Bár Tarlós István főpolgármester hét végi rádióinterjújában már szinte megelőlegezte az Alstom metrókocsik típusengedélyét, a Nemzeti Közlekedési Hatóság hétfői közleményében már óvatosabban fogalmazott. Eszerint a korábban kifogásolt fékrendszerről novemberben lehet érdemi döntés. Sok idő nincs már: az Alstom a nyári szerződésmódosításban azt vállalta, hogy 90 nap alatt megszerzi a mentességet a magyar vasúti járműszabályzat alól. Közben még arra sincs megoldás, hogyan pótolják a selejtezés miatt kieső orosz kocsikat.
Az Alstom 2011. augusztus 17-én nyújtott be kérelmet a közlekedési hatósághoz (NKH) az új Metropolis metrószerelvény típusengedélyezésére, ezzel egy időben mentességet kért a fékrendszerre. Információink szerint Tarlós István derűlátását az indokolta, hogy a Metropolis jól szerepelt az október 14-i és 17-i budapesti fékteszteken. Ám az NKH közleménye szerint érdemi döntés a felmentésről majd csak novemberben lehet.
Októberben hatmilliárd forintos tőkeinjekcióra van szüksége a BKV-nak, a hónap közepén ötmilliárd forint hitel visszafizetése válik esedékessé - írta csütörtöki számában a Napi Gazdaság. Tarlós István főpolgármester a lapnak azt mondta: ha a BKV nem kap októberben hatmilliárd forintot, emellett nem fizeti vissza október 17-én lejáró hitelét, könnyen lehet, hogy novemberben "a remízben maradnak a villamosok". Ha a közlekedési társaság nem tudná visszafizetni a lejáró hitelt, akkor a bank lehívja a kölcsön mögött álló állami garanciát - írta a Napi Gazdaság.
A lap szerint ezzel azonban még közel sincs vége a pénzügyi problémáknak: még az idén 7,4, jövő januárban pedig 8,9 milliárd forint hitelt kell visszafizetnie a BKV-nak. Mindezeken felül 2012-ben összesen 58,1 milliárd forint hitel visszafizetése és törlesztése esedékes, minderre azonban nincs fedezet. Tarlós István a lapnak azt mondta, ezeket a problémákat már tavaly ősszel jelezte a kormánynak és kiemelte, hogy megoldásukra a főváros egyedül képtelen.
Nem sokkal délután öt óra után ismét megindult a HÉV-szerelvények közlekedése a 7-es (csepeli) vonalon – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Csepel felé délelőtt tíz óra óta nem közlekedtek a szerelvények, mert műszaki hiba miatt nem volt áram a vezetékekben. Az utasokat pótlóbuszok szállították.
Balkáni imázs keltésével végzett Magyarország-gyalázás és tiltott tevékenység miatt tett panaszt egy olvasónk a BKV-nál és a főpolgármesteri hivatalnál, mert a Superjumbo Ferihegyre érkezésekor elavult buszokat és óriási zsúfoltságot tapasztalt a 200-as reptéri buszjáraton. A levelet nekünk is elküldte. A BKV szerint mindössze annyi történt, hogy egy meghibásodott buszt pótoltak egy másik típussal.
Az utas október 2-án buszozott a Liszt Ferenc repülőtérre, amikor levele szerint azt tapasztalta, hogy "a 200-as buszjáraton tiltott módon magaspadlós, rövid kocsiszekrényű (szóló, Ikarus 260-as) autóbusz közlekedett". Ez a levélíró szerint tiltott tevékenység, mivel a BKV szolgáltati szabályzata előírja, hogy a reptéri gyorsjáratra kizárólag alacsonypadlós járművet lehet a buszforgalomba kiadni.
A kormány segítsége nélkül fennáll a veszély, hogy a BKV csak jövő nyárig bírja a nyomást. A fővárosi közlekedési cég idén 6,5 milliárdos, jövőre pedig 35 milliárdos finanszírozási hiánnyal küzd, ráadásul további működési és fejlesztési pénzek kerültek veszélybe.
Senki sem Münchhausen báró, hogy saját hajánál fogva rántsa ki magát a mocsárból, mondta sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester azzal kapcsolatban, hogy a BKV finanszírozási nehézségeivel a főváros egyedül nem tud megbirkózni.
Elhangzott, hogy idén még 6,5 milliárd forintos finanszírozási hiányra kell közös megoldást találni az állammal, jövőre pedig 35 milliárdosra nő a lyuk. Ráadásul a napokban kiderült, hogy a fejlesztési minisztérium nem támogatja a főváros 120 milliárd forintos troli- és villamosbeszerzési tervét.
