Friss kommentek

Szentendrén csak a szentendreiek tekerhetnek a Duna-parti bringaúton

április 11., 20:15 Módosítva: 2020.04.17 16:48
737
5 hozzászólás

Csak szentendrei kerékpárosok használhatják a húsvéti ünnepek alatt a városban a Duna-parti kerékpárutat, közölte a település önkormányzata.

Tovább

A járvány bicikliboomot is hozott magával

április 10., 18:23 Módosítva: 2020.04.11 20:03
1017
15 hozzászólás

A koronavírus-járvány teljesen felborította megszokott életünket. A gazdasági, társadalmi veszteség mértéke egyelőre nehezen felmérhető, de a kényszerűségből vállalt életformánk pozitív folyamatokat is beindított. Sok helyen csökkent például a légszennyezés, és a kerékpározás is is sokat profitált a helyzetből. Látványosan megugrott a bringák közlekedési és szabadidős használata is. Futárok és munkába járók, kocakirándulók lepték el az utakat. 

Tovább

Vitézy örül, de kevesli az új fővárosi kerékpársávot

április 4., 13:24 Módosítva: 2020.04.08 14:12
88
23 hozzászólás

Két rövid szakaszon, a Bartók Béla úton és a Tétényi úton fest fel ideiglenes kerékpársávokat a megváltozott közlekedési szokásokra reagálva a BKK, reagált a lépésre Vitézy Dávid.

Örülök, hogy legalább az alapelvek meghallgatásra találtak a múlt heti javaslataimból és a Magyar Kerékpárosklub, illetve a Közlekedő Tömeg ajánlásaiból, bár ennél jóval bátrabb első lépéseket is el tudtam volna képzelni.

– írja közösségi oldalán a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.

Hozzáteszi: Nagykörút, Rákóczi út, Üllői út, Bajcsy, pesti alsó rakpart - bőven van még lehetőség és teendő. Főleg, hogy nem is csak az egyre több kerékpáros biztonságos közlekedése érdekében, hanem a négy fal közül a tavasz érkeztével kimozdulni vágyó gyalogosok, futók számára is indokolt közterületeket átadni. 

Erre azért van szükség, mert a járdák szélessége a sűrűn lakott belváros nagy részén nem biztosítja a járókelők között az előírt távolság betartását. Van honnan elvenni közterületet, hisz az autóforgalom töredéke a korábbinak. Mindez persze nem csak a fővárosi főutakra, hanem a kerületi kezelésű kisebb utcákra is igaz.

Az érvényben lévő kijárási korlátozások mellett is lehet a másokkal való érintkezés nélkül kimozdulni a szabad levegőre, egy kört biciklizni, sétálni, futni vagy kerékpárral munkába járni, ahogy az országos tisztifőorvos is javasolta tegnap. Tartsuk be a szabályokat, amikor csak lehet, maradjunk otthon, vigyázzunk egymásra! - zárja Vitézy a posztot.

Tovább

Ideiglenes kerékpársávokat alakít ki a BKK a főváros döntése után

április 3., 19:52 Módosítva: 2020.04.08 14:12
398
10 hozzászólás

Közleményt adott ki pénteken a BKK, amely szerint a Fővárosi Önkormányzat néhány fontos útvonalon ideiglenes kerékpársávok kialakításáról döntött, amivel a fővárosiak munkába járását és biztonságos közlekedését akarják segíteni koronavírus-járvány idején.

A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút szakemberei a terveket elkészítették, a kivitelezés már a napokban elindulhat. 

Az elmúlt hetekben a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapest Közút folyamatosan elemezte a forgalom alakulását. A drasztikus forgalomcsökkenés alapjaiban változtatta meg Budapest közlekedését. A BKK egyes járatain 90%-kal csökkent az utasok száma, emellett a gépjárművek forgalma is megközelítőleg felére esett vissza. A járványügyi veszélyhelyzet miatt sokan keresnek átmenetileg olyan közlekedési módokat, amelyekkel minimalizálhatják a másokkal való érintkezést. Ennek és a MOL Bubi árának drasztikus csökkentésének köszönhetően az elmúlt időszakban nőtt a kerékpáros forgalom Budapesten.

