Az 56A és a 61-es villamos helyett Hűvösvölgy és Budagyöngye között továbbra is pótlóbusz közlekedik baleset miatt.
– írja közösségi oldalán a BKK.
Olvasónknak köszönhetően megtudhattuk, mi áll a BKK ma reggeli közleményének hátterében. Hát ez:
A képen az látszik, hogy kifordult a kereke a villamosnak, a sínfék pedig leszakadt. Ilyen kisiklásnál szokott előfordulni. A kisiklást leggyakrabban váltási hiba okozza ezen a vonalon, de elképzelhető még pályahiba is.
Az esetről egyelőre annyit tudni, hogy a jármű "kisiklott végállomási váltókörzetben".
7:44-kor kaptuk a hírt, hogy megint nem jár a 3-as metró, a problémát azonban mostanra már sikerült leküzdeni, így ismét teljes vonalon közlekednek a szerelvények. A BKK Facebook-oldala szerint
járműhiba történt.
A Katasztrófavédelem 8:13-kor azt közölte, hogy kigyulladt a 3-as metró egyik kocsija a Gyöngyösi úti állomáson. Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője ugyanakkor néhány perccel később az MTI-nek már arról beszélt, hogy "enyhe füstszag" miatt riasztották a tűzoltókat.
A fővárosi hivatásos tűzoltók kiérkezésekor a szerelvény utolsó kocsijánál már csak kisebb füstölést érzékeltek. Mint írják, az állomást kiürítették, személyi sérülés nem történt.
A BKK tájékoztatása szerint Újpest-Központ és az Árpád híd között pótlóbusszal lehetett utazni, a 14-es villamos sűrűbben közlekedett.
Visszavonta a fővárosi közgyűlés egy korábbi határozatát a római-parti mobilgát építéséről, így okafogyottá válik az erről szóló népszavazás. Az ellenzék szerint a főváros a határozattal csak kicselezte a népakaratot, hogy megakadályozza a referendumot, aminek a kiírásáért már az első napon tízezren írták alá az íveket.
A szerda reggeli közgyűlési vitában Bús Balázs III. kerületi polgármester elmondta, hogy az óbudaiak 59 százaléka szerint a Duna-parton kell védekezni a kerítések vonalában, azaz a 70 hektáros árterületen (a hullámtérben) élőket is meg kell védeni, de úgy, hogy a parton a természetközeli állapot megmaradjon.
A jobbikos Tokody Marcell kettétépte a határozati javaslatot, mert mint mondta, azt a közgyűlés kezdete után néhány perccel osztották ki a képviselőknek, hogy döntsenek róla, ez pedig a demokrácia megcsúfolása.
Tarlós István főpolgármester hozzászólása szerint a határozat a korábbi döntés visszavonásáról szól, ezt akarták a római-partiak.
Gy. Németh Erzsébet (DK) szerint viszont a meghátrálásról szólt a határozat, pont ugyanúgy, mint korábban az olimpia és a boltbezárás visszavonása kapcsán tette a Fidesz. Változás azonban szerinte nem történik, a javaslat kapott egy új számot, és a tervek szerint továbbra is a parton építik fel a monstrumot.
Nagymértékben megugrana a közvécék száma Budapesten, ha a főváros élne a JCDecaux közterületi reklámcég javaslatával. A cég köztéri reklámfelületekért cserébe 30 darab korszerű, automatizált utcai illemhelyet helyezne el a főváros forgalmas, de e szempontból kevésbe eleresztett közterületein.
Mint Szelei Szilárd, a Városbútor Média Kft. (VBM Kft.) ügyvezetője elmondta, felmérték a budapesti közterületeket, és 76-78 köztéri vécét találtak, aminek jelentős része nem is működött. Ezért egy korábbi szerződés alapján javaslatot tettek a fővárosi önkormányzatnak arra, hogy köztéri reklámfelületekért cserébe 30 darab korszerű, automatizált utcai illemhelyet telepítenének, és arra, hova lenne célszerű ezeket elhelyezni (többek között például a Széll Kálmán téren, Deák téren, az Astorián, az Oktogonon, a Blaha Lujza téren, a Kálvin téren, vagy a Batthyány téren).
