Budapest

Itt a Holnemvolt Park a vidámpark helyén

2014. április 29., 12:55 Módosítva: 2015.01.26 11:13
52

Megnyitott és kedden délutántól már látogatókat is fogad a Holnemvolt Park az egykori budapesti vidámpark területén. Az új családi élményparkban állatok, műemléki játékok és szórakoztató programok várják a látogatókat.

A régi vidámpark örökségének máig fennmaradt elemeit, így annak hangulatát is sikerült részlegesen megőrizni és integrálni az új családi és szórakoztatóparkba.

– hangsúlyozta Tarlós István, Budapest főpolgármestere a helyszín keddi megnyitóján.

Felidézte, hogy a területet idén februárban vette át a Fővárosi Állat- és Növénykert, és bár azt nem lehetett ilyen rövid idő alatt az állatkert színvonalához hasonló állapotba hozni, számos munkálat és fejlesztés elkészült: kialakították a karámokat, beköltöztették az állatokat, valamint elvégezték az örökölt játékok működtetéséhez szükséges karbantartó munkákat is.

Facsontvázak meredeznek a Rómaifürdőn

2014. április 29., 12:06 Módosítva: 2014.04.29 20:30
103

A Rómaifürdőn módszeres fairtás folyik, a Rozgonyi Piroska utcában elképesztő módon csonkolják a fákat. 

– panaszolta levélben az óbudai polgármesternek írt levelében az egyik lakó.

Favédő tevékenységet nem tapasztalnak, a jelenlegi virágzás közepén végzett fapusztításra nem találnak szavakat, írta a lakó, hozzáfűzve: érdekesnek tartja, hogy egy kertészeti vállalat ilyen barbár módon irtja a védett fasorokat.

Ébert Ágoston, a Rómaifürdő Telepegyesület vezetője szintén arról beszélt lapunknak, hogy a Rozgonyi Piroska utcában tömegesen pusztítják a fákat. Áprilisban a Dósa utcától a Duna felé haladva a az utca jobb oldalán, a Zaránd utcáig a fák felét úgy pusztították el, hogy csak a fák törzse maradt meg, tette hozzá.

Megkérdeztük a Főkertet is, mi történik a Rozgonyi Piroska utcában. A cég válasza szerint a helyszínen 2014. március 16-án kidőlt két darab, nagyméretű gesztenyefa, amik súlyos, több tízmilliós károkat okoztak több autóban, illetve lakóházban is. Ezért soron kívül a cég szakemberei azonnal megkezdték a III. kerületi Emőd utca-Keve utca-Rozgonyi Piroska utca-Zaránd utca fasori fáinak újbóli állapotvizsgálatát, valamint az ügyben független szakértői vizsgálatot kezdeményeztek.

Tekintettel arra, hogy a fasor állapota kifejezetten balesetveszélyes, a Főkert fasori szakemberei haladéktalanul megkezdték a fák kikönnyítő gallyazási munkálatait, mely sok esetben a fák 2/3-ig történő visszavágásával jár. (A cég egy 2011-es tanulmányra hivatkozik, ami szerint a fasori fák 14%-ának a gyökérzete/gyökérnyaka erősen korhadt, emellett 40%-ban súlyosan sérült az állomány fáinak törzse. A koronasérült fák aránya eléri az 50%-ot.) A területen idén 58 fát ültettek el pótlásként.

A lakók nem hisznek a Főkertnek

A lakók és a Főkert már régebb óta csatázik a fasorért. Az érintett utcák lakói, összesen 127-en beadtak egy petíciót 2012-ben, amiben átfogó, differenciált vizsgálatot követeltek, valamint azt, hogy nekik is legyen beleszólásuk abba, hogy mi alapján vágnak ki fákat az utcában. A legutóbb kidőlt két fa dőlt ki, a károsult a telepegyesületnek azt mondta, hogy ennek ellenére ellenzi a fasor kivágását, mert nem azért költöztek fasorokkal övezett környezetbe, hogy azt kipusztítsák. Ébert Ágoston szerint jelenlegi beavatkozás inkább pánikszerű és szakszerűtlen.

A hosszú hétvégén mehetünk strandolni

2014. április 29., 11:34 Módosítva: 2014.04.29 13:42
1

A Dagály és a Palatinus is megnyit a négynapos hosszú hétvégére, a Gellért fürdőben pedig beindul a hullámmedence. Az árak a tavalyi szintről indulnak, a Dagály valamivel olcsóbb, de ott a hullámfürdőre június 7-ig ne számítson senki, a Palatinuson pedig remélhetőleg rendbehozták a tavalyi bőrnyúzó csúszdát. A kényelmetlenség az lehet, hogy az előrejelzés szerint mind a négy nap esős lesz.

A strandfürdők a nyár elejéig egymás után nyitnak: a Paskál május 24-én, a Csillaghegyi és a Római május 31-én, a Pünkösdfürdői pedig június 7-én. A strandok az időjárástól függően szeptember elejéig-közepéig lesznek nyitva.

Elhunyt az állatkert volt főigazgatója

2014. április 28., 18:22 Módosítva: 2014.04.28 23:12
10

Türelemmel viselt betegség után április 27-én, vasárnap elhunyt dr. Bogsch Ilma - közölte a Fővárosi Állat- és Növénykert honlapja. Az egykori főigazgató összesen több mint négy évtizeden át dolgozott az intézményben, az egyetem elvégzésétől kezdve egészen nyugdíjazásáig, sőt még nyugdíjas évei alatt is.

Dr. Bogsch Ilma 1942. január 13-án született. Az egyetemi évek után 1964. szeptember 21-én első munkahelyeként választotta a Fővárosi Állat- és Növénykertet, ahol Anghi Csaba és Pénzes Bethen tanítványaként kezdett el dolgozni. Kezdetben tudományos munkatársként az Akvárium–Terrárium Osztályon végezte munkáját, illetve zoopedagógusként tevékenykedett. Később az Emlős Osztály helyettes vezetője majd vezetője lett, 1994 után pedig gyűjteményi igazgatóvá nevezték ki. 2000-ben nyugdíjba vonult, ám tanácsadóként ezután is segítette a kertet. 2003 és 2007 között pedig főigazgatóként irányította az intézményt.

