A Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) Facebook-oldalán tájékoztatást adott követőinek az üzemanyag-elszámolási rendszer egységesítéséről.
Azt írják: az összeolvadáskor a felhasználható üzemanyag megtakarításként kifizethető része 20 százalékra való emelésével, a literenkénti egységes kifizetés, valamint maximálisan kifizethető (nettó százezer forint) megtakarítási összeg meghatározásával kezdődött.
Kiderült az is, hogy a műszaki alapnormák egységesítése folyamatban van, az újonnan beszerzett autóbuszok normája már országosan egyforma. A KK-s időkben vagy azt megelőzően beszerzett autóbuszok paramétereinek országos vizsgálatát jelenleg is végzik munkatársaik.
„Várhatóan az év elején ezeknél a járműveknél is típuson belül egységes műszaki alapnorma kerül meghatározásra. Az útvonalszorzókat és az egységes foglalkoztatási szabályokat feldolgozó szoftver fejlesztése szintén folyamatban van, utolsó információink szerint a májusi béreket és az április havi megtakarításokat már az új rendszerrel fogják elszámolni 2023-ban” – közölte a KKSZ.
Az LMP is véleményezte az ársapka eltörlését. A Magyarország Zöld Pártját képviselő érdi polgármester, Tetlák Örs szerint „lenne arra forrás, hogy végre 12 év után lejöjjünk az autófüggésről!”.
A párt közösségi oldalán azt írta, „főleg a vidéken és az agglomerációban élők miatt szükség van egy válságtervre a közösségi közlekedés fejlesztésére”.
„A Demokratikus Koalíció árnyékkormánya azt javasolja, hogy csökkentsék a 95-ös benzin és a normál dízel áfáját, valamint jövedéki adóját” – mondta csütörtöki sajtótájékoztatón Molnár Csaba, a DK ügyvezető alelnöke.
Az Árnyékkormányinfó elnevezésű eseményen Molnár Csaba hangsúlyozta, az intézkedések átmenetiek lennének, és csak a lakossági üzemanyagárra vonatkoznának. A részleteket ismertetve közölte, hogy az érintett üzemanyagok áfáját öt százalékra csökkentenék, miközben a 95-ös benzin és a normál gázolaj jövedéki adóját literenként 70, valamint 20 forintra mérsékelnék – számolt be az MTI.
A Demokratikus Koalíció emlékeztetőül a közösségi oldalán megosztott egy képet, hogy ne felejtsük el, mi szerintük az igazság.
Eszerint „az orbáni inflációt Orbán döntései idézték elő”, aminek következménye
A Mi Hazánk Mozgalom szerint azonnal csökkenteni kell a benzin áfáját. A párt háromszavas mottója az „önrendelkezés”, „létbiztonság” és „nemzetvédelem”.
Dúró Dóra közösségi oldalán azt írta:
A Mi Hazánk szerint azonnal csökkenteni kell a benzin áfáját. Ha van rajta sapka, azért, ha nincs, akkor azért!
Az Európai Bizottság szerint a magyar kormány brüsszelezése értelmetlen, mert a kormány csak bűnbakként használja a Bizottságot, hogy őket okolja a hazai üzemanyaghiányért, amelyet a brüsszeli szankciókra hárít.
Az uniós szóvivő az Euronews szerint arra emlékeztetett, hogy Magyarország mentességet élvez az olajembargó ügyében.
Daniel Ferrie azt mondta, a G7-es országok által bevezetett olajársapka nem hat a magyar piacra, mert az csak a tengeri szállításokat érinti. Hozzátette, Magyarország folytathatja a vezetéken érkező nyersolaj importját Oroszországból, hiszen ez alól mentességet kapott a szankciós mechanizmusban.
Még kedden késő este jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, hogy a kormány kivezeti az üzemanyagárstopot. Azóta csak piaci áron lehet tankolni valamennyi hazai töltőállomáson a korábban bevezetett 480 forintos literenkénti ár helyett.
Már az is ismert, hogy pénteken ismét változik a benzin és a gázolaj ára idehaza, ennek fényében néztünk utána, mi a helyzet az árakkal Európában, hol helyezkedik el Magyarország az üzemanyagárak nemzetközi térképén.