Mivel november 4-től napi sok százezer utas fog átszállni a metrókról a pótlóbuszokra a Lehel téren éppen a mi templomunk mellett, úgy döntöttünk, hogy azt hétköznapokon is kinyitjuk és egész nap nyitva tartjuk - tájékoztatta lapunkat Dr. Monostori László plébániai kormányzó.
Mint elmondta, bárki betérhet, aki szeretne megpihenni, feltöltődni, nézelődni, elmélkedni, csendben lenni vagy egyszerűen csak leülni. Rossz időjárás vagy egy esetleges üzemzavar esetén is nyitva lesz a templom, igyekeznek ezzel a szerény gesztussal hozzájárulni a fővárosiak bosszúságának csökkentéséhez. A belépés teljesen ingyenes.
Mindenkit várunk. Tényleg mindenkit. – tette hozzá Monostori László.
Mint arról beszámoltunk, a november 4-én induló metrófelújítás miatti metrópótlás jelentős késéseket, zsúfoltságot eredményezhet a tömegközlekedésben. Aki autóval közlekedik arrafelé, az sem ússza meg: a Váci út kapacitása a metrópótlóbusz-sávok miatt harmadával csökken. Cikkünkben megpróbáljuk felvázolni, hogy az északról érkező agglomerációs forgalomnak, valamint a külvárosból érkező forgalomnak merre vannak a racionális, nagyobb kapacitású kerülőutak és az egérutak.
A BKK az eddigi szokásokhoz híven nem jelölt ki hivatalos kerülőutat az autós forgalomnak. Számításaik szerint elsősorban a Váci út újpesti szakaszán kell legalább a kezdeti időszakban nagyobb fennakadásokra számítani. Az alternatív útvonalat választó járművek miatt pedig a Pap Károly utca – Göncöl utca útvonal, a Béke út és a Reitter Ferenc utca, valamint az M3-as autópálya városi szakaszának forgalomnövekedésére számítanak. A BKK szerint átlagosan negyedórával korábban kell majd indulniuk az erre közlekedő autósoknak, ami elsőre elég optimista becslésnek tűnik, legalábbis az első napokra.
Elkezdődött a római-parti népszavazás aláírásgyűjtése, amelyben a kezdeményező Együtt és Párbeszéd pártok mellett a Demokratikus Koalíció, a Lehet Más a Politika, a Magyar Kétfarkú Kutyapárt, a Magyar Liberális Párt, a Magyar Szocialista Párt, a Modern Magyarország Mozgalom és a Momentum is részt vesz, jelentette be a kilenc párt hétfői közös sajtótájékoztatóján. A pártok együtt kezdik meg a fővárosi népszavazáshoz szükséges szignók összegyűjtését.
Mint az a fotóinkon látszik, jócskán belerondítanak majd az új oszlopok a Hősök tere látványába. Az oszlopok a Városligetből kikerülő vonalok trolibuszainak felsővezetékét tartják majd. A 74-es, a 75-ös és a 79-es trolibusz útvonala változik, ezeket áthelyezik az Ajtósi Dürer sorra és a Dózsa György útra. Több mint 6 kilométeren új felsővezeték-hálózat épül.
Az új felsővezeték-rendszer egy kényszer szülte lépés, eredetileg ugyanis úgy volt, hogy korszerű Solaris trolibuszok járnak majd ezeken a vonalakon, amik az akkumulátoros önjáró üzemmel képesek áthidalni a városképileg fontos szakaszt, így nem kell vezeték. Ezekre a trolikra a BKV-nak opciója van, azaz a megvásárlásukra (70 darabra) már feltételes szerződést kötöttek.
Baranyi Krisztina, az Együtt önkormányzati képviselője nem írta bele frissen vásárolt ingatlanát a vagyonnyilatkozatába, áll a IX. kerületi önkormányzat vagyonnyilatkozat-ellenőrzési bizottságának határozatában. Azt is felrója a bizottság, hogy a képviselőnő nem vallotta be, hogy az új ingatlanba költözés előtt hol bérelt lakást.
