Kicsit sárga, kicsit savanyú, de legalább a miénk: megvannak az idei Fonogram-díj jelöltjei, és még azt sem mondhatjuk, hogy nagy meglepetést okozott a szakma (az előjelölés után zenészek, zenei szakemberek és újságírók választották ki a kategóriák jeöltjeit). Az Index A szám című daversenyének tavalyi nyertese, a Middlemist Red két díjat is nyerhet. A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége 2015. május 26-án, kedden este a Várkert Bazárban rendezi meg a gálát.
Az év hazai klasszikus pop-rock albuma vagy hangfelvétele
Az év külföldi klasszikus pop-rock albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai modern pop-rock albuma vagy hangfelvétele
Az év külföldi modern pop-rock albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai alternatív vagy indie-rock albuma vagy hangfelvétele
Az év külföldi alternatív vagy indie-rock albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai elektronikus zenei albuma vagy hangfelvétele
Az év külföldi elektronikus zenei albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai rap vagy hip-hop albuma vagy hangfelvétele
Az év külföldi rap vagy hip-hop albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai hard rock vagy metal albuma vagy hangfelvétele
Az év külföldi hard rock vagy metal albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai hagyományos slágerzenei albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai kortárs szórakoztatózenei albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai jazz albuma vagy hangfelvétele
Az év hazai világ- vagy népzenei albuma vagy hangfelvétele
Az év felfedezettje
Kivételesen sok klassz és említésre méltó album jelent meg a héten, akadt olyan lemez is, amire majdnem maximális pontszámot adtunk. A hét lemezének most a brit Django Djangót választottuk, mivel a 2012-es bemutatkozó lemezük annak az évnek az egyik kiemelkedő zenei alkotása volt. Persze nem mehettünk el szó nélkül a katasztrofális Mumford & Sons-lemez mellett, viszont olyan remek albumokról is írunk, mint az új Coliseum, Metz, Mikal Cronin, Hiatus Kayote és a Pale Honey.
Nagyon reméljük, hogy nem lesz most divat, hogy a következő években minden bokorból előbukkan egy figura, aki szerint XY világsztár/zenekar ellopta a számát. Pedig nagyon ebbe az irányba haladnak a dolgok, most például a Guns 'N Rosest gyanúsítják plágiummal az Ultimate Classic Rock szerint .
Elhunyt Guy Carawan amerikai folkzenész, aki mozgalmi dallá tette a We Shall Overcome című számot, írja az MTI. A 87 éves tennessee-i Carawan évek óta demenciában szenvedett és otthonában érte a halál. A zenész azzal vált halhatatlanná, hogy az ő feldolgozása lett Amerikában a '60-as évek emberjogi mozgalmainak himnusza.
Szürreál, fenséges, abszurd, feleségem szerint megfelelően beteg és freak.
- ezt mondta nekem Szőke Barna az éppen készülő albumáról pár hete, amikor bemutattunk egy számot róla, most pedig mindenki meggyőződhet róla, hogy igaz-e, amit ő (és a felesége) mondott, ugyanis itt meg lehet hallgatni a MYGL bemutatkozó lemezét:
Elkészült végre az a filmünk, amelyben az Index kamerája végigköveti a legígéretesebb magyar zenekar útját az alakulástól a világhír küszöbéig. Nem láttunk még olyan magyar zenekart, akik a semmiből előkerülve olyan erős zenével jöttek, és olyan gyors tempóval haladtak a valódi világhír felé, mint a kora huszonévesekből álló Middlemist Red. Egy sűrű év alatt megnyerték az Index dalversenyét, a Deezer világversenyét, végigkoncertezték a nyarat, majd beválogatták őket a világ legnagyobb zeneszakmai fesztiváljára, a Cannes-i Midem-re. Az Index kamerája minden fontos pillanatnál ott volt, végigkövettük, ahogy a próbahelyen demókat rögzítő kis magyar zenekarból a Pitchfork alapítója és a Rolling Stones egykori promótere által mentorált, nemzetközi vizekre evező, igazán fasza magyar zenekarrá válnak.
És hosszú-hosszú munka után végre elkészült a huszonötperces filmünk is, ami annyira jó lett, hogy úgy döntöttünk, nagyvásznon mutatjuk meg először az érdeklődőknek. Május 11-én, hétfőn este a Toldi moziban vetítjük le a filmet, majd a minikoncertet ad az előtérben a Middlemist Red. Az eseményre ingyenes jegyek válthatók a Toldi pénztárában, érdemes sietni. A vetítés 22:30-kor kezdődik, a koncert pedig 23:00-kor. Minden más fontos tudnivaló a FB-eventen.