A részletekről ebben a cikkünkben olvashat.
Az ársapka eltörlése átlagban 15-20 ezer forintos pluszkiadást jelent a háztartások számára. Ezeknek a kiadásoknak nagyjából a felét viszik el az adók – írja a 24.hu.
Orbán Viktor kormányfő szerdán kijelentette: az extraprofitra kivetett adót negyven százalékról 95 százalékra emelte a kormány, az ebből keletkezett bevétel a rezsialapba kerül a családok védelme érdekében.
Az ársapkás időszakkal az állam és a lakosság is jól járt, viszont a kisebb vállalatok és nagykereskedőként a Mol itta meg a levét az árstopnak. Mindezt a Mol képes volt kompenzálni integrátorként az Ural olaj és a Brent olaj közötti árkülönbséggel, a kis olajkutak a túlélésért küszködtek.
A Jobbik Magyarországért Mozgalom politikusa, Gyöngyösi Márton közölte a párt hivatalos közösségi oldalán, mi a véleménye az ellátási zavarról.
Szögezzük le, két helyen van ellátási zavar a nemzetközi piacon:
Orbán meg Gulyás Gergely fejében
– írta az ellenzéki politikus.
A Momentum budapesti frakciója eltörölné a hatósági árat a taxizásban is. Szerintük a benzinársapka kudarca azt jelzi, hogy a hatósági ár nem megoldás a gazdasági problémáinkra, sőt egyenesen tetézi a bajt.
Úgy látják, hogy a benzinár hatósági szabályozásának eltörlése nyomában jelentkező benzinár-emelkedés a jelenlegi körülmények között ellehetetleníti a taxisok működését. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a napokban úgy fogalmazott: a költségek növekedése a fuvardíjakat is magával húzhatja.
A taxizás hatósági árának eltörlése a Momentum szerint számos előnnyel járna
azok számára is, akik igénybe veszik ezt a szolgáltatást, csúcsidőben (például péntek este) elérhetőbb lenne a taxizás, miközben a taxiszolgáltatók közötti verseny biztosítaná, hogy ne szálljanak el az árak. Soproni Tamás momentumos polgármester szavai szerint:
A hatósági ár eltörlése segít abban is, hogy többféle szolgáltatás jelenhessen meg a piacon (zöldtaxi, diszkonttaxi, elittaxi), és ki-ki aktuális igényének megfelelően választhasson közülük.
Ezzel párhuzamosan ugyanakkor szigorítanák a taxisok ellenőrzését és törvényes működésük felügyeletét a GPS- és taxaméteradatok kötelező digitális bekötése által a visszaélések elkerülése érdekében.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes jelezte, hogy hétfőn délelőtt tárgyalóasztalhoz ül a főváros vezetése azokkal a taxisszervezetekkel, akikkel tavasszal az ártárgyalásokat is végigvitték.
Hadházy Ákos szerint „tizennyolc éve a 41 éves Orbán 236 forintos benzinárnál még tudta, hogy mit kellene tenni. Szomorú, hogy mit tesz az emberrel a kor.”
Közösségi oldalán megosztott egy képet, amelyről elmondta, tavaly októberben már megosztotta. Szerinte a miniszterelnök ezután találta ki, hogy „inkább megvalósítja a kommunizmust, és kötelezi az importőröket, hogy olcsóbban adják a benzint, mint amennyiért megvették”.
Ebből lett az, hogy csak a Mol szállított benzint a kutakhoz, mert ő így is degeszre kereste magát az orosz kőolaj finomításán. De a hiányzó mennyiséget senki nem hozta be, mert senki nem bolond. Így pont az történt, ami várható volt: mivel a szokásosnál kevesebb üzemanyag érkezett az országba, de több fogyott, mert »olcsó volt«, szépen elfogyott. A kommunizmust eddig senki nem tudta megvalósítani, Orbán sem fogja tudni, legyen mindenki nyugodt efelől
– közölte az országgyűlési képviselő.
