További Üzlet cikkek
A blu-ray majdnem megnyerte a dvd-háborút
A tavalyi év első nagy híre volt, hogy az utolsó nagy filmstúdió is kihátrált a hd-dvd szabvány mögül, aztán a Toshiba hivatalosan is bejelentette, hogy nem gyártja tovább a lejátszókat. Elvben ezzel a blu-ray nyert, és vidáman átvehette volna a hagyományos dvd-k helyét, a gyakorlatban azonban az embereknek azóta is jól elvannak a régi dvd-lemezekkel. Ráadásul a blu-ray másolásvédelmét is feltörték, aztán beütött a válság, és azzal a Sony utolsó reménye is arra, hogy karácsonykor letarolják a piacot. Lehet, hogy jobb a képminőség (ha van olyan tévénk, ami ezt meg is mutatja), de úgy tűnik, ez önmagában ma már kevés a generációváltáshoz.
A Microsoft majdnem megvette a Yahoo-t
Februárban jött a bombahír: a Microsoft potom 45 milliárd dolláros felvásárlási ajánlattal kereste meg a jó ideje a Google árnyékában kornyadozó online óriást, a Yahoo-t. Minden idők egyik legnagyobb tech-üzletéből aztán hónapokig tartó kötélhúzás lett, aminek a végén aztán mindenki veszített: addig alkudoztak és ügyeskedtek egymás háta mögött, míg az üzletből nem lett semmi, a tőzsde meg megunta az egészet, és mind a két cég részvényárfolyamát jól lehúzta. A Yahoo abban bízott, hogy majd a Google-lel közös hirdetési bizniszük kihúzza őket a gödörből, de azt meg bosszúból megfúrta a Microsoft, monopóliumvádakat lobogtatva. Aztán Jerry Yang Yahoo-alapító és -vezérigazgató lemondott, az új vezetés meg az év végén visszasunnyogott a Microsofthoz, hogy tulajdonképpen mégis érdekelné őket az üzlet - csak az árcédulán lett azóta kicsit szerényebb az összeg: húszmilliárd dollár.
Az AMD majdnem elbukott
Hardverfronton az AMD fuldoklása volt az év sztorija: az Intel egyetlen vetélytársának számító processzorgyártó minden eddiginél súlyosabb mélypontokat járt meg, a konkurencia csipjei mellett nemigen tudott labdába rúgni, már majdnem a padlóra került, de megmentették, és most éppen úgy tűnik, idén ismét az Intel nyomába eredhet.
Nem lesz könnyű dolga, mert az Intelnek a piaci fölénye mellé még szerencséje is van: 2008-ban minden a netbookokról szólt, azokról az olcsó, kis fogyasztású laptopokról, amiket mintha az Atom processzorcsalád köré találtak volna ki. Mindenki minilaptopokat gyárt, egyedül az Apple nem, ami az extravagáns MacBook Airrel állt elő, de előbb-utóbb biztos beadja a derekát egy olcsó notebookra.
A Chrome majdnem meghódította a világot
Már régóta sejtette mindenki, hogy a Google készül valamire böngészőfronton, mégis derült égből villámcsapás volt, amikor egyszer csak azt mondták, tessék, itt a saját böngészőnk, a neve Chrome, lehet is kezdeni letölteni. Gyors is, okos is, tud nagyjából mindent, amit a konkurencia. Mivel a Google áll mögötte, kellően menő ahhoz, hogy tömegek álljanak át rá, és átvegye a Firefox helyét, illetve - még mindig a Google miatt - elég marketing és nyers erő van mögötte ahhoz, hogy erős Explorer-vetélytárs legyen belőle. Aztán valahogy mégsem lett trónfosztás a dologból, úgy látszik, a megszokás nagyobb úr még a Google-nél is: a Chrome alig egyszázalékos piaci részesedést hozott össze, miközben a Firefox 3 letöltési világcsúcsot döntött, és sosem látott mennyiségű felhasználót gyűjtött maga köré.
A Windows XP majdnem meghalt
A Microsoft egy meglepően vicces videóval kezdte az évet annak apropóján, hogy bejelentették Bill Gates nyugdíjba vonulását (ami nyáron el is jött, mi meg kiderítettük, mivel töltötte az utolsó munkanapját Bill). Pár hónap múlva aztán kiderült, hogy nem ez lesz az év legnépszerűbb microsoftos videója, hanem az, amin egy magyar fiatalember tojással dobálja meg a Közgázon a cég akkor még második, ma már első emberét, Steve Ballmert.
Egészen őszig kellett várni, hogy valami még ezt is felülmúlja, ez pedig a Windows 7 első nyilvános bemutatkozása volt: mi is megállapítottuk, hogy már most, legkevesebb egy évvel a megjelenése előtt is jobb, mint a Vista. Az a Vista, aminek a felemás sikere (eladtak belőle 180 milliót, de senki se szereti) rányomta a bélyegét 2008-ra is: a Microsoft egész évben azon küzdött, hogy népszerűsítse az operációs rendszert, még a Windows XP-t is képesek lettek volna feláldozni miatta, de a felhasználók nem hagyták, és egyre viccesebb trükkökkel tartják életben az elméletileg már nem támogatott rendszert.
Az iPhone-t többször is majdnem megverték
Mobiltéren egyértelmű volt, hogy miről fog szólni 2008: arról, hogy mindenki megpróbálja majd lenyomni az iPhone-t. Mármint az új iPhone-t, ami nyáron érkezett meg, 3g- és gps-támogatással, és a fejlesztők előtt megnyitott Apps Store ezernyi alkalmazásával. És a magyar premier sem késett sokat, aminek külön örülünk. A trónfosztással a Nokiától a Samsungig mindenki próbálkozott, és próbálkozik is szorgalmasan (gyakorlatilag mindenre kényszeresen érintőképernyőt tesznek), egyelőre nem sok sikerrel. Leginkább reménytelinek a Google-féle próbálkozás, az Android tűnik, amiről sokáig azt beszélték, hogy egy telefon lesz, aztán kiderült, hogy egy egész operációs rendszer: az első, és a máig egyetlen androidos telefon, a G1 határozottan nem iPhone-gyilkos, de maga a rendszer előbb-utóbb az lehet. Addig viszont örülhet az Apple a 15 millió felé közelítő eladási mutatónak, az amatőr szoftverfejlesztők meg raklapszám keresik a pénzt az Apps Store-on.
Majdnem legyőzték a spammereket
A neten nagyjából minden változatlan: 2008-ban is a közösségi oldalak és videomegosztók (egy kicsit konkrétabban: a Facebook és a YouTube) számítottak slágernek. Előbbi túllépte a százmillió felhasználót, lenyomta a MySpace-t, és olyan ügyesen bánt a befektetőkkel, hogy azok 15 milliárd dollárra értékelték a céget, amikor végre megvehettek pár százalékot az oldalból. Utóbbiról meg elég annyi, hogy egy csomó szakértő szerint Barack Obama egyenesen a YouTube-on nyerte meg az amerikai elnökválasztást.
Az év vége felé aztán csatatérré változott az internet: a világ hadat üzent a spammereknek. Egyre-másra érkeztek a hírek a nagypályás levélszemét-terjesztők lekapcsolásáról, de valahogy még mindig nem érezzük kevesebbnek a spamet, mint az utóbbi években bármikor. Talán majd jövőre.