Vitézy Dávid, a BKK egykori vezetője posztolta ki Facebookra a BKK büszkén mutogatott, Kárpát utcai felújításról készült képeit. És tette hozzá rögtön, mi az, ami szemet szúr mind a 43 fotón: a kerékpársáv hiánya. Vitézy szerint ezt inkább szégyellnie kellene a BKK-nak, és úgy tűnik, visszatértünk a gondolkodás nélküli aszfaltozáshoz.
Posztjában azt írja, „a BKK létrejötte óta alap volt, hogy ahol hiányzik és lehetséges, az útfelújítás keretében kerékpársáv is létesül. Itt aztán elfért és szükséges is - lett volna.
A BKK szétszedesével az elmúlt évek komplex útfelújítási szemlélete is a múlté, aminek eredményeként sok úton az útfelújítással együtt létesült biciklisáv (lásd újpesti Fóti út, kispesti Ady Endre út, stb.), ésszerűen megújult a forgalmi rend (lásd új körforgalmak Havanna-lakótelepen vagy a budai hegyvidéken), sőt, ahol tudtuk, a tömegközlekedési infrastruktúrát is egyszerre újítottuk meg az úttal (utolsó ilyen példa az újpesti Görgey utca útfelújítás + villamospálya-felújítás + kerékpársáv projektje). Ennek lett most vége, ahogy e téren is újra beköszöntött a 2010 előtti közlekedéspolitika: a gondolkodás nélküli aszfaltozás kora.
Érdemes amúgy megnézni a teljes albumot: 43 fotó a legutóbbi útfelújításokról, de 2016-ban újra ott tartunk, hogy egy darab * piktogramot se látni..."
Június közepétől kormánybiztosa van a kerékpározásnak és az aktív kikapcsolódásnak, Révész Máriusz személyében. Mindannyiunkat érint, hogy mi indokolta e pozíció létrehozását, aktív kerékpáros-e a biztos, és milyen tervekkel, elképzelésekkel kezdte meg munkáját.
A főváros pontjai és a Kerékpárosklub rövidített kommentárjai:
1. A kerékpáros közlekedésben nem kizárólagos prioritás az "A-ból B-be legrövidebb úton" elv, hanem a közlekedésbiztonság és a helyi adottságok figyelembe vételével kell mérlegelni, esetenként a kerékpárforgalom legrövidebb útról való kitiltásával, helyettesítő útvonal kijelölésével.
Kerékpárosklub: az elképzelés régimódi, ésszerűtlen és törvénysértő.
Teljesen száműzik a segwayeket Prága történelmi városközpontjából és a cseh főváros több más részéről is - írja az MTI. A turisták jelentős része a gyalogosoknak fenntartott járdákon és a macskaköves utcácskákban is használja az elektromos járművet, a helyiek bosszúsak és tiltakoznak.
A történelmi városközpont önkormányzata ezért úgy döntött, teljesen kitiltja a segwayeket a területről és Prága 3., 4., 7. és 8. kerületének egyes részeiről is. A korlátozás két héten belül lép érvénybe, és a figyelmeztető jelzéseket szeptember 1-jéig helyezik ki az érintett területeken.
A 25 vállalatot tömörítő Cseh Segway Társaság tiltakozik a szigorú szabályozás ellen, szerintük 300 ember veszítené el a munkahelyét, keresetet akarnak benyújtani a város ellen.
Mivel egyre többen kerékpároznak a szabadidejükben, egyre többen vannak azok is, akik autón szállítanák megyékkel vagy országokkal arrébb a bringájukat. Kérdés, hogy hogyan. A piacon egyre több eszköz közül választhatunk, de vajon melyik megoldás miért előnyös és mik a hátrányai? Ezekről szól ez a cikk, amelyet vásárlás vagy bérlés előtt érdemes elolvasni.
Mintegy 1100-an vettek részt hétfő este az élhetőbb Bartók Béla útért tartott biciklis felvonuláson a Bartók Béla Boulevard és a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, áll a Magyar Kerékpárosklub közleményében. A tüntetést azért szervezték, mert a főváros titokban lesöpörte az asztalról korábbi – és a 11. kerület városfejlesztési koncepciójába is illeszkedő – terveit, ami alapján kerékpársávnak és szélesebb járdáknak kellene elkészülnie ezen a nyáron. A terv nem járna az autóforgalom csökkenésével.
