Múlt hét végén a BKV Zrt. megkülönböztető jelzést használó zavarelhárító kocsija egy balesethez sietve gyalogosokat ütött el az 1-es villamos Róbert Károly körút nevű megállójánál. Az egyik elgázolt férfi a helyszínen meghalt.
A baleset körülményeit a rendőrség vizsgálja, az eredményekről még nem tudni semmit. Nem sokkal a baleset után kommentelők, olvasók százai vetették fel, hogy miért jár egyáltalán a BKV zavarelhárítóinak kék lámpa, és sofőrjeiknek megvan-e a megkülönböztető jelzést használó gépkocsik vezetéséhez a rutinjuk?
Több oldalról próbáltuk meg körüljárni a kérdést. Arra jutottunk, hogy a válasz a BKV/BKK-n belül sem egyértelmű.
Egy, a területet jól ismerő BKV-s vezető szerint a kék lámpa szakmai indokoltsága kérdéses. Azt elismeri, hogy életvédelmi okok indokolhatják a sietséget. Például villamost leemelni egy sérültről, vagy kigyulladt villamost oltani inkább a BKV-sok tudnak, mert ismerik a járművet. De a vagyonvédelmi okok, vagy a baleset környéki forgalmi irányítás már nem biztos, hogy indokolja ezt. Véleménye szerint a műszaki mentésen kívül a forgalmiaknak ez a kiváltsága inkább egyfajta kulturális örökség a múlt rendszerből.
Ennek keményen ellentmond egy volt BKK-s vezető véleménye. Mint lapunknak elmondta, ha leáll egy villamos baleset miatt, és kiér egy képzett baleseti helyszínelő 5 perc alatt, akkor általában 20 perc múlva elindul a forgalom. A rendőrre várva ez egy óra, vagy még annál is több idő lenne.
Volt korábban egy BKK-s felmérés, ami szerint egy átlagos baleset miatti üzemzavar 20-30 perc helyett 100-130 lenne a zavaros kocsik nélkül. A műszaki mentés forrásunk szerint ugyanúgy a forgalmi zavarelhárítás része. Van, hogy váltót kell átállítani, metróállomást lezárni, rengeteg feladat adódik a papírmunkán túl is.
Több olvasónk is jelezte, hogy külföldről nem elérhető a bkk.hu. Az oldal a Budapestre utazó külföldieknek is fontos, akik például a reptértől meg szeretnék tervezni az útjukat, sőt a külföldről hazaérő magyaroknak is jó, ha tudják, mikor indulnak a buszok.
Megkerestem a BKK-t, mi az oka, hogy a honlap nem elérhető, és hogy terveznek segíteni ezen.
A válasz szerint az elmúlt időszakban a BKK weboldalai iránti informatikai támadások szükségessé tették, hogy az eléréseket bizonyos esetekben korlátozzák. Jelenleg a támadásokat elemzik, illetve finomhangolják a védelmi rendszereket.
A BKK szerint azonban a FUTÁR mobilalkalmazás és a webes utazástervező továbbra is elérhető, így az utazások megtervezhetők, a szolgáltatás biztosított.
A nyár legnagyobb hazai informatikai botránya nem maradt személyi következmények nélkül: a Magyar Telekom kirúgta a BKK megbukott online jegyértékesítési rendszeréért felelős két vezetőt, írja a hwsw.hu. Az értesülést a lapnak a Magyar Telekom hivatalosan is megerősítette, a két vezető már nem dolgozik a vállalatnál.
Mint arról beszámoltunk, számos súlyos biztonsági hibákat találtak abban az online jegyértékesítési rendszerben, amit a T-Systems a vizes vébé kezdetére szállított le a BKK-nak. Az ügy kipattanása után villámgyorsan megszervezett sajtótájékoztatón a két kirúgott vezető képviselte hivatalosan a T-Systemset.
Lakatos András a cég közszféráért felelős üzletági igazgatója volt, ebben a szerepében ő írta például alá a T-Systems részéről a BKK-val kötött új szerződést. Lakatos eredetileg is a közlekedési informatikai részleget vitte a cégen belül, innen léptették elő 2016 januárjában a teljes kormányzati üzletág élére.
A katasztrófavédelem információi szerint kedden fél 10 körül elgázolt egy embert a villamos a Móricz Zsigmond körtéren. A tűzoltók megemelték a villamost, hogy kimentsék az alá került embert, de az életét már nem sikerült megmenteni.
