Az alakzatba rendeződött tizenöt hajó észak felé halad a szertartás helyszínére. Egyikük a fotón is látható sajtóhajó.
A hajók elindultak azokba a kikötőkbe, ahonnan elindultak délelőtt. A megemlékezésnek vége.
A Hableányon 33 dél-koreai turista és 2 fős magyar személyzet volt a május 29-i balesetkor. Az ütközést heten élték túl, 7 holttestet még a tragédia napján megtaláltak Budapesten. 21 embert eltűntként kezdtek keresni.
A résztvevő hajók így tisztelegnek a dél-koreai turisták előtt.
A Halászbástya nevű hajó fedélzetéről egy egyenruhás matróz a vízre tette a koszorút a dél-koreai áldozatok emlékére a tragédia helyszínén, a Margit hídnál. Eközben a gyászoló rokonok virágszirmokat szórtak a Dunába.
Közben az eső is eleredt, ennek ellenére a hídon és a rakparton is többen nézik a megemlékezést.
Kollégánk szerint körülbelül százan állhatnak a Margit hídnál és a pesti rakparton. Itt fognak pár percen belül megemlékezni a dél-koreai áldozatokról.
A Margit hídnál viszont még megállnak. A szervezők korábban arra kérték azokat, akik megemlékeznének az áldozatokról, hogy a hídról csak virágszirmokat dobjanak a Dunába.
A Margit híd alatt a teljes alakzat megfordul és a Halászbástya fedélzetéről a vízre teszik a koszorút. A hídon a Panoráma Deck szóvivője szerint nagyobb tömeg várja már a hajókat.
A szertartás után a Panoráma Deck Kft. szóvivője azt mondta, hogy egy hivatásos hajós számára a lehető legnagyobb tragédia történt, hiszen kollégáikat és egy hajójukat is elveszítették.
“Bízunk benne, hogy ennek a tragédiának a méltó lezárása volt ez a hajós megemlékezés. Azt reméljük ettől a szertartástól, hogy kellő feloldozást ad, és ott tudjuk folytatni, ahol abbahagytuk” - mondta.
A dél-koreai áldozatok közül többnek a hamvai már Dél-Koreában vannak, két áldozatot már el is temettek a Szöultól délre lévő Anyangban, írtuk június 10-én.
A Hableány roncsát június 11-én, kedden emelték ki hosszú előkészítő munka után. A roncsban négy áldozat holttestét találták meg. Köztük volt a hajó kapitányáé is.Itt tudósítottunk a kiemelésről percről percre.
Vége a megemlékezésnek. A kereszt alakzatba rendeződött hajók egymás után fordulnak meg és indulnak vissza a Margit híd irányába. A baleset helyszínen hamarosan az elhunyt dél-koreai turisták emlékére egy koszorút tesznek vízre.
A rokonok továbbra is megrendülten állnak a Halászbástya fedélzetén. Eközben a sajtó munkatársait szállító hajóról is virágokat dobnak a Dunába.
Az egyik hajón katonák állják végig a megemlékezést.
Öt harangszó csendült fel, majd P. János urnáját egy egyenruhás matróz fehér kesztyűben, féltérdre ereszkedve helyezte a Dunába.
A Halászbástya fedélzetéről a gyászoló rokonok és barátok virágszirmokat szórtak, majd három díszlövés dördült el.
A kísérő hajók kürtszóval tisztelegnek elhunyt kollégáik előtt.
A hajók elérték az Északi összekötő hidat, vagyis az Újpesti vasúti hidat.
Az Attila hajó éppen a Szentendre II. mellett halad, előttünk jobb oldalon pedig a rokonokat szállító Halászbástya.
A 15 hajó egy kereszt alakzatba próbál beállni, hogy minden hajóról lehessen látni a megemlékezést.
A szertartás a jobb szélső hajón lesz.
A kilenc óra után történt hajóbalesetben elveszítettünk két kiváló magyar hajóst, 26 dél-koreai vendéget és egy hajót
- kezdte búcsúbeszédét a Hableány sétahajó tulajdonosa, a Panorama Deck Hajózási Társaság.
Ezután elmondták, hogy a Hableány kapitánya, az 58 éves L. László már gyerekkora óta hajózni akart, mert lételeme volt a víz. Igazán a Dunán érezte otthon magát. Határozott ember volt, tapasztalt, megbízható, néha szűkszavú, de ha megszólalt, annak súlya volt.
P. János matróz a tragédia előtti napon lett 53 éves. Bár katonai pályára készült, a víz mindig vonzotta, így nem volt kérdés, hogy a hajózás mellett döntsön végül. Nyugodt és pozitív ember volt, és nem riadt vissza semmilyen kihívástól. Azt tervezte, később maga is kormányállásba áll.
Kalóczkai Tibor, a sajtómunkatársait szállító hajó kapitánya két szál fehér szegfűvel készült kollégái megemlékezésére. Amikor erről kérdezzük, könnybe lábadt szemmel meséli, hogy P. János sokszor beosztott matróza volt, L. László, a Hableány kapitánya pedig szinte barátja.