Külső céget bíz meg a BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a BKV járművein lévő reklámfelületek értékesítésével – döntött a Fővárosi Közgyűlés. György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes előterjesztésében azt írta, jelenleg a BKV közvetett módon, bérleti szerződés keretében értékesíti a felületeket, erre három céggel kötöttek szerződést. A módosításra négy verzió készült, a vizsgálat megállapította, hogy a legkedvezőbb az lenne, ha a tulajdonosi jogokat a BKV vagy a BKK gyakorolná, és az értékesítési feladatokat egy szakmai bérlő végezné.
Nem tudja támogatni a főváros villamos- és trolibusz-beszerzési tenderét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), mert annak forrásigénye (118 milliárd forint) egyedül több, mint a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban a közlekedés operatív programban a városi és elővárosi közlekedésre fordítható szabad keret, amely 98 milliárd forint – értesült a Magyar Nemzet.
Hibrid megoldást választott a BKV a Kőbánya-Kispesti végállomás átvételével kapcsolatban: át is vette, meg nem is. Mindenesetre az utasok már használhatják a megállót, amit már augusztus 24-én át kellett volna adni a Köki bevásárlóközpont építőjének. Az állomás nagy része még mindig építési terület.
Teljesültek azok a feltételek, amelyek lehetővé teszik, hogy a 3-as metró utasokat szállíthasson Kőbánya-Kispest végállomásig, írta közleményében a BKK szeptember elsején, amikor megnyitották az állomást. Igaz, a buszok többségére még a Határ úton kell átszállni, mert a buszvégállomás még nincs kész, de legalább a vonatokra át lehet szállni. A BKV közlése szerint emiatt a kivitelező R-CO Zrt. kötbért fizet a közlekedési társaságnak.
Összesen 138 gépjárművet vásárolt 2005-2006-ban, Aba Botond vezérigazgatósági idején a BKV úgy, hogy a beszerzésükről nem döntött az igazgatóság, ráadásul a legdrágább vásárlási módot, a lízinget választották, állapította meg az Állami Számvevőszék a BKV gazdálkodásának felülvizsgálatakor. A szervezet hűtlen kezelés gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen feljelentést tett a BRFK-n. Antal és Kocsis után következik Aba Botond?
Sepsey Tamás, az Állami Számvevőszék főigazgató-helyettese lapunknak elmondta, hogy a BKV 2005 és 2006 évi gépjármű szállításokra igazgatósági döntés nélkül írt ki pályázatot, ráadásul a legdrágább beszerzési módot, a lízinget választotta. Összesen 106 autóbuszt (100 csuklós Volvót és hat - részben a szakszervezetek által használt - turistabuszt), 10 trolibuszt (Ganz-Skoda gyártmányút) és 22 belszolgálati járművet vásárolt a cég ilyen módon.
Még ebben a hónapban ki kell írni a BKV buszos alvállalkozóit kiválasztó közbeszerzési tendert, amiről Kocsis István vezérigazgató távozása előtt tartott közgyűlésen határoztak, írja a Népszabadság.
Nosztalgiajáratként egy évig a budapesti síneken fut a házi csuklósnak és Bengálinak becézett egykori 1233-as pályaszámú csuklós villamos. A bengáli csúfnevet valószínűleg a „benga” ormótlan szóból kapta. Az Index egyik olvasója szerint a villamos azért kapta a bengáli becenevet, mert jellegzetes üvöltő hangja a bengáli tigrisre emlékezetett.
Augusztus végén tárgyalja a fővárosi önkormányzat azt a koncepciót, ami szerint féltucatnyi gyors, kis merülésű katamaránt állítanának forgalomba Budapesten és az agglomerációban. A hajókat a BKV üzemeltetné, a menetjegy annyiba kerülne, mint amennyi egy hasonló szakaszon a többi tömegközlekedési járművön.
Augusztus végi ülésén tárgyalja a fővárosi közgyűlés azt az előterjesztést, amely a dunai tömegközlekedés elindításáról szól. Szűcs-Somlyó Mária, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója elmondta, konkrét, a városvezetés által jóváhagyott tervet vitatnak meg, ami meghatározza, milyen irányba halad a vízi közösségi közlekedés Budapesten a jövőben.
13 használt, alacsonypadlós, szóló Van Hool autóbuszt vásárolt a BKV, a járművek a napokban érkeztek Budapestre. A buszokat átalakítják, átfestik, majd várhatóan novembertől engedik a forgalomba.
