Konrád, Tivadar
7 °C
17 °C

Akkor hát hány alma is a magyar adósság?

2012. 01. 04. 11:25
Vezető fideszes politikusok szerint a nemzeti bank néhány napja publikált adósságszámítása elhibázott, alaptalanul állítja, hogy tizenhat éves csúcson van az államadósság. Alsós matektanárok kedvenc példabeszédét idézve a körte és az alma összehasonlításáról beszéltek. Az MNB komoly maradt, szakmai érvekkel válaszolt, mi nem: kiszámoltuk az állami alma- és körteadósságrátát – almát csak almával, körtét csak körtével összehasonlítva.

Második napja tudjuk, mi az, ami fújja fölfelé az államadósságot, mint egyszeri Barroso a jegybanktörvény ügyét, mi a magyar gazdaságpolitika legnagyobb baja.

Nem, nem Matolcsy György.

Hanem az alma és a körte. Pontosabban az, hogy a Magyar Nemzeti Bank, mint azt előbb Selmeczi Gabriella , majd másnap Szijjártó Péter elmondta, az almát hasonlítja össze a körtével, amikor mindenféle – egyébként az európai uniós módszertannak megfelelő – számításokkal azt az eredményt kapja, hogy a magyar államadósság 16 éves csúcsra nőtt. Hiába a harcunk – ami mondjuk nem saját zsebből megy –, az adósság, mint egy gonosz IMF-gólem, rendíthetetlenül nő, arányaiban is, nominálisan is.

 
Nagyobb méret Beágyazás

Legalábbis az MNB adatai vagy az egyébként Matolcsy György felügyelete alá tartozó állami adósságkezelő szerint. Utóbbi szerint év végén a tavalyinál 500 milliárddal volt nagyobb a magyar adósság, míg a jegybank azt mondta: az adósság 22 931 milliárd forint volt szeptember végén, ami a GDP 82,6 százalékát jelenti (és egyben azt is elárulja, hogy a jegybank 27 761,5 milliárdos bruttó hazai termékkel számolt).

A fideszes politikusok szerint az a baj: az MNB nem vette figyelembe, hogy a GDP-t forintban számoljuk, míg az államadósság részben devizás kötvényekben van.

Ha ortodoxok lennénk, megelégednénk azzal, hogy Selmeczinek és Szijjártónak természetesen nincs igaza (ha igaza lenne, akkor még mindig 165 forinton fizetné minden magyar a frankhitelét). De persze levonhatnánk azt a következtetést is, hogy a fideszes politikusok szerint el kellene felejteni az árfolyamváltozásokat, a bizonytalan lebegtetés helyett jobb lenne egy jól kiszámítható, rögzített árfolyam.

De nem vagyunk ortodoxok. Nekünk tetszenek a meg nem írt tankönyvek, és nem akarunk bölcsebbek lenni Selmeczi Gabriellánál.

Ezért megtesszük azt, amit sosem tettek a hülyehasonlatos matektanáraink: az almát az almával, a körtét a körtével hasonlítjuk össze.

És sajnos rossz hírrel kell kezdenünk.

A magyar adósság tavaly szeptember végén nagyjából 8,7 almaszázalékkal magasabb volt, mint 2010 szeptemberének végén. Igaz, ennek részben – a szabolcsi gazdák őszinte bánatára – az alig emelkedő almaárak, vagyis szintén úgymond árfolyamhatások az okai. Körtében még rosszabb a helyzet, nagyjából 14 körteszázalékos volt az adósságemelkedés.

Akkor most a részletek.

Egy kiló alma tavalyelőtt szeptemberben 193,5 forint volt a KSH adatai szerint, míg tavaly 199,5 forint. A körte ára a 2010-es kilónkénti 340,5 forint után tavaly szeptemberben 334,3 forint volt. Az úgynevezett folyó áron számított GDP így tavaly nagyjából 140,155 milliárd kilogramm alma volt. Idén az MNB kalkulációjában szereplő 27 761 milliárd forint kevesebb, már csak 139,155 milliárd kilónyi almát jelent.