A benzinárak pénteki alakulásáról osztott meg információt az Auchan a benzinkutairól.
Közölték, hogy valamennyi Auchan-benzinkút átállt már a piaci árra, és mindegyiken elegendő üzemanyag áll rendelkezésre, hogy kiszolgálják a vevőket.
Vasárnapig igen kedvező áron tudják adni az üzemanyagot, a 95-ös benzin literjét 599 forintért, a gázolajat 669 forintos literenkénti áron. Ezek az árak pénteken lépnek érvénybe valamennyi Auchan-töltőállomáson.
Csaknem 12 éve létezik egy jogszabály, amely biztosítja az ingázók számára, hogy a munkáltató adó- és térítésmentes pluszjuttatásként állja a munkába járás költségeit. Ám amíg az évek alatt az üzemanyag ára jelentősen emelkedett, a minimum- és maximumtérítés összege változatlan maradt, ezért mára a munkáltatók nem tudják finanszírozni adómentesen munkavállalóik teljes utazási költségét.
Jelenleg a munkáltatónak két lehetősége van arra, hogy megtérítse dolgozóinak a munkába járás költségeit:
vagy a közösségi közlekedés költségeit téríti meg (minimum 86 százalékos visszatérítés), vagy az oda-vissza út kilométereiért fizet.
A Portfolio ezzel kapcsolatban kiemeli, hogy az autóval történő munkába járás pontos összegét a személyi jövedelemadóról szóló törvény szabályozza, az ebben meghatározott mindenkori összeg 60 százaléka jár a munkavállalóknak. Az szja-törvényben meghatározott, máig változatlan összeg a 15 forint/kilométer, ennek 60 százalékát köteles utazási költségtérítés jogcímen megtéríteni a munkáltató, ami kilométerenként 9 forintot jelent.
Jó hír lenne, hogy a munkába járás finanszírozását akár a törvényi érték 100 százalékáig is adómentesen adhatja a munkáltató, azonban 15 forint felett adókötelessé válik, és a munkabérből vonják le.
A kedd esti üzemanyagárstop eltörlésével a benzin esetében 641, míg a dízel esetében 699 forint lesz a piaci ár literenként. Ennek értelmében ha a munkáltató az adómentesség maximális mértékig vállalja a költségtérítést, benzin esetén a költségek mindössze 46 százalékát, dízel esetén pedig 43 százalékát finanszírozza. A kilencforintos tarifával számolva pedig a munkáltató a költségek alig negyedét állja.
Olvasónk saját tapasztalata szerint Budapest III. kerületében, a Szentendrei úti OMV-benzinkúton minden kút működik, továbbá 95-ös benzin is gond nélkül kapható.
Van 95-ös. Az adott kútnál egy autó volt előttem 12 óra 30 perckor
– számolt be e-mailben olvasónk.
Megnyílt a Mol Campus, a vállalat új székháza Budapesten, a Kopaszi-gát mellett; az épületben 2500 ember dolgozik majd a cég növekedésén, mert biztosítani kell Magyarország energiaellátását – mondta Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója a megnyitóünnepségen.
A részletekről ebben a cikkünkben számoltunk be.
Nagykanizsán nincsenek kígyózó sorok a benzinkutakon, akadálytalanul jutnak üzemanyaghoz a helyiek.
Két-három autót ha láttam tankolni kutanként. Mindenhol van üzemanyag a városban
– tudatta lapunkkal olvasónk.
Jakab Péter, a Jobbik volt elnöke közösségi oldalán jelezte felháborodását a kormány döntésén, amely szerint mostantól mindenki piaci áron tankol. Szerinte ez a népnek újabb kiadás, a kormánynak pedig újabb bevétel.
„Adócsökkentésről hallani se akarnak. Fizess, és köszönd meg, hogy most már tankolhatsz! Ez a Fidesz” – közölte az ellenzéki politikus.
Ezután újabb bejegyzésében követelte az új választást, mint írta, „Orbán megemelte a benzin adóját! Elég volt!”