Megkerestük Baranyi Krisztinát, aki a következőket mondta: a tulajdonjoga 2017 szeptemberétől él, ugyanis ekkor vált jogerőssé a földhivatali bejegyzés rá. Éppen ezért akkor lett volna szabálytalan, ha januárban egy olyan ingatlant vall be, aminek a tulajdona (pontosabban tulajdonának egytizede) nem az övé. Hozzátette, hogy ugyan az adás-vételi szerződés tavaly novemberi, de mivel az alapján kaptak hitelt, így kifizetés és a beköltözés is a vagyonbevallási határidő után történt. A határozat 2. pontját nem is érti, a bérlemény ugyanis nem vagyonelem.
Automatikusan nyílnak az elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó beléptetőkapuk a Deák Ferenc téri metróállomás Sütő utcai kijáratánál 2017. október 15-étől, vasárnaptól, áll a BKK közleményében. A beléptetőkapuk egyelőre csak csúcsidőszakon kívül, néhány hetet követően pedig a csúcsidőszakban is nyílnak majd az utasok előtt. Az augusztus végén kihelyezett kapuk a metróállomásról kifelé vezető irányban nyílnak és záródnak majd, a metró területére történő belépés nem változik. A kapuknál történő belépésnél továbbra is a megszokott módon történik az utazási jogosultságok ellenőrzése.
2017 augusztusában a Deák Ferenc téri metróállomás Sütő utcai kijáratához összesen tíz beléptetőkaput telepített a BKK, melyek – tekintettel arra, hogy mindez egy tesztidőszak kezdete – az első hetekben mindkét irányból csak nyitott állapotban voltak. A BKK fokozatosan vezeti be az új berendezések használatát. A tesztelés következő lépcsőfokaként most a metróból kifelé irányban haladók találkozhatnak automatikusan nyílódó, záródó kapukkal.
Javaslat a Csillaghegyi-öblözetben kialakítandó árvízvédelmi létesítménnyel kapcsolatos közgyűlési döntésre címmel egyetlen előterjesztést tárgyal jövő hét szerdán a fővárosi közgyűlés. A budapest.hu-n közzétett meghívó szerint a rendkívüli ülés összehívását a napirend sürgőssége indokolja.
Az előterjesztést a képviselők egy későbbi időpontban kapják majd meg, ezért mindenki csak találgat, mi lehet az ülés célja.
Mint arról beszámoltunk, kedden a Kúria megváltoztatta a Fővárosi Választási Bizottság döntését és hitelesítette a római-parti mobilgát megépítésével kapcsolatos népszavazási kérdést, ami így szólt:
Egyetért-e Ön azzal, hogy a Fővárosi Közgyűlés helyezze hatályon kívül a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmi létesítményének nyomvonalával kapcsolatban hozott 229/2017. (IV.5.) számú határozatát?
A helyi népszavazást Béres András, a Párbeszéd elnökségi tagja, III. kerületi önkormányzati képviselő és Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke nyújtotta be, magánszemélyként. A népszavazáson kezdeményezésük szerint a budapestiek vehetnének részt. Az aláírásgyűjtést októberben kezdenék, a népszavazásra az országgyűlési választásokkal egyidőben kerülhetne sor.
Tarlós István úgy reagált a döntésre, hogy már nem bánja, ha népszavazás dönt a kérdésben, nem az eddig megjelent a zagyvaságok. Hozzátette: most össze kell gyűjteni több mint százezer aláírást a kezdeményezőknek a népszavazás mellett. Az aláírások számából ki fog derülni, hogy hány embert érdekel ez a téma.
A 4-es és a 6-os villamos helyett október 21-én és 22-én (szombaton és vasárnap) pótlóbuszok járnak a Széll Kálmán tér és a dél-budai végállomások között. A Margit körút és a Fényes Elek utca kereszteződésében (2017. október 22-én), a Margit hídon, a Margit híd, szigeti bejáró előtt, az Erzsébet körút és a Barcsay utca kereszteződésében, a József körút 41. szám előtt, a Ferenc körút 25. szám előtt és a Petőfi hídon pályakarbantartási munkát végeznek - közölte a BKK.
Sport és szabadidő központ lesz a Déli pályaudvar területének egy részén, írja a Magyar Hírlap.
A legnagyobb budai pályaudvar üzemi területén jégcsarnok, tenisz-, squash- és streetball-pálya, golfgyakorlópálya, gyermeksípálya, falmászószikla és extrémsportpálya is lesz derül ki a közbeszerzési tervpályázatból. A pályázatokat november 14-ig kell benyújtani.
