Budapest több terét is megszállták a parkolójegystiklire szakosodott csoportok. Napi több tízezer forint bevételük is lehet. Erzsébetvárosban a jóváírt panaszok túlnyomó része a parkolójegybiznisz alapján lehet elbírálva, a Belvárosban is hasonló a helyzet. A parkolási társaságok tehetetlenek.
A több teret is megszálló csoportok a megbüntetett (lejárt jeggyel rendelkező vagy jegyet nem váltó) autósoknak adnak el parkolójegyet 2-3 ezer forintért, amit vagy ők vesznek 100 Ft-ért, amikor a parkolóellenőr éppen bünteti az autót a téren, vagy elkérik egy már korábban ott parkoló, érvényes jeggyel rendelkező másik autóstól. Figyelik a felmikuláscédulázott kocsikhoz visszatérő sofőröket, és felkínálják nekik a jegyet megvételre, hogy amennyiben azt bemutatja a parkolótársaságnak, nem büntetik meg. 30-40 megbüntetett autónál ez jó üzlet, főleg ha pont ők hívják fel a parkolóellenőr figyelmét a lejárt jegyre, és utána ők adnak el érvényes jegyet a pórul járt autósnak.
Nemrég számoltunk be a Madách téri csoportról, melynek tagjai lényegében megszállás alatt tartják a terület parkolóit. Mivel valószínűleg nem egyedi jelenséggel találkoztunk, megkerestünk nyolc belvárosi közterület-felügyeletet, szolgáltassanak adatokat, hogy tudnak-e a parkolójegybizniszről, milyen jogszabály vonatkozik a parkolójegystiklire, mekkora a pótdíjbevételük, hány százalékban írják jóvá a pótdíjakat az „ötperces panasz” lehetősége alapján, és hol vannak azok a közterületek, ahonnan gyanúsan sok ilyen panaszt kell intézni?
Hét hónap sem volt elég arra, hogy kompromisszumra jusson az V. kerületi önkormányzat az OTP-vel, és megszűnjön az a „nem elegáns, rossz példa″, hogy az OTP biztonsági őrei kamuparkoló motorokkal foglalják a parkolóhelyet a bank vezetőinek és üzleti partenereinek.
Ilyen sóher lenne a 13 millió ügyféllel büszkélkedő pénzintézet? Talán nem érzik kínosnak, hogy naphosszat motorokat tologatnak?
– kérdezi a Városszíve blog friss bejegyzésében.
A helyzet megoldását nem tudjuk szankciókkal elősegíteni
– panaszkodik az önkormányzat.
Áprilisban cikksorozatban számoltunk be arról, hogy az OTP biztonsági őrei kamuparkoló motorokkal foglalják a parkolóhelyet az OTP székháza előtt, elfoglalva két-három parkolót is a zsúfolt Nádor utcában. Az ügy addig jutott, hogy az OTP egyeztetéseket kezdeményezett az önkormányzattal, hogy milyen egyéb, továbbra is szabályos, de megfelelőbb megoldások jöhetnek szóba. Nem sokra jutottak.
Egy harmincmilliós Audi tulajdonosa hamis külügyes kártyát használva foglalt el egy budai parkolót. A luxusszedán miatt a parkolóban rekedt autósok a kormánytisztviselőket szidták, a Külügyminisztérium azonnal kivizsgálta az ügyet.
Egy I. kerületi autós a Tékozló Homár blognak küldött, fényképekkel dokumentált levelében számolt be arról, hogy egy hivatali gépkocsinak látszó Audi blokkolta egy teljes parkoló forgalmát vasárnap.
A parkolóban ragadt autós szerint november 10-én 12 óra körül szeretett volna elindulni „az I. ker. Attila út 2. melletti parkolóból, de egy autós úgy állt be teljesen szabálytanul a parkoló közepére és hagyta ott az autóját, hogy ezáltal 6-7 másik autó vagy fél órán keresztül nem tudott kiparkolni onnan. Az autó vészvillogója nem volt bekapcsolva, telefonszám nem volt rajta, dudálásra, hosszabb idő után sem történt semmi.”