A koronavírus-járvány okozta forgalomcsökkenés a nehézségek mellett lehetőséget biztosít arra, hogy gyors beavatkozással javuljon Budapest kerékpár-közlekedési hálózata. A kerékpározás a járványügyi veszélyhelyzet idején is megfelelő közlekedési forma. Karácsony Gergely főpolgármester a főváros döntéshozói és közlekedési szakemberei bevonásával a növekvő tendenciát mutató kerékpáros közlekedés feltételeinek gyors továbbfejlesztéséről döntött, ezzel egy fenntartható alternatívát biztosítva a közlekedőknek. A Fővárosi Önkormányzat a biztonságosan használható kerékpárutak azonnali növelésével segíti az emberek munkába járását, illetve javítja a járványhelyzet idején stratégiailag is fontos egészségügyi intézmények elérését.

Április elején megkezdődik a szakaszok kivitelezése, elsőként a Bartók Béla út és a Tétényi út kerékpáros átalakítása valósulhat meg. Az ezt követő szakaszokat a Fővárosi Önkormányzat a kivitelezés üteméhez igazítva, a megnyitott szakaszok tanulságait elemezve jelenti be és nyitja meg.

A lecsökkent közúti forgalom következtében a gépjárműforgalom érdemi korlátozása nélkül is kialakítható egy bringás főhálózat a Hungária körúton belüli városrészeken. Ezzel olyan utakon is biztosíthatóak a biztonságos kerékpározás körülményei, amelyeken eddig csak kevesen mertek biciklizni. Az ideiglenes forgalmi állapot várhatóan szeptemberig marad fenn, de ha a későbbi tapasztalatok kedvezők lesznek, az ideiglenesen kialakított sávok egy része a járvány után akár véglegessé is válhat.

Tovább

Nemsokára normálisan lehet Szentendrére biciklizni

március 31., 19:53 Módosítva: 2020.04.01 17:24
600
25 hozzászólás

Szentendre déli határában ma a helyére emelték a Budapest–Szentendre bicikliút egyik leglátványosabb elemét, a Dera-patakot átszelő 36 méteres acélhidat. Akét, darabonként 9 tonnás hídelem beemelése nagyjából fél óráig tartott, a szerkezet sötétzöld színéről facebookos szavazáson döntöttek a szentendreiek. 

Tovább

Megnőtt a kerékpáros forgalom Budapesten

március 21., 16:59 Módosítva: 2020.04.08 14:12
689
33 hozzászólás
Jó idő is van, de alighanem a koronavírus is magyarázza, hogy az autós, illetve a tömegközlekedést használó budapestiek is átnyergeltek a biciklire.

A Magyar Kerékpárosklub közölte, hogy a BKK biciklis forgalomszámlálói már márciusban a tavaly áprilisihoz hasonló kerékpáros forgalmat mértek Budapesten. Sokan alighanem a koronavírust úsznák meg a biciklizéssel.

A koronavírushoz kapcsolódó munkahely- és iskolabezárások után töredékére esett a budapesti járműforgalom. Korábbi csúcsidőkből is eltűntek a dugók, a BKK járatok utasszáma tizedére csökkent. Személyes tapasztalatom szerint a lakásunk előtt elsuhanó villamosok utasforgalma bináris kérdéssé szűkült, van-e a villamoson egy utas, vagy ez is üresen megy el.

Nem így a kerékpározásé. Már a vészhelyzet bevezetése előtt látható volt a biciklis forgalom növekedése Budapesten.

A veszélyhelyzet kihirdetésének napján, majd az azt követő munkanapon a Bem téri forgalomszámláló, a megelőző munkanapok forgalmának másfélszeresét mérte.

Az iskolák bezárásával kezdődő március 16-i héten napról napra nőtt a biciklis forgalom. Annyian tekertek el a Bem téren, Árpád hídon és a Hungária körúton elhelyezett kerékpáros forgalomszámlálók felett, mint tavaly áprilisban.

Mindez az összforgalom jelentős visszaesése miatt érdekes igazán. Valószínűleg nem kizárólag a jó idő, hanem a koronavírusos fertőzések elkerüléséért is sokan biciklire ülhettek azok közül, akiknek menniük kellett valahova. Többen voltak közöttük olyanok is, akik napi mozgásigényüket elégítették ki az emberek közti távolságot biztosító kerékpározással.

A Magyar Kerékpárosklub senkit nem biztat lakóhelye indokolatlan elhagyására. Ugyanakkor azt javasolja, hogy ha muszáj mennünk valahova, menjünk inkább - az egészséges és környezetbarát - kerékpárral. 

Bár az egész város üres, a parkokban azért sokszor látni még embereket, sajnos öregeket is, de főleg magányos kocogókat, olykor együtt sportoló fiatalokat is. Ők ugyan lehet, hogy kevésbé veszélyeztetettek, viszont lehet, hogy tünetmentesen vészelik át a kórt, de az időseket megfertőzhetik.