Tudományos területe kezdetben az akvarisztika volt, amely hamar kiegészült a zoopedagógiával és az emlősállatokkal kapcsolatos kérdésekkel. Számos szakcikke, ismeretterjesztő írása látott napvilágot. Doktori disszertációját, amelyben a szájköltő halak hőmérsékleti igényeivel foglalkozott 1987-ben védte meg.

Munkásságáért számos alkalommal részesült elismerésben. A rendszerváltás előtt kiváló népművelő kitüntető címet kapott, 2005-ben pedig a Magyar Köztársaság Érdemrend tisztikeresztjét vehette át.

A nyár végéig elterelik a 86-os buszt

2014. április 28., 16:51 Módosítva: 2014.04.28 18:32
12

Hétfő éjjeltől a nyár végéig lezárják az Apród utcát sé a Lánchíd utcát, ezért a 86-os és a 990-es buszt elterelik. A buszok hosszabb menetidejét a 19-es villamos járatsűrűségének emelésével kompenzálja a BKK, írják a közleményükben.

A Várkert Bazárt a választások előtt átadták ugyan, de utána rögtön be is zárták. A felújítás második üteme miatt van szükség a mostani lezárásokra. Ebben a videóban megnézheti, hogy járt kollégánk, amikor a Várkert Bazárt meg akarta látogatni a választások után:

Az Apród utca és a Lánchíd utca lezárása miatt a Clark Ádám téri körforgalomból nem lehet majd behajtani a Lánchíd utcába, a Szarvas térről pedig az Apród utcába, írja a BKK közelménye. A Szarvas tér Attila úti oldalán a három egyenesen haladó forgalmi sávból csak kettőt használhatnak az autósok, ezért az Erzsébet hídról csak egy sávon lehet majd lehajtani. A Várkert rakpart, ahová a Döbrentei tér felől a villamosvágányon az Ybl Miklós térig lehet behajtani, zsákutca lesz. Az Öntőház utca kizárólag a Clark Ádám tér felől lesz megközelíthető. Az Attila út-Alagút utca kereszteződésben is megváltozik a forgalmi rend.

Lassul a 86-os, gyorsul a 19-es

A munkálatok megkezdése után torlódásokra kell számítani a Szent Gellért rakparton, az Attila úton, a Fő utcában, a Lánchídon, az Alagútban és a Mészáros utcában. A Fő utcában észak felől érkezőknek a déli városrész, illetve az Erzsébet híd megközelítésre javasoljuk a Halász utca–Budai alsó rakpart útvonal használatát, fogalmaz a BKK.

A BKK ezért arra kéri az autósokat, hogy inkább üljenek villamosra, vagy buszra, így tehermentesítve az utakat.

A 990-es hétfő éjjeltől, a 86-os busz kedd reggeltől jár módosított útvonalon. A 86-os busz „hátulról” kerüli majd meg a várat, így a menetideje meg fog nőni. A 19-es villamos viszont a szokásos 12-15 perces követési idő helyett 6-8 percenként fog járni.

Lezárják a Várkert bazár előterét

2014. április 28., 14:02 Módosítva: 2014.04.29 09:32
162

Április 28. éjféltől lezárják a Várkertbazár előtt haladó Lánchíd utcát, amit forgalomcsillapított úttá alakítanak augusztus 31-ig. Erről hétfőn írt alá szerződést az I. kerületi önkormányzat a kivitelező Swietelsky Kft.-vel.

Keddtől szétbontják az utat, kicserélik a közművezetékeket, és nagykockakő burkolatot kap a Lánchíd utca a Clark Ádám tértől a Szarvas térig. Kétoldalt nagyelemes térkőből készült kerékpársáv húzódik majd a nagykockakövek mellett. Szeptembertől az új Lánchíd utcában csak 30 kilométer/órával közlekedhetnek a gépjárművek.

A teljes, nagyítható, roppant részletes tervek ide kattintva letölthetők.

Kérdésünkre Nagy Gábor Tamás polgármester elmondta, hogy a Lánchíd utca nem lesz teljesen sétálóutca, bár néhány előzetes elképzelés volt erről is. A lehetőség ugyanakkor megvan arra, hogy rendezvények idejére, vagy akár nyáron hétvégenként sétálóvá alakítsák a Lánchíd utcát.

Arra a kérdésre, hogy a nagykockakő miatt megnövekszik-e a zaj, és nem csúszik-e majd a térköves kerékpárút, a polgármester úgy nyilatkozott, hogy műszaki kérdésekbe nem akar belemenni, de tudomása szerint a a csökkentett sebesség miatt csökkenni fog a zajterhelés még a nagykockaköveken haladva is.

A beruházás költsége összesen 1,66 millárd forintra rúg majd.

2017-ig biztos várni kell az M3-as metró akadálymentesítésére

2014. április 28., 09:01 Módosítva: 2014.04.28 13:34
21

Hitelből fizetné a hiteleit a BKV

Az idén összesen 9,4 milliárdot kellene törlesztésre kifizetnie a BKV-nak, de erre is hitelt venne fel. A bankoktól azonban eddig csak 5,5 milliárd jött össze, tehát 3,9 milliárd hiányzik - értesült a Népszabadság. Ha a BKV nem fizet, a hitelezők felmondhatják a teljes, 61,7 milliárd forint értékű adósságot.

A hármas metró vonalán számos olyan megálló van, ahonnan a mozgáskorlátozottak vagy a babakocsival érkezők csak segítséggel tudnak a felszínre jutni. Ilyen például a Nagyvárad tér vagy a Népliget, ahol ráadásul belföldi és nemzetközi autóbusz-állomás is van, tehát a csomagokkal érkezőknek is nehézkes a közlekedés.

