Sajnos ismét itt az év legnehezebb időszaka, amikor a nappalok rövidülnek, az éjszakák hosszabbodnak, és rendszeresen esik az eső. Azt már összeszedtük, hogyan készülj fel a hideg időre, a felcsapódó sárra, meg egy csomó őszi kellemetlenségre, de arról se feledkezzünk el, hogy sokan, az edzések vagy munka után alkonyatkor tekernek haza. A látási viszonyok drasztikusan romlanak, a nyálkás, vizes úton sokszorosan nő a féktávolság, gyakoribbak a balesetek.
Összegyűjtöttünk néhány tippet, hogy ne kerülj veszélybe a korán beköszöntő estéken se.
Az alábbi dogát a Hermina Bringasuli osztotta meg, az egyik tanítványuk, Hani írta az iskolában az óhajtó mondatokra példának:
És hogy mi az a kecskézés?
Szabó Pál röviden és tömören odakommentelte a Kertvárosi Bringajárőr megosztása alá:
Hamarosan gyártósorra kerül az osztrák Biketronic elektronos rásegítéses kerékpárja, amihez egy magyar startup, a Hargamon Kft ad biztonságtechnikai szolgáltatást. Ezek a bringák körülbelül ötezer euróba kerülnek, ami megmagyarázza, hogy miért van szükség extra védelemre.
Nem tudom, ki hogy van vele, engem annyira nem vonzanak a körforgalmak, ha kerékpárral vagyok. Más kérdés, hogy sokak szerint tilos is belebringázni, de ez ugye nem igaz. A BicycleDutch legutóbbi posztja és videója azonban épp arról szól, hogy mennyivel jobbak, mint a hagyományos kereszteződések, csak épp oda kell figyelni egy pár dologra a kialakításnál, ahogy azt Hollandiában teszik.
Ha jön az ősz, sokan lerakják a biciklit, pedig csak néhány dologra kell odafigyelni ahhoz, hogy az első hóig simán kerékpározzunk a városban. Profi szerelők mutatják meg, mire kell odafigyelnünk, hogy továbbra is biciklivel közlekedhessünk.
A múlt héten egy posztban arról keseregtem, hogy milyen különös gyakorlat szerint büntetik a rendőrök a bringásokat, akik a budapesti Bartók Béla úton a villamossínen tekernek, mert a Gellért tér felé vezető utat feltúrták. Abban a tudatban voltam, hogy szabálytalanul tekertem a síneken, de ez nem igaz. Illetve nem volt igaz, mert pár napja már gondoltak a kerékpárosokra.
Totális idő és pénzpazarlás, hogy a világ egyik leghíresebb átkelőjén folyamatosan álljon a forgalom. A Lánchídon biztos késést jelent busszal átmenni, biciklivel meg a járdára vagy szabálytalan helyzetekbe kényszerül, aki haladni szeretne. És akkor még nem is beszéltünk a mentők, a tűzoltók és a taxik haladásáról sem. Ezt a hidat nem arra tervezték, amire most használjuk
- olvasható a Magyar Kerékpárosklub Bringázható Lánchidat nevű felhívásában.
A biciklis felvonulás délután háromkor kezdődött a Széchenyi téren, emiatt lezárások is voltak.
A szervezet aláírásgyűjtésbe is kezdett, melyben azt kérik, hogy a főváros helyezze előtérbe a közösségi közlekedést, a kerékpározást és a gyaloglást az autókkal szemben. És jövő nyáron legyen egy tesztidőszak, amikor csak buszok, bringák, taxik és elsőbbségi járművek közlekedhetnek a hídon.
A használtcikk-vásárlás mindig sokkal több meglepetést és izgalmat hordoz, mint lefóliázott dobozban leemelni valamit a bevásárlóközpont polcáról, hátoldalán a részletes leírással. Nincs ez másképp a biciklivel sem. Elmentem megnézni, milyen használt női bringákat lehet kapni a főszezon végén, 50 ezer forint körül.
Néhány napja még a 9gag poénoldalra is felkerült a sepsiszentgyörgyi Kórház utca képe, ahol a városi önkormányzat biciklisávot alakított ki az út mentén, írja a kolozsvári foter.ro.