“Lacival folyton csereberéltünk, még lógott egy cserével” - mondta Kalóczkai.
Óriási felajánlást tett az elsüllyedt Hableány tulajdonosa: emlékmű lehet a Hableány roncsából, számoltunk be június közepén. Az üzemeltető cég soha többé nem szeretné vízre bocsátani a szerencsétlenül járt hajót, közölték. Orbán Viktor a Kossuth Rádióban beszélt arról, hogy felveszik a kapcsolatot a dél-koreai féllel, és arról tárgyalnak majd, milyen emléket állítsanak. A hajó tulajdonosa, a Panoráma Deck Kft. szóvivője, Tóth Mihály azt közölte a Blikkel, hogy együttműködnének a kijelölt szervezettel.
"Sem a műszaki állapota nem teszi lehetővé, de kegyeleti okból sem bocsátanánk újra vízre a Hableányt. Úgy látjuk, a hajó orra menthető, alkalmas lehet arra, hogy valamilyen formában egy emlékmű részeként akár kiállítsák. Mi ezt nem tehetjük meg közterületen, de ha véget ér a rendőrségi vizsgálat, szívesen átadjuk a kijelölt szervezetnek" – mondta a Blikknek a szóvivő.
Az alakzatba rendeződött tizenöt hajó észak felé halad a szertartás helyszínére. Egyikük a fotón is látható sajtóhajó.
A hajók alakzatba rendeződve közelítik meg a Margitsziget felett a szertartás helyszínét.
A sajtó munkatársait szállító Attila hajó a Dráva utca magasságában megállt, hogy bevárja a többi hajót, többek között az áldozatok családtagjait szállító Halászbástyát is.
A mai hajós alakzatot egyébként Horváth Imre, a Személyhajósok Szövetségének főtitkára vezényli. Az alakzatban a Millenium 2 és a Szentendre áll majd elől, őket követi a Halászbástya és a minket szállító Attila.
Aznap az M1 Híradója jelentette, majd a rendőrség hivatalosan is megerősítette, hogy a Szabadság híd közelében a Hableány legénységének egyik magyar tagját találták meg.
A BKV Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ közös közleményében azt írta, hogy a D12-es hajójárat a szokásostól eltérő menetrend szerint, kétóránként jár, az áldozatok előtti tisztelgésként árbocán fekete szalaggal közlekedik.
A Hableány 2019. május 29-én este felborult és másodpercek alatt elsüllyedt.
Az elmúlt másfél hónap történetét ebben a rövid videóban mutatjuk be.
2019. május 29-én süllyedt el a Hableány sétahajó, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval.
Lebomló papírurnában helyezik örök nyugalomra a Hableány matrózának hamvait. Az urna tetején egy koszorú lesz, ami pár percig még jelzi majd az urna helyét.
P. János matróz 81 éves édesanyját a Bors látogatta meg. Azt mondta, fia imádta a hajózást. Korábban katonatiszt volt, de a hajózásra mindig a szenvedélyeként tekintett. "Annyira szerette a munkáját, hogy évekkel ezelőtt azt mondta, ha történik vele valami, a Dunába szórjuk a hamvait" - mondta az édesanya.
Visszafelé, a Margit hídnál a dél-koreai áldozatok emlékére is elhelyeznek majd egy koszorút.
A gyászoló hozzátartozókat a Halászbástya nevű hajó viszi. A kapitány esetében egyházi, a matróz esetében polgári búcsúztatást tartanak, ami a nyilvánosság kizárásával, a hajó belsejében történik majd - mondta Tóth Mihály.
Ezután öt harangütés hangzik majd el, és Pethő János urnáját egy egyenruhás matróz féltérdre ereszkedve a vízbe helyezi. Ezt követően három díszlövés dördül majd el.
Amikor az Attila hajó elhaladt a baleset helyszínénél, már pár tucatnyian álltak a Margit hídon, akik a búcsúztatóra vártak.
A temetésen helyszínen tartózkodó kollégánk szerint tizenöt hajó vesz részt, ebből egy a médiahajó. 11-kor indulnak, alakzatban közelítik majd meg a szertartás helyszínét dél felől. A szertartás után a Margit híd felé indulnak, ott is koszorút helyeznek el, majd visszaindulnak a kikötőbe. A tervek szerint 13 órakor kötnek majd ki.
Pontban 11 órakor elindult a sajtó munkatársaival az Attila hajó a Hableány kapitányának és matrózának a temetésére.
“15 hajó mozgását hangolják össze a kollégák, ami elég nagy feladat és komoly kihívás” - mondta korábban Tóth Mihály, a Panoráma Deck Kft. szóvivője.
A 15 hajóból álló alakzat a Margit hídnál kezd összeállni, innen pedig észak felé haladnak a Dunán.
Hajós temetést rendeznek a Hableány-balesetben meghalt L. László kapitánynak és P. János matróznak, írta meg Magyar Nemzet. Itt olvashatják akkori hírünket.