A Magyar Nemzet a BKK-tól úgy értesült, hogy tervezik ugyan az M3-as metró felszín alatti állomásai közül a Határ út-Nagyvárad tér, valamint a Lehel tér-Újpest központ szakaszon az akadálymentesítést, ennek megvalósítása viszont csak 2017-2020 között lesz esedékes. Mint mondták, a lift kiépítése minden helyszínen csak komoly födémbontási és műtárgyépítési beavatkozásokkal lehetséges, amire a BKV-nak és a BKK-nak saját pénze nincs.

A saját forrásból megvalósuló beruházások minden esetben csak a meglévő infrastruktúra és járműpark fenntartását szolgálják, fejlesztésre ez a keret nem elegendő -

mondták a lapnak, ami megjegyzi, hogy az akadálymentesítést szolgáló liftek megvalósítására semmilyen elkülönített forrás nincs, és a főváros pénzügyi lehetőségei nem is teszik lehetővé, hogy ilyenek épüljenek.

9000 köbméter hulladék a Hármashatárhegyen

2014. április 25., 16:28 Módosítva: 2014.04.26 08:23
93

A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség a Hármashatárhegyi sportrepülőtéren tartott helyszíni ellenőrzésén és az azt követő geodéziai felmérése kimutatta, hogy a területen 8729 m3 hulladékot helyeztek el - közölte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A terület vagyonkezelőjét, a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületet 16 millió forint hulladékgazdálkodási bírság megfizetésére kötelezték, és megtiltották a hulladékgazdálkodási tevékenységet. A környezetszennyezés mellett az egyesület nem tett eleget az MNV Zrt.-vel kötött vagyonkezelői szerződésében foglalt kötelezettségeinek sem, ezért a társaság a szerződés azonnali hatályú felmondásáról döntött - írja az MNV közleménye. Az MNV egy ideje próbálja megszerezni a területet, erről bővebben itt olvashat.

A repülőtér a Budai Tájvédelmi Körzet védettségének fenntartásáról szóló rendelet alapján országos jelentőségű védett természeti területen helyezkedik el - folytatja a közlemény. A Felügyelőség 6 átlagmintát vett, és a feltöltés megbolygatása során geotextília, nylon, tégla, vasdarabok és betondarabok is felszínre kerültek. A hatóság ezért a feltöltést azonnali hatállyal megtiltotta.

A reptér üzemeltetőjének álláspontja szerint pedig az MNV megalapozatlanul mondta fel a szerződésüket tavaly nyáron, ráadásul nincsenek meggyőződve arról, hogy az MNV képes lenne üzemeltetni a repülőteret, mivel korábban ilyet nem tett.

Útjára indul az első új Rába-Volvo busz

2014. április 25., 15:51 Módosítva: 2014.04.25 21:35
21

Utólagosan módosította a 167 busz vásárlásáról szóló szerződését a Volánbusz, mert azok nem feleltek meg a BKK által támasztott feltételeknek. A szerződés módosítása (innen letölthető) értékelési szempont szerinti szerződési feltételeket is érint, ami aggályos lehet a 11 milliárdos buszbeszerzési tender szempontjából. Utólagosan módosult az ár, az ülések száma, az utasfolyosó szélessége, a saját tömeg, több új elem (antigraffitis ajtók, ablakok, beltéri monitorok, rámpa az ajtónál, nyitógombok, visszajelzők, e-ticketre is alkalmas elektromos rendszer, GPS-antennák, Streamax kamerarendszer) került be. 

20140425 105337
Fotó: INDEX / Index

A módosításra azért volt szükség Egész Emil, a Volánbusz, általános vezérigazgató-helyettese szerint, mert meg kellett felelni a BKK-tendernek. A buszok ugyanis akkor már megvoltak, amikor a Volánbusz elindult a BKK agglomerációs járatok üzemeltetésére kiírt pályázaton – vagyis nagyon biztosak voltak a sikerben.

A BKK azonban számos olyan feltételt támasztott, aminek a Volánbusz által vásárolt 61 Rába-Volvo, 106 MAN busz nem felelt meg. Egész Emil szerint nem aggályos az utólagos szerződésmódosítás, mert a jogszabály lehetőséget biztosít ötszázaléknyi műszaki tartalomváltoztatásra.

A Volánbusz azért is szaladhatott előre a buszvásárlással, mert sokáig úgy volt, hogy az agglomerációs vonalak átkerülnek a BKK kezéből hozzájuk. A főváros és a fejlesztési minisztérium hosszú vita után tavaly végül arra az alkura jutott, hogy a BKK maradhat üzemeltető, de a Volánbusz biztosítja a buszokat alvállalkozásban.

Pénteken sajtótájékoztatón jelentették be Pécelen, hogy szombaton elindul az első volánbuszos Rába-Volvo Pécel és az Örs vezér tere között a 169-es vonalán. Az alvállalkozásba adott járaton az utasok semmi változást nem látnak majd, marad a menetrend, a tarifa, a világoskék szín, csak a buszok lesznek vadonatújak.

20140425 105309
Fotó: INDEX / Index

Az új Rába-Volvo ráadásul hazai hozzáadott értéket is tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy a tiszta Volvo gyártású buszokért cserébe a Rába főként teherautó-futóműveket szállít a svédeknek. A bemutatóbuszon azonban mégis sikerült magyar terméket találni: a tájékoztatómonitort a konzolra rögzítő csavar nagy valószínűséggel magyar gyártmány.

Somodi László, a BKK vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta, hogy a BKK-nak az alvállalkozói konstrukcióban körülbelül 10-15 százalékkal többe kerül az agglomerációs vonalak üzemeltetése, mint korábban, de ez az ára az új buszoknak. Hozzátette, a szerződés fontos eleme, hogy a Volánbusz továbbfoglalkoztatja a BKV-sofőröket a vonalon.

