Lenulláztuk a Bokros-csomag eredményeit
További Magyar cikkek
Az ország adósságainak minősítése a rendszerváltástól 1996 decemberéig volt a befektetésre nem ajánlott, spekulatív kategóriában. Karsai Peter, a Commerzbank elemzője szerint akkor „a teljességgel ortodoxnak mondható” Bokros-csomag hatására kerültünk ki a bóvliból a Moody's-nál.
A Horn-kormány egyébként a másik két hitelminősítőnél is javította az ország besorolását. A Fitch-nél 1997 nyarán kerültünk eggyel feljebb, a S&P-nél a következő év januárjára javultak a kilátásaink lettek stabilról pozitívak. A 98-as választások előtt egy nappal aztán a Moody's még egy kategóriát javított rajtunk.
Az Orbán-kormány kezdeti időszakában folytatódott minősítésünk javulása, így 2000-ben már mindhárom nagy cégnél „A”-val kezdődött besorolásunk. Ezekhez ráadásul stabil kilátások tartoztak, ami már „jó középminőséget” jelent.
A jelentős fordulat 2001-ben ment végbe, amikor az eladósodást növelő gazdaságpolitikai irányzat jutott térhez. 2002 végén ugyan volt egy kiugrás a Moody's-nál, de akkor a biztosnak látszó Európai Uniós tagságra hivatkozva két kategóriával felhúzták az összes tagjelölt ország devizakötvényeinek besorolását.
Moody’s | S&P | Fitch | Üzenet |
Aaa | AAA | AAA | Legjobb minősítés |
Aa1 | AA+ | AA+ | Jó minősítés |
Aa2 | AA | AA | |
Aa3 | AA- | AA- | |
A1 | A+ | A+ | Jó középminőség |
A2 | A | A | |
A3 | A- | A- | |
Baa1 | BBB+ | BBB+ | Alacsony középminőség |
Baa2 | BBB | BBB | |
Baa3 | BBB- | BBB- | |
Ba1 | BB+ | BB+ | Befektetésre nem ajánlott, spekulatív (bóvli) |
Ba2 | BB | BB | |
Ba3 | BB- | BB- | |
B1 | B+ | B+ | Erősen spakulatív |
B2 | B | B | |
B3 | B- | B- | |
Caa1 | CCC+ | CCC | Kevés az esély a visszafizetésre |
Caa2 | CCC | ||
Caa3 | CCC- | ||
Ca | C+ | ||
C | CC | ||
- | D | DDD | Fizetésképtelen |
DD | |||
D |
A kormányváltás egyébként sem hozott gazdaságpolitikai váltást, ennek következménye volt, hogy 2003 nyarán többek közt a 100 napos program hatásait figyelembe véve a Fitch negatívra rontotta a kilátásainkat. Ezt már akkor azzal indokolták, hogy alapvető költségvetési kiigazítás nélkül az ország egyre sebezhetőbbé válik a sokkhatásokra. A kiigazítás elmaradt, ezért 2005 januárjában nem vártak tovább, le is minősítettek minket.
Májusban a S&P lerontotta a forintadósság-besorolásokat, december elején a Fitch újabb virgácsot dugott a a Gyurcsány-Veres páros csizmácskájába, a leminősítéseket mindkét esetben az „aggasztó adóssághelyzettel” indokolva.
Hozzá kell tenni, ekkor még bőven biztonságban voltunk bóvli-kategóriától. 2006 elején a Moody's rontotta a kilátásokat, év közepén a S&P újra leminősített, aztán karácsony előtt még gyorsan követte a Moody's is. Akkoriban annak örültünk, hogy csak egy-egy kategóriát estünk, de még magas minősítésűnek számítottunk a feltörekvő piacok között.
A folyamatosan növekvő államadósság 2008-ban rossz kombinációnak bizonyult a globális válsággal, év végén, a hitelválság idején mindhárom nagy cég leminősített minket. A novemberben kapott 20 milliárd eurónyi hitelkeret „csak a pénzügyi rendszer stabilizálására volt elég, a normalizálására nem”.
A következő év márciusában a Moody's és a S&P újra rontott a besorolásunkon, az indok az államadósság további növekedése és a költségvetési bevételek egyidejű csökkenése volt – őszre valamelyest stabilizálódott a helyzet –, bár szerepet játszhatott a döntésben a belpolitikai válság, a Gyurcsány-kormány lemondása, és Gyurcsány-utódlás megoldatlansága (igaz, ez értelemszerűen nem szerepelt az indoklásban).
A választások uátn átmeneti megnyugvás következett, majd tavaly decemberben először a Moody's egyből két kategóriát rontott a megítélésünkön, majd karácsonyra a Fitch is leminősített minket. Az indok mind a két esetben ugyanaz volt, a súlyos szituációban egyszeri intézkedésekkel foltoztuk be a költségvetést, miközben az ország egyre fenntarthatatlanabb pályára állt.
A hitelminősítők és a piaci szereplők emellett negatív üzenetként értékelték a Költségvetési Tanács felszámolását, az Alkotmánybíróság meggyengítését, a bankadót és nyugdíjállamosítást, összességében a kormány kétharmados többségéből fakadó általános kiszámíthatatlanságot és a hihető stratégia hiányát.
Ez az év jól indult: tavasszal megszületett a Széll Kálmán-terv. Mostanra azonban kiderült, hogy a kormányzat nem tartja magát az abban lefektetett stratégiájához, illetve legújabb elemként a végtörlesztéssel kapcsolatos jogszabályok fokozták a kiszámíthatatlanságot. A strukturális reformok hiányában a Moody's bóvlinak minősítette az adósságunkat, azaz már a korábbiaknál is kevésbé hiszi el, hogy a kormány középtávú céljai teljesülhetnek.
Ezzel visszakerültünk az 1996-os szintre – egészen pontosan a Bokros előtti állapotok időszakába –, bár az is igaz, hogy most az adósság- és euróválságok miatt sokkal kedvezőtlenebbek a nemzetközi viszonyok, mint az elmúlt tizenöt év nagy részében.