Így nem igazán ajánlatos számukra sem olyan helyekre kimozdulni, ahol idősebb emberekkel tudnak találkozni, ó.Természetesen a saját kert, vagy a garázsból, saját autóval megközelíthető néptelen erdő járványügyileg kevésbé veszélyes. 

Elhalasztják a több tízezres bringás felvonulást

március 11., 15:37 Módosítva: 2020.03.11 16:27
244
1 hozzászólás

A koronavírus terjedése ellen védekezve a Magyar Kerékpárosklub elhalasztja az április 25-ére meghirdetett budapesi biciklis felvonulását, az I bike Budapestet.

Tovább

Könnyebb lesz bringázni Szolnok belvárosa és a Tisza között

március 11., 06:37 Módosítva: 2020.03.11 10:28
34

Bővül a kerékpárút-hálózat Szolnokon és környékén. A nyár végére elkészülő beruházásra az önkormányzat 740 millió forint támogatást nyert el a Terület- és településfejlesztési operatív program (Top) pályázatán, írja az MTI.

Tovább

Megint lesz bringás felvonulás

március 4., 09:22 Módosítva: 2020.03.04 14:35
1356
19 hozzászólás

Idén már 5 éves lett a Critical Mass bringás demonstrációból kinőtt kerékpáros piknik, az I bike BP. Az idei menetet április 25-én szombaton rendezik, 12 kilométeres távon. Az örömbringázás célja, hogy olyan város legyen Budapest, ahol mindenki biciklire tud ülni, és nyugodtan tud tekerni. 3 hídon, 1 alagúton, az Andrássy úton és a rakparton halad majd a menet, íme az útvonal:

Tovább

A belvárostól délre épülhet meg a nemzetközi kerékpárút szentendrei szakasza

március 2., 23:13 Módosítva: 2020.03.03 15:20
71
37 hozzászólás

A március 2-áig tartó kéthetes szavazáson Szentendre választási névjegyzékében szereplő 22 082 lakosából 2622-en adták le voksukat az EUROVELO 6 nemzetközi kerékpárút várost érintő szakaszát és a Szentendrét és Szigetmonostort összekötő kerékpáros híd elhelyezkedését illetően – írta az MTI a polgármester közleményét idézve. 

A szavazatok  55,11 százaléka, azaz összesen 1445 szavazat arra futott be, hogy a belvárostól délre legyen a híd. A két belvárosi hídhelyre együttesen 678 szavazat érkezett, ami a voksok 26,24 százaléka, míg a Határcsárda helyszínére 209-en voksoltak, ami 7,97 százalék.

Fülöp Zsolt szerint ezzel a megoldással a kerékpáros-forgalom elkerüli majd a Duna-korzót, és a híd levezetéséhez kapcsolódó nemzetközi kerékpárút nem vágja el a korzót a folyótól. A többi, északi hídhelyszínhez képest közelebb lesznek a tömegközlekedési kapcsolatok, a HÉV és a busz is.

A polgármester szerint a képviselő-testület támogatását fogja kérni, hogy a városképi, környezetvédelmi és vízbázisvédelmi szempontokat kiemelten figyelembe véve tárgyaljanak az illetékes kormánybiztossal és Szigetmonostorral a projekt folytatása érdekében.

Szűk lesz a városligeti bringásfolyosó

február 21., 04:59 Módosítva: 2020.03.11 15:23
490
93 hozzászólás
Fordulatos, de happy enddel végződő történet egy alultervezett forgalmú kerékpárútról a felbontott Olof Palme sétány helyén.

Rácsodálkozott a napokban az I Bike Budapest a feltört Olof Palme sétány helyén épülő kis útra a Városligetben. Mint írták közösségi oldalukon, a Liget Zrt. és az egyesület korábbi egyeztetésein 6 méter széles, aszfaltozott burkolatot kértek a korábbi, 13 méteres széles aszfaltút helyére, hogy mindenki (kerékpározók, sétálók, családosok, turisták, kutyázók és társaik) elférjen Budapest egyik legforgalmasabb bringás útvonalán.

Fotó: Magyar Kerékpárosklub
Fotó: Magyar Kerékpárosklub

Ehelyett most egy körülbelül 4,5 méter szélesre becsült, térkövezett utacskát kaptak, amin

a konfliktusok kódolva vannak, a hibásak persze a járókelők lesznek.

Ráadásul, ha a tervezett fővárosi közlekedési aránycél teljesül, akkor 2030-ban már ötször annyi bringásnak kellene osztozni a keskeny úton a többiekkel, mint most.