20140425 111733
Fotó: INDEX / Index

Engedetlenségi mozgalmat tervez egy BKV-s szakszervezet

2014. április 25., 14:05 Módosítva: 2014.04.25 17:46
88

Szerződésszegéssel vádolja a BKV cégvezetését az egyik legnagyobb szakszervezet, ezért nem oszlatja fel a korábban felállított a sztrájkbizottságot.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet közleményében azt állítja, hogy a menedzsment máris felrúgta a napokban aláírt bérmegállapodást, mert a szerződésben foglaltak ellenére nem teljesítményarányosan fizette ki a dolgozóknak a tavalyi bérmaradványt, ezért BKV-sok ezreit érhette hátrányos anyagi megkülönböztetés. A szakszervezet azonnali újraosztást követel, és ha másként nem megy, ezt engedetlenségi mozgalommal fogja kikényszeríteni.

Nemes Gábor, az EKSZ elnöke szerint az alig néhány napja aláírt bérmegállapodás részeként rögzítették: a tavalyi megtakarítást a dolgozók között teljesítményarányosan, a pluszmunkákat, a járművezetőknél például a jegyértékesítés ellenértékét is beszámítva fizeti ki a cég, bruttó 20 és 50 ezer forint közötti összegben. Ezzel szemben az EKSZ-hez folyamatosan érkeznek a panaszok, hogy a napokban átutalt összegek egyáltalán nem tükrözik ezt az elvet, a számítás követhetetlen, sok dolgozónál nem vették figyelembe a teljesítést, és a különféle igazgatóságok és területek között indokolatlan, sőt rendszertelen eltérés van.

Késelés volt a 4-6-oson

2014. április 25., 09:23 Módosítva: 2014.04.25 17:10
868

A Bors úgy tudja, hogy amikor kedden "forgalmi okok miatt" leállt a 4-6-os villamos, akkor valójában azért kellett leszállniuk az utasoknak a járatról, mert késelés történt.

A lapnak egy olvasó számolt be az esetről, aki szerint az Oktogonnál történt az eset. A késelő a szúrás után elmenekült, áldozata súlyosan megsérült. A lap megkereste a rendőrséget, ahol azt a tájékoztatást adtak, hogy az utas igazat mondott.

Egy ismeretlen férfi előzetes szóváltás követően, délután négy óra körüli időben a 4-6-oson késsel megszúrt egy utast. Az ismeretlen tettes ellen a BRFK VI. kerületi kapitánysága súlyos testi sértés elkövetésének gyanúja miatt indított eljárást.

Tovább

Kicserélik a 3-as metró sínjeit

2014. április 25., 08:43 Módosítva: 2014.04.25 12:44
11

Több százmillió forint értékben írt ki pályázatokat a BKV az M3-as metró korszerűsítésére, a teljes pályán kicserélnék a síneket, korszerűsítenék a metrókocsik utastájékoztató berendezéseit, és lecserélnék a rádiórendszert is - írja a Népszabadság.

Hétvégén metró helyett pótlóbuszok

Vágányfelújítás miatt április 26-27-én, valamint május 2-3-4-én egész nap pótlóbusz közlekedik az M3-as metró helyett Újpest-Központ és az Árpád híd között, mert a BKV vágányfelújítást végez. A pótlóbuszok közlekedési rendjéről bővebben itt írtunk.

A lap szerint ez furcsa, mert közben a városvezetés a vonal teljes rekonstrukcióját tervezi. Tarlós István főpolgármester már tavaly augusztusban jelezte a fejlesztési miniszternek, hogy az M3-as vonal kocsijai „kritikus” műszaki állapotban vannak. A hivatalos tájékoztatás szerint egyelőre nem dőlt el, hogy a régi kocsikat újítják-e fel, vagy új szerelvényeket vásárol a főváros.

A vonal pályáját, a biztosító-, irányító- és elektromos rendszerét azonban ettől függetlenül teljes egészében fel kell újítani. A beruházás legkevesebb 100 milliárd forintba kerül. "Az idei évben tervezett munkák összértéke a teljes felújítási költség egy százalékát sem éri el, és nem jelentik a tervezett komplex felújítási program halasztását vagy megkérdőjelezését" – nyilatkozta a lapnak a BKK.

A munka előreláthatólag öt évig tart majd, az elképzelések szerint a felújítást szakaszosan végeznék, évente 4-4 állomást zárnának le. A beruházás megvalósításához számítanak a 2014–2020 közötti uniós finanszírozási ciklusban elnyerhető támogatásra. 

A BKK visszautasítja az Orangeways vádjait

2014. április 24., 16:54 Módosítva: 2014.04.25 00:51
5

Az Orangeways csütörtökön azt közölte az MTI-vel, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordulnak és kártérítési pert indítanak a BKK-val szemben, mert szerintük a központ az általuk már elnyert midibuszos pályázatot nyilvánította eredménytelennek 18 nappal később.

A BKK reagálásában azt írta, a midibuszok üzemeltetésére kiírt pályázatán valóban nyertesként akarta az Orangeways City Kft.-t kihirdetni, de a tendert eredménytelenné kellett nyilvánítania, mert az Orangeways egyik partnere idő közben felszámolás alá került, ez pedig a törvény szerint azonnali kizáró okot jelent a közbeszerzési eljárásból.

Hangsúlyozták, hogy a BKK megsértette volna a közbeszerzési törvényt és így semmis szerződést kötött volna, ha ezt a körülményt figyelmen kívül hagyja. Hozzátették, ezt bármilyen bírósági vagy döntőbizottsági eljárásban készek igazolni.

Az Orangeways a Rába S91-es midibuszával indult a tenderen. Az S91-es típust a BKV 2011 nyarán már tesztelte a várbusz (16-os) útvonalán. A 8 méter hosszú busz 38 ember szállítására képes, 4,2 literes Daimler motorja 156 lóerős, a jármű alacsonypadlós kivitelű és klímával felszerelt.

Mint arról beszámoltunk,

az Orangeways hárommiliárd forintos kártérítési pert indít a Budapesti Közlekedési Központ ellen a midibusztender miatt, és a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul. Tarlós István főpolgármestert arra kérik, vizsgálja ki, mi folyik a közlekedési társaságnál. 