A rendőrség híre szerint a balesetben egy nő veszítette életét, a helyszínelés megkezdődött.
A BKK a Facebook-oldalán mindössze annyit ír, hogy baleset miatt a 19-es és a 49-es villamosok helyett pótlóbuszok közlekednek Kelenföld és a Móricz Zsigmond körtér között.
Frissítés: A villamosok dél körül újra forgalomba álltak.
Az első HÉV-állomáson, a Közvágóhídnál is elkezdték telepíteni az elektronikus jegyrendszer elemeit, közölte a Budapesti Közlekedési Központ. Még nem üzemelnek, az utasoknak semmi dolguk sincs velük.
A szentendrei (H5-ös) HÉV szombaton és vasárnap rövidített útvonalon, Békásmegyer és Szentendre között jár felsővezeték- és pályakarbantartás miatt. A Batthyány tér és Békásmegyer között pótlóbuszok viszik az utasokat, írja az MTI a Budapesti Közlekedési Központra hivatkozva.
Szombaton végzi a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) a Rákóczi híd mosását, a munkák miatt forgalomkorlátozásra is számítani kell. Reggel fél héttől délután 1 óráig a híd déli, délutántól este 8 óráig pedig északi oldalát mossák egy forgalmi sáv részleges lezárása mellett, írták közleményükben.
Mi történt a Béke-kúttal a Dagálynál? Csak úgy eltűnt a felújítás után? – kaptuk a riadt olvasói levelet a XIII. kerületi gyógyvizes ivókútról.
Megkerestük Szőke Lászlót, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei (BGYH) Zrt. igazgatóját, aki elmondta, hogy a kutat a Dagály fürdő felújításának a befejezéséig lezárták. Mivel a strand nem üzemel, a kútban sok pangó víz keletkezik, ezért fertőzésveszélyes.
A vizes vébé után átépített Dagály fürdőt májusban tervezik megnyitni. Egyelőre még nem tudni, ki fogja üzemeltetni a létesítményt. Ha a BGYH, akkor biztosan megnyitják újra a kutat is, mondta Szabó.
A Béke-kút őse a Rákos-patak torkolatával szembeni egykori Fürdősziget, ahol leírások szerint 40-50 meleg vizű forrás is buzogott. Az ittlakunk.hu írása szerint a Duna szabályozása miatt a szigetet 1870 körül elkotorták, melynek következtében a források a folyó fenekén fakadtak fel. Ekkor találták ki, hogy a parton mélyfúrású kúttal tárják fel ezeket a hévizeket.
Erre 1944-ben került sor, amikor mintegy 125 méter mélységben megtalálták a percenként 6 ezer liter vízhozamú kutat, amelyből 41,5 Celsius-fokos hévíz tört a felszínre. Ez a mai Béke kút, amelynek vizét a későbbiekben bizonyított gyógyhatása miatt gyógyvízzé nyilvánítottak.
A víz több mint 1000 mg/l oldott ásványi anyagot tartalmaz, gyomor, bél- és egyéb emésztőrendszeri betegségekre javasolt. Ingyenesen lehetett csapolni bárkinek.
Elkezdték bontani a Nyugati téri felüljárót. Mint Tarlós István főpolgármestertől megtudtuk, ez nem ezt jelenti, hogy most lebontják az egész szerkezetet, mint az be lett lengetve néhány hónapja, hanem csak a felszíni metrópótláshoz szükséges teret alakítják ki. A felüljáró teljes elbontása Tarlós szerint még csak koncepció.
A BKV közleménye szerint forgalmirend-változásra kell számítani a Nyugati téren szeptember 7-től várhatóan szeptember végéig az M3-as metróvonal felszíni pótlásához szükséges hálózat kiépítése miatt. A Bajcsy-Zsilinszky úton a városba vezető oldalon, a Szent István körút és Stollár Béla utca között, egy szűkített forgalmi sávon halad majd a forgalom.
A parkolási lehetőség megszűnik az érintett területen, és a kerékpársáv sem lehet majd használni.
A városligeti építkezéseket koordináló Városliget Zrt. válasza szerint ismételt vizsgálatot rendeltek meg - a korábban a tiltakozók által is megbízott - akkreditált laboratóriumtól. Erre azért volt szükség a cég szerint, "hogy a jövőben azbeszttel kapcsolatos rémhírterjesztés ne fordulhasson elő".