Tovább

Uzsorára vettünk egy konténernyi biciklit, egy éjszaka alatt mindet eladtuk

február 20., 16:09 Módosítva: 2020.03.11 15:23
3083
20 hozzászólás

Magyarország legnagyobb kerékpárgyártója, a Neuzer egyszemélyes cégként indult. Neuzer András saját magának készített alkatrészeket, de a hiánygazdaság hamar keresetté tette az 1980-as évek végén. Első konténernyi kerékpárjait uzsorakamatra vette. Ma már évente körülbelül százezer biciklit gyárt 180 munkatársával Esztergomban. Egyik népszerű biciklijét színtévesztésének is köszönheti.

Tovább

Motoros kiállításokon tarol a magyar Bugatti kerékpár

február 15., 19:29 Módosítva: 2020.02.16 13:29
10986
14 hozzászólás
Egy ausztráliai magyar autórestaurátor gondolt egyet, és kerékpárt épített a Bugatti versenyautó koncepciója alapján. A Bugatti bicikli a motor- és autókiállítások sztárja lett.

Szabó Imre tíz éve él Ausztráliában, és az 1970-es években ott készült, Ford és Holden gyártmányú ikonikus autók restaurálásával foglalkozik. Mint lapunknak elmondta, amikor 2015-ben bemutatták a Bugatti Vision Granturismo-t, annyira megfogta az autó aprólékosan kidolgozott formája, hogy valamilyen módon részese akart lenni. 

A leggyorsabb és legolcsóbb módja az volt, hogy kidolgozzam magamból, ha építek egy Bugatti kerékpárt.

– mesélte.

A bringaváz teljesen kézzel készült, mint ahogyan anno a Bugatti autók első darabjai is. Mivel Szabó Imre a fém megmunkálásában van inkább otthon, ez a concept kerékpár is fémből készült. Az olcsó anyagfelhasználás jellemzi, nem a most divatos karbon, de jelen esetben nem is a súlyán, hanem a formáján van a hangsúly: 

Tovább

Miért nem akarja elsietni Szentendre a kerékpáros híd építését?

február 12., 17:01 Módosítva: 2020.02.12 21:05
881
19 hozzászólás
Egy kétmilliárd forintos kerékpáros híd építésének terve tartja lázban hetek óta Szentendrét és környékét. Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a Kerékagy blog korábbi posztjában fejtette ki véleményét a hídépítés mielőbbi elkezdésének szükségességéről, ebben a posztban pedig Szentendre polgármestere próbál rávilágítani arra, miért nem akarja elsietni a város a döntést.

Fülöp Zsolt válasza Révész Máriusznak:

Az elmúlt hónap végén Vitézy Dávid már megszólalt városunkat a Szentendrei-szigettel összekapcsoló híd ügyében, Ön pedig, aki az illetékes kormánybiztos, az Index Kerékagy blogon „Mi lesz a szentendrei kerékpáros híddal?” címen tette közzé írását. Bár álláspontunk elég távol áll egymástól, szeretnék abban bízni, hogy céljaink, törekvéseink azonosak a Szentendre és Szigetmonostor között megvalósításra váró gyalogos-kerékpáros híd kapcsán.

Számomra, és városunk lakói számára rendkívül fontosak az Ön által is hangsúlyozott környezetvédelmi szempontok. Kifejezetten kívánatosnak tartjuk, hogy Budapestről és a környező településekről fenntartható módon elérhető legyen a Szentendrei-sziget, és erre a célra alkalmas lehet egy jó helyen megtervezett, és ideálisan kivitelezett gyalogos és kerékpáros híd.

Környezetvédelmi, közegészségügyi, vagy akár életminőségi, vagyis élhetőségi szempontból a szentendreiek és a térségben élők számára - évek óta - elsődleges probléma a főváros és a Dunakanyar közötti közlekedési kapcsolat egyre drámaibb ellehetetlenülése. Kiemelt problémánk a 11-es út járhatatlansága, az egyre nyomasztóbb forgalmi dugók reggelente és késő délutánonként, vagy egy-egy napsütötte hétvégi napon, amikor a környező településekről, a fővárosból, vagy annak érintésével térségünket tömegek keresik fel autóval. 

Tovább

Révész Máriusz: Mi lesz a szentendrei kerékpáros híddal?

február 10., 21:21 Módosítva: 2020.02.11 11:09
330
9 hozzászólás
Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos egy lapunknak is elküldött írásban foglalta össze a nagy port kavart beruházás lehetséges végkimeneteleit. A Kerékagy melléklet hasábjain teret adunk a véleményének, de helyet biztosítunk az ellenoldal válaszának is.

