Már az ideiglenes átadás utáni első napon torlódás alakult ki a Margit hídon és az oda vezető útvonalakon, de a Fővinform szerint pár nap alatt normalizálódhat a helyzet.
Fuchs Tamás ügyeletes elmondta, hogy a reggeli órákban még jól lehetett haladni autóval a hídon, de nem sokkal 8 óra után már torlódások alakultak ki. A Szent István körúton most is csak több lámpaváltással lehet eljutni az átkelőig.
Tíz óra előtt néhány perccel Budán már a rakpartig kunkorodott a kocsisor, a Bem József térnél rövid ideig dugót okoztak a Margit hídra készülő autósok. A Szent István körúton a Honvéd utcánál állt a sor vége mindkét sávban. A híd megnyitásához hétfőn a Nemzeti Közlekedési Hatóság járult hozzá, a nyitás este történt, hogy addigra már levonuljon a csúcsforgalom.
Az első száz-száz autós mindkét hídfőnél emléklapot kapott, amin az áll, hogy az autós 2010. november 15-én hányadiknak ment át Budáról Pestre vagy Pestről Budára a felújított Margit hídon. Az első autó, amely a hídra hajtott egy oldtimer Porsche 911-es volt. Az egyik lapot a BKV 109-es buszának sofőrje kapta.
Az átadáson rengeteg kerékpáros és gyalogos érdeklődő is összegyűlt a Jászai Mari téren. A nyitás pillanatát az érdeklődők tapssal, az autósok folyamatos dudaszóval ünnepelték. Az átadás előtt pár órával a Facebookon csoport alakult, tagjai flashmobot szerveztek. A demonstrálók egyike az MTI-nek azt mondta, arra szeretnének emlékezni, hogy csendes volt a környék.
A nyitástól függetlenül kedden is várhatóak még korlátozások a Margit hídon, egyes munkafázisoknál egy-egy sávot lezárhatnak. A híd átadása egyelőre csak a forgalmi területre vonatkozik. A teljes átadás a legutóbb megjelent információk szerint 2011. június 13. lenne. A forgalmi átadásnak egyébként a szerződés szerint augusztus 13-án kellett volna bekövetkeznie, a kivitelező – az előre jelzett négy hónap helyett csak – három hónap csúszással fejezte be ezt a munkaszakaszt. Elképzelhető, hogy a forgalmi átadáshoz hasonlóan a teljes átadás is hamarabb következik be.
A négy hónapos csúszást a kivitelező konzorcium nyáron jelentette be arra hivatkozva, hogy későn kapták meg az engedélyeket, ami alapján elkezdhették volna a munkát. Bejelentettek erre hivatkozva 740 millió forintos többletigényt is. A fővárosi közgyűlés júliusi ülésén mind a csúszást, mind a kötbér kifizetését elutasította.
Sikeres volt a Margit hídi bejárás, a hatóság hozzájárult a híd megnyitásához, az erről szóló jegyzőkönyvet már alá is írták, értesült az Index. A hídra hétfő este 10 óra körül ráengedik a gépjármű forgalmat.
Információink szerint sikeres volt a Margit híd hétfői, úgynevezett bejárása és szemléje: a Nemzeti Közlekedési Hatóság hozzájárult a híd megnyitásához. Az erről szóló jegyzőkönyvet alá is írták.
Megfelelő állapotban van a Margit híd a statikus próbaterhelés szerint. A villamosok a hétfői üzemkezdettől ismét áthaladhatnak a hídon, mindezt már a végleges síneken. A gyalogosok az ideiglenes, északi járdán kelhetnek át. A hidat a hét közepén átadhatják ideiglenesen az autósoknak is.
A hétvégén próbaterhelést végeznek a Margit hídon, ezért nem mehetnek át rajta a villamosok, a buszok, de még a mentők vagy a rendőrautók sem, közölte Tóth Kata, az Mh 2009 sajtóiroda munkatársa. Szombaton a pesti hídfő és a margitszigeti bejáró között, vasárnap pedig a budai hídfő és a szigeti bejáró között gyalogosok sem közlekedhetnek. Ezalatt a Margitsziget az Árpád híd felől közelíthető meg.
