Bár sokáig úgy volt, hogy nem lesz kerékpársáv a hamarosan átépítendő Blaha Lujza téren, sőt még a helyét sem hagyják meg, eredményre vezettek a tárgyalások a Városháza és a Magyar Kerékpárosklub között.
Kovácsné Tóth Ágnes, a főpolgármesteri iroda kabinetfőnöke lapunknak elmondta, megegyeztek, hogy a tervekben megmaradjon a helyigény, így nem lesz elépítve az út széle, hogy egy később esetlegesen megépítendő nagykörúti kerékpárútnak meglegyen a helye.
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke üdvözölte a döntést. Mint mondta, a nagykörúti irányban ott lesz a hely a szegélyezés után. Hozzátette: ha a láthatatlan kerékpársáv nem is nagy eredmény, de a Városháza biztosítja a kerékpársáv-helyet a körúton az az.
Közleményt adott ki a BKK, ami szerint január 30-án megjelent a Budapest XII. kerület Hajnóczy utcai kerékpárút felújítására, a XIII. kerület Róbert Károly körút – Gömb utca – Szegedi út kerékpáros tengely korszerűsítésére, valamint fővárosi új B+R kerékpártárolók telepítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás ajánlati felhívása.
A kerékpárosok 80.1%-a elől-hátul ki van világítva, és 90.8%-nak van valamilyen lámpája, derült ki a Kerékpárosklub 2018 novemberi felméréséből. A szervezetaz ország 76 pontján 1996 kerékpárt vizsgált meg, amely alapján kiderült, hogy évről évre javul a helyzet.
Az osztrák fővárosban a hideg évszakban sem elhagyatottak a kerékpárutak: a bécsi biciklisek negyede ugyanis télen is ragaszkodik a kedvenc közlekedési eszközéhez, számol be róla Bécs külképviseleti irodája. Tavaly, az Opernringen egy átlagos decemberi napon például 2307 biciklis kerekezett végig, ami mintegy nyolcszázzal több, mint öt évvel ezelőtt.
Mivel egyre több bécsi teker télen is, a város köztisztasági vállalata, az MA 48 kiemelten kezel egy mintegy 300 kilométer hosszú kerékpárút-hálózatot. Ezeket a bicikliutakat hóeséskor azonnal elkezdik letakarítani és síkosságmentesíteni, az összesen 1379 kilométernyi bécsi kerékpárút-hálózat többi része pedig csak ez után következik.
Aki nem biztos benne, hogy az iskolába, munkába vezető kerékpárút a kiemelt hálózat része-e, az az MA 48 hótelefonján érdeklődhet. Itt lehet azt is jelezni, ha valamelyik kerékpárút nincs megfelelően megtisztítva a hótól, jégtől.
A jól karbantartott kerékpárutak mellett azonban a bicikliseknek is érdemes betartaniuk néhány szabályt a biztonságos közlekedéshez. Havas, jeges utak esetén például nem árt kiengedni némi levegőt a kerekekből, a nyerget pedig érdemes alacsonyabbra állítani. Kerülni kell a hirtelen fékezést, a sebességet pedig a közlekedési viszonyokhoz kell igazítani. Nagyon fontos a láthatóság is. Az elektromos kerékpárok akkumulátorát célszerű meleg, fűtött helyiségben feltölteni, a bicikliláncot pedig gyakrabban olajozni, hogy ne kezdje ki a sós lé.
A minap együttműködési megállapodást írtak alá Tarlós Istvánnal. Ezt tekinthetjük úgy, hogy a kerékpárosok elszívták a békepipát a fővárossal?
Ez egy hosszú történet. Onnan kezdődött, hogy alapvető bizalmatlanságot érzett a két fél egymás irányában.
Pedig Tarlós is kerékpározott régen az elmondása szerint.