A Van Hool A300 típust 1991-től gyártották, áll a Budapesti Közlekedési Központ közleményében. A 11,9 méter hosszú, kéttengelyes szóló autóbusz a Benelux-államokban rendkívül elterjedt, számos autóbuszos társaság használja őket a mai napig. A Budapestre kerülő kocsik háromajtós, alacsonypadlós kivitelűek.
A vártnál korábban befejeződött a lépcsőfelújítás a Margit híd budai hídfőjénél, ezért szerdától ismét megállnak az 5-ös (volt szentendrei) HÉV szerelvényei az állomáson.
A Budapesti Közlekedési Központ keddi közleménye szerint a tervezettnél tíz nappal korábban végeztek a lépcsőkar felújításával. A körúti villamosokra, illetve a hídfőkben megálló buszokra az aluljáró lezárása előtt megszokott rend szerint lehet átszállni.
A Margit hídi HÉV-aluljáró felújítása július 2-án kezdődött, a HÉV utasait ebben az időszakban pótlóbuszok szállították.
Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom igazgatója szerdán este fél hétkor írja alá azt a szerződés-módosítást, amelyet a napokban fogadott el a fővárosi közgyűlés, tudtuk meg a főpolgármesteri hivataltól.
Az új megállapodás szerint a felek megegyeznek, hogy felfüggesztenek minden bíróság, választott bírósági vagy egyéb jogi eljárást és kényszerítő intézkedést egymással szemben 300 napig, vagy addig, amíg a 2-es metró szerelvényei megkapják a típusengedélyt a magyar hatóságoktól.
Július végén adják át a régi Budaörsi úton létesülő buszsávot, a mintegy 800 méteres szakaszon sávszélesítéssel oldják meg az új sáv kialakítását.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdai, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a Virágpiac és a Gazdagréti út közötti szakaszon aszfaltozási munkákat végeznek, emiatt csütörtöktől szombatig, valamint július 20-a és 22-e között időszakos forgalomkorlátozásra kell számítani.
Információink szerint péntek este 11 óra körül érkezik Budapestre az első kettő abból a 15 trolibuszból, amit a BKV használtan vett a németországi Eberswalde városától. Sajnos forgalomba állítani egyelőre nem lehet őket, mert a járművek üzembehelyezéséről szóló jogszabály módosításakor egyszerűen elfeledkeztek arról, hogy létezik olyan jármű, hogy trolibusz.
A BKV tavaly ősszel írt ki pályázatot használt trolibuszokra, amit a Barnimer Busgesellschaft GmbH nyert meg. Ennek eredményeként tizenöt darab használt, MAN NGE 152 típusú trolibuszt szállít a cég Budapestrea németországi Eberswaldéből. A 15 trolibusz mintegy 532 ezer euróba (143 millió forintba) kerül, darabonként tehát nem éri el a 10 millió forintot az áruk, tájékoztatta lapunkat a Budapesti Közlekedési Központ.
Köszöni a lehetőséget, de Tarlós István nyilatkozata kapcsán a Nemzeti Közlekedési Hatóság egyelőre nem kíván nyilatkozni, válaszolta szervezet kommunikációs osztálya megkeresésünkre. A hatóságot azért kerestük, mert a főpolgármester szerint ha nincs továbbra sem engedély a metrókocsikra, heteken múlhat, hogy kiírjon a BKV egy új tendert, különben elveszítjük az uniós támogatást.
"Vannak olyan hatóságok, amelyeknek sűrűbben kéne kihúzni a kardot a haza védelmében. Itt van például az Alstom-ügy. A főváros mindenben megegyezett az Alstommal, amiben megegyezhetett. A döntő probléma az Alstom és a Nemzeti Közlekedési Hatóság között van. Ha van hatósági engedély, mi azonnal átvesszük a szerelvényeket. De nincs. A hatóság pedig legalább nyolc hónapja hallgat, mint a sült hal. Meg kellene már mondani a szállítónak, mik az engedély pontos felvételei." - így nyilatkozott Tarlós István egy lapunknak adott interjúban.
A közeli ingatlanfejlesztés kezdeményezésére Corvin negyedre változott a Ferenc körúti metrómegálló neve, ennek nyomán folyamatosan cserélik a metró tájékoztató tábláit.
A megújított tájékoztató táblákon azonban nemcsak a megváltozott megállónév az újdonság, hanem az is, hogy a nagy sietségben helyet cserélt az Árpád hídi és a Forgách utcai állomás is, jelezte egy olvasónk..