Volt azonban egy kis szépséghiba is az új bringasávval. Ugyanis néhány jól fejlett fa magasodott a frissen csíkozott sáv kellős közepén. Miután az internet népe jól kiröhögte magát, a városvezetés megígérte, hogy korrigálják a hatalmas marhaságot.
Korrigálták is, aztán egy írástudó ember feltöltötte a bizonyítékfotókat Sepsiszentgyörgy Önkormányzata Facebook-oldalára.
A fejlemény a képen látható. A BKK meg mehet Sepsiszentgyörgyre tanulni közlekedési problémamegoldást.
Ha a Körúton fulladozva vagy a Thököly úton előző buszok kipufogójából szippantva elönti az aggodalom, talán mégsem olyan egészséges ez a városi kerékpározás, akkor nyugodjon meg! A francia Egészségvédelmi Intézet kedden publikált (és az MTI által szemlézett) tanulmánya szerint
Tizenhét nagy kerékpármárka, egyebek mellett a Cannondale, a Fuji és a GT hirdetett közös visszahívási akciót miután kiderült, az utóbbi tíz-tizenöt évben gyártott, elöl tárcsafékkel felszerelt modelljeik egy része balesetveszélyessé válhat egy apró szerelési hiba miatt. Nem a fékrendszer és nem is az első villa okozhat problémát, hanem a kerék rögzítésére szolgáló gyorszár. Ez a kis billentyű ezeréves találmány, rengeteg bringán könnyíti a kerék ki- és beszerelését, ám az érintett gépeken, nyitott állapotban túl közel kerülhet a féktárcsához.
A praktikum örök probléma a városi közlekedéssel. Vannak távok, amelyek bringával már éppen nem kényelmesek, viszont a legtöbb tömegközlekedési eszközre nem fér fel a kerékpár. Szerencse, hogy gurulni nem csak a nyeregben lehet, hanem például rollerrel, vagy gördeszkával is, ezeket ráadásul bármikor a hónunk alá csaphatjuk, ha felszállnánk a tömött 4-6-os villamosra. Gyerekjátékok ezek, gondolhatnánk, és nem is tévedhetnénk nagyobbat, az első kilométer után, amelyet percekkel hamarabb nyomunk le, mint gyalog, rögtön megváltozik a véleményünk.
Az eredeti terv szerint egy longboardot, és egy rollert akartunk összehasonlítani, ám amikor utóbbi miatt megkerestük a Reflexshop üzletét, mással álltak elő, egy kickboard-dal. Szerintük rollerrel már mindenki találkozott életében, ez viszont valami szokatlan, érdekesebb konstrukció.
A Petőfi-hídon nagy kerékpárosbarát tervberuházásokat hajtanak végre. Készülnek az új fel- és lehajtók, amik a körúti bicikliútról a híd járdájára terelik a forgalmat.
Persze a jó szándékkal kikövezett úton mindig vannak apróbb hibák, ami ebben az esetben például egy szalagkorlát formájában materializálódtak.
A másik kisebb probléma, hogy a híd járdája az összes budapesti híd közül a legrosszabban járható. A felülete évtizedek óta nem volt felújítva, szanaszét van töredezve és szűk is. A gyalogosforgalom ugyan nem túl erős rajta, de az a kevés is elég ahhoz, lehessen szindni a másik felet.
Kevésbé vicces a jó szándékú tervezőktől, hogy a túloldali biciklis kivezetést a Boráros téri kétsávos lehajtón sikerült keresztülvezetni.
Az újbudai bringások már 2013-ban, a tervek bemutatásánál jelezték, hogy ez így nem lesz jó. A figyelmeztetés azonban időközben valahol elveszett.
„Egy megkerülhetetlen ember, megkerülhetetlen oszlopa" – olvasható évek óta a felirat a budai bringaúton, az Erzsébet híd előtt. Talán valami jó is kisülhet a Simicska–Tarlós-háborúból.