A korábban beharangozott december végi határidőhöz képest jóval előbb, legkésőbb november közepétől használhatják az autósok a Margit hidat, értesült a Napi Gazdaság. Azzal, viszont hogy az autókat ismét ráengedik a hídra, még nem fejeződnek be a munkálatok.
Vasárnaptól több mint két hétig nem használhatják a villamosok a Margit hidat. A sínek ezalatt kerülnek vissza eredeti helyükre, a szerelvények ezért nem közlekedhetnek ezen a szakaszon. A villamosok helyett pótlóbuszok szállítják majd az utasokat.
A Margit hidat felújító konzorcium nem közfeladatot végez, ezért nem közérdekű adatok a beruházás részletes pénzügyi adatai, döntött a bíróság első fokon az Index által kezdeményezett Margit híd-perben. A döntés szerint a fővárosi önkormányzathoz kellett volna fordulnunk, ha az olvasókat tájékoztatni akarjuk arról, mire megy el 24 milliárd forintnyi közpénz, ami félig-meddig már magánpénzzé transzformálódott.
A bírónak nem kötelessége tudnia, hogy az első kört a fővárosi önkormányzatnál már rég megtettük. Csakhogy az önkormányzat nem rendelkezik a kért adatokkal. A főváros ugyanis olyan szerződést kötött, amelyben elfogadta, hogy a felújításra kiírt pályázaton győztes cég 24 milliárd forintért elvégzi a munkát. Ám hogy ezen a fix összegen belül mennyit költ valójában a cég a rekonstrukcióra, 10 milliárdot vagy akár 25-öt, sose fogja megtudni, mert a szerződés ezt a jogot az önkormányzat számára nem tartalmazza.
A Pesti Központi Kerületi Bíróság hétfőn tárgyalta az Index keresetét, amelyben a Margit híd-felújítás részletes adatainak a nyilvánosságra hozatalát akarjuk elérni. A bíróság az első napon elutasította első fokon keresetet, az ítélet szerint a konzorcium nem közfeladatot végez, így nem minősülnek közérdekű adatoknak a birtokukban levő információk.
Mibe kerül a Margit híd felújítása, milyen szerződéseket kötöttek az alvállalkozókkal, ilyen és ezekhez hasonló kérdésekre szeretett volna választ kapni az Index.hu munkatársa a felújítást végző konzorciumtól abban a polgári perben, amely hétfőn kezdődött a Pesti Központi Kerületi Bíróságon. A bíróság már az első napon ítéletet hirdetett, első fokon és elutasította keresetet.
A Pesti Központi Kerületi Bíróság hétfőn tárgyalja az Index keresetét, amelyben a Margit híd-felújítás részletes adatainak anyilvánosságra hozatalát akarjuk elérni. Álláspontunk egyszerű: a beruházást közpénzből finanszírozza a főváros, ezért az adatok közérdekűek.
A keresetben leírtuk, hogy az Index először a fővárosi önkormányzathoz fordult a részletes pénzügyi adatokért, ám az önkormányzatnál arra
hivatkoztak, hogy a negyedéves részszámlákon kívül más pénzügyi adatot nem kapnak. A részszámlákat az önkormányzat átadta, azzal, hogy részletesebb pénzügyi adatokért a kivitelező konzorciumot keressük. Hozzátették, a főváros átalánydíjas, fix összegű szerződést kötött a kivitelezővel, ezért nem kérhetnek és kaphatnak több adatot.
Az esős időjárás miatt elhúzódott a munka augusztusban, de ez egyelőre nem veszélyezteti a híd decemberi, ideiglenes forgalomba helyezését. A hosszanti tengely mentén szétvágott hidat 2010. október végén - november elején kapcsolják össze, tudtuk meg. Elkezdődött a híd festése és a műemléki rekonstrukció is.