Régebben kétszer találkoztunk vele. Amikor még csak készült főpolgármesternek, aztán valamikor később még egyszer. Mindkétszer elmondta hogy régen ő is biciklizett, és hogy a fia is biciklizik. Ilyen alapon meglehet találni a hangot vele, én nem hiszem hogy alapból bicikliellenes lenne. Csakhogy az autósok egy nagyon erős véleményformáló réteg. Tarlósnak szerintem van egy olyan megközelítése, hogy ez egy olyan méhkas, amibe nem jó belenyúlni.
150 milliárd forintot fordítanak a kerékpárutak fejlesztésére az elkövetkezendő 4 évben - közölte az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Révész Máriusz hatalmasnak nevezte az összeget, de hívta fel a figyelmet, nem mindegy, hogyan költik el a pénzt.
"Korábban a vidéki kerékpározásról annyi adatuk volt, amennyit a kiskörei gátőrök striguláztak, ezért az Innovációs és Technológiai Minisztériummal együttműködve két döntést hoztak: elrendeltek egy nagy kézi forgalomszámlálást a biciklistákról, 19 helyen gépi berendezést telepítettek" - mondta.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója közölte, hogy 4275 mérési óra alatt összesen 202 539 bringás áthaladását jegyezték fel, ami óriási szám. A gépi mérés megkülönbözteti a kerékpárosokat a gyalogosoktól és a haladási irányokat, valamint az időjárási adatokat is tárolja. Az eszközök egész évben, a nap 24 órájában működnek, az eredmények pedig publikusak, online követhetők itt.
Új szolgáltatást kínál a Kerékpárosklub a tagjainak: baleset- és felelősségbiztosításuk mellé már biciklilopás esetén is kártérítést kaphatnak. A Posta Biztosító hello Bringás nevű termékét a korábbi biztosításuk díján vehetik igénybe a civil szervezet tagjai. A korábbi termék lopásbiztosítást nem tartalmazott, viszont a mostani ajánlatban többféle értékre biztosíthatóak a kerékpárok. A 2018. november 15-től elérhető, vagyonkárra is kiterjedő biztosítási csomagot csak a Magyar Kerékpárosklub tagjai érhetik el ilyen kedvező áron.
Az árak a különböző tagsági típusok esetén
Felnőttek részére:
Ifjúsági (12-18 év között):
Gyermekek részére (12 év alatt):
A hazai turizmussal nagy tervek vannak, 2030-ig még több vendéget és ezzel együtt még több bevételt várnak tőle. A növekedés egyik területe a kerékpáros turizmus fejlesztése lehet, amin már a Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) is dolgozik.
Zalakaroson szeretik a bringásokat, ehhez nem fér kétség, elég sok fejlesztés volt ott az utóbbi években, de a bringások szeretik a fákat. Már csak azért is, mert nyáron jobb árnyékban tekerni, mint a tűző napon, így érthető a felháborodás, de hogy egy új bringaútnak egy kettős diófasor is áldozatul esett.
Míg tavaly első 7 hónapjában 275 kerékpáros baleset történt Budapesten, idén ugyanebben az időszakban 309 volt, ami 12 százalékos emelkedés.
Végre megépült – kommentálta a nyíregyházi MKKP a Nyíracsád végére épített, pár méteres kerékpárút-kanyart, ami első pillantásra valóban elég nevetséges beruházásnak tűnik.
Megkérdeztünk néhány szakértőt, vajon hogy kerülhetett a falu végére ez az abszurdum. Véleményük szerint először is érdemes megnézni a helyszínt, ahol egy másik szemszögből nézve látszik, hogy a kanyarral szemben, az út túloldalán ér véget a Nyíradony felől érkező, hosszú kerékpárút.
Bár a világ egyes vezetői keményen tagadják a klímaváltozás tényét, azért az sokat sejtet, ha egy 850 méter magasan fekvő osztrák falu sípályáin hiánycikk a havazás. Nyilván az erre kiépült síturizmus megszenvedi a dolgot, de a hegyoldal és általában a gravitáció hagy még lehetőséget a környék kihasználására. Sankt Corona am Wechselen is egyre rövidülnek a havas időszakok, a helyiek épp ezért a hómentesen űzhető sportok felé fordultak. Például a bringázáshoz.