 
Nagyobb méret Beágyazás

Ugyanígy számolva azt kaptuk, hogy az államadósságot tavaly ősszel 105,761 milliárd kiló almával lehetett volna megváltani, míg idén már 114,942 milliárd kilónyit kellett volna adnunk, hogy lenullázzuk magunkat. Így nőtt az adósságunk 8,7 almaszázalékkal, vagyis megközelítőleg 9,18 milliárd kiló almával egy év alatt.

Körtében ugyanez: a GDP-nk 79,647 milliárd kilóról 83,043 milliárd kilóra nőtt, az adósságunk viszont 60,102 milliárd kilóról 68,594 milliárd kilóra. Abszolút értékben az almáénál kevesebb, 8,491 milliárd kilós a növekedés, arányaiban viszont több, mint írtuk, meghaladja a 14 százalékot.

És akkor most jöjjön a következő feladvány. Ha egy dobozban két piros, két fehér és két zöld golyó van, hányat kell kihúzni, hogy biztosan maradjon benne egy alaptörvény?

Hozzászólások (43)

  • mahet2012.01.04 11:34:48

    Az nem lehet! Hiszen "mindenki tudja, hogy csökken az adósság"

    Hogy próbálhatsz meg szembeszállni ezzel a sziklaszilárd TÉNNYEL?!

  • Nancsi2012.01.04 11:35:58

    Azt nem lehetne, hogy devizanemenként bontva legyenek a sávok? Esetleg devizanemenként 1-1 táblázat, mondjuk 10 évre visszamenőleg? Vagy úgy nem jönne ki a kívánt eredmény?

  • Pan Modry2012.01.04 11:37:58

    Felhaborito...

    te szembemesz a nemzeti egyuttmukodes rendszerevel, vigyazz mert meg az allampolgarsagodat is elveszted :)))

  • Chopinke2012.01.04 11:39:19

    Hazudnak! Hazudnak reggel, éjjel, este! Indextakaroggyemútnyócév! :D

  • dicsukpali2012.01.04 11:43:12

    Emberek!Csökkent az államadósság!Mit nem lehet ezen érteni?Mocskos komcsi-liberális banda!Hát miért riogatjátok az országot?Végül s úgy fog számolni a jegybank,ahogy a kormány utasítja.És akkor meglátjátok majd hogy hol a magyarok Istene!

  • Mad Mind2012.01.04 11:43:39

    Ejnye, de nem megfelelő almát és körtét használtál, ők starkingben és Vilmoskörtében számoltak. Ezek a hibák a pontosság rovására mentek és ezért nem jött ki helyesen az adósság csökkenése. :D

  • NViktor2012.01.04 11:43:44

    Ez biztosan csak hibás eredmény lehet, hiszen a Kedves Vezeto Orban "KimDzsongVik" Viktor megmondta, hogy csokken! Sokat ágálsz itten akkor az index után a grafikonokat is kitiltják a parlamentbol, aztan majd abakuszon szamolhatják a korrupt pénzeket a politikusok!

  • dicsukpali2012.01.04 11:43:44

    Emberek!Csökkent az államadósság!Mit nem lehet ezen érteni?Mocskos komcsi-liberális banda!Hát miért riogatjátok az országot?Végül s úgy fog számolni a jegybank,ahogy a kormány utasítja.És akkor meglátjátok majd hogy hol a magyarok Istene!

  • don brada2012.01.04 11:45:18

    Ti buta, egysíkú, szocballibek.
    Szíjgyártó Petya megmonta, hogy csökkent. Akkor meg mia*nak jöttök ilyen számokkal meg tényekkel?
    Hüje infantilis banda!

  • Pan Modry2012.01.04 11:45:30

    Orban Viktor majd hatarozottan felszollitja az eurot, hogy erjen ismet 250HUF-ot. A ketharmad birtokaban persze...

  • don brada2012.01.04 11:46:43

    Nem értetek ti az egészhez különbenis...


