A rock and roll tele van ihletett mozdulatokkal. Pete Townshend a The Whoból és a Clashből ismert Paul Simonon is követett már el bűnöket a gitár sérelmére, de ihletett pillanat volt az is, amikor Elvis Costello (visszahajtott szárú Levi’s farmer, zakó, SZTK-szemüveg) egyszerűen csak ráhelyezte ujjait a gitárjára az 1977-es My Aim Is True borítóján.
Ugyanezt a mozdulatot ismétli meg 45 év múlva a The Boy Named If című új albumán, visszaemlékezve azokra az időkre, amikor a Fiúból felnőtt lett.
Elvis Costello nem különösebben ismert Magyarországon, pedig már 1980-ban olvashattunk róla a Popzsebkönyvben, még ugyanebben az időben az Ifjúsági Magazinban, és láthattuk a Pulzus című könnyűzenei panorámában is. A pesti punkoknak gyógyegér volt, a gyógyegereknek áramvonalas és kölniszagú, mindenki másnak viszont itt volt egy kiváló előadó, aki az elmúlt negyven évben a presztízs szinonimája lett. Fellépett a világ legelőkelőbb koncerttermeiben, 2014-ben a Müpában is.
Megérkeztek a magyar nevek is a Telekom VOLT Fesztiválra, első körben rögtön mintegy 60 fellépőt jelentettek be a szervezők.
Megrendülten követik az ukrán–orosz konfliktus fejleményeit a Music Hungary Szövetség tagjai. Mivel sokan jelezték feléjük, hogy szívesen segítenének a bajbajutottakon, illetve többen szerveznek is olyan eseményeket, amelyek bevételeit felajánlanák erre a célra, létrehoztak egy a gyűjtőoldalt, ahova minden ilyen rendezvény felkerülhet, hogy ezeknek nagyobb láthatóságot biztosítsanak. Az oldal alján bárki beküldheti a támogatói eseményének linkjét, hogy felkerüljön ide.
A Music Hungary Szövetség és a VAMP, az Ukrán Élőzenei Szövetség kedden együttműködési megállapodást írt alá, hogy támogassák a Music Saves Ukraine kampányt, amelynek célja, hogy anyagi támogatást gyűjtve segítséget nyújtson zenészeknek, a zenei szektorban dolgozó kollégáknak és mindazon civileknek, akik a háború károsultjai.
Chuck Palahniuk, a Harcosok klubjának írója szerint az a baj az utazásokkal, hogy mindenhol ugyanaz a miniatűr világ fogad, a szállodai szobákban apró szappanok, minivajak, minibárok várnak, így aztán óriásnak érezheted magad. Ha azonban a Pannonia Allstars Ska Orchestrával nyaralsz, hirtelen a dolgok nagyok lesznek.
Főleg a zene. Ott van például a Travelling Man című lemezük, amin van minden, mint egy buszos társasutazáson, afro-beat, bossa nova, reggae és még némi ska is.
A desztináció: Afrika, Brazília és a karibi világ, az idegenvezető természetesen KRSA (Aka: Lord Panamo, Tóth Kristóf), akinek nem kell esernyőt a feje fölé tartania, hiszen fehér öltönyében, fehér kalapjában könnyebben kiszúrja őt a csoport, mint egy mögötte tornyosuló turistabuszt.
A Travelling Man album utazási sebessége 45-ös, azaz 45-ös fordulatszámra kell állítanunk a lemezt, különben a részint ska hatású zenéből olyan lassú reggae lesz, hogy Bob Marley Zion oroszlánjai is elalszanak. Részben a 45-ös fordulatnak is köszönhető, hogy a Travelling Man az egyik legjobb hangzású, legjobban kikevert középlemez az LGT 1984-es Első magyar óriáskislemeze óra, amelyen a Kinn is vagyok, benn is vagyok című klasszikus is hallható.
Van egy egyszerű kérdésem. Hogy néz ki egy átlagos countryzenész? Nem jazz, nem blues, hanem country. Képzeljük csak el:
Na de milyen férfi? Nem hiszem, hogy túl sokunknak ázsiai, indonéz vagy fekete férfi jutott volna eszébe. Nem azért, mert ne értékelnénk őket, szimplán nem ez a megszokott.
