A Győri Rendőrkapitányság lopás vétsége miatt folytat nyomozást. A rendőrök a nyomozás során tartott házkutatás alkalmával 2017. november 9-én négy ismeretlen eredetű kerékpárt foglaltak le, amik feltehetően bűncselekmény elkövetéséből származnak.
Egy kerékpárosra úgy kéne tekinteni az autóvezetőknek, mint egy lóra. Na nem kell kockacukorral tömni vagy lecsutakolni, de amikor az úton előzik a bringást, akkora darabnak kéne képzelniük, mint egy lovat, és akkor talán meg is adják neki a biztonságos oldaltávolságot. A skót reklám elég szemléletes, de az a kampány is hasznos lehet, amit a Tour de France főigazgatója hirdetett meg, és most a magyar kerékpáros szervezetek is magukévá tettek. Ha autózol, a városban egy, azon kívül másfél méterre kerüld a kerékpárost előzés közben.
A tervek szerint 2019 nyarára készül el a Poroszlót Tiszafüreddel összekötő kerékpárút, ezzel körbekerékpározhatóvá válik a Tisza-tó.
1. Több milliárd forintot költöttek a Margitsziget felújítására, Bubi-állomásokat, kerékpártárolókat helyeztek ki, de a bringázást a szigeten sikerült inkább nehezíteni, mint könnyebbé tenni. A szigeti gerincút északi végén hirtelen feltűnő kerékpáros nyomok beterelnek a gépkocsiparkoló kijáratához, egyenesen neki a Bubi-állomásnak. Onnan az Árpád híd felé vagy a járdán lehet tovább menni a sétáló emberek között (balesetveszély, vizesen csúszik - dupla balesetveszély), vagy visszakanyarodva az úttesten, onnan viszont nem lehet felhajtani a hídhoz csak a futó rekortánon (dupla balesetveszély) - a felhajtót ugyanis sorompó zárja le (erről itt írtunk).
2. Megépült a fonódó villamos, ami nagyszerű közlekedési fejlesztés, de állomásai miatt két helyen is leszűkült és balesetveszélyes lett az egyik legnépszerűbbnek számító bringaút: a Bem rakparti. Keskenyebb lett a Margit hídtól a Batthyányig tartó szakasz, ráadásul csatornafedeleket építettek be, amik jó magyar szokáshoz híven rögtön megsüllyedtek. Ugyanez a rakparti bicikliút leszűkült az Erzsébet hídnál is.
Mark Rutte miniszterelnök Hollandiához méltóan nem mondjuk egy páncélozott limuzinnal ment a királyhoz, hogy bejelentse, összehozta a koalíciós kormányt, hanem lazán elbiciklizett hozzá.
Egy hét alatt több olvasói levelet és fotót kaptunk, hogy a frissen felfestett Bartók Béla úti kerékpársávra egy pizzás cég futárjai folyamatosan és pofátlanul ráparkolnak.
Megkerestük ezért a cég igazgatóját, Sárközi Istvánt, hogy magyarázza el, miért nem tartják be a szabályokat.
Az igazgató azzal kezdte, nem ért egyet azzal, elvettek egy sávot az autósoktól a kerékpárosoknak, hiszen az autósok fizetik a súlyadót. (Mint arról beszámoltunk, a Gellért téri szűkület miatt az autósok gyakorlatilag nem használták a külső sávot, mert úgyis vissza kellett sorolni a belsőbe a villamosperon miatt, ezért is került rá a kerékpársáv.)
Mi előbb voltunk itt, mint a bringasáv
– tette hozzá. Közölte, hogy cége egy házhoz szállító vállalkozás, ha be vannak telve a parkolók, kénytelenek valahol az úton megállni. Kérték az önkormányzatot, hadd bérelhessenek ki 20 méternyi parkolót, de a kerület és a főváros csak pingpongozik velük, nem jutottak dűlőre.
Az 1970-es évek elején milliók hittek abban, hogy az Egyesült Államokban benzingőzös metropoliszok helyett környezetbarát, leginkább a kerékpáros közlekedésre építő városok lesznek. Soha nem látott sokaság ült kerékpárra, százezer kilométernyi kerékpárutat terveztek be, bringológia néven egyetemi képzés is indult, aztán egyszer csak hatástalanították a bicikliboomot. Tanmese a Guardian cikke alapján.
