Judit, Xénia
17 °C
31 °C

Milyen tévét fog csinálni Vajna a TV2-ből?

tv2-7291
2016.01.27. 08:17 Módosítva: 2016-01-27 08:25:53
Amióta Andy Vajna Magyar Broadcasting Co. Kft.-je megvette a TV2 Media Group Holdings Kft.-t, és rögvest szembetalálta magát a Fonyó Károly–Simicska Lajos párossal és az ő kis előszerződéses papírjukkal, senkinek nem volt egy nyugodt perce sem a Róna utcában. Hogy is lehetett volna, hiszen senki nem tudta, hogy kivel kell kedvesnek lenni, és kinek nem szabad köszönni, azt meg pláne nem – legalábbis az elején –, hogy ki írja alá a fizetési papírokat, és ki nyomhatja meg a pénzügyesek billentyűzetén az utalás feliratú, képzeletbeli gombot. De mi lesz ezután?

A háttérben folyó hajtépés, a homokvár birtoklása körüli hercehurca viszont leginkább a szakújságírókat és az egész kutyakomédiát kiröhögő szakmát érdekelte, az, hogy mikor melyik hivatal éppen melyik jelölt mellett tesz le létező vagy csak elméleti garasokat, nem befolyásolja közvetlenül a dolgozók mindennapját, annak alakításában az előző káderek lecserélése és az újak beejtőernyőzése játszik a legnagyobb szerepet.

Az első ilyen érkező Dirk Gerkens volt, aki vezérigazgatóként ült bele Simon Zsolt és Yvonne Dederick elárvult bőrfotelébe, és ha minden igaz, már ki is glancoltatta az irodát úgy, ahogy neki tetszik – és nem, a népszerű pletykákkal ellentétben 

Gerkensnek az RTL Klubnál sem volt pezsgőfürdője az irodában, így a TV2-nél sem építettek be neki egyet. 

Gerkens vezérigazgatóként állítólag szabad kezet kapott, ami egyébként logikus is lenne, mert Andy Vajnát hiába tartja a teljes magyar sajtó a kormány, pontosabban a Fidesz egyik kiszolgálójának, annyira sem ő, sem a Fidesz nem hülye, hogy mostantól pántlikás-tarsolylemezes vetélkedők és a hátranyilazók táborában játszódó napi reality jönne az egyelőre második legnézettebb magyar tévére.

Tudják, mit nem szabad csinálni

Pontosan tudják, hogy a rossz emlékű politikai tisztek korszakát visszahozni nem lenne szerencsés, ha Habony Árpád vagy valamelyik samesza folyamatosan ott sertepertélne a TV2-ben, és óvatos fejbiccentésekkel irányítaná a politikai szempontokból mindenképpen legfontosabb műsornak tekinthető Tények szerkesztőségét, az nem vezetne semmi jóra. 

Az persze jó kérdés, hogy ha nem Habony vagy Vajna írja vagy íratja a felkonfokat, akkor ki felügyeli majd a hírműsorokat, melyekkel ellensúlyozni lehet a még mindig elég lelkesen kormányellenes RTL Klub nézettebb Híradóját. Jelen állás szerint a TV2 hírigazgatója az az Azurák Csaba, aki György Bence tavaly februári távozása után vette át a posztot, de segíteni a műsor nézettségén nem nagyon tudott.

Távlati terveiben egy oknyomozó magazinműsor is szerepel, a kérdés csak az, hogy ez egybevág-e Gerkens, illetve Andy Vajna elképzeléseivel. Könnyen előfordulhat, hogy mennie kell, de hogy kit vinne a helyére Gerkens, az rejtély – esetleg azt a Gábor Lászlót, aki Azurák kinevezése előtt nem sokkal távozott? (Jó, csak vicceltünk.)      

Gerkens az RTL Klubnál jó szakemberek között dolgozott, Kolosi Péter programigazgató, Vidus Gabriella akkori kereskedelmi igazgató, Herman Péter kreatív igazgató vagy Kotroczó Róbert hírigazgató mind nagyon értettek ahhoz, amivel foglalkoztak, ezért is tudta az RTL megverni a TV2-t a kétezres éve közepétől rendszeresen.