Egy felmérés szerint annyira nem megszokott, hogy az elmúlt két évtized rádiókban megjelenő countryelőadóinak mindössze 1,5 százaléka fekete, legalábbis ezt derítette ki és osztotta meg Twitter-oldalán Dr. Jada E. Watson. Ez igazán akkor kezd szokatlanná válni, amikor végiggondoljuk, hogy a bluesban és jazzben, melyek szintén erős amerikai gyökerekkel rendelkeznek, milyen nagy számban találunk jobbnál jobb fekete előadókat, beszéljünk csak Aretha Franklinről, B.B Kingről vagy Ray Charlesról.
Ez az egyszerűen fura összefüggés Holly G-nek is feltűnt, aki íróként és légiutas-kísérőként tengette mindennapjait. Imádta a countryzenét, és nem értette, hogy miért van az, hogy sem a rajongók, sem az előadók, sem a kiadók és szakmabeliek körében sem talál feketéket. Szerette volna helyre tenni a kapcsolatát a countryzenével, ezért elkezdte felkutatni azokat a közösségeket, akik szeretik és művelik is ezt a szakmát.
Dua Lipa, koszovói albán származású brit énekesnő – aki az idei Brit Awardson is bezsebelt egy díjat – napjaink legnépszerűbb előadói közé sorolható. Ugyan legújabb albuma, a Future Nostalgia már 2020-ban megjelent, ám a koronavírus-járványnak következtében el kellett halasztani a lemezhez kapcsolódó egész turnét, ami végül február 9-én startolt el Miamiban.
Van egy emléktábla a budapesti Toldi mozi épületén, amely szerint a Bajcsy-Zsilinszky utcai házban született 1949-ben Erdélyi Tamás, azaz Tommy Ramone, az egyetlen magyar, aki mint a Ramones dobosa bekerült a Rock and Roll Hall of Fame-be.
A nemrég megjelent Élő című, magyar kiadású Ramones-album olyan, mintha ennek az emléktáblának lenne egy sajátos QR-kódja, kiterjesztése, csak éppen analóg formátumban. A Budapest Vinyl gondozásában megjelent, 1978. január 31-én rögzített koncertfelvétel ugyanazon a turnén készült, amelyen a zenekar It's Alive című legendás koncertalbumát is rögzítették.
A Ramones ragasztóval, hígítóval felpörgetett rágógumipunkja olyan, mintha a nagyra nőtt gyerekek surfös rock and rollt szerettek volna játszani, de közben zárlatos lett az erősítő, mert Dee Dee Ramone egy baseballütővel kapcsolta fel a villanyt.
Pearl Jam-fanok, gyülekező! A banda frontembere, Eddie Vedder új szólóalbummal érkezett, hogy elkápráztassa a népet egyedi bariton hangjával és dalszerzési képességeivel.
Akik követik Eddie munkásságát a Pearl Jamen kívül is, azok előtt nem titok, hogy ez nem az egyetlen szólólemeze a baritonok királyának. Első, igazán ismertté vált egyéni megmozdulása az Into the Wild című film soundtrackje volt 2007-ben, amelynek egyik felvételéért Golden Globe-díjjal is jutalmazták a rákövetkező gálán.
Ezt folytatva egy 2011-es albumon ajándékozott meg minket egy csokor dallal (részben saját szerzemények, részben feldolgozások), amelyeket ukulelén prezentált, de senki ne ijedjen meg, nem cukin kínos amatőr tinilány hatását kelti a lemez.
Megjelent Symbiosis 5 első, bemutatkozó kislemeze, stílszerűen Symbiosis 5 címmel, illetve látható már a zenekar live session videója is. A jazzformáció tagjai a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Bartók Béla Konzervatórium hallgatóiként találkoztak, és azért álltak össze, hogy mindenkinek megmutassák a hangszeres zene kifejező erejét. Zenéjüket, meghatározásuk szerint
erősen átitatja a modális és a kortárs jazz, de sok más zenei elemet is előszeretettel alkalmaznak.