A Déli pályaudvaron a személyforgalom megmarad a jövőben, az üzemi területeken viszont a Testnevelési Egyetem számára épülnek közcélokat is szolgáló létesítmények.
Az esemény alkalmából összefoglaltuk az elmúlt fél év történéseit, mintegy a metróajtó ablakán át nézve.
2017. március 21. – Alig egy nappal az első felújított orosz szerelvény forgalomba állása után jött a hír: a Gyöngyösi utcai megállónál leszállították az utasokat ajtóhiba miatt.
Március 23. – Az orosz szerelvények már ki se gurultak a járműtelepről: az orosz mérnökök szünnapot kértek, hogy szoftvert frissítsenek a járművön.
Március 29. – Tarlós István kijelentette, hogy normális gyerekbetegségek a felújított 3-as metró hibái. A főpolgármester szerint akkor lesz baj, ha ilyenek még egy hónap múlva is jelentkeznek.
Információink szerint államtitkár-helyettesi posztot kínáltak fel Bolla Tibornak, a BKV vezérigazgatójának a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál. Bolla egyben a BKV igazgatótanácsának az élén maradt volna. Értesüléseink szerint a tárgyalások nem vezettek eredményre, Bolla marad a BKV-nál.
Megkerestük az ügyben Tarlós István főpolgármestert, aki megerősítette információnkat. Bolla Tibor sem cáfolta lapunk értesülését.
Információink szerint a minisztérium ezzel a lépéssel szerette volna a közvetlen felügyelete alá vonni a legnagyobb fővárosi céget.
Felháborodott levelet kaptunk az Astoria aluljáró egyik boltjából képekkel és ezzel a videóval illusztrálva az állapotokat:
Azt írják, a Puskás Ferenc Stadion aluljáróból ide költöztek a rendbontó hajléktalanok. Nyilvánosan árulnak drogokat, fosztogatják a BKV automatát, turistákat lopnak meg, részegen és egyéb tudatmódosító szerek hatása alatt, inzultálják a járókelőket és rongálják az üzleteket - sorolják a panaszokat.
A levélírók többször jelezték a hatóságok és rendvédelmi szervek felé, hogy az Astoria metrómegálló aluljáró terében nap mint nap milyen állapotok uralkodnak, de azt írják, az ügyben nem történt előrelépés.
Kérdéseinkkel a BRFK-hoz fordultunk, akik arról tájékoztattak, hogy az aluljáró közrendjével, közbiztonságával kapcsolatosan az utóbbi időben egy esetben érkezett bejelentés a Budapesti Rendőr-főkapitányság V. kerületi Rendőrkapitányságára.
Budapest rendőrfőkapitánya az állapotok miatt állandó rendőri jelenlétet rendelt el az aluljáróban.
Mint arról szerdán beszámoltunk, a BKK közzétette a társadalmi egyeztetés nyomán kissé módosított, véglegesnek tekinthető pótlási terveit a 3-as metró északi szakaszának egyéves felújítási idejére. A felújítás november elején kezdődik. Mint megírtuk, a metrópótlás javítására számos részletes javaslatot benyújtott többek között a Közlekedő Tömeg Egyesület is, de a BKK egyet sem tartott átvételre érdemesnek belőle – indoklás nélkül. Az egyesület a jelenlegi pótlási tervet kevésnek tartja. Kritikájuk lényege így foglalható össze:
November elején elkezdődik az elkövetkező évek legnagyobb fővárosi közlekedési beruházása, az M3-as metró vonalának felújítása, ami három évig tart majd. Első, várhatóan egy évig tartó ütemében az északi, Újpest-Központ és Lehel tér közötti szakaszt zárják le, ennek a pótlásának rendjét mutatta most be a BKK.
A metró munkanapokon kora reggeltől estig csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, a Lehel tértől Újpest felé pótlóbuszokkal lehet eljutni. A BKK bővíti a lezárt metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy a többi metróvonal felé történő alternatív eljutási lehetőségek kínálatát. Esténként és hétvégenként a teljes M3-as vonalon pótlóbusz jár.
