Másképp készül a Nagy Rajtra a Groupama–FDJ amiatt, hogy Magyarországon, Valter Attila hazájában indul az idei Giro d'Italia?
Nem, a csapat az egész Giróra készül, nem egy vagy három napra. Teljesen mindegy az is, hogy honnan indul a verseny, külön nem foglalkoztunk ezzel.
A magyar szurkolók izgatottak, szívesen látnák ismét Valter Attilán a rózsaszín trikót. Az első három napban mennyire szabják rá a taktikát?
Most még nem tudjuk, nagyon függ az időjárástól és az aznapi körülményektől is, erre most tényleg nem tudok még válaszolni.
A díjak különleges formáját és mintázatát az 1900-as évek főúri készletmintái ihlették. A színvilág és a motívumok az ezekre az évekre jellemző időszakot elevenítik fel. Ezek az egyedi darabok rendkívüli gondossággal, 21 karátos arany festéssel, kézzel készültek a Hollóházi Manufaktúrában.
Az MTVA sajtóirodájának pénteki közleménye szerint a Giro május 6-i, 7-i és 8-i első három szakaszának élő közvetítése után május 11. és 15. között a Tour de Hongrie összes etapját élőben sugározzák.
Jövő hét pénteken a Hősök teréről indul el a háromhetes kerékpáros körverseny mezőnye, felvonultatva a sportág legnagyobb sztárjait. Balázs Tibor az Indexnek elmondta, az operatív szervezés oldaláról az általa koordinált csapat már a finomhangolásokat végzi.
A legjobb tudásunk szerint próbálunk mindig eljárni és mindent időre befejezni. Nagyon sok szereplős a történet, rengeteget tárgyalunk, még a napokban is sok egyeztetés zajlik. Ami egy nemzetközi kerékpárverseny szervezését illeti, megfelelő ütemben haladunk, az utolsó finomításokat végezzük.
Ami az operatív szervezést illeti, a csapathoz tartozik az útlezárások egyeztetése a rendőrséggel és a biztonsági szolgálatokkal, illetve az önkormányzatokkal. Idetartozik a tömegközlekedés és a MÁV-járatok összehangolása is, illetve az infrastruktúra építésének felügyelete. Sok, aprónak tűnő feladatok ezek, ugyanakkor nagyon fontos, hogy minden, a legkisebb részlet is hibátlanul működjön, hiszen végtére ezen múlik, hogy a nézők és szurkolók hogyan élik meg az eseményt, és mekkora élménnyel térnek haza.
A sajtóeseményre Valter Attila is benézett, ám a Groupama–FDJ remek formában lévő versenyzője éppen edzésre sietett. Elmondta: mindenkinek nagyon köszöni a szurkolást és a biztató szavakat.
„A Nagy Rajt a magyar emberek és az ország sikere!” – fogalmazott Valter, aki Budapest, illetve a versenyszakaszok menti települések lakosságának is üzent.
Remélem, több tízezren kilátogatnak majd abban a három napban a helyszínekre, hogy közösen szurkoljanak és átéljék az igazi Giro-hangulatot. Nemcsak mint versenyző, hanem a rendezvény egyik nagyköveteként, a szervezők nevében előre is köszönöm mindenkinek, hogy türelmesek és rugalmasak a háromnapos rendezvény alatti forgalomkorlátozások, útlezárások és parkolási tilalmak kapcsán.
Szilasi László sportszakmai vezető bejelentette, hogy három magyar kerékpáros indul el az olasz körversenyen: Valter Attila mellett Peák Barnabás, illetve a két magyar közül az egyik az Eolo–Kometából. Lapunk úgy tudja, Fetter Erik lesz az, de a hivatalos megerősítésre még várni kell néhány napot.
A 257 kilométeres versenyen a Quick-Step Alpha Vinyl 22 esztendős belga bringása 30 kilométerrel a cél előtt indult meg az esélyesek csoportjából, sorra befogta a szökevénycsoport korábbi tagjait, és magabiztos előnnyel diadalmaskodott.
Evenepoel ezzel első sikerét aratta az öt legnagyobb egynapos viadal, a Monumentumok valamelyikén.
