Péntek éjféltől a Fővárosi Vízművek 100 százalékban tulajdonába került a Központi Szennyvíztisztító. A társaság igazgatója szerint az összeolvadással évi 250-300 millió forint megtakarítható.
A Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep Kft. (BKSzT) péntek éjféltől beolvadt a Fővárosi Vízművek Zrt-be, mondta lapunknak Haranghy Csaba, a Vízművek vezérigazgatója. A Vízműveknek a csepeli óriástelep lesz az ötödik szennyvíztisztítóműve, néggyel már korábban is rendelkezett.
Csupán két hétig létezett a II. kerületi Tormay Cécile köz, és addig is csak papíron, mivel Tarlós István főpolgármester a június 12-i közgyűlésre beterjeszti javaslatát az utcaátnevezésről szóló, múlt héten megszavazott határozat visszavonásáról – írja a Népszava. Az új utcanévtáblát még nem helyezték ki.
Az összesen 11 közterületet átnevező közgyűlési döntést a fővárosi MSZP-frakción kívül a Mazsihisz is bírálta: szerintük Tormay Cécile esetében olyan írónőről neveztek el utcát, „akinek élete és munkássága megkérdőjelezi a magyar kormány gyakran hangoztatott elkötelezettségét az antiszemtizmus elleni küzdelemben”. Ronald S. Lauder, a Zsidó Világkongresszus elnöke tiltakozásában „hirhedt antiszemitának” nevezte Tormayt.
A főpolgármester döntésével nem várta meg a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) szakértői állásfoglalását, a lap szerint azért, mert a városvezetés nem is bízott abban, hogy az MTA elfogadhatónak találná a névváltást. Tarlós István kezdeményezésére a bírált határozatot várhatóan megsemmisíti a jövő heti közgyűlés.
Információink szerint elkezdték felépíteni a mobil elemekből a szentendrei mobilgátat. A gát összerakása körülbelül nyolc órába telik, holnap reggelre biztosan állni fog.
Kádár Kristóf, Szentendre sajtóreferense lapunknak elmondta, hogy a mobilgát szerkezete egy hónappal ezelőtt készült el. Megtörtént az oldalirányú próbaterhelés: a rugalmas fémből készült elemeket 7 tonnával terhelték. A fémszerkezet a próbán megfelelt.
A híres londoni és bécsi mintára múlt héten felépült Budapest óriáskereke, amely valójában Európa lenagyobb ilyen típusú mobil szerkezete. A 65 méter magas, 336 személyes kereket az Erzsébet téren vasárnap délután el is indították, de hivatalosan csak június 7-től, a Belvárosi Fesztivál megnyitásától üzemel.
Június 8-tól a 3-as metró Corvin negyed megállójában a tervezett elektronikus jegyhez és a beléptetőrendszerhez kapcsolódó tesztbe kezd a BKK, írja a Népszava. Az utasoknak ugyanúgy fel kell majd mutatniuk az ellenőröknek a jegyüket vagy bérletüket, mint eddig, de a mozgólépcsők tetején elhelyezett beléptetőrendszeren áthaladva egy gombot is meg kell majd nyomniuk, hogy bejuthassanak az állomásra. Ezzel a kiépítendő beléptetőkapukon való áthaladás sebességét teszteli a Budapesti Közlekedési Központ.
Hétfőtől a 15-ös, 115-ös autóbuszok is módosított útvonalon közlekednek.
Információink szerint 12-14 profi, plusz féltucatnyi alkalmi tolvaj, "csöves" dolgozik hétvégén hajnalonta, főleg vasárnap 3 és 6 óra között az éjszakai Combinón. A zsebtolvajok szerint telített a placc a villamoson, ahol egy hajnali műszakban átlag 400 ezer forintot lehet összelopni. Az áldozatok alvó, magatehetetlen részegek, gyakran feljelentést se tesznek. Egyikük már a Facebookon gyűjti sorstársait.
"Ha sztorit akartok, javaslom azt, amit vasárnap hajnalban néztünk végig a hatoson. Szinte biztos hogy nem egyszeri" – írta nemrég egy olvasónk. Az e-mail szerint A38 hajóról mentek 6-ossal hazafelé, úgy 3-4 óra körül. A budai hídfőnél kérték tőlük a jegyeket a biztonságiak.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint a 7E jelzésű buszok hosszabb útvonalon, a Kelenföldi pályaudvartól Újpalota, Nyírpalota utcáig járnak, az eddigi szakaszon változatlan megállási rend szerint, míg az új szakaszon a Molnár Viktor utca, a Fő tér és a Vásárcsarnok megállóhelyeket érintik. A 173E járat megszűnik, helyette 107E jelzéssel indulnak buszok megegyező útvonalon, de ezek ezentúl megállnak az Apolló utcánál is.