A múlt héten ugyanis a Ligetvédők közösségi oldalán az jelent meg, hogy a Petőfi Csarnok bontási területén az egészségre közvetlenül veszélyes azbeszt található.
Szünetel a melegvíz-szolgáltatás az Újpesti Erőmű által ellátott területen csütörtökön 0 órától pénteken reggel 7-ig karbantartás miatt - tájékoztatta a Főtáv Zrt. hétfőn az MTI-t.
Az érintett területek egyebek mellett a Dagály utcai, a Gyöngyösi utcai, a Vizafogói, a Fiastyúk utcai, a Tüzér utcai, a Béke-Tatai utcai lakótelep és Újlipótváros - olvasható a közleményben.
Az érintett épületek teljes listája megtalálható ezen a linken.
Aláírták a 3-as metróvonal északi - Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti - szakaszának megállóira és az alagút felújítására vonatkozó vállalkozói szerződéseket hétfőn Budapesten a BKV és a Strabag Építőipari Zrt., valamint a Swietelsky Vasúttechnika Kft. képviselői, írja az MTI.
Tarlós István főpolgármester közölte: az állomások felújítására vonatkozó szerződés értéke nettó 24,1 milliárd forint, az alagúti munkákra vonatkozó értéke 47,8 milliárd forint. Az állomások esetében a műszaki átadás-átvétel megkezdésének határideje 2018. október 31., az alagút esetében 2020. július 24.
Forgalomkorlátozások lesznek a Nyugati téren a kék metró felújításának előkészítési munkái miatt, közölte a BKV. A jövő héten több ütemben és szakaszosan zárnak le sávokat, és ezeket külön táblákkal jelzik majd.
Olvasónk számolt be arról, hogy a reptéri buszokon a biztonsági őrök a járművön összeszedett, korábban eladott jegyeket adtak el újra az utasoknak.
Az üggyel kapcsolatban megkerestük a BKK-t, ahol elmondták az Indexnek: a repülőtéri autóbuszokra felszálló utasok számára jegyet értékesítő biztonsági személyzet nem a BKK alkalmazásában áll, őket egy alvállakozón keresztül foglalkoztatják. A feltárt szabálytalanságok miatt pedig
három munkavállalót bocsátott el az alvállalkozó.
A BKK mindent elkövet, hogy hasonló eset ne fordulhasson elő a jövőben. A repülőtéri autóbuszokon szúrópróbaszerűen próbavásárlók végeznek ellenőrzést az őröknél, illetve napi több alkalommal megbízott főellenőrök is ellenőrzik az őrök munkáját az utasok jegyének visszaellenőrzésével.
A BKK az eset óta hasonló problémát nem tapasztalt, az utasok részéről sem érkezett jelzés. Az esetet egyébként a BKK belső ellenőrzési rendszere derítette fel, nem utaspanaszból értesültek róla.
Az általános iskolát pénteken kezdő gyermekek iskolai igazolással utazhatnak diákbérlettel a fővárosi tömegközlekedés járatain – közölte a Budapesti Közlekedési Központ.
Az elsős diákok a diákigazolvány igénylésével egyidejűleg az iskolában kérhetnek igazolást. Ezt a diákigazolvány igénylésére szolgáló rendszerből, központilag sorszámozva nyomtatják ki, megjelölve benne, hogy a diákigazolvány igénylése folyamatban van.
Az igazolás 60 napig érvényes, és ha ezalatt nem készül el a diákigazolvány, újabb igazolást kell kérni. Az igazoláson szerepel a tanuló 11 karakterből álló oktatási azonosítója, ezt kell megadni a tanulóbérlet vásárlásakor. (MTI)
Update: A BKV Zrt. megerősítette, hogy Husi (a kutya) megharapta az egyik munkatársukat, aki orvosi ellátásban részesült.
A 3-as metró csak a Deák térig közlekedik Kőbánya irányából - írta olvasónk péntek reggel 10-kor. A BKK ekkor megerősítette, hogy az M3-as metró helyett pótlóbusz közlekedik a Deák Ferenc tér és Újpest-Központ között, ennek oka, hogy egy kutya beszaladt az alagútba.
