Budapest

Térfigyelő kamerával is büntet a rendőr

2012. május 16., 13:06 Módosítva: 2012.05.16 18:20
242

Budapesten két helyen rögzít piros lámpán áthaladást térfigyelő kamera: a Hermina út-Kós Károly sétány és a Dózsa György út-Kerepesi út kereszteződésében. Emellett számos térfigyelő kamera alapján bírságolnak tilosban megálló vagy várakozó gépkocsikat. A bírságolás az év végéig jogszerűen folyik, akkor lejár a kamerák működésének feltételeit meghatározó jogszabály alóli 4,5 éves felmentés. Az új kritériumok azonban egy pornóproducert is összezavarnának.

Budapesten fixen rögzített ellenőrző berendezés – térfigyelő kamera – két helyszínen rögzít tilos jelzésen történő áthaladást: a XIV. kerület Hermina út-Kós Károly sétány kereszteződésében (ez nem a BKK által felszerelt és jelenleg tesztüzemben működő kamera), valamint a XIV. kerület Dózsa György út-Kerepesi út kereszteződésében, válaszolta megkeresésünkre a BRFK sajtóosztálya. A felvételek alapján bírságolnak is.

Tovább

Ősszel megnyithat a Rác fürdő

2012. május 16., 07:57 Módosítva: 2012.10.10 10:05
34

Több mint másfél év után idén ősszel megnyithat a Rác fürdő, mert a héten megállapodás született a magánbefektetők és a főváros között, írja a Napi Gazdaság. Az egyezség szerint továbbra is a fővárosé marad a terület negyede, viszont a fürdőt és a mellette épült szállodát üzemeltető cégből, a Rác Nosztalgia Kft-ből kiszáll a budapesti gyógyfürdőcég, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Zrt. A fővárosi területrész miatt az üzemeltető minden évben jelentős díjat fizet majd a fővárosnak, értesült a lap. A fővárosi gyógyfürdőcég pedig vízhasználati díjat is szed majd az üzemeltetőtől.

A 8 milliárd forintos költséggel épült komplexum hiába készült el teljesen már másfél éve, hiába kapta meg a működési engedélyt is, azóta üresen állt, mert a megnyitást elhúzódó viták és különféle vizsgálatok hátráltatták.

A megnyitáshoz még további megállapodásokra is szükség van, mondta a Budapesti Városüzemeltetési Központ vezérigazgatója, Bán Tamás a Napi Gazdaságnak. Rendezni kell még a beszállítói tartozásokat, és meg kell egyezni az MFB Zrt-vel, amely korábban mintegy 7 milliárd forinttal szállt be az üzletbe, végül a fővárosi közgyűlésnek is áldását kell adnia.

Finta Sándor lett Budapest főépítésze

2012. május 15., 16:28 Módosítva: 2012.05.22 14:01
404

Tarlós István főpolgármester a mai nappal Finta Sándort főépítésszé nevezte ki – közölte a Főpolgármesteri Hivatal.

Tovább

Tarlós: A 3-as metró Demszky hagyatéka

2012. május 14., 14:01 Módosítva: 2012.06.02 13:41
92

Tarlós István főpolgármester felhagyott a kímélettel, és elődjét, Demszky Gábort nevezte meg felelősként a 3-as metró botrányaival kapcsolatban. A vonalon idén 600 méter, jövőre 35 kilométer sínt cserélnek ki, a teljes, átfogó felújítás csak évek múlva kezdődhet.

A 3-as metró botrányát tekintve fel kel hagyni a kímélettel, Demszky Gábor hagyatéka következtében szabályos szükségállapot következett be Budapesten, mondta sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester.

Hozzátette: Demszky mindent a fantáziájának rendelt alá, minden uniós forrást elvitt a 4-es metró, holott csak az első szakaszára költött 350 milliárd forintból kijött volna a 3-as metró teljes felújítása, az utak rendbetétele, és a BKV-s járműállomány cseréje.

Tovább

Megint beállt a budai alsó rakpart

2012. május 14., 09:52 Módosítva: 2012.05.14 10:19

A budai alsó rakparton az Erzsébet híd közelében ma állítják helyre az útburkolatot a Szabadság-híd felé vezető oldalon, addig az ideiglenes burkolaton haladhat a forgalom, sebességkorlátozás van érvényben, közölte a Fővinform.

