A holland kormány azt fontolgatja, hogy betiltja a biciklizés közbeni mobilhasználatot. A miértekről van néhány árulkodó számuk is:
Beszámoltunk arról, hogy egy pesti belvárosi utcában vagy háromnegyed évig hiányzott egy közlekedési tábla, másnapra pótolták.
Ezek után nem kérdés, hogy a sajtó mégis csak fontos hatalmi ág. (Legalábbis egyes témakörökben és főképp bizonyos összeghatár alatt.)
Székesfehérváron új buszmegállót adtak át, ami nagyon klassz dolog, éljen a közösségi közlekedés. Apró szépséghiba, hogy a megálló bódéját nemes egyszerűséggel rátették a kerékpárútra. Ennyi erővel rakhatták volna persze az úttestre is, bizonyos szempontból még biztonságosabb lenne, mert ha beáll a busz és az utasok elindulnak a váróból, nem kell keresztezniük a forgalmat.
Nem lelkesedtünk ezért a budai megoldásért se, de innen nézve nagyságrendekkel jobbnak tűnik, mint a fehérvári.
Közel egy éve napi szinten bicajozok a kerékpárosok részére kétirányúsított, ám az autósoknak egyirányú Síp utcában úgy, hogy legalább háromnegyed éve pont a legfontosabb tábla hiányzik.
Tegnap mutatták be a Városliget győztes parktervét, amely általában kedvező visszhangot kapott, nekem is tetszett. Viszont a Magyar Kerékpárosklub szerint komoly probléma van vele: megszüntetné az Olof Palme sétányt, amely elég fontos ütőere a budapesti bringaforgalomnak.
Ez valóban így van, ahogy a kommentekben felhívták a figyelmet, akár a sportcélú tekerést rögzítő Starva, akár a városi bringázást követő Cycling365 applikációját nézzük, igen nagy a forgalom rajta. Ez a szakasz köti össze ugyanis a Stefániát (és ezen keresztül Zuglót és Kelet-Pestet) a Hősök terével (vagyis Észak-Pesttel és az Andrássyn keresztül a Belvárossal).
A net tele van olyan „tréfás” videókkal, ahol a bringatolvaj alatt egyszer csak felrobbantják a kerékpárt. Na most valaki gondolt egyet és kitalálta, hogy az egyszeri poénból terméket készít.
Még csak el sem kell lopni a kerékpárt vagy motort, elég csak megmoccantani, és már durran is a töltet, hangosat fényeset, füstöset.
A fejlesztők szerint ártatlan, ráadásul nemcsak a tolvajt ijeszti meg, de alighanem a környéken lakók is előbb kapják fel a fejüket egy robbanásra, mint egy autóriasztó-hangra, ami legfeljebb felidegesíti őket.
Bár egyesek szerint a sisakosok gyakrabban szenvednek-e balesetet, azt még a legelvetemültebb sisakellenzők sem tagadják, hogy ha baj van, akkor nagyon jó, ha védi valami a fejünket. Az alábbi összeállítás a sisakválasztáshoz ad néhány támpontot.
Valószínűleg nem árulok el újdonságot, ha azt írom, hogy a sisakválasztás pénztárcafüggő döntés. De mégis miben különbözik az olcsó bringás sisak a drágábbtól, ha az Európai Unióban mindkettőre azonos előírások vonatkoznak?
Gyereked született, és aggódsz, hogy kevesebb időd maradt a tekerésre? Ne tedd, inkább vidd magaddal, garantáltan új élmények várnak mindkettőtökre. Segítünk áttekinteni a lehetőségeket a praktikus polgáritól a túrázásra termetten keresztül a multifunkciós hipszter változatig.
Egy hónapja részletes cikkben foglalkoztunk azokkal, a bringások által gyakran elkövetett szabálysértésekkel, amelyek miatt az autósok orrolnak rájuk, tegyük hozzá, néha joggal. A cikk után érdekes levelet kaptunk olvasónktól, aki szerint nem igaz, hogy a zebrán soha nincs okunk és jogunk áttekerni és mindig tolnunk kell a gépet a túloldalig. A Magyar Kerékpárosklub két éve részletesen leírta álláspontját az ügyben, de megkérdeztem a rendőrséget és Pető Attila Kresz-oktatót is.