További változás, hogy az eddigi 7-es és 173-as buszok pesti végállomásait felcserélik, így a 7-es autóbuszok Albertfalva, vasútállomás és Újpalota, Nyírpalota út között, a 173-as viszonylatot felváltó új 7A járatok pedig a Bornemissza tértől a Bosnyák térig közlekednek.
A 33-as buszcsalád esetében a 33E-t felváltó 133E és a 233E a Bosnyák térig jár a Rákóczi út - Thököly út útvonalon, módosuló megállóhely-kiosztással.
A módosítás több megálló nevét is érinti, például a Róna utca megálló elnevezése Tisza István térre, a Dózsa György út Reiner Frigyes parkra, a Prielle Kornélia utca Dombóvári útra módosul.
Szintén mától újabb ötven Mercedes-Benz Citaro 2 autóbusz áll forgalomba Budapesten, a csuklósok közül több a 7E, a 107E és a 233E vonalon.
A budapesti taxizás századik évforulója nagy változásokat hoz a fővárosi taxispiacon is: a rendszerváltás legszabadabb szakmáját erősen szabályozni fogják. Legális és féllegális taxiscégek sora bukhat el, újak emelkedhetnek fel, taxisok százai szabadulhatnak ki a fuvarszervezők fennhatósága alól, újra beköszönthet a leintés korszaka.
Jelenleg 12-13 legális taxiscég működik Budapesten, és körülbelül ugyanennyi féllegális: ezekből összesen 5-6 marad mindössze néhány év múlva, mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. (Féllegálisak a fantomtelephelyekre bejegyzett, utolérhetetlen képviselőjű cégek.) Az eddig alacsony árakkal operáló taxiscégek azért ellenzik a szeptember 1-től életbe lépő fix tarifát, mert megszűnik a versenyelőnyük a minőségibb szolgáltatásra törekvő nagy taxiscégekkel szemben, és attól tartanak, hogy azonos áron az utasok már nem őket választják. Ezért Metál szerint ezek a cégek vagy beállnak a sorba, vagy tönkremennek.
Most már nyilvánvaló, a képzőművészek bohém alakok, akik sosem utaznak metrón, talán mert aktivitási periódusukban már nincs tömegközlekedés, vagy mert ha magyarok, akkor biciklin, ha befutott nyugatiak, akkor pedig limuzinnal közlekednek. Bárhogy is van, a metrózásról a képzőművész nyilvánvalóan nem a tömegre, ideges lökdösődésre, és áporodott emberszagra asszociál, hanem egy intergalaktikus utazásra valami távoli, színes galaxis irányába.
Pénteken este nyolc órakor újra változik a forgalmi rend az V. kerületben a Ferenciek tere átépítése miatt. A legfontosabb változás, hogy az Erzsébet híd - Váci utca - Irányi utca útvonalon végleg megszűnik a közlekedés, azonban az Irányi utca továbbra is megközelíthető marad a Belgrád rakparton keresztül – írta közelményében a BKK.
A február 9-étől bevezetett Erzsébet híd – Váci utca – Irányi utca – Reáltanoda utca – Szép utca kerülőút is véglegesen megszűnik. Egyúttal lezárják a Váci utca Duna utca és Irányi utca közötti szakaszát, ez a szakasz az átépítések után sem lesz átjárható, csak az Irányi utca felől megközelíthető zsákutca lesz.
Tarlós István közleményben kelt ki az ellen, hogy csütörtökön több lap a római-parti mobilgát tervező cégének hivatalos havariatervéből idézett. A főpolgármester nem érti, miért kell arról értekezni, mi van, ha átszakad a gát. Közli, hogy nem állítják le a mobilgát építését, de megvárják az ügyben a Magyar Tudományos Akadémia állásfoglalását.
A főpolgármester közleménye szerint a Dunának Budapesten egyetlen, árvízvédelmi szempontból kritikus szakasza van, a Római-part. A közlemény így folytatódik:
Réges-régen meg kellett volna védeni, a szocialista-szabaddemokrata városvezetés 20 évig ígérte, de nem csinálta meg. A hullámtér részben beépült, még 2006 után is, mivel üdülőkre kérték az engedélyeket, amelyeket a kerületi hatóság – lévén a főváros üdülőövezetnek nyilvánította a területet – ki kellett adjon kötelező jelleggel. (Ezek az épületek egyébként feltöltésekre épültek, és nem veszélyezteti őket az ár.)