A villamosperonok akadálymentesítése miatt elkerülhetetlen, jobb környezetet, gazdasági és kulturális fejlődést és biztonságos közlekedést nyújtó megoldással szemben jelenleg tervezik a régi állapot megtartását, ami a járdák szűkítésével járhat. A helyi érdekeltségek és a kerékpáros szervezet közösen kereste meg Újbuda polgármesterét, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarához tartozó BUM Bevásárló és Tematikus Utcák Nonprofit Kft. is támogató levelet küldött.
A szervezők becslése szerint hozzávetőlegesen ezren demonstráltak a budai Bartók Béla útra tervezett kerékpársávért, ami helyett a legfrissebb tervek szerint közúti sáv épül majd. A BKK közleménye szerint még nem döntöttek. A felszólalók között nemcsak kerékpárosok, hanem helyi érdekvédelmi szervezetek vezetői is voltak. Mindannyian inkább kisebb gépkocsiforgalmat, de szélesebb járdát és kerékpárutat szeretnének.
Mint arról korábban beszámoltunk, a főváros a korábbi tervekkel ellentétben mégsem építi meg a budai Bartók Béla útra tervezett kerékpársávot és korzót. A Gellért tér és Kelenföld közt húzódó útvonalon egyre többen bringáznak és a vendéglátóhelyek forgalma is növekedni kezdett, ráadásul a régóta várt átalakítás nem akadályozná az autók közlekedését sem, érvel a bringás szervezet.
Az első bicikli, amit nem csak kirándulásra, hanem városi közlekedésre is használtam, egy kölcsön BCAmerica országúti volt. Bár kicsit nagy volt a váz és emiatt a koskormány végén ülő fékkarokat is alig értem el, rövid időn belül úgy éreztem, hogy be kell szereznem egy saját országúti kerékpárt. Ezután jutottam egy leharcolt Puchhoz, amit az egyik szomszéd ex-exbarátnője hagyott évekkel ezelőtt a társasházi közös pincében. Igyekeztem saját igényeimre szabni: citromsárgára festettem, a kormányát egyenesre cseréltem és a váltókarokat is felrakattam a kormányra. Bár szép nem lett, és utólag visszaemlékezve műszakilag hagyott maga után kívánni valót, mégis boldogan mentem vele mindenhova. Miután ezt a belvárosban egy éjszaka ellopták, elérkezettnek láttam az időt, hogy vegyek egy szép és jó országútit.
A főváros, a korábbi tervekkel ellentétben mégsem építi meg a budai Bartók Béla útra tervezett kerékpársávot és korzót, ezért a helyi vendéglátósokat tömörítő Bartók Béla Boulevard nevű szervezet és a Magyar Kerékpárosklub hétfő estére demonstrációt hirdetett. A Gellért tér és Kelenföld közt húzódó útvonalon egyre többen bringáznak és a vendéglátóhelyek forgalma is növekedni kezdett, ráadásul a régóta várt átalakítás nem akadályozná az autók közlekedését sem, érvel a bringás szervezet.
Sokan a mindenhová csapzottan érkező bringásokra gondolnak először, amikor azt hallják, hogy néhány cégnél és önkormányzatnál hamarosan kerékpárra cserélhetik a hivatali autókat. Pedig bizonyos munkakörökben és városon belüli távolságokhoz sokkal jobb a bringa. Az ötlet terjedőben van, kérdés, hány helyen veszik majd át.
Több helyről is kaptunk jelzéseket, hogy elakadtak, vagy visszafejlődtek a fővárosi kerékpáros fejlesztések az idei évben, ezért egyenesen rákérdeztünk a BKK-nál, hogy áll a helyzet. A válaszokat végül - két hónap elteltével - a főpolgármesteri hivatal sajtóosztálya küldte el. Nézzük sorban:
Az élsport nem csak a sportolóktól, de a sportszergyártóktól is megköveteli a maximumot. Emiatt mára nincs olyan technikai sport, amelynek az élvonalába ne férkőzött volna be a modern technika és az egzotikus anyaghasználat. Most, hogy javában zajlik a Tour de Hongrie kerékpárverseny, megnéztük, hogy egy profi mivel is áll rajthoz. Szalontay Sándor mesélt a saját Specialized versenygépéről.