A huszonötperces filmet, amelynek az a címe, hogy Middlemist Red: Az első év a világhír felé, május 16-án, szombaton lehet majd megnézni az Indexen. A szerkesztő-riporter Szász Barna, az operatőr Nagy Zágon, a vágó Nagy Dániel voltak, és itt először bele is lehet nézni, hogy milyen is lesz ez a film. Ilyen:
Nem is húznám az időt, erre a linkre kattintva (és pár idegesítő popup-ablak kiiktatása után) le lehet tölteni az Amorf Ördögök teljes diszkográfiáját, ingyen, bérmentve, viszont csak ma.
Ezúttal Pataky Attila áll a vádlottak padján egy, a kilencvenes évek végén elkövetett könnyűzenei bűncselekménye miatt. 1999-ben jelent meg a Csupaszív című szólóalbuma, de a felelősségre vonás azóta is elmaradt.
A Punnany Massif is beszállt a nagy Ganxsta-feldolgozós őrületbe: a Quimby, a Brains, az Alma zenekar és még sokan mások után ők a Való világgal birkóznak meg, de azért nincs elég vér a pucájukban, hogy kimondják azt, amit mindenki vár a számtól, hogy
pinák
Meg is mutatjuk, hogyan kerülik ki ebben a lyric, azaz dalszöveges videóban, amit először nálunk lehet megnézni:
Tisztelt Bíróság!
Vajon mennyire ellenálló a magyar társadalom immunrendszere?
Joggal tehetjük fel ezt a kérdést, hiszen ha körbenézünk a Kárpát-medencében, láthatjuk, hogy a zenészek különösebb akadály nélkül legitimálnak olyan nyilvánvaló borzalmakat, mint például a Csupaszív című Pataky-album, amire a következő részben még visszatérünk.
Augusztus 1-jén hazánkba látogat a pszichedelikus utazások, testen kívüli lebegések és a savas tánclépések egyik apostola, Goa Gil, hogy az Ozora Fesztivál előestéjén megmutassa, mi is a tantrikus trance istene. A jó öreg dj- és spiritisztalegenda San Franciscóban nőtt fel, majd a zene mellett rabul ejtette a jóga. Azon dolgozott, hogy összekapcsolja a zenét, a táncot és a jógát, ennek jegyében születettek az első partik az indiai Goán, ahol Gil is meghatározó figura volt. (A goáról általánosabban itt írtunk.)
Michael Eavis főszervező sokáig lebegtette, hogy a Glastonbury utolsó fellépője valami nagy (és brit) durranás lesz, emiatt a legtöbben persze Oasis-visszatérést vizionáltak, de nekik csalódniuk kell. A Gallagher tesók helyett a Who zárja majd a Glastonburyt. Pontosabban a Who utolsó, még élő két tagja, Roger Daltrey és Pete Townshend, előttük pedig a The Jamből ismert Paul Weller játszik majd. Az Independent Daltreyt idézi, aki úgy reagált a hírre, mintha ez a Who történetének utolsó fellépése lenne:
Nagyon jó érzés, hogy a világ legismertebb és legjobb fesztiválján zárhatjuk le karrierünk elmúlt 50 évét.
Ezzel persze Daltrey arra is célozhatott, hogy többé nem lépnek fel a Glastonburyn vagy úgy általában fesztiválon, de lehet, Daltrey csak arra utalt, hogy ezzel a koncerttel ünneplik meg a Who alapításának 50. évfordulóját.
Azt már lehet tudni, hogy az idei Budapest Essentials fellépőkben (Wombats, La Roux, Eskmo, Katy B) már veri a tavalyi rendezvényt, de most meghirdették azokat a nappali programokat is, amik nem feltétlenül zenéhez köthetők. A budapesti fesztivál egyik kulcspontja, hogy napijegyért vagy bérletért kombinált szolgálatások és akciók is járnak, lesznek például mindenféle városi túrák, ezek elég népszerűek a városlakók körében.
A Bermudát legtöbben a Monte Carlo vagy a London c. számok miatt ismerik, de most tettek róla, hogy a zenekar nevét hallva gyerekkorunk egyik kedvenc hobbija jusson eszünkbe: az akciókártya-gyűjtés. A háromfős popcsapat a Szólj ha indulunk című számuk klipjéhez készített egy rakás harckártyát, csak itt különleges lények vagy orbitális mackósajt helyett ismert és kevésbé ismert közszereplők kártyáit lehet gyűjteni és cserélgetni.