A szentendrei gyalogos-kerékpáros híd kálváriájával az elmúlt hetekben sokat foglalkozott a sajtó. Ez nem csoda, hiszen ennek a hídnak nagy jelentősége van Szentendre városi arculatában, a mindennapi kerékpáros közlekedésben, ezáltal a mostanában egyre fontosabbnak tartott környezetvédelmi szempontok érvényesítésében, és igazán ez a híd tenné lehetővé, hogy Budapestről és a környező településekről fenntartható módon elérhető legyen a Szentendrei-sziget. Sok éves előkészítő munka után, sok éves egyeztetés-sorozat után, most mégis eljutottunk odáig, hogy a hídból valószínűleg nem lesz semmi, és mindez annak ellenére történik, hogy a híd megépítéséhez szükséges uniós források is a rendelkezésre állnak. Érdemes röviden összefoglalni, hogy hogyan is jutottunk idáig.

2011-ben döntött a kormány arról, hogy Magyarországon is folytatni kell, meg kell építeni a Duna-menti kerékpárutat, az Eurovelo6-ot. Ausztriában ezt az ikonikus kerékpárutat rengetegen, évi több mint 300 ezren használják, nyilvánvaló, hogy érdemes ennek a kerékpárútnak a magyarországi szakaszát kiépíteni. A szomszédos Szlovákiában is így látták ezt, és a Duna bal partján már szinte végig elkészült a bicikliút. 10 év alatt lassan haladtunk előre, és ennek nem kizárólag pénzügyi okai voltak. A települések általában ragaszkodtak ahhoz, hogy az Eurovelo6 keresztülhaladjon a lakott területen, akkor is, ha a gáton például sokkal egyszerűbb lett volna vezetni, és még olyan helyeken is küzdöttek ezért, ahol a faluban az adottságok miatt nem állt rendelkezésre megfelelő szélességű hely a bringás út megépítésére. 2014-re elkészültek a tanulmánytervek, de az önkormányzati választások miatt sok településen új testület alakult, és a korábbi vezetés által jóváhagyott nyomvonalakat elkezdték felülvizsgálni. A vízügyet érintő területeken pedig hosszú ideig arról folyt a vita, ki legyen a kerékpárút üzemeltetője.

Tovább

Közös bérbringarendszert üzemeltet Esztergom és Párkány

január 31., 13:51 Módosítva: 2020.02.14 10:11
1218
5 hozzászólás

Február elsejétől használható Esztergom és Párkány közös kerékpárkölcsönző rendszere, amely a két várost összekötő híd után a Mária Valéria Bike nevet kapta.

Tovább

Kegyelemért ordító combizmok és virtuális játékélmény

január 25., 18:30 Módosítva: 2020.03.19 08:51
161
14 hozzászólás

A nyálkás, hűvös, ködös, sötét napokon a francnak sincs kedve kimenni bringázni, Mallorcára meg nem tud mindenki csak úgy elugrani, így pótlékként maradhat a szobabiciklizés a téli hónapokra. A görgőzés nem új dolog, de azért jóval izgalmasabb, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt. A virtuális valóság hajcsársága és egy folyton váltakozó ellenállást biztosító lendkerék még a monotóniát is feledtetni tudja, derült ki számunkra a Kick-R-okosgörgő tesztjén.

Tovább

Európa legnagyobb biciklitárolóját építik Belgiumban

január 24., 18:44 Módosítva: 2020.01.25 09:11
83
2 hozzászólás

Európa legnagyobb, 17 ezer férőhelyes kerékpártárolóját alakítják ki a belgiumi Gent főpályaudvarán, írja az MTI.

Tovább

Lízingelhető elektromos biciklit teszteltünk

2019. november 7., 09:39 Módosítva: 2019.11.07 22:43
73
75 hozzászólás

Szia! Nem lehet valahogy kiiktatni a 25 km/h-s rásegítési plafont?

Ez volt az első kérdésem, miután egy napja használtam egy új szolgáltatás, a lízingelhető elektromos biciklik egyik darabját. Előtte sose ültem ilyenen, és budai biciklisként sokszor gondoltam már rá az emelkedőkön, hogy jó ez a szenvedés, de biztos lehet ezt kíméletesebben is. És az elektromos bicikli ebben a megváltással egyenlő. A bérelhető, azaz lízingelhető biciklik új városi közlekedést kínálnak, és alapos dilemma elé állítják az embert.