Állandó hivatkozási alap mindenhol, hogy Amszterdam így, Amszterdam úgy. Most a Kerékpárosklub lefordított és feliratozott egy tök jó kis videót, amiben szépen elmagyarázzák, hogy is van az az így-úgy.
Például, hogyan lehet gyerekkel közlekedni, mosógépet szállítani vagy épp öltönyben munkahelyre tekerni.
Az alig több mint 10 perces videóban egy csomó hasznos tanács is van, hogyan kellene hozzányúlni a városhoz. Nem konkrét tervezési ötletek (bár azért jó pár best practice is szerepel benne), inkább útmutatások.
Miért kellene engedélyezni a biciklizést a buszsávban, ha az úttal párhuzamosan bicikliút is vezet a járdán? – teszi fel a kérdést Tarlós István tévékben, sajtótájékoztatókon és interjúkban. A főpolgármester témafelvetésének apropója, hogy egy kiszivárgott dokumentumból a közelmúltban kiderült: a főpolgármester a BKK feldarabolásával párhuzamosan arra készül, hogy az általuk tervezett kerékpáros fejlesztések egy részét leépítse. Így például megszüntesse a kerékpározási lehetőséget a buszsávokban.
Bár a Tarlós által feltett kérdés a városfejlesztésről keveset tudó közönség számára logikusnak tűnhet, a szakemberek számára húsz-harminc éve evidencia, hogy
A fejlett világban a vita inkább arról folyik, hol érdemes biciklisávot felfesteni az útra, és hol jobb egyszerűen hagyni, hogy a kerékpárosok és az autók egymással együttműködve, egymásra figyelve közlekedjenek. Bár néhány éve már Budapesten is ezek az összetettebb kérdések foglalkoztatták a szakembereket, most váratlanul újra meg kell nyitni a már lezárt ügyeket. Íme a válasz.
Egy trolibusz fedélzeti kamerájával készült felvételt tett ki – valószínűleg a sofőr – a youtube-ra, Öngyilkos biciklis címmel. A videón az látszik, hogy a VI. kerületi Szondi u. - Rippl-Rónai u. kereszteződésében a Rippl-Rónai felől az Elsőbbségadás kötelező táblát figyelmen kívül hagyva kihajt egy biciklis futár, akit hajszál híján elüt a trolibusz.
A videó alatt a feltöltő kommentálja is az esetet, mintha a bringás direkt hajtott volna ki elé:
Egy hülye biciklis futár, aki keményebbnek képzeli magát egy trolibusznál.
Mivel nem életszerű, hogy a futár valóban fel akarta öklelni kerékpárjával a trolibuszt, megkerestük a Hajtás Pajtás futárcég vezetőjét, a biciklis futár főnökét, Kürti Gábort, a biciklis hogy látta az esetet.
Biciklikkel, és a kiskörúti villamos meghagyásával lehetne csökkenteni a hármas metró felújításával berobbanó dugókat, írja Vitézy Dávid, a BKK egykori vezetője.
A hármas metró novemberben kezdődő felújítása már most borzolja a kedélyeket, mivel a munkálatok várhatóan közlekedési káoszt okoznak majd a belvárosban. A Főmterv által kidolgozott tervek szerint a Kiskörúton leállítanák a villamosközlekedést, és megszüntetnék a biciklis sávokat, hogy legyen elég hely a metrópótló buszoknak, írta az Origo.
A tervet kritizálta a BKK, majd Facebook-üzenetében egykori vezetője, Vitézy Dávid is alternatív megoldásokat javasolt.