A hét közepén festettek fel négy parkolóhelyet az Erzsébet tér járdájára, de az I Bike Budapest demonstrációja már csak a vonalak hűlt helyét találták.
A Flowcycle.hu szakportál azt írja, utánajártak, hogy a Lánchíd kiszélesítésekor terveznek-e kerékpárúttal, és azt a választ kapta a BKK-tól, hogy a körülbelül 80 centis kiszélesítés csak a járdákat érinti, amik így nem teszik lehetővé azt, hogy külön kerékpárutat alakítsanak ki a Lánchíd szélein.
A tervek szerint a járdákon továbbra is csak tolni szabad majd a kerékpárt.
Ugyanakkor kerékpáros nyomokat fognak felfesteni az úttestre. A lap szerint ezzel a bringások általános helyzete nem javul a hídon.
Négy szép új parkolóhelyet festettek fel Budapest egyik legfrekventáltabb főterének, az Erzsébet térnek a járdájára. A beruházás nyilvánvalóan hasznos a közeli Fröccsterasz tulajdonosainak és illusztris vendégeinek, hiszen mostantól nem kell legurulniuk az Erzsébet tér milliárdokért épített mélygarázsába.
Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos a munkafüzet bemutatóján elmondta, hogy elsődleges céljuk a közlekedési kultúra javítása, amit jó, ha már gyerekkorban elkezdenek.
Jelenleg háttéranyag hiányában nincs komoly képzés az iskolákban. Ezt pótolták azzal, hogy 200 ezer példányt küldenek szét az új munkafüzetből október-novemberben az ország 4. és 5. osztályos tanulóinak.
Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa elmondta, hogy a felmérések alapján az óvodások még ötösre, a kisiskolások csak 4-esre, a felsősök már csak 3-asra, a középiskolások pedig 2-esre vizsgáznának a szükséges tudásszint alapján közlekedési ismeretekből. Az attidűdmérések még rosszabb helyzetet mutatnak: a gyerekek fele megengedő a gyorshajtással és az ittas vezetéssel szemben, 50%-uk beülne ittas sofőr mellé, sőt többségükkel ez már meg is történt. Nem csoda, ha olyan vezetők lesznek, amilyenek.
A munkafüzet mellé a tanárok egy százoldalas kézikönyvet kapnak, ami szélesebb körben tartalmaz tudásanyagot az esetleg felmerülő tanulói kérdésekre. A munkafüzet anyaga 8-10 óra alatt elsajátítható. A tananyag nem tesz ki egy külön tantárgyat, oktatását az osztályfőnöki, technikai vagy testnevelési órákba építve lehet megoldani. Révész közölte: szeretnék, ha a munkafüzet anyaga a Nemzeti Alaptantervbe is bekerülne, vizsga is jó lenne belőle, de ez még évek kérdése lehet.
Hiánypótló és átfogó kerékpáros kutatás készült a Magyar Kerékpárosklub segítségével, amelyből kiderült, hogy rengetegen kerékpároznak az országban, de van még néhány akadály és félelem, ami sokakat visszatart attól, hogy fő közlekedési eszköznek válasszák a bringát.
Három éve jött a hír a biciklisről, aki alatt beszakadt a Balatont megkerülő kerékpárút egyik hídja, ő repült pár métert, a bringáját meg elnyelte az elhanyagolt, korhadt faszerkezet. Az idei szezon elején „csak” embermagasságú gazról szóltak a hírek, kátyús, felpúposodott részekről, továbbra is balesetveszélyes hidakról, vagy olyan keskeny szakaszokról, amelyeken nemhogy két egymással szembe haladó bringás, de egy negyvenötös cipő sem fért el keresztben.