Ha Tarlós újrázna, a Fidesz támogatná

2014. április 24., 14:32 Módosítva: 2014.04.24 20:47
31

Ha Tarlós István főpolgármester úgy dönt, hogy a következő önkormányzati ciklusban is folytatná a munkát, a Fidesz támogatni fogja az indítását az ősszel esedékes önkormányzati választáson - közölte a kormánypárt szóvivője csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

Az MTI szerint Hoppál Péter kérdésre azt mondta: Tarlós István elmúlt négyéves munkássága alapján a budapestiek láthatják, hogy a rendszerváltás óta soha nem volt olyan mértékű fejlődés a fővárosban, mint az elmúlt négy évben.

A szóvivő szerint először a főpolgármesternek kell döntenie arról - várhatóan az európai parlamenti (EP-) választás után -, hogy áll az újraindulás kérdéséhez az őszi önkormányzati voksoláson, amelyen már öt évre választanak majd tisztségviselőket.

Ha Tarlós István folytatná a munkát, akkor a Fidesz támogatni fogja az indítását - jelentette ki Hoppál Péter.

Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója az MTI megkeresésére annyit közölt: Tarlós István főpolgármester örömmel fogadta a Fidesz szóvivőjének, Hoppál Péternek a nyilatkozatát, de kommentálni nem kívánja.

Hárommilliárdos kártérítésre perli a BKK-t az Orangeways

2014. április 24., 12:54 Módosítva: 2014.09.03 16:15
78

Az Orangeways hárommiliárd forintos kártérítési pert indít a Budapesti Közlekedési Központ ellen a midibusztender miatt, és a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul. Tarlós István főpolgármestert arra kérik, vizsgálja ki, mi folyik a közlekedési társaságnál.

Az Orangeways cégcsoport mélységesen megdöbbent azon, hogy a BKK a korábban már kihirdetett, elnyert pályázatukat 18 nappal később eredménytelennek nyilvánította - közölte Kovács Miklós, a cég vezérigazgatója.

A cég magyar fejlesztésű és gyártású busszal pályázott a BKK midibusztenderére. A tenderen a győri Rába Járműipari Holding S91-es típusjelű járművével és a cég nemzetközi személyszállításban kifejlesztett magas színvonalú szolgáltatási gyakorlatával indultak.

Tovább

Kivágták a régi fákat, így lett hely az újaknak?

2014. április 24., 10:14 Módosítva: 2014.04.24 14:48
230

Nagycsütörtökön elkezdődött az óvodaszünet, és másnap nekiálltak kivágni az óriási, lombfakadásban lévő fákat a Vízivárosi Óvoda kertjének déli oldalán.

– írja V. Naszály Márta I. kerületi önkormányzati képviselő a blogjában.

A képviselőnő hamar megtudta az önkormányzat cégétől, hogy

azért vágják ki az óvodában és a Szilágyi gimnáziumban a fákat, hogy helyet csináljanak a kormányhivataltól kapott faiskolai fáknak, amelyeket a Kossuth téren (amúgy jogszabályellenesen) kivágott állomány helyett jóvátételi fapótlásként kell elültetni. Értik, ugye? Azért vágunk ki fákat, hogy a kivágott fák helyett elültetendő fáknak legyen helye.

A budavári önkormányzat szerint azonban az Iskola utca 44. szám alatti óvoda és a Szilágyi Erzsébet Gimnázium udvarán álló fák betegek és ezért balesetveszélyesek voltak, ezért kellett ritkítani és kivágni őket.

Az óvodában a kertészeti szakvélemény alapján hat fát kellett kivágni, valamennyi beteg, pusztuló fa volt. Közepük üreges volt, farágó bogarak pusztították őket, így balesetveszélyesek voltak. A szakemberek elvégezték a faágak ritkítását is, ugyanakkor figyelemmel voltak arra, hogy az árnyékot biztosítsák a gyermekek számára. 

– írta a kerület szóvivője lapunknak.

A gimnázium udvarán – a másik kertészeti szakvélemény alapján – 6 fát vágtak ki, 3 esetben visszanyírták a fákat, illetve itt is megtörtént az ágak ritkítása. Azért a tavaszi szünetre időzítették a vágást, hogy a szeles időjárás miatt nehogy baleset történjen. 

És a Kossuth tér?

A kivágott fákat az önkormányzat pótolja, többször iskolázott fákat ültetnek ki az óvoda és a gimnázium udvarára – kaptuk a választ. Lehetőségként felmerült, hogy a fák egy részét a kormányhivatal által biztosított növényekből pótolják, de erről egyelőre még nem született döntés. 

Kivizsgálják a sósátor-ügyet

2014. április 23., 18:27 Módosítva: 2014.04.24 10:49
86

A fővárosi önkormányzat pénzügyi ellenőrző bizottsága mai ülésén felkérte a főpolgármestert, hogy cikkünk nyomán indítson belső vizsgálatot az FKF Zrt-nél az 500 millió forintos sótároló telek ügyében.

Szűcs-Somlyó Mária, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a bizottsági határozat még nem érkezett meg Tarlós Istvánhoz, de ahogy megérkezik, természetesen vizsgálatot fog indítani, mint minden ügyben, amiben eddig felkérték. A vizsgálat felelőse György István főpolgármester-helyettes és Szarvas Ferenc, a Budapesti Városüzemeltetési Központ igazgatója lesz.

Kaltenbach Jenő, a bizottság tagja elmondta, hogy az ügyet kivizsgálásra érdemesnek tartja, mert ha a sejtések beigazolódnak, ebből büntetőügy is lehet.

Mint arról beszámoltunk, 490 millió forintért vásárolt útszóró sónak egy lakott, közös osztatlan tulajdonban álló ingatlant a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., amin évi hatmillió forintért bérel sósátrat az eső ellen. A cég szerint jó üzletet kötöttek. A közterület-fenntartókat képviselő ügyvédi iroda az eladó cégnek is dolgozott, vezetője a Fidesz jövőbeni reménysége.