Ehhez jött még hozzá a gyártás, amit az RTL-nél Gerkens alatt a régi barát Rákosi Tamás és cége, az IKO végzett, és meg is volt az a belső kör, amire támaszkodva a vezérnek nem kellett mással, apróságokkal, HR-rel foglalkoznia. A sajátságos RTL-helyzethez hozzájárult, hogy a cégnek Rényi Ádám távozása után nem volt igazi kommunikációs stílusa vagy arculata, a sajtóval a kapcsolatot leginkább Kolosi Péter tartotta. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy mára, Révész Zsuzsa és Pécsi Norbert alatt kiegyenesedett ez a terület is.  

A TV2 viszont nem RTL. Más a szerkezet, nagyobb az emberanyag, sok a köztévétől örökölt szaki és beidegződés, ezt átalakítani pedig eddig nem sikerült – egyik korábbi TV2-s vezérnek sem, pedig voltak páran.

Nem fog mindenkit kirúgni

Gerkens biztos nem azzal fogja kezdeni, hogy kihajít mindenkit, annak semmi értelme nem lenne, mert nem maradna ember a műsorkészítéshez. A vezetőséget, a hozzá közel álló pozíciókat viszont logikus, hogy olyan szereplőkkel tölti fel, akikben megbízik, és akikkel tud együtt dolgozni. Nem szükségszerű ehhez mindenkit kihajítani erről a szintről sem, a TV2-nél is minden bizonnyal a helyén marad mondjuk a marketinges igazgató, 

de a szerkezeti átalakításnak már voltak és még lesznek is áldozatai.

Az első távozó a programigazgató Shadia Nugud volt, aki eleve csak 2015 tavaszán érkezett a tévéhez. Mivel a tévében legalább fél évvel előre gondolkodnak, Nugud akkor váltotta az előző programigazgató (akinek a posztja is más néven futott, de ez most lényegtelen) György Bencét, amikor a tavaszi-nyári program már kőbe volt vésve, és decemberig az őszi-téli struktúra is a helyén volt. Amikor az Index interjúzott vele, azt mondta, 2016 tavaszán lesz majd érezhető az ő hatása a programstruktúrán, addigra fut át a rendszeren az, amit tervez és prezentál a tulajdonosoknak.

Akiket aztán lecseréltek, és mivel a progamming az egyik legfontosabb pozíció egy tévében, Nugudnak is mennie kellett, a TV2 az év elején felbontotta a szerződését. A jelen helyzetben Dirk Gerkens viszi a programmingot, de ránézésre is látszik, hogy nem változtat semmin, a TV2 önjáró üzemmódban működik, új, saját gyártású műsoruk nincsen, azaz igazán most szükségük sincs egy dedikált szakemberre, akinek kábé annyi lenne a dolga, hogy kiválassza az archívumból az adott esti filmet.

Persze a programming ennél sokkal összetettebb terület, például Kolosi Péter az RTL-nél sokkal több mindennel foglalkozik. Egy ilyen poszton dolgozó szakembernek tisztában kell lennie a trendekkel, a külföldi újdonságokkal, a sorozat-, reality- és filmkínálat aktuális slágertermékeivel, és így tovább, értenie kell a nézettségelemzéshez, és tudnia kell előre tervezni, hogy a tévéje a konkurencia lépéseitől függetlenül is a maximumot hozza ki magából.

Az ő feladata a filmes-tévés vásárokon való részvétel, ő válogat és dönt is bizonyos mértékben arról, milyen tartalom kerül a tévé(k)re. A TV2-nek abból a szempontból szerencséje van, hogy az év eleje a tévés vásárok szempontjából holt időszak, a következő nagy mustra, az amerikai LA Screnings májusban lesz (itt a nagy amerikai stúdiók mutatják be az új sorozataikat), bár nem ártana, ha a tavaszi műsorstruktúra kialakításához már lenne valaki. 

