IX. Ráma Bhumibol Aduljadedzs igen népszerű országában. Születésnapja nemzeti ünnep, amit megrázó módon apanapként emlegetnek Thaiföldön. Az akciót a trónörökös királyfi, a 63 esztendős Vadzsiralongkorn herceg kezdeményezte apja köszöntésére. A menetet ő maga vezette, számolt be az MTI.
Kürti Gábort eddig a Critical Mass, és egy sor biciklis tüntetés szervezőjeként, biciklis aktivistaként volt ismert kerékpáros körökben. Néhány hete viszont elvállalt egy sokkal kevésbé forradalmi pozíciót: a Kerékpárosklub elnöke lett. Milyen irányba vinné el a bringás fejlesztéseket szorgalmazó szervezetet az eddig inkább gerillaakcióiról ismert aktivista?
Itt nem kell sok bevezetés: az urbánus környezetben előadott biciklis trükkök atyja, Danny MacAskill új videóval rukkolt ki.
A már majdnem 30-as skót bicikliszerelő 2009 óta full time kerékpáros és nemzetközi sztár. Első utcai videóját 2010-ben mutatták be. Akkor még döbbenetesen új dolognak számított, ahogy MacAskill Edinburgh terein, épületein, kerítésein és padjain egykerekezett és ugrált. Azóta sokan csináltak hasonlót.
Az új filmen a Kanári-szigeteken találta meg a trükközéshez szükséges új terepet. Cascadiában sok a tetőterasz, és a tetők peremén egyensúlyozgatás. Látványból csillagos ötös.
Százával szórják tele a városi bringautakat az úgynevezett parkolásgátló oszlopokkal, amelyeket a korábbi főpolgármester neve után, sokan Demszky karónak hívnak, mi viszont a karó megnevezésnél maradunk. A körülbelül 120 centiméter magas, zöld fémoszlopok ott állnak a bringautak és az autóutak találkozásánál, a sétálóutcák végén és a forgalom elől elzárt területek határán is. Mivel az oszlop alacsony, könnyű véletlenül rátolatni az autóval, ilyenkor azonnal elhajlik vagy kitörik és a helyén néhány centiméteres, pengeszerű csonk marad. Életveszély! Ha bringával hajtasz rá, szinte biztos a defekt, akinek nagyobb pechje van, hatalmasat eshet.
Csak néhány napja jelent meg az új rakparti fonódó bringaút furcsaságait bemutató videónk, az egyik problémás rész bontásának már neki is láttak a munkások. Ez az a zsilipakna, aminek "áthelyezése nem volt lehetséges, mivel a mélysége oly mértékű, hogy a HÉV alatt is átmegy".
Mint a BKK kérdésünkre elárulta, a mostani bontást az FCSM Mélyépítő Kft. végzi. A problémás zsilipakna felülete ezután nem áll majd ki az út szintjéből, így a kerékpárforgalmat nem zavarja majd. A csere után a kerékpárút jelzését felfestik a fedlapra is.
Miközben az ország az olyan botrányok miatt követte a jó hétszáz millió forintból idén összekötött egri bicikliút-hálózat építési munkáit, mint az autósok által kerülőútként használt külterületi szakasz, vagy a Mátyás király úton lefelejtett aszfalt, azért jutott a projektbe jó ötlet is. Legalábbis a Felnémetet Eger belvárosával összekötő egy kilométeres szakaszra, ahol nemrég viszonylagos médiacsendben átadták az ország első világító útburkolatú kerékpárútját. Az ötlet ráadásul helyi fejlesztés.
Megnéztük a budai rakparton, mire vagyunk képesek, ha a legforgalmasabb budapesti kerékpárutat újraépítjük a nulláról a következő pár évtizedre. Úgy tűnik, hogy a kerékpáros közlekedésnél még mindig fontosabbak a parkoló autók, egy kapcsolótáblát még egy 17 milliárdos beruházás keretében is csak az út közepére lehet építeni. Úgy tűnik, a napelemes bringaút, vagy a londoni bringás szupersztráda még fényévekre van.
Örömhír a hazai freeride sport szerelmeseinek!
A szombathelyi részt már nyáron átadták, ott bemelegítésként néhány társasházat helyeztek a sportemberek útjába, akik túljutva a szlalomozáson, egy rövid fejtörő megoldása után léphetnek a következő szintre.