A Symbiosis 5 tagjai azért döntöttek úgy, hogy a jazz köré szervezik formációjukat, mert megítélésük szerint a jazz zene kompozíciós lehetőségeinek sokszínűségén, szabadságán és improvizatív jellegén keresztül tudják leginkább megvalósítani zenei elképzeléseiket.
S mivel zenekarukat a közös tanulmányaik során kötött barátság, az együtt zenélés öröme hozta össze, nem arra figyeltek, milyen lesz a hangszerek összetétele. Az Indexnek ugyanakkor azt is elmondták, hogy ebben a műfajban gyakori a szaxofon, a gitár, a zongora, a bőgő és a dob felállás, és sok hasonló felépítésű formáció hangzása volt hatással rájuk.
After the Rain címmel jelent meg a Paddy and the Rats zenekar legújabb szerzeménye, amit az együttes tagjai a két hónappal ezelőtt elhunyt zenésztársuknak, Babicsek Bernátnak dedikáltak.
A Future Past című új Duran Duran-album borítóján Daisuke Yokota japán fotós eredetileg fekete-fehér képeinek egymásba játszása látható. A piros alak mozdulatlan, míg a zöld szalad. Valahogy ezt fejez ki a Future Past is, és a Duran Duran karrierje is, hogy itt van a nyolcvanas évek tinibálvány zenekara, akik megélhetnének a múltjukból, multiplatina albumaik jogdíjaiból, de ők sosem oszlottak fel, talán azért sem, hogy bebizonyítsák: ők a popkultúra egyik leginkább félreértett zenekara.
Vannak, akik azt gondolják, hogy a Duran Duran megfodrászolt, halál elegáns szépfiúk gyülekezési helye, és hogy a zenekar egyenlő a luxi látványklipekkel, amelyekben minden nő minimum Bond-girl volt, és minden férfi a szerelem titkos ügynöke.
Sokak szerint a Duran Duran elhozta a diszkók arisztokratizmusát a Limara illatú kisvárosi lánykollégiumokba, ahová Simon Le Bont szerették volna meghívni, de végül Kiki jött az Első Emeletből, egy vajszínű Lada Samarával, és talán neki is elhitték a textilipari szakközepes csajok, hogy az élet egy végtelenített videoklip lesz, olyan, mint a Rio, a Rexlex vagy a Csakazértis szerelem.
A Moderat, a Sofi Tukker és a Thievery Corporation is színpadra áll 2022-ben a Budapest Parkban.
Az Eurovíziós Dalfesztivál szervezőinek nem áll szándékukban eltiltani Oroszországot a versenyzéstől, annak ellenére hogy az oroszok megtámadták Ukrajnát. Hiába támadja Oroszország folyamatosan a szomszédját, a szervezők szerint az évente megrendezett verseny „nem politikai kulturális esemény” – számolt be róla az Independent.
Az Eurovíziós Dalfesztivál »nem politikai kulturális esemény«, amely egyesíti a nemzeteket és a zenén keresztül ünnepli a sokszínűséget
– áll a verseny közleményében.
Közösségi oldalán tudatta a Parno Graszt, hogy szerdán este elhunyt az együttes nagybőgőse.
57 éves korában elhunyt a Screaming Trees és a Queens of the Stone Age egykori tagja.
Mark William Lanegan halálhíréről saját Twitter-oldalán tájékoztatták a nyilvánosságot.
Újabb szupersztárok mondtak
Augusztus 10–15. között tehát végre visszatér a Sziget, ahova korábban már olyan nevek is bejelentkeztek, mint az Arctic Monkeys, Dua Lipa és a Kings Of Leon, valamit a Bastille, Stromae vagy Lewis Capaldi.
A Bánkitó Fesztivált 2019 óta először rendezik meg a járványhelyzet előtt megszokott módon. Három élőzenei színpaddal, a hazai elektronikus zenei szcéna irányzatait felvonultató színpaddal, aktuális, független színházi válogatással, a téma neves szakértőit megszólaltató tudományos előadásokkal, installációkkal és több kisebb pop-up helyszínnel készülnek a szervezők.