A napokban hirtelen lett megint rossz az idő, de ez nem tart örökké. A bringás szezon nem nyár végén fejeződik be, sőt, a nagy meleg elmúltával érdemes igazán túrára indulni. Akár csillagtúrára vállalkozunk, akár egynapos tekerést tervezünk, egy okosan felpakolt kerékpárral hatalmas élményekben lehet részünk. Most a mindkét utazási formát kedvelő bringások táborának nyújtunk egy kis útmutatót, hogy mihez milyen táskát érdemes venni, és mit kínál a piac.
Egészen mostanáig.
Újra gyártani fogják a már a neve miatt is legendás gyermekkerékpárt, a Csepel Tacskót, írta meg a Bikemag.hu.
Amikor egy videó elején azt látom, hogy valaki mosolyogva felszáll a bringájára, behelyezi a mobiltelóját a kormányon kialakított tartóba, és megnyomja a SZUPERÚJ appot, akkor már érzem, hogy valami szörnyen unalmas okos alkalmazás jön, amilyenből már láttam kismilliót. Ám Florian Born barkácstalálmánya
Pedig nincs benne semmi különös. A bringáján van egy érzékelő, egy festékes flakon, meg a telefon. Mégis tök jó amit csinál. Még tavaly lőtte ki a netre, de én csak most fedeztem fel a Treehugger friss posztjában.
Szomorú sorsra jutott a Margit-szigetről az Árpád hídra felvezető spontán kialakult bringaút: az építők úgy döntöttek, hogy márpedig erre senki nem fog felhajtani, és ennek drasztikus megoldással elejét is vették, mutatjuk:
Az Árpád híd felőli oldalon egész nyáron folyt a rejtélyesen sokáig tartó építkezés, melynek során a futópálya oda eső szakaszát kialakították. Hogy ezen kívül még mi mindent, azt nem igazán látni, de annyi biztos, hogy minimum május vége óta (mióta én rendszeresen erre járok) folyamatosan fel volt túrva és tele volt pakolva építőanyaggal az érintett rész.
A tanulmány hat belvárosi helyszín napi forgalmi átlaga alapján megállapítja, hogy húsz év alatt több mint tízszeresével nőtt a kerékpáros forgalom. A belső területeken ugrásszerűen, míg a külső területeken kisebb mértékben nőtt a kerékpáros forgalom nagysága.
Megváltozott az is, hogy mikor kerékpározunk. 1994 és 1999 között a hétvégi kerékpáros forgalom napi értéke lényegesen meghaladja a hétköznapiét (150-250%), míg 2006-tól a folyamat megfordult, és a 2010-es évben már a hétköznapi forgalom dominált a hétvégi napi forgalomhoz képest, különösen igaz ez az őszi mérésekre.
Ezekben a napokban zajlik Európa legfontosabb autókiállítása, a hatvanhatodik Frankfurti autószalon. Minden fontos autómárka készített egy-egy tanulmányautót, melyek közt ott volt a Honda Civic Tourer Active Life Concept is, amelyet kifejezetten bringásoknak szántak.
A két kerékpár szállításához és szereléséhez átalakított kombiban úgy tudjuk elhelyezni a bringáinkat, hogy azoknak csak az első kerekét kell kiszerelni, és olyan pontosan lehet őket rögzíteni a pótkerék helyén kialakított vájatokban, hogy menet közben biztosan nem verődnek össze és nem kennek össze semmit zsírral.
Ez pusztítóbb, mint a legkeményebb downhill (minden értelemben) és nem kell hozzá csak egy bazi nagy teherautó-gumiabroncs, meg egy nagyon meredek, sziklás tengerpart. Baromira örülök, hogy nem rántott magával senkit, és persze annak is baromira örülnék, ha a végén kiszednék a vízből, de meg kell hagyni: nagyon látványos!
Legalábbis ezt írja a CNN szakértőkre hivatkozva, akik ugyan gyerektriciklikről beszélnek, de nálunk ugye inkább a műanyag motorok, vagy manapság még inkább a futóbiciklik terjedtek el a legkisebbek körében. Ez utóbbival amúgy veszett sebességre tudnak felgyorsulni a kölykök, nézzétek csak meg egyszer egy játszótéren.
Na de vissza a háromkerekűekhez!