Matek

Havi 23 500 forintért (6 hónapos bérlés esetén) kapunk egy elég masszív, mindennel (lámpa, lakat, sárvédő, csomagtartó) felszerelt, tárcsafékes, elektromos biciklit (mi a City Sportot nyüstöltük), 24 órán belüli szervizzel, biztosítással. Elsőre nem tűnik olyan kevésnek ez a 23 500 forint. De létezik olyan felállás, amikor ez bőven a megfontolás határán billeg. Például nálam. Budán lakom, ha tehetem, motorral vagy biciklivel járok, kocsit is használok, ha úgy jön ki, BKV-bérletem nincs, de szoktam azzal is utazni, közösségi autókat is szoktam bérelni, és hát van olyan is, hogy taxiba kell ülnöm.

Tovább

Év végéig elkészül a Győr-Balaton kerékpárút első üteme

2019. szeptember 18., 12:48 Módosítva: 2019.09.19 12:15
5
17 hozzászólás

Az év végére elkészül a Győr-Balaton kerékpárút első szakasza, jövőre pedig a tervek szerint teljes hosszában átadják - jelentette be szerdai, gyulafirátóti sajtótájékoztatóján Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos.

Elmondta, a munkálatok a Gyulafirátót és Eplény közti szakaszon kezdődtek, a 4 és fél kilométer hosszú makadám burkolatú kerékpárút, a VERGA Veszprémi Erdőgazdaság Zrt. 40 millió forint  saját forrásából és 80 millió forint költségvetési támogatásból valósul meg, az idei év végére elkészül.

Hozzátette: a teljes úthálózat, amely Győrt és a Balatont köti majd össze, jövő év végére valósulhat meg, összesen 1 milliárd forintból.

Balatoni bringakör egy kocabringás csaj szemével

2019. szeptember 8., 06:50 Módosítva: 2019.09.09 09:15
1140
49 hozzászólás
A Kerékagy blog szerkesztőségében azt hittük, hogy a balatoni bringakörről már nem lehet újat mondani. Erre cáfolt rá a napokban kolléganőnk, Erika, aki a recepciós pultot kerékpárra cserélte egy hétvégére, és nekiindult kocabringás csajként, egyedül teljesíteni a 200 kilométeres utat. Már a szemszög is elég egyedi, na de amilyen kalandok történtek vele az úton, és amilyen stílusban sikerült beszámolnia róluk, azok egyértelművé tették, hogy írását közzé kell tennünk. Teljesítménye, akarata előtt pedálig lengetjük biciklis szalma-bukósisakunkat.

1. nap - Könnyebb, mint gondoltam

Elhatároztam, hogy ezen a héten körbe tekerem a Balatont nyanyatempóban, kényelmesen, minden nap parton láblógatással, napozással, olvasással. Minimál-költségvetéssel. Balatonkör-szűzként. Nem vagyok túrázós, még bringával sem. Városi bringaéletem és a spinning az alapom. 

Először úgy terveztem, hogy minden nap, ahol rám esteledik, ott kiveszek egy random szobát. Aztán szembesültem azzal, hogy tízezer alatt esélytelen szállást találni, ezért hoztam sátrat és mindent, amire kempingezéshez szükségem lehet. Szóval eléggé felpakoltam bringát, meglepő volt, mennyire visszafog. Az első fél napomra terveztem 30-40 km-t, csak hogy belekóstoljak, mi vár rám a következő napokban. 

bringa
Fotó: Dávid Erika / Index

Balatonvilágosról indultam észak felé, végül Révfülöpön kötöttem ki. 72 km dimbes-dombos terepen, nap végére már nem bírtam emelkedőre nézni. Pedig holnap még ez vár rám. Nem vagyok az a torokelszorulva tájban gyönyörködős alkat, szóval emiatt nem sok (semennyi) időre nem álltam meg. Kicsit izgultam, de nincs miért. Könnyebb mint gondoltam.  A bringaút, hát olyan, amilyen, néha anyáztam, de nem rosszabb, mint a városi. Nem emlékszem, mikor sátraztam utoljára, nem is gondoltam, hogy sor kerül még rá. Kellemesen elfáradtam, asszem ma nagyon jót fogok aludni.

Tovább

Beúsztatták a Tisza-tavi kerékpárhidat a helyére

2019. augusztus 30., 09:52 Módosítva: 2019.08.31 09:48
4684
28 hozzászólás

A Poroszló és Tiszafüred közötti kerékpárút első mederelemével látványos szakaszához ért a mintegy 6,5 km hosszú kerékpárút megvalósítása, írja a Nemzetközi Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. hírlevele. 