Az idei Bánkitó Fesztivál témája a mezőgazdaság. A szervezők minden évben törekednek rá, hogy „fontos, aktuális, izgalmas témát válasszanak, ami reflektál és reagál a körülöttünk lévő világra, társadalmi változásokra, kihívásokra, közéleti állapotokra, és az új kihívásokra új megoldásokat is keresnek”.
31 éves korában meghalt Jamal Edwards brit vállalkozó és YouTube-sztár – adta hírül a BBC. Ő volt az SBTV alapítója: az online zenei platform olyan művészek karrierjét segítette beindítani, mint Dave, Ed Sheeran és Skepta.
A fiatal énekesnek enyhe tünetei vannak – számolt be a CNN.
Justin Bieber vasárnap lépett volna fel Las Vegasban a Justice World Tour keretében, a koncertet azonban a koronavírus-járvány miatt elhalasztották.
A rajongásnak különféle, érdekes fokozatai vannak. Ez a zenei világban remekül mérhető. Egy előadó először közömbös, aztán már kevésbé, elkezdjük megkedvelni, megszeretni, követők leszünk, és rajongók, végül pedig Dunát rekeszthetünk a lemezekből, pólókból és miegymásból.
A rajongás legmagasabb fázisa az, amikor az ember szinte az eszét veszti, ha kedvenc sztárjaival találkozik, vagy csak közös légtérbe kerül velük, és néha olyan dolgokat is tesz, amit normál esetben soha. Ezen rajongás tárgyát hivatott betölteni az úgynevezett fiúbandakultusz.
A fiúbandák javarészt mesterséges teremtmények, azonban vitatott, a jelenség honnan gyökerezik. Az eredeti ötlet valahol egy évszázada születhetett, a még a cappella módon előadó borbélykvartettek nyomán, jóllehet akkor még semmilyen kultuszt nem pakoltak mögéjük. Ezek még önformálódó, sokszor templomi kórusokból összeálló kis csapatok voltak, nem zavartak sok vizet.
Az Exploited olyan sötétnek látta a jövőt 1982-ben, hogy még az alagút végi fényt is lekapcsolta. Még szerencse, hogy maradt annyi áram, hogy meg tudtuk hallgatni a Troops of Tomorrow című lemezüket, aminek borítóján egy alagutat látunk zombikra emlékeztető punkokkal. Az idén negyven éve megjelent lemez a műfaj egyik legfontosabb albuma, hatása felmérhetetlen a punk- és hardcore-szcénára, de a thrashzenekarok is előszeretettel hivatkoznak rá.
Talán ez a lemez írta körül Magyarországon leginkább a punk ideát, hiszen az óbudai punkok sem Sex Pistols-féle graffitit, hanem az Exploited nevét fújták fel a lakótelepi eszpresszók falára. A magyar ifjúság a nyolcvanas évek elején már úgy volt túl a Sex Pistolson és a Stranglersen, hogy igazán meg sem ismerte azokat.
Ott volt nekik az Exploited, amely nyersességében, kiállásában sokkal inkább „mutatta meg, mi az a punk”, mint – mondjuk – a Buzzcocks, akiknek az Ever Fallen in Love című dala a Shrek 2. rajzfilmben is hallható volt. Ez az Exploitedről nehezen lenne elképzelhető, ők a Judgment Night legendás soundtrackjén szerepeltek, illetve dolgozta fel három dalukat (War, UK '82, Disorder) az Ice T-vel kollaboráló Slayer.
Galyatetőre menekültek a pandémia okozta nyomás elől a Blahalouisiana tagjai, így az összezárkózást kihasználták arra, hogy elkészítsék negyedik nagylemezüket. A korong különlegessége, hogy a tizenkét dalból kettő olyan szerzemény is felkerült a listára, amihez az énekesnő, Schoblocher Barbara írt szöveget.
A szerzők az Indexnek elmondták, a negatív, depresszív hangulat az, ami igazán inspirálta őket az alkotásban, hiszen ahogy Barbi fogalmazott, számukra a fájdalom nagyon jó múzsa.
Lassabb, érzelemdúsabb és elgondolkoztatóbb dalokat ígért a zenekar, azokat hamarosan egy nagykoncerten is előadják.