Fotó: Hargita Nándor

Az ügyeletes szerint a reggeli órák óta tart a torlódás mindkét irányban. Északi irányban a Rákóczi hídtól, déli irányban a Margit hídtól áll a sor. Az aszfaltozás várhatóan a délutáni órákban fejeződik be, estére állhat helyre a forgalom a Fővinform tájékoztatása szerint.

A szomszéd ágyása mindig zöldebb

2012. május 13., 08:30 Módosítva: 2012.05.22 00:40
708

Kispesten átadták Budapest első közterületi közösségi kertjét, ahol a parcellák tulajdonosai saját maguknak nevelhetnek bármilyen zöldséget, gyümölcsöt, ami elfér a pár négyzetméteres földdarabon. Az idehaza is egyre népszerűbb városi kertészkedés azon kívül, hogy egyszerű, nem jár nagy anyagi áldozattal, az ökotudatos életre való nevelést is segíti.

Egy régi anekdota szerint, amikor a pesti kisgyerek lement vidékre, ámulva kérdezte nagyszüleit, hogy miért a földben tartják a sárgarépát, ugyanis náluk annak a hűtőszekrényben a helye. Valahogy így csodálkozhat az a néhány kispesti gyerek is, akiknek a szülei a leveszöldséget mostantól nem a piacról vagy a hipermarketből, hanem a saját minikertjükből tudják majd beszerezni.

A közösségi kertészkedésnek (community gardening) Nyugat-Európában és a tengerentúlon évszázados hagyományai vannak. Már az ipari forradalom idején a városba kényszerült lakosság is alakított ki kis konyhakerteket, később pedig főleg a második világháború utáni élelmiszerhiány sarkallta a városok vezetőit, hogy a lakosokat saját növénytermesztésre ösztönözzék. Magyarországon mindez még jócskán gyerekcipőben jár.

Tovább

Tarlós elrendelte a 3-as metró műszaki felülvizsgálatát

2012. május 12., 18:29 Módosítva: 2012.06.02 13:41
171

A Budapesti Közlekedési Központon keresztül elrendeltem a 3-as metró teljes műszaki felülvizsgálatát, mondta lapunknak Tarlós István főpolgármester. A felülvizsgálat várhatóan több hétig tart, addig csak 40-50 km/órával haladhatnak a metrószerelvények az alagútban. Tarlós hozzátette, hogy a szerelvények felülvizsgálatát már 2011-ben elkezdték, és a BKV vezérigazgatója 2011 óta csak műszakilag felülvizsgált szerelvényeket enged forgalomba.

A főpolgármester közölte, hogy a városvezetés és a BKK 2011-ben kezdeményezte és elindította a 3-as metró szerelvénycseréjére és pályafelújítására vonatkozó pályázatát, amit az információi szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is támogat. Csakhogy a pályázat végigvitele több évig tatrt, ezért azt már 2006-ban el kellett volna indítani. Tarlós szerint a 3-as metró jelenlegi állapota évtizedes mulasztás eredménye.

Tovább

Zárnak? Akkor igyunk még valamit!

2012. május 12., 15:33 Módosítva: 2015.02.28 11:56
256

Ferencváros vezetése titkos bevetésre invitált minket, amit annyira komolyan vettek, hogy Bácskai János, a kerület fideszes polgármestere a civil ruhás rendőrök bevett egyenruháját felöltve, francia felügyelőnek öltözve, fehér ingben és barna bőrdzsekiben jelent meg a péntek esti sajtónyilvános razzián. Eleinte úgy téblábolt, mint aki nem is igazán érti, hogy mit keres ott, de aztán belejött a szerepbe.

2887582 045a324c85a57c4ba23cbaa42b1de4d0 o
Fotó: Huszti István
Tovább

Karbantartók: életveszélyes a 3-as metró

2012. május 12., 12:53 Módosítva: 2013.04.14 16:03
3317

Drámai hangú levelet írt a 3-as metró egyik karbantartója a Budapesti Metróért Egyesületnek, amelyben leírja: az alagútban egyre több helyen tapasztalható szivárgás, a vágányok több szakaszon is életveszélyesek, már a 40km/órás korlátozás sem segítene és a Népligetihez hasonló baleset bármelyik állomáson bármikor előfordulhat.