Forrás: NIF Zrt.
Forrás: NIF Zrt.

A hídelemek beúsztatása két 40 méteres bárka segítségével történik, amelyekre egyenként telepített, 200 tonna teherbírású autódaruk emelik párhuzamosan a szerkezet elemeit a már elkészített alépítményekre. A Tisza kerékpáros híd acélszerkezete várhatóan 2019. november végére nyeri el végleges alakját. A kivitelezés várhatóan 2020 májusában fejeződik be.

Tovább

Végre elkezdik építeni a Szentendre-Budapest kerékpárutat

2019. augusztus 29., 14:09 Módosítva: 2019.08.29 23:44
1203
40 hozzászólás
Letették az alapkövét a Budapestet Szentendrével a Duna mellett összekötő kerékpárútnak, ami jelenleg az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút magyarországi szakaszának legelhanyagoltabb és ennek ellenére leggyakrabban használt része. Ha minden jól megy, az 5,6 km hosszú kerékpárút jövő augusztusra elkészül.

Rendkívül régóta, rendkívül sokan várják ezt a szakaszt

– mondta Révész Máriusz, aktív kormánybiztos az alapkőletétel előtt. Bár, mint ahogy lapunk is beszámolt róla, úgy volt, hogy 2019 első felére végre megépülhet a kerékpárút, elhúzódtak az előkészítési munkák, az egyeztetések, ezért csak most ősszel kezdődhet a munka.

Az 5,6 km hosszú, nettó 850 millió forintba kerülő kerékpáros útvonal jellemzően a meglévő nyomvonalat felhasználva épül, de lesz része, ami a Lupa-tó mellett halad. Várhatóan jövő augusztusban adják át.

Tovább

Ha sok a biciklis szabálytalankodó, akkor rosszul tervezték a várost

2019. augusztus 26., 20:55 Módosítva: 2019.08.27 11:19
2591
137 hozzászólás

A világ legnagyobb biciklis szakmai konferenciáján jártak a Kerékpárosklub munkatársai Dublinban, ahol egészen más szemszögből vizsgálták, miért mennek át emberek a piroson, vagy hajtanak át egy zebrán. Míg itthon a rendőrség is trollkommentelői szintű közleményekkel kommunikál a biciklisek állítólagos szabályismeretéről, Amszterdamban inkább leszerelik a jelzőlámpákat, hogy többen juthassanak át biciklivel a kereszteződésekben. Előbb persze megszabadultak a sok helyet foglaló autók nagy részétől.

Tovább

Az e-roller lehet, hogy idegesítő, de az autózás alkonyát is hozhatja

2019. augusztus 20., 08:24 Módosítva: 2019.08.21 09:14
1739
39 hozzászólás

A világ legnagyobb bringás konferenciáján jártak a Kerékpárosklub munkatársai, ahova miként a budapesti kerékpárutakra, úgy ide is beszivárogtak az elektromos rollerek, segwayek és a követhetetlen ütemben megjelenő új közlekedési eszközök. Míg Magyarországon városlakók, politikusok és újságírók versenyt szidják ezeket az újításokat, addig nyugat-európai városvezetők lehetőséget keresnek bennük az autózás káros hatásainak enyhítésére, betiltás helyett pedig ésszerű szabályokat próbálnak bevezetni.

Tovább

Duna, béke, tüköraszfalt: 400 km bringás mennyország

2019. augusztus 17., 14:16 Módosítva: 2019.08.18 19:08
7366
18 hozzászólás
Az Eurovelo 6 Európa egyik legnépszerűbb és legrégibb nemzetközi kerékpárútja, aminek 380 kilométeres osztrák szakasza a magyaroknak is aránylag könnyen elérhető. Ha valaki végighajt rajta, megtudhatja, milyen is európai körülmények között bringatúrázni. Én már tudom.

A tüköraszfalton halkan surrog a gumi. Balra a folyó, vízszintje majdnem egy vonalban az úttal. Jobbra erdő, a fák lombjai ráhajolnak az útra, kellemes árnyékot adva a hőségben. A Duna felől hűvös szellő fúj. Madárcsicsergés, lomha csobogás, kék ég, zöld erdő, béke, nyugalom, gurulás. Így:

Az Eurovelo 6 szlovák és magyar párhuzamos szakaszainak összehasonlítása után kíváncsi voltam, milyen a nyugati példa, ami felé törekszünk, úgy össz-kelet-európailag. Ezért célba vettük a nemzetközi kerékpárút osztrák szakaszát, méghozzá Passautól, a német határtól egészen a szlovák határig (azaz kicsit tovább), Pozsonyig. Ahogy a fenti videóból is látszik, a Duna menti Eurovelo Ausztriában pont olyan tökéletes, mint ahogy elképzeljük.