Felújítás miatt hétvégén nem jár a 3-as metró

2014. április 23., 10:36 Módosítva: 2014.04.23 14:28
40

Vágányfelújítás miatt április 26-27-én, valamint május 2-3-4-én egész nap pótlóbusz közlekedik az M3-as metró helyett Újpest-Központ és az Árpád híd között, mert a BKV vágányfelújítást végez, egész pontosan az Újpest-Központ végállomásnál lévő kitérőket cserélik ki – derül ki a BKK közleményéből

A metró helyett az érintett szakaszon az M3-as jelzésű pótlóbusszal lehet utazni, ami az Árpád-híd felé a következő megállókban áll meg:

  • Újpest-Központ végállomás: a 30-as, a 30A és a 230-as autóbusz megállóhelye;
  • Újpest-Központ: a 104-es, a 104A, a 196-os, a 196A, a 204-es, a 950-es és a 950A autóbusz megállóhelye;
  • Újpest-Városkapu: a 104-es, a 104A, a 196-os, a 204-es, a 950-es és a 950A autóbusz megállóhelye
  • Újpest-Városkapu (Váci út): a 950-es és a 950A autóbusz megállóhelye
  • Gyöngyösi utca: a 950-es és a 950A autóbusz megállóhelye
  • Forgách utca: a 15-ős, a 950-es és a 950A autóbusz megállóhelye
  • Árpád híd: a 15-ös autóbusz végállomása
  • Árpád híd végállomás: az 1V, a 101V, a 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye
Tovább

Már megint fokozott ellenőrzés lesz

2014. április 23., 10:11 Módosítva: 2014.04.23 20:41
208

Fokozott ellenőrzést rendelt el a rendőrség péntek estére a budapesti V., VI., és VII. kerületre. A fokozott ellenőrzés ideje alatt a rendőrök bárkinek a csomagját és autóját mindenfajta indok nélkül kutathatják át.

A Police.hu-n elérhető közlemény szerint az intézkedés célja „a közrend, a közbiztonság fenntartása, a jogellenes cselekmények elkövetésének megelőzése, megakadályozása, az elkövetett szabálysértések, bűncselekmények felderítése.”

A fokozott ellenőrzést korábban erősen kritizálta a Magyar Helsinki Bizottság, mert indoklás nélkül, akármilyen hosszú időtartamra és akár az egész ország területére el lehet rendelni. Könnyű visszaélni a fokozott ellenőrzéssel, New Yorkban például azért találtak alkotmányellenesnek egy hasonló rendszert, mert főleg feketéket és spanyol ajkúakat kutattak át a rendőrök, ez pedig diszkriminatív volt.

A Police.hu szerint a rendőrség „mindent megtesz annak érdekében, hogy a fokozott ellenőrzés az állampolgárokat ne zavarja, célja kizárólag a jogsértő cselekmények megelőzése, illetve megakadályozása.”

Úgy látszik, megmenekült a villamostender

2014. április 22., 22:08 Módosítva: 2014.08.13 10:09
386

A keddi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint 37 helyett 47 villamos érkezik majd Budapestre a következő években, és úgy tűnik, a már elveszettnek ítélt villamosbeszerzési 2007-2013-as uniós támogatás is megmenekült. A projekt hosszú kálvárián keresztül jutott idáig:

  • az új villamosok beszerzéséről már 2012-ben döntöttek, a tendert 2013 elején kiírták
  • a BKK első körben tavaly augusztusban hirdetett eredményt, de ezt a pályázatból elsősorban az offshore-gyanús hátterére való hivatkozással kizárt Skoda megtámadta
  • A Közbeszerzési Döntőbizottság igazat adott a Skodának, hiánypótlást írtak elő, de így is a spanyol CAF nyert
  • a döntés többszöri megtámadása miatt a projekt támogatása majdnem elúszott, annak ugyanis feltétele volt, hogy a járműveket 2015 év végéig le kell szállítani, a gyártást pedig csak a szerződéskötés után lehetett megkezdeni

Értesüléseink szerint a BKK egész márciusban tárgyalt a spanyol CAF-fal annak érdekében, hogy találjanak egy olyan konstrukciót, amivel meg lehet menteni a szoros határidő miatt veszélybe került uniós támogatásokat. Végül abban állapodtak meg, hogy a CAF felgyorsítja a gyártást, és 2015 végéig a villamosok „nagy részét” leszállítja, így lehívhatóak lesznek a 2007-2013-as támogatások. A spanyol cég cserébe azt kérte, a BKK hívjon le még 10 db rövid (34 méteres) villamost a 87 villamosra szóló szerződéses opcióból. Erről készült egy fővárosi előterjesztés is, amit a kormány el is fogadott.

Az újabb tíz villamost a 2014-2020-as forrásokból finanszírozzák majd, 99 százalékban EU-támogatásból. Így összesen 35 darab rövid és 12 darab hosszú CAF villamos érkezhet Budapestre.

A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg – döntően európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A nagyobb, a Combinóknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd.

Tovább

Félméteres víz az Éles saroknál

2014. április 22., 14:37 Módosítva: 2014.04.22 23:58
7

A Maglódi úton az Éles sarok után 300 méterre feltört a csatorna

– írja olvasónk. A villamosok már nem közlekednek, autóval is elég reménytelen, fél méter víz van az úttesten – tette hozzá.

Arra jár? Van egy fotója van egy videója? Küldje el a tema+csotores@mail.index.hu címre!

Mire jók az 1-es villamos betonóriásai?

2014. április 22., 11:58 Módosítva: 2014.07.23 17:41
1468

Összesen 1507 millió forintba fog kerülni az 1-es villamos új peronjainak, köztük a már egy korábbi cikkünkben is megidézett gigantikus betonhidaknak a megépítése – tudtuk meg a BKK-tól. A vonal rekonstrukciójában a Bécsi út és a Fehérvári út között összesen 32 új peron épül, a látványterveken látható, Flórián téri és Szentlélek téri látszóbeton építményekhez hasonlóak csak két megállóban, a Népligetnél és a Közvágóhídnál épülnek.