Információink szerint a tíz érdeklődőből négy versenyző maradt porondon a fővárosi villamostenderen: a spanyol CAF, a Siemens, a Skoda és a Stadler. A végleges sorrend az értékelési folyamat végén, 2-3 hét múlva állhat fel.
Úgy tudjuk, hogy árban CAF és a Skoda adott be kedvezőbb ajánlatot, de számos értékelési szempont van. Körülbelül 2-3 hét múlva lehet megtudni, ki lesz a győztes közülük, egyelőre még az sem teljesen biztos, hogy mindegyik ajánlat érvényes.
A tender határideje kétszer is csúszott, eredetileg áprilisban már be kellett volna adni az ajánlatokat. A résztvevők ugyanis kétszer is határidőmódosítást kértek.
A 4,8 milliárdos római-parti mobilgát felépítése után óvatosságból még évekig ugyanúgy megerősítik a Nánási úti nyúlgátat, mint eddig az árvizeknél, és nyolc métert meghaladó vízállásnál kitelepítik a mobilgát mögül a hullámtérben élőket, mondta lapunknak Csók László, a főpolgármesteri hivatal osztályvezetője. Ennek oka az, hogy ha a minimális esély ellenére minden összejön, a legrosszabb forgatókönyv következik be, azaz átszakadna valamiért a mobilgát, akkor nagyon gyorsan elöntené a hullámteret.
Az átlátszó.hu hozta nyilvánosságra csütörtökön azt a havariatervet, ami a halmozott kockázatok legrosszabb verzióját elemezve arra a következtetésre jutott, hogy 8 méteres vízállás felett (ilyen már kétszer is volt az elmúlt években) óvatosságból evakuálni kell a hullámtárben élőket, valamint a biztonság kedvéért meg kell erősíteni mindig a Nánási úti nyúlgátat is, ami eddig a védekezés fő vonala volt. A havariatervet a mobilgátat tervező cég, az Er-Bo Plan Kft. készítette.
Munkáltatói figyelmeztetésben részesítette a BKK azt a villamosvezetőt, aki múlt héten csütörtökön odacsukott egy vakvezető kutyát a 49-es villamoson. Ugyanilyen figyelmeztetést kapott az egyik ügyfélszolgálatos munkatársuk is, amiért az „újságírói megkeresésre nem adott körültekintő tájékoztatást”, amikor megpróbáltunk panaszt tenni az ügy miatt.
Május 8-án írtunk arról, hogy kikerült a Lónyay utca és a Török Pál utca sarkára egy tábla, aminek senki sem tudta a jelentését. Egyfelől olvasóink segítségét kértük a megfejtésben, másfelől a BKK-t, mint közútkezelőt kérdeztük meg a tábla jelentéséről.
Olvasóink nem lamentáltak (néhány kivétellel), és számos ötlettel rukkoltak elő, de a korrekt választ végül a BKK adta meg. Eszerint "a kihelyezett tábla által jelzett információ egyértelműen a Lónyai utcában kialakult sávszűkületre vonatkozik, arra hívja fel a figyelmet, hogy nagyobb járművek csak a két sávot egyszerre használva tudnak közlekedni."
Tarlós István főpolgármester az önkormányzati törvény alapján kezdeményezi a II. kerületi, közterület átnevezésére vonatkozó javaslat újratárgyalását, áll a főpolgármesteri hivatal közleményében. A Fővárosi Közgyűlés 2013. május 29-i ülésén döntött arról, hogy egy eddig névtelen közterületet Tormay Cécile-ről nevez el.
A közgyűlési vitában az ellenzék hosszasan tiltakozott a század eleji írónő antiszemita megnyilvánulásait idézve, de a javaslatot végül elfogadták. A főpolgármester most az ügyben állásfoglalást kér a Magyar Tudományos Akadémiától.
Több taxis is arról a nem ellenőrzött hírről számolt be kollégáinknak, hogy le kellett állítani több taxiscégnél a taxik átfestését/átmatricázását, mert kiderült, hogy a közgyűlési rendeletben megfogalmazott kötelező sárga szín színkódját már rég levédette a DHL csomagszállító cég.
Megkérdeztük Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját, aki a hírre a következőt reagálta: "Ez nettó baromság. A RAL skála kódjai a világ alapszínei, azokat nem lehet lefoglalni."