Később a pótlás helyszínét a kutya haladásának megfelelően változtatták, és a Lehel tér és Nagyvárad tér között jártak pótlóbuszok. A BKK 11:30-kor közölte, hogy a metró újra a teljes vonalon jár, sikerült elkapni a kistestű kutyát a Dózsa György úti megállónál.
Mint kiderült, a kutya, Husi az Árpád hídi metrómegállóban szakadt el gazdájától. Állatvédők, kutyás rendőrök és a gazdi próbálták közösen kihozni a metróalagútból.
Képszerkesztőket pedig a fakockás ügyre emlékeztette Husi esete:
A 444.hu szerint sem a gazdája, sem pedig az állomás kamerás figyelői nem vették észre, hogy Husi kutya lelépett a gazdájától, egy járművezető vette észre, hogy az állomásközben az alagútban egy kutya szalad. Egy idő után a gazda visszament a kutyájáért, és közösen hozták ki Husit az alagútból.
A Blikk azt is megtudta, hogy mentőt kellett hívni a 3-as metróban dolgozó műszakvezetőhöz, mert Husi megharapta. "Halálra volt rémülve, és rátámadt az érte siető emberekre. Mint később kiderült, 4 éve nem oltották be, így a megmart műszakvezetőnek nem csak a sebeit kellett ellátni, de oltásokat is kell kapnia.
Azért nem rázta agyon az áram, mert rögtön feszültségmentesítették a pályát, amint látták a BKV munkatársai, hogy a kutya beszalad az alagútba.
Jövő tavaszra mind a negyven, a Nagykörúton és az 1-es vonalán közlekedő Combino villamoson működni fognak a fedélzeti kamerák, és ezeknek a villamosoknak a mozgása is követhető lesz a BKK Futár-rendszerében, közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A villamosokra fedélzeti kamerákat szerelnek fel, amelyek rögzítik az utastérben történteket. A járműveken készült felvételek 15 napig tárolhatók, szükség esetén visszanézhetők, bűncselekmény gyanúja esetén pedig bizonyítékként lesznek felhasználhatók.
A fővárosiak többsége nem a part mentén szeretné inkább a Római-partra tervezett mobilgátat, hanem feljebb, a Nánási – Királyok útja mentén fejlesztené a jelenlegi gátat a Závecz Research közvélemény-kutató intézet felmérése szerint.
A Greenpeace által megrendelt, Indexhez került kutatás első kérdése így szólt pontosan:
Vita alakult ki a budapesti Római-part árvízvédelme kapcsán. Vannak, akik közvetlenül a Duna-parton építenének mobilgátat. Ez a Duna-part jelenlegi természetközeli állapotának felszámolásával járna, de megvédene minden - esetenként szabálytalanul felépített - partmenti épületet az árvíztől. Mások a parttól beljebb, a Nánási – Királyok útja mentén fejlesztenék a jelenlegi gátat, így megmaradna a partmenti természetközeli állapot, azonban több, az út és a part közötti sávban lévő - esetenként szabálytalanul felépített - ingatlant nem óvna meg az új gát.
Ön inkább közvetlenül a Duna partján támogatná a gát építését, vagy a parttól beljebb a jelenlegi nyomvonalon fejlesztené a gátat?
A Petőfi Csarnok bontása januárjában kezdődött, és mint minden hasonló jellegű, 80-as években felhúzott épületnél, kötelező lett volna megvizsgálni, hogy az építkezés során használtak-e azbeszt tartalmú építőanyagot. Bár 2016. december 1-én Sághi Attila, a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. vezérigazgató-helyettese nyilatkozatában azt állította, hogy megtörtént az épület azbesztmentesítése, ez a Ligetvédők szerint nem volt igaz - számoltak be a Ligetvédők a Facebookjukon.
frissítés: Közleményt adott ki a Városliget Zrt., amelyben azt állítják, hogy a Petőfi Csarnok azbesztmentesítése szakszerűen, biztonságosan zajlott le, az sem a park használóira, sem pedig a környéken élők számára nem jelentett semmilyen egészségügyi kockázatot. A közlemény szerint olyan helyről szedték a mintát, ahol még nem fejeződtek be a bontási munkálatok, amit a folyamatos demonstrációk hátráltatnak.