Pompás animációval foglalta össze Thallis Vestergaard a bringa 300 éve kezdődött fejlődését egyetlen percben. Ha tényleg csak ennyi időd van a kerékpár evolúciójának megismerésére, akkor ne is olvass tovább, csak nézzed.
Budapest legforgalmasabb kerékpáros útvonala, a budai rakparton vezető Eurovelo is megújult a 17 milliárdból megvalósuló fonódó villamos projekt kapcsán. Az a sok tervező, szakember, kivitelező valószínűleg mind úgy volt vele, ha a fonódó kapcsán fonódni kezd a bringaút is összevissza, az majd senkit nem zavar. Pedig de, a bringásokat. Megkerestük a BKK-t, mennyire felelnek meg a szabványnak ezek a megoldások, átveszik-e így az utat.
FRISSÍTÉS: Megérkezett a BKK válasza, mely szerint a műszaki átadás-átvétel majd december 23-áig történik meg, a kerékpárút ellenőrzése jelenleg is folyamatban van. Ennek során vizsgálják, megfelel-e a terveknek és a szabványoknak, jól használható-e a mindennapokban is, és amennyiben javításokra lesz szükség, azokat a kivitelezővel elvégeztetik.
Az FCSM zsilipműtárgy aknát nem tudták áthelyezni, mivel olyan mély, hogy a HÉV alatt is átmegy. Ezért a kerékpárutat azzal egy szintbe hozták, a későbbiekben egységes festést is kap. A fák megmentése kiemelt szempont volt az egész projekt során, azok kikerülése a BKK szerint biztonságosan kivitelezhető.
Évtizedek óta megoldatlan közlekedési problémákat enyhítenek a következő hónapokban befejeződő budai útépítések és felújítások, a változások egy részének a bringások is örülhetnek és nemcsak azok, akik a Duna mentén élnek. A Magyar Kerékpárosklub alapos térképen gyűjtötte össze, hogy a sokszor tárgyalt budai felső rakparton zajló építkezésen kívül mire számíthatunk a közeljövőben.
Teljessé vált a Fertő tavat megkerülő kerékpárút-hálózat magyarországi szakasza, elkészült ugyanis a Sopronhoz tartozó településrész, Balf és Fertőrákos között az új nyomvonal, írja az MTI.
A Fertő tó körüli kerékpárút-hálózat fejlesztésére első ütemben a magyar állam 450 millió forintot biztosított. Ebből egységes táblarendszert alakítottak ki és korszerűsítették a már meglévő kerékpárutak jelentős részét, mintegy 19 kilométernyi szakaszt. A második körben uniós pályázatból 805 millió forint állt rendelkezésre - részletezte a projektet megvalósító konzorcium vezetője.
Azt hihetnénk, hogy Hollandiában mindenkinek van biciklije, így eszébe sem jutna senkinek lopnia egyet magának. A valóság ezzel szemben egy kicsit mást, egy teszt szerint Amszterdamban viszik el leghamarabb a gazdátlanul hagyott kerékpárokat.
Szombathelyen igazi tréfamesterek tervezik a bringás infrát. Nem is olyan rég egy teljesen felesleges kerékpárút megépítése miatt egy rakás fával találták szemben magukat az illetékesek, majd nem sokkal később néhány fránya emeletes ház tolakodott az útjukba.
Ám ahol nincsenek meg a természeti adottságok egy kis összevisszasághoz, ott bizony szükség van a leleményességre! Szerencsére feltalálják magukat az ilyen esetekben is. Mint a Vaol.hu kiszúrta, a Bartók Béla körút és a Paragvári út kereszteződésénél például így oldották meg a kerékpáros felfestést.
Attól még, hogy beköszönt az ősz, és lassan jön a tél, nem kell lemondanunk a bringázásról. A hideg ellen megfelelő, réteges öltözködéssel védekezhetünk, a felcsapódó vízcseppek ellen pedig sárvédővel, hogy ne legyen a fejünk búbjáig sáros a ruhánk, mire megérkezünk.
Ahogy azt már megszoktuk a bringaiparban, a kínálat itt is hatalmas. A Berguson profi legénysége segített tisztába tenni a témát. Sárvédő kisokosunk következik.