Mivel ezek a betonóriások jelentősen átalakítják majd az érintett terek arculatát, kíváncsiak voltunk, milyen építészeti és közlekedésszervezési megfontolások húzódnak amögött, hogy éppen ilyenek lesznek.

Tovább

Fokozott ellenőrzés lesz fél Budapesten

2014. április 18., 15:13 Módosítva: 2014.04.19 20:31
67

Egész napos fokozott ellenőrzést rendelt el szombatra az Újpest-Videoton meccs miatt a BRFK. A fokozott ellenőrzés az I., III., IV., V., VI., VII., VIII.,  IX., XI., XII., XV., XVIII. és XIX. kerületben lesz érvényes, így a belvárosban bulizókat is ellenőrizheti a rendőrség. 

„A fokozott ellenőrzés célja a közrend, a közbiztonság fenntartása, a jogellenes cselekmények elkövetésének megelőzése, megakadályozása, az elkövetett szabálysértések, bűncselekmények felderítése.“ – írja police.hu.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ilyenkor a rendőrök indoklás nélkül pakoltathatják ki bárki zsebét, vizsgálhatják át a csomagját, a járművét, vagy kérhetik el az iratát. A közlemény szerint a rendőrség „mindent megtesz annak érdekében, hogy a fokozott ellenőrzés az állampolgárokat ne zavarja, célja kizárólag a jogsértő cselekmények megelőzése, illetve megakadályozása.“

Tovább

Több száz taxis bukta az engedélyét

2014. április 18., 13:58 Módosítva: 2014.04.19 15:03
520

Hét hónap alatt, tavaly szeptembert óta összesen 3782 taxit vizsgáltak meg a Budapesti Közlekedési Központ járműminősítő munkatársai: a kocsi külső és műszaki jellemzőit, a klímát, a bankkártya-elfogadást és a műszaki megfelelőséget ellenőrizték. Minden negyedik taxinál találtak szabálytalanságot. Többnyire hiánypótlást, javítást írtak elő, de 10 járművet javíthatatlanul alkalmatlannak találtak a taxizásra.

A próbautazásos taxiellenőrzések során még rosszabbak voltak az arányok: csaknem minden második esetben találtak szabálytalanságot. A leggyakrabban az volt a gond, hogy a taxisok nem adtak nyugtát, vagy az előírtnál drágább fuvardíjat számoltak fel. 

A BKK összesen 5503 nyílt és 6579 próbautazásos ellenőrzést végezett, és ezek során:

  • 364-szer kezdeményezték a taxiengedély visszavonását,
  • a próbautazásokon 1711-szor tapasztalták, hogy a taxis nem ad nyugtát, ez az ellenőrzések mintegy 26 százaléka,
  •  585 esetben tapasztaltak árdrágítást, vagyis a rendeletben rögzített hatósági ártól magasabb árat alkalmazott a taxis,
  • 91 alkalommal tapasztaltak engedély nélküli személyszállítást.
Tovább

4,5 milliárd plusz a budai fonódó villamosra

2014. április 18., 12:48 Módosítva: 2014.04.18 19:33
36

Legfeljebb 4,5 milliárd forinttal megemelte a budai fonódó villamosprojekt támogatási összegét, valamint a támogatás intenzitását a kormány, írja az MTI a pénteki Magyar Közlöny alapján.  Így most a projekt Széll Kálmán téri ágának megvalósítására 9,6 milliárd forint uniós forrás áll rendelkezésre. Emellett a Közlekedési Operatív Program hazai forrásaiból 1,7 milliárd jut a fejlesztésre, a főváros önrésze pedig 1,2 milliárd forint. A támogatás intenzitása 83 százalékról 90 százalékra emelkedett.

A közbeszerzés most is zajlik, a tervek szerint az eredményhirdetés után a nyáron elindulhat a kivitelezés.

Az MTI úgy tudja, hogy az összeg megemelésére azért volt szükség, mert a projektgazda Budapesti Közlekedési Központ (BKK) módosította az eddigi terveket, és többlet műszaki tartalom került a projektbe. Az új tervek szerint a Margit híd budai hídfőjénél is elvégzik a 4-6-os vágányainak felújítását, illetve a Széll Kálmán tér felújítása kapcsán elvégzendő vágány- és megállófelújítás is bekerült a fonódó villamosprojektbe.

A fonódó villamoshálózat célja, hogy átszállásmentes kapcsolatok jöjjenek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A projektben a 17-es villamos egyesül három budai járattal. Óbudáról átszállásmentes kapcsolat létesül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.

Nem találják a megalázott autista lányt

2014. április 17., 18:40 Módosítva: 2014.04.18 08:21
14

A BKK kivizsgálta a márciusban a BKV-Figyelő blogon megjelent Egy autistának csak hamis bérlete lehet című bejegyzéssel nyilvánosságra hozott esetet, ám annak eredménye semmiben sem támasztotta alá a blogon leírtakat. A történet felderítéséhez a sajtón keresztül szerették volna megtalálni a sértettet, de senki nem jelentkezett felhívásukra. 

Hiába kértük Facebook-oldalunkon, valamint a BKV-Figyelő blog írójának címzett levelünkben is a történetet beküldő barát vagy az állítólagos sértett jelentkezését, ezt ez idáig sajnos egyikük sem tette meg.

- panaszkodott a BKK.

Az ügyben végzett vizsgálat a következőket állapította meg: a pótdíjnyilvántartó rendszerben a jelzett napon négy Barbara keresztnevű utas szerepel. Közülük csak egy személy utazott autóbuszon, konkrétan a 107E jelzésű járaton, akit a BKK jegyellenőre 12:29-kor pótdíjazott. A blogon megjelentekkel ellentétben azonban ez a hölgy nem rendelkezett érvényes jeggyel vagy bérlettel, a pótdíjazás sem a Bosnyák térnél, hanem a Ferenciek tere–Blaha Lujza tér megálló között történt, szóváltás, atrocitás nélkül. A pótdíjazott hölgynél az ellenőr nem tapasztalt az átlagostól eltérő viselkedést, ráadásul nem szállította le, így továbbra is az autóbuszon utazhatott.