Hány olyan klipet láttunk már, amiben állig felöltözött férfiak járkálnak szinte meztelen nők között? Sajnos nem jegyzi a Központi Statisztikai Hivatal az ilyesmit, de van egy sejtésem, hogy rengeteget. Most ezt az évtizedes trendet próbálja a feje tetejére állítani a Throwing Shades, azzal, hogy egy teljesen felöltözött nő és két majdnem meztelen férfi szerepel a Honeypot klipjében. Miközben ezek a férfiak különböző gyümölcsöket simogatnak, facsarnak és préselnek.
Huszonöt éves lett idén a Művészetek Völgye, ahol a legnagyobb újdonság, hogy a Palya Bea udvar helyét a Momentán Társulat veszi át, így az imprószínháznak saját udvara lesz, és leköltözik tíz napra a völgybe. Ráadásul sikerült olyan programot összeállítaniuk, ami még a nem éppen klasszikus völgylátogatóknak is érdekes lehet. A Momentánnak eddig még soha nem volt saját udvara. Aszalós Kinga, a társulat egyik tagja elmondta, nagyon örültek a megkeresésnek, és a megszokott momentános előadások mellé igyekeztek új dolgokat is kitalálni. A Művészetek Völgye programját végigtekintve ez lesz idén az egyik legizgalmasabb udvar, és mivel megszerezték a Skandináv Ház Alapítvány támogatását is, nem lesz hiány remek gyerekprogramokban sem. A fő csapás, mint mondják, az „improvizáció, interakció, kreativitás és humor”.
Hétvégén a hét lemezének választottuk a Blur remekül sikerült visszatérő lemezét, a Magic Whipet, ami mellé a londoni zenekar most egy félórás dokumentumfilmet is kidobott.
Nemcsak az utóbbi idők egyik legjobban várt, hanem egyik legjobban sikerült brit visszatérőlemeze is egyben
– írtuk nagycikkünkben az anyagról.
Itt pedig meg is nézheti a The Magic Whip: Made in Hong Kong című filmet, ami az új album születéséről szól:
Amikor megkérdeztek egy híres kutatót, hogy le tudná-e fordítani az elé tett ismeretlen ősi írást, azt mondta
Persze, milyen nyelvből parancsolja.
Hogy igaz-e az anekdota, nem tudom (aki ismeri a forrását, ossza meg velünk), de tökéletesen illik az ókori zenék kutatására. Itt elvileg már nem olyan nagy a homály, mint az őskornál, hisz ebből a korból ugyan már maradtak fenn lejegyzett zenék – szóval amolyan kottafélék –, de többségüket egyáltalán nem tudjuk értelmezni. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne hallgathatnánk meg őket.
Nem Egyiptomból, nem Mezopotámiából, hanem Ugaritból! Hogy mi az az Ugarit? Hát az Ugarit királyság központja, a mai Szíriában, a Földközi-tenger jobb felső csücskében. Egy alig negyed négyzetkilométeres kis település, mely persze a maga korában jelentős volt, már csak azért is, mert az egyik Mezopotámia és Egyiptom közti karavánút fontos állomása volt.
Egész szokatlan hangzással állt elő egy testvérpár Nyíregyházáról. Finna Péter és Finna Csaba mindketten doktorok. Előbbi fül-orr-gégész, utóbbi egyéni ügyvéd, szabadidejükben szívesen zenélnek, de nemcsak az íroasztalnak. Íme egyik számuk a készülő albumról:
Amikor az Apple egy közepesen nagy talicskányi pénzt fizetett Dr. Drének és haverjainak a Beats márkanévért, nemcsak egy mérhetetlenül túlárazott, minőségben viszont erősen megkérdőjelezhető fül- és fejhallgatómárkát vett meg hanem a Beats zeneszolgáltatót is.
Amit persze nemcsak azért vett meg, hogy ne legyen konkurenciája az iTunes-nak (ami, egyébként meg inkább online vegyesbolt, és nem streamszolgáltatás, de ne lovagoljunk a szavakon), hanem azért, hogy a Monster fejhallgatós vásárlói a Beats előfizetős szolgáltatásán keresztül jussanak zenéhez - majd ha az Apple ismét elindítja a szolgáltatást.