A levelet, amelyet az egyesület eljuttatott az Indexnek, változtatás nélkül közöljük:

"Kollégáimmal együtt figyelemmel kísérjük a híradásokat és sajnos, ami az elmúlt héten történt a Népligetnél az csak a jéghegy csúcsa. A 3-as metró talán legbiztonságosabb szakasza az 1990 végén átadott Árpád híd-Újpest közötti szakasza, igaz a sínkopás ezt a szakasz is érinti, de itt még kezelhető a helyzet. Állandóak az éjszakai karbantartások és a túlóra.

Egy lezuhant lámpa
Egy lezuhant lámpa

A metró folyamatos és zavartalan működtetése a mi vállunkat terheli, aminek a 3-as vonalon egyre kevésbé tudunk eleget tenni. Az alagútban egyre több helyen tapasztalható szivárgás, a vágányok több szakaszon is életveszélyesek, már a 40km/órás korlátozás sem segítene, és a Népligetihez hasonló baleset bármelyik állomáson bármikor előfordulhat. Sok helyen az oldalfalakon található márványlapok is bármikor leeshetnek, mivel az elmúlt 20 évben szinte sehol nem végeztek komolyabb karbantartást és szerkezeti- statikai vizsgálatokat.

Ezt a problémát már többször is jeleztük, a tavalyi metrótűz óta mind a BKV, mind a főváros felé, de csak ígéreteket kaptunk, ugyanakkor a felelősség a miénk. A jelenlegi hibák kijavításához a mi munkánk és felkészültségünk már kevés. A metróvonalon a szerkezeti hibák már annyira kritikusak, hogy egy esetleges azonnali műszaki beavatkozásnak az egész vonalat érintenie kellene. A 2-es vonalhoz hasonló szakaszos felújítás lehetősége az állandó balesetveszély miatt meglátásom szerint nem kivitelezhető.

Ezt a véleményemet több kollégám is osztja. Féltem a munkámat és az utasok biztonságát, de a nyilvánosság elé sem én, sem a kollégáim nem merünk kiállni. A Népliget állomáson történt baleset miatt így is gőzerővel zajlik a felelős keresése. Nagy valószínűség szerint a "felelőst" közülünk fogják kiválasztani. Szeretném, ha ezek a problémák az utazóközönség elé kerülnének."

Kirúgta a BKK a jegyviszonteladó céget

2012. május 11., 15:47 Módosítva: 2012.05.11 20:39
80

Szerződést bontott a BKK a jegyek és bérletek viszonteladását végző Frear Kft-vel, ami nem tudott elszámolni 562 millió forinttal. A BKK vezérigazgatója feljelentést tett sikkasztás gyanúja miatt. A teljes kár elérheti az 1,2 milliárd forintot.

Szerződést bontott a BKK jegyek viszonteladását végző Frear Kft.-vel, jelentette be a közlekedési cég. A Frear ugyanis nem számolt el megfelelően a korábban átvett jegyekkel és bérletekkel, illetve a felszólítás ellenére sem tett eleget fizetési kötelezettségeinek. Eddig a cég több mint 562 millió forint tartozást nem fizetett meg, de ez az összeg a még nála lévő készletek esetleges hiányos elszámolása nyomán növekedhet. Vitézy Dávid lapunknak azt mondta, hogy a tartozás elérheti akár az 1,2 milliárd forintot is. Az 562 millió forint az áprilisi bevétel, emellett még 700 millióval kellene elszámolni.

Tovább

Leszakadt a vakolat a Rumbach Sebestyén utcában

2012. május 11., 15:26 Módosítva: 2012.05.11 15:26
26

Egy olvasónk jelentette, hogy péntek délután negyed három körül leszakadt egy méretes darab a Rumbach Sebestyén utcában a vakolatból. Mint írta, senki sem sérült meg, csak néhány autót ért kár. A tűzoltók a helyszínen felmérték a helyzetet.

Fotó: Arko / olvasónk

Kisdi Máté, a Fővárosi Tűzoltóság szóvivője szerint az ehhez hasonló esetek gyakoriak, a belvárosban sok ház van hasonló helyzetben, ilyenkor a ház üzemeltetőjéé a felelősség.

Fotó: Arko / olvasónk

Kibújtak az elfekvőből a BKV öreg Ikarusai

2012. május 11., 07:15 Módosítva: 2012.08.27 06:58
399

A használtbusz-tender nehézségei miatt kevés a busza a BKV-nak. A cég innen-onnan pótolta a kieső száz buszt: ideiglenes szolgáltatást rendelt meg, behozták a félkész Mercedeseket, illetve régi Ikarusokat tákoltak össze. A kapkodás miatt érdekes jelenségekkel találkoznak az utasok : a hűtővíz felforrásának megakadályozása miatt fűtik az utasteret a 105-ösön, automata hang kér elnézést a váltó rángatásáért a 178-ason, hol bezár, hol nem akar becsukódni a Mercedesek automata ajtaja.