Szerdán a Lana és Villabassa közötti 154,6 kilométeres etap várt a mezőnyre, a Groupama-FDJ 23 esztendős magyar bringása az összetettben éllovas spanyol Pello Bilbao és a második francia Romain Bardet társaságában egy percen belüli hátránnyal ért célba. A szakaszt a szökésből a hajrában jó ütemben meginduló a német Lennard Kämna nyerte.
A pénteken záruló viadal mezőnyében ott van az EOLO-Kometa két magyar kerékpárosa, Fetter Erik és Dina Márton is. Előbbi a 46., utóbbi a 77. pozícióból várja a csütörtöki folytatást.
A csapat tájékoztatása szerint Fetter Eriket egy defekt is hátráltatta, ám a csapat szerelője gyorsan ki tudta cserélni, így felért a főmezőnyre.
Ma már a tegnaphoz képest sokkal jobbnak éreztem az erőmet, így előrébb tudtam végezni. Az utolsó elég meredek dombnál úsztam el a főmezőnytől, utána még a végén a síkon nem volt reménytelen, hogy felérjünk, de az erős szembeszél akadályozott minket. Remélem, hogy napról napra tér vissza az erőm és a formám. A verseny egyébként brutál kemény. A sok emelkedőért csak a látvány kárpótol minket, ami tényleg bámulatos
– osztotta meg Fetter Erik.
A csapat 2007-ben alakult, 2018 óta tartozik a világelit (World Tour) alatti második szintet jelentő prokontinentális sorok (ProTeamek) közé.
A 25 éves kolumbiai sportoló vasárnap feltöltött a közösségi oldalára egy képet, amelyen narancsszínű trikóban látható, amint aszfaltúton teker.
„Ez életem legboldogabb napja – írta a fotó mellé. – Két hónap és csaknem húsz csonttörés után újra itt vagyok, és nagy céljaim vannak. Találkozunk az úton!”
A szervezők pénteki közleménye szerint a 2021 óta a ProTeamek közé sorolt EOLO-Kometa huszonegy bringással vágott neki az idei szezonnak. Kiemelték, hogy a két magyar előtt adott a lehetőség, hogy a május 6-án Magyarországról rajtoló Giro d’Italián induljon. Az háromhetes olasz körverseny első három szakaszát rendezik Magyarországon.
Emlékeztettek: az együttest a hétszeres Grand Tour-győztes Alberto Contador és a kétszeres Giro d’Italia-győztes Ivan Basso alapította 2018-ban, s az akkor még Polartec-Kometa néven működő csapat már az első szezonjában részt vett a Tour de Hongrie-n.
A magyar versenyző csapata, a francia Groupama-FDJ kedden a közösségi oldalán jelentette be, hogy Valter – valamint Arnaud Démare – ott lesz a budapesti Grande Partenzán.Valter tavaly három szakaszon át viselhette a legendás rózsaszín trikót, az összetett éllovasának járó megkülönböztető mezt.
A május 6-án startoló háromhetes viadallal kapcsolatban a magyar kerekes korábban azt mondta, a nyitószakaszt záró visegrádi emelkedő a kedvenc edzőhelyszíne, és minden nap úgy kel fel, hogy a nyitóetapot megnyerve újra felölthesse a Maglia Rosát.
A hegyikerékpárban olimpiai, országúton világbajnoki negyedik Vas 2019, 2020 és 2021 után ismét a legjobbnak bizonyult. Ezzel továbbra is három szakág négy bajnoki trikóját birtokolja az SD Worx 20 esztendős kiválósága.
A második helyet Schmidel Regina, a harmadikat Jordán Dorka szerezte meg a nagyszámú nézőközönség előtt.
A családi nappal egybekötött ob-n a férfiak versenyében Búr Zsolt Székely Benedeket és Cser Gábort megelőzve diadalmaskodott.
A szakág viadalait néhány kilométer hosszú körpályákon rendezik, a versenyzők földutakon, füves területeken és aszfalton haladnak különböző mesterséges és látványos akadályokon keresztül.