Parkolási adatokért fordultunk egy hete nyolc fővárosi közterület-felügyelethez, mert szerettük volna megtudni, melyik kocsival sértik meg legtöbbször a parkolási szabályokat. A kérdéssort egyben tesztnek is szántuk, amelyen 5 felügyelet élből elbukott.
Az elhíresült szlovák rendszámú mattfekete Bentley sorozatos, a médiában élőben is közvetített szabálysértése után kíváncsiak voltunk, hogy hány belső kerületben tett a szabályokra az autó vezetője, összesen mennyi bírságot sikerült összegyűjtenie?
Egyre gyakoribb hogy luxusautók szlovák nyelvű mozgássérült-igazolvánnyal parkolnak Budapest belvárosában. A kártyákat állítólag 40 ezer forintért lehet kapni egy kerületi üzletben. Viszont, ha látszik, hogy fénymásolt, bilincset raknak a kocsira, mint az megtörtént már hétszer is egy mattfekete, szlovák rendszámos Bentleyvel.
A kerületi közterület-felügyelők elfogadják az idegen nyelvű mozgássérült igazolványokat is, mivel azok európai uniós szabvány szerint készült, hiteles eszközök. Amennyiben viszont szabad szemmel is látható egy-egy ilyen okmányon, hogy hamisítvány, természetesen bírságot szabunk ki, válaszolta lapunknak az V. kerületi polgármesteri hivatal.
Aggasztóan szaporodnak luxusautós szlovák mozgássérültek Budapest belvárosában a Város Szíve blog szerint.
Ennek a kék Porschénak az utasa például valószínűleg néhány lépést sem tud megtenni, hiszen mi másért foglalta el a Múzeum körúton az egyetlen - mozgássérültek számára fenntartott - parkolóhelyet a Nemzeti Múzeum és a Kálvin tér között, írja a blog.
A poszt írója megszámolta a Városház utcában (a főpolgármesteri hivatal utcájában), hogy az úttest egyik oldalán parkoló tíz autóból nyolcnak volt mozgássérült igazolványa. Szlovák rendszámú luxusautóból pedig a héten ez a második, ami az utjába kerül az V. kerületben.
Érdekesség, hogy a mozgássérült igazolvány is szlovák nyelvű.
A rokikártyás parkolás újabb gyöngyszeme a Belvárosból, a Miatyánk utcából. 60 milliós, csajozós Bentley tilosban, díszburkolaton, keresztben parkírozik a fényképen, ami a Város Szíve blog Facebook-oldalán jelent meg.
Órákon keresztül állt a Meridien és a Kempinski között, de véletlenül sem járt arra közterületes. Többször láttuk már a Stollár Béla utcában is. Kategóriagyőztes.
"Az OTP csak sírva kérheti a receptet a Kossuth téri csatornaépítési munkákat kivitelező Bonex Építőipari Kft-től, avagy itt egy még szellemesebb megoldás belvárosi parkolóhelyek lefoglalására. Lopás ellen is véd, ingyenes és - ha szlovák rendszámú kocsival csinálod – abszolút diszkont", írja a Városszíve blog.
A blog szerint a recept a következő: "ha a következő hónapokban a Nemzet Leendő Főterére kell járnod dolgozni, beszéld meg a kollégákkal, hogy négyen-öten minden reggel egymás mellé parkoltok. Egész héten kordonoztatok, már benne van a kezetekben, úgyhogy gyorsan kerítsetek le pár négyzetmétert, kicsit távolabb a tényleges építkezéstől, hogy ne legyen már annyira poros az a kocsi."
"Parkírozást követően zárjátok le a céges kordonokkal a kört. Így gyakorlatilag egy kis építési területet, szigetet létesítettél, és mivel építési területen parkolsz, nem dobsz be pénzt az automatába. Utána nézz végig büszkén az egymás mellett sorakozó, szlovák rendszámú kocsikon – ingyen parkolsz, itthon nem adózol – fasza gyerek vagy." - írja a blog.
