A 11-es út Szentendrén átvezető négysávos szakaszán, a Magyar Közút Zrt. (MK) szakembereinek emlékezete szerint kezdettől fogva „Merci-táblák” (vagyis három jármű kategória, köztük a kerékpár behajtását tiltó táblák) tiltották ki a kerékpárosokat. E forgalomtechnikai szabályozás már akkor és azóta is kifogásolható volt, hiszen biciklis szempontból elvágta a város vonzásközpontját a nagy kiterjedésű lakóterülettől, illetve agyonbonyolította a kerékpárosok útját olyan népszerű túracélok felé, mint a Skanzen, a Dömörkapu, vagy a pilisszentlászlói országút.
13 budai állomással bővül a Bubi, így október közepétől már 112 helyen vehetjük fel, illetve adhatjuk le a bringákat. Az új állomások miatt 120 új géppel 1270 darabosra bővül a flotta. A fővárosi közbringarendszert 2 éve adták át, azóta majdnem 1,5 millió bérlés történt.
Több fácánt, sőt szarvast láthat, mint autót, szép erdőségben kanyarog az aszfalt, a csendet csak a szél zúgása töri meg. Túrázunk a „magyar Dolomitokban”, és megérkezünk egy mesefaluba. Mindezt közel Budapesthez, egy gyerekekkel is bejárható, könnyű biciklitúra közben. Mégis alig ismert a Vértes keleti oldalát átszelő bringatúra-útvonal. Most megmutatjuk.
Az érdi képviselőtestület tagjai szeptember végi ülésükön úgy döntöttek, pályáznak az Eurovelo6 EU-s pénzeire, és kerékpárutat építenek két téglagyár közé. Így nemcsak rendkívül egyszerűen el lehetne jutni az érdi téglagyárból a százhalombattai téglagyárba, de Érd, Nagytétény és Százhalombatta egy olyan kerékpárút megépítése érdekében fog össze, amely összekötné a három települést, sőt, kompon keresztül egészen a Csepel-szigetig vezetne.
Több kerékpáros előterjesztés is a kormány elé kerül hamarosan, tájékoztatott egy sajtóbeszélgetésen Révész Máriusz, kerékpáros fejlesztésekért felelős kormánybiztos.
Az elektromos rásegítős izék korában kicsit elmosódtak a határok a bringák és a motorkerékpárok között, de a GeoOrbital esetében elég egyértelmű a helyzet: ez egy segédmotoros kerékpár. Mármint olyan értelemben, mint a Dongó volt fél évszázada, ahol egy klasszikus biciklire rászereltek egy motort. A különbség csak annyi, hogy ez villanyos, valamivel jobb hatásfokú a meghajtás, nem kell ki-be kapcsolgatni és egy perc alatt fel- vagy leszerelhető.
Végre teljes egészében járható a Fertő tavat megkerülő, 135 kilométeres kerékpárút. A bejárása közben annyi hibát elkövettem, amennyit csak lehetett, mégsem ezért értek a legnagyobb meglepetések.
Egy korábbi cikkben már méltattuk az Iparművészeti Múzeum három hónapja futó Bringológia kiállítását, amely ugyanúgy bemutatja az Európában tomboló modern kori kerékpáros forradalmat, mint a múlt kerékpártörténetének érdekesebb darabjait.
A kiállításához kapcsolódóan a Design Hét és a Kutatók Éjszakája alkalmából egy érdekes programot hoztak össze a kiállítás szervezői Nincs akadály! névvel, aminek az alcíme nem véletlenül, hogy a velocipész, a dizájner és a handbike versenyző találkozása a muzeológussal, ugyanis az este folyamán három előadás is lesz, amit egy kerekasztal beszélgetés is követ.
Az est résztvetői:
Az előadások után kerekasztalbeszélgetés is lesz, aminek moderátora Horváth Judit, az Iparművészeti Múzeum Kortárs Dizájn Osztályának vezetője.