László Károly, a Sikeres Bajáért Egyesület önkormányzati képviselője és a Demokratikus Koalíció választókerületi elnöke azt írta Facebook-oldalán, hogy szerdán egy ország lélegzett fel, mert a hazai benzinkutakon újra vásárolható üzemanyag. Ugyanakkor aggasztó jövőt festett.
Holnaptól pedig egy ország fog szenvedni, mert ennek az árát megfizetni nem tudja. Mindez köszönhető Orbán Viktornak és a Fidesznek
– közölte a DK-s politikus.
Az Elan Energia bódvaszilasi töltőállomásának munkatársai egy jó és egy rossz hírrel is jelentkeztek: a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei település benzinkútjára – ahol Magyarországon gyártott és szabványosított üzemanyagtermékeket forgalmaznak – megérkezett a gázolaj- és benzinszállítmány is. A rendelt mennyiséget azonban nem kapták meg, így korlátozást kell alkalmazniuk, hogy minél több vásárlójuk üzemanyaghoz juthasson.
A Facebook-oldalukon közzétett bejegyzés szerint a maximálisan tankolható mennyiség tíz liter/gépjármű.
„A biztonságos utazáshoz nemcsak üzemanyagra, hanem fagyállóra is szükség van!” – figyelmeztettek.
Boldog István, a Fidesz korábbi országgyűlési képviselője reagált Dobrev Klára kormányra vonatkozó bírálatára. Mint megírtuk, a DK árnyék-miniszterelnöke és EP-képviselője úgy fogalmazott: „Az orbáni megszorítások közben az állam a magyarokon nyerészkedik. De van másik út, alternatívát mutatunk!”
A gasztroblogger – aki korrupciós botránya miatt nem indult újra az idei választáson – ezt írta közösségi oldalán:
Árnyék Klára kiakadt: Orbán az egekbe emelte a benzin árát! Klárika, a Cavintont be kéne venni, eddig az árstop eltörlését követeltétek.
Olvasóinktól továbbra is kapjuk folyamatosan az üzeneteket. Egyikőjük arról számolt be, hogy
Százhalombattán sehol nem lehetett ma reggel üzemanyagot kapni, pedig itt van a finomító.
Másik olvasónk szerint pedig Vecsés és a repülőtér közötti két töltőállomáson semmilyen benzin nincs, igaz, a Mol-kúton dízelt tudtak tankolni.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) Facebook-oldalán tájékoztatást adott követőinek az üzemanyag-elszámolási rendszer egységesítéséről.
Azt írják: az összeolvadáskor a felhasználható üzemanyag megtakarításként kifizethető része 20 százalékra való emelésével, a literenkénti egységes kifizetés, valamint maximálisan kifizethető (nettó százezer forint) megtakarítási összeg meghatározásával kezdődött.
Kiderült az is, hogy a műszaki alapnormák egységesítése folyamatban van, az újonnan beszerzett autóbuszok normája már országosan egyforma. A KK-s időkben vagy azt megelőzően beszerzett autóbuszok paramétereinek országos vizsgálatát jelenleg is végzik munkatársaik.
„Várhatóan az év elején ezeknél a járműveknél is típuson belül egységes műszaki alapnorma kerül meghatározásra. Az útvonalszorzókat és az egységes foglalkoztatási szabályokat feldolgozó szoftver fejlesztése szintén folyamatban van, utolsó információink szerint a májusi béreket és az április havi megtakarításokat már az új rendszerrel fogják elszámolni 2023-ban” – közölte a KKSZ.
Dudás Róbert, a Jobbik országgyűlési képviselője nyílt levelet írt Hernádi Zsoltnak, a Mol elnök-vezérigazgatójának. Az apropó természetesen az üzemanyagárstop megszüntetése. A levelet Facebook-oldalán osztotta meg.
Ön elmondta, hogy a kis benzinkutaknak a szállítását folyamatosan növelik, de azt is hozzátette, hogy a kis benzinkutak többsége nem önöktől vásárolt, hanem azoktól az importőröktől, amelyek a reményeik szerint visszatérnek újra a piacra. »Hajrá kis benzinkutak, keressék meg újra a régi kapcsolataikat« – hangzott el Öntől. Tette mindezt úgy, hogy sajtóértesülések szerint a Mol naponta 160 ezer liter üzemanyagot szállít Ukrajnába
– fogalmazott a politikus.
