Így. Két díj, három csillag - ígéretes kezdet. Tina Fey említette Trumpot (vagyis utalást tettek rá, de elfogadtuk), Regina King elsírta magát, a Free Solo stábja + egy szervező pedig 6-nál több ember volt.
(Rami Malek)
A félig magyar Elisabeth Chai Vasarhelyi beszéde nyúlt túl hosszúra, a gyártótársai szóhoz sem jutottak.
Egyrészt már az első 15 percben két bingófeltétel is teljesült, másrészt King megköszönte James Baldwin írónak, akinek a regényéből az If Beale Street Could Talk készült, megköszönte Istennek, édesanyjának, a filmet gyártó Annapurnának, és még rengeteg másnak is.
Itt egy videó a beszédről:
Regina King tears up thanking her mom on the #Oscars stage | Watch online @ABC https://t.co/jntWa7IoZD pic.twitter.com/nARqrQvKUy
— Variety (@Variety) February 25, 2019
Az If Beale Street Could Talk című filmben játszott szerepéért.
Akik gyorsan elhumorbombázzák a fontos témákat, van egy Trump-utalás (a bingóból máris egy megvan!), Fyre Festival-utalás, tréfálkoznak a jelöltekkel, Bradley Cooperrel, Lady Gagával, a Fekete Párducbeli országgal, Wakandával, és sokszor elmondják, hogy nem ők a műsorvezetők.
A teljes beszéd hosszabb volt, de itt egy kis ízelítő abból, hogy mivel pótolták a házigazdától megszokott monológot.
"Not your #oscars hosts" Amy Poehler, Tina Fey and @MayaRudolph open the show https://t.co/U1WtzAb5a5 pic.twitter.com/6RE3IKRxME
— Hollywood Reporter (@THR) February 25, 2019
Tele olyan tavalyi filmmel, amiket nem jelöltek.
...nagyon may sebeket tépett fel.
A Pro7nél elkalkulálták az időket, és lemaradtunk az egész elejéről: a Queen és Adam Lambert előadják a zenekar leghíresebb slágereit, We Will Rock You meg We Are the Champions.
1989. március 29-én rendezték eddig az egyetlen olyan gálát, aminek nem volt hivatalosan műsorvezetője. A nyitány, amibe igyekeztek mindent belezsúfolni, olyan erősen megmaradt az emberekben, hogy sikerült teljesen tönkretennie a producer, Allan Carr karrierjét. Itt mindenki meg is nézheti, hogy miről van szó:
Akit jobban érdekel a téma, az itt olvashat róla egy szép hosszú cikket.
Akárcsak 2014-ben, most sem tűri magán a hosszúgatyát. A szettet ezúttal egy terepmintás zakóval egészítette ki:
És erről eszünkbe jutott minden idők legsikerültebb Oscar-posztja az Indexen 2017-ből:
Biztos nemsokára megtudjuk, hogy hány szerencsétlen sorsú varrónő dolgozott éjt nappalá téve azon, hogy ezt a több száz tükördarabot felvarrja Jennifer Lopez ruhájára.
Oké, nem egy húsruhát vártunk az Oscarra, de ez a visszafogott fekete estélyi elég meglepő. És egy kis csalódás is. (Bár van rajta egy kéztámaszték csípőtájon.)
Jason Momoa és felesége Lisa Bonet szépen egymáshoz öltöztek ezekben a mályvaszínű hacukákban. De nekik teljesen mindegy, hogy mit vesznek fel, mindenképpen dögösek.
Csatlakozva Klág kolléga tippjátékához kristálygömbbe nézek, górcső alá veszek, továbbá patikamérlegre helyezek. Az idei Oscar-jelöltek közül én leginkább Az alelnöknek és a Romának drukkolok, de igazából mindegyikkel kiegyezek, ami nem a Bohém rapszódia. Persze az akadémia nem feltétlenül az én ízlésemet követi, szerintem ha a Roma megkapja a legjobb idegen nyelvű film és a rendezés díját (márpedig megkapja), akkor a legjobb filmét másnak ítélik. További tippjeim lent, két kategóriához lövésem sem volt, ott egyszerűen lemásoltam, amit Klág írt, mert a főiskolán elektronika vizsgán is így mentem át (csak ott nem Klágról másoltam).
Legjobb film: Zöld könyv
Legjobb férfi színész: Rami Malek (Bohém rapszódia)
Legjobb női színész: Olivia Colman (A kedvenc)
Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali (Zöld könyv)
Legjobb női mellékszereplő: Rachel Weisz (A kedvenc)
Legjobb rendező: Alfonso Cuarón (Roma)
Legjobb animációs film: A hihetetlen család 2
Legjobb animációs rövidfilm: Bao
Legjobb adaptált forgatókönyv: If Beale Street Could Talk
Legjobb eredeti forgatókönyv: Az alelnök
Legjobb operatőr: Roma
Legjobb dokumentumfilm: Free Solo
Legjobb rövid dokumentumfilm: Period. End Of Sentence.