A jelenleg még fennálló nemzetközi egészségügyi korlátozások miatt Sting My Songs turnéjának március 7–21. közötti fellépései 2022 őszére kerülnek át – olvasható a Papp László Sportaréna közleményében.
A halasztás a budapesti fellépést is érinti, így az eredetileg 2022. március 16-ára tervezett koncert egy későbbi időpontra kerül át. A megvásárolt jegyek automatikusan érvényesek lesznek az új dátumra, amelyet hamarosan közölnek.
A tájékoztatás szerint amennyiben nem szeretné megvárni a tervezett budapesti koncert új időpontjának bejelentését, a jegy árának visszatérítésére is van lehetőség.
Korábban az Index is beszámolt arról, hogy 2022-ben újra Magyarországra jön Sting. A brit sztár My Songs című világ körüli turnéja keretében március 16-án a Papp László Budapest Sportarénában, március 17-én pedig a debreceni Főnix Arénában lép fel.
A turnéval kapcsolatban a Főnix Aréna is közölte, hogy elmarad a tavaszra tervezett koncert, amelyet 2022. szeptember 29-én tartanak meg.
A Korn 14., Requiem című albumának borítóján csecsemőfej látható, amit egy kéz szorít meg, finoman szólva sem a védőnők ajánlásával. Vannak lemezek, amiknek a meghallgatása olyan erős érzelmeket válhat ki belőlünk, mint egy csecsemő sírása. A traumatikus élményeket újra és újra dokumentáló Korn 2022-es albuma is ilyen.
Szögezzük le gyorsan, hogy a karantén ideje alatt rögzített lemez a Bakersfieldből származó Korn egyik legjobb munkája, mégis azt kell mondjuk, hogy ez nem változtatta meg a világ ok-okozatai összefüggéseit, 2022-ben már máshol van az ingerküszöb, egy jól megírt munka olyan elvárás, mint a 360 fokos kamera az autóban.
Nyugtázzuk, ahogy azt is, hogy a Let The Dark Do The Rest című, súlyos orgonával megtámasztott, részint a Rammsteint is idéző dal miatt újra kell gondolnunk a képzeletbeli Best of Korn lemezünket. És ugyanez áll a Disconnect és a Start the Healing című felvételekre is.
A lockdown miatt a nu-metál veteránoknak volt idejük kidolgozni az új anyagot, nem volt rajtuk nyomás, többet kísérleteztek a hangzással, és ez olyan jó hatással volt az alkotó folyamatokra, hogy az sem zavarta össze őket, hogy a basszusgitáros Reginald „Fieldy" Arvizu a munkálatok közben bejelentette, hogy elege van, szünetet tart. Ennek ellenére még mindig a zenekar tagja, sőt, megtartották a már feljátszott basszusgitársávjait is.
Két év szünet után nagy visszatérést ígér Európa legmenőbb vízparti fesztiválja, a Zamárdiban idén tizennegyedik alkalommal felépülő Balaton Sound.
A szervezők első körben 24 nemzetközi előadó nevét jelentették be – érkezik a DJ-világranglistán második Martin Garrix, a kívánságlisták állandó éllovas duója, Dimitri Vegas & Like Mike, az álarc mögé rejtőző világsztár, Marshmello, a Sound egyik legnagyobb közönségkedvence, a magyar feleséget választó Timmy Trumpet vagy a svéd house-fenomén, Alesso.
A Super Bowl, vagyis a tengerentúli profi amerikaifutball-liga (NFL) döntője az egész Egyesült Államok leginkább várt eseménye, amely rendre több mint 100 millió embert ültet a televíziók elé az országban, és persze a világ gyakorlatilag minden táján lehet már élőben követni. Nem meglepő, hogy a félidei show is az egyik legnagyobb zenei eseménynek számít. Nem lesz ez másképp magyar idő szerint hétfőre virradóra a kaliforniai SoFi Stadiumban sem, ahol a Los Angeles Rams és a Cincinnati Bengals játszik egymással az 56. Super Bowlon.
A japán rockzene. Mindenki gondol valamit a japán rockzenéről, de valójában mi is az pontosan? Így, európai szemmel egyszerre szokatlan és kínos, néha pedig annyira magasztos és profi, hogy már szólásokat gyártunk belőle „hisz mindig van egy ázsiai kisgyerek, aki jobban csinálja”. A rockzene kialakulása a szigetországban egészen a hatvanas évekig nyúlik vissza.