A szervezők szerdai tájékoztatása emlékeztet rá, hogy bár a holland istálló nyerte tavaly a csapatversenyt, összetettben Tobias Foss ötödikként elégedetlenül távozott, mert egyik szakaszon se volt esélye a dobogós helyekre. Idén szakaszgyőzelmek reményében indult a csapat, ehhez a holland Olav Kooij és a Tour de France-on a sárga trikót is viselő honfitársa, Mike Teunissen járt a leközelebb a második helyével.
A Jumbo–Visma olyan világsztárokat foglalkoztat, mint a szlovén Primoz Roglic, aki sorozatban háromszor nyerte meg a Vuelta a Espanát és olimpiai bajnok lett egyéni időfutamban, vagy a belga Wout van Aert, aki három különböző stílusú etapon, hegyen, síkon és egyéni időfutamban is nyert szakaszt a Tour de France-on. Az együttes színeiben versenyez a Vuelta a Espana 2017-es bajnoka, az időfutamban ötkarikás ezüstérmes Tom Dumoulin és a szintén időfutamban négyszeres egyéni világbajnok Tony Martin is.
A 24 induló csapatból eddig öt ismert, közülük – a spanyol Movistar és az izraeli Israel Start-Up Nation után – a Jumbo-Visma a harmadik, amelyik a legmagasabb szintet képviseli.
A 43. Tour de Hongrie-ra május 11. és 15. között kerül sor, az útvonal bemutatójára várhatóan januárban kerül sor.
MTI
(Borítókép: Primoz Roglic a Jumbo–Visma rózsaszín trikójában a Giro d'Italián. Fotó: Tim de Waele / Getty Images)
Szerdán bemutatták a 2022-es Giro d’Italia első három, magyarországi szakaszát. Mit gondol az etapokról?
A mezőny három csodálatos napnak néz elébe Magyarországon, ebben biztos vagyok. Az első szakasznak érdekes lehet az emelkedős befutója Visegrádon, azt pedig remek ötletnek tartom, hogy a második etapot, az időfutamot Budapest belvárosában tartják. Az időfutam mindig különleges, hiszen a versenyzők egyenként indulnak, most pedig gyönyörű környezetben fognak tekerni egy remélhetőleg szép szombati napon. A harmadik etap pedig Kaposvárról indul a Balaton felé, ami Magyarország egyik legfontosabb területe.
A sajtótájékoztató után Kaposvárra utazott. Volt abban esetleg valamennyi szerepe, hogy a harmadik szakasz onnan fog elrajtolni?
Nem, semennyi. Én egy olyan csapatnak a menedzsere vagyok, aminek a szponzora a Kometa. A Kometának Kaposváron is van egy gyára, de a Grande Partenzához és a szakaszok tervezéséhez semmi közöm nem volt. Nem is tudom pontosan, milyen szempontok alapján jelölték ki az útvonalat.
Abban viszont biztos vagyok, hogy arra a három napra a Giro-láz miatt mindenki rózsaszínbe fog öltözni, és az egész világ láthatja, milyen szép ez az ország.
Személyesen is bejárta az útvonalakat?
Én is csak a prezentációt láttam, valamint Budapestet és Kaposvárt. Ahogy mondtam, én csapatmenedzser vagyok, ráadásul az EOLO–Kometa még nem kapott meghívást a versenyre. Természetesen bízunk a szabadkártyában, a tavalyi eredményeink önmagukért beszélnek, de még sokat kell dolgoznunk azon, hogy elindulhassunk, hiszen csak két kártyát osztanak ki. A legutóbbi Girón nagyot szólt a sikerünk a Zoncolanon, jól szerepeltek a versenyzőink, szeretnénk bizonyítani, hogy nem egyszeri eset volt.
Két magyar versenyző, Dina Márton és Fetter Erik is az ön csapatát erősíti. Amennyiben megkapják a szabadkártyát, mennyi esélyük van bekerülni a Giro-keretbe?
A két magyar bringás a legjobbak közé tartozik a csapatban. Alapkövei a projektünknek, és az ő példájuk is mutatja, mennyit fejlődött a magyar kerékpársport. Rajtuk kívül pedig három fiatal magyar erősíti a juniorcsapatunkat, szóval van utánpótlás is. Ha ott leszünk a versenyen, akkor biztos, hogy nevezünk magyar bringást. Persze azt is mérlegelni kell, hogy a Giro időpontja egybeesik a Tour de Hongrie-éval, és természetesen ott is szeretnénk hazai versenyzőt indítani. De ezt majd néhány hónap múlva elég lesz eldönteni. Az egyértelmű, hogy Dina és Fetter is megüti a Giro szintjét, előbbi tavaly már meg is mutatta ezt.