    -----
    Honlap olcsón:[link]

  • ThufirHawat2012.01.04 11:46:59

    Nancsi, örülök, hogy te látod amit a Vajda lát.
    Jut eszembe, árfolyamokat nézted már ma? Abból láthatod ugyanis, hogy a világnak a narancsködön kívüli része hogy lát minket. Ők nem olyan szerencsések, mint te.

  • geolog2012.01.04 11:51:54

    Kedves Haász János! Kiszámolná ugy is az államadósságot ha a kormány a magánnyugdijból nem törleszt akkor mennyi lenne? Ön szerint kié az MNB-nél tartalékolt cca 38 mrd euro? Ha nem MAGYARORSZÁGÉ akkor kié? Mit tenne ön a cihában elrakott pénzzel,ha menne a végrehajtó elárverezni a lakását, mert nem tudja törleszteni a felvett kölcsönét? Talán engedné azt is elvinni,és nem fizetne akkor se? Erre ha válaszolna megköszönném! Nem szeretem amikor a vészmadarak megszólalnak és azt sem ha ennek az "INDEX" helyt ad. Ugy látszik ők nem ennek az országnak az állampolgárai nekik minél rosszabb annál jobb.

  • miva?2012.01.04 11:52:58

    Én már tudom, hogy miért csökkent. Az egyetlen objektív adat az univerzum mérete, és ahoz viszonyítva igenis csökkent. Mit nem lehet ezen érteni?
    Csökkent az adósság a kormány hiteltelenségéhez viszonyítva is, meg csökkent az egy dolgozóra eső adósság is, ha a teljes népességre leosztjuk, hiszen kevesebben dolgoznak! Miért nem lehet a részsikereknek örülni?

  • sypso2012.01.04 11:55:25

    Kihagytátok a láthatatlan sikert az egyenletből.

  • miva?2012.01.04 11:55:52

    Geolog, ha azt elköltik, akkor lesz csak baj. Az ugyanis az MNB egyetlen eszköze a forint elleni támadások kivédésére. Ha elfogy, akkor elég egy közepes méretű Burkina-fasoi brókercég, és bedönti a forintot. ezt nem mondták az oktatáson, mi?

  • Krumplifalo2012.01.04 11:57:14

    [link]

  • harmincas2012.01.04 11:58:07

    Emberek, ébredjetek fel. Orbán őrült. De tényleg. Klinikai eset. A kérdés az, hogy tényleg csak olyan végtelenül ostoba, gerinctelen és szolgalelkű emberek vannak-e körülötte, mint pl. Szíjjártó vagy Matolcsy. Vagy valakinek van-e mersze nem részt venni az igazi nemzetgyilkolásban, és palotaforradalmat indítani.

    Fidesz-szavazók, elgondolkodtatok már azon, hogy ki is kúrja el az országot? Gyurcsánynak ésszerű reformtervei voltak, amire ti nemzethalált meg hazaárulást meg népszavazást ordítottatok. Az előző kormányok tiszteletben tartották az alapvető és ésszerű demokratikus és gazdasági szabályokat. Bajnairól nem is beszélve. Nézzétek meg, hogy miniszterelnöksége végén hol állt a csődkockázati mutatónk. A forintárfolyam. Vagy az ország politikai elismertsége.

    NEM vagyok elvakult híve az MSZP-nek - boldogan támogatnék bármilyen ésszerű, demokratikus formációt. De tény, hogy Orbán beszopatta az emberek nagy részével, hogy az MSZP a nemzetgyilkos. Közben mára kiderült, hogy ő az. Most derül majd ki, ki van az országunk mellett, és ki van ellene. Ezt a gátlástalan, dilettáns, hazug rendszert meg kell szüntetni.

  • dicsukpali2012.01.04 11:59:12

    Geolog: Korlátolt agykapacitású vagyok,amiért elnézésed kérem.Kifejtenéd bővebben hogy fentebb miről beszéltél?Vagy Te is összetévesztetted az almát a körtével?