Délelőtt fél 10-kor indult a busz, és délután öt körül már a németországi Passauban is voltunk. Némi kerékpáros (értsd gyors) városnézés után még el tudtunk indulni 20 kilométerrel lejjebb, Engelhartszellben foglalt szállásunk irányába. Passautól 5 kilométer az osztrák határ, de még volt időnk beugrani hideg vacsorát és reggelit vásárolni az egyik Norma szupermarketbe.

Tovább

A németeknél jönnek a gyorsforgalmi kerékpárutak

2019. augusztus 15., 15:32 Módosítva: 2019.08.16 09:39
1831
16 hozzászólás

Átalakítják a közúti közlekedés szabályait Németországban, a kerékpárosok biztonságát is jelentősen erősítő KRESZ tervezett új elemeit csütörtökön mutatták be Berlinben, írja az MTI.

Tovább

Merre tekeregnek a legforróbb kerékpáros utak?

2019. augusztus 13., 17:48 Módosítva: 2019.08.15 15:04
90
16 hozzászólás

A Magyar Kerékpárosklub elkészítette az öt legbringásabb város hőtérképét, amelyeket a Bringázz a Munkába kampányban résztvevők adataiból állítottak elő. A „legforróbbak” természetesen még mindig a kerékpárutak és -sávok.

Tovább

Letekertünk Budapestről a Balatonra. Senki ne csinálja utánunk!

2019. augusztus 4., 18:31 Módosítva: 2020.08.05 00:18
2014
160 hozzászólás
Mostanra már készen kellene lennie a Budapest-Balaton kerékpárútnak, ehelyett építeni is csak ősszel kezdik. Ráadásul nem a logikusabb útvonalon, hanem hegyen-völgyön át, jó nagy kerülővel. Mi csak azért is elbringáztunk a kijelölt útvonalon a Balatonig. Illetve megpróbálkoztunk vele, de bár ne tettük volna.

Évek óta napirendben van a Budapestet az egyelőre még elég elkeserítő állapotú balatoni bringakörrel összekötő bicikliút kiépítése: az eredeti tervek szerint egy szakasznak már tavaly készen kellett volna lennie, de mostanra már az egész kacsalábon forgó kerékpárútnak úgy kéne csillognia mind a 106 kilométeren, mint a bazilika kilincsének. Ehhez képest még el sem kezdték az építést.

Mégis, mikor kezdik építeni?

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. az Indexnek elmondta, a teljes 106 kilométeres bringaútra megvan az építési engedély. A Budapest-Etyek szakasz kivitelezésére folyamatban van a közbeszerzés, októberben elkezdhetik építeni. Ezután az Etyek-Tordas, a Székesfehérvár bevezető szakasz, valamint 710-es főút-Balatonakarattya közötti szakasz következik majd.

A tervezett bringaúttal kapcsolatban sok bringás értetlenül áll azelőtt, ugyan miért nem a nyílegyenes útvonalat választották a 7-es úttal párhuzamosan, ahol ráadásul részben már meg is vannak a kerékpárutak, és miért kell majd elég nagyot kerülni észak felé, az etyeki dombokon át. Úgyhogy az Indexben Tenczer Gábor kollégámmal kitaláltuk: ha törik, ha szakad, lebringázunk a Balatonra a Clark Ádám téri nullás kilométerkőtől; ő megnézi, mennyire járható a 7-es utas megoldás, én pedig tesztelem azt a nyomvonalat, amit hivatalosan kijelöltek.

Illetve akkor még nem tudtuk, hogy a „ha törik, ha szakad” nagyon jól hangzik, de ha az ember bringázni indul, akkor óvatosabban kell bánnia az ilyen szólásokkal.

De ne tekerjünk ennyire előre.

Tovább

Lezárják a balatoni bringakör egy szakaszát

2019. július 25., 18:27 Módosítva: 2019.07.26 01:28
25
9 hozzászólás

Az M76-os út építése miatt augusztus 5-én lezárják a balatoni bringakör kerékpárút egy szakaszát Balatonberénynél, tájékoztatott a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A közlés szerint azért kell lezárni a kerékpárutat a Balatonszentgyörgy, Gulya csárda és a Balatonberény bekötőút közötti szakaszon, mert a kerékpárút forgalmát közlekedésbiztonsági okokból nem lehet a 76-os útra vezetni.

map
Tovább