Legjobb rövidfilm: Marguerite
Legjobb idegennyelvű film: Roma
Legjobb vágás: Bohém rapszódia
Legjobb hangvágás: Bohém rapszódia
Legjobb hangkeverés: Bohém rapszódia
Legjobb production design: Fekete párduc
Legjobb filmzene: Csuklyások
Legjobb dal: Shallow (Csillag születik)
Legjobb smink és haj: Az alelnök
Legjobb kosztüm: Fekete párduc
Legjobb vizuális effektusok: Az első ember
A legjobb női főszereplő kategóriában jelölt színésznőnek ez a hetedik Oscar-jelölése, de eddig egyszer sem nyert. Ezzel ő az Oscar történetének egyik legnagyobb vesztese. Idén egy arany ruhát választott, ami egyrészt az Oscar szoborra, másrészt Meryl Streep korábbi arany Oscar ruháira emlékeztet. Talán idén neki is szerencsét hoz.
Az a helyzet áll elő, hogy idén csak és kizárólag egy dolognak tudok őszintén drukkolni: hogy Richard E. Grant legyen a legjobb férfi mellékszereplő, mert pompás a Can You Ever Forgive Me? című filmben, és mert pár napja bepótoltam az egyik leghíresebb alakítását a Withnail & I című brit filmben. Az alelnök szerintem szuper, de nem annyira, hogy vadul szurkoljak, de sem a Roma, sem a Fekete Párduc, sem a Csuklyások, sem más film nem képes beindítani, pedig egyiket sem tartom ezek közül rossznak, de még közepesnek sem, sőt, Spike Lee filmjét rátettem a tavalyi kedvenc filmjeim listámra. De akkor is.
Szerintem ezek fognak ma nyerni:
Legjobb film: Roma
Legjobb férfi színész: Rami Malek (Bohém rapszódia)
Legjobb női színész: Olivia Colman (A kedvenc)
Legjobb férfi mellékszereplő: Richard E. Grant (Can You Ever Forgive Me?)
Legjobb női mellékszereplő: Rachel Weisz (A kedvenc)
Legjobb rendező: Alfonso Cuarón (Roma)
Legjobb animációs film: Pókember: Irány a Pókverzum
Legjobb animációs rövidfilm: Bao
Legjobb adaptált forgatókönyv: Csuklyások
Legjobb eredeti forgatókönyv: A kedvenc
Legjobb operatőr: Roma
Legjobb dokumentumfilm: Free Solo
Legjobb rövid dokumentumfilm: Period. End Of Sentence.
Legjobb rövidfilm: Marguerite
Legjobb idegennyelvű film: Hidegháború
Legjobb vágás: Bohém rapszódia
Legjobb hangvágás: Az első ember
Legjobb hangkeverés: Az első ember
Legjobb production design: Fekete párduc
Legjobb filmzene: Fekete párduc
Legjobb dal: Fekete párduc
Legjobb smink és haj: Az alelnök
Legjobb kosztüm: A kedvenc
Legjobb vizuális effektusok: Az első ember
Sajnos úgy néz ki, hogy idén borzasztóak a ruhák, a nők körében valamiért a jellegtelen nadrágkosztümök hódítanak. Szerencsére Margot Robbie és a feketére festett hajú Charlize Theron nem nyúlt mellé.
A BlacKkKlansman - Csuklyások író-rendezője ezúttal a lila mellett döntött méghozzá azért, hogy így tisztelegjen Prince előtt. Nemcsak az öltönye, hanem a sapkája és a szemüvegkerete is lila, a sportcipője viszont arany. A szettet LOVE és HATE feliratú gyűrűk egészítik ki. De hát ez nem is lehet kérdés: LOVE!
Persze ha összejön, nem történik semmi, de attól még fel tud dobni egy unalmasnak és hosszúnak ígérkező gálát egy bingo. A szabályok ismertek: öt találatnak kell összejönnie egy sorban, oszlopban vagy átlóban, a középső mező találatnak számít. Ha egy csokornyakkendős nyertes - akinek a borítékát nem sikerült 5 másodpercig kinyitni - nem készül beszéddel, aztán megemlíti Donald Trumpot, és ezért állva megtapsolják, már meg is vagyunk.
Az Independent Spirit Awards egy kedvesebb, kevésbé felvágós, szakmaibb, lazább, és sokkal szórakoztatóbbnak tűnő díjátadó, ahol Aubrey Plaza volt a műsorvezető, és például ilyen kisfilmmel indult az egész, amiben feltűnik Marcia Gay Harden, Sharon Stone, és Marisa Tomei is.
A nyertesek pedig a következők voltak:
Wanda Sykes színésznő-komikus-írót Magyarországon talán leginkább a Rossz anyákból ismerhetik, ahol ő volt Mila Kunis és férje vicces párterapeutája, aki végül maga is a válást javasolta az elcseszett párnak. (Amúgy rengeteg filmben és tévéműsorban szerepelt.) Sykes megosztotta Ellen DeGeneres műsorában hogyan is szavazott idén az Oscarra. Majdnem sehogy, mert elfelejtette, és amikor figyelmeztették, már annyira kevés ideje maradt, hogy csak a black szóra tudott rákeresni. Így gyorsan szavazott a Black Panther (Fekete Párduc) és a BlacKkKlansman (Csuklyások) filmekre, ahol csak jelölték őket.