Úgy látszik, ez a nap is eljött, és az Apple szépen lassan elkezdte felhívosgatni a lemezkiadókat, hogy ugyan, ne akarjanak már zeneszámokat a Spofity (na, az már közvetlen Beats-konkurencia) ingyenes, reklámokkal megtámogatott verziójához adni, ha lehet. Az izmozásról több forrás is beszámolt, a The Verge cikke szerint pedig a felháborodás (mert ki szereti, ha csak úgy megmondják neki, mit lehet és mit nem) olyan mértékű volt, hogy az Apple-t felnyomták szépen az amerikai Igazságügyi minisztériumnál, az meg elkezdett vizsgálódni, és már a zeneipar befolyásos vezetőit is meghallgatták arról, hogyan is üzletel az Apple tulajdonképpen.
A Spotifynak jelenleg 60 millió felhasználója van, de közülük csak 15 millió a fizetős (prémium) felhasználó. Az Apple szándéka egyértelmű: ha a Spotify kénytelen lesz lemondani az ingyenes felhasználókról, az Apple szolgáltatásának esélye van magához csábítani őket azzal az exkluzív tartalommal, amit a Beatsen keresztül kínálnak majd.
A Verge forrásai szerint az Apple a Universal Musicnak egyenesen azt ajánlotta fel, hogy ha leszedik a zeneszámaikat a YouTube-ról, ők kifizetik a licenszdíjakat, amit a Google-től kapnak. A Beats (vagy ki tudja, milyen neve lesz majd, iBeats talán?) várhatóan júniusban indul el, és ha addigra az Apple-nek sikerül lebeszélnie a lemezkiadókat az ingyenes modell használatáról, már a rajtnál komoly előfizetői bázisban reménykedhet.
Szinte hihetetlen, de 12 év után új albummal jelentkezett a britpop-éra egyik legnagyobb slágergyárosa, a Blur. A londoni zenekar ezt megelőző, legutóbbi lemeze, a Think Tank 2003 májusában jelent meg, de már trió felállásban, a csapat emblematikus gitárosa, a csodabogár Graham Coxon nélkül. A zenekar eredeti felállása utoljára 16 évvel ezelőtt adott ki utoljára nagylemezt 13 címmel. (Mármint nem 13 címe volt az anyagnak, hanem ez volt az album neve.)
Coxon ekkoriban az alkoholizmusával küzdött, a frontember, Damon Albarn rácsúszott a heroinra, Dave Rowntree dobos a kokainra, Alex James, a basszusgitáros pedig már inkább a Fat Les nevű zenekarával volt elfoglalva, amit Lily Allen apjával, Keith Allennel és Damien Hirsttel, a híres képzőművésszel alapított, aki például a Red Hot Chili Peppers basszerosának, Flea-nek is dizájnolt gitárt, de a Blur Country House című számához is ő készített klipet. Az új Blur-nagylemez mellett írunk még Raekwon friss albumáról, az Irie Maffiáról, George Fitzgeraldról, a Brian Jonestown Massacre-ről, és valószínűleg megtaláltuk az idei év egyik legjobb magyar bemutatkozólemezét is.
Minden zene- és irodalomtörténeti könyv legkínosabb része az első fejezet. Az őskort mégse lehet kihagyni, hiszen ez az emberiség történetének legnagyobb része. Szóval legalább egy fejezetet megérdemel, csak hát azt meg ki kellene tölteni valamivel. Úgyhogy kitöltik. Valamivel.
A dolog általában a nagy semmiről szól, hogy az ősember összeütögetett dolgokat, meg utánozta a madarakat, rájött, hogy az íj húrja pendül, a termések csörögnek, ungacsaka ungacsaka unga unga unga ungacsaka, bla bla bla.
De a nagy ködszurkálás mögött nincs semmi, legfeljebb néhány hangszerlelet, meg népzenei párhuzamok. De ezek alapján kitalálni, milyen volt az őskori ember zenéje, az pont olyan, mint
Sőt.
Hölgyeim és uraim, ezennel elindul a Stenk zenetörténeti sorozata, a
(kösz a keresztapaságot Sajó Dávid, aki megtalálta a tökéletes nevet egy Bobafet szám címében). Mégpedig az őskortól napjainkig. Vagyis inkább addig, ameddig meg nem unom/unjátok, de mondjuk a reneszánszig egész biztosan.
Minden komolyabb előképzettség nélkül, pusztán élvezeti alapon végighallgatom az elmúlt pár ezer év legfontosabb darabjait, és elmesélem, hogy tetszenek nekem.