A másfél milliós arizonai Phoenix önkormányzata úgy döntött rááll a gyerekek bringás nevelésére, ami tök jó dolog (szerencsére idehaza is mocorog valami az ügyben). A fő témának a baleseteket és a sisakviselést tűzte ki, ami megint csak tök jó. Hogy a sisakot viselő bringásokat gyakrabban érik-e balesetek, arról megoszlanak a vélemények, de az biztos, hogy ha valaki balesetet szenved, akkor jó, ha védi valami a fejét.
Úgy gondolták, hogy a 10+ korosztály megfogására a legjobb módszer a képregény, nem is akármilyen.
Az első szakaszban hatvannyolc kilométeren, Balatonkenese és Tihany, valamint Zamárdi és Balatonlelle között fogják felújítani és kibővíteni a balatoni körutat, erre 2,5 milliárdot szánnak. Ezt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a 17. Balatonkör rajtja alkalmából jelentette be szombaton.
A Balatoni Bringakört részben a már meglévő, kijelölt szakaszok felhasználásával - egyebek mellett felújítással, szélesítéssel -, részben pedig új hálózati elemek kiépítésével akarják vonzóbbá és biztonságosabbá tenni. A felújítás 2018 végéig fog tartani az érintett szakaszokon.
Tavaly 15 százalékkal több kerékpárjegyet adtak el a balatoni személyhajó-kikötőkben, ami azt jelzi, hogy nőtt a forgalom a Bringakörön.
A második szakaszban a Keszthely-Balatongyörök szakasz rendbetétele és a sármelléki kapcsolatot is tartalmazó kis-balatoni bekötés kiépítése várható. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban első lépcsőben biztosított további csaknem egymilliárd forint felhasználásáról, a keretbővítés lehetőségéről még zajlanak az egyeztetések - idézte az MTI a minisztériumi közleményt.
Az NFM szerint a kormány 2020-ig további 1000-1500 kilométer kerékpárút megépítését tervezi. A jelenlegi uniós időszakban a pontszerű fejlesztéseket a hálózatos szemlélet váltja fel, előtérbe kerül a meglévő szakaszok összekötése, valamint a ráhordó kerékpárutak építése.
Aki komolyabban kezd foglalkozni a bringázással, előbb-utóbb kénytelen lesz szerszámokra is beruházni. Nem feltétlenül azért, mert nem bírja a bringa a használatot, hanem, hogy a karbantartásokkal megadja a kellő törődést a gépének. Aztán, ahogy az ember egyre mélyebbre merül a hobbijában, rájön, hogy a megfelelő szerszámkészlettel bringája legutolsó paraméterét is testre szabhatja. Épp ezért elmentem egy szerelő barátomhoz, aki az elmúlt tíz évben jó pár garnitúra szerszámot elkoptatott, és megkértem, hogy mondja meg ő, mit érdemes venni, ha komolyabban gondoljuk a szerelést.
A hegyikerékpározás is csak olyan, mint a világ összes hobbija, vagyis nincs az a pénz, amit ne lehetne rá elkölteni. Mindegy, hogy az ember hosszú távú versenyekbe nevez, vagy egy downhill pályán töri rommá magát, esetleg szaltózni tanul, a jó felszerelésnek megkérik az árát. Így viszont joggal merül fel a kérdés, hogy mekkora az a legkisebb összeg, amennyiért terepezésre alkalmas bringát kapunk? A Decathlon szerint 59900 forint.
Szinte napra pontosan egy évvel a biciklisek tiltakozása felháborodott tiltakozása után megtörténik az, amire elég sokan várnak évek óta. Olvasónk képei szerint végre rendes bicikliút épül Angyalföld és Zugló között.
Ezen a 400 méteres szakaszon eddig elég mostoha körülmények voltak, kátyúk, szétesett macskakő, vonatsín, sorompó, földút, stb., pedig elég sokan használták volna ezt a két városrész közti átjárót. A jelek szerint ez nemsokára a múlté. Hurrá!
