Rekordkevesen adnak vért Erdélyben, ezért a kolozsvári Untold elektronikus zenei fesztivál szervezői egészen meglepő húzással álltak elő: vérvételért cserébe ingyenjegyet lehet kapni az eseményre, ezzel segítve a térség vérellátását. A román lakosság mindössze 1,7 százaléka ad vért, ami elképesztően alacsony szám. A „Pay with Blood” kampány keretében 42 romániai városban állítanak fel mobilklinikákat a következő tíz napban, ahol bárkit lecsapolnak – ingyenes napijegyet azonban csak Bukarestben és Kolozsváron osztanak. A drakulás meg vérszívós poénokat pedig meghagyjuk a hanyatló nyugati sajtó ópiumának.
Az egész internetet bejárta az a pár soha nem látott fotó, amit egy 19 éves lány töltött fel a Nirvana legelső koncertjéről. A képeket Maggie Poukkula rakta fel, ő Tony Poukkula lánya, aki rövid ideig megfordult a Nirvanában, illetve játszott a seattle-i Laytem együttesben is. A Rolling Stone elérte a lányt, aki csak véletlenül talált rá a képekre, és azért posztolta a Twitterre, mert menőnek tartotta, hogy az édesapja együtt nyomja Kurt Cobainnel. Azt viszont nem tudta, hogy ezek a képek konkrétan a legendás zenekar első fellépésén készültek 1987-ben a washingtoni Raymondban. Az együttest akkor a két alaptag (Kurt Cobain és Krist Novoselic) mellett Aaron Burckhard alkotta, de Tony Poukkula is beugrott eljátszani legalább két Led Zeppelin-feldolgozást (Heartbreaker, How Many More Times). A hiányos dallista szerint ezen a napon a feldolgozások mellett olyan számoknak is eljátszották a korai verzióit, mint a Hairspray Queen vagy a Spank Thru, amik később a Nirvana albumaira is felkerültek.
Tegnap este jelentették be Los Angelesben a 2015-ös MTV VMA azaz MTV Video Music Awards jelöltjeit, illetve azt, hogy Miley Cyrus lesz az idei gála házigazdája. Előbbiből némi hajtépés, utóbbiból meg gifcunami lett, de hát erre nagyjából számítani is lehetett.
A nevezéseket elnézve idén Taylor Swift, Beyoncé és Ed Sheeran tarolhat, Swiftet majd’ minden kategóriában jelölték, Ed Sheeran 6, Beyoncé pedig 5 szobort vihet haza, csak aztán legyen hova tenni őket. A gálát augusztus 30-án rendezik meg Los Angelesben, helyi idő szerint 21:00-kor, ám a rajongók már a mai naptól kezdve szavazhatnak az év videójára, illetve a legjobb, férfi vagy női előadó által készített videóra a vma.mtv.com oldalon.
Az MTV idén újragondolta a közönségdíjat is, ugyanis az élő show alatt életbe lép majd egy vadonatúj, A nyár legjobb dala elnevezésű kategória, amelynek győzteséről a rajongók dönthetnek online, a megfelelő hashtagek használatával. Sajnos Kis Grofót nem jelölték, így számunkra nincs tétje a bulinak.
Vadiúj lemezzel jelentkezik Yvein Monq producer, azaz Gryllus Ábris, a szanaszét tördelt fővárosi juke-footwork vonal egyik meghatározó szereplője. A nyolcszámos hanganyagra öt saját szám mellett három remix (Vanis, Asio Otus, A I W A) is felfért, és aki tudni akarja, hogy mire pörögnek azok, akiknek a trap túl egyszerű, a jungle meg nincs eléggé szétverve, annak feltétlenül kötelező a Naomi Night EP.
Július 20-án reggel, 71 éves korában elhunyt Dieter Moebius, a német krautrock mozgalom meghatározó alakja. A hírt megerősítette két legközelebbi barátja és zenésztársa, Michael Rother és Hans-Joachim Roedelius is.