A sörbicikli, vagyis a beerbike öt éve még tök jó poénnak tűnt: kényelmesen tekerő és sörözgető emberek pedállal hajtanak egy járművet, amit egy józan sofőr vezet.
Aztán kiderült, hogy a dolognak van némi árnyoldala is. Panaszkodtak a hangoskodásra, meg a sörbringáról leugró utasokra, akik a kukák közé hugyoznak. Nem szép dolog persze, de a pocsolyarészeg bulituristák alighanem gyalogosan is ugyanezt teszik.
Az igaz probléma inkább az, hogy a jármű lassabb, mint egy bringa, de nagyobb, mint egy autó, szóval olyan, mintha a belvárosban egy ökrös szekeret kellene kerülgetni.
Amszterdamnak most elege lett belőlük: 2017-től kitiltják őket.
A Merida elvitt minket biciklizni, de nem csak ide a Hárshegyre, hanem Németországba, Stuttgart mellé, Albstadtba. Az, hogy a sajtótábor mellett épp egy világkupát is rendeztek, nem a véletlen műve, de hát a szakmai alázat megköveteli, hogy ide is elmenjünk. Hogy sokat bringáztunk-e? Nem. Jól éreztük magunkat? Nagyon.
A bukósisak-viselés fontosságáról szóló cikkünk, és a piacot bemutató írásunk után elkezdtünk olyan bukók után kutatni, amelyek kicsit túlmutatnak a biciklis sisakok eredeti koncepcióján.
Apró, mégis egyértelmű jelzéssel segítettek megoldani a tanácstalan kerékpárosok dilemmáját a Várkert bazárnál, miszerint behajthatnak-e a Lánchíd utcába vagy sem: piros iksszel áthúzták a kivételt jelző kiegészítő táblán a befele mutató nyilat.
Mint arról beszámoltunk az oszlop, amin felül az egyirányú tábla alatti kiegészítő táblán a kerékpáros kivételt jelzik (oda-vissza irányú nyilakkal), kettővel alatta pedig a behajtani tilost a bringások számára, sokakat összezavart. A BKK megfejtése szerint a felső tábla az autósokat figyelmezteti, hogy számíthatnak szembe érkező kerékpárosra, míg az alsó a kerékpárosoknak szól, hogy ne hajtsanak be.
Kifejezetten szimpatikus dolog, mikor egy-egy autóparkoló-helyet beáldozva letesznek négy bringatámaszt, ahová ha a szükség úgy hozza akár 8 bringa is elfér. Persze ezt is ésszel kell csinálni, például ott kialakítani, ahol valóban van rá igény, különben teljesen fölöslegesen veszünk el egy parkolóhelyet.
Az Operaház mellett a sarkon egy egészen furcsa helyzet van: létrehoztak egy bringaparkolópontot, de úgy hogy előtte még maradt pont egy autónyi hely a sarokig. Ide támaszok híján bringát nem lehet lekötni, autóval pedig... nos autóval pedig a fene se tudja, hogy lehet-e parkolni.
Át is adjuk a szót olvasónknak, aki hunaccess néven dobott meg minket egy furcsa történettel.
Olvasónk, András küldte be ezt a képet egy idézhetetlen kommentár kíséretében. A helyszín a feltorlódó turistabuszok miatt nemrég egyirányúsított Lánchíd utca.
A nagy egyirányúsítási buzgalomban kikerült egy „Kerékpárral behajtani tilos!” tábla ugyanarra az oszlopra, amin felül engedélyezik a kerékpárosok behajtását, méghozzá két irányban. Ráadásul kerékpársáv is van az utcában, de az már csak hab a tortán.
Még a tavasszal írtunk a 2014-ben átadott, és máris borzalmasan kinéző hatvani bicikliútról, ami Boldog felé tart. Az út alapja megsüllyedt, a szintkülönbségen szurok kiöntésével próbáltak javítani sikertelenül, a Zagyva-híd romokban.
Bringával munkába járni jó. Na de 400 kilométert? Ha van rá időd és módod, jobb, mint autózni vagy vonatozni. Legtöbben csak városon, falun belül vagy a szomszéd helységbe kerekeznek iskolába, munkahelyre, viszont sokan túráznak hosszabb távokon, például vállalnak be egynapos Balaton-kört, vagy indulnak bringás maratonokon, tehát bírják a strapát.
Én az elenyésző kisebbséghez tartozom (és némiképp csodabogárnak számítok) azzal, hogy kombinálom a kettőt. Talán mások is kedvet kapnak tőlem.