Eredetileg urbanistás színekben mentem el ma az Akváriumba a Forbes Flow konferenciájára, hogy meghallgassam Finta Sándor, korábbi főépítész, és Pálfy Sándor, a BME egykori urbanisztikai tanszékvezetőjének vitáját. A téma természetesen a magasházak voltak a múlt héten bemutatott Mol Campus kapcsán, vagyis hogy kell-e felhőkarcoló Budapestre vagy sem.
Nem voltak rosszak az érvek pro és kontra, de a felvezető diákkal és a bemelegítő kérdésekkel együtt is csak 25 perces beszélgetésben nem nagyon került elő olyan új elem, amit ne érintettünk volna már korábban a blogon.
Elszontyolodni azonban nem volt okom, ugyanis az ugyanebben a szekcióban megszólaló Sinya, vagyis a Critical Masst és a Hajtás Pajtást is felépítő Sinka Károly mondott pár érdekeset!
Nem működik a Bubi hivatalos alkalmazása az iOS legutóbbi frissítése óta. A problémáról sokan panaszkodnak, hiszen okostelefonról könnyen bérelhetőek a biciklik, ráadásul helyes leadásuk is ellenőrizhető, hívja fel a figyelmet Facebook-oldalán a Közlekedő Tömeg Egyesület.
Mint írják, a hivatalos Bubi alkalmazást – részben a BKK informatikai leépítésének következményeként – 2014-es megjelenése óta nem fejlesztették, felhasználói felülete teljesen fapados, lassan és nehezen használható. Funkcióit tekintve is több szempontból szükséges lenne a frissítése: a bérlés folyamata lassú, az alkalmazás nem képes értesítések küldésére, sem útvonaltervezésre, sem NFC-vel való bérlésre, melyek alapvető elvárások lennének.
Szerencsére a helyzetre van megoldás az egyesület szerint, mivel a Bubi informatikai háttérrendszerét biztosító Nextbike saját alkalmazásával is lehetséges a kerékpárok bérlése - ezen alkalmazás ráadásul sokkal gyorsabb, és felhasználóbarátabb.
A köznyelvben csak Tarlós-szorosként emlegetett útszűkület tavaly nyáron alakult ki, a fonódó villamos-projekt miatt ugyanis szélesíteni kellett a Bartók Béla úton a villamosperonokat - értelemszerűen a kétszer kétsávos közút terhére. A Gellért térnél tulajdonképpen másfél sávnyi szélesség maradt az autóknak, ezért a BKK eredetileg egy közúti sávot és egy kerékpársávot tervezett ide, egészen a Móricz Zsigmond körtérig, járdaszélesítéssel, egyéb finomságokkal.
Csakhogy közbejött Tarlós István elhíresült beszéde a „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” fővárosról, ami után felülvizsgálták a terveket, és a helyi vállalkozók, kerékpárosok tiltakozása ellenére maradt kétszer két sávos végig a Bartók Béla út a szűkületekig.
Mivel a Tarlós-szoroson nem fért át csak egy forgalmi sáv, az autók feltorlódtak, a dugók megmaradtak, ezért a BKK, majd utódja a Budapest Közút (BK) folyamatosan azt vizsgálta, hogy lehetne megoldani a helyzetet. Ennek lett a végállomása az, hogy végül majdnem az eredeti terv válik valóra - persze szélesebb járdák, egyéb finomságok nélkül.
A futógép szót meghallva nem biztos, hogy mindenkinek a kerékpározás ugrik be, pedig a bicikli ősét így hívták, vagy drezinának, ha valakinek az többet mond. Az első futógépet 200 éve, 1817-ben a német Karl von Drais fejlesztette ki. Pénteken erre is emlékeztek a Közlekedési Múzeum szakmai estjén, ahol a magyar fabiciklisek is megjelentek.
18 havi, fiatalkorúak nevelőintézetében történő elzárásra ítéltek egy londoni férfit, aki tavaly februárban – még 18 évesen – fixijével halálra gázolt egy 44 éves nőt a brit fővárosban.
A kerékpáros appok több csoportba sorolhatók. Vannak ugye a nyomkövetők, amelyekkel monitorozhatjuk, merre és mennyit tekertünk (valamint szebbnél szebb ábrákat rajzolhatunk). Ezek eléggé befutottak, jól is működnek.