Moebius 1969-ben alapította a Kluster néven futó trióját, amelyben Roedelius mellett a Tangerine Dreamből ismert Condrad Schnitzler játszott. A zenekar Schnitzler kiválásával változtatta meg nevét Clusterre, és ezt követően tizenöt lemezt jelentettek meg, többek között két lemezt Brian Enóval közösen, a Neu!-ból ismert Michael Rotherrel pedig Harmonia néven jelent meg több albumuk.
A Cluster 1981-ben pihenőre ment és alig volt aktív. Ezalatt Moebius javarészt szólólemezeket jelentetett meg, illetve ad hoc duó formációkat hívott életre. A kilencvenes évek közepén összeállt a Cluster egy kis időre, amit egy újabb szünet követett, majd a kétezres évek végén újra aktívak voltak pár évig Roedelius-szal.
Az utóbbi években Moebius a Guru Guru vezetőjeként ismert Mani Neumeier valamint Asmus Tietchens társaságában készített lemezeket.
72 éves korában meghalt Wayne Carson dalszerző, aki olyan slágereket írt, mint a The Letter vagy a Grammy-díjas Always On My Mind. Carson hosszú betegség után hétfőn halt meg egy hospice otthonban, írja az MTI. Az Always On My Mind című dalért 1983-ban kapott Grammy-díjat. Willie Nelson a szám előadójaként a legjobb kislemez és az év albuma díjat kapta.
Carson 1967-benlett ismert, amikor a Box Tops rockbanda a slágerlista élére került a The Letter című dalával, amelyet a szerző bevallása szerint az apja által neki küldött dalszövegek ihlettek. Ezzel a számmal 1970-ben Joe Cocker és Leon Russell is felkerült a slágerlista tíz legjobbja közé. Legnagyobb klasszikusa azonban az Always On My Mind lett, amit 1972-ben Brenda Lee, majd Elvis Presley énekelt el, Willie Nelson 1982-es előadása pedig Grammy-díjas lett.
Carson további ismert countryszámai között szerepel a Who's Julie, a She's Actin' Single (I'm Drinkin' Doubles) és az I See the Want To in Your Eyes, számait B.J. Thomas, Waylon Jennings, Tina Turner, a Pet Shop Boys, Randy Travis és Shelby Lynne is énekelték.
Az egyik pillanatban kiderül, hogy fellép a legendás Melvins az A38-on, majd nem sokkal utána azt is bejelentik, hogy hosszú évek után visszatér Budapestre az Eagles of Death Metal, méghozzá Josh Homme Queens of the Stone Age-frontember társaságában (update: az A38 jelezte, hogy ez sajnos egyáltalán nem biztos), hogy Homme is jön, akivel egyszer nekünk is sikerült interjúzni a Volton. Ezzel egyre izmosabbnak tűnik az őszi szezon az A38-on, hiszen lesz vagy rakás baromi izgalmas rockkoncert, amiket érdemes már most bevésni a naptárba.
Hamarosan megjelenik Stas, vagyis Bendarzsevszkij Sztaniszlav producer új lemeze, amiről most bemutatunk egy vadiúj dalt. Stas 2014-es Tales From Liasufam Desert című albuma ott volt tavaly a kedvenceink között, áprilisban pedig egy másik projektjét, a MRBL-t mutattuk be. A Blood már a második szám (itt van az első) a szeptemberben megjelenő Full Moon albumról, meg is mutatjuk a hajtás után.
Két évvel a nagyon várt szigetes koncertje után az eddigi legerősebb lemezét adta ki a Tame Impala, amit azonnal meg is választottunk a hét lemezének. Közben a Chemical Brothers öt év után újra stúdióalbummal jelentkezett, aminek szintén nagyon örültünk, a Little Boots ülőmunkás lemezétől viszont nem voltunk elragadtatva. Bár ez lehet csak azért van, mert mi is sokat ülünk.
Az ausztrál Kevin Parker projektje, a Tame Impala két éve, a 2013-as Szigeten – épp a nagysikerű Lonerism című lemez megjelenését követő évben, tehát viszonylag jókor – játszott először és egyelőre utoljára Magyarországon.