Dudás Róbert arra kéri Hernádi Zsoltot és a Molt, hogy ne külföldre szállítsák az üzemanyagot, hanem a hazai kutakkal kössenek szerződést, és azokat lássák el üzemanyaggal, mert „a vidék Magyarországának nem az az érdeke, hogy az üzemanyag exportálva legyen, hanem az, hogy helyben elérhető legyen minden kis kúton a jövőben is”.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a kedd esti sajtótájékoztatón azt válaszolta arra a kérdésre, hogy mikor szállítanak újra üzemanyagot a kis benzinkutaknak, hogy: „Hajrá, kis benzinkutak, keressék meg a régi kapcsolataikat!”
Ezzel egyértelműen arra utalt, hogy ne a Moltól reméljenek üzemanyagot, hanem a korábbi importőr partnereiktől. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke értetlenül fogadta ezt a megnyilvánulást.
Én mint kereskedő soha nem hajtottam el egyetlen vevőmet sem, hanem mindig leültem velük beszélgetni, hogy megtudjam, mit szeretnének, hogyan tudok nekik segíteni. Mi stratégiai együttműködést ajánlottunk a Molnak tavasszal. Úgy tűnik, időközben szálka vagy inkább gerenda lettünk a szemükben
– nyilatkozta a 24.hu-nak.
Egri Gábor szerint az elmúlt több mint egy év során szerzett tapasztalatok alapján változtatniuk kellene a politikusoknak a hozzáállásukon. „Alapvető szemléletváltás szükséges a magyar politikai elitnél. Ez a majdnem tizenhárom hónap szenvedés, amit a kis benzinkutak kiálltak tavaly november 15-e, az ársapka bevezetése óta, a napokban kicsúcsosodó áruhiány, a majdnem káoszba döntött magyar gazdaság mind ebbe az irányba mutat.”
Az FBSZ elnöke úgy véli: az ellátásban karácsonyig nem várható számottevő javulás a kis kutakon, még akkor sem, ha esetleg enyhülne a nyomás. Arra számít, hogy január-februárra érzékelhető majd látványosabb javulás. Egyrészt azért, mert az év elején mindig mérsékeltebb a kereslet, mint a kínálat. Másrészt azért, mert addigra részben vagy egészben normalizálódhat a kínálat.
Kedd este azonnali hatállyal megszűnt a hatósági árkorlátozás az üzemanyagra, amely több mint egy évig fogta a magyar autósok kezét. Kíváncsiak vagyunk az ön véleményére és tapasztalatára is.
Önnek sikerült üzemanyaghoz jutnia Budapesten vagy vidéken a benzinárstop beszüntetése óta? Ossza meg velünk történetét, írásban várjuk a tankolási mizériával összefüggő tapasztalatait.
A holtankoljak.hu információi szerint péntektől várhatóan csökkennek az üzemanyagárak a hazai kutakon. A Mol a benzin esetében bruttó 8 forinttal, a gázolaj esetében pedig bruttó 5 forinttal csökkenti a nagykereskedelmi árat.
Így figyelembe véve az éppen aktuális piaci árakat, amennyiben érvényesítik a kutakon a fenti árváltozást, úgy a következő átlagárakkal találkozhatunk:
Újra lehet matekozni.
Egy érdi egyéni vállalkozó arról tájékoztatott minket, hogy csütörtök délelőtt fél 11 után azt plakátolták ki a szeme előtt az érdi déli körforgalomnál található Mol-kúton, hogy kifogytak a normál benzinből és a dízelből is. Tizenöt percet állt sorba, hogy tankolhasson, hiába. Az előtte lévő autó vezetője még meg tudott tankolni. Olvasónk dízelt szeretett volna vásárolni. Jelezte: reméli, tud még ma szerezni üzemanyagot a kis furgonjába.