Vannak az útvonaltervező appok, ahol még azért nagy lehetőségek vannak a magyar piacon, főleg amíg a Google Maps kerékpáros szolgáltatása nem működik nálunk. Erre majd még visszatérünk hamarosan.
És vannak az egyebek, amikor a fejlesztők megpróbálják kitalálni, hogy vajon mi kell még a bringásnak. Általában így születnek azok a szörnyszülöttek, amikor mondjuk az okos pumpád beszinkronizálhatod bluetoothon a smart nyereggel.
Ehhez képest kifejezetten üdítő ötlettel álltak elő a helloBringás (iOS, Android) fejlesztői: egy olyan appot készítettek, amiben benne van minden, amire a bajban szüksége lehet a bringásnak, plusz csaptak hozzá egy játékot is, valódi ajándékokkal. Ígéretes elképzelés, lássuk, miről van szó a gyakorlatban.
Nagyon érdekes problémára hívta fel a figyelmemet Ákos. Annyira érdekes, hogy nem is igazán tudom eldönteni, kinek adjak igazat a kérdésben, mi lenne a tuti megoldás, szóval inkább megosztom veletek, kíváncsi vagyok, ti hogy látjátok.
Küldött ugyanis egy képet a hosszú huzavona után pótolt Vörösmarty téri bringatárolóról:
Reagált az erzsébetvárosi polgármester arra, hogy egy este óriásit estünk biciklivel a kivilágítatlan kerékpáros úton, jelzés nélkül elhelyezett fekvőrendőrön. Először mi sem hittük el, hogy megtörténhet ilyen: egy kormánypárti politikus olyan ügyekkel is foglalkozik, amelyek embereket, és nem jelentős közpénzeket érintenek. Aztán kiderült, hogy jobb lett volna, ha minden marad a régiben.
Utólag könnyű okosnak lenni és mutogatni, mennyire máshogy alakultak a dolgok, mint azt évtizedekkel ezelőtt elképzelték akár a szakértők, úgyhogy semmiképpen nem akarunk a visszamenőleges hülyézésbe belecsúszni, főleg, hogy akkor tényleg egészen más helyzetből kellett megítélni a városi biciklizés esélyeit. Ráadásul a most nekünk érdekes korabeli cikkek éppen egy fokozatos belátási folyamatra világítanak rá, amiben a közlekedésfejlesztés akkori illetékesei képesek voltak revideálni a kezdetben teljesen elutasító álláspontjukat – még ha a gyakorlati változások nem is voltak túl gyorsak. Az tény, hogy volt honnan fejlődni.
2017. augusztus 28-tól, vagyis hétfőtől a hűvösvölgyi villamosvonalakon csúcsidőn kívül már kizárólag olyan járatok közlekednek, amelyekre fel lehet szállni kerékpárral, ugyanis ettől az időponttól kezdve az 56-os, az 59-es és a 61-es villamoscsaládokat is igénybe vehetik a biciklivel közlekedők. – áll a BKK mai közleményében.
Munkanapokon csúcsidőben a Hűvösvölgybe közlekedő villamosok többségén is lehet majd kerékpárt szállítani, az erre alkalmas szerelvényeket külön piktogram jelzi. A kerékpárszállítás a villamosok teljes vonalán lehetséges, így ezzel az intézkedéssel a közép- és dél-budai viszonylatok egy részén is elérhetővé válik ez a szolgáltatás.
Már nemcsak a zebrán kell tolni a kerékpárt a fővárosban, hanem a vörös színnel és vastag sárga szaggatott vonallal kiemelt kerékpárút átvezetésen is, legalábbis a Budapest Közút új közúti táblája szerint.
Az új tábla szerint a kerékpárosoknak, akiknek eddig elsőbbségük volt a Petőfi hídra vezető, egyenes irányú, élénk színekkel felfestett kerékpárúton a jobbra kanyarodó gépkocsikkal szemben, mostantól az átkelő előtt 20 méterrel le kell szállniuk a bringáról, és szépen áttolni a túloldalra, hívta fel a figyelmet a Minimal Mass Bp. Facebook-csoport.