Már akkor, a koncert másnapján megírtuk, hogy Parker és társai elég jó úton járnak ahhoz, hogy ők legyenek a jövő Pink Floydja – már amennyiben van értelme az ilyen hasonlítgatásoknak.
A Sziget már nagyon rég olyan, mint egy a szokásosnál is zsúfoltabb szombat este a Kazinczy utcában, mondjuk mintha egy helyen rendeznék a Brit Legénybúcsú Szervezők Szövetségének éves közgyűlését a Magyarországi VIP-belépőgyűjtők és Celebsmúzolók országos találkozójával. A Balaton Soundra jóérzésű ember csak akkor megy le, ha éppen műkörmös a csaja, a Voltra pedig gimnazisták járnak, akik túl sok zsebpénzt és némi polgári attitűdöt kaptak erre a nyárra.
Orfű tényleg olyan, mintha a Kispál és a borz egykori rajongóinak szanatóriuma lenne, bónusz persze a második generációs, bikiniben napozó Lovasi-fanatikusok. Kapolcsra azok ugranak le, akik a nyolcvanas években már táncházban szidták a Kádár-rendszert csűrdöngölés közben, vagy akik elhiszik Oszkó Péternek, hogy idén biztos nem csak azok ugranak le, akik a nyolcvanas években már táncházban szidták a Kádár-rendszert.
És akkor ott van még a Rockmaraton, ami ugyan nagyon punk, meg lehet pogózni, de ez csak körülbelül 15 percig vicces, meg amíg le nem törik a körmünk, meg hogy ezek tényleg hol élnek, még azt sem tudják, hogy mi az a Dúzsi Rosé. A Samsarát meg inkább hagyjuk, már ha nekünk nem az a buli, hogy lótuszülésben bekapunk pár bioekit.
De mégis akkor most hol kaphatja meg az éves fesztiválélményt az, akinek túl sok az előítélete, de persze nem hívja így, hiszen a hetedik kerületben az ilyesmit inkább csak értelmiségi attitűdnek, esetleg enyhe sznobizmusnak nevezik?
Nekem a Balaton a Riviéra,
Napozni ott szeretek a homokon,
Nekem csak jó estét a buona sera,
nem töröm más szavakon a kobakom.
Ez az egyik legismertebb balatoni témájú dal a '60-as évek elejéről. A duett két közkedvelt előadója viszont a lehető legtávolabb került egymástól 1965 után:
Phil Rudd, az AC/DC egykori dobosa újra rács mögé került az NZ Herald News információi szerint.
Rudd a vádak szerint bérgyilkost akart fogadni, hogy egykori asszisztensé
t megölesse. Egyelőre nem tudni, miért szüntették meg a házi őrizetét, mindenesetre amikor a rendőrök megérkeztek hozzá, csapat prosti volt a lakásán. A 61 éves dobos ügyvédje azonban bizakodó, szerinte a hétfői tárgyaláson megoldják ezt a kérdést is.
Melyik a leghálátlanabb fellépési időpont egy fesztiválon? A főfellépővel párhuzamosan egy másikon? Délután egykor rohasztó hőgutában a nagyszínpadon? Lehet, de az idei Bánkitón sikerült minden eddigi élőzenei csúcsot megdönteni azzal, hogy a Dokkerman hajnal négykor lépett színpadra, mint a zenekar, amit a romok eltakarítására hívtak.
Pedig mennyire nem.
Hogyan indult a Rakéta sztorija?
Az egész azzal kezdődött, hogy megint bulizzunk végig egy hetet, ahogy már egy évvel korábban is a Nemzetközi Lo-Fi Weeken – csak utólag jöttünk rá, hogy egy egész hetet végigittunk Kápmegyeren. Úgyhogy 2012-ben jött az ötlet, hogy ezt meg kellene ismételni, ezért Sallai Lacival (The Somersault Boy, Szabó Benedek és a Galaxisok stb.) és Fülöp Petivel (ex-Index, Fancy Dress Party, Kellemetlen percek stb.) csináltunk egy háromnapos bulit: mindegyikünk leszervezett 4-5 zenekart, aztán ráfogtuk, hogy ez egy fesztivál.