Húzódik a BKK használt buszokra kiírt tendere: az eredményt a kizárt Orangeways megtámadta, ezért nem tudnak szerződést kötni a győztes VT-Transmannal, a szolgáltatásból kiszálló Nógrád Volán 25 Volvója is kiesett.

Budapest 2012. május 3. Vízosztás a BKV Mercedes Citaro típusú autóbuszán Újpesten. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) soron kívüli intézkedéseket kért a BKV-tól azért hogy az ideiglenesen forgalomba állított használt Mercedes Citaro autóbuszok klímaberendezéseit beüzemeljék.
Budapest 2012. május 3. Vízosztás a BKV Mercedes Citaro típusú autóbuszán Újpesten. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) soron kívüli intézkedéseket kért a BKV-tól azért hogy az ideiglenesen forgalomba állított használt Mercedes Citaro autóbuszok klímaberendezéseit beüzemeljék.
Fotó: Máthé Zoltán

A BKK-tól származó információink szerint megoldott a pótlás: a hiányzó száz busz helyett mintegy 70-et be tudtak állítani úgy, hogy a BKV közbeszerzési értékhatár alatt, 50 millió forintért megrendelte a buszos szolgáltatást a VT-Transmantól. Az 50 millió forintos kontingens keret péntekig lesz elegendő.

Tovább

Teljesen beállt a budai alsó rakpart

2012. május 10., 08:27 Módosítva: 2012.05.14 09:17
7

Üzemzavar-elhárítás miatt munkálatok folynak az Erzsébet híd közelében, ezért félpályás útzár van a budai alsó rakparton a Szabadság híd felé vezető oldalon, mondta el kérdésünkre a Fővinform ügyeletese.

Csütörtökön reggel hat óra körül kezdtek dolgozni, 72 órán belül megoldják a problémát, ezért vasárnap biztosan megszűnik a lezárás. Mivel egy sávban váltakozva halad az érintett részen a forgalom, ezért mindkét irányban torlódás alakult ki.

Munkatársunk szerint reggel háromnegyed kilenckor a Petőfi hídig állt a sor a rakparton. A hídon is lelassult a forgalom, nehézkes a lejutás, egy lámpaváltással csak két Pestről érkező autó tud becsatlakozni. A budai felső rakparton, a Hegyalja út és a Gellért tér között is nagy dugó alakult ki.

Év végén kezdik a Ludovika felújítását

2012. május 10., 08:16 Módosítva: 2012.09.03 12:54
475

A kormány a napokban döntött a Nemzeti Közszolgálat Egyetem és az Orczy parkban létrehozandó Ludovika Campus indításához szükséges 4,7 milliárd forint biztosításáról. Az összesen nettó 24,5 milliárd forintos beruházás 2012 végén kezdődik a Ludovika-épület felújításával, az egyetem 2015-ben költözhet be. A park zöldfelülete a bontások miatt egy hektárral megnövekszik, lesz benne lőtér, lovaspálya, uszoda.

Az egyetem és campus látványterve
Az egyetem és campus látványterve

Az év végén, a Ludovika-épület felújításával kezdődik a Nemzeti Közszolgálati Egyetem helyének kialakítása az Orczy parkban, mondta lapunknak Fürjes Balázs, nagyberuházási kormánybiztos. A kormány a napokban döntött a projekt elindításához szükséges 4,7 milliárd forint biztosításáról, ez egyetem a tervek szerint 2015-ben költözhet a helyére.

Tovább

Gyorshajók indulhatnak Visegrádról

2012. május 10., 08:09 Módosítva: 2012.07.10 20:12
67

Visegrád és Százhalombatta közti gyorshajójáratot tervez a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a települések és az állam anyagi támogatásával, írja a Világgazdaság. A menetrend szerinti vízibusz-közlekedés a korábbi hírek ellenére nem júniusban indul a Duna fővárosi szakaszán, hanem várhatóan a harmadik negyedévben, írja a lap a BKK tájékoztatása alapján.