Óbudán, a Polgármesteri Hivatal előtt lévő kerékpártárolónál mindig várakozik egy-két lelakatolt bringa, de gyakran a hivatal udvarában is parkol néhány. Egy közelmúltbeli felmérés szerint 20 dolgozó rendszeresen, 27 pedig alkalomszerűen használja kerékpárját függetlenül attól, hogy épp alkalmazott, vagy vezető beosztású. Közöttük akadnak olyanok is, akik naponta több mint 10 km távolságról járnak be, azokról nem is beszélve, akik az év 12 hónapjában tapossák a pedált.
A Bús Balázs vezette önkormányzat biciklizésre csábító mostani döntése persze nem előzmény nélkül való. Már 2009-ben bevásároltak 20 darab kerékpárt a dolgozóknak. Az igényeket látva a polgármester további 30 kerékpár beszerzésére adott megbízást (10 darab a hivatali kerékpárflottát bővíti, míg 10-10 gépet Óbuda-Békásmegyer Védőnői Szolgálatának, illetve az Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központnak adott át használatra).
Bús Balázs polgármester új hivatal juttatási csomaggal is népszerűsíti a bringázást.
A hivatali dolgozók kerékpáros munkába járása arányában egy hónapban maximum 8.000 forint összegű Erzsébet utalványra, valamint évente kétszeri ingyenes kerékpár-szerviz igénybevételére jogosítja a munkavállalókat.
Nemzetközi példák jelzik, hogy adókedvezmények által a munkáltatók is érdekelté tehetők abban, hogy a kerékpáros közlekedést előnyben részesítsék. Ausztriában a céges magánhasználatú kerékpárok után a munkáltatók levonhatják ezek költségét az adózott eredményből. További ösztönző eszköz, hogy a munkáltatók a gépjárművel megtett utakhoz hasonlóan kerékpárral megtett üzleti célú utak után 0,38 euró költségtérítést adhatnak. Hollandiában 749 euró mértékéig adómentes a céges kerékpár biztosítása. Németországban a kerékpárok biztosításának költségeiből azok listaárának 12 százaléka érvényesíthető levonásként. Belgiumban választható kerékpáros térítés 0,22 euró/km mértékig, továbbá a kerékpár és a kapcsolódó berendezések biztosításának költségei és áfája 120 százalékban levonhatók az adóból.
Az elmúlt években olyannyira felerősödtek a kerékpáros bukósisak viselését ellenző hangok, hogy muszáj volt utánanéznünk: szimpla hoaxról, vagy valós jelenségről van-e szó. Kötelező egyáltalán bukósisakot viselni Magyarországon? Számomra a sisakviselés egybeforrt azzal, hogy elkezdtem sport céljából kerékpározni. Előtte szinte sosem hordtam, utána viszont elképzelhetetlené vált, hogy egy edzésre nélküle merészkedjek ki. A közös edzéseken egyszerűen kinézték azt, aki egyáltalán volt olyan bátor, hogy fedetlen fejjel jelenjen meg. Mindezt joggal tették, hiszen egy csoportos edzés mind az országúton, mind az erdőben veszélyes műfaj.
Szombaton tartják a fővárosban a Critical Mass mozgalom helyébe lépő vidám bringás népünnepélyt, az I Bike BP-t. A felvonulók délután háromkor gyülekeznek majd a Közraktár utcánál, a várhatóan több tízezres menet rendőri biztosítás mellett, több száz önkéntes rendező kíséretében teker majd keresztbe-kasul a városon, a végcél pedig a Margitsziget lesz. Ha ön nem teker, de például autósként szeretné elkerülni a vidám forgatagot, tanulmányozza az útvonalat ezen a térképen.
Ha részt venne a gondtalan karikázáson, nézze meg ezt a videót, amiben még jobban megismerheti az útvonalat:
A tekerés végén természetesen lesz majd bringaemelés is a Margitszigeten, utána pedig bringás filmeket is vetítetenek.
Tarlós István főpolgármester szerdán másfél órát egyeztetett a Magyar Kerékpárosklub (MK) képviselőivel. A találkozó legfontosabb eredménye, hogy mostantól a legnagyobb biciklis érdekvédelmi szervezet is bevonják a budapesti kerékpározás helyzetet felülvizsgáló munkacsoportba.