A kutatók arra hivatkoznak, hogy 2012 és 2013 között 9340 gyerektricikli-sérült került a sürgősségire, és a leggyakoribb a fejsérülés volt. Ami annál is rosszabb, mert az bizony maradandó károsodást okozhat. Szerencsére csak 224-en kerültek kórházba.
Aki kerékpárútra hajt, csúnyán csapdába eshet – akár a fogát is otthagyhatja. Mégpedig azért, mert csapdahelyzetben van a teljes, mintegy 3500 kilométernyi kerékpárút-hálózat: hiába közút, az országutaktól eltérően nem a Magyar Közút Zrt.-hez (MK) tartozik, hanem a települések utcahálózatával és a határukban található mezei és egyéb utakkal együtt a gyakran kétes hozzáértésű, eszköztelen és forráshiányos önkormányzatokhoz.
Egységes kezelés hiányában egy-egy kerékpáros útvonal olyan, mint valami rongyszőnyeg: vegyes minőségű darabkákból szövődik össze. A kerékpárút-állomány a közlekedés árvaháza.
Amikor a kerékpáros Uber kifejezés felbukkant a Guardian-cikk címében, szemeim előtt felderengett, hogy milyen klassz lenne, ha mindig ott teremne egy bringa, ahonnan épp haza akarok tekerni, de mondjuk busszal mentem oda. Mint ahogy ezt az Ubernél megszoktuk (már amikor ott terem ugye).
Sajnos nem erről van szó (bár a Bubi-féle rendszerek végül is valami hasonlót tudnak, szóval kár szomorkodni). Az AirDonkey nevéhez méltón inkább az Airbnbre hasonlít majd, de az Uberhez sem csak annyi köze van, hogy közlekedési eszközről van szó. Az appot fejlesztő cég mindenesetre e kettő közé lövi be szerényen a találmányát, amely szerintük hatalmas jövő és nemes küldetés előtt áll természetesen.
Elnézve ezt a videót az jut eszembe, hogy bekötve valami hiperbiztonságos vidámparki vacakban is nagyon kemény lenne ez a látvány, de így elképesztően súlyos. Primož Ravnik mindezt egy bringával száguldja végig, és hiába tudjuk, hogy mi lesz a vége, azért közben baromira félve nézem a kereket, hogy merre csúszik ki. [Via: Sploid]
Egy éve indult el Budapesten az első közbringarendszer, a Bubi. A vártnál nagyobb sikert aratott, megszerették és használják a fővárosiak. A bevétel is, úgy tűnik, nagyobb lesz a vártnál, ám még így is tízmilliós üzemeltetési veszteségre kell számítani, annak ellenére, hogy az első három évben a Mol évi 122 millió forinttal támogatja a rendszert.
A világ számos pontján működnek kerékpárszállítós buszok, tegnap épp New Yorkban indítottak el egy kísérletet. A fenti videó az utazóközönségnek készült, hogyan használják.
A Gothamist azt írja, hogy a pilot projekt 42 ezer dollárba kerül, összesen 38 járművet szerelnek fel kerékpárszállítókkal.
Nem volt sok szempontunk, azt szerettük volna, ha a bringák minél jobban hasonlítanak arra, amivel a német kisnyugdíjasok nyár végén körbetekerik a Fertő-tavat.
Legyen aluvázas, legyen könnyű, és forogjon alatta 28 colos kerék, a sima futásért. Nem árt a csomagtartó sem, és nagyon fontos, hogy kényelmes nyergen ülhessünk. A hegyikerékpárokhoz képest tehát rombolókról beszélünk, de a hosszú távú andalgáshoz ez kell.
Az is feltétel volt, hogy magyar kerékpárokat próbáljunk ki, ami – némi engedménnyel – sikerült is. A Csepel, a Gepida, és a Nopeus is hazai vállalkozástól származik, ám a vázak a Távol-Keletről, jellemzően Tajvanról érkeznek. Itthon csupán a dekoráció festik fel, és az alkatrészek válogatják össze ezekhez a bringákhoz.
Ez persze nem jelenti azt, hogy gond lenne a gépek minőségével, hiszen a prémiumgyártók legkomolyabb, versenyzésre szánt vázaitól eltekintve szinte minden ott készül, sokszor ugyanabban a gyáregységben.
Rovataink a Facebookon