Minden bringás kerékpáros, de nem minden kerékpáros bringás – ahogy minden személyautó gépjármű, de nem minden gépjármű személyautó. Az utóbbiakat szépen meg is különböztetik a szabályalkotók, az úttervezők és a rendőrök, ugyanakkor egy kalap alá veszik a biciklivel iskolába járó kisgyereket a munkába ingázó felnőttel, a túrázóval, vagy éppen a sportemberrel. Mintha azért tiltanák ki a Suzukit belvárosból, mert nem férnek el a kamionok.
Pedig a kerékpárosok korántsem egyöntetű sokaságot képeznek, sőt nagyobbak a különbségek a különböző válfajaik között, mint a gépjárművek esetében. Például egy nagy teherautó maximum nyolcvannal mehet az autópályán, a Porsche elvileg legfeljebb százharminccal, a különbség alig több, mint másfélszeres. A kerekező nénike és az energiáit levezető sportbringás között viszont háromszoros a differencia. A nénit úttestre, a versenyzőt a járda sárga csíkkal leválasztott részére kényszeríteni életveszélyes.
Az ingyenes bicikliparkolókból is ki lehet hozni egy kis okosságot. Néhány vállalkozás a belvárosban ráérzett a technikára.
A reklámokkal kitapétázott és állandóra leláncolt kerékpárokkal komoly összegeket lehet lefaragni a költségekből, hiszen nem kell fizetett plakáthelyekre költeni, ráadásul rögtön az utcaszinten jut a cég szembeötlő reklámfelülethez.
A kép a Király utca és Kertész utca kereszteződésében készült.
Ha folyamatosan halad a forgalom, az mindenkinek jó. A dugóban időt veszítünk, fölöslegesen pöfékelünk induláskor – már ha kikapcsoljuk a motort. Kerékpárral mindez halmozottan igaz (a pöfékelést leszámítva), ha meg kell állni vele, csak nagyon lassan tudunk elindulni. Sokak szerint ez a legfőbb érv amellett, hogy ne kelljen minden pirosnál és stoptáblánál megállni bringával.
Persze ezt nem lehet mindenhol megvalósítani, és nem is tetszik mindenkinek az ötlet. Egy holland cég, a SpringLab egy másik módszert fejlesztett ki, hogy ne veszítsük el a lendületet minden pirosnál. Ez a Light Companion, avagy az interaktív zöldhullám. (Igen, elég hülyén hangzik, de az a teljes neve.)
Pár napja röppent fel a hír: könnyen lehet, hogy Párizs, Brüsszel, valamint több német és holland város után hamarosan Londonban sem kell majd mindig megállni a piros jelzésnél a kerékpárosoknak.
Kicsit utánajártunk, hogy pontosan mit is jelent ez az egész, és hogy hogyan fogadnák a szakmai szervezetek, ha Budapest is beállna a sorba.
Tisztázzunk gyorsan valamit az elején. Az, hogy áthajthatnak a kerékpárosok a piroson, nem jelenti azt, hogy mondjuk a Rákóczin tekerve nem kell megállnunk a négyeshatosnak, mert annak ilyen csúnya csattanás lenne a vége. A közlekedési lámpa jelzéseit csak bizonyos esetben hagyhatják figyelmen kívül a bringások:
Valami baj mindig van az egri bicikliúttal. Miután bunkó autósok használták elkerülőnek, majd a tiltakozást követően leszűkítették; ráadásul elfelejtettek rá autóbeállókat építeni, most kiderült, hogy egy részen lehagyták róla az aszfaltot.
Az Red Bull nem spórolja a pénzt a BMX-videókra. Azt állítják, azért hajtanak, hogy újabb és újabb klasszikus videókat gyártsanak.
Már ebbe a kategóriába számolják többek között Danny MacAskill Imaginate című filmjét, amely két év alatt közel 43 milliós nézettséget produkált a Youtube-on.
Most megint megpróbálták a 2013-as receptet, Kriss Kyle, az amerikai mesterlövész ifjú névrokona a MacAskill-videó egy sor optikai trükkel továbbfejlesztett változata.
A belvárosi önkormányzati városüzemeltetési cége mostantól ilyen egyedi kialakítású teherbiciklikkel dolgozik, számolt be róla a Magyar Kerékpárosklub a közösségi oldalán.
A munkatársak elmondása szerint nagyon kényelmes velük a közlekedés. A cég összesen 4 ilyen cargóbringába ruházott be. A klub reméli, minél több önkormányzat felismeri, hogy teherbiciklivel is el lehet végezni számos olyan munkát, amihez korábban gépjárműt használtak.
