Volt ez az olvasói levélből indult posztunk egy undorító tarjáról. Már az alapprobléma is teljesen szürreális volt, akkor meg aztán végképp nem hittünk a szemünknek, amikor szombatra virradó éjjel fél egykor bejelentkezett a Nébih, és egy hosszú levélben reagáltak. Ezt írták:
Kedves Szerkesztők!
Megerősítve az olvasók által is írtakat, a képen látható tarjadarabban valószínűleg egy korábbi injekció helyén alakult ki gennyes tályog.
A nagyüzemi sertéstartás alapvetően két fő szakaszra bontható, nevelésre és a vágóhídon történő folyamatokra.
A nagyüzemi sertéstartás, illetve a kisgazdaságokban nevelt sertések esetében is a felnevelés során megelőző célból a szopós malacokat egyedileg vas injekcióval „gyógykezelik”. A sertések esetében a szopós korban adott vas injekció kis százalékban, néhány egyed esetében okozhat a gennyes elváltozást. Mindez a szervezet védekező rendszerének hatására alakul ki, fertőzésveszély igazából nem áll fenn. Ha a „vasazást” követően a szopós malac nyakán – tarja részén – nem jelenik meg szemmel látható elváltozás, kicsi a valószínűsége, hogy az ilyen elváltozás a későbbiek során felfedezhető.
A vágóhidakra érkező sertések újabb állatorvosi vizsgálatokon esnek át, melynek során minimális az esélye a mélyen ülő eltokosodott tályogok kiszűrésére, ha nincs a normálistól eltérő alakváltozás az állatok testén.
Az ilyen jellegű, a szervezet által elhatárolt, eltokolt elváltozások nagyon ritkán fordulnak elő. Fontos azt is kiemelni, hogy az esetek döntő többségében, különösen, ha észlelhető tünetek sem jelentkeznek, az állat más húsrészeinek fogyaszthatóságát nem befolyásolják. Az uniós protokoll szerint kimetszésük után az állati test többi része fogyasztható!
A tömeges izmokat, így a tarját is csak abban az esetben kell bemetszeni, ha annak alakja, tapintata a normálistól eltérő.
Amikor az elváltozás a vásárló által megvásárolt húsban jelentkezik, ahogyan ebben az esetben is, a termék elfogyasztását semmiképpen nem javasoljuk, az sem emberi, sem állati fogyasztásra nem alkalmas annak undort keltő volta miatt sem, a vásárló pedig nem rendelkezik az elváltozott rész szakszerű kimetszéséhez szükséges szakértelemmel sem. Javasolt a forgalmazónál reklamálni, aki – ha a vásárlás hitelt érdemlően bizonyítható – a terméket köteles visszavenni.
Élelmiszerlánc-biztonsági probléma észlelése vagy gyanúja esetén egyébként a vásárlók bejelentést tehetnek ingyenesen hívható zöld számunkon (06-80/263-244), az ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu e-mail címen vagy NÉBIH Navigátor mobiltelefonos applikációnk segítségével.
Bárcsak minden állami hivatallal ilyen flottul menne minden kommunikáció! A levelet elküldjük szerencsétlenül járt olvasónknak, Istvánnak is, aztán meglátjuk, hogyan tovább.