Az OTP robogós parkolófoglalási módszeréről a napokban számoltunk be. Cikkeink nyomán az OTP és a kerületi önkormányzat egyeztetésbe kezdett, hogy megoldást találjanak a "jogszabályba nem ütköző, de zavaró" módszer kiváltására.
Ha ön is tud hasonló kreatív parkolófoglalási módszert, kérjük fotózza le, és küldje be erre az e-mailcímre.
Az V. kerületi önkormányzat cikkünk nyomán azt kérte az OTP-től, hogy a jövőben tartózkodjon a motorokkal történő parkolófoglalástól a bank Nádor utcai igazgatósági épülete előtt.
Mint arról hétfőn a jarokelo.hu alapján beszámoltunk, az OTP eredeti módszerrel foglalta a fizetős parkolóhelyeket a Nádor utcai igazgatósági épülete előtt: a biztonsági emberek motorokat, robogókat toltak ki az úttestre, amiket a céges kocsik érkezésekor odébb gurítottak.
Hétfőn megkerestük az V. kerületi önkormányzatot, mennyire szabályos ez a módszer. A válasz kedd délután érkezett meg: a kerület szerint a motorok parkolása nem ütközik jogszabályba, de kétségkívül zavaró. Ezért a kerület felhívta az OTP üzemeltetési igazgatóságának figyelmét az esetre, és kérték, hogy a jövőben tartózkodjanak az említett megoldástól.
Az önkormányzat álláspontja ismeretében megkerestük az OTP-t, hogy eleget tesznek-e a kerület kérésének, de nem kaptunk még választ.
Az OTP Kommunikációs Önálló Főosztálya hétfőn kérdésünkre válaszolva megerősítette, hogy a kérdéses képeken az OTP Bank biztonsági munkatársai láthatóak. Tájékoztatták továbbá lapunkat, hogy a kifogásolt parkolási módszer nem ütközik jogszabályba, és a parkoló járművek mindenkor érvényes parkolójeggyel rendelkeznek.
Olvasónk a következő képeket küldte be a kedd délutáni helyzetről.
Ezeken az látszik, hogy a motorok helyét gépkocsik foglalták el a bejárat előtt, egyetlen egy (rendszámos) motor maradt a sorban.
Kérjük olvasóinkat, hogy ha a városban hasonló kreatív parkolófoglalási praktikát ismernek, akkor a helyszan megjelölésével küldjenek róla fotót erre az e-mailcímre.
A jarokelo.hu honlapon jelent meg több fotó, amelyek szerint a belvárosi Nádor utcai OTP-fiók előtti parkolási területet a biztonsági emberek motorokkal-robogókkal foglalják elő a bank érkező vezetőinek.
Megkerestük az OTP-t, hogy a képeken a bank biztonsági emberei láthatók-e, és ha igen, milyen jogszabály alapján foglalják le a parkolóhelyeket?
Az OTP Kommunikációs Önálló Főosztálya kérdésünkre válaszolva megerősítette, hogy a kérdéses képeken az OTP Bank biztonsági munkatársai láthatóak.
Tájékoztatták továbbá lapunkat, hogy a kifogásolt parkolási módszer nem ütközik jogszabályba, és a parkoló járművek mindenkor érvényes parkolójeggyel rendelkeznek.
Megkerestük az V. kerületi önkormányzatot is, a kerületi közterület-felügyelet és parkolási társaság fenntartóját is, hogy mennyire szabályos a képeken látható parkolási módszer, de egyelőre nem kaptunk választ.
A robogók használatának magyarázata lapunk szerint, hogy a jogszabályok szerint motorkerékpárral nem kell fizetni parkolási díjat. Hasonló kreatív parkolófoglalási módszerekről szóló cikkünket ide kattintva olvashatja.
Sűrű estéje volt tegnap a BKK új elszállítóautójának: két BMW terepjárót is elvittek a 17-es villamos útjából, áll a BKK Facebook-oldalán. Épül Óbuda új városközpontja, sajnos azonban vannak, akik nem törődnek bele, hogy az építkezés ideje alatt nehezebb parkolóhelyet találni és a környező éttermekbe, klubokba tartva inkább a villamos előtt hagyják az autójukat. A terepjárók órákon át akadályozhatták volna a villamosok forgalmát.