Tovább

Füstölt a 4-es metró kelenföldi állomása

2012. május 9., 20:01 Módosítva: 2012.05.11 17:02
102

"Dől a füst a 4-es metró kelenföldi városközpont megállójának szellőzőiből, a tűzoltók már úton vannak" - kaptuk a hírt olvasónktól az alábbi kép kíséretében. A Fővárosi Tűzoltóság szóvivője elmondta, valóban hívták őket a 4-es metró állomásához, de az ok nem valódi tűz volt. A nemrég elkészült megálló ventillátorait műfüsttel tesztelték - tudtuk meg.

A 4-es metrót kivitelező cég, a DBR megerősítette a füst tényét, illetve a Tűzoltóság információit, hogy tesztelés zajlott.

fust
Fotó: Olvasónk

A Tétényi úti állomás közel 100%-os készültségű, műszaki átadás-átvétel előtt áll, ezért van szükség a különböző próbákra - tájékoztatott a DBR. Péntekig zajlanak a tesztek, ma a szellőző alagutakat és a hozzájuk kapcsolódó ventillátorokat tesztelték a szakemberek egészségre ártalmatlan műfüsttel. A próba sikeres volt, éppen ennek eredményeként jelent meg a füst a felszínen. A próbáról a kivitelező értesítette előzetesen az illetékes hatóságokat (a tűzoltóságot is) és a környéken élőket egyaránt. Ettől függetlenül a kivitelező tájékoztatása szerint valóban megjelent ma este hat körül a tűzoltóság a helyszínen, majd, miután mindent rendben találtak, távoztak.

Jogerősen is felmentették Hagyót

2012. május 9., 11:51 Módosítva: 2012.05.16 12:18
30

Jogerőre emelkedett a felmentő ítélet a Hagyó Miklós és társai elleni magánokirat-hamisítási ügyben, tájékoztatta lapunkat az ügyben eljáró ügyvédi iroda. Az ügyészség ugyanis visszavonta az elsőfokú felmentő ítélet után bejelentett fellebbezést.

Hagyót, élettársát és a szocialista politikus ügyvédjét 2012 január 16-án mentette fel első fokon a Pesti Központi Kerületi Bíróság a magánokirat-hamisítás vádja alól.

Tovább

Már 40 km/h-val is mehet a 3-as metró

2012. május 9., 08:39 Módosítva: 2012.05.11 17:02

Emelte a sebességkorlátot a 3-as metró vonalán a BKV, a szerelvények az óránkénti 20 helyett 40 kilométeres sebességgel haladhatnak az érintett szakaszon – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdán a Facebook-oldalán.

A tájékoztatás szerint a keddi pályahibát ideiglenesen kijavították, a szerda éjszakára tervezett végleges javítás után pedig feloldják a korlátozást.

A metrók sebességét kedden korlátozták ideiglenesen az észak-déli vonal egy szakaszán, mert a pályabejáráson az egyik kitérőben sínfejkitörést találtak.

A BKK kedden azt közölte, hogy a 3-as metróvonal pályájának állapota sürgős beavatkozást igényel, de az idén csak a legkritikusabb szakaszok részleges felújítását tudják elvégezni.

Nőt gázolt a 26-os a szigeti lejáró zebráján

2012. május 8., 21:59 Módosítva: 2012.05.08 21:59
27

Fél 9-kor szállította el a mentő azt a nőt, akit egy Pest felől érkező, a Margitszigetre befordulni akaró 26-os busz ütött el 8 óra tájt a szigeti lejárónál, a zebrán, írja a II. kerületi ittlakunk.hu.

Forrás: ittlakunk.hu
Forrás: ittlakunk.hu

A nő súlyosan sérült, a helyszínelés még tart.

A forgalom Buda irányába még mindig nagyon lassú, a buszok egyelőre egyáltalán nem járnak.

A TEK-repülőgép miatt szakadt le a metró menyezete?

2012. május 8., 17:00 Módosítva: 2012.05.11 17:02
376

A Terrorelhárítási Központ (TEK) gyakorlatozásra szánt repülőgépe tehette tönkre a 3-as metró Népliget állomásának mennyezetét – értesült a mainap.hu . A kiselejtezett Boeinget péntekre virradóra szállították át a TEK központjába. A díszmennyezet szombaton szakadt le.

A mainap.hu információi szerint nemcsak a Népliget metróállomás díszmennyezete szakadt be szombaton. Úgy tudják, az azóta elvégzett műszaki vizsgálat ugyanis kiderítette: végig torzulások, elmozdulások tapasztalhatók a 3-as metró azon szakaszán, amely felett a Terrorelhárítási Központ (TEK) repülőgépét végigvontatták.