Nem lesznek hosszadalmas zeneelméleti fejtegetések, mert nem akarok ezzel untatni senkit (na jó, valójában azért nem, mert lövésem sincs a zeneelméletről), csak zenék, meg egy csomó érdekes történet.
És miért is vágok bele egy ilyen sorozatba?
Nemrég magyarra váltott a Compact Disco: a bakui Eurovíziós Dalversenyt is megjárt együttes korábban kizárólag angol nyelven zenélt, de decemberben jött ki az első magyar nyelvű daluk, a Te + én, majd egy négyszámos EP is, kizárólag magyar dalokkal. A váltásra állításuk szerint azért volt szükség, mert új kihívásokra vágytak.
Ezúttal a Csak a szó című dalhoz készült egy új klip, aminek különlegessége, hogy stop motion technikával készült, és Lego-figurák segítségével mutatnak egy be Compact Disco koncertet, és mivel egy lyric videóról van szó, az egyébként nem túl bonyolult, ám rímekbe szedett dalszöveget is folyamatosan láthatjuk a klipben. Hajtás után meg is mutatjuk!
71 éves korában elhunyt Jack Ely, a Kingsmen korábbi énekese, írja a Rolling Stone. Ely zenei karrierjének csúcsa kétségtelenül a Kingsmenhez köthető, akikkel 1963-ban adták ki a Louie Louie c. számot, ami máig a rocktörténelem egyik örök klasszikusa.
A 2014-es Sziget-koncertje után ismét Budapestre érkezik az Imagine Dragons. Az amerikai zenekar 2016. január 20-án lép fel a Budapest Arénában a februárban megjelent Smoke+Mirrors nagylemezével. A Las Vegas-i együttes 2012-ben kezdett igazán ismertté válni, köszönhetően a Radioactive c. számnak, amit két Grammyre is jelöltek. Azóta az Imagine Dragons odakerült a legnagyobb aktuális stadionrock-produkciók közé, a három évvel ezelőtt Night Visions albumról pedig az összes szám szerepelt már valamilyen reklámban, kampányban, filmben vagy videojátékban. A jegyértékesítést május 4-én kezdik.
A legendás énekesnő sajtósa cáfolta az amerikai TMZ.com infóit, miszerint Joni Mitchell kómába esett volna kórházi kezelése alatt.
A 71 éves, Grammy-díjas énekesnőt múlt hónapban szállították be a kórházba, ahol először 24 órás megfigyelés alatt tartották, és pár napig az intenzív osztályon kezelték, de hogy pontosan mi baja van, azt nem közölték a sajtóval.
Mivel az énekesnő egész életében erős dohányos volt, a spekulációk szerint akár valami ezzel összefüggő daganatos betegsége is lehet. Mitchell saját maga nyilatkozta egyszer, hogy a hatvanévnyi dohányzás teljesen tönkrevágta a szervezetét, és azt is, hogy egy titokzatos kórban, a Morgellons-szindrómában szenved, és úgy érzi, a bőre alatt férgek csúsznak-másznak.
Mitchellnek olyan slágereket köszönhet a zenetörténet, mint a Both Sides Now, a The Circle Game, a Free Man in Paris, és a Help Me. Big Yellow Taxi és River című dalait rengetegen feldolgozták. Utolsó albuma 2007-ben jelent meg Shine címmel.
Egész pontosan az Omega Oratóriumot fogják előadni a felcsúti Pancho Arénában, június 13-án, a finn-magyar válogatott meccs után. Az oratórium itt azt jelenti, hogy a zenekar 1970 és 2006 írt számainak szimfonikus feldolgozását fogják játszani, idézem a sajtóanyagot:
1998-ban, tehát ahogy a címben is írtam, 17 évvel ezelőtt adta ki utolsó, The Shape Of Punk To Come című albumát a svéd Refused, aztán onnantól néma csönd, 2012-ben összeálltak turnézni, de úgy tűnt, hogy akkor ennyi is volt a dolog. Idén bejelentettek még néhány turnédátumot, erre meg jön a hír, hogy nemcsak koncertezni állnak össze, hanem hamarosan megjelenik a There's No Escape című albumuk, amiről itt van az első, Elektra című szám:
Folytatódik a hét legérdekesebb zenei megjelenéseivel foglalkozott sorozatunk, most Tom Jenkinson, vagyis Squarepusher legújabb albumát emeltük ki a többi közül. A brit producer új nagylemeze mellett lesz még szó a
friss megjelenéseiről.
Rovataink a Facebookon