A BKK szerint a tények és az állítólagos sértett távolmaradása azt bizonyítja, hogy kitalált a történet, ez pedig egyértelműen alkalmas arra, hogy a Budapesti Közlekedési Központ jó hírnevét megsértse. A BKK ezért hivatalosan is helyreigazítást kért a BKV-Figyelő blog szerkesztőjétől.

Még egy kör!

Ha az autista lány vagy ismerőse szeretne mondani valamit a vizsgálat eredményével kapcsolatban, jelentkezzen az Indexnél ezen az e-mail címen.

Küzdenek a hármashatár-hegyi reptérért

2014. április 17., 12:38 Módosítva: 2014.04.17 16:13
52

Gavronek Ferenc, a klub elnöke az MTI-nek elmondta: az állam nevében eljáró vagyonkezelő korábban írásban értesítette a klubot, hogy április 16-án birtokba kívánja venni a repülőteret, a szerda délelőtti órákban meg is jelentek az MNV szakemberei, de a klub úgy nyilatkozott, hogy nem adja át a területet, és újabb egyeztetéseket kezdeményez.

Érvényes szerződés?

Gavronek elmondása szerint az egyesületnek 1998 óta van vagyonkezelési szerződése a repülőtérre, amelyet 2006-ban módosítottak, de minden szabálynak megfeleltek, és teljesítették a feltételeket. Később az MNV azt kifogásolta, hogy hiányosan teljesítették az elszámolást, ezért tavaly júliusban arról értesítették a repülőteret, hogy azonnali hatállyal felmondták a szerződést az elszámolás elmaradása miatt.

Tovább

MSZP: Tarlós is felelős a trolitender elkaszálásáért

2014. április 16., 12:18 Módosítva: 2014.04.16 14:33
2

Az MSZP szerint Tarlós István főpolgármester elkeni saját felelősségét a trolibusztenderben, miközben neki is van része abban - írja az MTI. Tüttő Kata, az MSZP fővárosi frakcióvezető-helyettese szerint a mostani trolibusztendernél 3,4 milliárd forint a tét, annyi, mint egy felcsúti stadion ára, de a pályázat kudarcáért senki sem vállalja a felelősséget.

Tüttő szerint kakaskodás zajlik Tarlós István és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője között, és ha mégis lesz személyi konzekvenciája a trolibusztendernek, az csak azért lesz, mert a vitának "az erősebb kakas véget fog vetni". Tüttő Kata emlékeztetett arra, hogy a BKK igazgatóságában érdemi változások voltak, a főpolgármester a saját két delegáltját is beültette, akik támogatták ezt a közbeszerzési eljárást. A felelősség tehát osztott, csak arról nem beszél senki, hogy a késlekedés, a dilettantizmus miatt elveszett támogatást ki fizeti ki.

Mint az mi is megírtuk, múlt héten a Közbeszerzési Döntőbizottság a Skoda kérésére indított vizsgálatában elkaszálta a budapesti trolitendert, mert a kiírásban nem szerepelt dízelüzemű segédmeghajtás, csak akkumulátoros, ez pedig versenykorlátozásnak minősül. A szűk határidők miatt ez azt jelentheti, hogy lőttek 3,4 milliárd forint uniós támogatásnak.

Felborult egy autó a Petőfi hídnál

2014. április 15., 15:40 Módosítva: 2014.04.15 20:06
5

Két autó karambolozott a Ferenc körúton a Petőfi híd előtt, és az egyik az oldalára borult - számolt be olvasónk, Bedő Gergely, aki videót is készített a baleset utáni állapotokról.

Visszautasítja a 95-ös busz vezetője, hogy agresszív lett volna

2014. április 15., 15:29 Módosítva: 2014.04.15 19:14
35

Lezárult a BKV-nál az a vizsgálat, amelyet a 95-ös busz vezetőjét ért kritika miatt indítottak, mint írják a buszsofőr határozottan visszautasította, hogy agresszíven, kiabálva lépett volna fel a babakocsis utasokkal szemben, és hogy a gyerek balesetveszélynek lett volna kitéve a busz elinduláskor.

Mint azt mi is megírtuk, egy felháborodott utas azt írta a Facebookon, hogy vasárnap a 95-ös busz sofőrje lezavarta őt a járműről feleségével és babakocsiban utazó gyerekével együtt. Az utas szerint a sofőr haragját az váltotta ki, hogy túl nagy címletű pénzzel akart fizetni, amikor pedig leszálltak, beszorult a babakocsi kereke a busz és a padka közé, letört, és amikor a busz elindult, áthajtott rajta.

A BKV Zrt. közleménye szerint az sem igaz, hogy átment volna a babakocsi kerekén a busz, mivel ha áthaladt volna egy több mint 10 tonnás jármű, az a műanyag babakocsi kerék nem az internetes portálokon fellelhető képeken látható állapotban lenne, hanem lényegesen nagyobb sérülést szenvedett volna.

A közlekedési társaság szerint figyelmezető matrica van a buszokon arról, hogy a sofőrök nem tudnak visszaadni, csak pontos összegért lehet jegyet vásárolni tőlük.

A buszvezető a meghallgatásakor közölte, hogy nem lezavarta a házaspárt a buszról, hanem azt kérte, hogy váltsák fel a tízezrest és egy 10 perccel később induló busszal utazzanak. Szerinte nem ő, hanem a feleség és a velük lévő idősebb férfi kezdett el kiabálni a buszon lévő utasokkal, akik arra kérték őket, hogy szálljanak le, ha nincs jegyük. Mint közleményükben írják, a járművezető nem vett részt a hangos szóváltásban.