Szombathelyen 900 millió forintból építenek kerékpárutat úgy, hogy egy helyen villanyoszlop került az útra. A balesetveszélyes tervezés eddig a hazai kerékpárutak szokásos történetét idézi: hozzá nem értő tervezők hoznak létre olyan infrastruktúrát, amely semmire nem jó. Az önkormányzat kifizeti a jelentős tervezési és kivitelezési összegeket, majd soha senki nem törődik azzal, hogy volt-e értelme a munkának.
A Rajkánál belépő és Mohács alatt kilépő, végig a Duna mentén haladó EuroVelo6 nemzetközi kerékpárútnak köztudottan egyik legrosszabb szakasza Budapest és Szentendre között húzódik. A rendkívül kátyús szakaszhoz eddig azért nem tudtak hozzányúlni, mert vízbázis védőterület mellett fekszik, ezért jogszabály tiltotta az útépítést.
A tavasszal elkezdődött tervezés során most arra a megoldásra jutottak, hogy a jelenlegi nyomvonalat nyugatabbra helyezik. Így az részben a Lupa-tó partján halad majd, és később is elkerüli a vízbázist. A 2017. április 13-án aláírt tervezési szerződés része a környezetvédelmi előzetes vizsgálati dokumentáció, az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, illetve a szükséges engedélyek megszerzése.
Hétfőn reggel megnyitott a világ legnagyobb föld alatti bicikliparkolójának első szárnya Utrechtben, ami jelenleg 6000 kerékpár befogadására képes – írja a Dutch News. Októberben ez további 1500 hellyel bővül, mikor pedig a második szárny is kinyit majd, összesen 12 500 bicikli tárolására lesz alkalmas.
Ekkortól lehet majd valóban a legnagyobbnak nevezni az utrechti projektet, jelenleg ugyanis még egy tokiói tároló birtokolja ezt a címet, ott 9400 kerékpár fér el. Jövő tavaszra egyébként Hágában is épül majd egy nagyobb parkoló, az azonban mindössze 8500 helyet biztosít majd.
Stationspleinstalling. Maandag 7 augustus voor jou, je barrel en je trots. https://t.co/3ixKsiPXJ3 pic.twitter.com/yxTCeLEOeO
— CU2030 (@CU2030) August 4, 2017
A sötétben repültem, a lábaim kapálóztak a levegőben, mégis tisztán rajzolódott ki előttem egy gondolat: mi történhetett velem? Az imént még suhantam a biciklimmel az arra kijelölt kerékpáros úton, sima aszfalton, most pedig a semmiben evezek a végtagjaimmal.
A bringatúra sokaknak szép kényelmes tempójú tekerést jelent cuccokkal jól megpakolt kerékpárokkal, de van egy olyan réteg, aki az országúti versenyzőkhöz hasonlóan nagyobb sebességgel, kisebb bolyban haladva falja a kilométereket. A pihenőkben pedig a luxust akarja kiélvezni. A külföldi cikloturisták (nevezzük így őket) még nem nagyon fedezték fel Magyarországot, de ez változhat. Június végén külföldi szakújságírókból álló csapat bringázott nyolc napot a Dunántúlon. A tesztként is működő túra vezetőjével, Takács Tamással beszélgettünk a tapasztalatokról. A közlekedési kultúránkról és az utainkról mi is másképpen gondolkodhatunk eztán.
Nemrég épült szuper kerékpárút a XIII. kerületi Dráva utcában, de bizonyos napokon úgy tűnik, a szemeteskukáknak elsőbbségük van rajta.
Szemétszállítási napok a kedvenceim, a közös szemeteseket sikerül az egész utcában a kerékpárútra tolni, járdára mégsem lehet és valóban máshol hely nincs is rá, mit lehet beáldozni?
– írja olvasónk, Richárd, aki szerint a kukák mellett mostanában a munkásokat is kerülgetni kell, akik a fél éves bringautat nemrég felbontották.
Neked is van bringád? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
A napokban jelent meg a Magyar Közlönyben az a jogszabály, ami szerint 2018-ban és 2019-ben tízmilliárd forintot költenek több száz kilométernyi bicikliút megépítésére, írtuk néhány napja. Hogy pontosan lássuk, mit, mikor és mennyiért építenek a következő két évben, megkerestük Révész Máriusz kerékpározásért felelős kormánybiztost.