Az esős időjárás hátráltatta a korrózióvédelmi munkák befejezését, tekintettel arra, hogy ehhez a munkafolyamathoz száraz időre van szükség, áll a Margit híd felújításának augusztusi jelentésében. A munkálatok elhúzódása egyelőre nem veszélyezteti a híd decemberi, ideiglenes forgalomba helyezését. A két hídfél összekapcsolásának időpontja a jelentés szerint 2010. október végére – november elejére tehető.
Óarany színű lesz a Margit híd a felújítás során, tájékoztatott Tóth Kata, a Margit híd rekonstrukciójának szóvivője. A híd eredetileg tengerészkék volt. Arról, hogy most milyen legyen, hónapokon keresztül tárgyaltak a történészek, építész-kutatók és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal munkatársai. Az óarany mellett szólt az is, hogy a sárga színt lehet a legjobban kijavítani az esetleges sérüléseknél, szennyeződéseknél. A festés már elkezdődött, és várhatóan néhány hét alatt befejezik a szakemberek.
Tóth Kata, a kivitelező konzorcium szóvivője közölte: a híd teljes felújítását a kivitelező 2011 júniusára tudja vállalni. A késés amiatt alakult ki a kivitelező szerint, hogy a főváros három hónapos csúszással adta csak át a rekonstrukció engedélyeit, emiatt számos munkafázist kellett vagy kellett volna kora ősz helyett télen elvégezni. Erre gyakran technológiai okokból sem volt lehetőség, a rendkívül hideg, a hóviharok és az elhúzódó tél miatt további huszonöt napon át vált lehetetlenné a munkavégzés a mederhídon, írta Tóth Kata.
Június 8-án átutalta a fővárosi önkormányzat a Margit híd felújítása harmadik negyedéves részszámlájának összegét. A kivitelező konzorciumnak az eredeti ütemterv szerint az áprilisi teljesítéskor már el kellett volna készülnie az összes munka 45 százalékával, ám még csak 30 százalékon állt. Ezért nettó 3,1 milliárd forint helyett nettó 1,1 milliárdot kapott.
A kifizetett részsszámla szerint az 1,16 milliárd forintból 30 milliót tettek ki az általános tételek, 542 milliót a mederhíd felszerkezete, 190 milliót a meder- és parti pillérek, 175 milliót és 138 milliót a budai, valamint a pesti oldali műtárgyátépítések, 11,4 millió volt a vágányépítés és 70 millió az organizáció.
A nyár végén írhatja ki a fővárosi önkormányzat a Margit híd pillérszobrainak restaurálására és pótlására a pályázatot, döntött legutóbbi ülésén a fővárosi közgyűlés. A több százmilliós tételt a hídrekonstrukció négymilliárdos tartalékkeretéből fizetik majd.
Zárt ülésen döntött múlt héten a fővárosi közgyűlés arról, hogy közbeszerzési eljárást indít a Margit híd pillérszobrainak restaurálására és rekonstrukciójára. A pályázat részleteit a fővárosi köztéri szobrokat kezelő Budapest Galériával közösen készíti elő az önkormányzat.
Egyhangúlag elutasította a fővárosi közgyűlés a Margit híd felújítását végző konzorcium többletköltség-igényét, nem járult hozzá a határidő kitolásához, valamint úgy döntött: kéri a kivitelező által bejelentett csúszás miatti kötbért.
A Margit-híd felújításának a csúszásáról és a kivitelező többletigényéről tárgyalt csütörtöki ülésén a fővárosi közgyűlés. A döntés kemény volt: a főváros nem engedi a csúszást, nem járul hozzá a bejelentett 740 millió forintos többletköltség kifizetéséhez, sőt, maga kéri a csúszás miatti kötbért a vállalkozótól. A javaslatot a közgyűlés történetében szokatlan módon egyhangúlag fogadták el: minden képviselő megszavazta.
Az előterjesztő Tiba Zsolt főjegyző a szavazás előtt elmondta, hogy a fővárosnak a lehető legkeményebb módon ki kell tartani a határidők és a kötbérek mellett. Hozzátette, hogy folyamatban van a beruházás nagyprojektté nyilvánítása, ezért az uniónak jelezni kell, hogy számítani kell némi csúszásra.