Az előadások ingyenesek, de regisztrációhoz kötöttek. Minden információ megtalálható az esemény Facebook oldalán.
Hamarosan a kormány elé kerül egy komplex javaslatcsomag, melynek lényege, hogy adó- és egyéb kedvezményekkel támogassák a kerékpáros közlekedés fejlődését. A Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos által jegyzett javaslat a munkáltatóknak biztosítana lehetőséget arra, hogy hatékonyabban támogathassák a munkába kerékpárral járókat.
Ha jól emlékszem, 2900 volt egy-két éve a Lidlben ez a vezeték nélküli bringakomputer Meg sem fordult a fejemben, hogy ennyiért vezeték nélkülit adnak, meg is lepődtem rendesen, amikor kibontottam. Amikor először mutatott maximális sebességnek 68 km/órát, kezdtem gyanút fogni, hogy ez valami tévedés lesz, mert épp nem voltam vérdoppingon. Az első 90 km/óra feletti érték megjelenésekor komolyan eljátszottam a gondolattal, hogy visszaviszem. Aztán ma reggel leraktam az asztalra a mobilom mellé, és csoda történt.
Sok bringás lehet szomorú az idei nyár miatt, hiszen tulajdonképpen nem volt nyár. Égető napsütés és szakadó eső váltogatta egymást, a kettő között egy-egy dögletesen párás nappal, de nem érdemes elkenődni, hátha az október-november kegyes lesz hozzánk. Jókat lehet tekerni a szezon második felében is, sőt, aki új bringát akar venni, az is jobban tette, ha eddig várt, mert a forgalmazóknál most szinte az összes kategóriában csökkentik az árakat. Végignéztük, hogy mennyit spórolhatunk néhány nagyobb hazai forgalmazónál.
Nyár elején robbant a hír, hogy a Városliget átalakításának nyertes tájépítészeti terve az Olof Palme sétány megszüntetését, vagyis Budapest egyik bringás ütőerének elvágását tartalmazza. A Kerékpáros klub javaslatára a tervezők megígérték, hogy újragondolják a napi több ezer kerékpáros által használt terület fejlesztését.
A biciklis szervezet ehhez készített egy javaslatcsomagot, amely lényege, hogy a Városligeten belüli és a liget körüli útvonalakat fejleszteni és nem visszanyesni kell. Azaz kényelmes, biztonságos útvonalakat kell biztosítani, melyek nem okoznak konfliktusokat a Városligetet többi használójával. A városligeti kerékpározás egyik legfontosabb adottsága ugyanis, hogy természetes környezetben lehet egymás mellett kerékpározni, beszélgetni, illetve előzni.
A szervezet javaslatait az alábbi térkép foglalja össze. A színes csíkokra kattintva jönnek elő a javaslatok.
Igen egy kerékpár, és igen erdőtüzet. Olyan abszurdnak hangzik, hogy a legsötétebb bringaellenes kommentelők sem tudnának ilyet kitalálni. Pedig a Bicycling.com napokban megjelent cikke szerint a tűzoltók azt állapították meg, hogy egy mountain bike okozta azt a tüzet augusztus elején, amiben kigyulladt egy védett erdő Kaliforniában, a Sierra Nevada-hegységben.
Bringával Pestet a Duna mentén észak felé elhagyni mindig kalandos idegesítő a rendes összeköttetések hiánya és ramaty kerékpárutak miatt. Dunakeszinél most még inkább szívhatjuk a fogunkat, mert az egy dolog, hogy az útfelújítással nem jár együtt a kerékpárút felújítása, de hogy eközben még jobban szétcsesszék az eddigit, azt nem könnyű megemészteni.
A Eurobike kerékpáros kiállítást minden évben a Bodensee partján rendezik meg. Fontos eseménye ez a bringás életnek, mert a gyártók itt mutatják meg először, hogy mivel készülnek a következő szezonra. Ezúttal a Bikemag, kerékpáros szakportál munkatársával, Bognár Tamással villantunk fel néhány érdekességet.