Régóta foglalkoztat a kérdés, hogy melyik a nagyobb bunkóság, kerékpárúton autózni vagy a gyepen parkolni? Ne gyötörd magad tovább, nem kell dönteni: itt van a 2in1 megoldás, egyenesen Zuglóból. Át is adjuk a szót olvasónknak, Norbertnek:
A fenti képet Hadházy Ákos LMP-s képviselő posztolta a Facebookra, és elsőre olyan, mintha valami fontos mezőgazdasági problémára hívná fel a figyelmet. Ha belekattintotok, akkor sem tűnik másnak, mint egy kétsávos csatornának a kukoricatábla mellett.
Pedig dehogy, a hozzánk közelebb eső csatorna ugyanis
És nem ám egy hosszú évek alatt lepusztult szükségmegoldás, mint amilyen mondjuk Hódmezővásárhelynél van, hanem egy vadonatúj, decemberben átadott csoda.
Hazai példák alapján bátran állíthatjuk, hogy a borzalmasan unalmas állami reklámkampányoknál csak a viccesnek szánt állami reklámkampányok borzalmasabbak. Pedig úgy tűnik ezt is lehet szellemesen csinálni.
Spanyolországban elég ratyin áll a közlekedés helyzete, főleg ami a légszennyezést illeti. Ha nem csinálnak sürgősen valamit nagyon nagy bajban lesznek hamarosan. Madridban például a közelmúltban több ezer parkolóhely felszámolásáról döntöttek és vannak ennél keményebb intézkedések is.
Naponta több ezren bringáznak Budapesten a Duna-parti kerékpárút, Margit hídhoz közeli szakaszán, ahol néhány napja egy autós és egy bringás ütközött az osztott kerékpár-gyalogúton. Hiányoztak az oszlopok, de az ezekért felelős Budapest Közút szerint hiába pótolják őket, naponta kidöntenek egyet-egyet a parkolót használó autók. Ki a felelős és mit tehet a sérült bringás, ha kártérítést szeretne? Utánajártunk.
A milánói rendszer
Milánóban járva megnéztem az ottani közbicikli rendszert. A BikeMe 2008 végén indult, ma 280 állomáson már 4600 kerékpárt használhatnak az 1,3 millió lakosú város lakói. A használati díjak az indulás óta akciós budapesti árakkal megegyeznek: 36 euro egy évre, és az első fél óra ingyenes, így adódik az összevetés a Bubival.
A bringákról már messziről látszik, hogy nem 2 éve álltak munkába. A Bubi jóval átgondoltabb és kiforrottabb konstrukció, mint az olasz bicikli, ami a ráaggatott műanyag részek miatt eléggé buhernek tűnik. Igaz, így jobban illeszkedik az agyontört, összevissza szigszalagozott robogók uralta városképbe. Először elcsodálkoztam, minek például egy kézvédő burkolat a kormányra, nem Finnországban vagyunk, aztán eszembe jutott, hogy az olaszok már akkor előveszik a pufidzsekiket, ha 22 fok alá süllyed a hőmérséklet.
Nagy előnye a milánói rendszernek, hogy 1000 elektromos bringát is kölcsönözhetünk. Ezek használata viszont már az első fél órára is pénzbe kerül, de az ezért levont 25 cent tulajdonképpen elhanyagolható, csak jelképes összeg összeg. Idén májustól viszont új, nagyon menő szolgáltatással rukkoltak elő: Bébi-Bubikkal! Egy felhasználó a saját biciklijéhez 3 gyerekbiciklit is kölcsönözhet pluszban, 6 és 10 év közötti, 40 kilónál könnyebb lurkóknak. Így például a szülő elmehet az iskolába a gyerekekért, aztán együtt tekerhet haza a család.
Lesz-e e-Bubi Budapesten?
Megkérdeztem Buppát, a magyar rendszer nagy ismerőjét: terveznek-e bővítést, lesz-e nálunk is e-bike, vagy gyerekbicikli. Buppa elmondta, hogy a Bubinál természetesen követik és ismerik a nemzetközi fejlesztéseket és trendeket, így az e-bike ötlete is felmerült. Pontos tervek és határidők még nincsenek, jelenleg az elektromos biciklik rendszerbe illesztésének módján gondolkodnak. Buppa például nem a belvárosi forgalomban tudná elképzelni őket, inkább ráhordószerepet szánna nekik, így a város külsőbb pontjairól is be lehetne tekerni a tágabb belvárosba, vagy nagyobb tömegközlekedési csomópontokig. Például ha a Dózsa György úti metrónál lenne elektromos végállomás, oda a külsőbb, újpesti e-bike pontokból könnyebben el lehetne jutni, majd ott átváltani a sima Bubira.