Miközben a főpolgármester furábbnál furább kijelentéseket tesz a főváros kerékpáros fejlesztéseivel kapcsolatban, és egyre többen érzik úgy, mintha az autósok és a kerékpárosok két focicsapat ultrái lennének, vannak budapesti kerületek, ahol egészen máshogy gondolkodnak.
Egyrészt évek óta azon dolgoznak, hogy jobban lehessen kerékpárral (is) közlekedni, másrészt tisztában vannak vele, hogy aki délelőtt autóval közlekedik, az lehet, hogy délután kerékpárral fog, vagy fordítva. Nincs ellentét, nincsenek autósok, meg kerékpárosok, csak kerületi lakók vannak, akik kényelmesen és biztonságosan el szeretnének jutni valahova.
A budapesti Kertvárosban, vagyis a XVI. kerületben most egy olyan koncepciót dolgoztak ki, aminek a célja, hogy 2019-ig „kerékpárosbarát településsé” váljon a városnak ez a része. Koncepciókkal ugye elég jól állunk idehaza, szóval akár legyinthetnénk is rá, ami miatt mégis bizakodók lehetünk, az az, hogy ebben a kerületben elég régóta tök jó kerékpáros fejlesztések zajlanak. Ráadásul úgy, hogy az autóval közlekedőknek sem okoznak vele bosszúságot.
Kiszivárgott egy főpolgármesteri utasítás, ami a kerékpáros közlekedésről szól. A Kerékpáros Klub szerint az ebben foglaltak hatalmas visszalépést jelentenek, a főpolgármester szerint viszont szó sincs a kerékpáros fejlesztések megszüntetéséről. Ki vizsgál, mit, mi alapján?
Nem azért léptünk előre ötöt, hogy utána négyet visszalépjünk. Nincs ilyen szándékunk. Ez nem jelenti azt, hogy időről időre nem vizsgáljuk felül a terveinket, stratégiáinkat. A tapasztalatok alapján módosítjuk, és ha szükség van rá, átírjuk. Jelen esetben is ez történik a teljes Balázs Mór Tervvel, mint ahogyan a többi városfejlesztési dokumentummal is.
A kiszivárgott, kerékpározásra vonatkozó anyagban azért konkrét javaslatok vannak.
Nincs még e tárgyban semmilyen városvezetői döntés. A napvilágot látott anyagban semmi konkrét utasítás vagy eldöntendő tény nincs. Megvizsgáljuk az összegyűlt tapasztalatokat, levonjuk a tanulságokat és egy későbbi vezetői értekezleten újratárgyaljuk majd azokat.
Tarlós István interjút adott a Hvg.hu-nak, amiben arra a kérdésre, hogy egyetért-e azzal, hogy a Városligetből kizárják az autókat, és a mellette létesített óriási parkolókat is megszüntetik, azt felelte, hogy bár őt inkább autópártinak tartják, ezzel a tervvel egyetért.
Ez a város egyik tüdeje és nevezetessége, amely nem arra való, hogy ott dugók keletkezzenek. Másfelől viszont egy közel kétmilliós város nem tehető komplett természetvédelmi övezetté, az arányosság elvéből indulok ki.
Tarlós enyhe túlzásba esik, hiszen Budapest nagyon messze van attól, hogy komplett természetvédelmi övezet legyen. Mint nemrégiben megírtuk, Bécs területének egyharmada természetvédelmi terület, miközben Budapesten épphogy meghaladja az 1 százalékot a „helyi jelentőséggel” védett területek összmérete.
Festik a bringautat a Sasadi úton, ami tök jó dolog, hurrá. Viszont valami kis porszem került a gépezetbe. Csütörtökön ugyanis elküldte nekünk Ágnes a fenti két képet a helyszínről, megjegyezve, hogy:
szó bennszakad, hang fennakad, felfestés megszegik...és oszlopok, oszlopok mindenhol.. :)
Kíváncsiak voltunk, hogy talán itt is valami félreértés és rossz ütemezésről van-e szó, mint a Jászain, úgyhogy elküldtük a válaszunkat az illetékeseknek. Mint a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság megírta nekünk, ők sem így akarták, de sajnos ez már így marad. Az okok a föld alatt keresendők:
Ellenkezőleg, sőt, nochdazu ott is felfestik a piktogramot, ahol nem lehetne.