Nagy valószínűség szerint nem sok emlékezetesebb ruhát láthatunk ma este a vörös szőnyege annál, mint amiben Billy Porter érkezett.
A költeményt Christian Siriano tervezte. Porternek egyébként azért is kellett nagyot dobnia, mert ő az ABC egyik riportere, akik a gálára érkező vendégekkel készít interjút. Billy Portert jelenleg a Pose című kiváló sorozatban lehet látni,amiről itt írtunk bővebben, Magyarországon pedig Netflixen keresztül lehet nézni.
When you come to the Oscars, you must dress up. Thanks @CSiriano for creating this custom couture masterpiece. @OscarHeymanBros you have outdone yourselves with your iconic jewels. Style by @sammyratelle Grooming by Anna Bernabe. @TheAcademy #AcademyAwards2019 #oscars #oscars2019 pic.twitter.com/IpTG2OK20x
— Billy Porter (@theebillyporter) February 24, 2019
Az idei Oscar-gála mintha el lenne átkozva. Az utóbbi hónapokban sorra jöttek arról a hírek, hogy milyen problémákba ütközött a Filmakadémia, ezeket a sikertelen kísérleteket ebben a cikkben részletesen is bemutattuk. De melyik volt ezek közül a leggázabb?
Az egész még augusztusban kezdődött, amikor bejelentették, hogy létrehoznak egy új kategóriát a közönségfilmeknek, illetve egy világszerte könnyebben befogadható, 3 órás ceremóniával készülnek. Ebből aztán botrány lett, végül az Akadémia hivatalosan azt kommunikálta, hogy nem vetették el végleg az ötletet, csak jobban átgondolják, de nem lenne meglepő, ha soha nem kerülne elő az egész.
A következő baklövés a házigazda volt. Csak a gála előtti hetekben derült ki, hogy az eredeti tervek szerint Dwayne Johnson lett volna a 2019-es Oscar műsorvezetője, azonban a próbákat sehogy sem tudta volna összeegyeztetni a Jumanji 2 és a Halálos iramban: Hobbs & Shaw forgatásával, így nem vállalta a feladatot. A helyettesét nehezen találta az Akadémia, állítólag Jimmy Kimmelt azért nem szerették volna újra, mert ő a késő esti beszélgetős műsorában előszeretettel kritizálja Trumpot és nem szerették volna, hogy ez elriassza a nézőket. Úgy tűnt, hogy Kevin Hart jó választás lesz, de aztán előkerültek a vállalhatatlan Twitter-üzenetei, amiért nem volt hajlandó bocsánatot kérni, és végül visszalépett az egésztől. A producerek ezek után pedig meg sem próbáltak helyettest találni. Eddig egyszer fordult elő, hogy nem volt műsorvezetője az Oscarnak, akkor a nyitószám különösen katasztrófálisra sikerült.
Az utolsó botrány pedig arról szól, hogy annak érdekében, hogy ne legyen 3 óránál hosszabb a gála, 4 díjat a reklámok alatt adtak volna át, és a közvetítésbe csak utólag megvágva kerültek volna bele. Ez ellen mindenki felháborodott, különösen azért, mert a 4 díj között lett volna a legjobb vágónak és a legjobb operatőrnek járó díj is. Erre azt mondták, hogy ez két olyan szakma, ami esszenciális a filmkészítéshez és méltatlan lenne a jelölteket így megalázni. Az Akadémáiát sikerült meggyőzni, mindegyik díjat végül élőben adják át.
Az a közös a botrányokban, hogy mindegyiket csak magának köszönhetik a szervezők. Ideje dönteni a legcikibbről.
Az elmúlt három évben nagyon elkényeztetett minket az Oscar: tavaly a Testről és lélekről-nek, tavalyelőtt a Mindenkinek, azelőtt pedig a Saul fiának drukkolhattunk. Utóbbi kettő nyert is, így lett Nemes Jeles lászló és Deák Kristóf Oscar-díjas. Idén nincs magyar jelölt, de van valaki, aki féli magyar származású. A legjobb egész estés dokumentumfilm kategóriában jelölt Free Solo rendezője, Elizabeth Chai Vasarhelyi apai ágon magyar, anyai ágon hong-kong-i.
Filmje Alex Honnord sziklamászóról szól élete abban a szakaszában, amikor a legkomolyabb teljesítményére készül: a világon elsőként akarja megmászni a Yosemite Nemzeti Parkban található El Capitan egyik legnehezebb útját, a Freeridert. Elizabeth Chai Vasarhelyi filmjét a kategóriája egyik legesélyesebbjének tartják, szóval 2019-ben is lehet egy magyar származású győztes.
A Kultrovat Podcast legutóbbi adásában kiveséztük a legfőbb kategóriák jelöltjeit, és azok esélyeit is, itt meg lehet hallgatni:
Ha a korábbi Kultrovat podcastjainkra kíváncsi, azokat itt találja.
Rovataink a Facebookon