Tovább

Tiszta kémény, rendes ház

2012. május 8., 10:58 Módosítva: 2012.05.08 10:58

Rendkívüli ülést tart a Fővárosi Közgyűlés szerdán; a testületet eredetileg a Fővárosi Vízművek kisebbségi részvénycsomagjának a visszavásárlásáról szóló végleges megállapodás jóváhagyására hívták össze, ám az ügyben végül csak május végén döntenek.

Tovább

Vizsgálják a népligeti álmennyezet-szakadást

2012. május 7., 17:33 Módosítva: 2012.05.08 11:25
6

Múlt hét szombaton leszakadt a díszmennyezet két darabja a 3-as metró népligeti állomásán. A BKV közleményben tudatta, hogy az eset műszaki kivizsgálása már a hétvégén elkezdődött, eddig a szakemberek nem találtak vizesedésre utaló jelet, illetve egyéb olyan műszaki okot, ami a történteket kiválthatta volna, ezért a vizsgálatok tovább folynak – írják. Hozzátették, a Népligetnél az elmúlt időszakban többször megfigyelhető volt kisebb állomásszerkezeti mozgás, amit több tényező is előidézhetett (például hirtelen hőmérséklet-változás, vagy a környezetből érkező többlet-terhelés), a vizsgálat erre is kiterjed.

Tovább

Bevetik fűvel az 1-es villamos vágányait

2012. május 7., 13:37 Módosítva: 2012.07.04 11:18
686

Jóváhagyta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 1-es és 3-as villamosok felújítására, illetve az 1-es villamos Rákóczi hídon történő átvezetésére vonatkozó projektjét az Európai Bizottság. A döntéssel véglegessé vált, hogy a 41 milliárd forint összértékű projekt megkapja a 94%-os intenzitású uniós támogatást, áll a BKK közleményében.

Az elmúlt évtizedek során rendkívül leromlott az 1-es és a 3-as villamosok pályája. Az építésekor gyorsvillamosnak tervezett Hungária körúti 1-es vonalán és a Zuglótól Kőbányán át Dél-Pestig több fontos csomópontot összekötő 3-as vonalán a rossz pályaállapotok miatt jelentősen megnőtt a menetidő, az évtizedek óta felújítás nélkül üzemelő pályákon számos 10-20 km/h-s sebességkorlátozást vezetett be BKV. Mindez versenyképtelenné tette a villamosokat az autózással és néha még más, földrajzilag kerülőt jelentő tömegközlekedési járatokkal szemben.

Tovább

Várhatóan egyzónás lesz a dugódíj

2012. május 6., 17:21 Módosítva: 2012.06.18 14:04
85

Várhatóan egyzónás lesz kezdetben a dugódíj, a fizetős terület Budán lesz kisebb - a budai alsó rakpart ingyenes marad -, a külföldi rendszámosok pedig akár meg is úszhatják az egészet, írja a Napi Gazdaság Online. A Budapesti Közlekedési Központ a lapnak a bevezetendő dugódíj kapcsán adott válaszaiból kiderül, a konkrét díjról és a zónahatárról elképzelések ugyan vannak, de még nem született döntés. Fizetni többféleképp is lehet majd, az esti órák ingyenesek/olcsóbbak lehetnek, és lesznek, akik kedvezményt kaphatnak a díjból.

Mint arról az Index is írt, korábbi koncepciókban az egyzónás és a többzónás modell is felmerült: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna. A javaslat értelmében a Hungária körúton belüli zóna kialakításával csökkenthető legnagyobb mértékben a forgalom és a levegőszennyezés a belső kerületekben, de ez kombinálható más zónahatárok kialakításával is.

Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban néhány év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.

A Városkutatás Kft. 2009-es modellje úgy számolt, hogy 800 forintos behajtási díj mellett 40 milliárd forint, 435 forintnál 29 milliárd lehet a díjbevétel. A központ tájékoztatása szerint a díjstruktúra kidolgozásánál alapelvnek tekintik, hogy az a mindenkori közösségi közlekedési tarifákhoz (pl. havi bérlet, vonaljegy) kapcsolódjon. A BKK úgy látja, célszerű a P+R parkolók használata esetén kedvezményes vagy ingyenes vonaljegyet biztosítani az autóból átszállók számára - mindezzel a közösségi közlekedés használata ösztönözhető, ezáltal finanszírozási helyzete is javítható.