A rá következő évben már kicsit elszálltunk magunktól, és megpróbáltunk külföldi fellépőket is hívni, meg komolyabban venni ezt az egészet, de ez annyira nem jött be, buktunk is rajta némi tanulópénzt. Tavaly végül visszatértünk az eredeti elképzeléshez, hogy inkább azok jöjjenek, akik maguktól is jönnének. Tehát inkább a lelkesedésre alapoztunk, ami aztán működni látszott.
Milyen volt az általános helyzet Chicagóban, ami táptalaja lehetett egy olyan mozgalomnak, mint az AACM?
Én ugyan nem voltam regisztrált tagja az AACM-nek, de a Muhal Richard Abrams Experimental Band-ben játszottam, aminek a tagjai szinte kivétel nélkül a szervezet tagjai is voltak. Az ok, amiért akkoriban az AACM megalakulhatott, az volt, hogy egy nagyon jó táptalaj alakult ki a kísérleti formáknak. A megszokott sémák helyett az emberek inkább kisérletezni akartak, és amikor ez az irány kialakult, valami formát kellett neki adni, hogy egységesen minél életképesebben tudjanak létezni. Ebben az időben sokat játszottam Sun Ra-val és akkoriban robbant be a köztudatba Ornette Coleman is a The Shape of Jazz to Come-mal, és elkezdtek az emberek olyan zenét játszani, ami elhagyta az akkordváltásokat és ami kihívást jelentett a közönség számára.
Kanye West hiába hiszi magáról, hogy ő isten ajándéka a pórnépnek, ha a pórnép úgy gondolja, menjen Kanye a picsába - kábé így lehet összefoglalni azt, ahogy Toronto városa hozzááll a világ egyik legtöbbet kereső hip-hop zenészéhez, aki saját magát a világ legnagyobb rocksztárjaként aposztrofálja rendszeresen. West a pánamerikai játékok záróünnepségén lépne fel a kanadai nagyvárosban, de a lakók ennek nagyon nem örülnek, sőt.
A lakosság egy részének ugyanis az a véleménye, hogy ha már náluk rendezik a játékokat, akkor jobb lenne a helyi tehetségeket felkarolni, és nekik biztosítani fellépési lehetőséget. A záróünnepségen egyébként a kanadai Serena Ryder és Pitbull is színpadra lép majd. Kanye viszont nem, ha célt ér az az online petíció, amit a torontóiak indítottak, és már 22 000 aláírásnál tart. A petíció elindítói nemcsak Kanye Westet kutyázzák, de javaslatokat is tesznek a helyettesítésére: szerintük Shania Twain, Drake, a Feist, a Crystal Castles vagy Peaches is felléphetne.
Azt, hogy a japánok MINDENT tudnak az elmebeteg szórakoztatásról, és arról, hogy egyáltalán nem kell elvetni a legeszementebb ötletet sem, mert ki tudja, hátha valamit ki lehet hozni abból hogy
kamerázzuk be az udvart, dobjunk be a közepére egy 15 kilós halat, és nézzük meg, mit kezdenek vele a macskák, majd kössünk fogadásokat arra, melyik lopja el!
szóval azon sem szabad csodálkozni, hogy Japánban mostanában az egyik legmenőbb dolog (két hét alatt 4 millió YouTube-letöltés) a Ladybaby nevű izé, együttes vagy mi, ami tulajdonképpen egy kisiskolásnak öltözött, szakállas ausztrál pankrátor, aki két japán kiscsajjal együtt szintipoposított halálmetált énekel.
Az idén Budapesten megrendezett World Music Expo (Womex) fellépőinek második hullámát is nyilvánosságra hozta a Hangvető. Az első körben bejelentett 19 fellépő után ezúttal újabb 14 előadót jelentettek be.