Évente több mint félezer ilyen eset történik: legtöbbször a Margit híd budai hídfőjénél a 17-es villamos, a Mária utcában a 83-as troli és a belvárosban a 15-ös busz vonalán bénítják meg a forgalmat. Szintén nagyon gyakori probléma, hogy a megállóhelyek környezetében megálló gépjárművek nehezítik a közösségi közlekedési járművek beállását, az utasok biztonságos le-és felszállását.
Rövid időn belül már a második mélygarázst adják át a fővárosban, igaz a CET alatti parkoló nem kapott olyan nagy hírverést, mint a szerdán megnyitott, 98 férőhelyes Rákóczi téri. A négy évvel ezelőtti grandiózus tervekhez képest azonban ez bakfitty.
Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója átadta a Rákóczi téri metróállomás fölötti 98 férőhelyes mélygarázst. A 3800 négyzetméteres létesítmény 1,2 milliárd forintba került.
A budapesti Várnegyedben évek óta szorítják ki a járdákról a gyalogosokat a felfestett parkolóhelyeken álló gépkocsik. Először csak a megmaradt járdaszelet szűkült az előírt helyett 1-1,2 méterre. Nemrég viszont a Toldy Ferenc utcában több olyan parkolóhelyet is felfestettek, ami padkától falig elfoglalja a gyalogutat.
A telijárdán parkolásra szabályos KRESZ-tábla jogosít fel, ami az útra irányítja a gyalogosokat. A helyszínen több utcában, így a Donáti utcában, az Iskola utcában, a Székely utcában és a Batthyány utcában tapasztaltunk fogyókúrára fogott járdákat.
Ingyenes közparkolónak használták az autósok a főpolgármesteri hivatal melletti Városháza parkot szilveszterkor, számol be róla az arn mikroblog. A területen december 31.-én este több tucat gépkocsi parkolt.
A fővárosban ugyan az ünnepek alatt nincs fizetős parkolás, ez azonban nem menti fel az autósokat a KRESZ-szabályok betartása alól.
Azt nem tudni, hogy az autósok spontán módon használták ki az alkalmat, hogy a parkolásért felelős közterület-felügyelők nagy része a szabadságát élvezte, a rendőrök pedig az ittas vezetőkkel voltak elfoglalva, vagy pedig egy tiltakozó akciót láthattunk, ami arra mutatott rá, hogy a jobb sorsra méltó Városháza park másik felét a fővárosi képviselők már évek óta parkolónak sajátították ki.
Az ügyben keressük a közterület-felügyeletet és a rendőrséget.
Olvasónk, Ági fotózta a budaörsi uszodánál ezt a gyönyörűszépen pimpelt Audi TT-t Parkolási szégyenfalunk számára, ami a vizuális kupáncsapás mellett azokat is sokkolja, akik be szeretnének állni a parkolóba. Meg kell állapítanunk, hogy a Flúgos futam című rajzfilm Dili Dollyja a lila Audi tulajához képest kezdő versenyző.
A Free Göcsej miniblog már januárban, Győrben belebotlott az autóba:
Akkor csak ennyit fűzött hozzá: "Ezt a förmedvényt délután láttam meg Győrben, ha az audisok meglátják sikítva menekülnek Kínába."
Olvasónk, Tamás aztán felnyitotta a szemünket: az autó nem másé, mint Csopaki "Zeze" István focistáé. Csopaki, a madárcsontú csatár korábban olyan NB1-es csapatoknál fordult meg, mint a Fradi, a Vasas vagy a REAC, játszott a Tatabánya, a BKV Előre és a Gyirmót másodosztályú csapataiban, futsalozott is, jelenleg pedig az osztrák ötödosztályú USC Mank focistája. Pedig még mindig csak 29 éves. Ebben a remek interjúban azt állítja, hogy ott többet keres, mint az NB1-ben, a körülmények fantasztikusak csak éppen nem tudnak focizni.