A BKK szeptemberben társadalmi egyeztetésre bocsátotta a metrópótlásról készített mobilitási tervét, amire 1750 visszajelzés érkezett; ezek közül többet be is épített, az utasszámlálással alátámasztott tervek alapján készült, véglegesített metrópótlási rendbe, aminek lényege, hogy a pótlóbusszal járóknak, és az alternatív útirányt választóknak is 10-15 perccel hosszabb utazási időre kell számítaniuk.
A fogaskerekű (60-as villamos) november 10-ig a Városmajor és az Adonis utca megálló között jár csak, mert az Adonis utca és a gyermekvasúti végállomás között sínszálakat és fogasléceket cserélnek, idézi az MTI a Budapesti Közlekedési Központot (BKK).
Több mint ezer civil tüntetett a Római-part megvédéséért Budapesten. A felszólalók azt mondták: árvízvédelemre szükség van, de nem a parton, hanem a Nánási úton és a Királyok útján.
Timár Gábor geofizikus azt mondta: szerinte a Fővárosi Közgyűlés képviselői az eléjük terjesztett szakértői anyagokból arra a következtetésre juthattak, hogy tulajdonképpen mindegy, melyik nyomvonalváltozatot fogadják el, mert azok megbízhatóak, költségük nagyjából azonos. Ez azonban „földrajzi szempontból erősen megkérdőjelezhető”.
Mint kifejtette: az új parti nyomvonal átlagosan másfél-két méterrel a Nánási út –Királyok útja védvonal szintje alatt van, ez a szintkülönbség védekezésnél lényegesnek számít. Emellett az új mobilgát közvetlenül ki lenne téve az árvízi uszadékok vagy télen a jégtáblák ütközésének. Megjegyezte azt is, hogy ekkora mobilgátról „nemcsak hazai, de nemzetközi tapasztalatok sincsenek”.
Csak a kezdet a Városliget környékének fizetőssé tétele Zuglóban, várhatóan egyre több területet von be a XIV. kerület önkormányzata a fizetős parkolási övezetbe. A már kilenc éve tervbe vett, szeptemberben indult rendszerből nem számítanak nagy haszonra, viszont csökkentheti a szomszédos fizetős területek helyett Zuglóban parkoló autók számát.
Bár a parkolási rendszer bevezetéséről a kerületek döntenek, azon túl kicsi a mozgásterük: azt ugyanis már a Fővárosi Közgyűlés határozza meg, hogy melyik terület milyen parkolási zónába tartozhat, és azt is, hogy milyen időszakokban szedhető be díj a parkolásért.
Közúti, vasúti, valamint gyalogosforgalom-korlátozás lépett érvénybe péntek délelőtt a Kopaszi-gát környékén, miután második világháborús robbanótestekre bukkantak a munkások egy építkezésen - tájékoztatta a honvédség tűzszerész alakulatának kommunikációs vezetője az MTI-t.
Több 82 milliméteres szovjet aknavető gránát került elő a földből a Kopaszi-gát Hauszmann Alajos utcai bejáratának közelében. A tűzszerészek 10 órakor megkezdték a terület további átvizsgálását. A lakhelyét senkinek nem kell elhagynia.
Frissítés 13 órakor: A honvédség tájékoztatása szerint feloldották a közúti és vasúti korlátozásokat, miután a tűzszerészek azonnali megsemmisítésre elszállították a gránátokat a területről.
A római-parti mobilgátról szóló előterjesztés tárgyalásának elején, közvetlenül Horváth Csaba szocialista képviselő hozzászólása után Tarlós István főpolgármester bocsánatot kért a közgyűlés tagjaitól, majd elhagyta a termet. Mint mondta:
Horváth Csaba előzőleg arról beszélt, hogy szükség lenne meghallgatni az ottlakókat is a mobilgát ügyében, nem csak Garancsi István kormányközeli nagyvállalkozó érdekeit képviselni (akinek az érdekeltségében ingatlanfejlesztés lesz a parton).
Kedden hat nemzetközileg is elismert magyar vízügyi szakértő megküldte állásfoglalását a Fővárosi Közgyűlésnek, áll a Greenpeace Magyarország közleményében.
