Az 50 százalékos hasznot hozó hét

2009.10.31. 08:23
Gigantikusat kaszálhatott a héten a tőzsdén az, aki hitt a rádiófrekvencia-pályázattal kapcsolatos híreszteléseknek, és időben vett econet-részvényt: a héten több mint 50 százalékot erősödött a cég árfolyama. A héten jó hír volt a vártnál jobb amerikai GDP-adat, rossz hír a 2700 fős magyarországi GE-leépítés. Sztrájkoltak a vasutasok, újra állami lehet a Malév.

A tőzsdék világszerte mélyrepülésben voltak szinte egész héten, szerdán több részvényindex több hetes mélypontra, a japán börze például a lélektaninak tartott 10 000 pontos szint alá zuhant. A lejtmenet a pesti börzét sem hagyta érintetlenül, az index csütörtök délelőtt már 20 000 pont alatt is járt.

Aztán csütörtök délután megjelent a vártnál jobb amerikai GDP-adat - az USA gazdasága 3,5 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben, ami a recesszió végére utal -, és ez akkora lendületet adott a kereskedésnek világszerte, amivel a pesti tőzsde a pénteki esés ellenére is bőven a húszezres szint fölött zárta a hetet.

Rádióhullámlovas

A részvénypiacok mélyrepülésével egyetlen papír dacolt, az econet részvénye. A kereskedelmi rádiók frekvenciapályázatán győztes cég papírjai hétfőn még 58 forinton zárták a kereskedést, ám a szerdai döntés után meredeken szárnyalni kezdtek. Aki időben bevásárolt belőlük, péntekre több mint másfélszeres haszonra tehetett szert, a hetet ugyanis 90 forintos, 52 hetes csúcsot jelentő árfolyamon zárta a részvény.

A BUX és a vezetõ részvények árfolyamának változása
  43. heti záró 44. heti záró
BUX 21 303
20 573
OTP 5639
5330
Mol 16 300
15 780
Richter 39 805
39 100
Magyar Telekom 824
811

Mávautszovlet

A hét egyébként hasonlóan indult, mint az egy héttel korábbi: vasutassztrájkkal. Igaz, ezúttal nem megtartották, csak bejelentették, hogy másnap kétórás, figyelmeztetőt tartanak a MÁV átszervezése és a 40 milliárdos elvonás ellen. Tartottak is, és mivel a munkabeszüntetéshez most minden szakszervezet csatlakozott, délelőtt két órára tényleg lebénult - és teljesen csak estére állt helyre - a vasúti közlekedés az országban.

A Volánoknál viszont akár pezsgőt is bonthattak a héten: hétfőn jelentették be, hogy négy évvel, 2016-ig meghosszabbították az állami tulajdonú buszos cégek közszolgáltatói szerződéseit. Az állam, mint megrendelő, az utolsó előtti pillanatban betonozta be a Volánok monopolhelyzetét, decembertől az unió már szigorúan tiltaná az ilyen típusú piacvédelmet.

Az unió egyébként azt is tiltja, hogy egy állam megsegítse a nemzeti légitársaságát, és most mi mégis erre készülünk. Legalábbis csütörtökön Moszkvában arról tárgyalt Oszkó Péter, hogy az állam tulajdonosként és finanszírozóként visszatérne a legutóbb 2007 elején privatizált Malévba, amellyel az orosz tulajdonos eddig nem sokat tudott kezdeni. Korábbi hírek szerint 40 milliárd forintot kellene beletenni a cégbe, a számlát Budapest és Moszkva közösen állná.

Munkaerőjövőmenő

Budapestre telepít át Németországból 260 munkahelyet a BP - örülhettük a globalizáció áldásos hatásainak szerda délelőtt. A budapesti szolgáltatóközpont azonban csak néhány óráig adott okot a vidámságra: kora délután ugyanis a General Electric közölte, hogy két év alatt összesen 2700 magyarországi álláshelyet számol fel, elsősorban a fényforrásgyártó üzletágában (a munkanélküliség egyébként így is 13 éves csúcsra szökött, ráadásul a héten a Ruukki is bejelentette magyarországi tevékenységének elbocsátásokkal járó átszervezését).

A GE döntése - ami nem volt váratlan, korábban a szakszervezetek még annak veszélyéről is beszéltek, hogy az ebben az üzletágabn 8500, az országban összesen 14 ezer embert foglalkoztató cég a teljes hazai fényforrásgyártását leállítja - elsősorban a váciaknak és a nagykanizsaiaknak fáj. Előbbi városban bezárja 700 főt foglalkoztató gyárát a GE, utóbbiban két év alatt 1300-an kerülnek utcára.

Amerikából nemcsak hírek (szerdán rossz, másnap jó) érkeztek, hanem egy tőzsdeguru is:Soros György ötnapos budapesti előadást tartott a héten. Beszélt arról, hogy bukott filozófus, arról, hogy Kína veszi át az USA helyét a világgazdaságban, valamint arról is, hogy közgazdasági kutatóintézetet nyitna Budapesten, méghozzá 50 millió dollárból.

Adóadóslista

Ha ötvenmillió dollár nem is, több milliárd forintok jócskán szerepelnek az APEH által a héten közzétett feketelistákon. A három lajstromban számos érdekes név szerepel. Tízmillió forintot meghaladó adótartozása van például Gáspár Győzőnek és nejének (2007 augusztusában a médiaszereplő sógornője, Rácz Filoména volt az egyik APEH-adóslista éllovasa, de jogerősen elítélték már Győzike apját is adócsalásért).

Egy másik listán, százmillió forintot meghaladó adótartozással szerepel egy szakszervezet, egy rendőrök megsegítésére létrehozott alapítvány, és több ismert cég, köztük a GL Outlet és a Malév. Szintén komoly adóhiánya van a sukorói kaszinóvárost tervező, és az állam kiszállása esetére milliárdos kártérítéssel fenyegető befektetőnek - a héten egyébként nyilvánosságra hozták a sukorói telekcsere-szerződést -, egy Demján-érdekeltségű erőműnek és egy városi önkormányzatnak is.

Ésatöbbi

Kiderült, hogy hatmilliárd forinttal drágábban szélesítik az M0-s déli szakaszát az M6-os és az 51-es főút között.

A Költségvetési Tanács újra kritizálta a 2010-es költségvetés tervezetét, és 180-200 milliárd forintos kiigazítás rémével állt elő. A pénzügyminiszter mindenkit megnyugtatott, hogy a jövő évi büdzsével minden rendben, és a tartalékok eltapsolása miatt is kár volt aggódnunk.

Szerdán literenként négy forinttal drágult a benzin és a gázolaj.

Eredmény nélkül zárult egy postai óriástender - részben ennek apropóján a szakjogászok az egész hazai közbeszerzési szabályozást elhibázottnak nevezték -, ám a Posta egy másikat is meghirdetett a héten.

91 éves korában elhunyt Fekete János bankár, volt MNB-vezér, akinek a héten volt a temetése.

Két uniós vizsgálat indult az ország ellen: Brüsszelnek nemigen tetszik az Audi győri beruházásának állami támogatása, és még mindig elégedetlen a regadószabályainkkal.

Megkezdődött az utolsó kötelezőbiztosítás-kampány, a biztosítók minden eddiginél nagyobb engedményekkel csábítják az autósokat.