A DHL-t is megkerestük, ahol közölték, hogy szerintük nem egyeznek a színek.
Utánanéztünk magunk is: a budapesti taxik színe a rendelet szerint RAL 1023 "Traffic Yellow" nevű kód szerinti sárga lesz. Ez a sárga szín RGB-ben megadva 252, 184, 33, míg a DHL-é 255, 204, 0, "Postyellow", tehát ha le is védette volna a színt a csomagszállító cég, az más kódokon alapul.
Öt autó csúszott egymásba reggel Budapesten, az Erzsébet híd budai hídfőjénél a Budaörs felé vezető irányban. A ráfutásos balesetben az első járművet a mögötte haladó feltolta a hídfőnél lévő sávelválasztó korlátra. A környéken nagy a dugó.
Tudósítónk szerint az első autó egy fehér furgon, amelynek az eleje V-alakúra gyűrődött a szalagkorláttól. Budaörs felé csak egy sávon lehetett haladni, de a központ felé haladó forgalom is lelassult a bámészkodók miatt.
A BKK Info 8.40-kor közzétett információja szerint megszűnt a forgalmi akadály, de még lassú a haladás a Rákóczi út–Kossuth Lajos utca útvonalon.
Sok még a nyitott kérdés, amit meg kell tárgyalni, ezért elnapolta a fővárosi közgyűlés a döntést a BKK reklámtenderéről. Hanzély Ákos, a Párbeszéd Magyarországért képviselője még az ülésnap előtt azt mondta sajtótájékoztatón, hogy a BKV reklámhelyeire kiírt pályázat feltételeit csak egy szűk kör tudja teljesíteni, ezért borítékolható, hogy azt Simicska Lajos valamelyik cége fogja megnyerni.
Döntöttek viszont a képviselők arról, hogy 45 millió forintot költenek egy videocsatornára, ami a Budapest portálon napi egy videóval számol be a város életéről. A vitában Molnár Gyula és Horváth Csaba MSZP-s politikus egyaránt arról beszélt, hogy a "Tarlós tv" csak a vezetés dicsőítéséről, az önfényezésről fog szólni. Az előterjesztő Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes jelezte: nem új műsorszolgáltatást, nem önálló televíziót indítanak, hanem videóanyagokat készítenek a honlapra.
Az ülés délelőtti történéseiről itt olvashat.
Nem titkolt közszolgálati szándék vezérel bennüket a hajtás után található történet közzétételével. A tanulság, hogy mindenki háromszor fontolja meg, mielőtt egy forintot is kifizet a parkolási büntetés behajtójának! Ha pedig egy évnél régebbi ügyet akarnak a nyakába varrni, akkor hajítsa a kukába a felszólítást!
Baleset történt délelőtt tíz óra körül az M5-ös autópálya kivezető szakaszán, Budapest XXIII. kerületében, közölte a rendőrség. Egy autó és egy teherautó ütközött össze. Egy ember megsérült. Az útzárat körülbelül egy órával később feloldották.
Csak a belső sávban lehet közlekedni. Az autópálya fővárosból kivezető szakaszán és az M0-s autóút déli szektorának M5-ös autópálya felé vezető oldalán is torlódik a forgalom, írja az Útinform.
Hétfőtől meghosszabbított útvonalon közlekedik a 79-es trolibusz munkanapokon. Az alacsonypadlós trolibuszok az új útszakaszon – felsővezeték hiányában – akkumulátoraik segítségével közlekednek majd.
Tarlós visszavonta a taxisrendelet módosítását, az ellenzék a zsidógyűlölő írónőt támadja. Közgyűlés.
Pótlóbuszok viszik az utasokat a 17-es villamos teljes vonalán, közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) fődiszpécsere. Az egyik villamos egy autóval koccant Óbudán. A fődiszpécser egyelőre nem tudta megmondani, mikorra áll helyre a villamosközlekedés az észak-budai vonalon.
A római-parti mobilgátat tervező mérnökcég tájékozódott cikkünk nyomán az olcsó magyar mobilgát feltalálójánál, amit nemrég szabadalmaztattak, és Svédországban máris vásároltak belőle tengerár ellen, de két kifogásuk is volt, ezért nem alkalmazzák a Dunánál. A svédek ellenben további elemeket rendeltek, és feltűntek az érdeklődők Franciaországból és Tallinniból.