A Magyar Közlönyből derült ki, hogy az eddigi fővárosi villamosfejlesztéseket nagy valószínűséggel beelőzi egy új, amit a kormány szeretne a Hungexpo fejlesztéséhez. A Hvg.hu információi szerint a Pillangó utcai metróállomástól induló és az Albertirsai úton a Hungexpo bejáratáig járó villamos két kilométeres vágányon haladna és 2 vagy 3 állomása lenne.
A kormány négymilliárd forintot különített el az idényvillamos építésére. A jármű csak a rendezvények idején közlekedne. Kisebb rendezvényekhez Tátra vagy kis CAF villamosokat vezényelnének át ide a 3-as vonalán keresztül, a nagyobbakhoz néhány Combino vagy hosszú CAF érkezne.
Egyhangúlag elfogadta Budapest 2017 és 2021 közötti időszakra vonatkozó környezeti programját, valamint a főváros zöldfelületi rendszerének fejlesztési koncepcióját a Fővárosi Közgyűlés szerdán - közölte az MTI.
A kijelölt feladatok között szerepel
A javasolt feladatok között szerepel P+R parkolók létesítése is, a környezetbarát közlekedés erőteljes támogatása a kerékpárút-hálózat fejlesztésével és az elektromosjárműtöltő-hálózat kiépítésével, a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztése, valamint az üres közterületi fahelyek betelepítése.
A dokumentum szerint 2015-ben a főváros területének átlagos zöldfelület-intenzitása 52,5 százalék volt, ez magában foglalja a művelésből kivett, beépített területek zöldfelületeit is. Más hasonló léptékű európai nagyvárossal összevetve Budapest közepesen ellátott közhasználatú zöldfelületekkel - írják. A városban átlagosan egy emberre körülbelül 14 négyzetméter városi zöldfelület jut, amiből 6 négyzetméter közpark, közkert. Ennek térbeli eloszlása egyenetlen, a belvárosi térség különösen zöldfelület-hiányos - olvasható az elfogadott előterjesztésben.
A dokumentum szerint Budapest éghajlati viszonyainak alakulásában is egyértelműen megjelenik a globális klímaváltozás: 1901 és 2014 között, 114 év alatt az évi középhőmérséklet 1 Celsius fokos emelkedése mutatható ki. A napfénytartam évi összege az 1970-es évek kezdetétől növekedést mutat, és a besugárzás erősödése tovább fokozza a városlakók hőérzetét.
Budapest levegőjét a 2015. évi éves átlageredmények alapján az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat a nitrogén-dioxid és a szálló por esetében szennyezettnek, az ózonra tekintettel kiválónak. A főváros környezeti problémái közül az egyik legjelentősebb a magas zajterhelés, ami károsan befolyásolja az emberek közérzetét, életminőségét és egészségét. A fővárosi zajterhelés elsődleges forrása a közúti közlekedés.Budapesten a lakosság 38 százaléka 65 decibel (dB) feletti zajszinttel terhelt, ami már egészségkárosító hatásúnak tekinthető - olvasható.
A fővárosi közlekedésről azt írták, hogy a közösségi közlekedésen belül a környezetbarátnak tekinthető kötöttpályás közlekedés aránya 57 százalék, és folyamatosan növekszik a kerékpárral közlekedők száma az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően. Ugyanakkor a magántulajdonban levő benzinmotoros járművek üzemanyag-felhasználásának 2007-2013 közötti csökkenése megállt, 2014-ben kismértékű emelkedés volt tapasztalható, az áru- és személyszállításában használt dízeles járművek által felhasznált üzemanyag mennyiségében pedig az előző évek mértékét meghaladó növekedés figyelhető meg.
Az elmúlt években a Duna vízszintje többször is megközelítette az eddig regisztrált legnagyobb árvízszintet, és az árvízvédelmi művek több szakaszon magassághiányosak, állapotuk sok helyen rossz.
Az összefoglaló helyzetértékelés szerint "Budapest különböző területei eltérő mértékben terheltek, de általánosan megállapítható, hogy a javuló részfolyamatok eredményei mellett Budapesten még az összes környezeti elem - talaj, víz, levegő - szennyezettsége tapasztalható".
A testület jóváhagyta a Budapest zöldfelületi rendszerének fejlesztési koncepciójáról szóló javaslatot is. A dokumentum mérleget von az elmúlt 10-15 év városfejlesztési történéseiből, összefoglalja a zöldfelületekkel, a zöldinfrastruktúrával kapcsolatban felmerülő kormányzati, fővárosi, kerületi és társadalmi feladatokat, továbbá rövid és hosszú távú fejlesztési célokat fogalmaz meg az élhetőség, a fenntarthatóság, a környezettudatosság erősítése érdekében.