  • Sohse volt ilyen jau2012.01.04 12:00:10

    Ez jó! Nem kicsit unortodox gazdaságpolitika lenne, a Fleto -Bajnai kormányok alatt összegyűjtött 34 milliárd Ft devizatartalékot az államadósság csökkenésére fordítani.

    320 Ft az euro, 420 Ft a benzin. 10,7 % az állampapírok kamata, 23000 milliárd Ft államadósság.

    MAGYARORSZÁG!
    ÉN ÍGY SZERETLEK!

    ORBÁN VIKTOR

  • chaaabika2012.01.04 12:01:07

    Minden szép és jó.Izgalomra semmi ok, csak a fű meg a szex.Testeteket meg járja át a harmónia.Van megválasztott,felhatalmazással rendelkező legitim kormányunk.Olyan nagy ívű terv van kibontakozóban amit a mi proli agyunk,de még az EU,sőtt az a szemét IMF sem ért. A következő 40 évben majd jó lesz, addig meg csak kinyögjük valahogy a rezsit,a hitelt meg a párizsit, és ha egy kicsit szorosabbra húzzuk a gatyaszárat, akkor a mi értünk dolgozó politikusainkat idén is el tudjuk küldeni az Azori szigetekre kipihenni az áldozatos munkát amit a népért(jaj de buta vagyok) a NEMZETért végeztek minden nap minden órájában.

  • Sohse volt ilyen jau2012.01.04 12:02:41

    Sorry, természetesen 34 milliárd euro decvizatartalékot!!!

  • nuttmeg2012.01.04 12:03:36

    @miva? hat ezen akkora jot kacagtam:)))) pedig inkabb lehet, hogy az egeszen kellene sirnom.

  • NViktor2012.01.04 12:05:18

    @Sohse volt ilyen jau - gondolod OVinak a pénze nem forintban van...úgy konnyu szeretni.

  • geolog2012.01.04 12:05:42

    Miva megnézted hol tart a forint? Ha igen mit védett meg az offshorlovag ? A neki KEDVES héber befektetőknek folyamatosan emeli a jegybanki alapkamatot. Nem védett ő meg semmit. Az USA a bajban nekiállt dollárt nyomtatni többszáz mrd-ot és azt majd az IMF nekünk kölcsönadja egyben azt is megmondja milyen görbe lehet az uborka mint anno BRÜSSZEL is tette. Az UNIO egyébként egy gittegylet a németek és a franciák játszótere. Ha nem állsz ellent bedarálnak a lecsóba.

  • svrider2012.01.04 12:07:11

    geolog: nem a te hibád, hogy elhiszed amit ezek a szádba adnak, sajnos vannak akik az evolúció során kicsit lemaradtak. Sajnos a parlamentben is van belőlük, ennek az eredményét érezhetjük most. De legalább ne terjeszd a hülyeséget, ha már elhiszed!

  • dtomika2012.01.04 12:07:55

    GEOLOG---- magyarul azt jelenti: "földközeli logika" és aki földközelben van az már láthatja a béka fenekét, ami már lassan eltakarja a napot is

    "oszt jónapot"

  • Messzi Vetek2012.01.04 12:08:04

    @miva?
    "[...] meg csökkent az egy dolgozóra eső adósság is, ha a teljes népességre leosztjuk, hiszen kevesebben dolgoznak!"
    ez hogy jött ki?

  • B-rocker2012.01.04 12:08:59

    Az hagyján, hogy mennyi az adósság, de mennyi jutt egy pógarra?
    Mennyi egy adó fizetőre? Mennyi egy nem állami alkalmazott adófizetőre?
    Mennyit költünk roma tenyésztésre egy évebn?

  • TrueY2012.01.04 12:10:21

    Nem süllyedünk! Nem süllyedünk! Én úgy látom emelkedünk! :(

  • Tímár Mihály2012.01.04 12:10:23

    Torgyán szerint a szakértelem kommunista trükk.

    A Fidesznek a számok ismerete is az. Matolcsy az unortodox gazdaságpolitika után bevezeti az unortodox számokat is.