A fizetési rendszerek kialakításánál a gyorsaságot és az egyszerűséget tartja a legfőbb követelményeknek a BKK, így a központ a jelenleg elérhető elektronikus megoldások mindegyikét figyelembe veszi a tervezés során. Az elektronikus, telefonos fizetési módok mellett lehetőséget teremtenek majd a hagyományos ügyfélszolgálati vagy viszonteladói ponton személyesen történő befizetésre is. A BKK szerint elsősorban a Hungária körúti egyzónás rendszer volt korábban a preferált javaslat. A Városkutatás 2008-as tanulmánya a budai zónahatár kapcsán megjegyzi, hogy opcionálisan felmerülhet a budai alsó rakpart ingyenes tranzitútvonalként való meghagyása. A pesti alsó rakpart esetében viszont nem, mert több elkerülő útvonal is rendelkezésre áll.

Az előzetes tanulmányokban elsősorban a hétköznap 6 és 19 óra közötti időszak fizetőssé tétele merült fel. A Városkutatás 2008-as anyaga szerint a bevételeket vélhetően csökkenti, ha a díj nem a teljes nappali, azaz 6-22 óra közötti, hanem csak például csúcsidőre, illetve ha kedvezményes, csúcsidőn kívüli tarifát alkalmaznak, a csúcsidőre bevezetett felár ellenben növelheti a díjbevételt. A forgalomszervezési okokból mindenképp hasznos, ha a csúcsidőszak erősebb díjjal van sújtva, mint a nem terhelt időszakok, így a csúcsidőszak elhúzható, hatása mérsékelhető. A tarifarendszer kialakításakor figyelni kell az egyszerűség és átláthatóság követelményére, ám az időpontoktól függő díjak valószínűleg több reklamációhoz vezetnek az óraszinkron kérdése miatt - hívja fel a figyelmet a tanulmány.

A BKK szerint díjfizetési kötelezettség alapvetően minden a díjfizetési időszakon belül a zónába behajtó vagy a kordonon áthajtó személygépjárműre vonatkozna. Hozzáteszik: a nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan külön elbírálás alá esik a díjfizetési zónán belül lakók vagy más speciális csoportok (például a mozgáskorlátozottak) kedvezményének kérdése.

A Városkutatás Kft. 2008-as tanulmánya a kedvezmények kapcsán arról ír, hogy a környezetvédelmi szempontok érvényesítésének hatékony eszköze lehet, ha a díj mértéke valamilyen módon a jármű kibocsátási szintjétől függ. Az autóban ülők számától függő kedvezményrendszer bevezetése, ellenőrzése bonyolult, így arra nem is számíthatunk. Bár a díjkötelezettség a külföldiekre, illetve a külföldi rendszámos autót használókra is vonatkozik, ők mégis megúszhatják, ugyanis várhatóan nehézségekbe ütközik majd a követelés behajtása.

Álmennyezet-szakadás volt a 3-as metróban

2012. május 5., 17:39 Módosítva: 2017.10.19 16:28
114

Szombat délután leszakadt a mennyezet burkoló lemezének két darabja Budapesten a 3-as metró népligeti állomásán – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) fődiszpécsere.

A BKV-figyelő blog információit megerősítve a fődiszpécser azt mondta, az Újpest felé tartó vágány felett két, egyenként két négyzetméteres burkoló elem szakadt le, személyi sérülés nem történt. Az utasokat egy órán keresztül pótlóbuszok szállították Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között, a közlekedés nem sokkal 5 óra előtt állt helyre a 3-as metróvonalon.

A BKK közlése szerint az állomáson szerelvény nem volt, viszont a Metróért Egyesület közleményében azt írja, hogy jobb peron mellett álló szerelvény teteje is felfogott a lehulló törmelékből. Az egyesület szerint 15:56-kor történt a leszakadás, és a Nagyvárad téren az
első pótlóbusz 16.27-kor érkezett meg. A törmelék eltávolítása és biztonsági ellenőrzések után 16.55-kor beindult a forgalom a teljes vonalon.

Nosztalgia-buszjárat indul Budapesten

2012. május 5., 16:25 Módosítva: 2012.05.05 16:39
156

Nosztalgia-buszjárat közlekedik októberig minden hétvégén Budapesten a Széll Kálmán tér és Zugliget, valamint Hűvösvölgy között.