A fővárosi önkormányzat által felügyelt közterületeken 2025-ig kivágják az összes kanadai (vattázó) nyárfát – döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A jobbikos Tokody Marcell által jegyzett előterjesztést 19 igennel 2 tartózkodás mellett fogadta el a testület. A kivágott kanadai nyárfák helyére – a jogszabályi előírásoknak megfelelően - új fákat telepítenek majd.
Az elfogadott előterjesztésben Tokody Marcell arról írt, hogy a szocializmusban telepítettek rengeteg kanadai nyárfát a gyors növekedésük miatt. Ma már nem ültetnek ilyen fákat az általuk okozott kellemetlenségek miatt, de a meglévő állomány rengeteg bosszúságot okoz. A gyakran nagyon sűrűn szálló nyárfavattát könnyű belélegezni, ami irritálja a nyálkahártyát, emellett könnyen a szembe is kerülhet, a talajon összegyűlve pedig erősen gyúlékony.
Mint megtudtuk, a lámpalekapcsolás figyelemfelhívó akció volt a világítást kiépítő alvállalkozó cég részéről. A cég ugyanis máig nem kapott meg mintegy 11 millió forintot a munkájáért a generálkivitelező WIS Holdingtól. Úgy tudjuk, továbbra is lehet számítani hasonló akciókra.
Az alvállalkozó azonban valószínűleg még sokáig futhat a pénze után, mert mint arról beszámoltunk, a Széll Kálmán teret felújító konzorcium vele szerződő tagja, a WIS Holding ellen csődeljárás indult. A WIS vezetője, a milliárdos Wicha József ellen pedig "különösen nagy értékre elkövetett tartozás fedezetének elvonása" nevű bűntett gyanúja miatt nyomoznak.
Lakossági konzultációt indít Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata a Római-part arculatával, jövőbeni funkcióinak kialakításával kapcsolatosan. Mintegy 15 ezer ott élő polgár véleményét várja az önkormányzat szeptember végéig.
A partszakasz árvízvédelmének biztosítása és a part menti közterületek fejlesztése a Fővárosi Önkormányzat feladata, mindazonáltal Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata minden tőle telhetőt meg kíván tenni a Római-part természeti, szabadidős és turisztikai értékeinek fenntartásáért. Az önkormányzat meggyőződése, hogy a jelentősebb fejlesztések előtt szükséges az érintett lakosok véleményét kikérni.
A kérdőív tartalma mindenki számára megismerhető, de kitölteni csak azok tudják, akik ott laknak. A kerület legutóbb márciusban döntött az ügyben; akkor arról határoztak, hogy megnehezítik a népszavazás kezdeményezését azzal, hogy az ellenzéki javaslat szerinti 10% helyett 25%-ban határozzák meg a népszavazás kiírásához szükséges aláírások arányát.
Átadtak reggel a forgalomnak a Szépvölgyi út - Zöldlomb utca - Zöldmáli lejtő kereszteződésében egy kutyacsont alakú körforgalmat.
A körforgalom a II. kerületi önkormányzat 150 millió forintos beruházásában készült el. Ez már a második ilyen fura alakú körforgalom a kerületben, az elsőt a Törökvész út - Kapy út - Csatárka út kereszteződésében helyezték el. Mindkét kereszteződésben gyakran voltak balesetek és dugók, a körforgalomnak köszönhetően remélhetően megoldódik ez a probléma a Szépvölgyi úton is.
A Szépvölgyi úti csomópontban felújították a gyalogos és közúti burkolatokat, a közműveket és az útpálya alsóbb szerkezetét is - és talán egyszer növények is kerülnek a kutyacsontra.
„Árvíz idején a megnövekedett szivárgási sebesség miatt a szemcsés talajréteg kimosódása a gát alatt talajtörést okozhat. Ezért a főmeder közvetlen szomszédságában, egy 3,2 km-es nyomvonalon létesített mobilfal olyan emberkísérletnek tekinthető, amelynek 55 ezer érintettjét erről nem kérdezték meg és nem tájékoztatták” – ez áll abban a tanulmányban, amit Koncsos László professzor, Bardóczi Sándor tájépítész, továbbá Tosics Iván és Csanádi Gábor városszociológusok jegyeznek, és amelynek szerkesztője Lányi András író, filozófus. A tanulmányt sajtótájékoztatón mutatták be pénteken.