Gondot jelent, hogy az elektromos biciklik töltése nem túl gyors, ezért az állomásokon több biciklit kell elhelyezni, hogy legyen idő telepattintani az akksikat. Kérdéses a téli használat is, a hideg miatt akár pár óra alatt is lemerülhetnek a bringák, ezért érdemes lehet inkább zárt, fűtött épületben elhelyezni őket. De a trend adott, és Buppa biztos benne, hogy előbb utóbb nálunk is megjelennek az elektromos közbringák.
Lesz-e Bubi fejlesztés, merre tart a rendszer?
Az utóbbi időkben a főváros mintha kissé kevésbé venné figyelembe a bringások érdekeit, így adódik a kérdés: lesz-e továbblépés a Bubiban? Jó hírünk van, a bringás terror folytatódhat! A Széna téri állomás lesz a 100. beüzemelt dokkoló, és idén még a tervek szerint 15 új állomást adnak át, egyrészt tágítják is a kört, másrészt sűrítik is a pontokat, valamint 140 új bringa is kerül a rendszerbe. A 2014-ben 76 állomással índult a Bubi, jövőre ez a szám megduplázódhat.
Áldatlan állapotok uralkodnak a Szeged és Hódmezővásárhely közötti bringaúton, legalábbis erre utal egy olvasónk, László fotója. A hatvani borzadály ehhez képest tükörsima sztráda volt. Annyira siralmasan néz ki, hogy vissza is kérdeztem, hogy ez valóban kijelölt kerékpárút-e nem csak egy helyiek által előszeretettel használt biztonságos földút.
Nos nagyon úgy néz ki, hogy tényleg hivatalosan ez van kijelölve kerékpározásra, és annyira nem földútról van szó, hogy ez a régi vásárhelyi országút, amit még a közelmúltban is főútnak használtak. Na de át is adom neki a szót.
Új bringaszállító szolgáltatást indít mától az Uber Amszterdamban. Az UberBIKE nem olyan lesz, mint az AirDonkey, mely ugye egy közösségi kerékpármegosztó program. Itt egy opciót kell csak beütni a hagyományos Uber appon, és egyből egy bringaszállítós kocsi érkezik értünk.
A cég közleménye szerint akkor jöhet jól a szolgáltatás, ha ömlik az eső, vagy (gyönyörű eufemizmussal)
ha annyit táncoltunk, hogy túlságosan elfáradt a lábunk.
A Városliget parktervét nagyjából egyöntetű lelkesedés fogadta, csak egy dologról feledkeztek meg a tervezők: az arra járó kerékpárosokról. A győztes terv ugyanis az eredeti, XIX. századi park szerkezetét modellezi le, amelyből hiányzott az ilyen irányú útvonal - igaz, azt a beruházók kezdetektől hangsúlyozták, hogy nem egyetlen terv alapján újítják majd meg a Ligetet.
A belengetett változás eléggé kiütötte a biztosítékot Kerékpárosklubnál, úgyhogy leültek tárgyalni a Városliget Zrt.-vel. Az eredmény egyelőre igen biztatónak tűnik.
Hat kritikus pontra kell figyelni gyerekbicikli vásárlásánál, derült ki a Fogyasztóvédelem fojtott feszültségű videójából. A halk hangú tesztember a következő lényeges elemekre irányította a veszélyes eszköz vásárlását fontolgató szülők figyelmét.
Nemrég megkeresett az E-bike shop tulajdonosa, hogy szeretném-e kipróbálni az M1 Spitzing Plust. Ez a sosem hallott típus félelmetes, hetvenkét kilométeres tempóig képes gyorsulni, ehhez persze egy 850 wattos villanymotort használ, ami közúton már egyáltalán nem legális, de hát egy Formula-1-es gépnek sem rójuk fel, hogy nem engedné forgalomba a közlekedési hatóság. A bringa most viszont jóval tovább bírta, mint én.
Rovataink a Facebookon