Az elmúlt hetekben már egy-két helyen szembejött a Hoppy nevű fabringa, de annyira nem tudnak már lázba hozni az ilyen-olyan öko-, bambusz- és dizájnkerékpárok, hogy a cikkek elolvasásáig egyszer sem jutottam el. Aztán a minap az Inhabitat posztjából átkattintottam a gyártóhoz és rá kellett jönnöm, hogy egy tök érdekes kezdeményezésről van szó.
Na jó, a gyártó szó enyhe túlzás, de a Woodenwidget bringája, amit még tavaly kezdtek árulni, akkor is nagyon érdekes.
Gladsaxe egy dán község, ami leginkább a magyar járásnak felel meg, mivel több település is tartozik hozzá. 66 ezren lakják, nagyjából mint Veszprémet, amelyik amúgy a testvérvárosa.
Ami miatt izgalmas nekünk, és ami miatt a toplistájáról ismert Copenhagenize angolra fordított egy róluk szóló dán cikket, az várostervezési és városfejlesztési filozófiájuk. A filozófia persze nem a legjobb szó, filozofálgatással nem nagyon lehet félretenni több tízmillió eurót.
Philadelphia utcáin 3000-nél is több meztelen kerékpáros rendezett felvonulást szombaton azért, hogy így hívják fel a figyelmet a testképzavarra, pontosabban arra, hogy az emberek tanulják meg, hogyan tudnak pozitív képet kialakítani magukban saját testükről. A kampány másik apropója a biciklis közlekedés és az üzemanyag-takarékosság népszerűsítése volt.
Sorban ez volt már a nyolcadik Philly Pucér Bringázás. A több mint háromezer résztvevő között akadt olyan, aki valóban anyaszült meztelenül tekert, de a legtöbben legalább egy kisgatyát vagy maszkot viselt magán, mások testfestéssel érkeztek.
A felvonulás a legnyitottabb és legmókásabb módja annak, hogy leszámoljunk a meztelenség megbélyegzésével
- ezt egy immáron ötödjére felvonuló férfi mondta.
A túra 20 kilométeres, az útvonala Philadelphia városán halad keresztül. A meztelenség nem kötelező, mindenki annyit mutat meg magából, amennyit nem szégyell, és annyit takar el a testéből, amennyit csak akar. A szervezők szeretnék, ha a résztvevők teljesen meztelenek legyenek, de az a legfontosabb, hogy mindenki jól érezze magát.
Ki nem álmodozott már forgalommentes, csendes aszfaltútról, szép természeti környezetben, könnyen biciklizhető, sík vidéken, és lehetőleg közel a budapesti agglomerációhoz? Amely egyaránt alkalmas sportos hajtásra, de a kisgyerekes család kirándulására is? Amely nem kellemetlen és félelmetes országút, de nem is oly sokszor csalódást okozó kerékpárút?
Nos, hagyjuk az ábrándozást, inkább kapjunk bringára, hiszen vannak a fenti vágyaknak mindenben megfelelő utak, csak
A Fővárosi Vízművek Zrt. ivóvíznyerő területeinek útjairól van szó, a Szentendrei- és a Csepel-szigeten. Budapestnek óriási a vízigénye: átlagosan napi félmillió köbméter, de meleg időszakban eléri a hatszázezret is. Szerencse, hogy mindig elegendő vízhozamával erre folyik a Duna, és hogy a homokos-sóderes talajból könnyű kinyerni a vizet csápos kutakkal, amelyek betonaknájából lyuggatott csövek nyúlnak ki körkörösen, jó messzire.