A II. kerület dacolva a főpolgármesteri hivatalból fújó friss szelekkel, új biciklis sávokat jelölt ki a Fazekas utcában. De annyira, hogy először a parkoló sávba kerültek a jelek, mert éppen elmentek otthonról az ottlakók. A biciklisek mindenképpen köszönik a demonstratív igyekezetet.
Csak ne olyan gyorsan azzal az igennel! Mert így gondolta az a több száz ember is, akiket Gianluca Gimini megkért az elmúlt néhány évben, hogy rajzoljanak le neki fejből egy bringát.
Az eredmény eléggé vegyes lett, mint az a honlapján található bemutatón is látszik, de nem is ez az igazán izgalmas. Hanem az, hogy utána fogta magát, és ahogy az Ikea a gyerekrajzlényeket, elkészítette őket térben is.
Sőt! Mi az, hogy térben! Eredeti alapanyagokból, mondhatnám, működő modellként. Persze nem mondhatom, mert nem működnek. (Meg azért sem, mert persze meg sem csinálta, csak 3D-s modellben, mint arra többen is figyelmeztettetek).
De akkor is nagyszerűek egytől egyig!
Elhatárolódik Tarlós István biciklis közlekedés ellenes hadjáratától Riz Levente, fideszes polgármester.
Az egyik legjobb európai trendnek tartom a városi bringázás terjedését. Budapest is végre előrelépett az elmúlt néhány évben, meggyőződésem, hogy ezen az úton kell továbbmennie a fővárosnak. Ez a jövő útja Európában. Éppen ezért nem támogatok semmilyen intézkedést, amely visszalépés az elmúlt évek kerékpározást ösztönző intézkedéseihez képest.
A Főváros Városfejlesztési Közlekedési és Környezetvédelmi Bizottságának elnöke kerékpárbarát intézkedéseiről ismert. Az irányítása alatt működő kerület, Rákosmente elnyerte a Kerékpárosbarát Település címet is 2012-ben.
A polgármester közleményében azt írta, hogy a városházi vitákon a biciklisek mellett állt ki.
Ezért nem hagyhatom szó nélkül, hogy nevemet a kerékpárosokat hátrányosan érintő intézkedéssel vagy tervezettel próbálják kapcsolatba hozni. [...] A kerékpáros közlekedés egészséges, emberi léptékű, környezetbarát, a jövő életformája. Meggyőződésem, hogy minden lehetséges eszközzel támogatni, segíteni, bátorítani kell.
Egy főpolgármesternek egykor fontos volt az autóáradat visszaszorítása, a kerékpározás és a tömegközlekedés. Választási programjából idézünk:
„A környezettudatosság fontos eleme a tömegközlekedés és a kerékpáros közlekedés részarányának növelése, a közösségi közlekedés versenyképességének javítása, fejlesztése.” (41. oldal)
„A prioritások meghatározásánál a gyalogos közlekedést, a közösségi közlekedést és a kerékpáros közlekedést előnyben kell részesíteni a személygépkocsi-közlekedéssel szemben, különösen a belvárosias területeken.” (49. oldal)
„A gépkocsi-közlekedés visszaszorításához meg kell teremteni a feltételeket (városszéli P+R parkolók, a kerékpár-közlekedés infrastruktúrája és kultúrája, az elővárosi közlekedéshálózat együttdolgozó struktúrájának működőképessé tétele, a gyalogoszónák egzakt kijelölése).” (64. oldal)
„Vissza kell foglalnunk a várost az egyre fojtogató autóáradattól. A belváros forgalmát csökkenteni kell. Előnyben kell részesíteni a közösségi és a kerékpáros közlekedést a város egész területén.” (117. oldal)
Rovataink a Facebookon