Ez a valaki Wisinger János, az IKO ügyvezetője lehet, legalábbis az iparágon belül őt tartják a legesélyesebbnek. Programming-tapasztalatai nem nagyon vannak, viszont az IKO gyártási igazgatójaként ért a tévéműsorokhoz, és – ami nem elhanyagolható – jóban van Gerkensszel, aki az RTL-nél igen szoros kapcsolatot ápolt az IKO-val és tulajdonosával, Rákosi Tamással. Rákosi cége egyébként már házon belül van a TV2-nél, ők gyártják az Édes életet az előző gyártó Paprika Latino helyett, és úgy tudni, hozzájuk kerül át a Jóban Rosszban is, amit már évek óta az a Show & Game készít, aminek története együtt íródott a TV2-ével, az egykori Interaktív után ők voltak a tévé legnagyobb gyártói. Hogy aztán Wisingert valóban felkérik-e programigazgatónak, és ha igen, elfogadja-e, az nagy kérdés.

Előfordulhat az is, hogy az RTL-től a TV2-höz már évekkel korábban átigazolt Fischer Gábor ül be Nugud székébe,

neki van programming-tapasztalata – az RTL-nél, pontosabban az IKO-nél szerezte, amikor a kábelportfólióval foglalkozott 2011 és 2014 között. Outsiderként szóba kerülhet az a György Bence is, aki a kettővel ezelőtti programigazgató volt, de neki ott a Faktor.hu, és ugyan jóban van Andy Vajnával (amikor a filmbiztos egy kamutévével riogatta a TV2-t még tavaly nyáron, ő szervezte le a pilotnap felvételeit), de Gerkenshez nem fűzi személyes kapcsolat.

A sajtófőnöki poszt is üres éppen, ezt korábban Koltay Tamás foglalta el, de ő még azt megelőzően felmondott, hogy Vajna megvette volna a tévét, és saját kommunikációs cégét igazgatja. A helyére azóta sem ült senki, és tulajdonképpen a tévé kommunikációja zavartalan, egykori munkatársai zökkenőmentesen viszik a boltot, de kelleni fog egy igazgató erre a területre is. Ide a legnagyobb esélyes az a Dobsi Adrienn, aki korábban az RTL-nél dolgozott, és például a Való Világ kommunikációjáért is felelt, majd saját céget alapított, és nem csak tévés ügyfelekkel foglalkozott.

Az ő kapcsolata Andy Vajnával nem világos, mindenesetre azon a sajtótájékoztatón, amin Vajna bejelentette a TV2 megvásárlását és Gerkens kinevezését, ő is ott volt, ráadásul ért is ahhoz, amire felkérnék, így ha fogadni kellene, hogy ő lesz-e a következő TV2-s kommunikációs igazgató, egész nagy összeget tennénk rá.  

Gerkens célja, hogy a TV2 három éven belül megelőzze az RTL-t, amihez viszont olyan műsorok kellenek, amikkel meg lehet verni a konkurenciát. A Reflektor, amit állítólag a TV2 átvesz az IKO-tól (ők gyártották az RTL-re decemberig), nem ilyen, de ez az első olyan, kézzelfogható műsor, ami feltűnhet a TV2 portfóliójában. A saját fejlesztéshez kreatív szakemberek, ötletgazdák kellenek, akikből a TV2-nél azért van bőven.

A kreatív igazgató Ökrös Gergely mellett Árva László (Sztárban sztár, Rising Star, Ezek megőrültek), Németh Ádám (Sztárban sztár, Éden Hotel, Az ének iskolája), Deák Viktória (Az ének iskolája, Éden Hotel, Összezárva Friderikusszal, Édes élet), Vörös Tamás (A kocka, Kasza!) vagy Wágner Tamás (The Voice, Rising Star, Összezárva Friderikusszal) nevét lehetne emlegetni, de hogy a vezetőjüknek megmaradhat-e Ökrös, az érdekes kérdés. Értelme nem sok lenne eltávolítani, mert nagyon ért a szakmához, amilyen formátumot nem ismer, az nem is létezik tán, de kreatív igazgatóként neki kellett elvinnie az Éden-botrányt is, amihez pedig neki volt a legkevesebb köze.