Angliában és Walesben 88 kerékpáros halt meg 2014-ben – idézi a brit Nemzeti Statisztikai Hivatal adatait a The Guardian biciklis blogja.
73 férfi 15 nő az áldozat, ami még akkor is elég eltolódott arány, ha háromszor annyi férfi kerékpározik az Egyesült Királyságban, mint nő. Meglepő adat, hogy a nehézgépjárművek kevesebb bringás halálát okozták, mint az, hogy
Először azt hittem ez inkább az extrémsportolókat jelenti, de posztban idézett statisztikák egyértelműen közúti balesetekre utalnak.
Amikor elektromos rásegítős bringát hajtok, az jár a fejemben, hogy az ortodox bringás haverjaim megkérdőjelezik-e a szexuális orientációmat. Van létjogosultsága ezeknek a hibrid gépeknek, de mi van akkor, ha nem városi kerékpárra, hanem egy valódi sporteszközre szerelik a rásegítő-rendszert? A 29 colos kerekű Benelli Achle hegyi bringa most megadja a választ. Már amikor nem akar bántani.
A "van egy híd a folyón hosszában" poént már elég sokan elsütötték az elmúlt évtizedekben, de úgy tűnik, vannak, akik teljesen komolyan gondolják a megvalósítását. Vagy legalábbis úgy csinálnak.
Londonban most látványtervekkel megtámogatva kezdtek el pénzt kalapozni egy olyan kerékpárútra, amely a Temzén lebegne, végig a part mentén Battersea-től a felhőkarcolós Canary Wharfig, nagyjából 13 kilométer hosszan.
Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes szerint a Mol Bubi mára úgy hozzátartozik a főváros utcaképéhez, mintha mindig is ott lett volna. A bicikli integrálódott a budapesti tömegközlekedés rendszerébe, így ma már állítható, hogy jó döntés volt, a hálózat kialakítása. A siker nyomán vizsgálják a Bubi bővítésének lehetőségeit is a külsőbb kerületekben.
A közlekedési kultúra zászlóshajója, ezt Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója találta ki a Bubira.
A BKK vezér szerint a testes bringák nem adnak lehetőséget a könnyelműsködésre, ezért a használók higgadtabb stílusban közlekednek velük. A higgadtság meglátszik a baleseti statisztikán is, ami eddig lényegében nincs. A Bubi közösség fejlett közlekedési kultúrájával példát mutathat a többi kerékpárosnak is.
Dabóczi szerint a Mol Bubi 1 millió használója a 2 millió megtett kilométerrel összesen annyi szén-dioxid-kibocsátást spórolt meg a városnak, amennyit 64 focipályányi erdővel lehetne csak kompenzálni.
Az egymilliomodik használót ajándékokkal halmozta el a Mol és a BKK.
A biciklitolvajokkal csak a baj van. Lefülelésük sem egyszerű, hát még a büntetésük. Egy brazil tréfamester egy baromi egyszerű módszert talált ki, ezzel azonnal és automatikusan bünteti meg magát, aki lopni próbál. Mindössze egy bringa kell hozzá, egy megfelelő hosszúságú kötél, no meg a tolvaj. (És mondjuk annyi jófejség, hogy nem egy aszfaltos úton csinálja mindezt.)
Hiába no, Brazíliában nem érdemes kikezdeni a bringásokkal.
Össznépi felháborodás követte a nagylaposi, Felnémetre vezető kerékpárúton csapató autósokról készült fotókat. Ennek eredményeképpen ma reggel kerékpártámaszokat fúrtak fel a bringaútra, így azok KÖZÖTT már nem férnek el az autósok.
A képeket nézve azért motoszkál bennünk a kisördög, vajon meddig tart MELLETTE ráhajtani az útra? Mindenesetre a helyi civilek és által szervezett szombati tiltakozó megmozdulást lefújták.
Párizshoz, Brüsszelhez, valamint több német és holland városhoz hasonlóan hamarosan London is bevezetheti azt a szabályt, ami alapján a helyi biciklisek áthajthatnak a piros lámpán. A londoni polgármester, Boris Johnson címére pályázó négy legfőbb jelölt legalábbis alaposan megfontolná a párizsi modell átvételét, írja a Guardian.
Rovataink a Facebookon