Az USA és Nagy-Britannia már a könnyűzene elterjedésének kezdetén, mint két stabil sarokkő, került föl a térképre, és azóta is a zenei piac legnagyobb fellegvárainak otthonát képezik. Ez a rockzenére hatványozottan igaz. A világ teljes zenei arculatát formálta és a mai napig formálja a Stones, vagy a Zeppelin, az Aerosmith, vagy a Doors. Nem volt máshogy a felkelő nap hazájában sem, amikor a hatvanas években tucatjával alakultak a Betales-t, vagy épp Elvis kései körvonalait idéző zenekarok.
Akkoriban még nem szólt másról a történet, mint kópiákról. Pöpec kis másolatokat gyártottak, a szövegek szinte mind angolul mentek, a cél pedig az európai és amerikai piac elérése volt a saját eszközeiket felhasználva. Ennek olyan lasszó effektusa alakult ki, hogy a nyugati rockzene lett Japán egyik kedvenc zenei terméke. Amikor a nyolcvanas években egy Bon Jovi, vagy egy Guns N' Roses koncertet hirdetett ott, már arénákban és stadionokban játszhattak, holott Európában és az USA-ban sokkal nehezebben győzték meg a közönséget, tekintve a versenytársak számát.
Whitney Houston élete – ahogy az jó pár más zenészre is igaz – zűrökkel teli volt, amit ugyan megpróbált elrejteni a világ figyelő szeme elől, ám volt, amit már nem lehetett. Pályafutása során igazi legendává nőtte ki magát, akinek dalai a mai napig rendre előkerülnek nemcsak a rádiókban, hanem például a tehetségkutatókon is.
Az amerikai énekesnő még az ötvenedik életévét sem élte meg, bár karrierje mindvégig felívelőben volt, amihez hozzásegített az is, hogy nemcsak a zene világában, hanem a filmiparban is tevékenykedett.
Joe Meek a hatvanas évek hangmérnök nagyágyúja volt. A neve mégsem vált olyan ismertté, mint akár Phil Spectoré, noha neki is vér tapad a kezéhez. De Spectorral szemben csak 37 év jutott számára, ennyit szabott ki magára. Ebben a kis időben dolgozott Bowie-val, Marc Bolannal és Jimmy Page-dzsel is.
Joe Meek az 1960–as évek elején az egyik legtehetségesebb hangmérnöknek számított az angol rockbandák körében. Sokan Phil Spectorhoz, az amerikai sztárproducerhez hasonlítják, mert Spectorhoz hasonlóan ő is egyedi hangzásokkal kísérletezett. Meek nevéhez fűződik a visszhangosítás, a kísérleti popzene és a hangstúdiók létrehozása is. A New Musical Express szerint George Martint (Beatles) és Quincey Jones-t megelőzve minden idők egyik legnagyobb producere volt, aki a tökéletes hangzásra törekedett.
Nyilván a Valentin-nap az oka, és az is lehet, hogy a szív ilyenkor hevesebben dobog – abba most nem érdemes belemenni, hogy a The Wallkids Heves megyei, egészen pontosan egri banda –, de az együttes tagjait olyannyira megérintette a közelgő nemzetközi nap előszele, valamint az, hogy a csak fiúkból álló banda kedveskedjen valami újjal női rajongóinak, hogy félretették az elektronikát, és kijöttek
az első akusztikus számukkal, amelynek ezt a címet adták: a Világ most a legszebb.
A dalhoz készült kisfilmet a banda bevált embere, Szabó Norman készítette, sorrendben ez a harmadik közös klip, amelyen együtt dolgoznak.
Bár Gibbon, a The Wallkids alapító frontembere azt mondja, hogy A világ most a legszebb dal érdekessége az, hogy nem az eddig megszokott punkstílust képviseli, de ezt azért nem kell készpénznek venni. Merthogy a dal hangzásában, pengessék bár lágy húrokon, fából készült gitárok dobozán, a hangzás nagyon is The Wallkids-es.
Rovataink a Facebookon