Hogy Gerkens bízik-e benne, és hagyja dolgozni, esetleg belülről oldja meg a pótlását (Wágnerrel és Deákkal együtt dolgozott az RTL-nél, bár hogy milyen viszonyban voltak, azt nem tudni), vagy kívülről hoz valakit, az egyelőre kérdéses.

Ha kívülről, akkor szóba jöhet az a Rendes Zoltán, akinek a neve a programigazgatói állásra is felmerült korábban, de Gerkens és ő is kategorikusan tagadta, hogy erről szó lenne. Rendes Gerkens személyes jóbarátja, az Indexnek azt mondta még tavaly októberben, hogy Gerkens dubaji érdekeltségeivel foglalkozik, de amikor a TV2 vezérigazgatójával interjúztunk, Gerkens nem zárta ki, hogy kreatív kérdésekben a jövőben ne kérné ki a véleményét.

Az sem kizárható, hogy az RTL-től akarnak elhozni valakit,

de amennyire mi tudjuk, egyik kiszemelt sem akar a TV2-höz költözni, bármilyen sok pénzt is fizetne nekik Gerkens. 

Miből lesz pénz?

A kreatívok persze csak akkor tudnak dolgozni, ha van pénz, márpedig Vajna érkezésétől mindenki azt várta, hogy abból bőven lesz. A TV2 reklámidejét már az az Atmedia értékesíti, amiről Gerkens korábban azt nyilatkozta, hogy nagyon szoros kapcsolatban vannak (egyes pletykák szerint a TV2 meg is venné a céget), és ami a közmédia reklámidejét is értékesíti, és várhatóan elképesztő mennyiségű állami pénz fog befutni hozzájuk.

A másik nagyobb injekciót a kábelterjesztési díjaktól várhatja a TV2, amit az Országgyűlés tavaly megvétózott, de most, hogy Orbán Viktor kedvenc filmbiztosa a tulajdonos, minden valószínűség szerint megszavaznak majd. Ez újabb évi hatmilliárd forintos bevételt jelenthet a tévének, ha Simon Zsolt két évvel ezelőtti kijelentéseit készpénznek vehetjük.      

Ahhoz viszont, hogy a TV2 valóban egy erős piaci szereplő lehessen (január 25-én, hétfőn este a Cool TV is elverte), nagyon gyorsan kell új műsorokat gyártaniuk, és nem is egyet. A tavalyi kínálatból a napi reality Éden Hotel visszatérése nagyjából annyira valószínű, mint az, hogy a programigazgatói posztra Alekoszt nevezzék ki.

Az Ezek megőrültek! jó számokat hozott, de macerás műsor, ha tavaszra akarnának forgatni belőle, már el kellene kezdeni a munkát, ráadásul ez tipikusan nyári műsor a felvétel szempontjából, mert szabadtéren veszik fel, mínusz 10-ben meg nem valószínű, hogy ezt meg lehet oldani. A vetélkedők közül A kocka nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és drága is, az 50 milliós játszma új évadának forgatását pedig az utolsó pillanatban fújta le Gerkens. Ami biztosnak látszik, a Sztárban sztár folytatása ősszel, és ugye a TV2 elkezdett szereplőket válogatni egy gyerek-tehetségkutatóra is, de annak még a formátuma sem ismert. 

A Super TV2-n futó Édes élet, a Tények és a Jóban Rosszban mellett a Mokka, az Aktív és a Frizbi az, ami tartja magát a saját gyártású műsorok közül, és szinte biztos, hogy új szerződést kap az Összezárva Friderikusszal is (úgy tűnik, Hajdú Péter Frizbi Entertainment nevű cége a másik gyártó, amellyel a TV2 a jövőben is együttműködik), de ez megint csak az őszi tervek közé sorolandó. Miközben az RTL a tavaszi műsorok közül már jó párat bejelentett, a TV2 nagyokat hallgat, és nem gyárt semmit, amivel a Gerkens–Vajna-tervet meg tudnák valósítani. Így viszont állami megrendelések ide vagy oda, a megnyíló pénzcsap ellenére sem tudják majd felvenni a versenyt az RTL Klubbal, legfeljebb az RTL kábelportfóliójával.