A III. kerületi önkormányzat üdítő újításként véleményeztette a kerületi lakosokkal az új parkolási rendeletet, amit csütörtökön tárgyalnak a testületi ülésen. Úgy gondoltuk, az Index óbudai székhelyű lévén, megpropagáljuk a lehetőséget, sőt magunk is kértünk véleményeket az olvasóktól. Az eredmény szerint a rendelet bevezetését arányaiban kevesen támogatják, ők is csak módosításokkal.
Korábbi cikkünk felkérésére 74-en írtak nekünk levelet, többen szinkronban az önkormányzatnak küldött véleménnyel. A cikkbe belinkelt oldalon olvasható rendelet-tervezet egyedül Attilának tetszett fenntartás nélkül: "Kérem engedjék meg, hogy szombathelyiként (évtizedekig volt budapesti lakos) nagyon jó közérzettel gratuláljak a nagyon átgondolt, valóban polgárbarát parkolási rend bevezetéséért." - írta.
Nagy lendülettel válik egyre nemzetközibbé a parkolási ügyekben intézkedő Ferencvárosi Közterület-felügyelet: szabálysértési értesítőjükön a magyar mellett még három nyelven is megtudhatja a gépkocsitulajdonos, hogy járművét elszállították. A nagy igyekezetben azonban kicsit túlfordították a mondanivalót, és új nevet találtak ki Óbudának.
A lenti képet egy olvasónk küldte be, akinek elvitték a kocsiját a Ferencvárosban. Az értesítőről kiderül, hogy a jármű a III. kerületi Pók u. 1. szám alatt vehető át.
Szabálytalan parkolás miatt megbírságolták Fürst Györgyöt, a kerékbilincselésben egykor élenjáró Centrum Parkolási Kft. volt igazgatóját. Mattfekete Rolls Royce Phantom-ja nemcsak kerékbilincset kapott, a kerületi közterület-felügyelet információink szerint fel is jelentette a volt parkolási főembert, mert nem volt a belvárosi területre behajtási engedélye.
Így a kerékbilincs levételéért kifizetett 14 600 forint mellett még akár 50 ezer forinttal is megterhelhetik a pénztárcáját. A képet dan300 nevű olvasónk készítette, és töltötte fel az Index Parkolási szégyenfalára.
A fővárosi önkormányzat elvesztette a parkolási pénzekért folytatott csatát, 2013. január 1-től törvényesen is a kerületek kezébe kerül a parkoltatás. Több kerület bővíti a fizetős zónákat, az eddig ellenálló Óbuda is beszáll, és óriási területet tesz fizetőssé. A korábban hőn áhított egységesítés egy közös elszámolási és ügyfélszolgálati rendszerben kezd alakot ölteni, de számos két- vagy háromoldalú megállapodás is várható.
A Centrum Kft. és a fővárosi Parking Kft. romjain egyre több kerületi parkolási társaság virágzik fel. Erre minden lehetőségük megvan, a tavaly módosított önkormányzati törvény ugyanis teljesen a kerületek kezébe adta a parkoltatást, a kerületek pedig – egyrészt a múltbéli rossz tapasztalatok miatt, másrészt mert rájöttek, hogy ez jó üzlet –, nem külsős cégre bízzák az üzemeltetést, hanem a maguk kezébe veszik.
Óránkénti 160 forintra csökkenti Budapest a pesti alsó rakpart XIII. kerületi részén a parkolási díj összegét, mert kevesen használják a parkolókat. A képviselők az erről szóló előterjesztést 29 igen és 2 tartózkodás mellett fogadták el szerdán. Csökken a parkolási díj a II. kerületi Szilágyi Erzsébet fasoron is.
György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes előterjesztése szerint a pesti alsó rakpart XIII. kerületi részén korábban, amikor nem kellett fizetni, 100 százalék felett volt a kihasználtság. A várakozási díj bevezetése után ez a mutató 15 százalékra csökkent; ennek nagy részét pedig a szabálytalanul parkoló autók teszik ki, amelyek után nem fizetnek parkolási díjat.