Több mint egymilliárd forintot terveznek fordítani a budapesti közvilágítás korszerűsítésére - közölte az MTI. A hétezer nagynyomású nátrium lámpatest korszerű, energiahatékony LED világítótestre történő cseréjével a becslések szerint évente 65 millió forintnyi áramdíjat lehetne megtakarítani - áll a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztésben. Ha kiszámoljuk, ez alapján egy lámpa cseréje 142 ezer forintba kerül.
A Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyzett - a Budapest.hu oldalon csütörtökön közzétett - javaslat szerint a projekt 15 kerületben, több mint 30 helyszínen javasol korszerűsítést. A kivitelezés 2018 első negyedévtől 2019 nyár végéig tartana.
Budapesten 30 ezerre tehető az amortizált, korszerűtlennek tekinthető, nagy energiafogyasztású és magas üzemeltetési költségű lámpa, és középtávon - 5-7 éven belül - további 80 ezer elavult lámpatest cseréjével kell számolni.
Az indokolható megtérülési időn belül hétezer lámpatest LED-es világítótestre történő cseréje valósítható meg, amit az energiamegtakarításon alapuló hosszú távú fővárosi forrással lehetne finanszírozni.
A projekt várható megtérülési ideje 13-15 év, a LED-es lámpatestek várható műszaki élettartama pedig 20-25 év.
A projekthez a fővárosi önkormányzat 900 millió forintos támogatást biztosítana. Az Európai Beruházási Bank az előzetes hozzájárulását megadta a LED-es korszerűsítési projekt hitelből történő finanszírozásához. A fennmaradó 150 millió forintot a BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. saját erőből biztosítaná azzal, hogy a felszerelést a kft. saját dolgozói végeznék el.
Nyár végétől tovább bővül a kerékpárszállításra igénybe vehető járatok száma, mert augusztus 28-ától a Hűvösvölgybe közlekedő villamosvonalakon is lehet majd biciklivel utazni. Így összesen 19 járatot vehetnek igénybe a kerékpárral Budapesten - közölte a BKK.
Hétfőtől a hűvösvölgyi villamosvonalakon csúcsidőn kívül már kizárólag olyan járatok közlekednek, amikre fel lehet szállni kerékpárral. Ettől kezdve az 56-os, az 59-es és a 61-es villamoscsaládokat is igénybe vehetik a biciklivel közlekedők. Az erre alkalmas szerelvényeket külön piktogram jelzi. A kerékpárszállítás a villamosok teljes vonalán lehetséges, így ezzel az intézkedéssel a közép- és dél-budai viszonylatok egy részén is elérhetővé válik ez a szolgáltatás.
Jelenleg az alábbi járatokon lehet kerékpárt szállítani a fővárosban:
· az 56-os, 56A, az 59-es, 59A, 59B, a 60-as (Fogaskerekű) és a 61-es villamosokon,
· az H5-ös, a H6-os, a H7-es, a H8-as és a H9-es HÉV-en,
· a 77-es trolibuszon,
· a 65-ös, 65A és a 165-ös autóbuszokon,
· a D11-es, a D12-es és a D14-es hajójáratokon.
A BKK szerint sok pozitív visszajelzés érkezett az 59-es járattal kapcsolatban, amin már korábban bevezették ezt.
Kerékpárt szállítani kizárólag erre utaló piktogrammal megjelölt járműveken szabad, kocsinként legfeljebb egyet, a szerelvény legvégén. Azokat a bicikliket, amiket nem lehet rögzíteni a tépőzárral (pl. fekvőkerékpár), nem szabad a villamosokon szállítani. A biciklinek és a kerékpárosnak külön-külön rendelkeznie kell jeggyel, bérlettel, vagy kerékpárbérlettel. Egy utas csak egy kerékpárt vihet magával.
Egy nő egy hete megégette a lábát a 31-es buszon, mert valamilyen maró anyaggal önthették le az ülést, amelyre ráült, ezért perelni készül – írja a 24.hu BKV-Figyelő blogja. Egy olvasónk szerint más hasonló eset is történt a héten egy másik buszon.