  • chaaabika2012.01.04 12:12:50

    [link]

    Mondom én ,van terv,csak még senki nem érti.

  • geolog2012.01.04 12:14:40

    svrider: Lehet,hogy a te szádba adnak valamit de ha felsorolnád ,hogyan lett a 2002-es 52%-os adósságból 82 % a haverjaid 8 éves ténykedése alatt? Medgyesi Gyurcsány Bajnai ki mennyi hitellel terhelte me még az unokáinkat is erre válaszolj.Ne a babla dumát terjeszd.

  • Sohse volt ilyen jau2012.01.04 12:15:06

    geolog: nem tudsz te semmit. Jobb, ha tőlem tudod, (de kérdezz meg akármelyik day-tradert) az MNB az elmúlt két évben euromilliárdokat költött el a forint védelmére. Minden egyes szerencsétlen nyilatkozat, kormányintézkedés után amikor megzuhant a forint, az MNB kilépett a piacra és forintot vásárolt így állította meg az esést. De ezt így csinálja a világ összes nezeti bankja.
    Az sajnos más kérdés, hogy mindez nem volt elég a forint megdőlésének megakadályozására.

  • ave2012.01.04 12:17:17

    Ez nagyon tetszett! :)

    Selmeci viszont ezt sem fogja megerteni. Az igen/nem/talan haromszogben mozog biztosan.

  • ezanevemeskesz2012.01.04 12:18:15

    chaaabika: "a kormánynak van terve arra az esetre, ha nem születik megállapodás egy új biztonsági hálóról"

    ha az a terv matolcsy-pávián tollából származik, akkor sok jóra nem számítok.

  • room_1012012.01.04 12:19:18

    A baj csak az, hogy mikor nekicsattanunk a falnak, akkor sosemhazudó, csak kiválóan kommunikáló kormányunk majd így tagadja le ezt:
    Kuss, én így szállok le!

  • butus, a Magyar Köztársaság állampolgára2012.01.04 12:19:28

    Kedves geolog! Amennyiben hozzányúlnak az MNB deviza tartalékához, akkoor elkezd kimenekülni a külföldi tőke, és a forint nem 320 € lesz, hanem 400. Ennyire egyszerű. Ez nem árverezés és nem párnába dugott pénzről szól, hanem közgazdaságról és a piac reakcióiról.

  • butus, a Magyar Köztársaság állampolgára2012.01.04 12:20:28

    Bárcsak úgy lenne, ahogy elírtam. Akkor 1 € nem 320 ft lesz, hanem 400.

  • zw0072012.01.04 12:20:37

    Harmincas! Minden szavaddal egyetértek. Egyszerűen nem értem, hogy miért nem ettől az egyszerű igazságtól harsog a világ, hogy Orbán elmebeteg. Van aki azt hiszi ezt szapulásból, indulatból mondja az ember (persze rengeteg indulat van bennünk, és ez nem véletlen). De leszögezem, az, hogy Orbán egy elmebeteg, és annak a talán legsúlyosabb fajtája PSZICHOPATA, az egyszerűen objektív tény.

  • gagauzz kalauzz2012.01.04 12:21:22

    Befostam wazze. Kimegyek a piacra, veszek krumplit, almát (körtét nem), a bótba lisztet, cukrot, étolajat, nem várom meg az 1000huf/ajró árfolyamot.:-)

  • ledzep2012.01.04 12:22:06

    Hát ugye ha 100 euróról 90 euróra csökken az adósság, nos nehéz megmagyarázni akkor hogy növekedett!

    Az árfolyam egy más tészta !

    Mellesleg simor apu 2009-ben mit tett közzé ez ügyben?

  • ratched nővér2012.01.04 12:22:14

    almában vagy körtében nem mindegy narancsuralom idjén?

Törökország

Tengerparti pihenés, feltöltődés várja. 49 900 Ft / fő / 7 éjtől

Szegeden nyaralok az idén!

Szegedi élménybeszámolóddal most egy családi nyaralást nyerhetsz!