A magyar bringás már a rajtnál az élre tört, a kör végén pedig öt holland – köztük a világbajnok Lucinda Brand – társaságában eltekert a mezőnytől. A második kör végén Brand nem cserélt kerékpárt, Vas viszont igen, így a vb-címvédő előnyre tett szert, a magyar kerékpáros az éremért küzdve két, hazai pályán szereplő riválist is lerázott.
Az országúti egynapos klasszikusok közé tartozó flandriai körversenyen is használt kockaköves emelkedőt, a rendkívül meredek Koppenberget is magában foglaló pályát az amerikai Clara Honsinger teljesítette leggyorsabban, 12 másodperccel megelőzve a világbajnoki bronzérmes holland Denise Betsemát és 35-tel a három szakágban magyar bajnok Vast.
Az SD Worx hegyikerékpárban olimpiai, országúton világbajnoki negyedik 20 esztendős magyar bringása vasárnap a belgiumi Overijsében nyerte pályafutása első vk-futamát.
A „hulló falevelek" klasszikusán, az öt legnagyobb egynapos viadal, a Monumentumok egyikén két magyar is ott volt a mezőnyben: Valter Attila (Groupama-FDJ) és Fetter Erik (EOLO-Kometa). Utóbbi révén immár a hatodik magyar bringás mutatkozott be Monumentumon, és tette ezt aktív kezdéssel: szökési kísérletekben mutatta magát, bár végül nem került be abba a 10 fős csoportba, amit elengedett a mezőny.
A verseny végére ketten, az olasz Fausto Masnada és az idei klasszikusok közül a Liege-Bastogne-Liege-en diadalmaskodó Tadej Pogacar maradtak elöl, őket egy nyolcas üldözte. Az elsőséget végül a Tour de France-győztes Pogacar szerezte meg.
A 239 kilométeres távú viadalon, amelyet az elmúlt évekhez képest fordított irányban rendeztek meg, Valter – többek között az olasz kiválóság Vincenzo Nibalit maga mögé utasítva – két és fél perc lemaradással 12. lett, ezzel minden idők legjobb magyar eredményét érte el Monumentumon.
Fetter nem fejezte be a közel 4500 méter szintkülönbséget magában foglaló versenyt.
Az első világbajnokság 100. évfordulóján rendezett vb utolsó eseményén a 29 esztendős Alaphilippe – annak tudatában, hogy egy sprintbefutóban nem ő a legnagyobb esélyes – az utolsó 25 kilométeren belül háromszor indított támadást az esélyesek 15 fős csoportjában, utolsó megindulása 18 kilométerrel a céltól történt.
A tavaly Imolában is aranyérmes francia többször is aggódva érdeklődött az előnyéről az őt kísérő motorostól – a világbajnokságokon nem alkalmazzák a szezon közben használt rádiós távkapcsolatot –, ám akkora előnyt dolgozott ki, hogy az utolsó méterekre megnyugodva még ünnepeltethette is magát.
A múlt heti Európa-bajnokságon ebben a számban ezüstérmes olasz versenyző a hazai közönség előtt szereplő nagy riválisokat, Wout van Aertet és Remco Evenepoelt előzte meg.
A szervezők pénteki közleményében kifejtették: a kerékpáros eseményekről minden alkalommal átfogó értékelést készít az UCI megbízott ellenőre, aki az idei magyar körverseny során a neves versenybírók közé tartozó, világbajnokságokon és Grand Tourokon rendre szerepet kapó horvát Bruno Valcic volt.
Az ellenőr beszámolójában több területet értékel: górcső alá veszi az esemény biztonságos lebonyolítását, a közönség megjelenését, a versenypálya kialakítását és adottságait, a résztvevő csapatok szállásának minőségét, a televíziós produkció elkészítését és megjelenését, valamint a rendező csapat munkáját.