Egy másik olvasónk azt írta, hogy a Győr-Moson-Sopron megyei Téten öt litert adnak mind a két üzemanyagtípusból a benzinkútnál. „Jobb, mint a benzinárstop alatti egy liter” – tette hozzá.
Kaptunk olyan üzenetet is, melynek küldője csütörtök délelőtt fél 10-kor nem tudott tankolni a fővárosban, a XIV. kerületi Fogarasi úton található OMV-töltőállomáson, amely áruhiány miatt zárva van, ahogy a Fogarasi út és Gvadányi út kereszteződésében lévő Shell-kút is.
Egy Monorierdőn tankolni szándékozó autós még szerda reggel emelt áron jutott dízelhez. Hajnali 5 óra 45 perckor, torlódás nélkül járt szerencsével, csak néhány kocsi volt azon a helyen.
Nagy Feró után Pataky Attilát is megkérdezték arról, hogy mi a véleménye a benzinárstop megszüntetéséről, valamint a kivetett szankciókról. Az Edda Művek énekese úgy gondolja, semmi sem történik véletlenül, így a mostani időzítés sem.
„Minden okkal történik, meggyőződésem, hogy nem véletlenül pont karácsony előttre időzítették a Magyarországra szánt csomagot” – mondta Pataky a Borsnak.
Hozzátette: a napokban tapasztalt üzemanyaghiány is ennek a következménye.
Sokan nem hittük volna, hogy az életünkben ezt még egyszer meg kell élnünk. Nem hiszek a véletlenekben. Az volt a cél, hogy idegesek legyenek az emberek, lehangoltak és rosszkedvűek legyünk, hogy azt a kormányt szidják sokan, ami jelenleg is mindent megtesz azért, hogy létezni tudjunk ebben a nagy zűrzavarban is
– fogalmazott az énekes, akinek az a tapasztalata, hogy „nem mindenki néz szét a világban, hogy mi ennek a problémának a forrása”. Pataky Attila bízik benne, hogy a társadalom többsége megértő lesz, és az emberek alkalmazkodnak a jelenlegi helyzethez, viszonyokhoz. „Szeretném, ha az emberek arca kisimulna, még ha kicsit többe is kerül az üzemanyag.”
Varga Judit igazságügyi miniszter Facebook-oldalán közölte, hogy a szankciós benzinárak miatt keletkező extraprofit elvonásával folytatják a rezsivédelmi alap feltöltését.
Dobrev Klára is posztolt csütörtök délelőtt: azt írta, hogy „az orbáni megszorítások közben az állam a magyarokon nyerészkedik. De van másik út, alternatívát mutatunk!”
A Demokratikus Koalíció árnyék-miniszterelnöke és EP-képviselője bejelentette, hogy még csütörtökön megtartják az ötödik árnyékkormányülést.
Tóth Péter, a Jobbik Csongrád-Csanád vármegyei elnöke közösségi oldalán azt a kérdést tette fel: „Ki áll háborúban?”
Posztjában leírja, hogy míg Magyarországon literenként 661 forintba kerül a benzin, addig Oroszországban 326 forint, Ukrajnában pedig 538 forint az ára.
Az infláció mértékét tekintve ugyan eltérnek a vélemények, de abban a legtöbb szakértő egyetért, hogy a benzinárstop kivezetése miatt az eddigieknél is magasabb infláció várhat Magyarországra.
Németh Dávid, a K&H elemzője úgy véli, hogy hiába most vetett véget a kormány hivatalosan is az árstopnak, a piaci ár egy része már korábban felütötte a fejét a gazdaságban. Az elemző arra datálja ezt az időpontot, amikor a kormány nyáron úgy döntött, hogy céges autók nem tankolhatnak hatósági árért. Németh Dávid szerint a piaci benzináron már év vége előtt látszódni fog az infláció nyoma.
Mivel a nyár vége óta a céges autók már nem tankolhatnak hatósági áron, így azért a gazdaságba már került be piaci áron eladott benzin, az már egy másik kérdés, hogy pontosan mennyi. Most kikerült azonban két újabb csoport a körből, pontosabban a taxisok és a mezőgazdaságban dolgozók is, így ebben a szegmensben, biztos vagyok benne, hogy áremelésre kell számítani, hiszen a benzin hirtelen az ő számukra is negyven százalékkal lett drágább a piaci árhoz képest
– magyarázta.