Prof. Dr. Bogárdi István, Futaki Károly, Holló Gyula, Prof. Dr. Koncsos László, Simonffy Zoltán, Dr. Völgyesi István okl. vízépítőmérnökök levelükben részletesen elemzik a Szeneczey Balázs nevével fémjelzett közgyűlési előterjesztéshez mellékelt dokumentumokat, amelyek a parti mobilgát melletti érveket sorolják fel. (A gát napirenden lesz a szerdai közgyűlés ülésén.)
A 3-as metró felújítását három ütemben tervezik. Első ütemben egy évre lezárják a metróvonal északi szakaszát – az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti részt –, ekkor csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között járnak majd a szerelvények. A forgalomban maradó szakaszon is lesz még korlátozás: esténként és hétvégente a 3-as metró helyett annak teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni.
A BKK az északi szakasz felújításának idejére lakótérségekre bontva részletes tervet dolgozott ki. Eszerint a Lehel tér és Újpest-Központ között közlekedő metrópótló buszok (60 darab) a metró lezárt állomásait kötik össze. Egyes pótlóbuszok az újpesti lakótelep jobb kiszolgálása miatt Újpest-Központtól tovább mennek egészen az Árpád üzletházig, és onnan is indulnak. Haladásukat jelzőlámpa-módosítások segítik.
A metróhoz képest lassú pótlóbuszokon túl a BKK több alternatív lehetőséget is javasol a belváros gyorsabb elérésére. Így például Újpesten meghosszabbítják a 12-es villamost a metróig, sűrűbben jár a 20E, 30, 30A busz, és melegen ajánlják a metróval párhuzamosan futó vasutat is. A Rákospalota-Újpalota térségéből érkezőknek javasolják az 5, 25, 225, a 7E jelű buszt, valamint a 69-es villamost.
Szombaton végzi a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) a Margit híd mosását, ami a forgalom részbeni korlátozásával zajlik - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.
Az FKF tájékoztatása szerint a munkát a híd északi - Pestről Budára vezető - oldalán kezdik, és a déli - Budáról Pestre vezető - oldalán fejezik be.
A munkák idején egy forgalmi sávot részlegesen lezárnak, ezért a járművezetőktől fokozott figyelmet kér az FKF.
A kormánybiztossal közösen felszólítottuk a Galvani hidat és kapcsolódó útrendszerét építtető céget, hogy állítsa le a beruházás előkészítését, mondta Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatón. A tervezett Illatos úti levezetés ugyanis hátrányosan befolyásolja a fővárosi településszerkezetet és a fejlesztési lehetőségeket.
Tarlós elmondása szerint a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. nem vette figyelembe a főváros településszerkezeti tervét, ami szerint az úgynevezett Kis Galvani híd – ami a Csepel-szigetet és Pestet köti majd össze a Soroksári-Duna-ág felett –, a Kén utca felé folytatódik, és a Ferencvárosi pályaudvar sínei felett az Ecseri útba csatlakozik. Ezt figyelmen kívül hagyták a tervezési pályázat kiírásakor, és az Illatos út felé tervezték a kapcsolódó úthálózatot.
Mint arról korábban beszámoltunk, az Illatos úti irány számos problémát felvet, tulajdonképpen a semmibe vezetve a híd forgalmát Pesten. A távlati közúti fejlesztések után is a majdani Körvasútsori körútra vinné a gépkocsikat, a főváros által preferált Galvani-körút helyett. (A Körvasútsori körút hídja az Albertfalvai híd lesz - majd egyszer.)
A Római-parti mobilgát ügyében Tarlós elmondta, a szeptemberi közgyűlés elé beterjeszti a Lányi András és csapata által készített alternatív nyomvonaljavaslatot, valamint felveti a népszavazás kérdését is az ügyben.
Hozzátette: a közgyűlés többféleképpen dönthet a népszavazásról. Ő személy szerint nem fogja megakadályozni vagy megvétózni a döntést. Közölte, hogy ő maga mindig a part menti gátváltozatot támogatta, amit most a civilek támadnak. Végül leszögezte: ha a közgyűlés akarna is népszavazást, akkor az arról szóló döntéssel meg kell várni a Kúria határozatát. (A Kúria a Fővárosi Választási Bizottság által elkaszált népszavazási kezdeményezést tárgyalja október 12-én másodfokon.)