Úgyhogy megnéztük, tényleg ennyire tragikus-e a helyzet, és megkérdeztük az illetékeseket, mikor jön el a pillanat, amikor az ember úgy is felmerészkedhet a balatoni bringakörre akár egy jobb biciklivel is, hogy közben nem retteg a tengelytöréstől vagy az ideg-összeroppanástól.
Egy éve beszéltünk Révész Máriusz kormánybiztossal, aki ambiciózus terveket vázolt fel. Megnéztük mi valósult meg belőlük egy év alatt.
Három nagy fejlesztési elképzelés került szóba:
Az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút egyes szakaszait már régen megépítették. Nagyon sok hazai és külföldi kerékpáros használja őket, de több szakasz minősíthetetlen állapotú vagy hiányzik. Az út elkészítése azért is fontos, mert a Duna szlovák oldalán gőzerővel építik a párhuzamos kerékpárutat, elcsábítva ezzel a kerékpáros turisták jelentős részét.
Az egy évvel ezelőtti ígéret szerint az EuroVelo 6 magyarországi (Rajka és Budapest, valamint Százhalombatta közötti) szakaszok döntő többségének meg kellett volna épülni, 2019-re pedig az összesnek. Ehhez képest sehol sem kezdődött el a kivitelezés.
A Nemzeti Infrastruktúra Zrt. tájékoztatása szerint első ütemben a Gönyű-Komárom, Dunaalmás-Lábatlan, Esztergom-Dömös, Dömös-Szentendre, Budapest-Szentendre, Budapest-Dunakeszi, Budapest-Százhalombatta szakaszra tavaly aláírták a tervezési szerződéseket, a tervezés megindult. Szakaszonként változó a fejlesztések állása: van még folyamatban lévő tanulmányterv, engedélyezési tervkészítés, illetve van olyan szakasz, ahol már rendelkezésre áll az építési engedély és készül a kiviteli terv.
Csütörtökön jelent meg a Kerékagyon Magyarország szégyene a legújabb csodabicikliút címen a beszámolónk egy nemrég átadott új útvonalról, amely a Fertő tavat és a Balatont megkerülő, két népszerű bringautat köti össze. Cikkünkben kifogásoltuk az út mögötti koncepció hiányát, az utak állapotát, a ráfordítások mértékét, az infrastruktúra hiányát, és nem találtuk elég biciklisbarátnak sem.
Cikkünk megjelenése után levelet küldött szerkesztőségünknek Révész Máriusz, a kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos. Válaszát alább teljes terjedelmében közöljük.
Eltévedni nagyon rossz érzés, és pláne az, ha az ember száz kilométernyi bringázás után, a nap vége felé veszíti el az utat, amin lennie kéne, hogy ne is tudja, hogyan fog egyáltalán visszakeveredni oda, ahová kell. Ezzel együtt is volt egy pont a Fertőd – Keszthely kerékpárúton, amikor azt kívántam, bárcsak eltévedtünk volna, mert még az is jobb, mint ha tényleg ez a hivatalosan kijelölt út a bringásoknak.
És persze tényleg ez az. Amikor már hosszú ideje küzdünk a kereket elnyelő, mély sárral a kezeletlen erdőszéli földúton, végül meglátjuk a táblát, amely jelzi, hogy jó irányba jövünk. Pedig ez minden, csak nem a jó irány.
A píárfogás szerint „Kastélytól kastélyig” – a fertődi Esterházy-kastélytól a keszthelyi Festeticsig – tartó bringaútnak nevezett,
126 kilométeres átverés
arra nem jó, hogy az ember végigtekerjen rajta, arra viszont igen, hogy pontról pontra végigvegyen mindent, ami rossz a magyar kerékpáros közlekedésről alkotott koncepcióban. Ez az útvonal nem bringaút, hanem egy rémségek kicsiny boltja-jellegű kiállítás a bringások rémálmaiból.
De mi a gond pontosan?