További részletek itt olvashatók:
Az árak még a következő évben is emelkedni fognak.
Hernádi Zsolt úgy látja, hogy az Európai Unió kapkod a szankciókkal, melyek szerinte a megfogalmazott célokat nem érik el, és rossz helyzetbe hozzák egész Európát. A Mol elnök-vezérigazgatója elmondta: az energiaárak egyelőre nem fognak jelentősen csökkenni. „A megújuló energiaforrások valóban olcsónak számíthatnak, ha megvan a beruházás, ám a szükséges kiegészítő beruházások költsége igen magas” – tette hozzá.
Hernádi kijelentette: ma már együtt élünk az inflációval, az áremelkedések minden téren velünk vannak, így szerinte
az ársapkáknak nincs rendes inflációfékező hatásuk, ezért már nem indokolt a hatósági ár az üzemanyagoknál.
Véleménye szerint amikor ilyen mértékű beavatkozás történik, diszfunkciók is jelentkeznek.
A Mol elnök-vezérigazgatója a Mandiner legfrissebb, csütörtöki számában megjelent interjúban úgy fogalmazott: „Kezd tarthatatlan lenni a helyzet, egyre több kútnál nincs üzemanyag, mert az import kiesése miatt szinte csak a Mol látja el az országot. Számos korlátozást kellett bevezetni az elképesztő mennyiségű visszaélés miatt, ám a kiskapukat így sem sikerül mind bezárni.”
Az interjúban – amely még a benzinársapka eltörlésének bejelentése előtt készült – azt is mondta:
A napokban hallottam olyan kútról, ahol az illegális árusoknál egy razzia során a hamis digitális órák mellett több tucat forgalmit is lefoglaltak. Az sem világos, minek tankolnak meg 600 liter üzemanyaggal kombájnt novemberben, amikor aligha zajlik aratás.
Arra a kérdésre, hogy mi fenyegetheti leginkább az ellátás biztonságát, azt válaszolta: „Elkezdett köhögni a Barátság kőolajvezeték, a kormány megtartotta a hirtelen árnövekedés tompítására szánt, ám máig velünk élő üzemanyagár-sapkát, közben a Dunai Finomítóban a tervezett karbantartási munkák második, őszi szakasza során műszaki problémák merültek fel, így a létesítmény csökkentett kapacitással tud csak működni.”
Hernádi szerint ha a Barátság vezeték kiesik, a délről érkező Adria vezeték marad opcióként, de tájékoztatása szerint a horvátok régóta nem bővítik a szűkületet, amivel lehetővé tennék, hogy ne csak Magyarország és Szlovákia, hanem Csehország is elegendő kőolajat tudjon felhozni a tengerről. Hozzáfűzte: a tarifát az európai átlag sokszorosára növelte a horvát szállító.
Mint beszámoltunk róla, Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön a cég vezetésének meghívására részt vett a Mol-csoport igazgatósági ülésén.
Nagy-Huszein Tibor, az Agrárszövetség egykori főtitkára is megnyilvánult az ársapka kivezetésével kapcsolatban. A Demokratikus Koalíció korábbi alelnöke a következőket írta közösségi oldalán:
Átaludtam valamit? Volt választás, és az ellenzék nyert? Nincs benzin, és drága… Meg cukor sincs, liszt is alig.
Arató Gergely szerint pedig a kormány „a legnehezebb helyzetben is csak arra gondol, hogy hogyan sanyargassa még jobban a polgárokat”.
A DK országgyűlési képviselője párttársához, Varju Lászlóhoz hasonlóan emlékeztetett arra, hogy a kormányrendelet nemcsak a 480 forintos ársapkát szüntette meg, hanem a jövedéki adót is megemelte.
„Nemcsak nem tudnak kormányozni, de tisztességtelenek is. Ennek fog véget vetni Dobrev Klára Árnyékkormánya” – közölte a kormányprogramért felelős árnyékminiszter.