A Margit híd felújításához kapcsolódó munkálatok miatt 2011. július 2-től - várhatóan - 2011. július 31-ig a Margit híd, budai hídfő HÉV megállóhelynél a Szentendréről, Békásmegyerről, illetve a Batthyány térről induló szerelvények egyik irányban sem állnak meg. Ezalatt HÉV-pótló autóbuszok szállítják az utasokat.
A Margit híd felújításának következő lépéseként megkezdődik a HÉV aluljáró felújítása a budai hídfőnél, amely során a HÉV peronokra vezető két lépcső, valamint a villamos peronokra vezető lépcsőpár 2011. július 2-án üzemkezdettől – várhatóan 2011. július 31-ig lezárásra kerül. A szentendrei HÉV vonalán HÉV-pótló autóbuszok közlekednek a Szépvölgyi úti HÉV-megálló és a Nyugati pályaudvar között.
Elindult Budapesten is a Google maps Transit, azaz az internetes cég tömegközlekedési szolgáltatása. Jelenleg a teljes fővárosi hálózat és az állomások is megtalálhatók a térképen, kiegészülve egy útvonaltervezővel.
Mától Budapest is abba a mintegy 400 városba tartozik, ahol működik a Google maps tömegközlekedési szolgáltatása, jelentette be Heal Edina, a Google Magyarország vezetője.
Szerdától működik a Google Maps útvonaltervezőjében Budapesten is a Transit szolgáltatás, azaz nemcsak gépkocsival és gyalogosan lehet rajta lehet útvonalat tervezni, hanem tömegközlekedési járatokkal is. Éjszaka azért ne bízzuk magunkat rá, a BKV honlapján található útvonaltervező sokkal pontosabb.
Tavaly május elején írtunk először a BKV béta verziós útvonaltervezőjéről, és alaposan lehúztuk, mert számos hülyeséget tartalmazott. A BKV összekapta magát, javította a hibákat, és mára a Google is jelentkezett egy budapesti tömegközlekedési útvonaltervezővel.
Hivatalosan is átadták a forgalomnak Budapesten a XIV. kerületi Szentmihályi úton kialakított buszsávot, amelynek révén felgyorsul a 81-es trolibusz közlekedése.
A projekt 189 millió forintba került, kétszáz méteren alakítottak ki buszsávot az Ond vezér út és a Szentmihályi út 20-22. szám között a meglévő út szélesítésével. Ezzel párhuzamosan korszerűsítették a felsővezeték-hálózatot, a régi útpályát felújították az érintett szakaszon, új buszmegállót létesítettek, három új gyalogátkelőhelyet alakítottak ki és negyvenhárom új közúti jelzőtáblát helyeztek ki.
Zavarosan halad a Ferenc körúti metró, busz és villamosmegállók Corvin negyedre keresztelése. A felszínen már április óta, a metróban néhány napja mondják be az új nevet, ám a feliratok még a régiek. Az utasok bizonytalanul kapkodják a fejüket, a metróvezetőknek kiadták: a mikrofonba mondják be, hogy a Corvin negyed megálló valójában a Ferenc körút.
A BKV tájékoztatása szerint a menetrendi változásokat tartalmazó paraméterkönyv tartalmazza a megállók átnevezését. A Ferenc körúti megálló mellett 6 helyszínen (például a Széll Kálmán téren) a közterület nevének megváltozása miatt kellett megállónevet is cserélni, további 5 helyszínen pedig építkezés, megállóhely-áthelyezés, vagy éppen az APEH nevének változása ad feladatot (a korábbi APEH-megálló új neve Adóhivatal, lásd keretes összeállításunk).
A metrókocsikat gyártó Alstommal csak egy pontban nem sikerült megállapodni a keddi budapesti tárgyaláson, ám az előreláthatóan két hét múlva esedékes újabb megbeszélésen várhatóan arról is sikerül egyezséget kötni - mondta Tarlós István főpolgármester szerdán, a Fővárosi Közgyűlés szünetében tartott sajtótájékoztatóján.
Közlése szerint Budapest tizenkét pontos javaslatcsomagot dolgozott ki, amelyből a francia cég tizenegyet elfogadott, az egyetlen vitatott kérdés a vis maior-ügy. Az Alstom-szerződésben ugyanis vis maiornak számít, ha a gyártó nem tudja megszerezni a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a gyártáshoz szükséges típusengedélyt egy megadott határidőn belül.