirtelen történt valami, a forgatókönyvíró idegösszeroppanást kapott, vagy csak részt vett egy brazil szappanoperaíró-konferencián, és az addig békés társasház idilli élete éles, kézifékes fordulatot vett. Először csak a hazugság és a szexuális kicsapongás költözött a díszletek közé, de nemsokára már túl voltunk egy amnézián, pár gyilkossági kísérleten, valamint egy családon belüli nemi erőszakon, és már nem volt megállás, őrületes tempóra kapcsolt az alkotók rémregényeken és kriminalisztikai jelentéseken edződött fantáziája. A Melrose Place hét éves működése alatt láthattunk félig befejezett lobotómiát, azaz nyíltszíni agyműtétet, feltűnt vagy fél tucat sorozatgyilkos, és ha alaposan számba vesszük tulajdonképpen mindenki lefeküdt már mindenkivel, ráadásul legalább egyszer össze is verekedtek.
Mindennek persze nem sok köze van napjaink realityhelyzetéhez, mégis gyakran eszembe jut, amikor egy laza mozdulattal átkapcsolok a Való Világra, talán mert az eltérő forgatókönyvírói elgondolások jól jellemzik a két valóságopera szerkesztési elveinek különbségeit is.
Mindennapi Mátrix
A reality show-k nevükben antiutópiákra, hagymázas rémálmokra utalnak, hiszen a Big Brother Orwell 1984 című regényéből kölcsönözte szlogenjét, míg a Való Világ elnevezés a Mátrixra tett célzás, még ha magát a filmet finom, de jól értelmezhető beintésképpen a konkurens tv2 tűzte is műsorra. A Big Brother több ország, több százmillió nézőjén tesztelt játékrendszerében azonban már szinte nyoma sincs a cím sugallta keménységnek, legfeljebb a Nagy Testvért alakító szerkesztő suta, kezdő diszpécserekre emlékeztető hanghordozása imitálja a regény diktatórikus légkörét. Ehelyett van egy rakás közösségépítő játék, hogy a szereplők szombat esténként könnyes szemmel búcsúztathassák a kiesőket, a rendszeresen alábbhagyó intrikát pedig videóklipek helyettesítik, amikben a ház lakói lassított felvételben borulnak boldogan egymás keblére. Mi pedig ülünk a tévé előtt, ami ezúttal talán már nem a székesfehérvári ipar remeke, és fülig érő szájjal hümmögünk, hogy ó be jó is, ha sok barát lapogatja az ember hátát nap, mint nap.
A Való Világban ezzel szemben a Melrose Place utolsó éveire jellemző ármány és a gyűlölködés a legfontosabb motívum, legfeljebb lobotómia és spontán szex van némileg kevesebb. Egymással szembenálló csapatok küzdenek, folyik a lelki gerillaharc, klipek helyett feszült szócsatákat nézhetünk az esti összefoglalókban. Az okok persze számosak, és nagyrészt a szabályokban bújtak meg gazul, kezdve a beszavazás menetével, amely biztosította, hogy a később érkezőket kiközösítsék az őslakosok, a nyílt kijelölésen és kiszavazóshow-n keresztül egész az olyan jelentéktelennek tűnő részletekig, mint hogy a Való Világ Villa sokkal kisebb, mint a Nagy Testvér rezidenciája, így a játékosoknak szinte esélyük sincs, hogy egyedül maradhassanak pár percre.
A Való Világban néha tényleg a lét a tét, és a munkában megfáradt nézők erre nem mindig vevők, legalábbis nem hetente hétszer főműsoridőben, így az RTL Klub stábjának mindenáron botrányokat kell kavarnia az érdeklődés fenntartásához.
"Hallottad, hogy Billy nővé akarja magát operáltatni?" - kérdezték tőlem a nagyszünetben, én pedig rögtön megfogadtam, hogy a jövő héten mindenképpen megnézem a Melrose Place-t, nehogy már megint lemaradjak egy újabb amnéziáról vagy élve eltemetésről. Aztán egyszer csak megtalált a Jóbarátok egy epizódja, és rájöttem, hogy a Melrose Place milliárdos taxisofőrjeivel és véres intrikáival csak a valóság sivataga a hat New Yorki fiatal mindennapjaihoz képest.