Bár mind a fővárosi önkormányzat, mind a BKV támogatja a VEKE kezdeményezését a BKV új mobil eszközének, az úgynevezett kúszóváltónak az első bevetésére a Margit híd hétvégi teljes lezárásánál, a kivitelezőn, úgy tűnik, megbukik a terv. Holott a Jászai Mari téren elhelyezett villamosfordító kúszóváltó használatával az utasoknak nem kellene az Oktogonnál leszállni, hanem egészen a Dunáig utazhatnának. A kivitelező szerint a főváros csak az utolsó napokban jelezte a kívánságát.
Június első hétvégéjén a Margit hídi "oldalváltás" miatt vágányzár lesz a nagykörúti villamosok vonalán. Ekkor helyezik át a 4-6-os villamos ideiglenes, úgynevezett repülősíneit a Margit híd déli feléről a lassan elkészülő északi oldalra.
Nehéz döntés vár a fővárosi közgyűlésre a Margit híddal kapcsolatban a csütörtöki ülésen. Választania kell, hogy elfogadja a felújítást végző konzorcium négy hónapos csúszását, lemond a kötbérről, és nagy eséllyel további 740 milliót fizet, vagy felveszi a kesztyűt, nem módosít az eredeti szerződésen és pereskedik. Ez utóbbi esetben számos kockázat és bizonytalanság vár még a beruházásra.
A főváros alapvető jogi álláspontja az, mint az a döntést előkészítő tervezetből is kitűnik, hogy a felújítást végző MH-2009 konzorciumnak nincs joga követelni se határidőhosszabbítást (szerződésmódosítást), se pluszpénzt.
A birtokunkba került az a levél, amelyben a Margit híd felújításának kivitelezője benyújtja a négy hónapos csúszás miatt keletkezett 740 milliós költségtérítési igényét. A BKV 132 milliót kap a felújítás miatt sűrűbben közlekedtetett járatokra, a műemléki restaurálásra még csak most kötik meg a várhatóan több tízmilliós nagyságrendű szerződést. Az Index a napokban nyújtotta be keresetét a bíróságra, amelyben azt kéri, hogy legyenek nyilvánosak az egyre kaotikusabbá váló beruházás részletei. A tételes áttekintést támogatja Tarlós István és Demszky Gábor is egyetért azzal, hogy a budapestiek jobban beleláthassanak a beruházás adataiba.
A felújítást végző MH-2009 Konzorcium a lebonyolítónak (a független ellenőrző mérnökcégnek) írt levelében leírja, hogy már tavaly novemberben benyújtotta a vállalkozói követelését a jóváhagyott tervek átadásának késedelme miatt (azaz álláspontjuk szerint a megrendelő hibájából történt a csúszás).
Akkor még csak a szerződéses határidők módosítását követelték, mára kiszámolták, hogy a hidat 2010. augusztus 23. helyett közel négy hónappal később, december 14-én tudják átadni a forgalomnak, teljesen pedig 2011. március 31. helyett 2011. június 13-án adják át, és ez a csúszás 740 millió forintos többletköltséget okoz a cégnek.
Pár héten belül befejezik a Margit híd északi felének egyes rekonstrukciós munkálatait, ezért a jelenleg a déli pályán lévő ideiglenes villamossíneket áthelyezik az északi pályára.
A felújítást végző MH 2009 Konzorcium szerdai közleménye szerint daruk segítségével több száz panelt emelnek be, amelyekbe a síneket behegesztik. A mederhídon 330, egyenként 5,5 tonna tömegű, nagyjából 6 méter hosszú ilyen panelt illesztenek a helyükre. A hídfőknél, a Szent István és a Margit körúton fekvő régi sínekhez történő csatlakozáshoz újabb 110 ilyen panel szükséges.