Erdész Béla, a római-parti mobilgátat tervező Erbo-Plan Mérnöki Szolgáltató Kft. munkatársa elmondta, hogy cikkünk nyomán tájékozódtak a sátorgát feltalálójánál. A sátorgáttal két alapvető gondjuk van: a bemutatóvideón egy medencébe telepítették a gátat, így nem látszik, hogy bír el a találmány a talpszivárgással, azaz a felszín alatti szivárgással. A másik probléma pedig az, hogy a sátorgátnak 2,2 méteres magasságra még nincs referenciája (a Svédországban telepített gát 1,3 méter magas).
A Centrum Parkoló Kft. egykori ügyvezetőjének Rolls-Royce Phantomja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) garázsában van, mert a hatóság lefoglalta a százmilliót érő luxusautót, írja a Blikk.
A volt terézvárosi alpolgármester BEAST-1 rendszámú mattfekete Rolls Royce Phantomja egy hónap alatt ötször kapott kerékbilincset tilosban parkolásért. A politikus közép-afrikai diplomata-útlevéllel próbált meg kibújni a büntetés alól.
Bedeszkázott ablakok mögé nézhetünk be, megkeressük a hátsó bejáratot – ígéri a Squatted Budapest túra leírásában az azt szervező Hosszúlépés. Járunk? nevű csoport. A kétórás túra a hetedik kerület foglaltházaiban vezet minket körbe, vagyis olykor inkább csak azok mentén – a Nyár utca 29.-hez megvan a kulcs, az ex-Sirályhoz a kapukód, de több helyszínről inkább az utcán állva diskurálunk Balázs Anna urbanista vezetésével.
A foglaltházak, más néven squatok Nyugat-Európában régóta jelentenek menedéket a lakhatásukért fizetni nem tudó, vagy a kapitalizmus elől menedéket kereső embereknek, legyenek ők hajléktalanok, vagy idejekorán kiábrándult frissdiplomás politikushallgatók. A házfoglalás olykor teljesen legális módon történik, – Hollandiában például 2010. október 1-je előtt szabadon el lehetett foglalni minden olyan legalább 1 éve üresen álló bebútorozatlan ingatlant, amin legalább ugyanennyi ideje nem végeztek semmilyen felújítást – néhol a jogos tulajdonosok ideig-óráig tudomásul veszik vagy negligálják a squatterek jelenlétét, de az is sok esetben előfordul, hogy pár nap után a rendőrök vetnek véget az akciónak.
Mint a túrából is kiderül, habár a házfoglaló mozgalomnak kétségtelenül vannak a rendszerváltás előtti időkig visszanyúló előzményei is Magyarországon (például az ún. IBUSZ-lakások), az első komolyabb megmozdulások a 2000-es években kezdődtek. Ezek közül a legismertebb a Balázs Anna által „squat-bárként” emlegetett Sirály története, ami a 2006-os fél-illegális elfoglalása után több mint hat évig húzta a Király utca 50.-ben, míg idén márciusban meg nem jelent két biztonsági őr, és le nem cserélték a zárakat. A történetnek azonban ezzel még nem lett vége: a biztonságiak megfeledkeztek arról a bizonyos hátsó bejáratról, amin keresztül körülbelül 70 ember ideiglenesen visszafoglalta az ingatlant.
Pár hét huzavona után a Sirályt működtető Marom Kulturális Egyesület végül április 4-én adta át az ingatlan kulcsait a tulajdonos fővárosi önkormányzatnak, majd úgy döntöttek, a Vas utcai Roham Bárba költöznek. (Hamarosan itt is zárcsere fogadta őket, a tulajdonos szerint azért, mert az üzemeltető cég nem rendezte a tartozásait.)
Először a névfelirat, majd a kezében lévő pálca, most pedig könyék alatt a bal karja tűnt el a Madách-szobornak. Vilt Tibor szobrász alkotása éppen 40 éve áll (ül) a Margitszigeten, a Rózsakert déli végében, írja a Városszíve blog.
A csonkolás a blog szerint komoly felkészülést igényelt: egyértelműen csak flexszel lehetett a bal alkart levágni, konnektor meg nemigen van a környéken, úgyhogy kizárólag valami akkumulátoros megoldás jöhetett szóba. A flexes csonkoló ebből következően egy jól szituált fémtolvaj lehetett.
Frissítés:
Olvasónk, Kolnhofer Tamás is küldött be képeket, egészen közelieket, amin inkább fűrészre utaló nyomokat lehet kivenni. Végül is, majdnem mindegy.
Második világháborús, feltételezhetően magyar és német katonák földi maradványit találták meg a Kossuth tér átépítésének földmunkálatainál hétvégén – közölte az Országgyűlés Sajtóirodája hétfőn az MTI-vel.