Az előadókat ezúttal is az egy magyar tagot is számláló, nemzetközi zsűri választotta ki a több mint ezer pályázó közül. A most bejelentett fellépők négy földrész 16 országát képviselik, a folktól az elektronikus zenéig, és találunk köztük már jól ismert, valamint még feltörekvő neveket is.
Elhunyt Arthur, Nick Cave ausztrál rockzenész 15 éves fia, írja az Independent. Kedd este hat óra tájékán találtak rá a fiatalra a sussexi Ovingdean-szakadék alján a járókelők, és hiába látták el gyorsan a sérüléseit, végül belehalt a zuhanásba. A rendőrség egyelőre kizárja az idegenkezűséget, minden bizonnyal véletlen baleset okozta a fiatal halálát, akit 57 éves édesapja és édesanyja mellett ikertestvére is gyászol. Az eset körülményeit még vizsgálják.
A bánatos Lana Del Rey új dallal jelentkezett, amelynek címe Honeymoon, és amely a következő lemezének címadó dala is egyben. Az énekesnő az új albumot szeptemberre ígéri, és korábban azt mesélte róla:
Nagyon más lesz, mint a legutóbbi, és inkább az első kettőhöz fog hasonlítani.
Lana májusban és júniusban még egyébként az előző lemezét, a 2014-es Ultraviolence-t turnéztatta (a koncertsorozat neve The Endless Summer Tour volt), méghozzá olyanok társaságában, mint Grimes és Courtney Love.
Message to Attila címmel, a német Enja kiadó gondozásában jelenik meg nyáron az a lemez, amelyen a világ legismertebb dzsesszgitárosai tisztelegnek Zoller Attila magyar zeneszerző és hangszerfejlesztő előtt. A lemezen egykori zenésztársai és tanítványai választottak ki egy-egy Zoller-szerzeményt, és dolgozták fel egy adott ritmusszekció segítségével. A lemez alapötlete az 1998-ban elhunyt zenész lányától, a Vermontban élő Alicia Zollertől származik. Ő adta oda apja telefonkönyvét David Becker producernek, hogy felvehesse a kapcsolatot az egykori zenésztársakkal, valamint a Zoller által alapított Vermont Jazz Center hajdani növendékeivel. A felkérésre mindenki igent mondott, ami Becker szerint annak is köszönhető, hogy Zoller nagyon kedves, szociális, zeneileg és emberileg egyaránt nyitott személyiség volt. Sokszor súlyos kábítószerfüggő tanítványait is rendszeresen, akár napi szinten látogatta, hogy segítsen nekik a leszokásban, mert bár ő maga nem volt függő, nehézségekből és kihívásokból neki is bőven kijutott.
Van nekünk folyamatosan teltházas alternatív fesztiválunk. Csupa magyar fellépővel feltöltött mini-Szigetünk. Már-már a legnagyobb európai eletkronikus zenei fesztiválok közé tartozó tóparti eseményünk. És még folytathatnánk a sort a Művészetek Völgyétől egészen Ozoráig, azonban a nyár egyik titkos kedvence ezen a héten elkezdődik, amikoris a fél Belváros leköltözik Bánkra, a Bánkitó fesztiválra.
Nem volt ott a Soundon? Egyszerre szakad a szíve és hajlítóizma, amiért nem durranthatott Pumped Gabóval? Egész nap feltartott kézzel járkálva arról álmodozott, hogy nem a BKV-n, hanem a nagyszínpadon van? Otthon tekergetni kezdte a gáztűzhely gombjait, mintha csak egy bazinagy dropra készülne? Kőkemény munkával kijegyzeteltük, hogy melyik zenék szóltak legtöbbször a Balaton Soundon, így mostantól akár önnek is lehet saját fesztiválja, por, négydecis sör és indián fejdíszek nélkül!
Nemsokára pedig kiderül, hogy Patrik után mi lesz Zolival, a bonyhádi hentessel, a Balaton Sound egyik legkitartóbb szeletelőjével egy fesztiválon, ahol mindenki a thrash metálért és a vörös boros kóláért rajong.