Lezárták a kerékpárutat az M0-ás Budafokra vezető hídján. Teljes útzár lesz, így sem gyalogos-, sem kerékpáros forgalom nem lehetséges, a munkálatok a tervek szerint 2019 június végéig tartanak majd. A lezárást egy nyakmagasságban kitett vascsővel oldotta meg a kivitelező.
A cső nappal sem nagyon látszik, ön észreveszi elsőre?
Több mint 350 millió forintból kezdődtek meg kerékpárosbarát fejlesztések Balatonalmádiban, ahol új kerékpárút és jelzőlámpás csomópont is épül - közölte a város önkormányzata az MTI-vel.
A teljes Budapestet lefedő térkép offline és online is megjelet, sőt, a BKK Futár útvonaltervezőjébe is bekerült – jelentette be a BKK. Hiánypótló újdonság ez.
Volt egyszer egy besüllyedt aknafedél a Bajcsy-Zsilinszky úti bicikliút közepén. Nehéz volt kikerülni, ha átmentél rajta bringával, bukkant egyet, benned pedig áramütésként suhant át az érzés, hogy ez itt most beszakad, és kezed-lábad eltöröd.
Már vagy egy félórája tekerek és egyetlen autó sem húzott el mellettem. Kezdem kényelmetlenül érezni magam, hogy talán lemaradtam a kijárási tilalom kihirdetéséről vagy lemérgeztek két falut. Szinte nyugtalanító az a nyugalom, amit a földrajzilag nem is létező Muraföldén lehet érezni.
Szerdán mi is megírtuk, hogy a Kétfarkú Kutya Párt elkezdte építeni a a Rákosrendezőnél a bicikliútnak a MÁV területére eső 100 méteres szakaszát, de rögtön akadályba ütköztek, a MÁV ugyanis rájuk hívta a rendőröket. Mint kiderült, azóta még szürreálisabb fordulatot vett az akció: a bicikliút egy része kész lett, a többi részét viszont őrizteti a MÁV, nehogy be lehessen fejezni.
Július közepén mi is írtunk arról, hogy a Kétfarkú Kutya Párt azt írta, ha összejön elég pénz, akkor megépíti a Rákosrendezőnél a bicikliútnak a MÁV területére eső 100 méteres szakaszát, aminek elkészüléséért évek óta hiába küzdenek civilek és kerékpárosok.
Kedden aztán hírlevelében közölte a párt, hogy a bicikliútra két nap alatt összejött a szükséges 800 ezer forint, így nemsokára megépítik. Szerdán aztán neki is láttak a munkának, ami az előzetes becslések szerint legfeljebb 4-5 órát vett volna igénybe, de sokat nem haladtak, ugyanis
rájuk hívták a rendőröket, akik ki is mentek a helyszínre.
A hétvégén átadták Európa egyik leglátványosabb kerékpárútszakaszát. Szűk két kilométert már lehet biciklizni az olaszországi Garda-tavat övező, sziklafalra épített úton.
A Pest megyei önkormányzatok kerékpárforgalmi létesítményeinek fejlesztését támogató pályázati felhívás jelent meg 4 milliárd forint keretösszeggel - tájékoztatott Rákossy Balázs, a Pénzügyminisztérium (PM) európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára. A támogatási kérelmeket 2018. szeptember 24-től lehet beadni a kormány Pest megye célzott fejlesztését szolgáló 80 milliárd forintos támogatási programjának idei 5. pályázati felhívására.
A Kétfarkú Kutya Párt azt írta a Facebookon, hogy amennyiben elég pénz jön össze, akkor megépíti a Rákosrendezőnél a Teleki Blanka út kijelölt biciklisút MÁV területére eső 100 méteres szakaszát, aminek elkészüléséért évek óta hiába küzdenek civilek és kerékpárosok.
Azt írták ki, hogy „a bicikliút önkéntes profi kivitelezők, önkéntes bicajosok és önkéntes mérnökök tervei alapján" készülne 2 méter szélességben, 4-5 óra alatt húznák fel.
Rovataink a Facebookon