Ezek az építmények, szivattyúházakkal és egyéb építményekkel kiegészítve, hosszú sorokban állnak a part menti védőterületeken, a föld alatt gerinccső-hálózat köti össze őket. Létesítésük, rendszeres karbantartásuk az egész évben jól járható utakat követel meg, és vannak is ilyenek – éppen róluk van most szó.
Nemrég az egész világ üdvözölte a németek bejelentését, hogy megnyitnak a kerékpárosoknak és túrázóknak egy 62 kilométeres utat. Kanada azonban elég erősen kontrázott napokon belül, ugyanis 2017-re tervezik a megnyitását annak a 22 ezer kilométeres útnak, ahonnan szintén ki lesznek tiltva a gépjárművek. Eddig már több mint 20 ezer kilométernyi út van készen, és ezek már a legnagyobb kanadai városokat össze is kötik.
Az utat 1992-ben kezdték el építeni és a tervek szerint jövőre, Kanada alapításának 150. évfordulójára készül el. A tervek szerint nyáron lovaglása, kerékpározásra és túrázásra lehet majd használni, télen pedig a síelők vehetik birtokba.
Mivel a rendőrség honlapján legalább olyan gyakran bukkannak fel az újabb és újabb, kerékpárlopások ellen indított akciók hírei, mint ahányszor az ismerőseim eltűnt gépüket keresik, megpróbáltam utána járni, hogy hogyan küzdenek a magyar rendőrök a bringalopások ellen, és mit tehet, aki nem akarja felkínálni a tolvajoknak a gépét.
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt vádat emelt azzal a buszsofőrrel szemben, aki a Thököly úton elsodort egy a buszsávval közös kerékpársávban szabályosan haladó biciklist, áll az ügyészség közleményében.
A baleset 2014 júniusában történt egy olyan részen, ahol buszsávval közös bicikliút van.
A vádirat szerint az akkor buszsofőrként dolgozó 50 éves vádlott a 133-as számú csuklós autóbuszt vezette. A sofőr az előtte szabályosan haladó biciklist észlelte, de a szűkülő sávok ellenére nem változtatott a haladási irányán és nem lassított. Ezért a kerékpáros kormánya hozzáért az autóbusz oldalához, ami miatt a kerékpáros elesett, és sorozat bordatörést, tüdőzúzódást, valamint más súlyos sérüléseket szenvedett. A vádlott a sértett elsodrását nem észlelte, beállt a baleset helyéhez közeli buszmegállóba, majd az utasok jelzése alapján gyalogosan ment vissza a helyszínre.
Az 50 éves férfival szemben a vád közúti baleset gondatlan okozásának vétsége (amit a törvény legfeljebb egy évig terjedő szabadságvesztéssel rendel büntetni). A büntetlen előéletű férfival szemben az ügyészség pénzbüntetés kiszabására, valamint közúti járművezetéstől eltiltásra tett indítványt a vádiratban.
Ötből egy kerékpárbaleset a biciklisávban történik – derül ki egy felmérésből, amit az ausztráliai Monash University kutatói végeztek. Két melbourne-i kórházban olyan sérülteket kérdeztek meg, akik legalább egy éjszakát töltöttek benn bringabaleset miatt. Nem száguldozó fiatalokról van csak szó, az átlagéletkor 44 év volt.
A kerékpársávban történt ütközések felénél egymással szemben haladt a kerékpár és az autó, harmadában egy irányban. Aztán a kocsi egyszer csak bekanyarodott és bang. (A Sidney Morning Herald ábráján természetesen fordítva voltak az irányok, mert Ausztráliában balos a közlekedés, de a közérthetőség kedvéért megfordítottuk).
Csütörtök számoltunk be arról, hogy az épülő Nehru part kerékpárútja mellett felszedték a székeket, de a térkőben benne hagyták a kiálló rögzítőcsavarokat. Mivel a csavarokat alig lehetett látni, komoly balesetveszélyt jelentettek a napi több száz ott közlekedő kerékpárosnak.