Lezárta a nyomozást a rendőrség a Margit híd ügyében, mert mint megállapították, a kartellgyanú "nem valósult meg". A bejelentést tevő ügyvédi iroda panaszt tett a nyomozás megszüntetése miatt az ügyészségen, mert véleménye szerint a rendőrség nem megfelelően vizsgálta ki az ügyet. A felújítást végző konzorcium két tagját (illetve az egyik elődjét) jelenleg is több százmillió forintra perli a megrendelő fővárosi önkormányzat egy korábbi kartellezéssel okozott kár miatt. Hűtlen kezelés miatt azonban még folyik a nyomozás.
Megszüntette a nyomozást a BRFK gazdaságvédelmi főosztálya a Margit híd ügyében. A határozat szerint a közbeszerzési eljárásban verseny korlátozására irányuló megállapodás (kartellezés) gyanúja nem valósult meg.
Mivel a Margit híd felújításának kivitelezője, az Mh 2009 Konzorcium az előírt 15 napon belül nem válaszolt hivatalos adatigénylésünkre, az Index képviseletében a Társaság a Szabadságjogokért jövő héten benyújtja a keresetet a konzorcium ellen a kért adatok nyilvánosságra hozataláért. Azért a kivitelezőtől kérjük a beruházás részletes adatait, mert a megrendelő fővárosi önkormányzat csak néhány papírlap birtokában kíséri figyelemmel a bruttó 26 milliárd forintos felújítást.
Április 19-én fordultunk a Margit híd felújítását kivitelező Mh 2009 Konzorciumhoz (A-HÍD Építő Zrt., Közgép Zrt., Strabag), hogy a fővárosi önkormányzathoz eljutott néhány adaton kívül adjon lapunknak részletesebb adatokat résztételekről, szállítóknak, alvállalkozóknak kifizetett összegekről. Jogi álláspontunk szerint a híd felújítása közpénzen történik, amire nem alkalmazhatóak az üzleti titok szabályai, azaz adatai közérdekűek.
Kifizette a Margit híd felújításának 2,1 milliárd forintos 2. negyedéves részszámláját a fővárosi önkormányzat. Az önkormányzatnak kiadott teljesítési igazolás 18 tételre bontja le az elvégzett munkákat. Kértük a kivitelezőtől résztételeket, alvállalkozói, szállítói kifizetéseket, de első körben semmilyen többletinformációt nem kaptunk. Most hivatalos adatigénylést nyújtottunk be: ha 15 napon belül nem adják ki a beruházás szerintünk közérdekű adatait, az Index a bírósághoz fordul.
Tavaly augusztusban indítottuk a Hídpénz mellékletet, amiben a Margit híd felújítási költségeit követtük volna a beruházás ideje alatt. A főváros ígéretet tett arra, hogy az összes szerződést, teljesítési igazolást a rendelkezésünkre bocsátja, amit megkap a kivitelzőtől és aminek a közlése nem ütközik személyiségi jogokba.
A napokban kaptuk meg a Margit híd felújításának részletes teljesítési igazolását a főpolgármesteri hivataltól. A dokumentum mindössze az eddig kifizetett két összeget (negyedéves össz-számlát), valamint a beruházás néhány részének százalékos teljesülését tartalmazza. Kiderült, a hivatal sem kap ennél részletesebb tájékoztatást. Hídpénz rovatunkban a Margit híd felújításának költségeit próbáljuk nyomon követni.
A főváros a megküldött igazolásoknál nem kér és nem is kap többet a kivitelezőtől, azaz nem rendelkeznek munkanemenkénti felbontással, derült ki abból a levélből, amit a napokban a hivataltól kaptunk, két teljesítési igazolás kíséretében (a támogatott és a nem támogatott tételekről). A cél a hivatal szerint az, hogy a teljes munka „a budapesti Margit híd és a kapcsolódó közlekedési rendszer fejlesztése” férjen bele a rendelkezésre álló keretösszegbe. A részleteket nem firtatják.
A Margit híd felújítása miatt a hétvégén mindkét rakpartot és a déli gyalogjárda egy részét érintő forgalomkorlátozások várhatók, közölte a felújítást végző Mh 2009 Konzorcium.