A főpolgármester bejelentette azt is, hogy az orosz gyártócég továbbra is vizsgálja annak a lehetőségét, hogy lehetne utólagosan beszerelni a klímaberendezéseket a felújított M3-as metrókocsikba. A többletköltséget a projekt csúszása miatt fizetendő 2,5 milliárd forintos kötbérből fizetnék ki, ha nem ütközik közbeszerzésjogi problémába.
A főpolgármester nem mondta, csak felvetette, hogy legyen népszavazás a római-parti mobilgát ügyében, derül ki a Magyar Nemzet mai cikkéből. A lap megkérdezte Tarlós Istvánt, mi lesz a népszavazással kapcsolatban a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén, amelyről a főpolgármester korábban maga nyilatkozta: felveti a népszavazás lehetőségét a testület előtt.
Mi hangzott el pontosan az M1 adásában? Ez:
Fel fogom vetni a közgyűlésben, (...) hogy, ám legyen, legyen akár budapesti népszavazás.
A Magyar Nemzet érdeklődésére Tarlós István úgy fogalmazott: „Soha nem mondtam, hogy lesz népszavazás a Római-part árvízvédelme ügyében, gyakorlatilag az egész magyar sajtó félreértelmezte a szavaimat.” A főpolgármester azt mondta, az állami televízióban ő csak arról beszélt, ha már a mobil gát ügyében valakik előhúzták „ezt a kártyát”, akkor fölveti a fővárosi közgyűlésben a népszavazás lehetőségét.
Hozzátette: nem azt mondta, hogy bármilyen népszavazási kérdést bármikor is beterjesztene az ügyben, hiszen továbbra is vállalja a véleményét: a Duna-partra kell megépíteni a mobil gátat, nem máshová. (Igaz, a lap az ominózus kijelentés után is megkereste, de akkor csak annyit tudtak meg, hogy elutazott, és javaslatáról egyelőre nem kíván bővebben nyilatkozni.)
Tehát a főpolgármester, mint most kiderült:
A XX. kerületben több BKK-automata is volt, amit leszereltek, mert lopják belőle a pénzt, ezért a központba kell utazni az utasoknak, ha bérletet akarnak venni, írta olvasónk.
Megkerestük a BKK-t, hogy a helyszínen miért nem lehetett biztonságosabb megoldást kitalálni (pl készpénz nélküli, csak bankkártyás üzemmódot), és hogy hova szállították az automatákat.
A BKK válasza szerint a két pesterzsébeti jegy- és bérletkiadó automatát – a Mártírok útja és a Temesvár utca kereszteződésénél, a 99-es busz megállójánál, illetve az Orsolya utca és a Pacsirta utca sarkán, a 123-as busz megállójánál lévőt – súlyos, tízmillió forintos nagyságrendű kárt okozó rongálás érte. A bűncselekmények miatt a BKK és az automatákat üzemeltető partnere rendőrségi feljelentést tett, majd a berendezéseket a hatósági helyszínelést követően további vizsgálat és javítás céljából a gyártó telephelyére szállította.
Aláírták a 3-as metró felújítási szerződését, hátra lehet dőlni?
Hátra még nem dőlök, de a feszes vigyázz állásból kicsit ellazulva beleereszkedek a székembe. Ez egy abszolút fővárosi projekt. Az, hogy a három szakasz egyikére és a teljes alagút felújítására a szerződést megkötötték, két dolgot feltétlenül jelent. Az egyik, hogy végre elindul a munka, a másik, hogy senki soha többet nem mondhatja, hogy nem folyik a 3-as metró felújítása.
Mikor indul?
A kivitelezés gyakorlatilag már megkezdődött. Nem beszélve a szerelvények felújításáról, ami egy éve folyik. A fanyalgás rögtön elindult. Eddig az volt a baj, hogy a munka nem kezdődik, most az a nóta járja, hogy a ciklus végére nem fejeződik be.
Ha elkezdődött a kivitelezés, akkor metró se jár?
A metró október végétől, november elejétől nem fog járni, de persze az északi szakaszról beszélünk.
Mennyit csúszott a kezdés? Két évet legalább.
Nem, ez legalább húsz évet csúszott. 2015 nyarán tűnt el aztán a BKV korábban felhalmozott óriási adóssága, addig semmilyen kötelezettséget nem lehetett vállalni. Hiába jajgatnak visszamutogatásról, ez a tény.