Megkerestük a kerületi önkormányzatot és a BKK-t is az ügyben, s bár választ nem kaptunk, pénteken azt tapasztaltuk, hogy a balesetveszélyt a kivitelező megszüntette azzal, hogy ráhúzta a kordont a csavarokra. (A BKK közben válaszolt, hogy az önkormányzat asztalára tartozik a téma.)
Vincent most örül, de a kérdés az, hogy miért nem lehetett ezt még a cikk előtt, rögtön a padok felszedése után megtenni?
Vigyázzatok! A Petőfi híd és a Szabadság híd között, az épülő parknál a Duna-parti bringaútról felszedték a műanyag székeket, de a kiálló száz csavar ott maradt a járókőben. Csúnya balesetet tud csinálni.
– írta lapunknak Balázs.
Kimentünk a helyszínre, és valóban több mint száz méter hosszan sorakoznak a kiálló csavarok a térkőben. Nappal is nehéz észrevenni őket az eldobált csikkek között, éjjel pedig egyenesen lehetetlen. Ha ráhajt valaki, tuti defekt.
Miért maradtak benn a kőben a balesetveszélyes csavarok, és miért nem távolítják el őket? - ezekben a kérdésekben várjuk a kerületi önkormányzat és a BKK válaszát.
Nem ez az első furcsa elektromos jármű a Kerékagyon, de az Air-wheeltől kölcsön kapott Toxozers 7.0 egykerekű motorral meggyűlt a bajunk. Az állva használható, egykerekű Bird OneWheelt két nap alatt meg lehetett szokni, a kétkerekű Hoverboard használata percek után sokaknak már jól ment a szerkesztőségben, a Futurer bika rollere pedig egyáltalán nem okozott gondot és rettentő gyorsan tudtunk vele haladni.
A Toxozers-szel viszont öt nap után is döcögős haladás, de amikor sikerül, akkor ilyen nagy buli, nézzék:
Időben figyelmezteti a figyelmetlen autóst, navigál, világít és szól, ha lopják a magára hagyott bringát. Mindent tud majd a magyar fejlesztésű biciklis csengő, amelynek gyártására két nap alatt dobták össze a pénzt a támogatók. Lássuk, miért ilyen lelkes a világsajtó, mit tud majd a Shoka Bell!
Néhány éven belül Magyarország is egészen biztonságosan és élvezhetően bejárható lesz bringával, ha jól költik el az erre szánt 30 milliárd forintot. Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos gyors, már 2018-ban látható eredményeket ígér.
A városi közlekedésnél nehéz egyértelműen megjelölni a leghatékonyabb módszert. Az autózásnak, a tömegközlekedésnek és a bringázásnak vagy rollerezésnek is megvannak a hátrányai, legfeljebb csak azt mondhatjuk ki biztosan, hogy bizonyos élethelyzetekben ez vagy az kevesebb kompromisszummal jár. Erre kínálnak megoldást az olyan kiegészítő közlekedési eszközök, amelyek buszra is felvihetők vagy személyautóba is berakhatók, és a parkoló meg a munkahelyünk, vagy a lakásunk és megálló közti távolságot hidaljuk át velük.
Lyuktömködő járművek az összehajtható bringák is, és bár kicsit nagyobb izomerőt követelnek, amikor bedobjuk őket a csomagtartóba, mint például egy rollernél, cserébe kényelmesen és főleg hatékonyan küzdhetünk le nagyobb távolságokat is. Húszcolos, vagy annál kisebb kerék, egy vagy több csuklópont az egyszerű vázon, és minél több alkatrész helytakarékos, vagy behajtható. Jó irányba tapogatózik, aki a békebeli Csepel Campingre gondol, és az alapelvek azóta sem igazán változtak. Most három összehajtható bringát kértünk el, három egymástól jó távol lévő árkategóriában, hogy kipróbáljuk, melyik mennyit ad a közlekedés és a praktikum terén.
Rovataink a Facebookon