Révész elmondta, hogy idén egymilliárd forint van a bicikliutak tervezésére. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. egy keretközbeszerzést írt ki, ami meglehetősen elhúzódott, de mostanra már a 27 külön szakasz egyenkénti tervezésére is megvannak a győztesek. A szerződéseket még nyáron aláírják, 60 napja lesz a tervezőknek az engedélyes tervek elkészítésére.
A 27 szakaszt főleg a Balaton körüli, a Duna melletti (Rajka és Budapest közötti EuroVelo 6), valamint a Budapest-Velencei-tó-Balaton közötti kerékpárút alkotja. Ezek a kiemelt projektek. Ezen kívül megtervezik a Tarcal-Tokaj-Bodrogkeresztúr és a Tokaj-Tiszabecs szakaszt is.
A Margit körútról végre egy kicsit biztonságosabban lehet eltekereni a budai rakpartig, mert egy új bringasávot alakítottak ki, de azért egyetlen lépés mégis hiányzik ahhoz, hogy maradéktalanul örülni lehessen neki.
Az elmúlt húsz évben hagyományos taposópedált használtam a bringáimon. Eleinte műanyag keretest, aztán fémtestűt. Idővel rájöttem, hogy milyen cipővel melyik pedál adja a legjobb kontrollt a bringa felett. Ez a folyamat viszont új szintre emelhető egy patentpedállal és a hozzá illő cipővel. A cipő aljára szerelt stopli a pedálhoz kapcsolódik, amikor erősen rálépünk, majd egy mozdulattal el is oldhatjuk, amikor megállunk. De tényleg ilyen egyszerű a patentpedálos bringázás?
Nem is olyan rég részletesen beszámoltunk arról a csodahídról, amelyet a vizes világbajnokságra építettünk 400 millióból, olyan beton alapokra, hogy csak na. A BKK azt is szépen elmagyarázta akkor, hogy miért van minderre szükségünk. Sokáig azt hittük, hogy nem csak fölösleges és drága lesz a beruházás, de még csak el sem készül időre. Nos ez utóbbival kapcsolatban tévedtünk. Már persze ha elkészültnek tekinthetjük azt, hogy áll a híd, csak épp nem nagyon vezet sehonnan sehova. Pedig egy kis odafigyeléssel tök hasznos is lehetett volna. Főleg ha nem gondolunk közben arra, hogy 400 millió forintból hány vödör sárga festéket lehetett volna venni, és abból mennyi hasznos bringás fejlesztést felfesteni városszerte.
Na de félre a bringások lélegeztetőgépével! Az olvasói levél nyomán Anita egyből odakerekezett a helyszínre (ami az esetében nem biciklizést, hanem babakocsizást jelent), és kattintott pár képet. Íme.
Nagyszabású bicikliút-fejlesztést irányoz elő egy friss - a szerdai Magyar Közlönyben megjelent - rendelet, amely idén, 2018-ban és 2019-ben tízmilliárdos kiadást szán több 100 kilométer bicikliút megépítésének előkészítésére és kivitelezésére, írja a napi.hu. A rendelet szerint elkészülhet az úgynevezett "Balatoni Bringakör"; azaz a Balatont körülvevő bicikliút, amint több másik bicikliút-fejlesztéssel együtt kiemelt projektnek számít.
Adnak pénzt az EuroVelo 6 kerékpárút Rajka-Dömös-Szentendre közötti útvonalára, valamint elérhető lesz Etyekből indulva a Velencei-tó (miért épp Etyekből, azt nem tudni), majd onnan továbbmegy a kerékpárút, egész Balatonakarattyáig.
A hegyi bringázás kaland, és nem is kell drága gép az élvezetéhez. Ha elhagyjuk a szilárd talajt, két okból lehet szükség komolyabb kerékpárra: az egyik a terep eldurvulása, a másik a távolság és a tempó növelése.
de kezdőként pazarlás ilyet beszerezni. Foglalkoztunk már kezdőknek szánt, általános hegyi bringával, de az az elképzelhető legkevesebb pénzért nyújtotta a minimumot. Most viszont egy olyan bringát kértük a Baddogtól, ami már magasabb kategóriában játszik.
Rovataink a Facebookon