Finley Quaye a kilencvenes években volt mérsékelten ismert, az Allmusic.com szerint a „reggae és triphop hangzásával”, és őszintén megmondom, hogy abból a korból valami halvány emlék maradt a neve az MTV-ről, de lehet, hogy csak a Maxinquaye című Tricky-albummal keverem. Lényeg a lényeg, Quaye fellépett a woodchesteri Convent Clubban, de négy szám után le kellett parancsolni a színpadról, mert annyira minősíthetetlen volt, amit művelt: a közönséghez nem szólt, úgy tett, mintha gitározna, pedig valójában nem, és volt olyan is, hogy percekig csak kolbászolt össze-vissza a színpadon.
Mindenkit szeretettel csókoltatok itt a Stenk zenetörténeti sorozatában (erre méltóztassanak kérem követni a Facebookon), amelyet most egy csodálatos válogatással folytatunk. Igen, jól emlékeztek, a nyitókép ellenére még mindig a középkorban vagyunk, a gregorián környékén.
Bár azt ígértem az utazás elején, hogy nem lesz elmélet a sorozatban, mert lövésem sincs róla, ezt kénytelen vagyok megszegni. (Mivel nem ez az első eset, hogy kamuzok nektek, most már nem okoz akkora lelkiismeret-furdalást).
Meg aztán az, hogy dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó látszólag nem akkora nagy tudomány, mindannyian tanuljuk már egész kicsi korunkban. De mivel nem csak az ezer évvel ezelőtti születése nagyon izgalmas a szolfézsnak, hanem az utóélete is, kicsit behatóbban foglalkozunk vele. Nyugi, nem lesz unalmas!
A streaming szolgátatást nyújtó Spotify összerakott egy statisztikát arról, hogy bizonyos országok nagyvárosaiban melyek azok a dalok, amiket az adott város lakói legtöbbet hallgatnak, de azon kívül már annyira nem. Magyarországon annyira nem nagy meglepetésre Kis Grofó és Pixa közös száma, a Bulibáró vezet, majd követi rengeteg olyan szám, amit azért a kereskedelmi és közszolgálati rádiókból ismerni lehet, van bőven Wellhello, Halott Pénz, Irie Maffia, 30y és Punnany Massif is. Összedobtak egy playlistet is hozzá:
A Redditen kikukáztak egy exeteri egyetemi felvételt, amin Thom Yorke a Radiohead előtti zenekarával, a fantasztikus nevű Headless Chickens-szel játssza a későbbi bandájának legismertebb számát, a High and Dry-t. A tempó gyorsabb, van benne női ének is, és ahogy a Vulture megjegyzi, a dobos egy időutazó Jack White, de ez a szám, nagyjából a nyolcvanas évek végéről tényleg az, amit majd 1995-ben kiadnak kislemezként a The Bends albumról.
145 ezer látogatót vonzott idén a MasterCard Balaton Sound, ami rekordszámú látogatót jelent a szombat pedig teltházas volt, mondták el a szervezők. Ennek ellenére nem szeretnék tovább növelni a fesztivál befogadó-képességét, mert úgy gondolják, hogy "a Sound jelenlegi látogatottsága felelnek meg leginkább annak a célnak, hogy elkerüljék a zsúfoltságot."
A szervezők külön kiemelték, hogy a fesztivált sok celeb látogatta,
Ha nem vett részt a fesztiválon, itt tudja elolvasni, miből maradt ki.
Kedden indul 40. születésnapját ünneplő EFOTT fesztivál, amit július 14-19. között tartanak Velencén. A szülinapi fesztivált az Animal Cannibals nyitja kedd délelőtt 10.00 órától egy stand-up show-val és táncversennyel.
12 helyszínen lesznek programok, fellép a Dub Fx, Punnany Massif, Quimby, Wellhello, PASO, 30Y, a nyitókoncert a Ganxsta Zolee és a Kartel 20 éves szülinapi koncertje lesz vendégfellépőkkel és jégkorongosokkal. Lesz csodásan hangzó UV fény és világító napszemüveges buli , és esti „Flair Show”, azaz látványos koktélkeverő performanszok.
Rovataink a Facebookon