A Budapesti Közlekedési Központ közleménye szerint az Ikarus 630 típusú kabrióbusz a Széll Kálmán tér – Zugliget (Libegő) – Széll Kálmán tér, valamint a Széll Kálmán tér – Hűvösvölgy – Széll Kálmán tér állomások között jár hétvégenként és ünnepnapokon.

Tovább

Ferihegy-expressz kínai hitelből?

2012. május 4., 15:14 Módosítva: 2012.06.26 08:23
121

A Keleti pályaudvart a Liszt Ferenc reptérrel összekötő gyorsvasúttal kapcsolatos egyezményt írt alá a napokban a magyar miniszterelnök és a kínai miniszterelnök-helyettes, ugyanerről kötött együttműködési megállapodást a MÁV és a kínai vasúttársaság. Korábban úgy volt, hogy a kínaiak koncesszióban felépítik a pályát, de a Pesten járt sanghaji mérnökcsoport nem győződött meg a vállalkozás gyors megtérüléséről. Ezért, ha lesz Ferihegy-expressz, akkor kínai hitelkeretből épül, kínai cégek bevonásával.

A reptéri mágnesvonat Shanghaiban. Ilyen biztosan nem lesz
A reptéri mágnesvonat Shanghaiban. Ilyen biztosan nem lesz

Komplett sanghaji mérnökcsapat vizsgálta az elmúlt hónapokban a Ferihegy-expessz megvalósítási lehetőségeit. Részleteket egyelőre nem tudni, de arról információink szerint meggyőződtek az egyébként nyereséges sanghaji reptéri vonatot építő mérnökök, hogy ez egy nagyon lassan (vagy egyáltalán nem) megtérülő beruházás lenne Budapesten.

Tovább

Elakadást jelző rendőrautó miatt gyalogoltak az utasok

2012. május 4., 13:45 Módosítva: 2012.05.04 15:40
218

Olvasónk tegnap déltájban utazott a 15-ös buszon, amikor az a József Nádor tér és Szende Pál utca sarkán elakadt, mert egy vészvillogós rendőrautó miatt nem tudott befordulni.

Múltak a percek, a rendőrök nem kerültek elő, végül a sofőr úgy 10 perc után azt javasolta az utasoknak, hogy gyalog menjenek tovább.

Tovább

Gyerekei előtt ütött egy apát a jegyellenőr

2012. május 4., 13:24 Módosítva: 2012.05.22 19:45
89

Felfüggesztették a rendőrségi vizsgálat idejére azt a két BKK-ellenőrt, akik verekedésbe keveredtek a 17-es villamoson egy utassal. Egyes források szerint a jegy nélkül utazó apát két gyereke szeme láttára ütötték az ellenőrök.

A BKK jegyellenőr munkatársai május 2-án délután utazási jogosultságot ellenőriztek a 17-es villamoson. Tevékenységük során egy, a szolgáltatást jogosulatlanul igénybe vevő férfi utassal konfliktusba keveredtek, ami tettlegességig fajult, áll a Budapesti Közlekedési Központ közleményében.

Tovább

Piroslámpa-figyelő kamerákat tesztelnek Pesten

2012. május 4., 09:41 Módosítva: 2012.05.16 13:17
708

Áprilistól automatizált piroslámpa-figyelő rendszerrel kísérletezik a rendőrség Zuglóban. A rendőrök egyelőre tapasztalatot gyűjtenek a kamerák működéséről, nem büntetnek. Budapesten máshol nincs ilyen működő kamera a rendőrség szerint, de ha a tapasztalatok jók lesznek, elterjedhet a zsíros bevételt hozó rendszer. Közben kiderült: büntetnek ott is, de nem a kamerák alapján, a kameratesztelésre viszont nem a rendőrség kért engedélyt. Az, hogy ki, egyelőre nem tudni.

Valóra vált az az évről-évre felröppenő autós rémhír, miszerint olyan kamerákat telepít a rendőrség, amelyek képesek automatikusan felvételt készíteni a piros lámpán áthaladó autósokról. A kamerákat az Élőben a városból blog-rádióműsor vezetője Mátyási György szúrta ki.

Forrás: Élőben a városból
Forrás: Élőben a városból

Mint a rendőrség sajtóosztályán megtudtuk, egy helyen működik a rendszer, a Kacsóh Pongrác út - Hermina út kereszteződésében, de egyelőre csak tapasztalatokat gyűjtenek, büntetés nincs a felvételek alapján. A kamerák bevezetéséről a tapasztalatok alapján döntenek.

Tovább