A népszerűtlen parkolási társaság, a Centrum Parkoló Kft. üzemeltetési területe folyamatosan zsugorodik Budapesten, legutóbb az I. kerületi önkormányzat döntött arról, hogy novembertől a saját kezébe veszi a parkoltatást. Ez egyfelől jó, mert a közpénzek nem egy magáncég átláthatatlan kasszájába folynak, másfelől viszont elindult egy kedvezőtlen folyamat: a parkolási rendszer nem egységesül, hanem polarizálódik. A parkolás kérdése ráadásul az eszkalálódó főváros-kerületek háború egyik leglátványosabb színtere.
Válság és káosz jellemzi a fővárosi parkolási rendszert, jelentette ki 2003-ban Vajda Pál főpolgármester-helyettes és felvázolta a stratégiát: 2011 környékére egységes, egy kézben tartott parkolás lesz Budapesten. Akkor három társulás működtette a rendszert. Miről beszélne most?
Változhatnak a kerékbilincselés szabályai Budapesten 2012 első negyedévében, ha a képviselők elfogadják Tarlós István főpolgármester előterjesztését a Fővárosi Közgyűlés augusztus 31-i ülésén.
A budapest.hu-n csütörtökön közzétett előterjesztés szerint Budapesten jelenleg nem egységes a kerékbilincselés és a járművek elszállításának jogi háttere, ezért a főváros egyeztető tárgyalásokat kezdeményezne a kerületekkel az egységesítés érdekében.
Három férfit fogott el a rendőrség szerdán, akik számítógépen hamis parkolójegyeket gyártottak, és adtak tovább, jelentette be a kerület polgármesterével közösen tartott sajtótájékoztatón Seres Ernő, II. kerületi megbízott rendőrkapitány. Kérdésre hozzátette, hogy a megrendelői kört is vizsgálják.
Láng Zsolt II. kerületi polgármester elmondta, hogy a hamis parkolójegyeket a kerület parkolóőrei vette ész6re a Zivatar utcánál. Hozzátette, hogy a március 21-től működő kerületi parkolóőrök az illegális mozgássérültkártyákat is ellenőrzik, 23 nap alatt 23 visszaélőt állított elő a rendőrség a segítségükkel.
Nyárról az év végére vagy a jövő év elejére csúszik annak az 5000 új fizetős parkolóhelynek a kialakítása, amivel a Parking Kft. év eleji terveiben számolt. Az ok: nincs pénz az automatákra, a szükséges forrásról júniusban dönthet a fővárosi közgyűlés.
Az új parkolóhelyek üzemeltetéshez szükséges eszközök beszerzési eljárásai előkészítés alatt állnak, ugyanakkor a beruházások forrása még nem áll rendelkezésre, válaszolta a Parking Kft.-t is felügyelő Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) lapunk kérdésére. A forrásokról a június 8-i közgyűlés dönthet, ezután a közbeszerzési eljárások azonnal elindíthatóak.
A Budapesti Nyomozó Ügyészség vádat emelt F. Kálmán, a Terézvárosi Közterület-felügyelet volt vezetője és további 7 társa ellen vezető beosztású hivatalos személy által hivatali helyzetével visszaélve, üzletszerűen elkövetett vesztegetés bűntette és hivatali visszaélés bűntette miatt.
A vádirat lényege szerint a VI. kerületben 2001. évtől kezdve, évente rendszeresen újra kötött szerződés alapján a közterület-felügyelők a kerékbilincsek fel- és leszereléséhez a Centrum Parkoló Kft. szolgáltatását vették igénybe, áll a Fővárosi Főügyészség közleményében.
A cég ezért a tevékenységért bilincselésenként meghatározott összegű (14.400-15.000 Ft) szolgáltatási díjat kapott. Így a Centrum Parkoló Kft. érdekelt volt abban, hogy a közterület-felügyelők minél több autóra tegyenek kerékbilincset.